Aloitin ensimmäistä kertaa elämässäni juoksemisen (tai ehkä ennemminkin hölkkäämisen) tässä kesäkuun alussa. En ole ikinä ennen tykännyt juoksemisesta, enkä todellakaan uskonut jaksavani juosta, mutta kokeillessani jaksoinkin ihan kiitettävän matkan. Varmaankin pohjakuntoa on luonut se, että olen lähes kolmen vuoden ajan tehnyt n. 45-60min. kestäviä kävelylenkkejä koiran kanssa.
Mutta siis, aloitin sillä, että juoksin (tai hölkkäsin) n. 5km:n (pituudesta ei ole tarkkaa tietoa, mutta sen kiertämiseen mneee n. 35min, reippaasti kävellen n. 50min) lenkkiä siten, että kävelin välillä reippaasti, jos tuntui, etten jaksa juosta. Seuraavalla kerralla sitä kävelyosuutta oli vähemmän ja seuraavalla vielä vähemmän, kunnes jaksoinkin sitten koko lenkin. Harjoittelua on ollut nyt siis vasta kesäkuun ajan 3krt/vko.
Toivoisin, että pystyisin pitämään tätä kuntoa yllä, myös talvella. Miten te olette tehneet talven aikana, käyneet ihan tavallisesti lenkillä? Ja mitäs, jos talvella lenkkeily ei oikein tunnu onnistuvan (esim. liian vaikea hengittää, liian liukasta tms), niin miten saavutetun kunnon voi pitää yllä sen ajan? Vähän nimittäin arveluttaa, että jos lopetan tämän harrastuksen jotenkin, niin sitten ei enää teekkään mieli lähteä lenkille...
Olipas sekavaa. Mutta toivottavasti JOKU tajusi pointin, ja vastaisi! Ihan yleisiäkin vinkkejä aloittelijalle (16v tyttö) saa antaa!
hölkkääminen
6
4512
Vastaukset
- Gádja
Mä oon itse pitänyt talvella kuntoa yllä tietysti juoksemalla, tienreunat on hyvässä käytössä. Sitten salitreeniä, jos kestävyyttä haluaa niin sekin onnistuu, mutta talvella on hyvää aikaa kehittää ihan voimaakin, joka ei oo turhaa edes juoksussa. Paras keino on tietysti hiihtäminen, itse en tosin välitä. Erilaisissa jumpissa, stepissä, mahdollisesti spinnissä vois käydä... Siinä nyt aluks!
- misu
itse juoksen läpi talven, hengitysilmanlämmitin, hyvä pukeutuminen ja nastapohjat lenkkareissa ovat hyviä apuja. osan lenkeistä voi tietysti korvata esim. hiihdolla, mutta kannattaa silti pitää ohjelmassa ainakin pari lenkkiä/viikko koko talven ajan. näin juoksutuntuma säilyy hyvänä, ja kevään tullen on helppo lisätä taas juoksua.
- Jone
Ilman muuta kannattaa yrittää juosta talvellakin. Ilmat kylmenevät kuitenkin pikku hiljaa ja keukot tottuvat viileään hyvinkin nopeasti. Tien liukkaus voi häiritä joskus, mutta sekin on loppujen lopuksi aika pieni ongelma. Kannattaa itse kokeilla miltä juoksu tuntuu talven tullen ja miettiä sitten onko juoksu ylipäätään mahdollista tai mielekästä. Tuossa edellisessä viestissä tuli esille apuvälineitä, jotka varmasti helpottavat juoksua talvella.
Tottakai aina silloin tällöin on päiviä, että olosuhteet ovat todella huonot, jolloin kotiin jääminen on paras vaihtoehto. Oman kokemukseni mukaan näitä päiviä on ainakin täällä maan eteläosassa vain muutama. - running is poetry
Talvellakin voi juosta kun muistaa laittaa sopivasti päälle, ei liikaa eikä liian paljon. Ja kovalla viimalla kasvot ja kaula kannattaa suojata. Nilkkoihin ns. nilkanlämmittimet. Juosta voi jopa 30 asteen pakkasella, jos on hyvin suojautunut, mutta yli -15*C suosittelen juoksemaan vain kevyesti.
Liukkauskaan ei ole este, kengät voi nastoittaa. Juoksemiselle paras ja oikeastaan ainoa edes jotenkin vastaava vaihtoehto on hiihto, kaikki muu harjoittelu vaikuttaa vähän sitten eri asioihin. Olet harvinaisen oikeassa siinä, ettei juoksemista kannata lopettaa talvella, pikemminkin lisätä.
Muutenkin, kannattaa ihan pikkuhiljaa lisätä juoksukertojen määrää ja vaihdella lenkkien pituuksia ja vauhteja. Joskus voisit esimerkiksi yrittää juosta sen 5 kilometrin lenkkisi n. puoleen tuntiin ja joskus taas pidentää lenkin pituutta yli tunnin. Kannattaa myös välillä kokeilla ihan täysivauhtistakin juoksua, siitä löytää aivan uusia ulottuvuuksia harrastukseen, vaikka se toki tuntuukin varsinkin aluksi aika raskaalta.
Joka päivä ei välttämättä vielä sinun iässäsi ja kokemuksellasi kannata juosta, ettei harrastus ala maistua pakkopullalta. 3-5 kertaa viikossa riittää aivan mainiosti kunnon ylläpitämiseen ja kohottamiseenkin, kunhan muistaa tosiaan vähän vaihdella vauhteja ja matkoja ja säilyttää tietyn nousujohteisuuden harjoittelussa, sekä levätä kun tuntuu tosi väsyneeltä. Eipä siinä päivittäisessäkään lenkkeilyssä mitään pahaa sinänsä ole, huiputhan juoksevat 2-3 kertaa päivässä ja nauttivat siitä. Iloa juoksemiseen! - ansku
Älä sitä talvea vielä murehdi! Oletetaan, että juokset/hölkkäät nyt koko kesän noin loka-marraskuuhun asti jolloin kelit menevät huonoksi. Ja päätät sitten jättää juoksemisen talven ajaksi, noin maaliskuuhun saakka. Kuule mä voin vakuuttaa sulle ettet mitään muuta ajattelekaan kuin juoksemista koko talven :D Jos jäät kesäkauden aikana kunnolla koukkuun, takuulla tekee mieli jatkaa sitä ensi keväänäkin. Usko pois.
Pidän itse talvisin taukoa marraskuusta maaliskuuhun, ja odotan kevään tuloa kuin kuuta nousevaa... Mutta talvella harrastan muita lajeja ja pidän peruskuntoa yllä esim reippailla kävelylenkeillä. Tänä vuonna tosin ajattelin kokeilla josko jatkais juoksua läpi vuoden. Mutta ei se ole välttämätöntä: keväällä kun taas aloittaa juoksemisen tauon jälkeen, kunto palautuu aika nopeasti. - Sami
Olen itse juossut nyt n.6 vuotta säännöllisesti ja kerron omasta kokemuksestani. Eli en ole koskaa pitänyt taukoa talvellakaan, joskus on silti tullut parin viikon tauko työ yms. syistä. Mielestäni syksy ja talvi ovat parhainta lenkkiaikaa, koska en pidä kuumassa juokemisesta. Tämä taas johtuu omasta aineevaihdunnastani, joka pitää enemmän kylmästä. Joka tapauksessa kylmin keli jossa olen juossut ilman lisäapuja oli -20. Silloin en käyttänyt mitään hengityssuojainta, eikä kylmä ilma tuntunut pahalta. Tuo on varmaan hiukan yksilöllistä, mutta puhunkin omasta tunteestani silloin. Välillä on ollut aivan peilijäätä lenkkipoluilla, ja siitäkin on päässyt kun menee todella varovasti. Nastat varmaankin tekisivät menon paljon helpommaksi. Talvella on monesti niin hienoja juoksukelejä, että jo pelkästään sen takia kannatta lähteä liikkeelle. Normaalisti jos juoksee asfaltila, niin lumen tuoma joustavuus askeleeseen on ihan mukavaa. Joskus, jos aura ei ole kunnolla käynyt ja lunta on enemmän, se kannattaa ottaa vaan lisävastuksen kannalta ja mennä vaikka hiukan lyhyempi lenkki. Hiihtoa en ole harrstanut, mutta se olisi varmasti hyvä vaihtoehto. Juoksen itse siitä tulevan hyvänolon tunteen vuoksi, joten minulla ei ole suuria vaikeuksia harrastaa lajia ympäri vuoden. Olen monesti juossut myös koiran kanssa, se on ihan mukavaa ja antaa uusia ulottuvuuksia lenkkiin. Koira piti siitä ja oli rauhallisempi aina lenkin jälkeen. Pystytkö kokeilemaan itse samaa ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053181Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921379
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561246Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803