Onko raitis kumppani rasittava?

hammas32

Millaisia kokemuksia teillä on? Tuoko raittius mukanaan sellaisia ominaisuuksia, jotka saavat sinut kiertämään alkoholittomat heitukat tai könsikkäät kaukaa? Tylsyykö yhdessäololta terä, jos kumppanin kanssa ei voi yhdessä esim. maistella viinejä, siemailla konjamiinia tai ottaa viskipaukkua?

Elikä: Mitä alkoholi teille ihmisille merkitsee?

50

1861

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8+11

      Siis kumpaa kysyt: Onko raitis kumppani rasittava vai Mitä alkoholi teille ihmisille merkitsee? Nuo ovat ihan eri asioita.

      • hammas32

        Kysyn molempia. Joskin oikeastaan jo ensimmäiseen kysymykseen (onko raitis kumppani rasittava) vastaaminen perusteluineen vastaa samalla siihen, mitä alkoholi ihmiselle merkitsee (parisuhteen kontekstissa, siksi avasin keskustelun parisuhdeosioon).


    • ei läträäjiä

      No minusta tuossa oli kaksi kysymystä:

      Onko raitis kumppani rasittava?

      Vastaus:
      Ei ole. On ihan suhteesta kiinni kuinka tämän alkoholittoman elämän täyttää. Meillä sen täyttää lapsi ja perheenä yhdessä olo. Siihen ei viinaa tarvitse. Olen kokenut elämää läträäjän kanssa ja mieluummin otan raittiin ihmisen.

      Mitä alkoholi teille merkitsee?

      Vastaus:
      Eipä juuri mitään. Hyvän makujen maistelua ja parilla lasilla rentoutumista. Siinäpä se.

    • Eiköhän,.

      se viinan kittaaja ole huomattavasti rasittavampi.

    • 7+8

      Onko raitis kumppani rasittava?

      On, jos hänen kanssaan ei voi osallistua normaaliin seuraelämään koska hän ei halua olla tilaisuuksissa, missä muut käyttävät alkoholia.

      Mitä alkoholi minulle merkitsee?

      Yhtä nautintoainetta. Hyvä punaviini ruoka- ja seurajuomana on nautinto. Olen ollut vuosia ilman, olen viikkoja ilman, mutta jos esimerkiksi osallistun juhliin joissa skoolataan kuohuvalla ja juodaan viiniä aterialla niin miksi kieltäytyisin?

      • molempia kokeillu

        Kyllä parhaat muistot jää niistä seuraelämän tapahtumista joissa ollaan selvinpäin,jo pienikin alkoholimäärä pilaa helposti tunnelman suurista määristä puhumattakaan.


      • mhtdku

        Ihan varmaan rasittaa, JOS puolison raittius estää osallistumasta seuraelämään. Mutta minusta se on melkoista jossittelua, raittiita ystäviä/tuttavia on useampi ja kyllä heitä tuolla "seuraelämässä" tapaa hyvinkin. Itsekin on tullut oltua nyt reilu vuosi ilman, ja ihan hyvin olen voinut käydä juhlissa joissa skoolataan kuohuvalla ja juodaan viiniä aterialla, vaikka itse en olekaan ottanut mitään. En oikein ymmärrä, miksi alkoholittomuus rajoittaisi? Vettä tulee hanasta useimmissa talouksissa.

        Eri asia on sitten kovin ahdasmielinen suhtautuminen muiden alkoholinkäyttöön, sillä ei pääse ehkä juhlien ilopillerin maineeseen, mutta ei se kulje käsi kädessä oman raittiuden kanssa.


      • 7+8
        molempia kokeillu kirjoitti:

        Kyllä parhaat muistot jää niistä seuraelämän tapahtumista joissa ollaan selvinpäin,jo pienikin alkoholimäärä pilaa helposti tunnelman suurista määristä puhumattakaan.

        Juu, molempia on kokeiltu ja moneen kertaan, joten tiedän kummasta itse pidän.

        Tulit tuossa juuri osoittaneeksi käytännössä sen, miksi raitis kumppani on rasittava. Jatkuvaa moralisointia ja oman paremmuuden osoittamista. Tuon takia en enää valitsisi raitista kumppania. Kiitos havainnollistamisesta.


      • ei yleistyst
        7+8 kirjoitti:

        Juu, molempia on kokeiltu ja moneen kertaan, joten tiedän kummasta itse pidän.

        Tulit tuossa juuri osoittaneeksi käytännössä sen, miksi raitis kumppani on rasittava. Jatkuvaa moralisointia ja oman paremmuuden osoittamista. Tuon takia en enää valitsisi raitista kumppania. Kiitos havainnollistamisesta.

        Kuule "7 8" ei se kai ihan noin ole, riippuu kai luonteesta moralisoiko vai ei?
        Ei voi yleistää.


      • mk
        mhtdku kirjoitti:

        Ihan varmaan rasittaa, JOS puolison raittius estää osallistumasta seuraelämään. Mutta minusta se on melkoista jossittelua, raittiita ystäviä/tuttavia on useampi ja kyllä heitä tuolla "seuraelämässä" tapaa hyvinkin. Itsekin on tullut oltua nyt reilu vuosi ilman, ja ihan hyvin olen voinut käydä juhlissa joissa skoolataan kuohuvalla ja juodaan viiniä aterialla, vaikka itse en olekaan ottanut mitään. En oikein ymmärrä, miksi alkoholittomuus rajoittaisi? Vettä tulee hanasta useimmissa talouksissa.

        Eri asia on sitten kovin ahdasmielinen suhtautuminen muiden alkoholinkäyttöön, sillä ei pääse ehkä juhlien ilopillerin maineeseen, mutta ei se kulje käsi kädessä oman raittiuden kanssa.

        Miehenä en ainakaan viitti katsella toisi humalaisis koksa siinä ei ole mitään järke. yhdessä työpaikassa olis yksi raitistunut ja sanoin että jos lopettaisin alkon käytön niin ei olesi mitään juhliatai muuta seuraelä'mää koska on hölmöä mennä juhliis jossa muut ottavat että silleen. Se on yleensä niin ett äraittiit rupeavat kommentoimaan muiden juomista kun oma elämä on niin tylsää ja sitten kun niille sanoo asiasta niin ottavat herneen nenään. Homma riippuu kyllä henkilästä ja niin edelleen. Sellaiset raittiit ovat ylennsä fiksumpia jotka eivät ole koskaaan olleet humalassa ja eivät yleensä moralisoi.


      • olet alkkis..
        mk kirjoitti:

        Miehenä en ainakaan viitti katsella toisi humalaisis koksa siinä ei ole mitään järke. yhdessä työpaikassa olis yksi raitistunut ja sanoin että jos lopettaisin alkon käytön niin ei olesi mitään juhliatai muuta seuraelä'mää koska on hölmöä mennä juhliis jossa muut ottavat että silleen. Se on yleensä niin ett äraittiit rupeavat kommentoimaan muiden juomista kun oma elämä on niin tylsää ja sitten kun niille sanoo asiasta niin ottavat herneen nenään. Homma riippuu kyllä henkilästä ja niin edelleen. Sellaiset raittiit ovat ylennsä fiksumpia jotka eivät ole koskaaan olleet humalassa ja eivät yleensä moralisoi.

        Taisit olla vähän kännissä (keskellä viikkoa?) kun tuota kirjoitit? Ei kukaan voi olla noin osaamaton..


      • 16 + 13
        olet alkkis.. kirjoitti:

        Taisit olla vähän kännissä (keskellä viikkoa?) kun tuota kirjoitit? Ei kukaan voi olla noin osaamaton..

        Lukihäiriö.


      • mk
        16 + 13 kirjoitti:

        Lukihäiriö.

        Ei näitä kirjoituksia viitti aina lukea ja koulukin loppunut jo -70 luvulla ja näitä pilkunnussijoita riittää ja se on tärkein että asia tulee ummärretyksi eikä oikeinkirjoitus. Tehän raittiit olette tosikkoja. Semmoiset henkilöt jotka eivät ole koskaan ottaneet ovat ok mutta ne jotka ovat raitistuneet kun on mennyt överiksi niin puuttuvat toisten asioihin ja kiukuttelvat työpaikoilla kun töiset käyvät hauskaa pitämässä ja niin edelleen. Pikkujouluista tuli yhdessä työpaikassa porua kun raitis sanoi että mitäs ne saavat kun eivät ota niin tj sanoi että ei mitään ja nyt pidetää ne juhlat ja jo eivät tule niin se on niiden ongelma että silleen.


      • olet alkkis..
        mk kirjoitti:

        Ei näitä kirjoituksia viitti aina lukea ja koulukin loppunut jo -70 luvulla ja näitä pilkunnussijoita riittää ja se on tärkein että asia tulee ummärretyksi eikä oikeinkirjoitus. Tehän raittiit olette tosikkoja. Semmoiset henkilöt jotka eivät ole koskaan ottaneet ovat ok mutta ne jotka ovat raitistuneet kun on mennyt överiksi niin puuttuvat toisten asioihin ja kiukuttelvat työpaikoilla kun töiset käyvät hauskaa pitämässä ja niin edelleen. Pikkujouluista tuli yhdessä työpaikassa porua kun raitis sanoi että mitäs ne saavat kun eivät ota niin tj sanoi että ei mitään ja nyt pidetää ne juhlat ja jo eivät tule niin se on niiden ongelma että silleen.

        Itse asiassa tämäkin "pilkunnussija" on 22-vuotias nainen joka ei ole ikinä juonut :). Satun vain arvostamaan sitä, että jos tänne on jotain pakko kirjoittaa niin aikuiset ihmiset voisivat vähän kiinnittää huomiota ettei teksti ole ihan täynnä kirjoitusvirheitä, antaa aika juntin kuvan.


      • itse olet alushousu
        olet alkkis.. kirjoitti:

        Itse asiassa tämäkin "pilkunnussija" on 22-vuotias nainen joka ei ole ikinä juonut :). Satun vain arvostamaan sitä, että jos tänne on jotain pakko kirjoittaa niin aikuiset ihmiset voisivat vähän kiinnittää huomiota ettei teksti ole ihan täynnä kirjoitusvirheitä, antaa aika juntin kuvan.

        No tuosta pätemisentarpeesta olisi kyllä voinutkin olettaa sinut melko nuoreksi henkilöksi. Iso osa suomalaisista ei kirjoita virheetöntä kieltä. Jos tämä häiritsee olisi ehkä syytä pysytellä vaikka telkkarin äärellä eikä tulla tänne pätemään ja pilaamaan keskustelua siihen täysin liittymättömillä huomioilla.

        Nih.


      • mk=seliseli
        mk kirjoitti:

        Miehenä en ainakaan viitti katsella toisi humalaisis koksa siinä ei ole mitään järke. yhdessä työpaikassa olis yksi raitistunut ja sanoin että jos lopettaisin alkon käytön niin ei olesi mitään juhliatai muuta seuraelä'mää koska on hölmöä mennä juhliis jossa muut ottavat että silleen. Se on yleensä niin ett äraittiit rupeavat kommentoimaan muiden juomista kun oma elämä on niin tylsää ja sitten kun niille sanoo asiasta niin ottavat herneen nenään. Homma riippuu kyllä henkilästä ja niin edelleen. Sellaiset raittiit ovat ylennsä fiksumpia jotka eivät ole koskaaan olleet humalassa ja eivät yleensä moralisoi.

        Kyllä olet alkkis, tai orastavalla asteella , tuo seliseli, eihän normaalisti tarvitse
        selitellä ottamisiaan tai väliin jättämisiään,,
        Tee piruuttasi testi, jos pystyt kolmella seuraavalla kerralla ottamaan vain yhden/ilta
        ilman selityksiä, niin ei hätää...
        Et kyllä mk pysty siihen..


    • killingmee

      Vaikka kumppanini ei käytäkään alkoholia, käytän silti itse kavereiden kanssa n. 1-2 kertaa kuussa. Olen ilmoittanut että en aio alkaa absolutistiksi hänen takiaan, ja jos ei mielytä niin tämä oli tässä. Kyllähän tuo välillä nokkaansa nyrpistelee, mutta oikeastaan mitenkään muuten ei ole asia parisuhteeseemme vaikuttanut.

    • Absolutt

      Totta kai raitis kumppani on rasittava jos itte oot juopporaunio!

      Itse en ikinä enkä koskaan huoli miestä joka juo. Se, jos joskus, juhannussaunassa ottaa oluen, Vappuna shampanjan, samoin häissä hääparin maljan ,ravintolassa syödessä lasin- kaksi viiniä, konjakin tai liköörin teatterissa väliajalla kahvin kanssa, se on ok.

      Mutta haiseva, kuolaava, housuihin kuseksiva väkivaltainen suomalainen ns. "mies", EI KIITOS.

    • Itse.,

      Tunnen muutaman sellaisen tyypin jotka ei osaa mennä mihinkään sosiaaliseen tapahtumaan ilman pikku ryypiskelyjä,,ja se se vasta rasittavaa on.

    • Raittiin kumppanina

      "Onko raittiin kumppanina rasittavaa?"

      Oma näkemykseni on, että riippuu varmasti tapauksesta. Varmasti ainakin pidemmän päälle on rasittavaa, jos tyyppi raitistuu ja vaatii täysraittiutta tms.
      sen jälkeen muiltakin. Oma mieheni on ollut raittiina nyt viitisen vuotta, eikä ole yhtään rasittava. Itse otan pari silloin tällöin, eikä se häntä haittaa.
      Yhteisiä harrastuksia meillä riittää ilman alkoholiakin, siis muutakin kuin olemista perheen kanssa.

      • vkonloppu turneet

        Minun mieheni on todella ujo selvinpäin puhumaan meidän parisuhteesta,vaikka muutoin onkin kyllä puhelias.
        Otamme viikonloppuisin viiniä ja olutta ja keskustelemme syvällisesti kaikenlaista.Olen aivan varma,että jos mieheni lopettaisi kokonaan juomisen,meidän avioliitto varmaankin päättyisi,koska hän ei OSAA puhua selvinpäin syvällisiä.


      • mies 53

        Samaa mieltä "Raittiin kumppanina", kuin minun kirjoittama teksti ja näin ajattelen.


    • 13+10

      Minun mieheni on absolutisti. Ei ole koskaan itse edes maistanut alkoholia, ei pidä siitä millaiseksi ihmiset muuttuvat juotuaan ja vihaa jopa alkoholin tuoksua. Siispä aloittaessamme suhteemme kielsi myös minulta juomisen kokonaan. Silti silloin tällöin join punaviiniä josta olen aina pitänyt paljon, ja aina seurauksena oli iso riita. Niinpä totesin parhaaksi olla itsekin kokonaan juomatta, koska mies on kuitenkin tärkeämpi kuin mikään juoma.

      Kuitenkin joskus HARMITTAA todella paljon, kun en voi edes yhtä lasillista juoda. En halua sitä hirveää riitaa mikä seuraisi kuitenkin. Mies on hyvin jääräpäinen ja fanaattinen absolutismin suhteen ja on sanonut, että jos haluan juoda, niin hän lähtee. Lopullisesti. Ja tiedän että tekee sen myös!

      Toisaalta ymmärrän paremmin kuin hyvin, koska itse olin ennen häntä naimisissa juopon kanssa ja jouduin katselemaan ja haistelemaan viinanpirua enemmän kuin tarpeeksi. Mutta ex oli siis alkoholisti, joka ei voinut juoda yhtä tai kahta, vaan kun juomaan alkoi, niin siitä seurasi aina putki. Minä itse olen normaalikäyttäjä, joka joskus haluaisi nauttia lasillisen -tai vaikka pullollisen- viiniä, koska se jää siihen.

      Onhan raitis mies parempi kuin juoppo, sehän on selvä, mutta toisaalta mieheni jyrkkä ja jääräpäinen asenne on myös rasittavaa :/

      • mk

        Sinä annat miehesi määräillä elämääsi ja jos noin tiukkapipoinen on niin kyllä elämäsi on tylsää jos ei josku pulloa viiniä voi juoda. Killäppä miehltäsi vaikka kahvin juonti ksotona tuosta alkokillosta niin miten suu sitten suhde menee. Älä anna miehsi hyppiä' silmille ja jos ei muuten akko ole ongelma niin miksi annat miehn pompottaa sinua.


    • Tervattu jumalkuva

      Riippuu tyypistä täysin. Raittiista joukosta ns.entiset juopot ovat sieltä rasittavimmasta päästä, ja uskovaiset ihan oma lukunsa jopa ed.mainittuihin verrattuna. Heille kun ei ole olemassa kohtuukäyttäjiä, on vain Turmiolan Tommeja.

      • Kohtuuden ystävä

        Tai kiellä lihansyönti mieheltä. Kaikki fanatismi ja kiihkoilu on etovaa. Ja puolison määräily ja käskyttäminen on väärin.


    • 67-v

      Radikaali muutos 10-vuotta sitten.

      Siihen saakka vaimoni oli säännöllinen juoppo.
      Launataisin avasin hänelle siideripullon.
      Lopun 3-sormenleveyttä join itse.
      Siihen aikaan minulle maistui uuteolut ja kotipolttoinen.

      Sairastumisen ja sen vaatiman lääkityksen myötä vaimo otti alkoholiin ehdottoman kannan.
      Sunnuntaiset ruokaviinitkin jäivät pois.
      Ei lääkärin vaatimuksesta vaan tarpeettomien selittelyjen välttämiseksi.

      Minun kohdallani muutos merkitsi nautimani määrän huomaamatonta vähenemistä.
      Oman terveyden ja kunnon hoitaminen on vaikuttanut minuun enemmänkin.
      Vaimon raittiudesta ei ole mitään haittaa.
      Kaikissa tilaisuuksissa on alkoholittomia vaihtoehtoja eikä minun tissutteluni ole aiheuttanut yhtään kommenttia.

      Minä käytän alkoholia mutta alkoholi ei käytä minua.

    • 8#¤"

      Juon itse harvakseltaan enkä silloinkaan humaltumiseen asti. Pidän hauskaa raittiina eikä monessakaan tilanteessa monikaan edes tiedä, että olen juonut alkoholittomia drinkkejä, vettä tai limua.

      Terveyteni on erinomainen ja tykkään siitä, että baari-illankin jälkeen olen seuraavana päivänä virkeä ja hyväntuulinen.

      Edellinen suhteeni päättyi siihen, kun miehen juominen paheni ja paheni. Potkaisin miehen pihalle. Mies raitistui ja sen jälkeen olemme pikkuhiljaa tapailleet. Kerran menetettyä luottamusta on kuitenkin vaikea palauttaa ennalleen. Kohtuukäyttöön hän ei kykene, joten vaihtoehdot ovat absolutismi tai juoppous. Huomaan, että ahdistun itse jossain määrin, kun hän on luonani. Koen syyllisyyttä siitä, jos minulla on kuohuviinipullo kellarissa tai 1-2 siideriä jääkaapissa silloin, kun hän käy luonani, vaikkei siihen olekaan aihetta.

    • "Mitä alkoholi teille ihmisille merkitsee? "

      Itselleni se merkitsee tyhjiä ja turhia kaloreita.

      Raitis kumppani on ainakin itselleni se ihanne. =) ..itse kun juo sen 0-3x/vuosi, ni ei kyllä jaksaisi heilua minkään semi-alkin kanssa ja katsoa tämän toilailuja ja edesottamuksia.

      Ja pakko vielä todeta, että ihmisen on pakko olla jo lähtökohtaisesti helkkarin tylsä, jos se yhdessäolon terä tylsyy ilman alkoa...

    • örmörrr

      Sehän riippuu ihan täysin siitä, että onko pariskunnalla miten samallaiset tavat käyttää alkoholia. Kyllähän se varmasti rasittaa ja ärsyttää jos itse on absolutisti, mutta kumppani kännää. Toisalta kännäävän mielestä voi olla rasittavaa jos toinen ei "nautiskele" ja "rentoudu" samalla tavalla ja voihan se hieman siitä huomautella joka ei alkoholista piittaa, jos alkoholin käyttö menee överiksi. Itse vihaan alkoholia, kierrän känniset kaukaa ja jos juon niin juon sen verran että nautiskelen alkoholista menemättä humalaan. Sitäpaitsi alkoholi on yleensä aina pahan makuista. Onneksi oma kumppani ei juo humalahakuisesti enää nykyään.

      Kyllähän se olisi minun mielestäni ainakin pelkästään hyvä, jos juomatottumukset ovat samanlaiset molemmilla. Ei tule rähinää ainakaan siitä asiasta.

      Viina on viisasten juoma. Se tarkoittaa sitä että ei, ihminen ei ole heti viisas jos juo viinaa, vaan viina on hyvä juoma vain niille jotka juovat sitä viisaasti siten, ettei siitä tule sitten mitään ongelmia eikä siis mene överiksi. Kovin moni suomalainen tuntuu ajattelevan, että aikun mä oon nyt niin mahtava ja viisas ihminen kun juon aivot turvoksiin enkä tiedä seuraavana päivänä mitä on tullut tehtyä missä ja kenen kanssa.

      • 67-v

        Eivät olleet eivätkä ole varsinkaan nykyään.
        Samanlaiset juomatavat.

        Vaimoni a-käyttö on, ennen viimeisiä absolutismivuosia, ollut kai sosiaalista.
        Yhden kerran on hankkinut punaviinin histamiinista päänsäryn, allerginen.

        KOSKAAN vaimo ei ole moittinut minun juopotteluani vaikka hamassa muinaisuudessa olisi joskus ollut syytäkin.
        Siirtymiseni maltillisuuteen lasken tuon asenteen ansioksi.

        Matkoilla otan päivittäin mutta erittäin vähän.
        Loma-asunnollamme kulutus on iltaisin hieman suurempi, joskus tuntuvastikin mutta eihän pitkän päälle kai kukaan päivittäin oikeasti kännää.

        Tottumuksemme ovat aina olleet hyvin erilaisia sen kuitenkaan aiheuttamatta mitään skismaa.
        Vaimoni on impulsiivinen, temperamenttinen ja usein leuat heiluvat ennen ajatuksen juoksua jotenjos hän olisi kokenut käyttäytymiseromme kiusalliseksi niin taatusti olisin kuullut siitä.


    • Raittiin kumppanina

      Itse juon "vain" pari juurikin siksi, että seuraava päivä ei menisi krapulaa potiessa. Täysin turhaa sairastaa kun voi pirteänä tehdä muutakin tärkeämpää ja muistaa mitä on seuraavaksi päiväksi mahd. sopinut. Tai jos ei huvita, niin siiderit unohtuu jääkaappiin pidemmäksi aikaakin. No joo tietysti, "harjoituksen puutetta" niinhän moni on sanonut. Näin asia varmasti onkin, mutta tämä sopii itselleni erittäin hyvin.

      Jos kumppani valittaisi muutaman siiderin juonnista ehkä pari kertaa kk:ssa, puhumattakaan, että mieletön riita asiasta syntyisi, niin siitä vaan. Tuskimpa asia mihinkään muuttuisi, ellei sitten lähtisi itse muualle. Onneksi nyk. kumppanini on sen verran fiksu tyyppi, ettei ole tarvinnut tapella tämän takia.

      Exäni joskus aikoinaan oli kova ottamaan alkoholia vähintään joka viikonloppu ja oli usein niin sekaisin, ettei mitään muistanut reissuiltansa. Jos tuli kotiin aamuyöstä kuseskeli lattioille ym. Oltiin pari vuotta yhdessä ja sitten riitti minulle tyhjät lupaukset kohtuujuomisesta ja muusta. Eihän siitä mitään tule jos toisen takia raittiutta (tai sinne päin) yrittää. Raittiuspäätös pitää lähteä ihan itsestä ja oman hyvinvoinnin vuoksi, silloin se saattaa pidemmän päälle onnistua. Jos juominen on ongelma, niin kohtuujuomista ei olekaan.

      Ei voi muuta sanoa, kuin kyllä todella arvostan tämän hetkisen kumppanini raittiutta. Ei tarvitse öisin miettiä, että missähän se nyt on ja millaisessa kunnossa mahtaa tulla kotiin jos tulee ollenkaan.

    • Hyvä mies

      Siippa lopetti puol vuotta sitten. Käyn yksin enemmän ulkona tai kamujen kanssa. Mies hakee kotiin. Pelaa koneella enemmän mutta muuten ihan yhtä hauska kaveri. Kiva kun se on kartalla kun juttelen sille ja nyt se näkee itsekkin enemmän silloin kun lähtee minun mukaani kapakkaan. Käyn harvoin mutta joskus haluan tanssimaan.

    • ääripäät on outoja

      Pidän sekä absolutisteja, että alkoholisteja omituisina ihmisinä, joiden kanssa en haluaisi olla tekemisissä.

      • turvakotiin...

        Absolutisteilla yleensä pahimmat korvienväliongelmat, jossain vaihessa kun ratkeaa... vaimo saa turpaan ja lapset lentää turvakotiin. monet "raittiit" voi teeskennellä vuosiakin.


      • ei tartte paetakaan

        ongelmallisimpia ootte te jotka näette aina alkoholin jokapaikassa. ei absoissa mitään outoa ole. sinä olet suvaitsematon.


    • 1. ei ole, päinvastoin, pitäisin parempana kuin alkoholia käyttävää kumppania.
      2. ei juuri mitään, joskus saunan jälkeen otan kaljan pari, mutta siihen se jää, sillä pahaahan tuo viina on.

    • 6+7

      Minulla on lähisukulainen, jota keikenlainen alkoholinkäyttö häiritsee todella paljon, mikä taas häiritsee minua. Ei voi mitään, mutta minusta fanaattinen suhtautuminen suht arkipäiväiseen (=mitättömään) asiaan on aika ankeaa. Ei ole pakko juoda itse, mutta sen toisten paheksumisen voisi jättää hiukan vähemmälle.

      Mitä tulee taas itse alkoholinkäyttöön, olen sitä mieltä että käytöstavat ja muiden kunnioitus täytyy muistaa silloinkin, jos vaikka hieman liikaa tulisi otettuakin. Itseänikin toki ahdistaa ja ärsyttää ihmiset, joista tulee täysin holtittomia ja esim. aggressiivisia "juhliessaan".

    • 6+7

      Minulla on lähisukulainen, jota keikenlainen alkoholinkäyttö häiritsee todella paljon, mikä taas häiritsee minua. Ei voi mitään, mutta minusta fanaattinen suhtautuminen suht arkipäiväiseen (=mitättömään) asiaan on aika ankeaa. Ei ole pakko juoda itse, mutta sen toisten paheksumisen voisi jättää hiukan vähemmälle.

      Mitä tulee taas itse alkoholinkäyttöön, olen sitä mieltä että käytöstavat ja muiden kunnioitus täytyy muistaa silloinkin, jos vaikka hieman liikaa tulisi otettuakin. Itseänikin toki ahdistaa ja ärsyttää ihmiset, joista tulee täysin holtittomia ja esim. aggressiivisia "juhliessaan".

    • 6+7

      Minulla on lähisukulainen, jota keikenlainen alkoholinkäyttö häiritsee todella paljon, mikä taas häiritsee minua. Ei voi mitään, mutta minusta fanaattinen suhtautuminen suht arkipäiväiseen (=mitättömään) asiaan on aika ankeaa. Ei ole pakko juoda itse, mutta sen toisten paheksumisen voisi jättää hiukan vähemmälle.

      Mitä tulee taas itse alkoholinkäyttöön, olen sitä mieltä että käytöstavat ja muiden kunnioitus täytyy muistaa silloinkin, jos vaikka hieman liikaa tulisi otettuakin. Itseänikin toki ahdistaa ja ärsyttää ihmiset, joista tulee täysin holtittomia ja esim. aggressiivisia "juhliessaan".

    • Itse olen lähes absolutisti yksinkertaisesti siksi, koska alkoholi ei maistu.
      Eipä kukaan ole koskaan valitellut sitä, etten juo.

    • minskiina

      Ei haittaisi, jos mies joisi vähemmän. Itse en lasiin sylje, mutta alkon nauttiminen jää ehkä kertaan, kahteen kuussa,määränä lasillinen tai kaksi ruuan kanssa. Voisi sitä enemmänkin ottaa, mutta saan aika helposti alkoholista migreenin, enkä katso siitä saatavan nautinnon olevan päänhalkaisevan kivun arvoista.

      Mieheni joi joskus ongelmaksi asti. Ei hän väkivaltainen ollut, eikä alkoholi vaikuttanut työhön, mutta... Noh, jos ihminen oma-aloitteisesti hakee antabusta saadakseen vähennettyä, niin silloin voi sanoa, että alkoholi oli ohjissa, eikä ukko.

      Nykyään selvästi paremmin hallussa hänellä juominen, mutta edelleenkin otetaan se kalja, pari päivittäin töiden jälkeen ja viikonloppuna sitten enemmän. Humalassa mies on ihan ok, ei räyhää, krapulassa todella rasittava ärhentelijä. Missään juhlissa ei voi olla pidempään, jos ei saa alkoholia, ei vaan viihdy selvinpäin, lähdetään kotiin parin tunnin jälkeen, että saa napattua pari kaljaa ennen nukkumaanmenoa...


      Harmittaa. Mikä tässä maailmassa on sellaista, ettei sitä pysty ilman alkoholia katselemaan?

      • Ms.

        Aika mielenkiinoisia yleistyksiä täällä näyttää olevan, esim. "Absolutisteilla yleensä pahimmat korvienväliongelmat, jossain vaihessa kun ratkeaa... vaimo saa turpaan ja lapset lentää turvakotiin. monet "raittiit" voi teeskennellä vuosiakin."

        Alkoholi vaikuttaa eri ihmisiin eri tavalla. Joistain tulee agressiivisia, kaikista ei.
        On myös olemassa ihmisiä, jotka ovat agressivisia, vaikkei alko-ongelmaa tms. päihteiden käyttöä ole koskaan ollut.

        Jotkut teeskentelee raitista, toiset ovat raittiina pysymisen kanssa tosissaan.

        Varmaankin suurin osa, ellei jopa kaikki joilla ei ole ollut muuta vaihtoehtoa, kuin täysraittius ovat ratkenneet jossain vaiheessa juomaan ja päässeet uudelleen eroon alkoholista.

        Korvienväliongelmia on niin raittilla, kuin alkoholisteillakin. Alkoholi kyllä rentouttaa ja poistaa estoja. Tämä saattaa olla syy, miksi jotkut eivät pysty olemaan joissain paikoissa ilman alkoholia. Ehkä se on helppo tapa "lääkitä" omaa ahdituneisuuttaan. Pidemmän päälle kuitenkin huono -riippuvuusriskin takia.

        Ja vielä, ääripäät ovat ääripäitä niin raittiudessa, kuin muussakin.

        Olisi kiva kuulla myös kommentteja sellaisilta absolutisteilta, joilla ei ole ollut alko-ongelmaa. Miksi ehdoton ei?


      • Mrs. 2
        Ms. kirjoitti:

        Aika mielenkiinoisia yleistyksiä täällä näyttää olevan, esim. "Absolutisteilla yleensä pahimmat korvienväliongelmat, jossain vaihessa kun ratkeaa... vaimo saa turpaan ja lapset lentää turvakotiin. monet "raittiit" voi teeskennellä vuosiakin."

        Alkoholi vaikuttaa eri ihmisiin eri tavalla. Joistain tulee agressiivisia, kaikista ei.
        On myös olemassa ihmisiä, jotka ovat agressivisia, vaikkei alko-ongelmaa tms. päihteiden käyttöä ole koskaan ollut.

        Jotkut teeskentelee raitista, toiset ovat raittiina pysymisen kanssa tosissaan.

        Varmaankin suurin osa, ellei jopa kaikki joilla ei ole ollut muuta vaihtoehtoa, kuin täysraittius ovat ratkenneet jossain vaiheessa juomaan ja päässeet uudelleen eroon alkoholista.

        Korvienväliongelmia on niin raittilla, kuin alkoholisteillakin. Alkoholi kyllä rentouttaa ja poistaa estoja. Tämä saattaa olla syy, miksi jotkut eivät pysty olemaan joissain paikoissa ilman alkoholia. Ehkä se on helppo tapa "lääkitä" omaa ahdituneisuuttaan. Pidemmän päälle kuitenkin huono -riippuvuusriskin takia.

        Ja vielä, ääripäät ovat ääripäitä niin raittiudessa, kuin muussakin.

        Olisi kiva kuulla myös kommentteja sellaisilta absolutisteilta, joilla ei ole ollut alko-ongelmaa. Miksi ehdoton ei?

        Tämän "Ms." kirjoituksen perusteella 'varmaankin' on! :)


      • Anonyymi
        Ms. kirjoitti:

        Aika mielenkiinoisia yleistyksiä täällä näyttää olevan, esim. "Absolutisteilla yleensä pahimmat korvienväliongelmat, jossain vaihessa kun ratkeaa... vaimo saa turpaan ja lapset lentää turvakotiin. monet "raittiit" voi teeskennellä vuosiakin."

        Alkoholi vaikuttaa eri ihmisiin eri tavalla. Joistain tulee agressiivisia, kaikista ei.
        On myös olemassa ihmisiä, jotka ovat agressivisia, vaikkei alko-ongelmaa tms. päihteiden käyttöä ole koskaan ollut.

        Jotkut teeskentelee raitista, toiset ovat raittiina pysymisen kanssa tosissaan.

        Varmaankin suurin osa, ellei jopa kaikki joilla ei ole ollut muuta vaihtoehtoa, kuin täysraittius ovat ratkenneet jossain vaiheessa juomaan ja päässeet uudelleen eroon alkoholista.

        Korvienväliongelmia on niin raittilla, kuin alkoholisteillakin. Alkoholi kyllä rentouttaa ja poistaa estoja. Tämä saattaa olla syy, miksi jotkut eivät pysty olemaan joissain paikoissa ilman alkoholia. Ehkä se on helppo tapa "lääkitä" omaa ahdituneisuuttaan. Pidemmän päälle kuitenkin huono -riippuvuusriskin takia.

        Ja vielä, ääripäät ovat ääripäitä niin raittiudessa, kuin muussakin.

        Olisi kiva kuulla myös kommentteja sellaisilta absolutisteilta, joilla ei ole ollut alko-ongelmaa. Miksi ehdoton ei?

        Mulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa alkoholin kanssa enkä ole sitä oikein ollenkaan edes juonutkaan. Viimeisin kerta jolloin otin sitä edes pisarankin niin oli joskus 7,5v sitten kun kävin yksissä lakkiaisissa ja otin puolikkaan kuoharilasin 0,8% mehusiideriä. Edellisestä kerrastakin oli ainakin kolme vuotta ja tämän jälkeen en ole ottanut ollenkaan eikä ole haluakaan ottaa. Kun täytin aikanaan 18 vuotta niin ennen sitä en voinut ottaa, koska jos olisin jäänyt siitä kiinni porukoille niin sanomista olisi tullut tosissaan. Eikä mennyt kauaa 18v synttäreistä niin sain ajokortin ja tykkäsin silloin ja vieläkin tykkään olla auton ratissa. Olin tuon aikaisen kaveriporukan vanhin eli siitäkin syystä tuli oltua ratissa kun ajeltiin kylillä tai jos porukat kävi pe tai la iltana perus illallisella ja ottivat lasin punaviiniä esim niin mähän ne vein ravintolaan ja hain myös pois. Joskus tuli kavereita tai puolituttuja nähtyä aikamoisessa humalassa ja usein sitä mukaa myöhemmin myös rapulassa ja siinä kohtaa kävi viimeistään selväksi, että en halua tuota samaa itse kokea kun se alkoholi ei mene sinne vereen itsekseen. Samoin jos oli tylsää ja halusin lähteä autolla kylille niin ei voinut ottaa ollenkaan alkoholia, koska tiesin, että jos ajetaan niin ei oteta tai jos otetaan niin ei ajeta. Noihin aikoihin myös mietin, että milloin kokeilisin ensimmäiset kännit mutta, koska huomasin, että voin käytännössä milloin vain tehdä mitä vain kun olen absolutisti eikä myöskään täten rahat kulu eikä terveys mene pilalle niin lopulta teinkin kohta päätöksen olla täysi absolutisti ja se linja pitää edelleen. Tarkkaa ikää en kerro mutta kolmekymppiset olen viettänyt jo ajat sitten. Samoin mitä olen viime vuosina käynyt useamman kerran Ruotsissa, Keski-Euroopassa ja Kanarialla niin jos on paikalliset huomannut, että en juo enkä ole koskaan juonutkaan niin viimeistään kun mun sen hetkinen ikä on selvinnyt niin joka ikinen, kenen kanssa olen jutellut niin on sanonut heti, että mun ei edes kannata aloittaa juomista ollenkaan kun olen jo näin kauan pärjännyt hyvin ilmankin. Jos on uskossa tms niin sillon päätös ei ole oma kun rituaalit yms sanelee ehdot, vahva suositus on silloin kyseessä jos on sairaus missä alkoholia ei pidä ottaa ainakaan paljoa mutta mulla on puhtaasti oma päätös kun en ole uskossa eikä ole sairauksiakaan tms taustalla eli ennen kuin selviää syy absolutismiin niin ei sitä pidä kieroon katsoa :)


    • Raittiina hyvä olla

      Kyllä raittiin kanssa elämä on varmasti paljon täydellisempää, koska humalainen ei ole oma itsensä, hän valaehtelee, hän saattaa räyhätä, hän ei pysty ajattelemaan asioita oikein.
      Ja katsokaapa miten alkoholin suurukulutus syö ihmistä, muuttuu kalvakkaaksi, alkkaa jäykistymään, ilmeetömyys, katkoja alyllisessä toiminnassa.
      Pian huomaat kuinka tasapaino alkaa pettää, kävely muuttuu hajareisin kävelyksi, kädet roikkuvat eli aivot ovat rikkoontuneet, käskyt hermoratoja pitkin eivät kulje.
      Tupakalla lisättynä alkaa myös ääni muuttua, naisetkin puhuvat varsin möreällä äänellä, saatikka sitten se haju joka elimistöstä tulee ulos, ihminen muuttu lihaksiltaan harmaaksi ja veltoksi.
      Eikä tätä tilaa tarvitse kovin kauaa aikaa odottaa, vaikka käyttö olisi kohtuullistakin, mutta tapahtuu lähes joka päivä.
      Ja loppuhan siinä on varsin aikainen kuolema, eli itsemurhan tekoa.

      Itse otan kyllä juhlamaljan, mutta jos olen autolla en yhtäkään alkohollista lasillista nosta. Saunakaljoja en tarvitse.
      Ystäväni tulevat luokseni hyville kahveille, joissa leivonnaiset on se asia ei viinilasi eikä konjakkilasi.

    • viinihyvärenkimuttah

      Vakka kantensa valitkoon. En haluaisi, että elämänkumppanini olisi täys raitis, koska sitä en ole itsekkään.Sankoon kuka mitä tahansa, oikein käytettynä alkoholilla on paljon positiivisia vaikutuksia. Ja ei kiitos saivartelua siitä, mikä se sitten on se oikein käytettynä. Jokainen sen tietää omalta kohdaltaan. Kateellisten panettelua niiltä, jotka eivät osaa, tavalla tai toisella, elää alkoholin kanssa hyvää ja iloista yhteiseloa :)))

      • raili nen

        Että hyvin maittaa sielläkin? :))))))


    • Anonyymi

      On. Kiva on yhdessä nautiskella lähiöpubin mukavasta ummehtuneesta tunnelmasta, kaataa 12 kossupaukkua naamariin ja lurauttaa duettona Kara Åkea. Oksentaa yhdessä aamulla kotona, ja ottaa loiventavaa.

    • Anonyymi

      Kannabis meitsi hiisaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4499
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe