Miten ristiriitaista miehen elämä voi ollakaan?

Olen järkytyksekseni huomannut olevani pääosin viherpiipertäjä-sosialisti-kommunisti. Se ei oikein sovi omaamaani yrittäjä-kaavaan. Tykkäisin, että kaikki pärjäis. Tykkään ekologisesta elämäntyylistä. Tykkään vapaudesta ja riippumattomuudesta, omavaraisuudesta. Tunnen melkeimpä vihaa isoja yrityksiä kohtaan(esim. Microsoft, Apple, Nokia, Neste, Fortum, Kesko etc.) kohtaan. Kannatan pienempiä ja/tai ekologisempia toimijoita/yrityksiä, tai sitten osuuskuntia. Monikin varmasti tykkää samalla tavalla samoista asioista, mutta omalla kohdalla olen huomannut, että menneet elämäni valinnat ja myös päämäärät ja haaveet vie meidän elämää kohti kommunistis-sosialistis-viherpiipertäjyyttä kohti. Eli, en pelkästään tykkää, vaan myös teen asioita sen toteutumisen eteen, tietoisesti tai tiedostamatta. Tätä taas ei iso osa nk. tykkääjistä tee. Vähän niinkuin pyrin yhteiskunnasta eroon.

En kuitenkaan kannata kolhooseja/kommuuneja, koska ne ei toimi ihmisluonteen vuoksi, joka on synnynnäinen laiskuus.

Ristiriitaiseksi tämä asian tekee saatu kotikasvatus, ympäristötekijät, geeniperimä, yrittämiseni ja bisnes. Sekä tietenkin vaimoni joka on julkisella sektorilla töissä ja viimeisen päälle kokoomuslainen.

Mun ei pitäisi ajatella ja toimia sosialistis-viherpiiperrys tavalla, mutta kuitenkin teen niin. Jos tuntisin elämäni epämukavaksi tälläisenä kuin se nyt on, voisin melkein kysyä, että olenko hukassa. Mä vaan tunnen elämäni hyvinkin mukavaksi ja mielekkääksi, ehkä jopa liiankin mielekkääksi, koska yrittää vois ehkä vähä enemmänkin niin en mä kysy sitä. Sen kysymyksen sijaan sanon, että helpompi on olla kun ei esitä mitään. Tekee vain niintä asioita jotka kokee itselleen mielekkääksi. Edellinen ei kuitenkaan pois sulje mielipidettäni siitä, että jos heti ei ole riittävästi omaa pääomaa toteuttaa itseänsä, niin sitten pitää tehdä niin kauan niitä epämielekkäitä asioita, kuten sellaista työtä, että joskus on varaa toteuttaa itseänsä.

Ja mä olen sitä mieltä, että jos noin ei toimi niin se katkeroittaa ihmismielen ja sitten sitä syytetään yhteiskuntaa ja valtiota. Vaikka sillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä, valtio on vain sellanen ihmisten elätti, jolla kuvitellaan olevan joku johtava rooli. Isot yritykset on samoin ihmisten elättejä. Onko kiva maksaa esim. Applelle jokaista sataa euroa kohti 41 euroa tyhjästä? Vai peräti 71 euroa?

No niin. Tälläinen sunnuntaisaarna tänään. Kiitos.

30

348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos.

      Haluan vaan sanoa, että ihmisen tehtävä tässä maailmassa on kasvaa omaksi itsekseen. Ja tuo mitä puhut on selvästi osa sen tehtävän toteuttamista.

      Niinhän se menee, että ensin muut ihmiset kertovat meille, millainen maailma on ja miten siellä kuuluu toimia. Myöhemmällä iällä aljkaa se vaihe, jolloin aletaan heittää muiden lastaamaa kuonaa kyydistä pois ja katellaan että keitä me oikeasti ollaan.

      • Joo, matkalla itseen...

        Jotakin sepän taitoja voi siirtää polvelta toiselle, mutta uskon, elämäkatsomuksen ym. asioihin pitäisi ihmisillä olla vapaus lapsesta saakka ajatella ja toimia niin kuin haluaa. Se olis helpompaa kaikille.


      • relaxed_eyes kirjoitti:

        Joo, matkalla itseen...

        Jotakin sepän taitoja voi siirtää polvelta toiselle, mutta uskon, elämäkatsomuksen ym. asioihin pitäisi ihmisillä olla vapaus lapsesta saakka ajatella ja toimia niin kuin haluaa. Se olis helpompaa kaikille.

        Kyllä tuollainen vapaus täytyy ehdottomasti sallia lapsellekin.
        Mutta ihan normaali kasvatus pitää sisällään valtavan määrän "valmiina annettuja" asioita koskien oikeaa ja väärää, hyvää ja pahaa, sitä miten työhön shtaudutaan jne. Ei sitä voi välttää, se on kulttuuria ja elämää ja lapsi imee sen vanhempien ja yhteisön elämisestä enemmän kuin näiden tietoisista opetuksista.
        Ei siinä ole mitään pahaa, niin täytyy olla. Muuten meillä ei olisi minkäänlaista kulttuuria.

        Ensin se annettu todellisuus on omaksuttava, että voi ylimalkaan toimia - sitten on aika arvottaa sitä ja säästää itselle arvokas ja luopua tarpeettomasta.


    • ghrysbvgfhrtw3hkiu6d

      Mielenkiintoisia ajatuskuvioita, sisälläsi taistelee kaksi ajatusmaaimaa ;) Miksei niitä molempia voisi noudattaa sopivasti soveltaen, toinen toistaan hyödyntäen?

      • Kyllä mä pyrin elämään niinkuin opetan. Se ei toki ole vielä niin mahdollista kuin sen haluaisin olevan, mutta ajan kanssa ehkä. Eikä tässä nyt (enää) missään hevosen seliäs olla asioiden kanssa.


    • ei vihreille

      Minä inhoan luonnonsuojelijoita ja koen heidät naiiveiksi ja vähän jälkeenjääneiksi.
      Minä suojelen luontoa omilla valinnoillani ja pidän "ammattiluonnonsuojelijoita" luonnon pilkkaajina.

      • No mäkään en pidä ammattiluonnonsuojelijoita minään. Minä pyrin tekemään omasta elämästäni mahdollisimman tasavertaisen, ekologisen, vapaan, riippumattoman jne, en pyri tekemään muiden elämästä mitään. Kukin tehköön valintansa omasta puolestaan. Nämä nk. ammattiluonnonsuojelijathan pyrkii nimenomaan muiden ihmisten elämän muuttamiseen, ei omansa. Tekevät samalla itselleen karhunpalveluksen.


      • ....
        relaxed_eyes kirjoitti:

        No mäkään en pidä ammattiluonnonsuojelijoita minään. Minä pyrin tekemään omasta elämästäni mahdollisimman tasavertaisen, ekologisen, vapaan, riippumattoman jne, en pyri tekemään muiden elämästä mitään. Kukin tehköön valintansa omasta puolestaan. Nämä nk. ammattiluonnonsuojelijathan pyrkii nimenomaan muiden ihmisten elämän muuttamiseen, ei omansa. Tekevät samalla itselleen karhunpalveluksen.

        Esimerkiksi autourheilua harrastamalla vai?


      • .... kirjoitti:

        Esimerkiksi autourheilua harrastamalla vai?

        Niin.


    • joko?

      Selkeytänpä hyvää hyvyyttäni ajatusmaailmaasi ja heitän ilmoille nimen Mia Salli (nyk. Mia Takula) sekä Minna Salonen.

      • joko? kirjoitti:

        http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=488469

        En hyväksy toisen omaisuuteen koskemista jos sitä tuolla ajoita takaa. Mutta jos ihminen on tehnyt rikoksen ja suorittanut siitä saamansa tuomion, sen jälkeen elänyt yleisten sääntöjen mukaan, niin ei sitä mun mielestä koko loppuelämää kuulu tuomita. Sellainen ei mahdu mun maailmankatsomukseen. Jos se olis niin, niin sittenhän kaikki yhteisen elättimme tekemät säännöt olisivat aivan turhia.


    • otapullaa

      Ihan hyviä elämänarvoja ja ajatuksia sulla. Kiitos kun halusit kertoa niistä meille muillekin.
      Jatketaan samoilla linjoilla!

      PS: Joskus käy mielessä ajatus, että ehkäpä meidän ei tarvitsisi lokeroida kaikkea vanhojen laatikoitten mukaan. Yhteiskunta muuttuu, ihmiset muuttuvat, kulttuuri on jatkuvaa muutosta..

      • relaxed_eyes

        Lokerointi on mielestäni siinä mielessä tarpeellista, että ihmiset yleensä haluaa kuulua johonkin lokeroon, että paremmin tietävät paikkansa. Se on osittain perinne ja osittain luontaista ihmiselle. Vaikka nykyisin kuinka paljon tahansa puhutaan yksilöllisyyden puolesta.


      • otapullaa
        relaxed_eyes kirjoitti:

        Lokerointi on mielestäni siinä mielessä tarpeellista, että ihmiset yleensä haluaa kuulua johonkin lokeroon, että paremmin tietävät paikkansa. Se on osittain perinne ja osittain luontaista ihmiselle. Vaikka nykyisin kuinka paljon tahansa puhutaan yksilöllisyyden puolesta.

        Niin, tarkoitin läninnä sitä, että me ihmiset voidaan kehittää uusia laatikoita ja lokeroita..
        Esim. sosialismi on suurinpiirtein mennyttä aikaa (maailmassa enää 5 sosialistista valtiota), eikä sun ajatuksesi juurikaan sosialismia ole. Tehdään sellainen lokero johon otetaan vaan rusinat pullasta, tässä tapauksessa sosialismista:)...pitäis vaan keksiä sille nimi...


      • otapullaa kirjoitti:

        Niin, tarkoitin läninnä sitä, että me ihmiset voidaan kehittää uusia laatikoita ja lokeroita..
        Esim. sosialismi on suurinpiirtein mennyttä aikaa (maailmassa enää 5 sosialistista valtiota), eikä sun ajatuksesi juurikaan sosialismia ole. Tehdään sellainen lokero johon otetaan vaan rusinat pullasta, tässä tapauksessa sosialismista:)...pitäis vaan keksiä sille nimi...

        Jos tuolle rusinat pullasta-jutulle keksitään joku ismi tai nimi, niin se tekee siitä väistämättä koko pullan. Ei mitään nimiä.


      • otapullaa
        relaxed_eyes kirjoitti:

        Jos tuolle rusinat pullasta-jutulle keksitään joku ismi tai nimi, niin se tekee siitä väistämättä koko pullan. Ei mitään nimiä.

        No juurihan sanoit että lokerointi on tarpeellista!
        Ei sitten uusia lokeroita?
        Jokuhan sen viherpiiperryslokeronkin on keksinyt, ja sosialismin...


      • otapullaa kirjoitti:

        No juurihan sanoit että lokerointi on tarpeellista!
        Ei sitten uusia lokeroita?
        Jokuhan sen viherpiiperryslokeronkin on keksinyt, ja sosialismin...

        >No juurihan sanoit että lokerointi on tarpeellista!

        Heh! No ristiriitaista tuokin.

        >Jokuhan sen viherpiiperryslokeronkin on keksinyt, ja sosialismin..

        Oliskohan maailma parempi paikka jos ei olisi keksinyt? Mä veikkaan, että olis.

        Joo, ei enää uusia lokeroita ja vanhatkin vois poistaa. Eli, olen eri mieltä aiemman väitteeni kanssa, että lokerointi on tarpeellista. Pidätän kyllä oikeuden muuttaa mieltäni kyseisen asian suhteen jos löydän asialle järkevämpiä perusteita.


      • Mä oon liian vanha katsomaa yli kahtakymmentä minuuttia toisten elämänkatsomusoppeja videolta.


      • relaxed_eyes kirjoitti:

        Mä oon liian vanha katsomaa yli kahtakymmentä minuuttia toisten elämänkatsomusoppeja videolta.

        Sä olet täynnä itseriittoisuuksia ja selityksiä ja haluttomuutta oikeasti ottaa asioista selvää, vaikka niitä lapsellisesti keskenään pyöritteletkin päässäsi kuin ne olisivat sinun keksimiäsi.

        Nuo on niitä tyyppejä jotka ovat koonneet ainakin 2000 miestyövuotta tutkimuksillaan ja esittävät johtopäätöksensä helposti ymmärrettävässä muodossa.

        Mutta jos haluat uskoa että sinulla on 2000 vuotta aikaa ja motivaatiota pohtia nuo asiat ihan itse, niin säästä 20 minuuttiasi vaikka leluilla leikkimiseen.


      • otapullaa

        Kaikkien kannattais katsoa nuo linkit, ihan keskittyen. Taitavasti tiivistettyä asiaa.


      • otapullaa kirjoitti:

        Kaikkien kannattais katsoa nuo linkit, ihan keskittyen. Taitavasti tiivistettyä asiaa.

        Hyvä että edes joku katsoi ne pätkät.


      • :BBBBBB
        Kukkomies kirjoitti:

        Sä olet täynnä itseriittoisuuksia ja selityksiä ja haluttomuutta oikeasti ottaa asioista selvää, vaikka niitä lapsellisesti keskenään pyöritteletkin päässäsi kuin ne olisivat sinun keksimiäsi.

        Nuo on niitä tyyppejä jotka ovat koonneet ainakin 2000 miestyövuotta tutkimuksillaan ja esittävät johtopäätöksensä helposti ymmärrettävässä muodossa.

        Mutta jos haluat uskoa että sinulla on 2000 vuotta aikaa ja motivaatiota pohtia nuo asiat ihan itse, niin säästä 20 minuuttiasi vaikka leluilla leikkimiseen.

        "... vaikka niitä lapsellisesti keskenään pyöritteletkin päässäsi kuin ne olisivat sinun keksimiäsi"


    • Olen liian itseriittoinen, kyllä. Siitä olen samaa mieltä. Mutta, jos asioita pyörittelee vain omassa päässään yksikseen niin äkkiä sitä tekee vain ja ainoastaan kehäpäätelmiä. Ajatukset vaatii tuekseen, tekoja, kokemuksia ja toisia ihmisiä.

      En väitä keksineeni mitään. Tai josjoku muu on nk. keksinyt tämän mun aloituksen/ajatuksen täällä mua ennemmin, niin hyvä sille. En minä tästä mitään pokaalia tartte, kunhan nyt sunnuntaiaamun ratoksi pistin ajatuksiani paperille.


      • kundi.kundine
        Kukkomies kirjoitti:

        Ja sitäpaitsi olit liian vanhakin.

        http://i40.tinypic.com/15ocnwk.jpg

        joopa tuliha se "ite oot kakkapylly"- kommentti siält..

        et niinku joo. mitäpä toho lisämää.

        ehkä tän. nois jutuis ei olis niinku mitää uutta sillei et siit kandeis alkaa pitään ni kauheesti mekkalaa tai bakkanaalei järjestään. tää ei mitenkä pitäis ihmeellisenä et niinku jengi olis noit samoi asioit kelannu iha iteki ilma et niinku ketää olis eriksee käyny pyytämäs. et jos se niinku kelais et se olis /c:st et jengiki kelais ja löytäis noit juttui iha ite ilma mitää watun jeesuksii julistamas, ni sit se olis sen miälest sillei. ei siin julistamiseska niinku mitää kategorisest piäles olis. se vaa ny o sillei, et kaikki ei jaksais ittestääselvyyksist alkaa vaahtoon.

        piis.


    • kundi.kundine

      se o tuo johonki kuulumise tai jonkilaiseks identifioitumise vimma(ki) semmone, josta revitää nykyää surutta fyrkkaa. et yhtää ihmettelis vaiks välil olis jotai ristiriitasii fiiliksii, sen verra tehokkaasti noit näide näköhermoi nykyää kaikel jonnijoutaval rasitettais.

    • puska

      Yks toinen yrittäjä puhui tänään samaa kritisoiden riistoporvareita, ja mua huvitti kun mietin sen maailmankuvaa ja tekemisiä.

    • Tämäpä monenlaisia ajatuksia herättävä kirjoitus. Kun kilometrejä vähän on jo kertynyt, tulee tarve asemoida itsensä jotenkin. Mulle ainakin. Aika lailla samaa latua on mennyt, paitsi kokoomuslaista vaimoa ei ole ollut.. Ennen kaikkea elämänkokemus näkyy siinä (itselleen rehellisillä ihmisillä), että ei se ole tärkeää minkä tunnusten alla toimii (oik., vas, viher jne) vaan se, että toimii niin kuin oikeaksi näkee. Eri aatteilla ja ismeillä on omat tyhjyyttään kumisevat sloganinsa, joita keskinkertaisuudet toistelevat opetetun papukaijan tapaan. Mollataan vaikka demareita kun se on pikkuporvareiden keskuudessa muodikasta. Tai jotain vastaavaa. On aivan totta, että ympäristön odotukset, kasvatus ja muut vaikuttaa, mutta niiden odotusten mukaan jos elää, kuolee onnettomana.

      Toinen mikä on kirjoituksessasi oleellista on, että ei esim. yrittäjyys ja ympäristöarvot ole mitenkään ristiriidassa keskenään. Tai yrittäjyys ja muista välittäminen. Silti ei tarvitse hyväksyä "elättejä" eli niitä, jotka eivät viitsi nähdä mitään vaivaa oman pärjäämisensä suhteen. Ne ovat eri asia kuin he, jotka eivät pysty itseään auttamaan.

      Luulen, että et ole hukassa vaan hyvin löydyksissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      266
      6420
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3723
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2649
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2506
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2072
    6. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1661
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1655
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1493
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1310
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      108
      1174
    Aihe