Joulun kirous

Kiusaamista

Onko teidän suvussa matriarkkaa, joka päättää kaikesta? Meille tuli ukaasi että suku sitten kokoontuu meidän talossamme jouluna. Ei tosin koko suku. Anopilla on nimittäin niitä sukulaisia, joista ”ei tarvi välittää”. Näitä siis ei myöskään saa kutsua mukaan kun heitä ei haluta saman pöydän ääreen vääristä asioista möläyttämään.

Anoppi on vuosikausia hitaasi juonitellen manipuloinut jälkipolven asenteita. Tietyistä sukulaisista ei ole tarvinnut (siis ei ole saanut) välittää. Mitä tehdä, kun minä olen sitä mieltä, että kaikki sukulaiset ovat samanarvoisia, kukaan ei ole toistaan parempi tai huonompi tai etuoikeutetumpi esimerkiksi koulutuksen, automerkin tai edes ikänsä perusteella?

Joulupöydässä on tiedossa poissaolevista sukulaisista uusimpia ’tietoja’, joiden kertomisen tavoitteena on aina vieraannuttamisen syventäminen. Mielipahalta säästyisi, jos nyt heti varaisi Lapin loman tai ottaisi äkkilähdön Suomen joulusta pois. Joulun kirous on väärä yhteisöllisyys.

80

4711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen.

      Jos talo on sinun, etkö voi antaa isännän äänen kuulua? Ota tilasi ja aseta rajat. Nosta kissa pöydälle ensin vaimosi kanssa, sitten anoppisi. Pane ehdoksi, että kaikki tai ei ketään tai jotain mikä sinusta tuntuu hyvältä ja tasapuoliselta. Älä ole vietävissä. Pitkässä juoksussa siitä ei seuraa mitään hyvää.

      • jssjjsjsjs ssjsjsj

        Öö, mistä päättelit että ap on mies? :)


      • hehee
        jssjjsjsjs ssjsjsj kirjoitti:

        Öö, mistä päättelit että ap on mies? :)

        Oletin että valittaja on nainen.


      • anopinkesyttäjätär

    • haistata anopilla vi

      Juuri näin. Lähde lomalle tai kutsu taloosi ketä haluat.

    • Aina vaikeaa

      Surullisa mutta tuttua, että "huoret perheet" joytuvat elämään vanhempien sukupolvien ehdoilla joulupyhänsä.

      Jos anopin luona kokoonnuttaisiin, hän voisi sanella rajat. Mutta jos hän määrää joulun menettelytavan teidän kodissanne, ei hänen ehdoillaan. Jojko teidän tai ei sitten ollenkaan. Mitä mieltä puolisosi on tästä? Kumman puoilella?

      • Juoruja on jo

        Kuten sanottu, anoppi on vuosien varralla manipuloinut tätä sukuhaaraansa niin että oma puolisonikaan ei uskalla häntä uhmata. Eikä ymmärrä miksi "niistä sukulaisista" pitäisi välittää. Anopilla on 'tukiverkosto', jonka avulla hän saa laitettua huhuja liikkeelle, jos joku ei ole hänen kanssaan samalla puolella. - Yhden kerran jo anoppia uskalsin uhmasin ja tuloksena oli että työmatkani aikana hän oli järjestänyt sukulaiset meille (siis meidän kotiimme 'hätäkokoukseen' "Sillä ei nyt ole kaikki hyvin kun se tekee nuon. Mitä sen kanssa pitäisi tehdä?" Kuten huomaatte: puolisonikaan ei uskalla vastustaa äitiään..


      • Nainen.
        Juoruja on jo kirjoitti:

        Kuten sanottu, anoppi on vuosien varralla manipuloinut tätä sukuhaaraansa niin että oma puolisonikaan ei uskalla häntä uhmata. Eikä ymmärrä miksi "niistä sukulaisista" pitäisi välittää. Anopilla on 'tukiverkosto', jonka avulla hän saa laitettua huhuja liikkeelle, jos joku ei ole hänen kanssaan samalla puolella. - Yhden kerran jo anoppia uskalsin uhmasin ja tuloksena oli että työmatkani aikana hän oli järjestänyt sukulaiset meille (siis meidän kotiimme 'hätäkokoukseen' "Sillä ei nyt ole kaikki hyvin kun se tekee nuon. Mitä sen kanssa pitäisi tehdä?" Kuten huomaatte: puolisonikaan ei uskalla vastustaa äitiään..

        Liittoudu vaimosi kanssa ja tee pesäero anoppiin. Muuten teillä on useampi mielenterveysongelmainen ja avioero. On valinnan paikka.


      • Joulukiusaaja bannii
        Nainen. kirjoitti:

        Liittoudu vaimosi kanssa ja tee pesäero anoppiin. Muuten teillä on useampi mielenterveysongelmainen ja avioero. On valinnan paikka.

        .

        Joulukiusaajalle saa antaa bannia

        .


      • aikataulu jees
        Juoruja on jo kirjoitti:

        Kuten sanottu, anoppi on vuosien varralla manipuloinut tätä sukuhaaraansa niin että oma puolisonikaan ei uskalla häntä uhmata. Eikä ymmärrä miksi "niistä sukulaisista" pitäisi välittää. Anopilla on 'tukiverkosto', jonka avulla hän saa laitettua huhuja liikkeelle, jos joku ei ole hänen kanssaan samalla puolella. - Yhden kerran jo anoppia uskalsin uhmasin ja tuloksena oli että työmatkani aikana hän oli järjestänyt sukulaiset meille (siis meidän kotiimme 'hätäkokoukseen' "Sillä ei nyt ole kaikki hyvin kun se tekee nuon. Mitä sen kanssa pitäisi tehdä?" Kuten huomaatte: puolisonikaan ei uskalla vastustaa äitiään..

        nyt teet niin että aikataulu,ruoka kello se ja se nyt joululaulut nyt kahvi nyt pukki nyt sauna,tee aikataulu milloin on kenenkin vuoro,kyllä anopin leuat lonksuttaa vielä ensi joulunakin ,tai ainakin jää monttu auki.varo ettei mene sijoiltaan.olis kiva nähdä.pyydä naapurisi syömään kello se ja se.jos anoppi istuu vielä pöydässä.komenna pois pöydästä että laitat naapureille ruuan pöytään.sitten jäät naapureitten kanssa istumaan pöytään.onnellista ja rauhaisaa joulua kaikille.


      • oukei se on sillälai
        Juoruja on jo kirjoitti:

        Kuten sanottu, anoppi on vuosien varralla manipuloinut tätä sukuhaaraansa niin että oma puolisonikaan ei uskalla häntä uhmata. Eikä ymmärrä miksi "niistä sukulaisista" pitäisi välittää. Anopilla on 'tukiverkosto', jonka avulla hän saa laitettua huhuja liikkeelle, jos joku ei ole hänen kanssaan samalla puolella. - Yhden kerran jo anoppia uskalsin uhmasin ja tuloksena oli että työmatkani aikana hän oli järjestänyt sukulaiset meille (siis meidän kotiimme 'hätäkokoukseen' "Sillä ei nyt ole kaikki hyvin kun se tekee nuon. Mitä sen kanssa pitäisi tehdä?" Kuten huomaatte: puolisonikaan ei uskalla vastustaa äitiään..

        nyt on korkia aika ottaa ohjat käsiin.lähtekää joulun viettoon,hotelli loma.ilmotat vaan tylysti me vietämme joulun oman perheen kesken.en minäkään tunke miniän luo joulun viettoon jos ei pyydetä.lähdete vaan aattona lomalle.siitä se isännän ja emännän ura aukeaa.meillä on muutettu systeemiä,ilmoitat vaan anopille.joulu on uudistettu ei enää vanhaa hömpötystä.jos huuhkaja ei ymmärrä sillä on ymmärrys hukassa.kylpylä loma esimerkiksi suomessa.on paljon hyviä kylpylöitä.saatte nauttia oman perheen kanssa.muista laittaa anopille sille terroristille kortti ja muista kirjoittaa että paras joulu mitä koskaan on ollut.terveisin oma vävysi tai miniä.onnellista jeesuksen syntymä juhlaa ja joulun rauhaa.


      • voi pöljä
        Nainen. kirjoitti:

        Liittoudu vaimosi kanssa ja tee pesäero anoppiin. Muuten teillä on useampi mielenterveysongelmainen ja avioero. On valinnan paikka.

        ja taas--- vaimo, mies--- hitostako tiedät????


      • Juoruja on jo kirjoitti:

        Kuten sanottu, anoppi on vuosien varralla manipuloinut tätä sukuhaaraansa niin että oma puolisonikaan ei uskalla häntä uhmata. Eikä ymmärrä miksi "niistä sukulaisista" pitäisi välittää. Anopilla on 'tukiverkosto', jonka avulla hän saa laitettua huhuja liikkeelle, jos joku ei ole hänen kanssaan samalla puolella. - Yhden kerran jo anoppia uskalsin uhmasin ja tuloksena oli että työmatkani aikana hän oli järjestänyt sukulaiset meille (siis meidän kotiimme 'hätäkokoukseen' "Sillä ei nyt ole kaikki hyvin kun se tekee nuon. Mitä sen kanssa pitäisi tehdä?" Kuten huomaatte: puolisonikaan ei uskalla vastustaa äitiään..

        Voi olla että puolisosi luulee että anopin käytös on normaalia tai lähes normaalia tai jotenkin olosuhteiden pakosta tapahtuvaa. Anoppi maalaa uhkakuvan ja hyökkää sitä vastaan niin saa ihmiset puolelleen, taktiikka on että alaisilla menee tosiasiat ja pelot ( toiveet) sekaisin. Ehkäpä puolisosi 'roikkuu tississä'. Jokaisen täytyy itse lyödä napanuoransa poikki.

        Minä ainakin tuumaisin että kyllähän sukulaisessa on pakko olla jotain hyvää kun noin vittumainen anoppi sitä haukkuu.

        Ei pidä ottaa anopilta vastaan mitään, ei hyvää eikä pahaa vaan olla mahdollisimman etäinen. Jos ottaa vastaan hyvää niin ne huonot asiat tulevat mukana kuin troijan puuhevonen.

        En minä ainakaan viitsisi tehdä omasta elämästäni toisten ihmisten ongelmien kaatopaikkaa.


      • Mä vaannn
        Nainen. kirjoitti:

        Liittoudu vaimosi kanssa ja tee pesäero anoppiin. Muuten teillä on useampi mielenterveysongelmainen ja avioero. On valinnan paikka.

        Huom! Minusta alkuperäisen kirjoitus kuulosti aivan naisen kirjoittamalta, koska jutussa näkyy rivien välistä luettuna "naisen logiikka", niin!
        Alkuperäinen voisi paljastaa kumpaa sukupuolta on?


    • EpäIttekäs

      Tätä jupinaa mä en ymmärrä, jos kerran vuodessa suku kokoontuu jouluna, niin sen ei pitäisi herkimpääkään heilauttaa tolaltaan. Ihmisen on ymmärrettävä ja siedettävä joitakin rituaaleja, vaikkeivät kovin henkilökohtaisilta tuntuisikaan. Tällaiset jouluiset kokoontumiset varmaankin jäävät ajan mittaan pois, kun edellinen sukupolvi katoaa. ja sitten on ainakin mitä muistella; oli joskus traditio.

      • 324rfesfdsfds

        Ei ihmisen tarvitse sietää yhtään rituaalia mikä ei tunny hyvältä ja järkevältä.

        Itse sanoisin tilanteessa suorat sanat niin puolisolleni kuten anopillekkin. Jos ei mene perille niin ei mene perille. Silloin en ainakaan antaisi anopin järjestää mitään omassa kodissani.


      • suvun vanhin vaari
        324rfesfdsfds kirjoitti:

        Ei ihmisen tarvitse sietää yhtään rituaalia mikä ei tunny hyvältä ja järkevältä.

        Itse sanoisin tilanteessa suorat sanat niin puolisolleni kuten anopillekkin. Jos ei mene perille niin ei mene perille. Silloin en ainakaan antaisi anopin järjestää mitään omassa kodissani.

        meillä on sukupolvi vaihtunut,mitään joulun hössötystä ei ole eikä tehdä.menemme perillisen pyynnöstä heidän kotiin,joulu ruualle,samalla viemme lahjat heille ja lapsen lapselle.sitten palataan kotiin kun ei enää jaksa keskustella.nyt on ensimmäinen joulu kun ei laiteta kuusta,sitä allergia kuusta joka on muovikuusi,säästämme sen tulevaisuuteen.vietämme joulun rauhaa ja jeesuksen syntymä juhlaa.annan hyvän vinkin anopillesi valitse joululaulut itse ja ryhdytte laulamaan porukalla kyllä anopin leuat loksahtaa levälleen.kommenna hiljaisuus nyt ryhdytään laulamaan joulu lauluja,siitä se isännän linja alkaa teidänkin kodissa.minä olen talon valtias vaimoni kanssa.pyhänä tulee velimies kylään ,oikein rattoisaa ja hyvää joulua kaikille.vietetään jeesuksen syntymä juhlaa.


      • isoisä pappa

        meillä määrän minä,isäntänä jos sei ei miellytä jotakuta,saa mennä kotiansa.joulu on jeesuksen syntymä juhla,jos joku ei sitä ymmärrä,se on hänen oma häpeänsä.jouluna ei hössötetä,eikä mennä kaupan hössötyksen mukaan.paistoimme joulukinkun yöllä.laitan sen juhlakuntoon uunia lämmittäessä.joulu on rauhoittumisen ja jeesuksen syntymä juhlan viettoa,saadaan olla vaimon kanssa yhdessä,kunhan haen hänet työstä kotiin iltapäivällä.levätään ja vietetään laatu aikaa.imuroin valmiiksi ettei vaimon tarvitse tehdä mitään kun pääsee kotiin,työstä.joulun rauhaa ja ilosanomaa kaikille.


      • Let it be. Yes!
        324rfesfdsfds kirjoitti:

        Ei ihmisen tarvitse sietää yhtään rituaalia mikä ei tunny hyvältä ja järkevältä.

        Itse sanoisin tilanteessa suorat sanat niin puolisolleni kuten anopillekkin. Jos ei mene perille niin ei mene perille. Silloin en ainakaan antaisi anopin järjestää mitään omassa kodissani.

        Niin sinä 324rfesfdsfds vaipuisit unelmiin, jotka ovat tirvallisia ja antoisia. Minusta ainakin:

        http://www.youtube.com/user/21per3?feature=mhee#p/u/1/o5qPbi5aZ1I


      • Let it be. Yes!

      • Ilosanomajuhlaa
        suvun vanhin vaari kirjoitti:

        meillä on sukupolvi vaihtunut,mitään joulun hössötystä ei ole eikä tehdä.menemme perillisen pyynnöstä heidän kotiin,joulu ruualle,samalla viemme lahjat heille ja lapsen lapselle.sitten palataan kotiin kun ei enää jaksa keskustella.nyt on ensimmäinen joulu kun ei laiteta kuusta,sitä allergia kuusta joka on muovikuusi,säästämme sen tulevaisuuteen.vietämme joulun rauhaa ja jeesuksen syntymä juhlaa.annan hyvän vinkin anopillesi valitse joululaulut itse ja ryhdytte laulamaan porukalla kyllä anopin leuat loksahtaa levälleen.kommenna hiljaisuus nyt ryhdytään laulamaan joulu lauluja,siitä se isännän linja alkaa teidänkin kodissa.minä olen talon valtias vaimoni kanssa.pyhänä tulee velimies kylään ,oikein rattoisaa ja hyvää joulua kaikille.vietetään jeesuksen syntymä juhlaa.

        Palkinnoksi suvun vanhimmalle vaarille aikamatka Babyloniaan ja Jerusalemiin. SIunausta ja klikkaa tätä:
        http://www.youtube.com/user/21per3?feature=mhee#p/u/0/t3GXri7izYI


      • baskanbuhuja!eukko!

        et ymmärtänyt pointtia, anoppi sii VALIKOI kaikkien PUOLESTA, kuka SAA tulla KUKA EI saa tulla joulupippaloihin, sitten PUHUU pasK*aa! päälle!


    • Jouluriita

      Tässä on kyllä kyse aloittajan omasta kyvyttömyydestä. Ihmisiä me kaikki ollaan, hankala anoppikin. Kauniisti ja jämäkästi ilmoittaa miten kuikin omassa talossaan haluaa joulua viettää ja kenen kanssa. Ei kait se anoppi sentään kirveen kanssa päälle tule vaikka välillä tehtäisiin kompromisseja. Mitäpä jos tässä on vastakkain kaksi hankalaa, miniä ja anoppi?

    • mk

      Onneksi on pieni suksu mutta meille ei tulla kun meidän kutsusta eikä kenenkään muun käskystä ja jos sanotte ettei sovi että olette joulun vain teidan oman perheen kesken eli mies, vaimo ja mahdolliset lapset ja jos joku yrittää tunkea niin soittakaan poliisit koska niin helppoa se on. En ole koskaan ymmäertänyt että kun täyttää 18v niin silloin omien vanhempien päätösvalta loppuu ja viimeistään silloin kun muttaa omaan asuntoon ja maemleita ovat jotka eivät saa omille venhemmilleen sanottu että meillä määrään meidan perhe eikä kukaan muu. Jos e imuu auta niin silloin on katkaistava yhteydet näihin häirikkö anoppeihin että silleen.

    • Yhdessä voimakas

      Kyllähän tuo on pitkälti sinun ja vaimosi välinen asia. Ensinnäkin puolisosi pitäisi oppia miettimään mitä itse haluaa, anopista välittämättä ja sitten myös pitämään kiinni mielipiteistään. Voi olla todella vaikeaa kun on lapsesta asti aivopesty. Teidän pitäisi keskustella asiasta, syyllistämättä kuitenkaan vaimoasi koska hän ei pysty yhtäkkiä muuttumaan. Kun vaimo ymmärtää mitä hän haluaa ja sinä kerrot mitä sitä haluat, voitte yhdessä miettiä mitä te haluatte ja miten sen voisi toteuttaa.

      Voit myös kertoa vaimollesi että sinua loukkaa suuresti että sinun omassa kodissasi pidetään palaveria siitä mitä "sinulle pitäisi tehdä". Ihmettelen miten vaimosi on ikinä voinut suostua moiseen, se on todella törkeä loukkaus sinua ja myös vaimoasi kohtaan.

      Teidän perheen joulu on teidän yhteinen projekti, älkää päästäkö anoppia sotkemaan sitä. Älkää päästäkö anoppia sotkemaan välejänne.Olen itse joskus riidellyt puolison kanssa sukulaisen takia mutta sitten totesimme ettei kukaan, edes sukulainen, ole sen arvoinen että meidän pitäisi riidellä. Meillä anoppi myös kutsui meille ihmisen jota emme halunneet tavata. Emme tuota ihmistä heittäneet ulos mutta anopille tehtiin selväksi että tämä oli sitten viimeinen kerta kun hän tekee tuollaista. Olemme valmiit perumaan kaikki kutsut jatkossa jos jotakin tuollaista vielä tapahtuu, anopinkaan ei tarvitse tulla. Meidän kotiin saa tulla vain ne jotka itse kutsumme, ei todellakaan kukaan muu.

      Tietysti joku ajattelee että joulu on vain lyhyt hetki vuodessa ja sekin on totta mutta eipä se anopin valta taida jäädä pelkkään jouluun, hän on tunkemassa elämäänne ihan joka päivä joten rajoja pitää todellakin laittaa. Vaimosi on aika irrottautua äitinsä napanuorasta ja miettiä kumpi on tärkeämpi: elämä sinun kanssasi vai äiti jolla on häiriö jota kukaan ei kykene korjaamaan.

    • Jouluriita

      Lukeeeko aloittajan viestissä että kyseessä on miespuolinen henkilö? Sisälukutaidossaniko on vikaa? Osa ketjun kirjoittajista olettaa näin. Vaikuttaa muutenkin kovin tekaistulta ongelmalta koko juttu.

    • liian vaikeaa ?

      Kukaan ei voi tuollaista päättää toisten puolesta. Sano niille pitää joulunsa ihan missä haluaa, muttei SINUN KOTONA. Ovea ei ole pakko avata.

    • Omat traditiot

      Jos ihminen on aikuinen, itsenäinen, omista asioistaan vastaava ja järki päässä, elää hän rauhallisesti omaa elämäänsä.
      Kutsuista voi aina kieltäytyä ystävällisesti, eikä ole edes pakko selittää syytä. Tänä vuonna ei sovi, kiitos kutsusta, hauskaa joulua kaikille.

      Tietysti voi ihailla ikäihmistä, joka jaksaa laatia jouluaterian ja illan koko suvulle. Itse en jaksaisi ruveta sellaiseen ruljanssiin.
      Jos siitä joukosta on karsittu osa pois, niin eikö olisi sinustakin mukava päästä sihen joukkoon, jos kerran anopin kekkerit ovat niin vaikeat kestää?

      Ota asia puheeksi miehesi kanssa ja sano hänelle, että haluat luoda oman jouluperinteen, omilla tavoillanne. Näe se vaiva, että valmistelet joulunvieton miehesi kanssa ja teet siitä hyvän teille sopivan illan.

      Ei ole varmaankaan vaikeaa saada mies ymmärtämään, että jouluja voi viettää monin tavoin, ei vain oman äidin laatimilla säännöillä.

      • Omat traditiot

        Sorry! En tajunnut, että anoppi on tulossa TEIDÄN taloonne joulua viettämään! Koko ajatus on minulle niin mahdoton, etten käsittänyt lukemaani.
        Onhan nyt selvää, ettei kukaan päätä miten teillä jouluja vietetään, niin että torju hyvänen aika tämä ajatus äkkiä.
        Minä näin asian vain siltä kannalta, että anoppi haluaa suvun omiin tiloihinsa.

        Ongelmaa ei ole, kun et esitä kutsua kenellekään ja jos joku kysyy, ihmettelet vain, mitä se anoppi nyt on hölissyt. Ettehän te meinaa olla edes kotona jouluna.


    • Jouluriita

      Siis huijaisi muille ettei ole kotona jouluna vaikka onkin ? Tosi järkevää. Eiköhän se rehellisyys ihmisten välisessä kanssakäymisessä ole se mikä kannattaa pidemmän päälle.

      • Hieno hullu nuoruus!

        Ei se ole nykyään valhe, jos sanoo olevansa poissa kotoaan eikä olekaan fyysisesti sieltä pois. Nimittäin sitä voi esimerkiksi tehdä virtuaalimatkoja menneisyyteen, missä kärttyisät ämmänkäppyrät olivat vielä suloisia, kauniita ja herkkiä. Silloin ei olla kotona, vaikka ollaankin. [Ajatukset täydellisesti muualla]

        http://www.youtube.com/watch?v=pbtCdc4jbxE


    • mustekynäsininen

      Koska anoppisi on hankala ihminen, jonka kanssa ei selvästikään voi sopia mistään hänen suuttumatta olisi kai parempi kutsua haluamasi väki paikalle eri päivinä. Anoppi aattona ja muut joulupäivänä. Tuskin anoppisi ihan kaikkeen elämässäsi puuttuu ja mieluummin siis laiha sopu kuin lihava riita.

      Äläkä ota niin itseesi ja pysy yhtä tiukasti kannassasi kuin anoppisi. Viisas väistää ja miettii uusia ratkaisuja, jolloin voit noudattaa oikeudentajuasi ja huolehtia muista ihmissuhteita ketään loukkamatta.

      • Omppu possun suussa?

      • mikämuu34

        Kylläpä on anopit taas pahiksia. Olen myös anoppi mutta en todellakaan edes haluaisi mennä heille jouluaattona. Tietysti ikäero (30v ja 65v) .Meillä on niin eri näkemys monesta asiasta esim. siisteydestä , minä rakastan puhtautta ja tavaroiden järjestyksessä olemista. Ihmettelen miten poikani on sopeutunut kai 15v tehnyt hänetkin sokeaksi...Ovat kyllä korkeasti koulutettuja ja hyvissä ammateissa, juolulahja toiveena rahaa että saavat uudet sängyt eli parisänky ja lapsille 10v ja 7v siinä ei 1000€ ollut kai mitään kun ei edes kiitosta ole tullut. Mielestämme se riitti meidän osuudeksi onhan hänellä omat vanhemmatkin. Eipä mitää eläkööt
        omaa elämäänsä ja me omaamme toisiamme kunnioittaen. Hyvin meneen. Lapsenlapset hyvin kasvatettuja usesti meillä yökylässä. Ihanaa olla eläkkeellä nauttia heidän seurastaan ja omista harrastuksista.Hyvää vuotta 2018 kaikille👍


    • Oma tupa, oma lupa

      Eipä sinun anopillasi ole siihen sananvaltaa, että kenen kanssa saat olla tekemisissä ja kenen et.

      Kutsu vaikka eri päivänä niitä anopin vihaamia kylään. Anopille ei tarvitse kertoa. Ei naurettavan ihmisen jokaiseen pelleilyyn tarvitse mukaan lähteä. Vihatkoon itse ketä haluaa, mutta muiden sääntöjä hän ei sanele.

      • Vai onko?

        Jotkut anopit pitävät sananvaltansa valitettavasti rahan avulla.
        Se, joka on kiltisti, saa vähän ennakkoperintöä/rahalahjaa silloin tällöin.
        Valitettavasti ainakin meidän suvussa vanhemmat harrastavat tätä.
        Taloudellisessa mielessä olen tyhmä, mutten anna pompottaa itseäni. Onneksi miehenikin on samaa mieltä ja seuraammekin huvittuneina näitä sukulaisia, jotka hyppäävät kun käsketään.


    • Mikä ongelma?

      Jokaisella on oikeus kutsua vieraita oman mielensä mukaan tai kieltäytyä kutsuista. Anoppi voi tietysti kutsua jouluksi keitä itse haluaa. Kutsutut voivat itse päättää menevätkö kylään vai ei. Jos ei halua, voi vain sanoa että meillä on muita suunnitelmia. Niin yksinkertaista se on.

    • AnoppiX

      Oletteko naimisissa puolisonne vai suvun kanssa?
      Hei haloo - katkaiskaa nyt jo se napanuora, ennen kuin on liian myöhäistä.

      • KOHTALOTOVERI HOI

        EI katkennut napanuora minunkaan ex-akalta äitiinsä.Joka hiivatin asiaan piti saada sen vanhan kottaraisen lupa 20 aviovuoden jälkeenkin.Siispä jätin koko entisen elämän ja varsinkin pääsin ANOPPI-PIRUSTA EROON.Aloittajalla tuntuu olevan samat lähtökohdat ja jos ei se napanuora muijan ja sen äidin välillä katkea niin piru perii.


    • laajasydän

      Minun suvussani on ollut kaikenlaista sanomista niin äitin sekä anopin puolelta.Mutta nyt tänään on kaikki asiat kunnossa.Menemme poikani luokse Joulua viettämään jossa on äitini vielä mukana toivottavasti.Kaikille HYvää Joulua ja rauhallista.

    • Jeesuksen apulainen

      Tuttua asiaa kirjoittelet. Minä keksin sellaisen keinon, että aloin kertoa aina ennen anoppia jo kaikkea positiivista näistä ihmisistä, joita hänen tiesin pitävän aina hampaissaan. Kaiketi lapsieni takia en itse saanut "porttikieltoa" erilaisiin sukujuhliin. Oppia ikä kaikki. Myös turhamaisille anopeille. Siunattua Joulua, ilosanomanjuhlaa koko perheellenne.

      http://www.youtube.com/user/21per3?feature=mhee#p/u/0/t3GXri7izYI

    • kummitus

      jos sulla on tuttuja muista heimolaisista.kutsu kylään samaan aikaan .kun anoppi on kylässä pari kolme kertaa,niin kyllä anoppi ottaa siivet alleen ja lentää kotiansa.jos tulee puhetta,sano reilusti matalalla äänellä,meillä käy kylässä,meidän vieraita.ketä me haluamme pyytää.nyt on kasvun paikka.kasva isännäksi.naapurit ym tutut pyydä syömään samaan aikaan anoppisi,viroksi kummitus.kyllä kummitus oppii ihmisten tavoille.

    • perheellinen

      Ettekös ole kaikki aikuisia ihmisiä? Me teemme näin: Syödään oma perhe omassa kotona ja iltapäivällä lähdemme kahville ja haetaan lahjat. Siinä on sukua ja anoppia tarpeeksi.

      • PERHEETÖN KUN SÖIN

        OOTTEKO KANNIPAALEJA . SYÖKÄÄ SE ANOPPI ,NIIN EI TARVITSE SYÖDÄ PERHETTÄÄN !


    • valitse sinä

      Kai jokaisella on sellaisia sukulaisia joista välittää enemmän ja sellaisia joiden kanssa taas ei tunnu olevan mitään yhteistä niinkuin muissakin ihmissuhteissa. Jos itse järjestät juhlat niin kutsut niitä keitä itse haluat ja jos anoppi järjestää niin sinulla on valinta: joko menet tai et. Puolisosi voi mennä mutta jää sinä kotiin, ei katkerana vaan vapaaehtoisesti.

    • pienet on murheet

      Voi kun olisi anoppi vielä hengissä, niin olisi vielä onnellista elämää edessäpäin. Aikaa vaan ei saa käännettyä taaksepäin. Nyt olen elämäni ensimmäistä joulua yksin ja kyyneleet tippuvat silmistäni.

    • ei_toivottu

      MITÄPÄ SITÄ ILONPILAAJIA KUTSUU JOULUNVIETTOON. Mieti omalle kohdallesi, haluaisitko kutsua sellaisia henkilöitä kotiisi, joiden kanssa et tule toimeen? Jossain on vika jos et kutsua saa. Katse peiliin voi paljastaa totuuden.

    • Anoppivapaa joulu

      En vois kuvitella momomaa tilanetta.
      Me ollaan eukon kanssa kahdestaan ja iltapäivästä syötetään anoppi
      (1/2 h) toivotamme hyvää joulua ja taas olemme kahden ruokailun jälkeen.
      Pöydässä puhuminen säädetty minimiin ja nutimme vain jouluherkuista.

      Otan osaa että sinut on alistettu täysin ja en ymmärrä miten se onnistuisi
      meikäläisen kohdalla.

    • Hyvä mieli itselle

      Tuttua, sillä jokaisessa suvussa on henkilöitä jotka haluavat vain olla joidenkin sukulaistensa kanssa ja toisia haukutaan. Ei hyvää käytöstä ja nuoren polven pitäisi jo ottaa ohjat omiin käsiinsä eikä alistua huonoon käytökseen. Itse olen päättänyt nyt loidontaa välejä niihin sukulaisiin joiden olen tuntenut pitävän meikäläistä toisarvoisena, sillä näin on itsellenikin parempi elää.

      • sisar--

        meidänkin suvussa olen huomannut surukseni tälläistä käytöstä...sain huomata että pikkusiskon mielestä olen alentunut 2-luokkaan,mulle ei kerrota mitään,mua ei kutsuta yhteisiin juttuihin...olin tosi tyrmistynyt kun eka kerran huomasin miten hän käyttäytyy!!! kun suutuin ja kysyin mikä mättää,sain vaan vastaukseksi,että pitääkö aina ilmoittaa ja mikset itse soittanut ja kysynyt?! ei kai voi arvata mitä toinen puuhaa seläntakana. en tiedä syytä käytökseen(kateus?mistä?) mut se on tainnut tulla jäädäkseen. en sulata käytöstä koska pidän itseäni samanarvoisena ja perheeseen kuuluvana,ei yksi voi määrätä ketkä saa ja ei saa tulla. hänen kohdallaan saatan joku päivä antaa samalla mitalla:)


    • jk

      vai niin

      • vallitus

        Juuri niin. Minäkin vietän joulua enää vain Vallittujen kanssa.


    • ylläpidon provo

      Kaksi kuukautta sitten oli etusivulle nostettu samanlainen ketju nimellä "mainipuloiva anoppi" (sama kirjoitusvirhe).

      • Manipouloiva molo

        Noo jos aloittajalla on todella ISO onkelma anoppinsa kanssa ja saa täältä
        lohtua kurjuuteensa. Aattele ite omalle kohalle.


    • ...huhhh...

      Ikävää, että joulujuhla vääristyy jonkinlaiseksi valtataisteluksi, tai pakkopullaksi. "Pitää" tehdä sitä, "pitää" tehdä tätä... Eivätkö ihmiset uskalla irtautua perinteistä, jos se rauhoittaisi ilmapiirin. Meidän suvussa ei onneksi ongelmaa tästä. Asioista puhutaan suoraan, loukkamatta. Elämää ON myös joulun jälkeen!

    • OIkea joulurauha

      Joulurauha julistettiin juuri äsken.
      Se tarkoittaa sitä, että tapaninpäiväaamuun menessä pihalle saa ilmestyä vain kissan jäljet. Sitä se juuri tarkoittaa.
      Perinteisesti vasta tapanina lähdetään kyläilemään, kuka mihinkin kahville.

    • voi hyvää päivää.maksaako anoppi siis joulun vai mikä syy tässä...hoitokoditkin keksitty.kuskaa anoppis sinne mäkättämään niin eiköhän ala ole turpa lukossa joka ikinen joulu.vttu mitä idiotteja.

      • Narsisti?

    • onnelliset juhlat

      Meillä asia ratkaistu niin että Anopilla ei ole mitään asiaa meille jos ei hyväksy meitä tai muita sukulaisia sellaisena kun he ovat yritti alkuun samaa mutta sanoin miehelleni suoraan et peli ei vetele minä päätän ketä kutsun ja siihen on tyytyminen puhuin myös anopin kanssa sanoin ettei meidän tarvitse olla missään tekemisissä toistemme kanssa jos ei hyväksy päätöstä nyt tilanne että anoppi viettää joulua miten haluaa meillä joulut juhlitaan meidän mukaan anoppia ei kukaan ole kaivannut pääsimme kerralla kaikista sukuriidoista kaikilla mukavaa eikä kenenkään tarvitse loukkaantua tai kuunnella anopin solvauksia pankaa anopit kuriin vaan

      • 4848fjfj

        Että tällä lailla tällä kertaa.

        Etpä kirjoittamasi perusteella käytökseltäsi eroa juuri anopistasi.
        Mutta useinhan se on niin, että kaksi samankaltaista Ei Todellakaan
        mahdu samaan tilaan toistensa kanssa.

        Hyvän esimerkin annat mahdollisille lapsillenne sekä äijäsi on nössö,
        kun Sinä päätät ja Sinä kutsut ja Sinä Sinä Sinä............

        Hyvää Joulua kuitenkin.


    • Aida83

      Minun suhteeni päättyi juuri äsken anopin takia. Poikaystäväni oli äitinsä "iltatähti", mutta kohteli huonoiten näistä kolmesta pojasta. Vanhin on se lellikki, toinen uusavuton, joka saa kaikki periksi, ja poikaystäväni jäi aina ilman huomiota. Suhteemme alamäki alkoi silloin, kun poikaystäväni lähti vanhemmilleen takaajaksi, kun hänelle luvattiin, että he lähtevät sitten pojalleen, kun tarvitsee - minä en takaajia tarvinnut, kun minulla oli säästöjä. Ei kai siinä sinänsä mitään, mutta lainaa oli melkein miljoonan markan edestä, ja vanhemmat olivat reilusti yli viiskymppisiä.. Kaikkea en jaksa selvittää, mutta vähän myöhemmin tuli ilmi, kuinka manipuloiva anoppi olikaan.. Kun me poikaystäväni oltaisi vihdoin löydetty se asunto, anoppi sanoikin, etteivät he voikaan lähteä takaajiksi. Sitten anoppi sanoi, että takaajat oli maksettu jo ulos.. mutta eipä asia ollutkaan niin, kun otti pankista selvää.. Tästä syttyi sota minun ja anopin välillä, ja anoppi sanoi pojalleen, että ei lähde takaajaksi, jos poika aikoo minun kans olla. Ja suhteemme kärsi. Poikaystäväni joutui pikavippi- ja nettipelikierteeseen. Se oli viimeinen niitti. Ilman anoppini p*rseilyjä oltaisiin yhdessä, ja meillä olisi oma talo. Valitettavasti poikaystäväni laittoi äitinsä meidän onnemme edelle, ja saa syyttää erostamme vain itseään. Muutenkin suhdettamme rasitti se, että anoppi sai puhua mulle ja haukkua mua miten halus, poikaystäväni ei puuttunut asiaan. Anoppi muutenkin niin ylimielinen luonteeltaan; vanhin poika se äitin lellikki, joka on ihan paras ja sillä on ihanat lapset blaablaa.. Toinen ihan luuseri, jolle viedään kattilassa ruokaa kämpille ja tämä kolmas jäi ilman minkäänlaista huomiota. Onneksi voin nyt todeta, että kyseessä on EX- anoppi.

    • Yksin kotona

      Hyvää Jeesuksen syntymäjuhlaa teille kaikille pahantahtoisille ja tylyille kirjoittajille, jotka ette edes jouluna malta olla parjaamatta lähimmäisiänne. Ilkeys on loppumaton luonnonvara, jota ei mikään Jeesuskaan pysty tuhoamaan. Olisin itse niin mielelläni sukulaisten kanssa jos he eläisivät.

      • Tutturuu

        Kyllähän se alunperin on pakanallinen juhla, eikä Jeesuksen juhla. Itse mieskään ei joulun aikoihin ole syntynyt. Joten hyvää auringon juhlaa sinullekin.


      • anoppi lainaan

        Ilmota osoite niin voit ensi jouluksi adoptoida anoppini.Eikä tartte palauttaa sit ennen juhannusta.


    • >Onko teidän suvussa matriarkkaa, joka päättää kaikesta? Meille tuli ukaasi että suku sitten kokoontuu meidän talossamme jouluna.

      Jos näin olisi omalla kohdallani, niin anoppi ei olisi tervetullut, piste. Ihan sama kuinka yrittäisi mainetta mustata, elän ihan omaa elämää.

    • että anoppi

      Voi voi kun taas anoppi on paha, katos ite peiliin ehkä se paha näkyy siellä.

      • pol.pott

        en ymmärrä...eikö porukat tosiaan osaa lukea, tai oikeastaan ymmärrä lukemaansa!


      • pol.pott kirjoitti:

        en ymmärrä...eikö porukat tosiaan osaa lukea, tai oikeastaan ymmärrä lukemaansa!

        ei täällä lukea osata... tai ei ainakaan ymmärretä luettua.... pitäis vääntää rautalangasta... tai sit käyttää vasaraa ja hakaneuloja...


    • puhumattako paras?!

      Ainahan ihmiset on rakentaneet omaa hovia ympoärilleen, ainakin narsistit sen tekevät hyvin selväkeästi ja häikäiulemättömästi, mutta muiullekin on tavanomaista viihtyä samankaltaisten tai itseä myötäilevien ihmisten kanssa.Kaippa meillä on monenlaisia vaihtoehtoja tuollaisille tilanteille: hyväksyä että kaikki ei pidä kaikista ja sanoa se vaikka ääneen ja tuoda joku hyväkin puoli esille. Ulkopuolelle jätetyt sukulaiset tai tutut arvostvat myös sitä että heidät kutsutaan vaikka tapanina tai muuna ajankohtana kylään. Ei ole pakko tehdä ilmiliekkiriitaa. Tuollaisten mielipide vaikuttajien kanssa tuskin on pakko sanoa omaa mielipidettään julkisesti, jos heidän kanssa on pakko olla tekemisissä. Siitä ei ole mitään hyötyä, he eivät muuta mielipidettään vaan ehkä vain vahvistavat perusteluitaan ja kantaansa puolustautuessaan. Viisas saa olla näissä asioissa, turha on hakata päätään seinään vain periaatteesta. Toimii vain omien arvojen mukaisesti. Joulujen vietossakin pitäiis saada joustavauutta, laittaa vanhemmat sopeutumaan siihen että jouluissa vuorotellaa ja sillä siiti. kyllä ne sen oppii aikanaan tai istuvat sitten yksin. meidän nuorten tehtävä on kasvattaa tai sopeuttaa muutoksiin myös vanhempiamme. samoin puolisoitten toisiaan. olemme vastuussa siinäkin toisistamme. periksi antaja on pelkuri ja kuitenkin jää valittamaan. Seurauksena on usein perheiden rikkoutuminen kuitenkin kun pelätään ottaa puheeksi asioita.

    • mie vaan

      "vääristä asioista möläyttämään."
      No sitten ymmärrän.

    • katkera koko jouluun

      anoppi ja appi menevät joka joulu toisen pojan perheen luo viettämään perhejoulua. Toisen pojan perhettä samassa kaupungissa ei kutsuta koskaan vaikka perheessä lapsi joka nauttisi serkkujensa kanssa olosta. Koen tilanteen kiusaamisena ja yksin jättämisenä ja myös nöyryyttävänä. Onneksi eivät nöyryytä enää ens jouluna. Olemme eroamassa ja ens jouluna lähden mahd kauas tästä persläpien kaupungista!

      • eroa odotellessa

        Ehkä ensi jouluna se toinenkin poika kutsutaan kun ei ole enää rouva tulossa mukana.

        Aika huonot välit teillä kun ette pysty aiheesta keskustelemaan. Meilläkin on suvussa yksi ruttunaama joka loukkaantuu milloin mistäkin, eikä tulllut vaikka kutsuttiin. Sittten kun ei enää kutsuttu, loukkaantui taas. Ei kukaan jaksa enää sen oikkuja joten ei ole kutsuttu mihinkään enää vuosiin. Jos se tuliskin niin istuis naama rutussa jossakin nurkassa tai sitten paasaisi, itsestään, niin ettei muille sananvuoroa. Tosi rasittavaa seuraa, sen oma perhekin jo häpeää sen käytöstä.


    • RAPU

      NIIN SE ON TOTTA. ANOPPI. HÄN OSAA PILAA KAIKKI. MEIDÄN PERHEE VOI HAJOA NYTKIN. EN KESTÄÄ ANOPPI......

    • Kassari2

      Anoppi sanoi heti sukuun tultuani että hän on miestään vastaan taistellessaan luonut itselleen tukiverkoston. Ja voi käyttää sitä kaikkia niitä vastaan jotka hän kokee että ovat eivät hänen kanssaan ole samaa mieltä. Naureskellen hän ylimielisesti totesi että tehokkainta on lähisukulaisena vihjaista että miniä se taitaa juoda aika paljon.. Tai että lapsenlapsi onkin sellainen tyttö ettei ollenkaa tykkää pojista (oli käynyt armeijan eikä hänelle ollut viitsinyt esitellä poikaystäväänsä). - Mielestäni kyse on luonneviasta. Vai sopiiko tämä myös narsistin luonnetyypiksi?

    • Tiedoksi kaikille

      Nyt on joulu takana. Miten sitten kävi juhlailtana?
      Kerro se meille.

    • iltatähtirules

      On myös perheen tyttäriä, jotka säätävät juhlapyhien kuviot ja kaiken muunkin. Dementoituneet vanhukset menevät tietty sinne, missä on taitavin ohjailu ja työntävät säätäjädominalle eläkerahansa. Juhliin valikoituu matroonan oma klaani, korot kopisevat huoneissa ja epäsopivat sisarukset on ulkoistettu. Kauniit sanot yhteisöllisyydestä, lähimmäisenrakkaudesta ja auttamisesta kaikuvat huoneissa.

    • Ei teidän talossa ole pakko kenenkään kokoontua. Älä ole ihmisen orja.

    • Lopettaajoulunvieton

      Montakin mutta en ole missään tekemisissä. Joulu on menettänyt merkityksensä kokonaan, se on vain pitkäveteistä ahdistavaa pakkopullaa. Miksi se ei vois olla yhtä simppeliä kuin vappu ja juhannuskin. Monet kärsii siitä kun joku muu määrittelee joulun vieton kysymättä edes sopiiko tai on pakko tehdä sitä tai tätä. Vuosi vuodelta tuntuu aina enemmän ja enemmän ettei voisi vähempää kiinnostaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe