Syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan...kaikki =

puhdasta puhtaalle..

10:25 "Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,

10:26 sillä: "Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on."

10:27 Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään omantunnon tähden."

68

459

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • makoisat keitokset !

Nimimerkki puhdasta puhtaalle.
      Jos tulet luokseni päivälliselle, niin syötkö kaikkea mitä eteesi panen kyselemättä ? Esim. Jos teen näitä ruokia, joita Madventures - Tähdet suosittelevat.

Iltalehti 8.11.2011.
      Madventures - Tähdet suosittelevat: Käärmesoppaa ja peltohiiriä. Sambiassa, eteläisessä Afrikassa, kaksikko suosittelee maistamaan "Mbewaa", peltohiiriä loimutettuna karvoineen kaikkineen.
      Zimbabwessa sen sijaan maistuu perhosentoukka "Mopane", Lepakko, jättisammakko, sianverikeitto, jonka pääsuureena ovat possun tai kanan suolet. Pikkunälkään maistuu kastematoa muistuttava liero.

Lähde Iltalehti

• trikiini

Hiukan rieenaava teksti. Monissa köyhissä maisssa ihmiset kuolisivat nälkään jos eivät söisi niinsanottuja adventistien mielestä saastaisia eläimiä. Pistääkö Herra nämäkin tuliseen järveen?

• Jumalan sanaa
        trikiini kirjoitti:

Hiukan rieenaava teksti. Monissa köyhissä maisssa ihmiset kuolisivat nälkään jos eivät söisi niinsanottuja adventistien mielestä saastaisia eläimiä. Pistääkö Herra nämäkin tuliseen järveen?

trikiini kyllä sota-aseisiin riittää rahaa, mutta ei köyhille oikeaan ruokaan !

Saastaiset eläimet ovat Jumalan jaottelemat, ei adventistien 3.Moos11. luku.
        Jumala sanoo: En minä liittoani riko, enkä muuta sitä, mikä on minun huuliltani lähtenyt.

• trikiini
        Jumalan sanaa kirjoitti:

trikiini kyllä sota-aseisiin riittää rahaa, mutta ei köyhille oikeaan ruokaan !

Saastaiset eläimet ovat Jumalan jaottelemat, ei adventistien 3.Moos11. luku.
        Jumala sanoo: En minä liittoani riko, enkä muuta sitä, mikä on minun huuliltani lähtenyt.

Olisihan se kiva jos rahaa annettaisiin köyhille, mutta todellisuus on vain jotain muuta. Adventistit sitten laittaisivat vielä nämä köyhät tuliseen järveen kun eivät tottele moosesta.

• voittajat palkitaan
        trikiini kirjoitti:

Olisihan se kiva jos rahaa annettaisiin köyhille, mutta todellisuus on vain jotain muuta. Adventistit sitten laittaisivat vielä nämä köyhät tuliseen järveen kun eivät tottele moosesta.

trikiini.
        Jumala laittaa kaikki pedon kumartajat tuliseen järveen, köyhätkin. Ketkä petoa kumartavat heitä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman, pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä. Ilm.14: 9-10.

Kyllä pedollekin sianliha maistuu, siinä missä pedon kumartelijoillekin. Peto 666 saa kaikki , pienet ja suuret, sekä rikkaat, että "KÖYHÄT" , sekä vapaat, että orjat kumartamaan itseään, sitä jonka kuolinhaava paranee.

Ne ketkä saavat voiton pedosta 666 he veisaavat lasimerellä Mooseksen Jumalan palvelijan virttä ja Karitsan virttä Jumalan kanteleilla soittaen.

• trikiini
        voittajat palkitaan kirjoitti:

trikiini.
        Jumala laittaa kaikki pedon kumartajat tuliseen järveen, köyhätkin. Ketkä petoa kumartavat heitä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman, pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä. Ilm.14: 9-10.

Kyllä pedollekin sianliha maistuu, siinä missä pedon kumartelijoillekin. Peto 666 saa kaikki , pienet ja suuret, sekä rikkaat, että "KÖYHÄT" , sekä vapaat, että orjat kumartamaan itseään, sitä jonka kuolinhaava paranee.

Ne ketkä saavat voiton pedosta 666 he veisaavat lasimerellä Mooseksen Jumalan palvelijan virttä ja Karitsan virttä Jumalan kanteleilla soittaen.

Adventistien Jumala siis laittaa köyhän ihmisen joka syö epäpuhtaita eläimiä, tuliseen järveen(kaikilla ei ole vara valita, kuten afrikassa elävät)? Kyllä teillä on aika peto tuo teidän Jumalanne. Kerro vielä mitä täydellinen rakkaus voi tappaa omia lapsiaan ja olla edelleen rakkaus?

• virsikirja..
        trikiini kirjoitti:

Adventistien Jumala siis laittaa köyhän ihmisen joka syö epäpuhtaita eläimiä, tuliseen järveen(kaikilla ei ole vara valita, kuten afrikassa elävät)? Kyllä teillä on aika peto tuo teidän Jumalanne. Kerro vielä mitä täydellinen rakkaus voi tappaa omia lapsiaan ja olla edelleen rakkaus?

trikiini
        Jumala on kiivas ja kiukkuinen julma ja hirmuinen aina välillä tarvittaessa, niinkuin eräässä virressä lauletaan.

• Markku Tampio

Kuule "makoisat keitokset".

Kun kerran Suomessa olemme ja joku suomalainen tulee Sinun luoksesi päivälliselle, niin eikö siis mieleesi juolahtanut tarjota tälle luonasi vierailevalle suomalaiselle samaa ruokaa, kuin mitä sinä itsekin syöt?

Ja mikäli sinä itse syöt päivittäin tai viikottain jotain Madventureksen suosittelemaa käärmekeittoa tai peltohiiriä tai matolaatikkoa yms. iljettävää, niin tokihan Sinä "makoisat keitokset" voit siinä tapauksessa tarjota luonasi vierailevalle suomalaiselle myös samaa sekalaista sörsseliä matoineen ja sianverineen..

Niin että kuinka totuus kerrotaan omalla kohdallasi ruokapuolesta - tänään?

• roskaruokaa

Paavali puhui epäjumalille uhratusta lihasta, joka oli lammasta tai nautaa, ei sikaa. Jeesus ja apostolit eivät syöneet sikaa eivätkä saastaisia eläimiä. Saman ruokavalion pitäisi kelvata ja olla hyvä myös meille.

• pöytä on katettu

Jos helluntalainen veli kutsuu adventisti sisaren ruokapöytäänsä, jossa on pääruokana karjalanpaisti, sisältäen myöskin sianlihaa ja sisäelimiä, niin älä kysele mitään omantunnon tähden, äläkä myöskään pahoita lähimäisesi mieltä kieltäytymällä, vaan syö hyvillä mielin. Ruokasi on pyhitetty ja puhdistettu rukouksella. Ole uskovainen, äläkä epäuskoinen.

• vieraanvaraisuus

En usko, että uudestisyntynyt helluntalainen veli haluaisi pahoittaa adventisti sisaren mielen tarjoamalla hänelle sellaista ruokaa, jonka hän tietää yököttävan sisarta.

• luojan luomaa
        vieraanvaraisuus kirjoitti:

En usko, että uudestisyntynyt helluntalainen veli haluaisi pahoittaa adventisti sisaren mielen tarjoamalla hänelle sellaista ruokaa, jonka hän tietää yököttävan sisarta.

En pahoita mieltäni, sillä he ovat oikeassa ja näkevät tämän ruoka-asian raamatun mukaisesti. Eli:

10:25 "Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,

Siihen kun lisätään vielä Jeesuksen sanat ettei mikään saastuta mikä menee suusta sisään, vaan se mikä tulee suusta ulos, pahat sanat ja ajatukset.

Adventismissäkin on ylilyöntinsä, kuten tässäkin ruoka-asiassa.

• Fniss!
        luojan luomaa kirjoitti:

En pahoita mieltäni, sillä he ovat oikeassa ja näkevät tämän ruoka-asian raamatun mukaisesti. Eli:

Siihen kun lisätään vielä Jeesuksen sanat ettei mikään saastuta mikä menee suusta sisään, vaan se mikä tulee suusta ulos, pahat sanat ja ajatukset.

Minulle tarjottiin kerran veripalttua. Jätin syömättä, koska tiesin, että se olisi tullut hetken päästä suustani ulos ja saastuttanut koko ruokapöydän ja sen ympärillä istujat. Loukkasinkohan isäntäväkeäni? Eivät he sitä mitenkään ilmaisseet ainakaan.

• viisauttakin löytyy

Nimimerkki pöytä katettu.
        Danielin kirjassa 1:5-8. Kerrotaan kuinka Daniel kieltäytyi syömästä kuninkaan katetussa pöydässä olevaa ruokaa ja juomasta viiniä.

Itse en myöskään pystyisi syömään sianlihaa en kylässäkään, samoin kuin muitakaan saastaisiksi Jumalan luokittelemia eläimiä.
        Kaupassakin kun kiertelen ja näen ne läskillä kiertävät sianlihapalat, ja harmaat leikkeleet ajattelen vain, että kuinka kukaan ihminen niitä yleensä pystyy syömään.

Kyllä Jumalan viisaus on suurta Hänen kielloissaankin.

• Herran on kaikki
        luojan luomaa kirjoitti:

Kyllä Herra tietää mikä on ruuaksi tarkoitettu, eläimistä ja kasveista. Ei Herra turhaan niitä ole rajoittanut.

Satuin kerran syömään naapurissa piirakkaa, johon oli laitettu kinkkua. Vahinko tapahtui, kun en nähnyt sitä, vaikka emäntä oli sanonut, että joku niistä sisältää kinkkua.

Kotiin tultuani tuli kiire WC:hen ja kaikki muutkin syödyt sörsselit tuli ulos. Ei elimistöni oikein pidä siasta. Hyvä kuitenkin, että ei naapurin ruokapöytään tarvinnut yökätä. Olin kysellyt ruokalajien sisältöä, mutta vahinko silti sattui, kun oli kaksi melkein samannäköistä piirakkaa ja toisessa ei ollut kinkkua.

Ei omantunnon tähden tarvitse ruokakaupassa kysellä. Kannattaa kysellä ruokaa, joka on raamatun mukaista ja jos on sairauksia saattaa joutua rajoittamaan muitakin elintarvikkeita, kuten kaalia....

• 1234567
        luojan luomaa kirjoitti:

Adventismi perustuu apostolien ja profeettain perustukselle.
        " Ja tuli (Jumalan) ääni, joka sanoi: " Nouse Pietari ja syö!"

" Mutta Pietari sanoi: " En suinkaan Herra; sillä minä en ole ikinä syönyt mitään epäpyhää ja saastaista" Apost 10: 13, 14

Herra pani lihakaupan pystyyn Pietarin eteen, -..lihakaupassa oli saastaisia eläimiä jae 12

Pietari ei syönyt! Miksi? Siksi koska Jeesus sanoi, " Jos olen sinulle rakas, kaitse minun lampaitani" Jeesus..Ja Pietari oli rakas Jeesukselle, eikä syönyt saastaisia eläimiä.

• 1234567...
        1234567 kirjoitti:

Adventismi perustuu apostolien ja profeettain perustukselle.
        " Ja tuli (Jumalan) ääni, joka sanoi: " Nouse Pietari ja syö!"

" Mutta Pietari sanoi: " En suinkaan Herra; sillä minä en ole ikinä syönyt mitään epäpyhää ja saastaista" Apost 10: 13, 14

Herra pani lihakaupan pystyyn Pietarin eteen, -..lihakaupassa oli saastaisia eläimiä jae 12

Pietari ei syönyt! Miksi? Siksi koska Jeesus sanoi, " Jos olen sinulle rakas, kaitse minun lampaitani" Jeesus..Ja Pietari oli rakas Jeesukselle, eikä syönyt saastaisia eläimiä.

Olet provoilija, koska kirjoitit minun nimimerkillä. VOISITKO PROVOILIJA OTTAA ITSELLESI TOISEN NIMIMERKIN.

Jotka syövät sianlihaa ja muuta inhoittavaa, sekä hiiriä niistä kaikista tulee loppu sanoo HERRA. TÄMÄ ON JUMALAN SANAA.

• huomion tehnyt
        1234567... kirjoitti:

Olet provoilija, koska kirjoitit minun nimimerkillä. VOISITKO PROVOILIJA OTTAA ITSELLESI TOISEN NIMIMERKIN.

Jotka syövät sianlihaa ja muuta inhoittavaa, sekä hiiriä niistä kaikista tulee loppu sanoo HERRA. TÄMÄ ON JUMALAN SANAA.

1234567.. Kyllä huomasin kirjoitustyylistä että provoilija oli asialla. Tällä palstalla niitä tyhmiä provoilijoita, on huomattavasti enemmän kuin muilla palstoilla, joita ei juuri muualla näy.

• 1234567
        huomion tehnyt kirjoitti:

1234567.. Kyllä huomasin kirjoitustyylistä että provoilija oli asialla. Tällä palstalla niitä tyhmiä provoilijoita, on huomattavasti enemmän kuin muilla palstoilla, joita ei juuri muualla näy.

Ai minä provoilija? No jätetään 7.s päivä eli sapatti pois, ,,mutta älä tuojota numeroihin, vaan Jumalan sanaan, jota kirjoitan, ota siitä vaari kuin loistavasta lampusta, niin et eksy.

• huomion tehnyt
        1234567 kirjoitti:

Ai minä provoilija? No jätetään 7.s päivä eli sapatti pois, ,,mutta älä tuojota numeroihin, vaan Jumalan sanaan, jota kirjoitan, ota siitä vaari kuin loistavasta lampusta, niin et eksy.

Ai minä provoilija. Olisi selvempää jos jokaisella olisi oma nimimerkki. Nimimerkeistä ei ole puutetta.

Älkää käyttäkö toisten nimimerkkejä, sillä se ei ole suotavaa !

• pyh!
        luojan luomaa kirjoitti:

Pyh! Jumala on säätänyt mitä saa syödä ja mitä ei. Älä sinä kutsu sitä ylilyönniksi!

• helluntalainen*
        viisauttakin löytyy kirjoitti:

Nimimerkki pöytä katettu.
        Danielin kirjassa 1:5-8. Kerrotaan kuinka Daniel kieltäytyi syömästä kuninkaan katetussa pöydässä olevaa ruokaa ja juomasta viiniä.

Itse en myöskään pystyisi syömään sianlihaa en kylässäkään, samoin kuin muitakaan saastaisiksi Jumalan luokittelemia eläimiä.
        Kaupassakin kun kiertelen ja näen ne läskillä kiertävät sianlihapalat, ja harmaat leikkeleet ajattelen vain, että kuinka kukaan ihminen niitä yleensä pystyy syömään.

Kyllä Jumalan viisaus on suurta Hänen kielloissaankin.

viisauttakin löyttyy:lle

No voi hyväinen aika jos sinua ihhoittaa ole syömättä! Jokainen tekee oman uskonsa mukaan oikein.

Miksi haluat loukata toisten omaatuntoa ja mennä Jeesuksen edelle, kun Jeesus nimenomaan sanoi että syökää mitään kyselemättä omantunnontähden, sillä ei mikään, mitä syödään saastuta ihmistä, vaan just tuollainen toisten syyllistäminen ja itseensä vertailu(loukkaa) saastuttaa.

Helluntalaiset, vapaakirkolliset, luterilaiset, ordotoksit ym kristinuskovat ovat käsittäneet tämän ruoka-asian erilailla kuin E G W ja adventistit, niin älä sinä saastuta heidän omaatuntoaan. EGW.n mukaan kananmunatkin ovat saastaisia ja syöntikiellossa, mutta eivät edes adventistit itsekkään ole menneet kaikkien hänen kieltojensa taakse.

Suo anteeksi, mutta mielestäni sinun irjoituksestasi huokuu ylpeys ja oman itsesi koroitus.

• helluntalainen*
        helluntalainen* kirjoitti:

No voi hyväinen aika jos sinua ihhoittaa ole syömättä! Jokainen tekee oman uskonsa mukaan oikein.

Miksi haluat loukata toisten omaatuntoa ja mennä Jeesuksen edelle, kun Jeesus nimenomaan sanoi että syökää mitään kyselemättä omantunnontähden, sillä ei mikään, mitä syödään saastuta ihmistä, vaan just tuollainen toisten syyllistäminen ja itseensä vertailu(loukkaa) saastuttaa.

Helluntalaiset, vapaakirkolliset, luterilaiset, ordotoksit ym kristinuskovat ovat käsittäneet tämän ruoka-asian erilailla kuin E G W ja adventistit, niin älä sinä saastuta heidän omaatuntoaan. EGW.n mukaan kananmunatkin ovat saastaisia ja syöntikiellossa, mutta eivät edes adventistit itsekkään ole menneet kaikkien hänen kieltojensa taakse.

Suo anteeksi, mutta mielestäni sinun irjoituksestasi huokuu ylpeys ja oman itsesi koroitus.

Jeesus kielsi syyllistämästä syömisen, tai sapatinkaan tähden.

• Veli Ponteva

Jeesus kielsi syyllistämästä syömisen, tai sapatinkaan tähden.

Puhut syylistämisestä. Tuliko sinulle syyllinen olo siitä kun toinen kertoi, että häntä inhottaa sianlihan näkeminenkin?

Miksi muuten käytät nimimerkkiä helluntalainen*, vaikka täällä on jo aikaisemmin kirjoitellut sama nimimerkki rekisteröitynä, tosin ilman tuota pikku tähteä? Etkö voisi keksiä jonkun aivan oman nimimerkin, vaikkapa "känkkäränkkä". Sopisi hyvin.

• helluntalainen *
        Veli Ponteva kirjoitti:

Puhut syylistämisestä. Tuliko sinulle syyllinen olo siitä kun toinen kertoi, että häntä inhottaa sianlihan näkeminenkin?

Miksi muuten käytät nimimerkkiä helluntalainen*, vaikka täällä on jo aikaisemmin kirjoitellut sama nimimerkki rekisteröitynä, tosin ilman tuota pikku tähteä? Etkö voisi keksiä jonkun aivan oman nimimerkin, vaikkapa "känkkäränkkä". Sopisi hyvin.

Juuri senvuoksi, että heluntalaisia on muitakin kuin vain yksi ja haluan sillä ilmaista sen, että täällä kirjoittelee muitakin kuin adventisteja.

Ei adventistienkaan tarvitseisi noin inhotella toisten syömisiä. Mutta kaipa tämä inhoittelija olikin vain joku uskosta osaton, joka inhoaa toisten tekemisiä, mutta ei yhtään ajattele mitä itse suustaan päästelee?

Helluntalaiset uskovat enemmän Jeesusta ja raamatunsanaa, eivätkä luule pelastuvansa lakihenkisyytensä ansiosta, vaan Jeesuksen veren ansiosta. Jeesus nimenomaan kielsi kiistelemästä sapatista ja syömisistä, tai asettamasta pelastuksen ehdoksi syömisiä tai sapattiakaan.

Sinä itse olet täysin vapaa laittamaan nimimerkiksesi sen känkkäränkän,
        koska minulle riittää hyvin tämä helluntalainen* tähdellä. Ei tule mitään sekaannuksia, koska toisella on rekisteröity nimmari.

• Fniss!
        helluntalainen * kirjoitti:

Juuri senvuoksi, että heluntalaisia on muitakin kuin vain yksi ja haluan sillä ilmaista sen, että täällä kirjoittelee muitakin kuin adventisteja.

Ei adventistienkaan tarvitseisi noin inhotella toisten syömisiä. Mutta kaipa tämä inhoittelija olikin vain joku uskosta osaton, joka inhoaa toisten tekemisiä, mutta ei yhtään ajattele mitä itse suustaan päästelee?

Helluntalaiset uskovat enemmän Jeesusta ja raamatunsanaa, eivätkä luule pelastuvansa lakihenkisyytensä ansiosta, vaan Jeesuksen veren ansiosta. Jeesus nimenomaan kielsi kiistelemästä sapatista ja syömisistä, tai asettamasta pelastuksen ehdoksi syömisiä tai sapattiakaan.

Sinä itse olet täysin vapaa laittamaan nimimerkiksesi sen känkkäränkän,
        koska minulle riittää hyvin tämä helluntalainen* tähdellä. Ei tule mitään sekaannuksia, koska toisella on rekisteröity nimmari.

Ajattele nyt vähän, helluntalainen*, jos kaikki helluntalaiset tällä palstalla käyttäisivät samaa nimimerkkiä tähtineen. Siinä sitä olisi laskemista, monenko tähden helluntalainen kukakin on. Vaikka nimimerkki on rekisteröity, niin silti voi joskus sattua, että ei aina onnistu kirjoittaa rekisteröitynä.

Täälllä kirjoittelee paljon muita kuin adventisteja. Suurin osa täällä on Adventtikirkon ulkopuolisia, mutta kyllä sen helposti huomaa kuka on, kuka ei, jos vaivautuu ottamaan selvää adventismista.

Esim. sinun olisi aiheellista mennä Adventtikirkon kotisivulle, niin näkisit, missä mennään. Ota selvää, millä kriteereillä adventistit uskovat pelastuvansa. Ei omillaan, eikä teoillaan, niinkuin sinä näytät luulevan. Tältä palstalta ei juurikaan heru todellista tietoa adventismista, niinkuin ei teidänkään palstallanne helluntailaisuudesta.

• Luotettava sana

Helluntailainen Jumala on se joka koroittaa ja alentaa.

Profeetta Jes.66:17. Jotka syövät sianlihaa ja muuta inhoittavaa, sekä hiiriä, niistä kaikista tulee loppu sanoo HERRA.
        18. MINÄ HERRA tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa. AIKA TULEE, että MINÄ KOKOAN KAIKKI KANSAT ja KIELET ja HE TULEVAT JA NÄKEVÄT MINUN KUNNIANI.

En kuulu niihin, jotka kumoavat Jumalan sanaa.

• helluntalainen*
        Fniss! kirjoitti:

Ajattele nyt vähän, helluntalainen*, jos kaikki helluntalaiset tällä palstalla käyttäisivät samaa nimimerkkiä tähtineen. Siinä sitä olisi laskemista, monenko tähden helluntalainen kukakin on. Vaikka nimimerkki on rekisteröity, niin silti voi joskus sattua, että ei aina onnistu kirjoittaa rekisteröitynä.

Täälllä kirjoittelee paljon muita kuin adventisteja. Suurin osa täällä on Adventtikirkon ulkopuolisia, mutta kyllä sen helposti huomaa kuka on, kuka ei, jos vaivautuu ottamaan selvää adventismista.

Esim. sinun olisi aiheellista mennä Adventtikirkon kotisivulle, niin näkisit, missä mennään. Ota selvää, millä kriteereillä adventistit uskovat pelastuvansa. Ei omillaan, eikä teoillaan, niinkuin sinä näytät luulevan. Tältä palstalta ei juurikaan heru todellista tietoa adventismista, niinkuin ei teidänkään palstallanne helluntailaisuudesta.

Minä voisin vaikka rekisteröidä tämän nimimerkkini halutessani, sillä tähti riittää eroittamaan pelkästä helluntalaisesta.

Miksi tällä palstalla kiinitetään huomio kokoajan tekoihin ja nimenomaan vielä toisten tekoihin ja syömisiin ja syömättä jättämisiin, eikä pelastukseen? Eikö meidän tulisi yhdessä, kaikkien kristittyjen pyrkiä kirkastamaan Kristusta, eikä tuomitsemaan lähimäisiämme:

10:26 sillä: "Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on." syömisten ja sapatin vuoksi?

• helluntalainen*
        Luotettava sana kirjoitti:

Helluntailainen Jumala on se joka koroittaa ja alentaa.

Profeetta Jes.66:17. Jotka syövät sianlihaa ja muuta inhoittavaa, sekä hiiriä, niistä kaikista tulee loppu sanoo HERRA.
        18. MINÄ HERRA tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa. AIKA TULEE, että MINÄ KOKOAN KAIKKI KANSAT ja KIELET ja HE TULEVAT JA NÄKEVÄT MINUN KUNNIANI.

En kuulu niihin, jotka kumoavat Jumalan sanaa.

Jeesus muutti kaiken!

Me uudessa liitossa, Jeesuksessa. Elämme armon ajassa, emmekä enää vanhan testamentin pimeydessä ilman Jeesusta.

Näytä minulle uudesta testamentistä yksikin kielto, joka koskee lihan syömistä?
        Me elämme nyt uudenliiton aikaa Jeesuksessa.

• kaikkeen maailmaan

Minä voisin vaikka rekisteröidä tämän nimimerkkini halutessani, sillä tähti riittää eroittamaan pelkästä helluntalaisesta.

Miksi tällä palstalla kiinitetään huomio kokoajan tekoihin ja nimenomaan vielä toisten tekoihin ja syömisiin ja syömättä jättämisiin, eikä pelastukseen? Eikö meidän tulisi yhdessä, kaikkien kristittyjen pyrkiä kirkastamaan Kristusta, eikä tuomitsemaan lähimäisiämme:

10:26 sillä: "Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on." syömisten ja sapatin vuoksi?

Vastine helluntailaiselle*
        Olen kuullut joidenkin vapaiden suuntien sanovan, että oliko se nyt niin, että juutalaiset tulevat vielä evankelioimaan maata.

TV-seiskassa eräässä Israel-ohjelmassa eräs juutalainen evankelioi Suomalaisia, että Suomalaistenkaan ei tulisi syödä sianlihaa, koska se ei ruokiin kuulu, niinkuin ei muutkaan saastaiset eläimet.

Ei syönyt Jeesus, opetuslapset, eikä apostolit sikaa, eikä muita saastaisia eläimiä. Pakanoita oli heidänkin seassaan, jotka söivät saastaisia eläimiä, kuten sikaa olihan niitä sikapaimeniakin.
        Jeesus ajoi saastaiset henget sikoihin, ja niin ne syöksyivät jyrkännettä alas.

Jeesus sanoi kaikki ruuat puhtaiksi, mutta ei saastaisia eläimiä koska ne eivät ruokiin kuuluneetkaan.

Eräältä rouvalta jolla oli sydänsairaus lääkäri KIELSI sianlihan syönnin, joten ei ole sika puhdas.
        Eipä silti sydänkohtaus voi yllättää terveenkin ihmisen.

Onko kaikki kauppiaat kristittyjä ?

• 1. Kor. 10: luetaan.

Jeesus muutti kaiken!

Me uudessa liitossa, Jeesuksessa. Elämme armon ajassa, emmekä enää vanhan testamentin pimeydessä ilman Jeesusta.

tämä helluntalainen* nimimerkille.

Asiahan lähtee 1. Kor. 10 luvun alusta ja otsikoitu Varoitus epäjumalien palvelemisesta.

ts. helluntaissa on opetuksessa pyritty painotettamaan se, että ei irroiteta asian yhteydestä aihetta.

Kun helluntalainen* tähden kanssa lukee asian, niin painotus muuttuu.
        ts. puhutaan siitä lähtökohdasta, isien vaelluksesta, kuinka he vaelsivat >Kristuksen ts. pilven johtamina. Söivät samaa hengellistä ruokaa ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukaaan; tämä kallio oli Kristus.
        Sitten tullaan siihen mikä johti heidät tuhoon, ja on varoittavana esimerkkinä meille.
        Tuli himo, tuli epäjumalan palvelu, istuivat ja söivät, sekä joivat. Tuli siveettömyys ja tuli kuolema 23 000 kuoli. ... ja ovat varoittava esimerkki rakas helluntalais* tähti veli.
        ja nyt päästään asiaan eli kyse on näistä epäjumalanpalveluasioista ja kun kutsutaan syömään, .... niin sinulle tuo raamattu nyt puhuu sitten Pyhässä Hengessä sen asia, minkä ohi taisit jakeitten irroittelulla kertoilla....

23. "Kaikki on luvallista", mutta ei kaikki ole hyödyksi; "kaikki on luvallista", mutta ei kaikki rakenna. 24. Älköön kukaan katsoko omaa parastaan, vaan toisen parasta. 25. Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden, 26. sillä: "Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on." 27. Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään omantunnon tähden.
        --->>
        28. Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on epäjumalille uhrattua", niin jättäkää se syömättä hänen tähtensä, joka sen ilmaisi, ja omantunnon tähden;

• HERÄTKÄÄ !

Jeesus muutti kaiken!

helluntalainen* Avatkaa jo viimeinkin hyvät helluntailaiset silmänne ja nähkää avoimin silmin Jumalan totuudet sellaisina kuin Jumala on ne meille ilmoittanut. Jumala ei ole totuuksiaan kumonnut.
        Jumala sanookin: En minä liittoani riko, enkä muuta sitä mikä on minun huuliltani lähtenyt.
        Jeesus sanoo: Isä ja minä olemme yhtä, ja Isäni käskyt minä olen pitänyt.

Kuinka sikeässä unessa te nukutte ?

• Hei

Usko ei ole syömistä eikä juomista. Terveyskasvatusta on tehty terveystohtoreiden ja alan asiantuntijoiden kanssa vuosikymmenet ja Adventtiliike otti asian joskus lopun aikaa koskevan profetian vuoksi kun eläintaudit tulevat ja saasteet.
      Alueittain joudutaan hylkäänmään ruoka-aineita että osattaisiin syödä muutakin kuin elukoita.

Jumala käski polttaa kovat rasvat, ei saanut syödä. Karjala projekti todisti Jumalan viisauden. Ihmeteltiin miksi terveet raavaat miehet delaa suorilta jaloilta 50 vuotiaasta lähtien pöllimettille vaikka on sylry tarpeeksi raskaasti että jaksaa. Kova rasva kertyy kolesterolina ja seuraukset tiedetään.
      Verta ei saanut syödä. Ilman jääkaappeja se pilaantui tappavan myrkylliseksi hetkessä. Apostolit vahvistivat asian uudelle liitollekin. Apt.
      Laki puhtaasta ja saastaisista eläimistä tarkoittaa että ihminen söisi ravintoketjun ensimmäisiä eläimiä joihin ei ole ravintoketjussa kulkeutunut
      saastejäämiä, eikä trikiinenä ja viruksia edellisistä syödyistä eläimistä.
      Mm lepra tarttui näin ja sika tonki kaatopaikkoja. Puhtaat eläimet eivät syöneet raatoja tai toisia eläimiä ja liha oli siksi terveellisintä ja vaaratonta.
      3 moos 11.

Muuta Jumala ei ole säätänyt syömisissä ihmisen terveyden vuoksi eikä muunkaan asian vuoksi.

Monenlaista koulu- ja rituaalikuntaa oli Jeesuksen aikana aivan kuin juhlapäiviäkin niin kuin meidänkin aikanamme.
      Ihminen on aina osannut tehdä syömisistä taidetta ja juhlia. Runsaasti on kokkiohjelmia. James Oliveria ym. showta. Jeesuksen aikaan oli omat showt.

Minä rakastin kokkikolmosen ohjelmia joskus, koska ne menivät perinneruoan perässä. Yksinkertaisen sellaisen. Minulla on kokkikolmosen yksi kirja missä on hänen henkilökohtaisia herkkujaan ja selvisi että mies syö lohenruotoja ja ohrapuuroa ja on langanlaiha.
      Minä en ole tykännhyt ruoan kanssa leikkimisestä, mutta en asiassa syytä niitä jotka rakastavat ravintolaruokien tekoja. Toissapäivänä leivoin sekaleipää ja ruispuuroa vastajauhetuista jyvistä. Parvekelaatikossa 2 säkkiä viljaa minulla.

Jeesuksen aikana ei ollut tapana syödä saastaisia eläimiä.
      Laki puhtaista ja saastaisista koski yleensä juutalaisia uskosta riippumatta.
      Eteen ei vieraisilla tullut ja kannettu saastaista sapuskaa.
      Tottakai siihenkin aikaan oli monenlaista koulukuntaa. Meilläkin vegaaneja nuorten luonnonsuojeluaatteessa, on lakto-ovo-vegetaristeja, on semivegetaristeja ja sekasyöjiä.

Vieraisilla ei pid loukata syömisillä. Siitä Paavali puhui.
      Paavali itse joskus teki pikku etikettipoikkeamia sen vuoksi ettei olisi loukannut.
      Ruokapöydissä voi valikoida ääneti mitä lautaselleen kauhoo, niin tehdään joka paikassa.

1800 luvulla ravintolautasmalli oli sama kuin mitä terveystohtorit tänään.

A-kirkossa ei ole ruokakäskyjä eikä määräyksiä, terveyskasvatusta on tehty em syystä, ja 3 Moos 11 kerrrotaan. Olen ainoa joka on jotakin puhunut verestä ja kovista rasvoista. En ole koskaan kuullut muiden puhuvan.
      Syömiset ja kaikki muutkin uskonasiat ovat omantunnon kysymyksiä, ei määräyksiä eikä käskyjä.

http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/16

yst jari

• 1234567

Jari! Herra siis antoi Danielille viisautta ja taidolliselle ymmärrystä, että tämä ymmärsi anoa hoviherrain päälliköltä ruuakseen vihannesruokaa ja vettä juoda?

• !!!!! !!!!
        1234567 kirjoitti:

Jari! Herra siis antoi Danielille viisautta ja taidolliselle ymmärrystä, että tämä ymmärsi anoa hoviherrain päälliköltä ruuakseen vihannesruokaa ja vettä juoda?

Taidollisilla on viisautta, mutta sinulta sitä puuttuu ottaessi toisen henkilön nimimerkin käyttöösi.

Eikö sinulta löydy sen verran viisautta ja ymmärrystä ?

• aika kummallista
        !!!!! !!!! kirjoitti:

Taidollisilla on viisautta, mutta sinulta sitä puuttuu ottaessi toisen henkilön nimimerkin käyttöösi.

Eikö sinulta löydy sen verran viisautta ja ymmärrystä ?

!!!!!! !!!! Olisikohan Antti Kantöla asialla, hänhän aikoinaankin teki tätä samaa provoilua toisten nimimerkeillä !

• 1234567 kirjoitti:

Hei

Jeesuksen aikoihin liha oli juhlaruokaa. Kyllä lihaa syötiin. Ei joka päivä.
        Luonollisesti Danielin pöytä olisi notkunut turhan paljon sellaista.
        Läskiä läskin päälle.

A-kirkon terveyskasvatus on alunperin että lopun aikana on saasteita ja eläinsairauksia ja alueittain hoitakin ruoka-aineita pitää joskus aina hylätä.

Jumala kielsi kovatrasvat ne piti polttaa alttarilla ja veren syöntiin oli kielto ja 3 Moos 11 kertoo mitkä ovat puhtaita eläimiä eli ovat ravintoketjun ensimmäisiä ja eivät kerää saasteita ja tauteja, viruksia, trikiinejä ravintoketjussa syömällä raatoja ja muita eläimiä jollioin saasteet aina siirtyvät seuraavaan eläimeen ja lopulta ihmiseen.
        Tämä itse asiassa riittää terveelliseen syömiseen melko hyvin.

Ei usko ole syömistä eikä juomista mutta ko ihmiset pitävät itsestä huolta elämäntavoillaan usein tietysti paremmin kaikessa.

t. jari

• 1234567 kirjoitti:

Hei

Hovin padat ampuivat yli sovinnaisen.

Jeesuksen aikana lihaa syötiin mutta liha oli juhlaruokaa, ei jokapäiväistä ravintoa.

Suomalaiset minusta sairastavat siksi paljon että pitää joka päivä olla lihaa ja moneen kertaan.

Syömiset ovat tehokkaimpia tapoja loukata ihmisiä ja mieltymykset muodostuvat tietoisuuden mukaan. Terveyskasvatus ei saa loukata eikä antaa käsitystä että usko olisi syömistä ja juomista tai siihen liittyisi, vaan hyvinvointiin ja terveyteen liittyvää puhtaasti. Minun mielestäni.

Jotakin asiasta tiedän enkä vaan luule.
        Ei tämä minua loukannut, ei siitä ole kyse.

Jumalan terveysneuvot ovat ajankohtaisia sillä 3 Moos luokittelee ravintoketjun ensimmäiset eläimet. Eivät syö toisia eläimiä eivätkä raatoja jotka kertyisivät lopuksi ihmiseen ravintoketjussa. Kovat tyydyttyneet rasvat Jumala kielsi myös.
        Verenkin syömisen. Muuta ei raamatussa ole syömisistä.
        Adventtikirkon terveyskasvatus on lopun ajan saasteista ja eläintauteja silmälläpitäen alunperin luotu kun alueittain joudutaan syömisiä valikoimaan saasteiden ja tautien vuoksi.
        - Ei että usko ja kirkon usko olisi vegaaniajatusta.
        Vegaani aate on lähinnä nuorten luonnonsuojeluaate.
        Naudan pihvi on siis ruokaa kaikille vielä. Oli Jeesuksenkin aikana.
        Itse en punaista lihaa syö, olen lähinnä lakto-ovo- ja/tai semivegetaristi. Poron lihaa söisin vaikka kuinka paljon.
        Jokunen grillimakkarakin joskus kesällä laskee jos sellainen paikka, tiedän ettei se vaaranna terveyttäni kesällä kerran pari-kolme, mutta ruokakassiini ei makkara tavallisesti kuulu koskaan.

Kyse on sii terveydestä ja terveyskasvatuksesta ja siihen suhteutettuna ja lähinnä siis tapatottumuksista. Tapatottumuksilla jatkuvilla voi itsensä sairastuttaa.

http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/16

yst. jari

• 1234567

Ja kas...Herra pani Pietarin eteen saastaisia eläimiä..ja sanoi: " Nouse, teurasta ja syö"

Pietari katsoi ruuan ylen..ehkä antoikin ylen..ja sanoi: " EN Herra!
      En syö!

Ja kolme kertaa tämä tapahtui..varsinainen lihakauppias tämä Herra! Mistä tämä Pietarin kieltäytyminen tuli? No, puhtaasta omastatunnosta tietenkin..lopulta Jumala luopui tarjoilusta, kun näki että Pietarin omatunto oli puhdas, saastaisiin eläimiin nähden!

• pyh!

Eikä tuolla tapauksella ollut mitään tekemistä ruoan kanssa, kuten Pietari itse jatkossa selittää.

• olet provoilija

Tyhmäkö olet ? Tämä nimimerkki 1234567 ei kuulu sinulle. Ota oma nimimerkki käyttöösi.

• 765432101234567

1234567.Sinulle vastaus raamatusta:

10:15 Ja taas ääni sanoi hänelle toistamiseen:

"Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi."

10:16 Tämä tapahtui kolme kertaa; sitten astia otettiin kohta ylös taivaaseen.

• Luojan luomaa
        765432101234567 kirjoitti:

1234567.Sinulle vastaus raamatusta:

10:15 Ja taas ääni sanoi hänelle toistamiseen:

"Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi."

10:16 Tämä tapahtui kolme kertaa; sitten astia otettiin kohta ylös taivaaseen.

• kerro miten

Kyseletkö "Luojan luomaa", mitään kun lihatiskiltä ostat? Minkä mukaan valikoit: omantunnon, mieltymysten, rahapussin, vai raamatun periaatteiden mukaan, kun asioit lihatiskillä?

Lihakaupassa on useammanlaisia ihmisiä. Toiset kyselevät raamatun mukaista ruokaa ja vieläpä omat makumieltymyksensä huomioiden. Joillekin kelpaa kaikki, veret, sydämet, kielet, maksat, madot, käärmeet..., Useat kuitenkin vähän katsastavat miltä ruoka näyttää lihatiskillä, onko vanhentuneen näköistä ja huomioivat vielä raamatun periaatteet.

Luoja ei ole luonut kaikkea syötäväksi.
      Suuri osa kristityistä vähät välittävät siitä mitä Jumala raamatun lehdillä sanoo, kyselevät vaan syömistä makujensa mukaan ja soveltavat raamattua omiin mieltymyksiin.

Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on. Hän on se, joka tietää mikä ihmiselle on ravinnoksi sopivaa, kun kaikki on hänen.

• Älkää tuomitko toisi

Roomalaiskirje 14

1 Hyväksykää joukkoonne myös sellainen, joka on uskossaan heikko, älkääkä ruvetko kiistelemään mielipiteistä.
        2 Joku katsoo voivansa syödä kaikkea, mutta heikkouskoinen syö vain kasviksia.
        3 Joka syö kaikkea, älköön halveksiko sitä joka ei syö, ja joka taas ei syö kaikkea, älköön tuomitko sitä joka syö. Onhan Jumala ottanut omakseen hänetkin.
        4 Mikä oikeus sinulla on tuomita toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu -- vaikka kyllä hän seisoo, sillä Herra kykenee pitämään hänet pystyssä.
        5 Joku pitää yhtä päivää toista parempana, toiselle kaikki päivät ovat samanarvoisia. Kukin olkoon omassa vakaumuksessaan varma.
        6 Joka kiinnittää huomionsa päiviin, tekee niin Herran kunniaksi, ja joka syö, syö Herran kunniaksi, sillä hän kiittää Jumalaa. Joka taas ei syö, on Herran kunniaksi syömättä, ja hänkin kiittää Jumalaa.
        7 Kukaan meistä ei elä itseään varten eikä kukaan kuole itseään varten.
        8 Jos elämme, elämme Herran omina, ja jos kuolemme, kuolemme Herran omina. Elämmepä siis tai kuolemme, me kuulumme Herralle.
        9 Juuri sitä vartenhan Kristus kuoli ja heräsi elämään, että hän olisi niin kuolleiden kuin elävienkin Herra.
        10 Kuinka sinä voit tuomita veljesi? Tai sinä toinen, kuinka voit halveksia veljeäsi? Kaikki me joudumme Jumalan tuomioistuimen eteen.
        11 Onhan kirjoitettu: -- Niin totta kuin elän, sanoo Herra, jokainen polvi on notkistuva minun edessäni ja jokainen kieli on ylistävä Jumalaa.
        12 Jokainen meistä joutuu tekemään Jumalalle tilin itsestään.

• armahdettu

Maksa, oikein laitettuna on tosi hyvää karjalanpaistissakin, se vain pitää esikäsitellä, maksa-trokanofkin on tosi hyvää. Samoin kieli puhtaasti ja oikeinlaitettena on todellista herkkua ja terveellistä, vähärasvaista leikkelettä.

Sianliha on nykytitämyksen valossa todettu pehmeiden rasvojensa ansiosta lääketieteellisessä tutkimuksissa terveellisemäksi kuin kovarasvainen naudan liha.

Se mitä Jumala kehoitti vanhassa testamentissä Israelilaisia tekemään lihojen suhteen ei koske meitä pakanoita, eikä siis myöskään tämänpäivän suomalaisia.

Ennen ei voitu välttyä esim, trikiiniltä jota siankin lihaan kertyy AINOASTAAN, jos se syo toisia eläimiä, esimerkiksi rottia, kuten ehkä tapahtui Israelissa kun siat paimennettiin ulkona.

Nykyään siat pidetään sisätiloissa ja ne ovat puhtaasti viljapossuja. Niille ei saa syöttää mitään eläinperäistä.

Syön ihan normaalisti suomalaisten ruokia, paitsi verta, kun jotenkin se tuntuu vastenmieliseltä syödä. Äitini kyllä laittoi verilättyjä silloin kun olin lapsi.

Paistan myöskin jouluksi hyvän joulukinkun ja nautin iloisin mielin Jeesuksen valtuuttamalla valinnan vapaudella.

Jeesus nimittäin sanoi ettei se mitä ihminen syö vahingoita häntä, vaan pahat ajatukset ja pahat sanat, lähimäisen loukkaaminen henkisesti, rakkaudettomuus, se vahingoittaa. Minä uskon Jeesusta.

Joten lopettakaa tuo ihmisten manipulointi ja antakaa jokaisen toimia oman uskonsa ja raamatun tulkkauksensa valossa, sillä puhtaalle on kaikki puhdasta. Omatunto on se ratkaiseva tekijä.

• Vapaehtoisuus
        armahdettu kirjoitti:

Maksa, oikein laitettuna on tosi hyvää karjalanpaistissakin, se vain pitää esikäsitellä, maksa-trokanofkin on tosi hyvää. Samoin kieli puhtaasti ja oikeinlaitettena on todellista herkkua ja terveellistä, vähärasvaista leikkelettä.

Sianliha on nykytitämyksen valossa todettu pehmeiden rasvojensa ansiosta lääketieteellisessä tutkimuksissa terveellisemäksi kuin kovarasvainen naudan liha.

Se mitä Jumala kehoitti vanhassa testamentissä Israelilaisia tekemään lihojen suhteen ei koske meitä pakanoita, eikä siis myöskään tämänpäivän suomalaisia.

Ennen ei voitu välttyä esim, trikiiniltä jota siankin lihaan kertyy AINOASTAAN, jos se syo toisia eläimiä, esimerkiksi rottia, kuten ehkä tapahtui Israelissa kun siat paimennettiin ulkona.

Nykyään siat pidetään sisätiloissa ja ne ovat puhtaasti viljapossuja. Niille ei saa syöttää mitään eläinperäistä.

Syön ihan normaalisti suomalaisten ruokia, paitsi verta, kun jotenkin se tuntuu vastenmieliseltä syödä. Äitini kyllä laittoi verilättyjä silloin kun olin lapsi.

Paistan myöskin jouluksi hyvän joulukinkun ja nautin iloisin mielin Jeesuksen valtuuttamalla valinnan vapaudella.

Jeesus nimittäin sanoi ettei se mitä ihminen syö vahingoita häntä, vaan pahat ajatukset ja pahat sanat, lähimäisen loukkaaminen henkisesti, rakkaudettomuus, se vahingoittaa. Minä uskon Jeesusta.

Joten lopettakaa tuo ihmisten manipulointi ja antakaa jokaisen toimia oman uskonsa ja raamatun tulkkauksensa valossa, sillä puhtaalle on kaikki puhdasta. Omatunto on se ratkaiseva tekijä.

Armahdettu pakanat pysyvät tietysti pakanuudessa niin kauan kunnes kohtaavan Vapahtajaan. Vapahtajan kohtaaminen tuo muutoksen ihmisen elämään ja ihminen ei sen jälkeen halua elää pakanuudessa, vaan Kristuksessa.

Uskotko sen, että ei pesemättömin käsin syöminen saastuta ihmistä; mutta saastaisen eläimen syöminen saastuttaa. Väärät todistukset saastuttaa myös. Jeesus on kieltänyt sianlihan syönnin katso Moos. 11.

Matt. 15:19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, VÄÄRÄT TODISTUKSET, jumalanpilkkaamiset.
        20 Nämä ihmisen saastuttavat; mutta pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä."

Jeesuksen ruokaan ei kuulu sika. Tiedätkö, että ei se sika vieläkään märehdi?
        15 Kaikki on puhdasta puhtaille; mutta saastaisille ja uskottomille ei mikään ole puhdasta, vaan heidän sekä mielensä että omatuntonsa on saastainen.
        16 He väittävät tuntevansa Jumalan, mutta teoillaan he hänet kieltävät, sillä he ovat inhottavia ja tottelemattomia ja kaikkiin hyviin tekoihin kelvottomia.

Jeesus antaa kaikkialle valinnan vapauden ja hänen lapsensa seuraavat häntä vapaaehtoisesti.

• Jumalan tuomiot !

Nimimerkki älkää tuomitko.
      Emme tuomitse, vaan Jumalan sana tuomitsee. Tässäkin profeetta Jesajan kirjeessä otetaan KAIKKI KANSAT HUOMIOOON.

Jes.66:17. Jotka syövät sianlihaa ja muuta inhoittavaa, sekä hiiriä, niistä kaikista tuluu loppu sanoo HERRA. Näin sanoo HERRA ja jatkaa.
      18. Minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa. Aika tulee, että MINÄ KOKOAN KAIKKI KAIKKI KANSAT ja HE TULEVAT ja NÄKEVÄT "MINUN KUNNIANI".

Danieli ei syönyt kuninkaan pöydän antimia, eikä juomia. Vain Daniel Jumalan nöyrä palvelija osasi selittää Nebukadnessarin unen. Unta eivät pystyneet, tietäjät, noidat, velhot ja Kaldealaiset ilmoittamaan.

Jumala kirjoitti kymmenen käskyä kahteen kivitauluun. . . Joka ei pidä Hänen käskyjänsä, ei ole Hänen omansa.
      Lakiin ja todistuksiin, elleivät he näin sano, ei heillä aamunkoittoa ole.

Ilm.14:12. Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.
      Voittajat tulevat seisomaan lasisella merellä ja he veisaavat Mooseksen, Jumalan palvelijan virttä ja Karitsan virttä. Ilm.14:2-3.

• tosi on

Jumalan kymmeneen käskyyn ei sisälly lihansyönti kieltoa.

• älkää tuomitko

Ymmärsinkö viestisi oikein; uusitestamentti ja apostoli Paavalin kirje ei mielestäsi ole Jumalan sanaa?

• Jumalan tuomiot !

Vastine nimimerkille älkää tuomitko.
      Uusi Testamentti ei kumoa Jumala siunaamaa sapattia. Matt.5:17. Jeesus opettaa lain pysyväisyyttä. Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan, en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
      18. Sillä totisesti minä sanon teille: Kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
      19. SENTÄHDEN, JOKA PURKAA YHDENKÄÄN NÄISTÄ PIENIMMISTÄ KÄSKYISTÄ JA SILLÄ TAVALLA OPETTAA IHMISIÄ, SE PITÄÄ PIENIMMÄKSI TAIVASTEN VALTAKUNNASSA KUTSUTTAMAN
      Mutta joka niitä NOUDATTAA ja niin OPETTAA, se PITÄÄ KUTSUTTUMAN SUUREKSI TAIVASTEN VALTAKUNNASSA.

Sapatti käsky purettu ihmisvoimin. Luterilainen. Sanovat (katoliset), että sabbatti on sunnuntaipäiväksi muutettu vastoin kymmentä käskyä, niinkuin näkyy. Eikä yhtään esimerkkiä enemmän kehuta kuin sabbatin muuttamista. Väittävät seurakunnan valtaa varsin suureksi, koska se kymmenestä käskystäkin on vapauttanut. - Augsburgin tunnustus, s. 59.

Apostolien teot.10:14. Pietari sanoi: En suinkaan Herra, sillä en minä ole ikinä syönyt mitään epäpyhää ja saastaista.
      Jumala vertasi näyssä saastaisia eläimiä saastaisiin pakanoihin, joille tuli julistaa evankeliumia. Jumala puhdisti nämä pakanat, he tulivat uskoon ja evankeliumille kuuliaisiksi, eikä heitä saanut sanoa enää epäpyhäksi. . Näky ei tarkoittanut sitä, että tässä nyt aletaan sikoja ja käärmeitä syömään.

Paavali sanoi niinkin, että olisitte niinkuin hänkin, ettekä menisi enään naimisiin. Oletko seurannut tätä kehoitusta ?

• älkää tuomitko

Kyllä itse tuon kohdan ymmärän kuten se lukee raamatussa. 1776 versiossa sanotaan jopa; Ja ääni tuli hänelle: Pietari, nouse, tapa ja syö. Tuskimpa Jumala kehottaisi pakanoita tappamaan ja syömään. Tiedän kohdan olevan vaikea adventisteille, mutta en halua tuomita. Jos sinäkin syömättömyydelläsi haluat kunnioittaa Jumalaa.

10. Ja hänen tuli nälkä, ja hän halusi ruokaa. Mutta sitä valmistettaessa hän joutui hurmoksiin.
        11. Ja hän näki taivaan avoinna ja tulevan alas astian, ikäänkuin suuren liinavaatteen, joka neljästä kulmastaan laskettiin maahan.
        12. Ja siinä oli kaikkinaisia maan nelijalkaisia ja matelijoita ja taivaan lintuja.
        13. Ja tuli ääni, joka sanoi hänelle: "Nouse, Pietari, teurasta ja syö".
        14. Mutta Pietari sanoi: "En suinkaan, Herra; sillä en minä ole ikinä syönyt mitään epäpyhää enkä saastaista".
        15. Ja taas ääni sanoi hänelle toistamiseen: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi".
        16. Tämä tapahtui kolme kertaa; sitten astia otettiin kohta ylös taivaaseen

• Jumalan tuomiot !
        älkää tuomitko kirjoitti:

Kyllä itse tuon kohdan ymmärän kuten se lukee raamatussa. 1776 versiossa sanotaan jopa; Ja ääni tuli hänelle: Pietari, nouse, tapa ja syö. Tuskimpa Jumala kehottaisi pakanoita tappamaan ja syömään. Tiedän kohdan olevan vaikea adventisteille, mutta en halua tuomita. Jos sinäkin syömättömyydelläsi haluat kunnioittaa Jumalaa.

10. Ja hänen tuli nälkä, ja hän halusi ruokaa. Mutta sitä valmistettaessa hän joutui hurmoksiin.
        11. Ja hän näki taivaan avoinna ja tulevan alas astian, ikäänkuin suuren liinavaatteen, joka neljästä kulmastaan laskettiin maahan.
        12. Ja siinä oli kaikkinaisia maan nelijalkaisia ja matelijoita ja taivaan lintuja.
        13. Ja tuli ääni, joka sanoi hänelle: "Nouse, Pietari, teurasta ja syö".
        14. Mutta Pietari sanoi: "En suinkaan, Herra; sillä en minä ole ikinä syönyt mitään epäpyhää enkä saastaista".
        15. Ja taas ääni sanoi hänelle toistamiseen: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi".
        16. Tämä tapahtui kolme kertaa; sitten astia otettiin kohta ylös taivaaseen

Vastine nimimerkille älkää tuomitko
        2:Moos.11. luku. LAKI PUHTAISTA ja SAASTAISISTA ELÄIMISTÄ.

1. JA HERRA PUHUI Moosekselle ja Aaronille sanoen heille 2. Puhukaa Israelilaisille ja sanokaa: Nämä ovat ne eläimet, joita saatte syödä kaikista nelijalkaisista eläimistä maan päällä jne......

Jumala sanoo sanassaan: En minä liittoani riko, enkä muuta sitä mikä on minun huuliltani lähtenyt.
        Jeesuskaan ei tullut kumoamaan profeettoja.

Jos et ymmärrä tätä näkyä Pietarille, niin sillehän ei mitään voi. Käärme petti Eevan ja nykyään monet syövät ja syöttävät lapsilleen kärmeenlihat ja monet muut iljettävät saastaiset eläimet, kuten sikaa.

• tietämättömyyden aja
        Jumalan tuomiot ! kirjoitti:

Vastine nimimerkille älkää tuomitko
        2:Moos.11. luku. LAKI PUHTAISTA ja SAASTAISISTA ELÄIMISTÄ.

1. JA HERRA PUHUI Moosekselle ja Aaronille sanoen heille 2. Puhukaa Israelilaisille ja sanokaa: Nämä ovat ne eläimet, joita saatte syödä kaikista nelijalkaisista eläimistä maan päällä jne......

Jumala sanoo sanassaan: En minä liittoani riko, enkä muuta sitä mikä on minun huuliltani lähtenyt.
        Jeesuskaan ei tullut kumoamaan profeettoja.

Jos et ymmärrä tätä näkyä Pietarille, niin sillehän ei mitään voi. Käärme petti Eevan ja nykyään monet syövät ja syöttävät lapsilleen kärmeenlihat ja monet muut iljettävät saastaiset eläimet, kuten sikaa.

Mutta näinhän se Pietarikin oppi, että pakana olikin puhdas, kun Kristus on hänet puhdistanut.
        Pakanalla on vain ongelma, hän ei kaikkea oppia ole saanut elämäänsä ja moni korven mummo pelastuu, kun syödä mussuttaa sitä kinkkua kiittäen Herraa.
        Hän syö tietämättään ja siksi sitä ei lueta hänelle synniksi.

Vai syyttääkö Jumalan tuomioistuin tietämättömyyden ajatkin, siis heille, joille Jeesus on rakas.

• Jumalan tuomiot !
        tietämättömyyden aja kirjoitti:

Mutta näinhän se Pietarikin oppi, että pakana olikin puhdas, kun Kristus on hänet puhdistanut.
        Pakanalla on vain ongelma, hän ei kaikkea oppia ole saanut elämäänsä ja moni korven mummo pelastuu, kun syödä mussuttaa sitä kinkkua kiittäen Herraa.
        Hän syö tietämättään ja siksi sitä ei lueta hänelle synniksi.

Vai syyttääkö Jumalan tuomioistuin tietämättömyyden ajatkin, siis heille, joille Jeesus on rakas.

Nimimerkki tietämättömyyden aja.
        Minäkin tunnen monta mummoa, jotka eivät juuri Raamattua lueskele itsenäisesti, vaan katselevat vanhoja elokuvia joita päiväsaikaan tulee televisiosta.

Raamattu on kirjahyllyssä paksun pölyn peitossa monel mummoll.

Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on sietänyt, mutta nyt Hän on tehnyt kaikille tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.

• tietämättömyyden aja
        Jumalan tuomiot ! kirjoitti:

Nimimerkki tietämättömyyden aja.
        Minäkin tunnen monta mummoa, jotka eivät juuri Raamattua lueskele itsenäisesti, vaan katselevat vanhoja elokuvia joita päiväsaikaan tulee televisiosta.

Raamattu on kirjahyllyssä paksun pölyn peitossa monel mummoll.

Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on sietänyt, mutta nyt Hän on tehnyt kaikille tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.

Luit Jumalan tuomiot asian huonosti.

kirjoitin. Vai syyttääkö Jumalan tuomioistuin tietämättömyyden ajatkin, siis heille, joille Jeesus on rakas.

ts. joille Jeesus on rakas, on niitä mummoja, joitten kirjahyllyssä sana ei pölyynny.

Pakanamummo, uskossa, Sysmän takavintturissa, (kuvitteellinen) . mutta kuitenkin.

Häntä ei ole kasvatettu Gamalielin jalkojen juuressa. Hänen isänsä voi olla sotien murjoma mies, jonka korvissa on soinut luotien sointi ja sitäkautta tullut Herran pelko, jonka on istuttanut tämänpäivän jonkun mummon sydämeen.

Siinä on sydäntä sykähdyttänyt sanat, että olen sinut lunastanut ja tämä mummo uskoo tähän armoon, mitä hän syö muistoaterialla kirkkonsa alttarilla.

Pappi saarnassaan käy kirkkovuotta läpi, opettaen tätä pakanamummoa uskontiellä ja siinä ei sivuta possua, eikä hiirtä.
        Ehkä possut saa kyytiä saarnassa jyrkänteeltä, mutta siihen ei visahda mummonkorvaan saastaisesta elukasta. Saati ehkä ei tavotakaan.
        Eikä mummo hoksaa sanasta sitä ammentaa, eikä Pyhä Henki kerkiä sitä hänelle opettaa, kun aika käy. Eletään tietämättömyyden aikaa.

siihen possuun ja hiirenkorviin nähden.

Mummolle tulee ajannoutaja, eli kutsu iäisyyden majoihin.

Pappi astuu haudalle, sen maallisten jäännösten ääreen. On tehty iäisyysmatkan vaikein matka loppuun, eli ajan matka, jossa monet maalliset ovat pilkanneet mummon matkaa, että sinäkin se olet uskovainen.
        Ehkä huivi päässä, vallanalaisuuden merkki, jota enkelit on katsahtaneet.

Niin, kukapa häneltä sitä osaa ottaa pois, edes siksi, että tietämättä otti joulurituaalina kinkkuiseen kinkkuun joskus osaa.

Se potsi, ehkä vaivaisena jätetty pajantaakse kasvamaan, koska myytäviin sitä ei pantu. Voi olla, että mummon lapsi sitä pajantakana syötti ja nimitti sitä nimellä "Hutikuti". Se potsi eli tietämättään osastaan, joka ei jatkunut joulun yli.

Tuli hutikuti ja vei potsin nautintaan joulun sanoman ääreen..

Sanoman, joka on pysähdyttänyt monet. Jeesus syntyi antamaan ihmiselle elämän.

tämän mummonkin kohdalla.

• tämmöinenkin mummo
        tietämättömyyden aja kirjoitti:

Luit Jumalan tuomiot asian huonosti.

kirjoitin. Vai syyttääkö Jumalan tuomioistuin tietämättömyyden ajatkin, siis heille, joille Jeesus on rakas.

ts. joille Jeesus on rakas, on niitä mummoja, joitten kirjahyllyssä sana ei pölyynny.

Pakanamummo, uskossa, Sysmän takavintturissa, (kuvitteellinen) . mutta kuitenkin.

Häntä ei ole kasvatettu Gamalielin jalkojen juuressa. Hänen isänsä voi olla sotien murjoma mies, jonka korvissa on soinut luotien sointi ja sitäkautta tullut Herran pelko, jonka on istuttanut tämänpäivän jonkun mummon sydämeen.

Siinä on sydäntä sykähdyttänyt sanat, että olen sinut lunastanut ja tämä mummo uskoo tähän armoon, mitä hän syö muistoaterialla kirkkonsa alttarilla.

Pappi saarnassaan käy kirkkovuotta läpi, opettaen tätä pakanamummoa uskontiellä ja siinä ei sivuta possua, eikä hiirtä.
        Ehkä possut saa kyytiä saarnassa jyrkänteeltä, mutta siihen ei visahda mummonkorvaan saastaisesta elukasta. Saati ehkä ei tavotakaan.
        Eikä mummo hoksaa sanasta sitä ammentaa, eikä Pyhä Henki kerkiä sitä hänelle opettaa, kun aika käy. Eletään tietämättömyyden aikaa.

siihen possuun ja hiirenkorviin nähden.

Mummolle tulee ajannoutaja, eli kutsu iäisyyden majoihin.

Pappi astuu haudalle, sen maallisten jäännösten ääreen. On tehty iäisyysmatkan vaikein matka loppuun, eli ajan matka, jossa monet maalliset ovat pilkanneet mummon matkaa, että sinäkin se olet uskovainen.
        Ehkä huivi päässä, vallanalaisuuden merkki, jota enkelit on katsahtaneet.

Niin, kukapa häneltä sitä osaa ottaa pois, edes siksi, että tietämättä otti joulurituaalina kinkkuiseen kinkkuun joskus osaa.

Se potsi, ehkä vaivaisena jätetty pajantaakse kasvamaan, koska myytäviin sitä ei pantu. Voi olla, että mummon lapsi sitä pajantakana syötti ja nimitti sitä nimellä "Hutikuti". Se potsi eli tietämättään osastaan, joka ei jatkunut joulun yli.

Tuli hutikuti ja vei potsin nautintaan joulun sanoman ääreen..

Sanoman, joka on pysähdyttänyt monet. Jeesus syntyi antamaan ihmiselle elämän.

tämän mummonkin kohdalla.

Eräskin mummo huomasi koulutyttönä tietämättömyyden. Hän ihmetteli sitä että kalenterissa on viikon seitsemäs päivä oli lauantai, mutta opettaja puhui lepopäivästä sunnuntaista. Tämä nainen tuli herätykseen aikuistuttuaan ja ollessaan jo naimisissa. Alkoi pitämään sapattia pyhänä, jonka oli koulun penkillä löytänyt ja tästäkös aviopuoliso suivaantui ja vaimo sai lähteä useita kertoja pakosalle. Hänen ruokaan ei kuulunut enää sika.

Tämä vaimo vietti sapattia usein hiljaisuudessa kotonaan ja piti lapsilleen sapatisin laulu-, rukoushetken.

Vaimon sinnikäs usko ja rukous aviomiehensä puolesta viimein palkkittiin ja tämä sodan runtelema karski mies nöyrtyi Herran kasvojen eteen ja asteli kasteveteen ja pilkka ja vaimon pakomatkat olivat taakse jäänyttä elämää. He saivat vielä muutaman vuoden elää yhdessä uskossa Vapahtajaan, kunnes aviopuoliso otettiin sairaalasta kolmen enkelin saattelemana. Sairaalan vuoteella makaava mies soitti tälle vaimolle, että hän näki, kun yksi enkeli kantoi miehesi sairaalan ikkunasta ja kaksi enkeliä ottivat hänet vastaan.

• En usko

että itsekkään oot vanhapoika ja ootkos myöskin koskematon, sillä on parempi mennä naimisiin kuin tehdä huorin, tai elää irstaudessa ja synnissä itsensä kanssa?

#Paavali sanoi niinkin, että olisitte niinkuin hänkin, ettekä menisi enään naimisiin. Oletko seurannut tätä kehoitusta ? #

• ### Syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan...kaikki =
      puhdasta puhtaalle. ###

Paitsi että AINAKAAN SINÄ, ketjun aloittaja, et ole puhdas, kun koetat pakottaa adventistin syömään kaikkea tahi houkuttelet hänet syömään lihaa, vaikka hän epäröi !!! !!! !!!

1. Kor. 8:13
      Sentähden, jos ruoka on viettelykseksi veljelleni,
      en minä ikinä enää syö lihaa, etten olisi viettelykseksi veljelleni.

Room. 14:23
      mutta joka epäröi ja kuitenkin syö, on tuomittu,
      koska se ei tapahdu uskosta;
      sillä kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä.

Puhdasta Joulua, toivoo:
      antti

• nirppanokat suksi...

Jokainen tehköön niinkuin hyväksi näkee.
      Toiselle sopivat "rehut" ja toiselle eivät.

Minä pitäydyn liha ja peruna linjalla, koska kasvikset eivät minulle sovi.
      Jos minun pitää ajatella veljeäni ja hänen mahdollista loukkantumista minun syömisiini tai syömättä jättämisiini, niin haistatan pitkät sellaiselle kultille, joka niin neuvoo toimimaan.
      Epäröiköön sitten vaikka koko loppuelämänsä.
      Minä syön elääkseni, enkä jonkun toisen ihmisen viettelemiseksi.

• ei rehujen kanssa.

Otatko votkan kanssa, ihraista vain pakastettua hevosenläskiä.
        Maustettu maksalla, sellaisella raalla.
        Sehän sinulle sopii, ei tarvita kasviksia.
        Suomalainen maistoi, taisi olla votkankin kanssa maistettavaa.

Eli älä suksi sinä karkuun, sentin siivu ja lasi, sitten toinen ja lasi.
        Sehän on isäntäväen tarjoama juhla-ateria.

Sehän kelpaa, eikös vain.

ottaa vain hyvillä mielin.

• nirppanokat suksi...
        ei rehujen kanssa. kirjoitti:

Otatko votkan kanssa, ihraista vain pakastettua hevosenläskiä.
        Maustettu maksalla, sellaisella raalla.
        Sehän sinulle sopii, ei tarvita kasviksia.
        Suomalainen maistoi, taisi olla votkankin kanssa maistettavaa.

Eli älä suksi sinä karkuun, sentin siivu ja lasi, sitten toinen ja lasi.
        Sehän on isäntäväen tarjoama juhla-ateria.

Sehän kelpaa, eikös vain.

ottaa vain hyvillä mielin.

Kyllä kelpaa sekin ennemmin, kuin adventistien reseptit, jotka on kirjoittanut amerikkalainen aivovaurion saanut kotirouva.

• rouvalla hyvä työ.
        nirppanokat suksi... kirjoitti:

Kyllä kelpaa sekin ennemmin, kuin adventistien reseptit, jotka on kirjoittanut amerikkalainen aivovaurion saanut kotirouva.

Ehkäpä tällä aivovauriolla on se usko, että Jumala on häntä käyttänyt tehtäväänsä, mutta sinun kohdalla on toisin.
        Sinä olet ulkoistanut itsesi Jumalan valtakunnan työstä kokonaan.

On siinä melkoinen ero, olla ulkopuolella ja aivovaurioitunut kotirouva on palanut Jumalan tulesta ja kirkastanut evankeliumin kentää koko maata kattavasti.

Onnittelut kotirouvalle.

Sinullehan kelpaa evääksi vaikka vanhat jälkarätit, eihän se sokea osaa nähdä totuuksia elämässä.

• 3:Moos.11.luku

Oi te älyttömät... Käsittäkää/ymmärtäkää JO mitä ko. asialla Paavali tarkoittaa, sillä muutenhan tuota käsitystä voisi laajentaa siten, että:
      Katsokaa kaikkea, mitä TV:stä tulee, kyselemättä mitään omantunnon tähden,
      sillä: "Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on."
      Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin katsokaa kaikkea, mitä eteenne näytettäväksi pannaan, kyselemättä mitään omantunnon tähden.

3.Moos.11:7 älkää syökä "sikaa, jolla tosin on kokonansa halkinaiset sorkat, mutta joka ei märehdi; se olkoon teille saastainen."

• äirin porsaat

Kyllä meirän possu märehtii.
        Joten uuniin vaan.

• sikahan se on.
        äirin porsaat kirjoitti:

Kyllä meirän possu märehtii.
        Joten uuniin vaan.

Totta, Juice lauloi aikoinaan joululaulua tästä sikasesta.
        http://www.hitslyrics.com/j/juiceleskinen-lyrics-6891/sika-lyrics-532846.html

Ja uskon suuresti, että kun teitin perheessä on se sika syöty, niin sitten se sika märehtii. Täällä ne märehtii koko vuoden samoja asioita.
        Katsos, bushmankin tonkii kärsällään vanhoja asioita.

• ei muutakuin syömään

Tuo Venäjänmatkaaja esitteli eilen, kuinka tarjottiin juhla-ateria.
      Tuonne itäpuolelle matkasi, karhunmetsästykseen.

Syöminen oli hevosenihraa, se levitettiin taikinana ja pantiin maksaa väliin, käärittiin rullalla ja pakastettiin tunniksi.

Avot, ja sitten pöytään.

Syötiin niin, että votkaa piti ottaa lasillinen ja sentin palasina tuota herkkua.

Eimuutakuin uskovat syömään, syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan.

Olkaa hyvä!

Onko kellä uskovalla kristityllä usko koetuksella?

Sitähän pyydätte, sitä nauttikaa!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      530
      1724
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      867
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      84
      843
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      796
    5. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      705
    6. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      701
    7. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      677
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      63
      666
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      65
      598
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      533
    Aihe