"Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu,
eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.
Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa
Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: 'Minun on kosto,
minä olen maksava, sanoo Herra.'
Vaan 'jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos
hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä
kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle.'
Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha
hyvällä." Room.12:18-21
Paavali oli saanut sydämeensä rauhan ja levon itse rauhan Jumalalta. Hän ei lietsonut rauhattomuutta eikä kehottanut ketään minkäänlaiseen vihanpitoon. Päinvastoin hän voimakkaasti painotti sitä, että meissä ja meidän toiminnassamme tulisi yli kaiken vaikuttaa Jumalan rakkaus.
Rauhaan pyrkiminen ja rakkaudessa vaeltaminen ei kuitenkaan tehnyt Paavalista syrjään vetäytyjää, joka olisi karttanut totuuden esille tuomista. Jumalan rauhan ja rakkauden säilyttäminen oli mahdollista Paavalille hänen vaeltaessaan totuutta noudattaen ja Herraansa Jeesusta Kristusta uskollisesti seuraten.
Yhtä hyvin se kaikki on mahdollista tänä päivänä jokaiselle, joka vilpittömästi tahtoo seurata Jeesusta ja tehdä Jumalan tahdon.
Ef.4:15 "että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme Häneen, joka on pää, Kristus,"
"Voita sinä paha hyvällä."
67
229
Vastaukset
- toinen poski
Tähän voimme kaikki sanoa AAMEN. Lihallinen mieli kylläkin pyrkii antamaan sanan sanasta, eli on vaikeaa vastata lempeästi, jos joku heittää lokaa päälle tynnyrillisen.
- pakarinenx
"Paavali oli saanut sydämeensä rauhan ja levon itse rauhan Jumalalta. Hän ei lietsonut rauhattomuutta eikä kehottanut ketään minkäänlaiseen vihanpitoon. "
Tunnetun historian mukaan paavali ja sen lakeijat tappoivat about 5 miljoonaa eurooppalaista "pakanoina", "noitina", "alempiarvoiina rotuina"- pakarinenx
nuo "noidat jotka tunsivat taikamerkit" oli diplomaatteja, tiedemiehiä, lääkäreitä/parantajia, opettajia, kauppamiehiä jotka osasi kirjoittaa, laskea ja lukea - kaikki tapettiin. Suomessakin oli ajatteleminen kielletty 1809 saakka.
Siksihän sinäkin esität että gnostiikka on hölynpölyä, ja kaikki ihmiset käyvät lääkärillä kun tarvitsevat apua, ja lääkärin työ perustuu diagnostiikkaan. - kiinnostunut
No niin taas. Kerrohan toki, mistä tämän tunnetun historian luotettavat lähteet ovat, kiitos.
- kysymys Jeesuksessa
'jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle.'
Onko tämä sitä rakkautta johon Jeesus opetti tekemään lähimäiselle niinkuin toivoo itselleen tehtävän.
Haluaako uskova että hänen päälleen kootaan tulisia hiiliä, ymmärrystä hyvä väki?
Eikö tulisi parannukseen kehottaa lähimmäisen rakkaudessa vihamiestäkin sillä taistelu ei uskovalla ole lihaa eikä verta vastaan vaan taivaan avaruudessa olevia pahuuden henkivaltoja vastaan.
Onko Paavalin opetus piilovihaamista ja oman vihan ruokkimista ja vahingoniloista toisen kärsimyksen toivomista?
Mitä olette mieltä? - Eikö uskovan
tulisi ruokkia ja juottaa vihamiestä ja toivoa että tuliset hiilet päänsä päältä poistuisivat ja saisi kokea Jumalan armon ja rakkauden, ainakin minusta.
Toki ymmärrän tuollaisen kostonhalunkin, johon Paavali viittaa.- mitä siis haluat?
Jos lähtökohtaisesti HALUAT ymmärtää Raamattua ja myös Paavalia väärin, niin kyllä sinä siinä varmasti myös onnistut, sillä sydämen asenteesta kaikki lähtee.
- miten sinä
mitä siis haluat? kirjoitti:
Jos lähtökohtaisesti HALUAT ymmärtää Raamattua ja myös Paavalia väärin, niin kyllä sinä siinä varmasti myös onnistut, sillä sydämen asenteesta kaikki lähtee.
ymmärrät tuon hiilien pään päälle kokoamisen? Hyvänä ja lähimmäistä rakastavana ajatuksena?
- kuulin tästä erään
vitsinkin, kun eukko oli koettanut saada miestään uskovaiseksi ja ei ollut monesta ja moninaisesta yrityksestä huolimatta onnistunut ja siitä kertoi pastorilleen. Niin pastori oli tuonut esille tämän opetuksen, johon eukko tokaisi "Tosiaan, tulisia hiiliä en olekaan vielä kokeillut!"
>>Kun kristityt toimivat apostolin kehottamalla tavalla, he kokoavat tulisia hiiliä vihollistensa pään päälle. Tätä sanaa tulisista hiilistä on selitetty kahdella tavalla, jotka molemmat sisältävät varteenotettavan näkökohdan ja itse asiassa tähtäävät samaan.
Toinen selitys ymmärtää asian siten, että uskovien hyvät teot ovat kuin hiiliä pään päällä. Ne alkavat polttaa eli herättävät vihamiehen omantunnon toimintaan ja johdattavat häntä katumukseen ja siten valmistavat evankeliumille maaperää.
Toisen selityksen mukaan tulisia hiiliä kannettiin astiassa pään päällä seuraavaa matkan pysähdyspaikkaa varten, jotta voitiin sytyttää tuli ja laittaa ruokaa. Samalla tavalla uskovien hyvät teot auttavat vihamiestä selviytymään elämän vaikeuksissa, jolloin hän muistaa hyvillä mielin hyväntekijäänsä ja voi kiinnostua evankeliumista.
Kun Raamattu itse ei selitä sitä, mitä se tarkoittaa "tulisilla hiilillä pään päällä", emme mekään siitä väittele.- hyvä niin ettei
Semper.Fidelis kirjoitti:
>>Kun kristityt toimivat apostolin kehottamalla tavalla, he kokoavat tulisia hiiliä vihollistensa pään päälle. Tätä sanaa tulisista hiilistä on selitetty kahdella tavalla, jotka molemmat sisältävät varteenotettavan näkökohdan ja itse asiassa tähtäävät samaan.
Toinen selitys ymmärtää asian siten, että uskovien hyvät teot ovat kuin hiiliä pään päällä. Ne alkavat polttaa eli herättävät vihamiehen omantunnon toimintaan ja johdattavat häntä katumukseen ja siten valmistavat evankeliumille maaperää.
Toisen selityksen mukaan tulisia hiiliä kannettiin astiassa pään päällä seuraavaa matkan pysähdyspaikkaa varten, jotta voitiin sytyttää tuli ja laittaa ruokaa. Samalla tavalla uskovien hyvät teot auttavat vihamiestä selviytymään elämän vaikeuksissa, jolloin hän muistaa hyvillä mielin hyväntekijäänsä ja voi kiinnostua evankeliumista.
Kun Raamattu itse ei selitä sitä, mitä se tarkoittaa "tulisilla hiilillä pään päällä", emme mekään siitä väittele.väitellä, mutta jotenkin tuntuu että tuossa viitataan tuomion kuumaan paikkaan noilla hiilillä eikä lainkaan ole se poissa Vanhan Testamentin ajatukselle vihollisilleen ihan oikeasti toivoa Jumalan kostoa, kuten voimme tutkia ja nähdä. Jeesus antoi aivan erilaisen lähestymistavan rakastaa myös vihollisia, ja tietysti myös tuossa on se ajatus ruokkimisena ja juottamisena ja hyvä niin. Tietysti jos Jumalan viholliset eivät tee parannusta, niin tulee myös Jumalan tuomiot niinkuin tulevat, eikä sitä kenenkään tule kiistää. Uskon kuitenkin että Jumala tahtoo kaikkien ihmiten tekevän parannuksen ja tähtää siihen kaikella Jeesuksen opetuksella. Tietysti myös tuomiot Jumalalta tulevat ja näistäkin Jeesus profetoi Jerusalemille kun ei etsikkoajasta ymmärretty ottaa vaarin. Jumala on totinen ja pyhä ja myös armollinen ja anteeksiantavainen, mutta myös on synnin mitan täyttyessä tuleva tuomionsa kuten voimme ymmärtää. Herra pelko on viisauden alku, ihan konkreettisesti ja Jumalan armo kasvattaa hylkäämään jumalattomuuden, kuten opetetaan. Herra Jeesus on hyvä paimen ja autuaat panevat toivonsa armoonsa ja tekevät parannuksen kaikesta tarvittavasta ja Pyhän Hengen siihen kehottamasta, myös Laodikean seurakunnalle, eikä auta vedota Jeesuksen nimeen ilman parannusta sillä Herra tahtoo palavaa rakkautta penseyden sijaan ja on meille kaikille parasta öljy astioissa näin Jeesusta odottavina viisaina kihlattuina Yljällemme uudestisyntymisessä ja sydämen ympärilaikkauksessa.
Rauhaan pyrkiminen ja rakkaudessa vaeltaminen ei kuitenkaan tehnyt Paavalista syrjään vetäytyjää, joka olisi karttanut totuuden esille tuomista.
- sormi suussa
Mikä se hyvä (keino) voisi olla esim. tällä palstalla? Mitä hyvää voisi tehdä sellaiselle ihmiselle, joka verbaalisesti hakkaa koko ajan toisia? Tämä hakkaaja saattaa asua satojen kilometrien päässä uhreistaan. Pullakahvillekaan ei näinollen oikein pysty kutsumaan...
- Ved.2
Olet oikeassa. Ei tällaista keinoa ja mahdollisuutta enää anneta. On siirrytty aika huomattavasti vihan aikaan. On merkillistä, että Teuvo teologia alkaakin yhtäkkiä näyttämään pyhäkoulun opettajan viattomalta evankeliumin puolestapuheelta. Annas olla, mitä tässä vielä saa silmät ymmyrkäisenä havaita!
- Ved.2
Tässä suhteessa sun kannattaa alkaa aluksi itsestäsisi. Itse luot niitä vihollisuuksia toisia kohtaan. Tannattaa ensin purkaa itsestä, omasta sydämestä vihollisuudet. sitten on vasta kelvollinen saarnaamaan muille "totuutta rakkauddesta". kuullostaa muuten aika irvokkaalta suustasi, näppäimistöllästäsi tuollaiset kaksinaismoraliistiset lausahdukset. Tee itse ensin parannus ja tule sitten hurskaana esiintymään rauhan ja rakkkauden airuina.
- eloonjääjäkandi
Mistä päättelet, ettei Semper tekisi päivittäin parannusta? Sehän on tosikristityn eloonjäämisehto.
Ettei vaan olisi niin, että sinulla itselläsi on aivan samanlaista negatiivista asenteellisuutta Semperiä kohtaan? Tutki itseäsi. Jeesus sinua siinä auttakoon ja meitä kaikkia. - Ved.2
Siis kannattaa. Sinun siis kannattaa. Lähde vaan ihan avoimin mielin kasvuprosessiin mukaan ja heitä se ylpeyden omavanhurskauden viittasi pois, niin näet taivaan avoinna. Ole vapaa! mutta haluatko sitä edes? Vaikea noin yhtäkkiän sitä nähdä, mutta kaikki on Jumalalle mahdollista.
eloonjääjäkandi kirjoitti:
Mistä päättelet, ettei Semper tekisi päivittäin parannusta? Sehän on tosikristityn eloonjäämisehto.
Ettei vaan olisi niin, että sinulla itselläsi on aivan samanlaista negatiivista asenteellisuutta Semperiä kohtaan? Tutki itseäsi. Jeesus sinua siinä auttakoon ja meitä kaikkia.Kyllä hän on parannuksia yrittänyt tehdä, mutta Jumalan paaduttamlta ne eivät tule onnistumaan:
Vanha levy päällä?
Semper.Fidelis 23.8.2010 11:02
Koska nyt tämänkin ketjun jatkeeksi toit vanhoja tuttuja ja (sorry) joutavia koukeroitasi rakkauden ja katkeruuden ja pahuuden ym. kietoutumisesta toisiinsa, niin laitan vielä oman kommenttini.
Kirjoitit mm. näin: >>ongelma on silloin ihmisen jossain kehityshistoriassa ja sen vääristymissäTeuvoSuni kirjoitti:
Kyllä hän on parannuksia yrittänyt tehdä, mutta Jumalan paaduttamlta ne eivät tule onnistumaan:
Vanha levy päällä?
Semper.Fidelis 23.8.2010 11:02
Koska nyt tämänkin ketjun jatkeeksi toit vanhoja tuttuja ja (sorry) joutavia koukeroitasi rakkauden ja katkeruuden ja pahuuden ym. kietoutumisesta toisiinsa, niin laitan vielä oman kommenttini.
Kirjoitit mm. näin: >>ongelma on silloin ihmisen jossain kehityshistoriassa ja sen vääristymissäEikä se onnistunut vielä kolmannellakaan kerralla:
Aika aikaansa kutakin
Semper.Fidelis 13.12.2009 19:21
Reilut kaksi vuotta olen tällä palstalla kirjoittanut sen uskon puolesta, jonka
Jumalalta olen lahjaksi saanut. Ajanjakso ei ole pitkä; onhan moni kirjoittanut
pitempään. Kuitenkin, nyt on tullut hyvä aika ajaa palsta-aktiviteettia alemmas.
Olen halunnut olla, olen yhä, Raamattu-käsityksessäni täydellisesti Paavalin ja
kaikkien apostolien linjoilla. Puolustan tinkimättä Kristuksen oppia, Totuuden
evankeliumia. Oikea uskon kuuliaisuus Sanaa kohtaan alistuu AINA Kristukselle.
Kaikesta näkee, että elämme luopumuksen aikaa. Laittomuus on päässyt valtaan:
"monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta. Ja sentähden,
että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus. Mutta joka
vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu." Matt. 24:11-13
Tämän palstan väärä profeetta Suni ei herjoillaan monia pysty eksyttämään.
Lajinsa aito edustaja hän silti on herkeämättömässä Totuuden vihassaan.
Ihmettelen, miksi monet palstalla pitempään viipyneet uskovat kirjoittajat
suostuvat pumppaamaan Sunilta TYHJIÄ kommentteja, vaikka tietävät, ettei
Suni paatumukseltaan pysty Totuuden sanaa sydämeensä vastaanottamaan.
Olen monissa yhteyksissä kertonut jättäväni avoimeksi, josko Jumala vielä
avaisi Sunille armon oven Kristuksessa, että hän saisi löytää pelastuksen.
Meidän sanamme eivät hyödytä. ENEMMÄN Suni hyötyy, kun vaikenemme.
Sunin käyttövoimana on lähimmäisten parjaus. Saatanalta EI polttoaine lopu.
Suni viihtyy Saatanan tankilla kuin narkomaani konsanaan 'aineensa piikeillä'
- kunnes saa Jumalalta armon, jos saa. Uskovat, jätetään Suni jo rauhaan!
Niin, pyydän anteeksi, kuka oletkin, sen missä olen sinua sanoillani loukannut.
Paljon mahdollista, että olen tehnyt sen kiivaudessa Totuuden puolesta, silti
anteeksi pyydän. Lohtua tuo, että näin olen oppinut lisää ihmissuhdetaitoja.
Suni on oma lukunsa. Hänen herjojaan olen aikanaan kuitannut hyvinkin suorilla
ilmaisuilla. Niihin KariHenrik sitten lisäsi "ytyä" omalla vapaalla listasävellyksellään.
Annan sen anteeksi, rauha hänelle - hänhän teki sen ollessaan vielä TS:n renki.
Sunilta olen asiat jo anteeksi pyytänyt, sovintoakin tarjonnut, vaan ei kelvannut.
Saatan toki vielä käväistä palstalla, varsinkin jos Suni äityy "alkuperäistä Semperiä"
niin vetoavasti kaipaamaan, että Totuuden nimessä on todistuksia esille tuotava.
Aloitukseni mahdollisiin kommentteihin vastaan vain 'pakon edessä'. Hyvää jatkoa!
Iloisella mielellä, SF- Ved.2
TeuvoSuni kirjoitti:
Eikä se onnistunut vielä kolmannellakaan kerralla:
Aika aikaansa kutakin
pitempään. Kuitenkin, nyt on tullut hyvä aika ajaa palsta-aktiviteettia alemmas.
ilmaisuilla. Niihin KariHenrik sitten lisäsi "ytyä" omalla vapaalla listasävellyksellään.
Sunilta olen asiat jo anteeksi pyytänyt, sovintoakin tarjonnut, vaan ei kelvannut.
Saatan toki vielä käväistä palstalla, varsinkin jos Suni äityy "alkuperäistä Semperiä"
niin vetoavasti kaipaamaan, että Totuuden nimessä on todistuksia esille tuotava.
Aloitukseni mahdollisiin kommentteihin vastaan vain 'pakon edessä'. Hyvää jatkoa!
Iloisella mielellä, SFTässä sanan väännössä Suni vetää nyt kyllä pudemmän korren. En uskon että Semper on minkään Raamatun totuuden puolesta puhunut. Päin vastoin. On omalta osaltaan ollut tuomassa tekohurskautta harhauttaaksaeen otolliset.
Voihan se Semper välillä vaikkapa minulta pyytää anteeksi tekosiaan. Vai painaako tämä sunitrauma enemmän? - Jumala näkee&tietää
Ettei vaan olisi niin, että sinulla itselläsi on aivan samanlaista negatiivista asenteellisuutta Semperiä kohtaan? Tutki itseäsi. Jeesus sinua siinä auttakoon ja meitä kaikkia."Mistä päättelet, ettei Semper........? Eiköhän ne hedelmät ole näkyvissä hänen kirjoituksissaan. Pimeyden teot tulevat aina esille. "Ei hyvästä voi tulla ulos pahaa, kuten pahasta ei voi tulle ulos hyvää", näin vapaasti raamatun kohtaa siteeraten.
- uskova uskova
TeuvoSuni kirjoitti:
Aika aikaansa kutakin
Iloisella mielellä, SFSemper on siis pyytänyt sinulta anteeksi, mutta sinulta ei sellaista nöyryyttä löydy. Jeesus ainakin velvoittaa Isä meidän rukouksessaan anteeksiantamaan, jos haluaa itse omat syntinsä anteeksi saada.
14 Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
15 mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.
Hyvin, hyvin selkeää Jeesuksen omaa sanaa. - Ved.2
uskova uskova kirjoitti:
Semper on siis pyytänyt sinulta anteeksi, mutta sinulta ei sellaista nöyryyttä löydy. Jeesus ainakin velvoittaa Isä meidän rukouksessaan anteeksiantamaan, jos haluaa itse omat syntinsä anteeksi saada.
14 Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
15 mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.
Hyvin, hyvin selkeää Jeesuksen omaa sanaa.Ei Semper mitään ole anteeksi pyytänyt, eikä hänestä siihen ole. Se vaatii koko sydämistä kääntymistä. Eikä minulla itsellä ole sellaisia pyyteitä. Mutta kun jos jonkun hurskauselämää seuraa, niin tällaiosista asioista se vaan on kiinni.
Enkä muutenkaan ole kenenkään havainnut anteeksipyytelevän. Ei varsinkaan uskovissa sellaisia ole. Tämä kertokoon tämän kansan hurskaustilasta. Sen vuoksikin valvon vaikka sen 24 tuntia. Ja näitä loukkaajia on paljon. - Anteeksi vaan
Ved.2 kirjoitti:
Ei Semper mitään ole anteeksi pyytänyt, eikä hänestä siihen ole. Se vaatii koko sydämistä kääntymistä. Eikä minulla itsellä ole sellaisia pyyteitä. Mutta kun jos jonkun hurskauselämää seuraa, niin tällaiosista asioista se vaan on kiinni.
Enkä muutenkaan ole kenenkään havainnut anteeksipyytelevän. Ei varsinkaan uskovissa sellaisia ole. Tämä kertokoon tämän kansan hurskaustilasta. Sen vuoksikin valvon vaikka sen 24 tuntia. Ja näitä loukkaajia on paljon.Oletko itse pyytänyt keneltäkään anteeksi. Menet hyvin herkästi henkilökohtaisuuksiin, jos jäät väittelyssä häviölle. Tarkastelepa kommenttejasi esim. 1.12, kyllä ne aika riidanhaluisilta vaikuttaa.
- Ved.2
Anteeksi vaan kirjoitti:
Oletko itse pyytänyt keneltäkään anteeksi. Menet hyvin herkästi henkilökohtaisuuksiin, jos jäät väittelyssä häviölle. Tarkastelepa kommenttejasi esim. 1.12, kyllä ne aika riidanhaluisilta vaikuttaa.
Anteeksi! pitäisi sinun ensinnäkin luoda oma profiili, jolta vosi sitten pyytää anteeksi myös sinun suosimalta persoonalta. Mutta olet epäilyttävässä luokituksessa, koska et esiinny millään muotoa omalla nimimerkillä. Jotenka kommenttisi on täynnä tyhjäänsä, raukkamaisuutta. Tule esiin vaikkapa Semperin sivupersoonana, niin anteeksipyytäminenkin menee sitten tiedostettuun osoitteeseen. Mutta epäilen motiivejasi.
- kysyväinen
Ved.2 kirjoitti:
Ei Semper mitään ole anteeksi pyytänyt, eikä hänestä siihen ole. Se vaatii koko sydämistä kääntymistä. Eikä minulla itsellä ole sellaisia pyyteitä. Mutta kun jos jonkun hurskauselämää seuraa, niin tällaiosista asioista se vaan on kiinni.
Enkä muutenkaan ole kenenkään havainnut anteeksipyytelevän. Ei varsinkaan uskovissa sellaisia ole. Tämä kertokoon tämän kansan hurskaustilasta. Sen vuoksikin valvon vaikka sen 24 tuntia. Ja näitä loukkaajia on paljon.Mutta, mutta. Pitääkö Semperin pyytää sitä muunneltua listaa anteeksi? Vai pitääkö pyytää niitä adjektiiveja anteeksi, joita hän oikeasti kirjoitti ja jotka pitivät paikkansa? Olisiko Jeesuksen pitänyt pyytää anteeksi, kun hän kutsui fariseuksia kyykäärmeen sikiöiksi ja Herodesta ketuksi? Olisiko? Miksi?
- Anteeksi vaan
Ved.2 kirjoitti:
Anteeksi! pitäisi sinun ensinnäkin luoda oma profiili, jolta vosi sitten pyytää anteeksi myös sinun suosimalta persoonalta. Mutta olet epäilyttävässä luokituksessa, koska et esiinny millään muotoa omalla nimimerkillä. Jotenka kommenttisi on täynnä tyhjäänsä, raukkamaisuutta. Tule esiin vaikkapa Semperin sivupersoonana, niin anteeksipyytäminenkin menee sitten tiedostettuun osoitteeseen. Mutta epäilen motiivejasi.
Huolehdi vaan omasta profiilistasi, ehkä sinun olisi syytä pitää matalampaa profiilia. Sinähän teet itsesi naurunalaiseksi, tuolla lapsellisella uhoamisella. Minun nimimerkki ei kuulu sinulle. Sinä tosin olet valinnut luonnettasi hyvin kuvaavan "nikin" itsellesi, mikä ei onneksi rasita minua.
- mikä sielusi laita?
Anteeksi vaan kirjoitti:
Huolehdi vaan omasta profiilistasi, ehkä sinun olisi syytä pitää matalampaa profiilia. Sinähän teet itsesi naurunalaiseksi, tuolla lapsellisella uhoamisella. Minun nimimerkki ei kuulu sinulle. Sinä tosin olet valinnut luonnettasi hyvin kuvaavan "nikin" itsellesi, mikä ei onneksi rasita minua.
Nimim." Anteeksi vaan". Ei lähde sydämestä tämä -anteeksi vaan- nimimerkki. Olisikohan vähän puhdistautumisen ja parannuksen teon paikka, mikäli ikuiseen elämään mielit? Aika alkaa olla loppu, joidenkin kohdalla se jo on. Nimittäin parannuksen tekoonkaan ei loputtomiin ole mahdollisuus, vaikka Jumala on pitkämielinen. Mutta jossakin tulee raja jokaisen kohdalla. Näen, että sinun asiasi ei vät ole kunnossa.
Tutki sydäntäsi oletko edes uskossa. - Anteeksi vaan
mikä sielusi laita? kirjoitti:
Nimim." Anteeksi vaan". Ei lähde sydämestä tämä -anteeksi vaan- nimimerkki. Olisikohan vähän puhdistautumisen ja parannuksen teon paikka, mikäli ikuiseen elämään mielit? Aika alkaa olla loppu, joidenkin kohdalla se jo on. Nimittäin parannuksen tekoonkaan ei loputtomiin ole mahdollisuus, vaikka Jumala on pitkämielinen. Mutta jossakin tulee raja jokaisen kohdalla. Näen, että sinun asiasi ei vät ole kunnossa.
Tutki sydäntäsi oletko edes uskossa.Kiitos kysymästä, oikein hyvä! Sinun sieluntilasi ei taas minua kiinnosta pätkääkään, että se siitä.
- opri.
TeuvoSuni kirjoitti:
Aika aikaansa kutakin
Iloisella mielellä, SFLuuk. 9:62
Hänelle Jeesus vastasi: "Joka tarttuu auraan ja katsoo taakseen, ei ole sopiva Jumalan valtakuntaan." - muistan hyvin
Ettei vaan olisi niin, että sinulla itselläsi on aivan samanlaista negatiivista asenteellisuutta Semperiä kohtaan? Tutki itseäsi. Jeesus sinua siinä auttakoon ja meitä kaikkia.Ainakin KH:n kahvitarjouksen muistan: kahvit ovat nyt tainneet pian 4 vuotta jäähtyä. Eli KH tosiasiallisesti tarjosi sovintoa Semperille, mutta ei Semperille muistaakseni kelvannut - konkretia. Haluaa näköjään mesota täällä totuuden torvena, aivan kuin Sunikin. Pelkät sanat eivät lämmitä, jos teot puuttuvat.
Ja eikös se ollut costa ricaa...? - toinen hiha
kysyväinen kirjoitti:
Mutta, mutta. Pitääkö Semperin pyytää sitä muunneltua listaa anteeksi? Vai pitääkö pyytää niitä adjektiiveja anteeksi, joita hän oikeasti kirjoitti ja jotka pitivät paikkansa? Olisiko Jeesuksen pitänyt pyytää anteeksi, kun hän kutsui fariseuksia kyykäärmeen sikiöiksi ja Herodesta ketuksi? Olisiko? Miksi?
No jos Semper malttaa olla poistamatta viestejään, voisimmeko ryhtyä tutkijoiksi ja katsoa, mitä listassa on "muunneltu" taikka "väärennetty" (Semperin väite)?
Sittenhän se vuosien jauhamisen jälkeen vihdoin selviäisi, mitä on sanottu ja mahdollisesti tarkoitettu, ja vielä mitä on muunneltu tai väärennetty.
Jaksatko kääriä hihat ylös ja ryhtyä tutkijan hommiin? toinen hiha kirjoitti:
No jos Semper malttaa olla poistamatta viestejään, voisimmeko ryhtyä tutkijoiksi ja katsoa, mitä listassa on "muunneltu" taikka "väärennetty" (Semperin väite)?
Sittenhän se vuosien jauhamisen jälkeen vihdoin selviäisi, mitä on sanottu ja mahdollisesti tarkoitettu, ja vielä mitä on muunneltu tai väärennetty.
Jaksatko kääriä hihat ylös ja ryhtyä tutkijan hommiin?Vastaan omasta puolestani sinulle, nimim. 'toinen hiha'. Siitä vain tutkimaan; en ole itse vaivautunut listaa sanottavasti tarkistamaan, mutta väärennöksenä sitä voi pitää jo sen takia, että kaikki ilmaisut on irrotettu asiayhteydestään. Pääsääntöisesti niihin asiayhteyksiin liittyy 'palstaprofeetan ja -eksyttäjän' raaka herjaus Jumalan sanaa kohtaan ja tottakai myös minua kohtaan, mikä jälkimmäinen on ymmärrettävää. Mistäs se eksyttäjä enemmän raivostuisi kuin avoimen rohkeasta vastarinnasta ja totuuden sanasta.
Niin käärippä sinä molemmat hihasi ja poimi ilmauksia, muistathan liittää linkit! Minä tulkitsen ne asiayhteyksiinsä, kunhan tuot esiin linkit. Palaan illansuussa katsomaan, mitä olet saanut aikaan.
Otettakoon huomioon sekin, että olen jo kauan sitten pyytänyt eksyttäjältä anteeksi niitä ilmauksia, jotka hän katsoo herkkää mieltään loukkaaviksi. Työrauhaa kai eksyttäjäkin edellyttää ;)muistan hyvin kirjoitti:
Ainakin KH:n kahvitarjouksen muistan: kahvit ovat nyt tainneet pian 4 vuotta jäähtyä. Eli KH tosiasiallisesti tarjosi sovintoa Semperille, mutta ei Semperille muistaakseni kelvannut - konkretia. Haluaa näköjään mesota täällä totuuden torvena, aivan kuin Sunikin. Pelkät sanat eivät lämmitä, jos teot puuttuvat.
Ja eikös se ollut costa ricaa...?Nyt höpäjät omia pahantahtoisia keksintöjäsi, arvoisa palstatoveri. Minulla kun ei koskaan ole mitään riitaisuutta KariHenrikin kanssa ollutkaan. En missään vaiheessa pitänyt KH:ta sellaisena sumentuneena eksyttäjänä kuin 'klaanin' päätekijöitä.
Sen mukaisesti myös kirjoitin KH:lle, aina arvostaen ja kunnioittaen hänen kirjoituksiaan, se oli vilpitön pyrkimykseni. Tottakai kannustin häntä tekemään maaaahdollisimman selvää ja ratkaisevaa irtiottoa sunilaiseen sakeaan eksytykseen. Ne kehotukset tein rakkaudesta KariHenrikkiä kohtaan ja tekisin aivan saman vieläkin, jos vastaava tilanne olisi ajankohtainen.
Se kahvitarjous oli kieltämättä mielenkiintoinen. Vieläkin tekisi oikeastaan mieleni käydä turisemassa 'asioiden tiimoilta'.- toinen hiha
Vastaan omasta puolestani sinulle, nimim. 'toinen hiha'. Siitä vain tutkimaan; en ole itse vaivautunut listaa sanottavasti tarkistamaan, mutta väärennöksenä sitä voi pitää jo sen takia, että kaikki ilmaisut on irrotettu asiayhteydestään. Pääsääntöisesti niihin asiayhteyksiin liittyy 'palstaprofeetan ja -eksyttäjän' raaka herjaus Jumalan sanaa kohtaan ja tottakai myös minua kohtaan, mikä jälkimmäinen on ymmärrettävää. Mistäs se eksyttäjä enemmän raivostuisi kuin avoimen rohkeasta vastarinnasta ja totuuden sanasta.
Niin käärippä sinä molemmat hihasi ja poimi ilmauksia, muistathan liittää linkit! Minä tulkitsen ne asiayhteyksiinsä, kunhan tuot esiin linkit. Palaan illansuussa katsomaan, mitä olet saanut aikaan.
Otettakoon huomioon sekin, että olen jo kauan sitten pyytänyt eksyttäjältä anteeksi niitä ilmauksia, jotka hän katsoo herkkää mieltään loukkaaviksi. Työrauhaa kai eksyttäjäkin edellyttää ;)Väärennös edellyttää tahallista vilppiä. Sellaisestako KH:ta syytät?
Ei kai hän sitaatteja sanonut kirjoittavansakaan? Hän puhuu tuossa luonnehdinnoista, joiden lähde on kyllä sinun kirjoituksissasi. Ei hän niitä itse ole lausunut eikä omasta päästään keksinyt.
Rumat haukkumasanat ovat kyllä asiayhteydessään taikka asiayhteydestään irrotettuina, esim. verbi muutettuna substantiiviksi tai päinvastoin, täyttä herjaa joka tapauksessa vaikka ne sanottaisiin palstan pääpukarista. Eivät ne sanat siitä yhtään kauniimmaksi muutu, että niitä väärennöksiksi nimittää.
Kävin muutamia lävitse - valitettavasti lausunnot eivät tarkastelun jälkeenkään muuttuneet eduksesi.
- viekkaat käärmeet
Tuohan on suora ohje epärehelliseen teeskentelyyn, mihin muuten Jeesuskin kehottaa: "Olkaa viekkaita kuin käärmeet".
- Ved.2
Mutta se ei tarkoita kuitenkaan, että "olkaa kuin käärmeet"! Tajuatko?
Teuvolle ja Ved2:lle sanon ystävällisesti ja Jumalalle kiitollisena, että saan Hänen armostaan olla päivittäin parannuksen ja itseni kieltämisen ja pyhityksen paikalla. Aina löytyy puhdistettavaa!
Hyvin Teuvo toitkin 1.12.2011 20:18 ja 1.12.2011 20:22 esille minun omien viestieni kautta niitä tuntoja, joilla olen näihin keskusteluihin jo kauan sitten suhtautunut. Nyt onkin aika keskittyä Raamattu-aiheisiin ja jättää vanhat sunihöpinät taakse.
Kiitos Teuvo!
PS.
Ved.2:lle ystävällinen kysymys; pystytkö mitenkään nollaamaan niitä kokemuksia ja ahdistavia vaikutuksia, joita olet vanhan oppi-isäsi ja esikuvasi jäljissä itseesi tartuttanut? Et ole yksin. Moni ex-seuraaja potee samoja kipuja kuin sinä.
Minä olen Jumalan armosta saanut alusta alkaen ottaa oikean rintamasuunnan harhaoppiin: "Vastustakaa häntä lujina uskossa". 1.Piet.5:9. Siitä rintamalinjauksesta saan kiittää taivaallista Isääni.Sinä vastustat totuutta Saatanan kasteesta saamallasi uskolla, joka on sitä oikeaa uskoa kaikille kaltaisillesi, Saatanan tekopyhittämille ja Jumalan paaduttamille..
Ja teit sitä todella Saatanan veren voimalla, kun palstalle tullessai aloitit järjestelmällisen avausteni poistattamisen.
Gallerisivullani voit muistella, mistä syystä minkin avaukseni poistatit.- Ved.2
En ole kyllä vakuuttunut Semper sinun rintamasuunnastasi, varsinkaan noiden sinun kommenteisi suhteen. Teuvo ei ihan omastakaan mielestä ole oppi-isäni.
Minun hengellinen tausta on ihan muualla.
Normi-ihmiset kyllä ymmärtävät höperyytesi, Teuvo ei ole mikään oppi-isäni, eikä hän itsekään sellaista asemaa halunne. Semper pyrkii vaan leimaamaan oppi-isät
omien aivoitustensa mukaan.
Mikä sairas pyrkimys Semperillä on saattaa joku aivan ulkopuolinen henkilö ikäänkluin kantamaan Sunitraumaa? Mikä hänellä itsellä on lukuisine nimittelyineen? Painaako synti syvimmässä? Tuo homopanettelun syntikin vielä taitaa painaa syvimmässä syöverissä. Miksei painais, koska se on vielä sovittamatta. Pahalta näyttää. - Jumala näkee&tietää
Ved.2 kirjoitti:
En ole kyllä vakuuttunut Semper sinun rintamasuunnastasi, varsinkaan noiden sinun kommenteisi suhteen. Teuvo ei ihan omastakaan mielestä ole oppi-isäni.
Minun hengellinen tausta on ihan muualla.
Normi-ihmiset kyllä ymmärtävät höperyytesi, Teuvo ei ole mikään oppi-isäni, eikä hän itsekään sellaista asemaa halunne. Semper pyrkii vaan leimaamaan oppi-isät
omien aivoitustensa mukaan.
Mikä sairas pyrkimys Semperillä on saattaa joku aivan ulkopuolinen henkilö ikäänkluin kantamaan Sunitraumaa? Mikä hänellä itsellä on lukuisine nimittelyineen? Painaako synti syvimmässä? Tuo homopanettelun syntikin vielä taitaa painaa syvimmässä syöverissä. Miksei painais, koska se on vielä sovittamatta. Pahalta näyttää."Ilman sovitusta ei ole elämää". ja "joka syntinsä hylkää, sen käy hyvin".
- Ved.2
Jumala näkee&tietää kirjoitti:
"Ilman sovitusta ei ole elämää". ja "joka syntinsä hylkää, sen käy hyvin".
Sinähän se pointti juuri onkin. Mutta miksi me täällä yleensä keskustellaan? Toisten synneistäkö? Mieti vähän!
- Ved.2
On siinä narsistin puhetta. "MINÄ OLEN JUMALAN ARMOSTA SAANUT ALUSTA ALKAEN OTTAA VASTAAN OIKEAN RINTAMASUUNNAN HARHAOPPIIN..."
Siinä on oikein taivaallista narsismia vastaanotettu. Auta minua pyhä Pietari tämä kaikki kestämään!
En tiedä, että pitääkö tämä kaikki julkituoda, mutta tältä se tuntuu. Aika lapsellista ja sairasta. Pitäisi kait tähän Semperiin suhtautua ymmärryksellä. Siinä täytyy ihan parannusta kehittää! Sitä olen kyllä harrastanut, mutta tuloksetta. Ved.2 kirjoitti:
On siinä narsistin puhetta. "MINÄ OLEN JUMALAN ARMOSTA SAANUT ALUSTA ALKAEN OTTAA VASTAAN OIKEAN RINTAMASUUNNAN HARHAOPPIIN..."
Siinä on oikein taivaallista narsismia vastaanotettu. Auta minua pyhä Pietari tämä kaikki kestämään!
En tiedä, että pitääkö tämä kaikki julkituoda, mutta tältä se tuntuu. Aika lapsellista ja sairasta. Pitäisi kait tähän Semperiin suhtautua ymmärryksellä. Siinä täytyy ihan parannusta kehittää! Sitä olen kyllä harrastanut, mutta tuloksetta.Jos sydämeni kiitollisuus siitä, etten missään vaiheessa joutunut vähimmässäkään määrin Sunin harhaopin pauloihin, on mielestäsi narsismia, niin olkoon se sinulle sitä. Ole hyvä.
Muuten, päreesi palavat Ved.2 jo soihtuna, noin kuvaannollisesti. Se on todiste siitä, että suniaihe on liian kuuma sinun tunteillesi.
Olet vuosikausia, ellet jo peräti vuosikymmeniä, naureskellut ja iloitellut Sunin vedätyksessä ja surutta ja suurella viekkaudella vedättänyt toisia samaan riettauden lätäkköön. Sinulle tulee tilinteon aika, ellet pyydä asianosaisilta anteeksi edesvastuuttomia toimiasi.
Huomaa, minä en henkilökohtaisesti vaadi sinulta yhtään mitään. Päinvastoin, annan sinulle vielä kerran neuvon: lopeta vedätys, ryhdy rehelliseksi.
Lähden tästä kohta rauhassa yöpuulle ja käännän onnellisena kylkeäni poispäin sinun 'taivaallisesta narsismistasi'. ;))
Hyvää yötä kuomaseni, minun puoleltani voit olla rauhassa!- Voi voi ja voi
Jos sydämeni kiitollisuus siitä, etten missään vaiheessa joutunut vähimmässäkään määrin Sunin harhaopin pauloihin, on mielestäsi narsismia, niin olkoon se sinulle sitä. Ole hyvä.
Muuten, päreesi palavat Ved.2 jo soihtuna, noin kuvaannollisesti. Se on todiste siitä, että suniaihe on liian kuuma sinun tunteillesi.
Olet vuosikausia, ellet jo peräti vuosikymmeniä, naureskellut ja iloitellut Sunin vedätyksessä ja surutta ja suurella viekkaudella vedättänyt toisia samaan riettauden lätäkköön. Sinulle tulee tilinteon aika, ellet pyydä asianosaisilta anteeksi edesvastuuttomia toimiasi.
Huomaa, minä en henkilökohtaisesti vaadi sinulta yhtään mitään. Päinvastoin, annan sinulle vielä kerran neuvon: lopeta vedätys, ryhdy rehelliseksi.
Lähden tästä kohta rauhassa yöpuulle ja käännän onnellisena kylkeäni poispäin sinun 'taivaallisesta narsismistasi'. ;))
Hyvää yötä kuomaseni, minun puoleltani voit olla rauhassa!Olet aivan "SKITSO", semper. Niin skitsoa ovat kirjoituksesi että huh ja huh!
Olet niin sanottu todella toivoton tapaus. Voi voi ja voi kirjoitti:
Olet aivan "SKITSO", semper. Niin skitsoa ovat kirjoituksesi että huh ja huh!
Olet niin sanottu todella toivoton tapaus.Teuvoko se vielä täällä nakuttelee? Mene nukkumaan jo
- niin se vaan on
TeuvoSuni kirjoitti:
Sinä vastustat totuutta Saatanan kasteesta saamallasi uskolla, joka on sitä oikeaa uskoa kaikille kaltaisillesi, Saatanan tekopyhittämille ja Jumalan paaduttamille..
Ja teit sitä todella Saatanan veren voimalla, kun palstalle tullessai aloitit järjestelmällisen avausteni poistattamisen.
Gallerisivullani voit muistella, mistä syystä minkin avaukseni poistatit.Hyvä Teuvo! Sinä se uskallat sanoa totuuden.
- Ved.2
Devoit kirjoitti:
Teuvoko se vielä täällä nakuttelee? Mene nukkumaan jo
Etkö itse ole vielä nukkumassa? Jos valvot, niin jatketaan me vaikka kkeskustelua.
- Joskus kiitostakin!
Voi voi ja voi kirjoitti:
Olet aivan "SKITSO", semper. Niin skitsoa ovat kirjoituksesi että huh ja huh!
Olet niin sanottu todella toivoton tapaus.Nimimerkille, Voi voi ja voi. Semper vaikuttaa tosiaan ihmiseltä, joka on täydestä sydämestään uskossa. Lisäksi hän on verbaalinen lahjakkuus.
- Ved.2
Joskus kiitostakin! kirjoitti:
Nimimerkille, Voi voi ja voi. Semper vaikuttaa tosiaan ihmiseltä, joka on täydestä sydämestään uskossa. Lisäksi hän on verbaalinen lahjakkuus.
Kiitoksia myös minun puolestani sekä Teuvolle että Semperille. Olette aiheuttaneet vuosia kestäneen keskusteluryöpyn ja kyenneet hallitsemaan Raamattupalstaa erilaisella itsepintaisella verbaliikalla. Se innoittaa itsekin pistämään lusikkansa soppaan ja ennenkaikea koukuttamaan. )
Siinä vaan on lihassaan puristamista mikäli kykenee noudattamaan Semperin aloituksen ohjeita.Olisiko henkilökohtaisuuksiin menemisen sijasta pitänyt pitäytyä ainoastaan lempeisiin Raamatun sanoihin; keskustellen psalmein ja kiitosvirsin? Ainakin eräs Tapio 522 kykeni hillitsemään itsensä laittamalla vielä hyvät virret loppuun.
Olisi ainakin syytä vaihtaa levyä tai ainakin näkökulmaa, asennetta keksustelukumppaniin.
Päivä päivältä pitäisi uudistua parannukseen omalla kohdalla ja katsoa eteen päin, kuinka Kristus on ainoastaan hyvä ja kiitoksen kohde. - ei tee todella
TeuvoSuni kirjoitti:
Sinä vastustat totuutta Saatanan kasteesta saamallasi uskolla, joka on sitä oikeaa uskoa kaikille kaltaisillesi, Saatanan tekopyhittämille ja Jumalan paaduttamille..
Gallerisivullani voit muistella, mistä syystä minkin avaukseni poistatit.Miehen viha ei tee sitä, mikä on Herrasta.
- niin olenkin!
Nimimerkille, Voi voi ja voi. Semper vaikuttaa tosiaan ihmiseltä, joka on täydestä sydämestään uskossa. Lisäksi hän on verbaalinen lahjakkuus.
Samaa mieltä.
- ..ja antaa plussia?
Semperikö se taas itseään kehuskelee..
- sempre libera
Jos sydämeni kiitollisuus siitä, etten missään vaiheessa joutunut vähimmässäkään määrin Sunin harhaopin pauloihin, on mielestäsi narsismia, niin olkoon se sinulle sitä. Ole hyvä.
Hyvää yötä kuomaseni, minun puoleltani voit olla rauhassa!Mikset itse ryhtyisi rehelliseksi, Semper?
Totean, että parannustakaan ei voi tehdä, ellei sitä taivaasta anneta.
"Jos sydämeni kiitollisuus siitä, etten missään vaiheessa joutunut vähimmässäkään määrin Sunin harhaopin pauloihin, on mielestäsi narsismia, niin olkoon se sinulle sitä. Ole hyvä."
No jos joku ihminen, vaikkapa sinä, olisi säilynyt raittiissa uskossa, niin siitähän kuuluu hiljainen sydämen kiitos Taivaan Isälle Jumalalle Jeesuksen nimessä. Raitis ja terve usko ei voi olla omaa tekoa. Silloin sitä ei myöskään tarvitse torvin tulla töräyttämään tällaiselle palstalle. Sellainen vaikuttaa itsetehostukselta ja itse asiassa peitetyltä epävarmuudelta. Sinäkin olet kirjoittanut niin paljon, ettei ihme, ettei sanojen joukkoon mahdu syntiäkin. Sillä todistaahan Raamattukin "missä paljon sanoja, sieltä ei syntiä puutu". Kirjoituksissasi ei valitettavasti näy sitä parannuksen mielenlaatua, vaikka käytätkin korkeatyylisiä sanoja, siitä että olet oikeassa uskossa.
Irvailit aikoinaan KH:llekin siitä, kuinka mies, joka on kirjoittanut yli neljä ja puoli tuhatta viestiä, on voinut jäädä sanattomaksi (vaadit häntä raahustautumaan palstalle todistuksena siitä, että hän on puhdistumisestaan kiitollinen Jumalalle. Viittasit Raamatun kertomukseen, jossa kymmenen puhdistettiin mutta vain yksi palasi. Ja palstalle palaaminenko on puhdistumisesta kiitollisuuden merkki ja tae? Oma viestiesi määrä on jo selvästi ylittänyt sen, mitä KH kaikkiaan koskaan kirjoitti. Sanoja sinulla kyllä piisaa, mutta entäpä substanssi oikeassa, elävässä elämässä? Tilinteon aika tulee sinullekin Semper, yhtä varmasti kun se tulee meille kaikille.
Tällaisenaan järkyttävä palsta. Kun ei keskitytä Raamatun sanan läpielämiseen vaan pelkästään juoruihin ja ihmisten ruotimiseen. sempre libera kirjoitti:
Mikset itse ryhtyisi rehelliseksi, Semper?
"Jos sydämeni kiitollisuus siitä, etten missään vaiheessa joutunut vähimmässäkään määrin Sunin harhaopin pauloihin, on mielestäsi narsismia, niin olkoon se sinulle sitä. Ole hyvä."
No jos joku ihminen, vaikkapa sinä, olisi säilynyt raittiissa uskossa, niin siitähän kuuluu hiljainen sydämen kiitos Taivaan Isälle Jumalalle Jeesuksen nimessä. Raitis ja terve usko ei voi olla omaa tekoa. Silloin sitä ei myöskään tarvitse torvin tulla töräyttämään tällaiselle palstalle. Sellainen vaikuttaa itsetehostukselta ja itse asiassa peitetyltä epävarmuudelta. Sinäkin olet kirjoittanut niin paljon, ettei ihme, ettei sanojen joukkoon mahdu syntiäkin. Sillä todistaahan Raamattukin "missä paljon sanoja, sieltä ei syntiä puutu". Kirjoituksissasi ei valitettavasti näy sitä parannuksen mielenlaatua, vaikka käytätkin korkeatyylisiä sanoja, siitä että olet oikeassa uskossa.
Irvailit aikoinaan KH:llekin siitä, kuinka mies, joka on kirjoittanut yli neljä ja puoli tuhatta viestiä, on voinut jäädä sanattomaksi (vaadit häntä raahustautumaan palstalle todistuksena siitä, että hän on puhdistumisestaan kiitollinen Jumalalle. Viittasit Raamatun kertomukseen, jossa kymmenen puhdistettiin mutta vain yksi palasi. Ja palstalle palaaminenko on puhdistumisesta kiitollisuuden merkki ja tae? Oma viestiesi määrä on jo selvästi ylittänyt sen, mitä KH kaikkiaan koskaan kirjoitti. Sanoja sinulla kyllä piisaa, mutta entäpä substanssi oikeassa, elävässä elämässä? Tilinteon aika tulee sinullekin Semper, yhtä varmasti kun se tulee meille kaikille.
Tällaisenaan järkyttävä palsta. Kun ei keskitytä Raamatun sanan läpielämiseen vaan pelkästään juoruihin ja ihmisten ruotimiseen.Olen parhaani mukaan yrittänyt keskittyä Jumalan armon ja evankeliumin esille tuomiseen. Eksyttäviä ja karkeasti Jumalan sanasta poikkeavia harhaoppeja olen avoimesti vastustanut.
Yhdelläkään ihmisellä ei ole eikä tule koskaan olemaan mitään omia ansioita Jumalan armon ja evankeliumin omistamiseen omalla kohdallaan. Olethan samaa mieltä kanssani.
2:8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
2:9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi." Efesolaiskirje.- Ved.2
sempre libera kirjoitti:
Mikset itse ryhtyisi rehelliseksi, Semper?
Tällaisenaan järkyttävä palsta. Kun ei keskitytä Raamatun sanan läpielämiseen vaan pelkästään juoruihin ja ihmisten ruotimiseen."Raitis ja terve usko ei voi olla omaa tekoa."
Voisikin olla hyvä Raamattuaiheinen keskustelu. Puheenvuorosi vaikutti aika rakentavalta, koskapa Semperkin pääsi tunnustamaan vilpitöntä uskoaan ilman "vedätystä".:) (Muuten Semperillä on oikeasti ihan hyvä huumorintaju, hän ei vaan tunnusta sitä). Kirjoitan siis yleisesti, ettei kenenkäänn tarvii ottaa herneitä nenusiin.
Mutta kun usko tulee ylhäältä, niin sitä ei tosiaankaan tarvitse itsetehoisesti tuoda esille Raamatunsitaateilla muita lyödäkseen. Mutta nuhtelukin voi olla rakentavaa ja ystävällistä. Tarkoitan noin yleisest edelleen..
Laitan vastakkain kahdenlaista uskoa:1) Usko mikä lähtee Jumalan kutsusta( "monet ovat kutsutut, mutta harvat ovat valitut") ja syntyy Jumalan siemenestä, saaden Pyhän Hengen täyteyden.- Kestää uskon koettelun. On sellainen noviisiaika. Riisutaan ja rikki revitään; Aukaistaan ja sydämen tila tongitaan ja kaikki perusta, mikä ei ole Jumalasta putsataan. Paavalihan juuri koki kaikki ahdingot sun muut ahtaat portit. Vilpittöminkin usko siis koetellaan, sydän puhdistetaan uskon kuuliaisuuteen rakkaudessa ja totuudessa. Ikään kuin kysyttäisiin jatkuvasti, että haluatko vielä jatkaa (sillä päivä päivältä usko edistyy), koska riisuminen tekee niin kipeää. Vai rakastatko maailmaa enemmän, kuin Minua, sanoi Jeesus.
2) Sitten on uskonnollinen sielu: Sellainen voi esim. väittää olleensa uskossa jopa lapsesta saakka. Mutta kysyttäessä ei osaa määritellä, milloin olisi kutsusta uudestisyntynyt? Tai mitä sellainen edes syvällisesti tarkoittaa?( Joh3:3) Sen takana voi olla jonkin suunnan opetusta uskon askelista ja voimakas suuntansa teologinen oppi. Tai sitten motiivina voi olla muuten hyvä harrastus kirkkokuoroineen, laulu- ja ylistysryhmineen. Saatetaan jopa tuntea Raamattu hyvinkin ja todistetaan myös uskostaan. Mutta sisällöllisesti puuttuu jotain oleellisinta? Jumalan Henki. Jos henkilökohtaisesta uskosta kysytään, niin saatetaan kokea tuomitsemista.
Michael Harry, tanskalainen lääkäri luennoi aikoinaan tästä aiheesta, Ja juuri opetti, mistä siemenestä henkilö olikaan uskoon tullut? Koska se olisi myös pelastumisen loppuunviemisen kannalta oleellisinta.
Tuli vaan mieleen kuinka hyvinkin uskovaiselta vaikuttava sanan käänteissään Raamatunlausekotelot aina valmiina oleva hurskas oli valmis vetämään Raamatun säkeet tilanteessa kuin tilanteessa" lippaat tyhjäksi". Ja oli siis AINA OIKEASSA. Olihan hänellä Raamatun kotelo täyteen ladattuna Raamatun jakeita, säkeitä ja sitaatteja. Opettaa, johtaa hallinnoi seurakuntaa tai lähipiiriään. Mutta ennen kaikkea on itse oikeassa. Tai ainakin ollut "oikeassa" opetuksessa.
Uskonnollisessa henkilössä saattaa oma ego pullistellen pöhöttyä yli lain salliman mitan. Raamattu käyttää sanaa, paisua.
Näitä uskonnollisia ja aidon siemen käymää kamppailua varmaan useimmat saavat käydä. Yksinkertaisin todistus uskostaan liittyy aina suhteessa Kristukseen; "En minä, vaan Kristus minussa iäisyyden toivo." Mutta muistaen ettei minun lihassani asu mitään hyvää. Pyhä Henki se on, mikä johtaa, ios jotain hyvää hedelmää aikaan saataisiin. Armosta me olemme pelastetut, emme omien tekojemme kautta. Uskonnollisuus saattaa olla pahin vihollinen raittiin uskon kapealla tiellä. Pyhä Henki on ainoa oikea opettaja. Niin kuin Paavalikin sanoi, ettei hän ole tätä edes lihalta ja vereltä kuullutkaan. Mutta Pyhä Henki on myös ainoa oikea uskonvanhurskauden todistaja. Olipa ne kaksi tai kolme todistajaa, niin heidänkin Pyhän Hengen johtavuudesta on oltava todiste.Vain hengellinen ihminen tuntee toisen hengellisen tilan. Henki, vesi ja veri todistaa Jeesusta korottaen. Siinä tarvitaankin juuri viisautta olla oikessa suhteessa lihojensa kanssa syrjässä.
Tässä vain muutamia mieleen tulleita ajatuksia uskon matkalla, missä pieni siemen pellossa kaverijjaan ehtii. (Tuntematonta sotilasta mukaellen) - Erkkipoika
Ved.2 kirjoitti:
"Raitis ja terve usko ei voi olla omaa tekoa."
Voisikin olla hyvä Raamattuaiheinen keskustelu. Puheenvuorosi vaikutti aika rakentavalta, koskapa Semperkin pääsi tunnustamaan vilpitöntä uskoaan ilman "vedätystä".:) (Muuten Semperillä on oikeasti ihan hyvä huumorintaju, hän ei vaan tunnusta sitä). Kirjoitan siis yleisesti, ettei kenenkäänn tarvii ottaa herneitä nenusiin.
Mutta kun usko tulee ylhäältä, niin sitä ei tosiaankaan tarvitse itsetehoisesti tuoda esille Raamatunsitaateilla muita lyödäkseen. Mutta nuhtelukin voi olla rakentavaa ja ystävällistä. Tarkoitan noin yleisest edelleen..
Laitan vastakkain kahdenlaista uskoa:1) Usko mikä lähtee Jumalan kutsusta( "monet ovat kutsutut, mutta harvat ovat valitut") ja syntyy Jumalan siemenestä, saaden Pyhän Hengen täyteyden.- Kestää uskon koettelun. On sellainen noviisiaika. Riisutaan ja rikki revitään; Aukaistaan ja sydämen tila tongitaan ja kaikki perusta, mikä ei ole Jumalasta putsataan. Paavalihan juuri koki kaikki ahdingot sun muut ahtaat portit. Vilpittöminkin usko siis koetellaan, sydän puhdistetaan uskon kuuliaisuuteen rakkaudessa ja totuudessa. Ikään kuin kysyttäisiin jatkuvasti, että haluatko vielä jatkaa (sillä päivä päivältä usko edistyy), koska riisuminen tekee niin kipeää. Vai rakastatko maailmaa enemmän, kuin Minua, sanoi Jeesus.
2) Sitten on uskonnollinen sielu: Sellainen voi esim. väittää olleensa uskossa jopa lapsesta saakka. Mutta kysyttäessä ei osaa määritellä, milloin olisi kutsusta uudestisyntynyt? Tai mitä sellainen edes syvällisesti tarkoittaa?( Joh3:3) Sen takana voi olla jonkin suunnan opetusta uskon askelista ja voimakas suuntansa teologinen oppi. Tai sitten motiivina voi olla muuten hyvä harrastus kirkkokuoroineen, laulu- ja ylistysryhmineen. Saatetaan jopa tuntea Raamattu hyvinkin ja todistetaan myös uskostaan. Mutta sisällöllisesti puuttuu jotain oleellisinta? Jumalan Henki. Jos henkilökohtaisesta uskosta kysytään, niin saatetaan kokea tuomitsemista.
Michael Harry, tanskalainen lääkäri luennoi aikoinaan tästä aiheesta, Ja juuri opetti, mistä siemenestä henkilö olikaan uskoon tullut? Koska se olisi myös pelastumisen loppuunviemisen kannalta oleellisinta.
Tuli vaan mieleen kuinka hyvinkin uskovaiselta vaikuttava sanan käänteissään Raamatunlausekotelot aina valmiina oleva hurskas oli valmis vetämään Raamatun säkeet tilanteessa kuin tilanteessa" lippaat tyhjäksi". Ja oli siis AINA OIKEASSA. Olihan hänellä Raamatun kotelo täyteen ladattuna Raamatun jakeita, säkeitä ja sitaatteja. Opettaa, johtaa hallinnoi seurakuntaa tai lähipiiriään. Mutta ennen kaikkea on itse oikeassa. Tai ainakin ollut "oikeassa" opetuksessa.
Uskonnollisessa henkilössä saattaa oma ego pullistellen pöhöttyä yli lain salliman mitan. Raamattu käyttää sanaa, paisua.
Näitä uskonnollisia ja aidon siemen käymää kamppailua varmaan useimmat saavat käydä. Yksinkertaisin todistus uskostaan liittyy aina suhteessa Kristukseen; "En minä, vaan Kristus minussa iäisyyden toivo." Mutta muistaen ettei minun lihassani asu mitään hyvää. Pyhä Henki se on, mikä johtaa, ios jotain hyvää hedelmää aikaan saataisiin. Armosta me olemme pelastetut, emme omien tekojemme kautta. Uskonnollisuus saattaa olla pahin vihollinen raittiin uskon kapealla tiellä. Pyhä Henki on ainoa oikea opettaja. Niin kuin Paavalikin sanoi, ettei hän ole tätä edes lihalta ja vereltä kuullutkaan. Mutta Pyhä Henki on myös ainoa oikea uskonvanhurskauden todistaja. Olipa ne kaksi tai kolme todistajaa, niin heidänkin Pyhän Hengen johtavuudesta on oltava todiste.Vain hengellinen ihminen tuntee toisen hengellisen tilan. Henki, vesi ja veri todistaa Jeesusta korottaen. Siinä tarvitaankin juuri viisautta olla oikessa suhteessa lihojensa kanssa syrjässä.
Tässä vain muutamia mieleen tulleita ajatuksia uskon matkalla, missä pieni siemen pellossa kaverijjaan ehtii. (Tuntematonta sotilasta mukaellen)Kiitos tästä! Tämä on hengellistä! ja mikä on hengellistä, tulee saamaan paljon miinuksia. Se on merkki Jumalalta.
- Ved.2
Mitä se sellainen "vedätys" on olevinaan. Minun ikäluokkani ja kulttuurinen ympäristö ei edes tiedosta, mitä sellainen tarkoittaa. Meillä päin ei sellaisesta mainita yhtään mitään. Tämänkin termin opin Raamattupalstalta. Tällainen vedätystyyppinen keskustelu liittyy enempi Semperin omaan keskustelukulttuuruiin. Meilläpäin kun keskustellaan, niin sanotaan asiat hyvin varoen. Muuten saattaapi tulla turpiin, jos vaikuttaa vedättävältä.
Itseriittoinen raamatunlauseita viljelevä tyyppi kuitenkin vaikuttaa aika narsistiselta. Ei siitä mihinkään pääse. Semper puhuu täyttä palturia Sunitraumoineen. Sitten toivottaa hyvää yötä.
En ole niinkään kiinnostunut enempi Sunista kuin Semperistäkään. Mutta minua kuvottaa tiettyjen tyyppien patologinen tarve tuoda itseään esille käyttäen muka jumalallista viisautta ja Raamatun lainauksia. Sitten jotkut painelee plussia ikäänkuin jumalllisen viisauden vastaanottavina.
Voi houli shit! Säästä minut tältä tekopyhyydeltä ja itseriittoiselta omauskolta, narsismilta.
"He väärentävät kieroon kirjoituksia ja muita kirjoituksia omaksi kadotuksekseen."- Hyvää yötä!
Rauhoituhan nyt ja mene nukkumaan.
- Älä unta nää...
Hyvää yötä! kirjoitti:
Rauhoituhan nyt ja mene nukkumaan.
Sinäkö se komentelet täällä? Tämä on yleinen keskustelupalsta, jossa jokaisella on oikeus keskustella, asiallisesti, ja silloin kun haluaa, oli yö tai päivä, ilta tai aamu. Vai luuletko että tämä on Semper-palsta, joka on Semperin narsistisen käskyvallan alla? Hän määrittää milloin saa keskustella ja mitä, milloin pitää lopetta ja mennä unten maille ja ottaa uninalle kainaloon.
- äitimäinen huuto
Älä unta nää... kirjoitti:
Sinäkö se komentelet täällä? Tämä on yleinen keskustelupalsta, jossa jokaisella on oikeus keskustella, asiallisesti, ja silloin kun haluaa, oli yö tai päivä, ilta tai aamu. Vai luuletko että tämä on Semper-palsta, joka on Semperin narsistisen käskyvallan alla? Hän määrittää milloin saa keskustella ja mitä, milloin pitää lopetta ja mennä unten maille ja ottaa uninalle kainaloon.
Nukkumaan nyt! Heti! (huutaa äiti jo vihaisesti)
- sana lihaksi
Kunpa tuo tulisi meissä kaikille lihaksi.
Paavali vaelsi rauhan evankeliumia rohkeasti ja ihmisiä pelkäämättä julistaen kunnes hän saattoi sanoa: "Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt."
Nyt on meidän aikamme pitää esillä totuuden evankeliumia, "sopivalla ja sopimattomalla ajalla". Nyt on meidän aikamme "nuhdella, varoittaa, kehoittaa, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella" ilman vihaa ketään ihmistä kohtaan.
On muistettava Johanneksen (1.Joh.2:9) sanat: "Joka sanoo valkeudessa olevansa, mutta vihaa veljeänsä, se on yhä vielä pimeydessä."
Paavali kirjoittaa Timoteukselle voimakkaita ja vakavia sanoja:
4:1 Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta:
4:2 saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.
4:3 Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
4:4 ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.
4:5 Mutta ole sinä raitis kaikessa, kärsi vaivaa, tee evankelistan työ, toimita virkasi täydellisesti.
4:6 Sillä minut jo uhrataan, ja minun lähtöni aika on jo tullut.
4:7 Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt."
2.Timoteuksen kirje.- etukäteen kiittelen
Voisitko antaa esimerkin, miten tällä palstalla voisi voittaa pahan hyvällä?
- Ved.2
Itsekin olisin oikein kiitollisella ja hyvällä mielellä kun Semper ylimpänä parannuksesta parannukseen siivittävin mielin rientäisi näppäimistölle "hyviä mieliä " toivottamaan kaiken miinustelun ja pahuuden kylvön keskellä. Oikein toivorikkaana esimerkkiä odotellessa. Kun en vaan sellaista hänen tekstistään parhaalla tahdollakaan löydä.
Minusta näyttää jopa Teuvo pyhäkoulupojalta Semperiin nähden. Mutta pahoin pelkään, että sieltä sydämen syövereistä pulppuaa entistä vedättelevämpi ja panettelevampi sielu. Minusta pikemminkin näyttää, että kyseinen aloittaja pyrkiikin vo
ittamaan hyvääkin tarkoittavan kommentin pahalla ja sydäntä riipaisevalla loukkaavalla kommentilla. Ja jotenkin tuntuu siltä, että aloittaja on itse postannut kaikki miinukset omien kommentieni perään.
Jos tekstini on pahaa, niin ihan opetukseksi odottelen ja myös etukäteen kiittelen esimerkinomaisesti konkreettista taistelua, miten tämä minunkin pahuuteni voitetaan Semperin hyvällä.
Olen itseasiassa ihan varma, että Semper käy postaamassa miinuksiaan mm. eri koneilta. Jotta tekstini antaisi vaikutelman, että laaja lukijakunta saisi käsityksen negatiivisuudestani. Siehän sälli oot, sano Rokka.
Itselle ja muille uskoville tutuille on tämä Semperin demonisuus ollut tuttua jo alun alkaen muutaman vuoropuhelun jälkeen. Mutta en itsekään olisi uskonut, että se on noin patologista laatua. Tässä ihan vesi kielellä odotellaan hyvällä voittamisen opetusta ja metodiikkaa noinkin arvostetulta ja plussia vilisevältä palstamogulilta.
Ailahtelevaan ja vedättelevään tyyliisi tottuneena ymmärrän olla vastaamatta sinun monimieliseen haasteeseesi.
Koska sinua kuitenkin kiinnostaa hyvyyden voitto pahasta, niin katsoppa millaisen aloituksen saan aikaan aiheesta. Aloitukseni on vastaus nimimerkille "etukäteen kiittelen".
Aloitusta odotellessasi etsi jostain käsiisi korkkiruuvi ja tutkaile sitä. Ihastele korkkiruuvia ja lausu: 'Oi kunpa oisin suora kuin sinä!'
Olethan kehunut minun huumorintajuani, joten siinä sinulle pieni pläjäys huumorin saralta:)
Taisteluterveisin, hyvyyden puolesta - pahuutta vastaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu5993077Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu892582Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all211651Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771562Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101490Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔451456- 691424
Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut3141322- 271308
Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun901203