Kun esimerkiksi lihatuotteissa on viimeinen käyttöpäivä, mitä se käytännössä tarkoittaa? Kun eihän asia niin ole, että ruoka-aine menee käyttökelvottomaksi klo 0.00 viimeisen käyttöpäivän jälkeen, kun se sekuntia ennen vielä oli kelvollista.
Viimeinen käyttöpäivä
9
1233
Vastaukset
- käyttöpäivä hyvä päi
No se onkin suuntaa antava päivämäärä. Kauppa ottaa tuotteen myynnistä silloin, koska takuuaika on ummessa. Vähän sama kun ihminen täyttää 50v. silloin on käyttöpäivä ummessa, mutta silti on vielä alämää jäljellä.
- Slut loppu
Parasta ennen merkintä on suuntaa-antava..., ei viimeinen käyttöpäivä.
- epämääräinen maku
Söin eilen ja tänä aamuna voileipää ja minusta se maistui omituiselta. Kun katsoin Becel-margariinin käyttöpäivämerkintää oli se 26.10.11-18.1.2012. Eikö se ole liian pitkä, kolme kuukautta. Margariini ehtii härkiintyä jo siinä ajassa, kun se maistui jo epämääräiseltä vaikka viimeiseen käyttöpäivään on aikaa puolitoista kuukautta. Voi olla, että omituinen maku johtui siitä, että sitä on säilytetty kaupassa jonkun muun tuotteen vieressä kuten jonkun vihanneksen josta siihen on tarttunut makua.
- voitelee sekin
Kyllä makkarat ja loorat on eri hyllyssä. Olet tainnut itse pitää looraa peiton alla.
- esim.näin
voitelee sekin kirjoitti:
Kyllä makkarat ja loorat on eri hyllyssä. Olet tainnut itse pitää looraa peiton alla.
Viimeinen käyttöpäivä on elintarvikkeisiin merkittävä päivämäärä, jonka jälkeen tuotetta ei saa enää myydä, käyttää tai käyttää tarjottavan tai myytävän elintarvikkeen valmistuksessa. Viimeinen käyttöpäivä on merkittävä mikrobiologisesti helposti pilaantuviin tuotteisiin, joita ovat muun muassa pastöroimaton maito ja kerma, kypsyttämätön juusto, tuore liha ja tuore kala sekä sellaiset tuotteet, joissa ei ole käytetty lämpökäsittelyä tai säilöntäaineita. Käyttöpäivä merkitään tuotteen pakkaukseen, ja siinä on oltava ainakin päivämäärä ja kuukausi, mahdollisesti myös vuosi
Parasta ennen
Sellaisiin tuotteisiin, jotka eivät ole mikrobiologisesti helposti pilaantuvia, merkitään parasta ennen -päiväys. Se eroaa viimeisestä käyttöpäivästä siinä suhteessa, että tuotetta voidaan myydä parasta ennen -päiväyksen jälkeenkin, jos sen laatu ei ole oleellisesti heikentynyt. - jiäkuappi
Niinkun miten ois tarttunut ? Haloo... niissähän on muovirasia ja folio päällä... taasko näitä jotka koittaa vetää provoa.
Oot ite säilyttänyt sen jonkun raakasipuliastian vieressä avoimena ja vetisi
tököttäen keskellä pakettia.
Ihan normi säiytysaika, eikä mene pahaksi suljetussa rasiassa ihan heti sen jälkeenkään
Tarkoittaa sitä että tuotteen valmistaja takaa tuotteen olevan turvallinen ja käyttökelpoinen mainittuun päivämäärään asti. Edellyttäen tietenkin että kylmäketju ei ole katkennut.
- Kolme päivää
Ei se niin olekaan. Yleensä se tuote alkaa maistua vähän oudolta jo pari päivää ennen viimeistä käyttöpäivää.
Itse en käytä mitään tuotteita joissa viimeinen käyttöpäivä on kolmea päivää lähempäna. Esim. jos on makkarapaketti jossa on viimeinen käyttöpäivä 6.12. niin en enää tänään söisi, vaan laittaisin roskikseen. Viimeinen käyttöpäivä on ikään kuin takuuaika, jonka puitteissa tuotteen valmistajaa takaa tuotteen käyttökelpoisuuden asianmukaisesti säilytettynä. Useimmat tuotteet ovat myös päiväyksenkin mentyä umpeen käyttökelvollisia, mutta tuotteen valmistaja ei kanna enää siitä vastuuta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792322Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1371481- 1331452
- 1541193
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373927Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67684Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683