Kun hakijoita arvioidaan työhaastattelussa, on tärkeää muistaa mitä he sanovat. Meidän tutkimuksemme osoittaa, että jos haastattelijat muistavat hakijoista vähemmän näiden kasvojen ”kauneusvirheiden takia, vähentää se heidän kokonaisarviotaan heistä, sanoi psykologian professori Mikki Hebl Ricen yliopistosta.
http://www.iltasanomat.fi/muoti-kauneus/nama-kasvojen-kauneusvirheet-saattavat-maksaa-sinulle-tyopaikan/art-1288431454464.html
Naamakertoimen vaikutus
10
572
Vastaukset
- jooo..
No enemmän merkitystä kuin naama on kyllä työttömyyden pituus. Itse olin liki vuoden työttömänä ja kokoajan työn saaminen vaikeutui.. No onneksi sain sillä seuraavaksi varmaan uudelleenkoulutus tai työkkärin kautta saadut työharjoittellut jota sainkin mutta o´nneksi työllistyin juuri sinä hetkenä kun ne olisivat alkaneet.
- Moni asia vaikuttaa
Naaman lisäksi vaikuttaa moni muukin asia.
Yleinen olemus, puhetapa, aktiivisuus (passiivisuus), silmiin katsominen/katseen välttely, "pakkoliikkeet" jne.
Eli työhaastattelussa ainakin itse tarkkailen hakijaa muultakin kantilta kuin ammatilliselta. Tietysti sopivuus työhön/ammattitaito ovat ratkaisevia, mutta olen raakannut monta hakijaa em. asioiden takia.
Kun tekee paljon haastatteluja, niin aika helposti huomaa hakijasta, onko hän sopiva hakemaansa työhön. Vaikka ammattitaito olisi kohdallaan, mutta muut avut heikot, en palkkaa hakijaa.
Toimin IT-alalla, ja haastattelen hakijoita 1-2 / kuukausi.- aaaa_
Jos ammattitaito on kohdallaan, mutta kukaan ei ota töihin, kun on näkevinään puutteellisia "muita avuja", niin mitäs moisen ikityöttömän sitten pitäisi tehdä?
Pistää kouluttamaan jo kohdallaan olevaa ammattitaitoaan lisää? Kouluttaa tästä työkkärin toimesta väkipakolla lähihoitaja paikkaamaan työvoimapulaa, jolloin tämä valmistuu untuvikkona uudelle alalle?
Ja jolloin ei ole enää ammattitaitoa ja "muuta avut" ovat edelleen perseellään?
Heps! Tiedänkin! "Ei ole minun ongelmani?" Eiköstä juu? - ***vetin komia
aaaa_ kirjoitti:
Jos ammattitaito on kohdallaan, mutta kukaan ei ota töihin, kun on näkevinään puutteellisia "muita avuja", niin mitäs moisen ikityöttömän sitten pitäisi tehdä?
Pistää kouluttamaan jo kohdallaan olevaa ammattitaitoaan lisää? Kouluttaa tästä työkkärin toimesta väkipakolla lähihoitaja paikkaamaan työvoimapulaa, jolloin tämä valmistuu untuvikkona uudelle alalle?
Ja jolloin ei ole enää ammattitaitoa ja "muuta avut" ovat edelleen perseellään?
Heps! Tiedänkin! "Ei ole minun ongelmani?" Eiköstä juu?Jos on kaksi tasavertaista hakijaa, kauniimpi tai komeampi
vie paikan. Näin se on aina ollut ja tulee olemaan. - hankala olen!
Ammattitaito kohdallaan!
Luulisi että etenkin IT-alalla se ammattitaito olisi merkityksellisempää kuin ääretön sosiaalisuus - paitsi tietenkin myyntimiehet!
Mutta ihan oikeassa olet, ja tämänhän on joku yliopistoihminenkin sanonut, että arvostetaan liikaa sosiaalisuutta. Eli työpaikkahaastattelussakin huomion vetävät ne, jotka ovat sosiaalisia neroja, tuovat itsestään kaikenlaista positiivista kuvaa esiin, hymyilevät, kertovat myönteisiä asioita ylimyönteisellä tavalla. Niin, aina se ei ehkä se ammattitaitovaatimus täytykään, mutta onko sitten tulossa ongelmia sen takia työyhteisöön, niin se jää nähtäväksi.
Voi olla hyvä kiinnittymään työpaikkayhteisön johtajahahmoihin, mitäs silloinhan on turvassa, vaikka työt ei sujuisikaan. Mutta jos se jatkuu pitkään, että henkilön olemassaolon oikeutus työyhteisössä perustuu siihen, että hän on kiva ja sosiaalisesti hyvä tyyppi, semmoinen jonka kanssa juttu luistaa, mutta työt sen sijaan eivät, niin siitä riippumatta onko kyseessä yksin tehtävä työ vai tiimityö, niin jos tämän kivan ja hyvän ja nätin tyypin työt jäävät muitten hoidettavaksi, niin kai se jo rupeaa rassaamaan muita! Ai niin, ja sitten vielä se asia, että nämä tuollaiset tyypit ovat kyllä aina sitten vaatimassa muilta työpanosta ja tarkkailevat mitä muut tekevät - ja kylmän rauhallisesti itse poistuvat tasan tarkkaan 7:45 täyteen tultua, ovat jopa kellokortin vieressä oottamassa että tulee tarkasti sitten tilanne merkattua, yhtään ei ole joustoa työaikojen suhteen niin että venyttäisivät omaa panostaan, joku joutuu aina tekemään heidän jättämänsä työt, ja aina, jos ovat paikalla kun jonkun toisen sijaistamisesta olis kyse tai kiiretöitä tehtävänä, vaativat että tuo, tuo ja tuo, tuo ei ikinä... Mutta ei se mitään, kiva tyyppi.
Mutta hyvä tietää.... Ilmankos minä jäänkin ilman, kun olen ruma (naamani kyllä muistetaan rumuudestaan), vähemmän sosiaalinen, ehkä vähän tyhmän kuvan itsestäni antava, että sillä viisiin! Sellainen hankala tyyppi, joka ei seurustele muitten kanssa. - Moni asia vaikuttaa
hankala olen! kirjoitti:
Ammattitaito kohdallaan!
Luulisi että etenkin IT-alalla se ammattitaito olisi merkityksellisempää kuin ääretön sosiaalisuus - paitsi tietenkin myyntimiehet!
Mutta ihan oikeassa olet, ja tämänhän on joku yliopistoihminenkin sanonut, että arvostetaan liikaa sosiaalisuutta. Eli työpaikkahaastattelussakin huomion vetävät ne, jotka ovat sosiaalisia neroja, tuovat itsestään kaikenlaista positiivista kuvaa esiin, hymyilevät, kertovat myönteisiä asioita ylimyönteisellä tavalla. Niin, aina se ei ehkä se ammattitaitovaatimus täytykään, mutta onko sitten tulossa ongelmia sen takia työyhteisöön, niin se jää nähtäväksi.
Voi olla hyvä kiinnittymään työpaikkayhteisön johtajahahmoihin, mitäs silloinhan on turvassa, vaikka työt ei sujuisikaan. Mutta jos se jatkuu pitkään, että henkilön olemassaolon oikeutus työyhteisössä perustuu siihen, että hän on kiva ja sosiaalisesti hyvä tyyppi, semmoinen jonka kanssa juttu luistaa, mutta työt sen sijaan eivät, niin siitä riippumatta onko kyseessä yksin tehtävä työ vai tiimityö, niin jos tämän kivan ja hyvän ja nätin tyypin työt jäävät muitten hoidettavaksi, niin kai se jo rupeaa rassaamaan muita! Ai niin, ja sitten vielä se asia, että nämä tuollaiset tyypit ovat kyllä aina sitten vaatimassa muilta työpanosta ja tarkkailevat mitä muut tekevät - ja kylmän rauhallisesti itse poistuvat tasan tarkkaan 7:45 täyteen tultua, ovat jopa kellokortin vieressä oottamassa että tulee tarkasti sitten tilanne merkattua, yhtään ei ole joustoa työaikojen suhteen niin että venyttäisivät omaa panostaan, joku joutuu aina tekemään heidän jättämänsä työt, ja aina, jos ovat paikalla kun jonkun toisen sijaistamisesta olis kyse tai kiiretöitä tehtävänä, vaativat että tuo, tuo ja tuo, tuo ei ikinä... Mutta ei se mitään, kiva tyyppi.
Mutta hyvä tietää.... Ilmankos minä jäänkin ilman, kun olen ruma (naamani kyllä muistetaan rumuudestaan), vähemmän sosiaalinen, ehkä vähän tyhmän kuvan itsestäni antava, että sillä viisiin! Sellainen hankala tyyppi, joka ei seurustele muitten kanssa.Nyt et ymmärtänyt, mitä tarkoitin.
Siis kyse ei ole siitä, onko joku kaunis vai ruma. Tai onko sosiaalinen, vai hiljaisempi tyyppi.
Vaan siitä, minkälaisen kokonaiskuvan ja ensivaikutelman antaa.
Tutkittu totuushan on, että tuntemattoman henkilön tavattaessa, ensimmäiset 10 sekunttia ovat ratkaisevia siihen, minkälaisen kuvan henkilöstä saa.
Jos henkilö katsoo silmiin, kättelee rehdisti, ja vaikka vähän hymyilee, se ratkaisee jo paljon. Ja on siisti ulkoasu.
Jos on kaksi ammattitaidollisesti saman arvoista hakijaa, niin se, joka antaa positiivisemman kuvan itsestään, saa varmasti paikan. Ja välttämättä se ei ole haastattelijan tietoinen valinta, vaan tulee jostain alitajuisesti.
Ja se, kumpi noista sopeutuu paremmin työyhteisöön, niin sitähän on haastattelu/valintatilanteessa mahdoton sanoa, mutta valintahan on tehtävä, ja valinta usein osuu siihen, joka vaikuttaa sopivammalta. Joko tietoisesti tai alitajuisesti.
- ....
Ei välttämättä, kauneus on voi olla myös uhka työpaikalla tai herättää kateutta.
- jatketaan
Kävin eilen haastattelussa yhdessä vuokratyövoimaa välittävässä firmassa. No, paikkaa meni jollekin muulle. Kotiin tultuani tutkailin nettiä, ja voi, voi, kun meni taas hyvät neuvot sivu suun, sillä huomasin, että olisi pitänyt pukeutua vähän paremmin (tosin oli ihan siistit vaatteet, mutta työn laatu olisi edellyttänyt ehkä hieman virallisempaa linjaa, tosin EN EDES TIENNYT ITSE VUOKRATYÖNTEKIJÄÄ HAKEVAN FIRMAN NIMEÄ, että sekin olisi hyvä tietää ennen kuin haastatteluun menee), toinen oli että taisin hieman lipsua ja laverrella asioita liian yksityisasioihin menevästi, kolmas oli tietysti se että ryhdikkäästi istuminen ei ollut sekään ihan kunnossa ja äänikin oli kai vähän vaisu ja plliisu, että ei ihan toimivan aktiivisen ihmisen kuvaa tullut.
No, ei se mitään. Hyvä vaan että joku iloinen ja positiivinen ikuinen hymynaama sai paikan. - pleksidd
Juuri tämän takia unelmoin siitä että voisin työllistää itse itseni eika tarvitsisi olla sellaisten ihmisten haastateltavina, jotka katsovat onko silmälasit vinossa vai suorassa. Toki jos tällainenkin henkilö, jolla silmälasit ovat vinossa on sosiaalinen, niin hänet palkataan.
Itse en siis käytä silmälaseja, mutta kuvainnollisesti.. - Ben Z.
No kansanedustaja Jaana Pelkonen, Kok. Tyhmä kuin saapas. Sen mielestä ratkaisu mihin tahansa ongelmaan on se että teetetään ihmisillä yhä enemmän palkatonta pakkotyötä.
No sen Jaanan naama semmonen pikkunätti. Nyt sitten ollaan kansanedustaja. Jos lärvi olisi ollut rumempi niin ei olisi nyt kansanedustaja, vaan asukkina jossain vajokeille tarkoitetusta laitoksessa.
Ugh olen provonnut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053101Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1521219Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793