kumppanin huuliherpes

huolestunut

Häiritsisikö teitä, mikäli seurustelukumppaninne kärsisi huuliherpeksestä? Voisitteko suhteen ollessa vielä alkuvaiheessa mahdollisesti jättää jonkun tämän takia? Tiedän, että kyseessä on hyvin yleinen vaiva, mutta ilmeisesti se voi tarttua myös sukupuolielimiin. Tarvitseeko tätä mielestänne pelätä huuliherpeksen ollessa oireettomana?

39

5662

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BraceKult

Minua ei, sillä olen immuuni herpekselle.

Ei sillä muutenkaan olisi mitään väliä, eihän se edes 'kuki' kuin satunnaisesti, esim. stressin takia.

• ljljsl

ei tarvi pelätä oireettomana juurikaan, pieni vaiva todellisuudessa, monille iso märkö. meillä oon kaikenlaisia vaivoja, älä nyt hyvä ihminen toista hylkää tämän perusteella jos muuten synkkaa.

• FF

Onko olemassa ihmisiä, joilla ei ole huuliherpestä? Ei ole tullut mieleenkään että se voisi olla este suhteelle.

• närpesherpes

Eiköhän huuliherpes ole ihmisten vaivoista niitä pienimpiä. Yrittää vaan olla kehittämättä sitä itselleen ja silloin kun on herpes huulessa, niin välttää suukottelua ja suuseksiä. Näin minäkin olen toiminut jo monet vuodet, eikä koskaan ole ollut ongelmia.

• 34cx9§m

Olispa syy purkaa suhde!

Huuliherpes on käytännöllisesti katsoen jokaisella joka ajoittain aktivoituvana tai sitten kokonaan piilevänä siellä hermosoluissa eläen.

Joskus ennen sukupuolielimissä eli hieman erilainen herpes kuin suussa/huulissa. Nykyään tääkään sääntö ei enää sukupuolitapojen muututtua enää oikein päde.

• ällöä?

Itselläni on huuliherpes, mutta välillä unohdan koko asian, koska oireilee n. kerran vuodessa tai kahdessa.
      Ei ole koskaan tullut mieleenkään, että mies antaisi kenkää tämän takia :)

On sulla murheet.

• hyiherpess

Helppohan se ihmisenä jolla on huuliherpes sanoa, että pieni juttu.

Minä, jolla sitä ei ole, kyllä aikalailla kauhistun, kun joku kertoo että omistaa sen viruksen. On totta, että aika monella se on, mutta ei muuten tarkoita, että kaikilla.

Mielummin ottaisin sellaisen jolla sitä ei ole, kuin sen, jolla se on, mutta tottakai sellaista on vaikea löytää. (kun pitäisi olla periaatteessa kokematon neitsyt, jo pusuttelun suhteen ja sen lisäksi myös tarkka hygienistaan)

• ällöä?

Vastausviestisi valotti kuinka iso ongelma on kyseessä. Sinulle.
        Taidat olla aika nuori?
        Kun kerran neitsyyttäkin vaadit, ei edes pusukokemuksia saisi olla...

Saahan sitä toivoa/vaatia vaikka mitä, mutta samalla saattaa menettää sen onnenkin.
        Tsemppiä silti etsintään :)

• hyiherpess
        ällöä? kirjoitti:

Vastausviestisi valotti kuinka iso ongelma on kyseessä. Sinulle.
        Taidat olla aika nuori?
        Kun kerran neitsyyttäkin vaadit, ei edes pusukokemuksia saisi olla...

Saahan sitä toivoa/vaatia vaikka mitä, mutta samalla saattaa menettää sen onnenkin.
        Tsemppiä silti etsintään :)

En ole nuori, eikä se maailmaa kaatava asia ole. Kuten totesin, MIELUMMIN ottaisin sellaisen jolla sitä ei ole. Mielummin mä ilman herpestä eläisin, kuin että ottaisin taudin itselleni sen takia, koska puolisolla se on.

Ja ei ollut muuten vaatimuksissakaan mitään tuollaistam vaan KUTEN KIRJOITIN.

"mutta tottakai sellaista on vaikea löytää. (kun pitäisi olla periaatteessa kokematon neitsyt, jo pusuttelun suhteen ja sen lisäksi myös tarkka hygienistaan) "

Eli ihmistä, jolla ei ole herppestä on vaikeaa löytää niiden keskuudesta, jotka jo ovat harrastaneet seksiä ja pussanneet eri ihmisiä suulle tai muuten käyttäneet esim. paljon samoja laseja tuntemattomien kanssa.

• Sirikko
        hyiherpess kirjoitti:

En ole nuori, eikä se maailmaa kaatava asia ole. Kuten totesin, MIELUMMIN ottaisin sellaisen jolla sitä ei ole. Mielummin mä ilman herpestä eläisin, kuin että ottaisin taudin itselleni sen takia, koska puolisolla se on.

"mutta tottakai sellaista on vaikea löytää. (kun pitäisi olla periaatteessa kokematon neitsyt, jo pusuttelun suhteen ja sen lisäksi myös tarkka hygienistaan) "

Eli ihmistä, jolla ei ole herppestä on vaikeaa löytää niiden keskuudesta, jotka jo ovat harrastaneet seksiä ja pussanneet eri ihmisiä suulle tai muuten käyttäneet esim. paljon samoja laseja tuntemattomien kanssa.

Ei huuliherpeksen saamisella ole välttämättä mitään tekemistä sen kanssa, onko ja kuinka monen kanssa pussaillut, seksin harrastamisesta nyt puhumattakaan! Moni saa sen jo sikiöaikana veren mukana tulevana tartuntana omalta äidiltään. Itse kuulun tähän joukkoon - sain sen sangen siveää elämää viettäneeltä, 1910-luvulla syntyneeltä äidiltäni - ja tuskinpa tyttärenikään vielä siinä vaiheessa kovin "kokenut" oli kun 2-vuotiaana se hänellä ensimmäisen kerran ilmeni (pojilleni se ei jostain syystä ole siirtynyt lainkaan.

• ällöä?
        hyiherpess kirjoitti:

Totta, käsitin väärin kirjoittamasi. Pahoittelut!
        Itselle tosiaan huuliherpeksestä ei ole ollut koskaan kummempaa haittaa, mutta tiedän toki ihmisiä kelle on.

Elämä on valintoja, jokainen tekee omansa.

• ällöä?
        ällöä? kirjoitti:

Totta, käsitin väärin kirjoittamasi. Pahoittelut!
        Itselle tosiaan huuliherpeksestä ei ole ollut koskaan kummempaa haittaa, mutta tiedän toki ihmisiä kelle on.

Elämä on valintoja, jokainen tekee omansa.

Vastaus oli siis sinulle, hyiherpess!

• Hmm..

Tähän on pakko sanoa, että mistä tiedät ettei sinulla ole sitä? Okei, jos on jotenkin testattu, niin sitten. Mutta kun virus voi olla, vaikkei se ikinä rakkulaa tekisikään. Kaikilla kun ei oireile..

• Päätös on sinulla

Jos perhedyt asiaan, niin kaikilla ihmisillä on (huuli-)herpesvirus.Myös sinulla. Osalla se aktivoituu rakkulavaiheeseen, osalla ei. Jollakin se aktivoituu kerran elämässä, jollakin aina kun jokin painaa mieltä tai on flunssaa.

Mutta sitten itse ap. kysymykseesi. Koska asia on sinulle psyykkisesti noin vaikea, suosittelen ettet ala seurustelemaan ihmisen kanssa, jolla on tai on joskus ollut aktiivina huuliherpes. Koska asia on saanut mielessäsi tuollaiset mittasuhteet, se voi aiaheuttaa muita ongelmia suhteeseen myöhemmin. Eli joo, tässä tapauksessa huuliherpes on hyvä syy siihen, ettei ala tapailemaan sen omaavaa henkilöä. Syy ei ole siis huuliherpes, vaan siihen kohdistuvan traumasi seurannaiset.

• 94++++????
        Sirikko kirjoitti:

Ei huuliherpeksen saamisella ole välttämättä mitään tekemistä sen kanssa, onko ja kuinka monen kanssa pussaillut, seksin harrastamisesta nyt puhumattakaan! Moni saa sen jo sikiöaikana veren mukana tulevana tartuntana omalta äidiltään. Itse kuulun tähän joukkoon - sain sen sangen siveää elämää viettäneeltä, 1910-luvulla syntyneeltä äidiltäni - ja tuskinpa tyttärenikään vielä siinä vaiheessa kovin "kokenut" oli kun 2-vuotiaana se hänellä ensimmäisen kerran ilmeni (pojilleni se ei jostain syystä ole siirtynyt lainkaan.

Herpes vaan ei ole veressä kuin ensitartunnassa. Sen jälkeen se ei ole eikä elä veressä. Se ei tartu veriyhteyksistä. Mystistä siis on miten sen voi veren kautta saada, ellei se ole tarttunut nimenomaan raskaaksi tullessa.

• Vanha ketju ja vanhat viestit, mutta vastaan silti. Minä sain huuliherpeksen vauvana äidiltäni. Eli tarttuminen ei vaadi vastakkaisen sukupuolen suudelmaa. Voit itse olla tietämättäsi viruksen oireeton kantaja.

• oma terveys tärkeä!

Huuliherpes voi tarttua ja todennäköisesti tarttuukin suusta sukuelimiin. Tyypit 1 ja 2 eivät ole suotta olemassa.

Harkitsin exän jättämistä jo suhteen alkuaikoina, mutta hän kertoi herpeksestään vasta kun se oli jo myöhäistä ja tartunnanriski oli jo niin selvä, ettei enää ollut paluuta. Huuliherpes siirtyi minulla kyllä juuri sinne ja vaikka sitä ei ole varsinaisesti diagnosoitu niin kyllä oireet olivat niin selvät, ettei ollut epäilystäkään siitä mikä vaivasi.

Suosittelen siis lähtemistä vielä kun voit ja kun ei ole vielä liian myöhäistä. Huuliherpestä minulla sen sijaan ei ole. Tartunta on kaiketi muuten (kumpi tahansa versio) vaikeampaa mieheltä naiselle, kun taas naiselta miehelle tartunta on aika takuuvarma..

• ojoooii

"Tartunta on kaiketi muuten (kumpi tahansa versio) vaikeampaa mieheltä naiselle, kun taas naiselta miehelle tartunta on aika takuuvarma.."

Asia on juuri päinvastoin. Miehestä tauti tarttuu helpommin naiseen kuin päinvastoin.

• Meisseliherpes
        ojoooii kirjoitti:

"Tartunta on kaiketi muuten (kumpi tahansa versio) vaikeampaa mieheltä naiselle, kun taas naiselta miehelle tartunta on aika takuuvarma.."

Asia on juuri päinvastoin. Miehestä tauti tarttuu helpommin naiseen kuin päinvastoin.

Mulle huuliherpes tarttui meisseliini naisen suusta

• faktatietooo
        Meisseliherpes kirjoitti:

Mulle huuliherpes tarttui meisseliini naisen suusta

Meisseliisi on tarttunut ihan toinen virus kuin huuleen tuleva herpes simplex 1. Alapään virus on nimittäin herpes simplex 2.

• sä ja sun faktas
        faktatietooo kirjoitti:

Meisseliisi on tarttunut ihan toinen virus kuin huuleen tuleva herpes simplex 1. Alapään virus on nimittäin herpes simplex 2.

Älä kirjoita faktaa luuloistasi. HSV 1 ja 2 ovat ratkaisevilta osiltaan identtiset ja vaikka 2 esiintyy USEAMMIN alapäässä ja 1 yläpäässä, ne esiintyvät myös hyvin paljon ristiin. Ovat esiintyneet aina ja etenkin muutaman vuosikymmenen ajan, kun suuseksi on yleistynyt. Et siis tiedä millainen on virus, miten se esiintyy ja saattaa esiintyä etkä kumpi häneen on tarttunut. Et tiedä että ala- ja ylähuulessa voi olla sama ja kumpi tahansa, etenkin nykyään.

Ja muuten, huuliherpestä, mitä jotkut tarjoaa kaikille, EI ole kaikilla. He tarkoittavat HSV 1:stä mutta sitä ei todellakaan eikä ihan takuu varmasti ole kaikilla. Esimerkiksi minulla.
        Sinänsä en pidä koko herpestä yhtään minään, enkä tajua koko vouhkaamista, mutta että ei, sitä ei ole kaikilla.

• riksraks
        sä ja sun faktas kirjoitti:

Älä kirjoita faktaa luuloistasi. HSV 1 ja 2 ovat ratkaisevilta osiltaan identtiset ja vaikka 2 esiintyy USEAMMIN alapäässä ja 1 yläpäässä, ne esiintyvät myös hyvin paljon ristiin. Ovat esiintyneet aina ja etenkin muutaman vuosikymmenen ajan, kun suuseksi on yleistynyt. Et siis tiedä millainen on virus, miten se esiintyy ja saattaa esiintyä etkä kumpi häneen on tarttunut. Et tiedä että ala- ja ylähuulessa voi olla sama ja kumpi tahansa, etenkin nykyään.

Ja muuten, huuliherpestä, mitä jotkut tarjoaa kaikille, EI ole kaikilla. He tarkoittavat HSV 1:stä mutta sitä ei todellakaan eikä ihan takuu varmasti ole kaikilla. Esimerkiksi minulla.
        Sinänsä en pidä koko herpestä yhtään minään, enkä tajua koko vouhkaamista, mutta että ei, sitä ei ole kaikilla.

Huuliherpes, HSV 1 ON noin 80% suomalaisista,ja tosta on ihan turha kinastella,se on niin yleinen että ihan ihmetytää miksi nykyään itketään jonkun herpeksen "yskänrokon" perään,se aina ollut suomalaisilla. Genitaaliherpes on melko samanlainen mutta ei kuiteskaan,on pikkasen ärhäkämpi kuin huuliherpes,vai väitättekö että meillä kaikilla on genitaaliherpes suussa,ja eikun uudenlaisia mainoksia tekemään töllöön jos näin on lol.

• aksu

"oma terveys tärkeä", tarttuiko huuliherpes kumppaniltasi rakkulavaiheessa vai oireettomana?

• 6+17

Vinkki huuliherpeksestä kärsivillä: sen jälkeen kun aloitin käyttämään huulirasvana apteekin punaista bepanthenia, niin en ole kärsinyt huuliherpeksestä. Sitä ennen sain aina kerran tai pari vuodessa yskänrokon, joka pahimmillaan puhkesi veriseksi halkeamaksi.

• oma terveys tärkeä

Oireettomana. Ja joo, huuliherpeksen alapääversiota kutsutaan nrolla 2, muuten ihan sama tauti.

• ...

Kyllä huuliherpesvirus on kaikilla elimistössä. Toisilla oireettomana, toisilla taas välillä puhkeaa. Meillä käytiin koulussa tää asia läpi.
      Itellä ei koskaan oo ollu oireita ja oon testannu tarttuuko se. Oon juonu kaverin kans samasta pullosta, kun sillä on ollu huuliherpes aktiivisena, ei tarttunu. Äitillä on aina välillä huuliherpes näkyvänä, joten se on siirtyny myös muhun, mutta tosiaan mulla ei oo oireita. Eikä varmaan tuukkaan koskaan. Myöskään vesirokko ei oo muhun koskaan tarttunu, vaikka on yritetty tartuttaa. Se on saman viruksen aiheuttama. Samoin vyöruusu.

• tarja.turku

Soitapa sukupuolitautipoliklikalle niin saat tietää asiantuntijalta tarttumisesta jne.

• valeläägäri

Oiskohan sitten hiukan risti-immuniteettia, eli jos olet sairastanut esim. vesirokon (ennen vanhaan kaikki lapset sairastivat sen viimeistään 5-vuotiaana), huuliherpes ei tartu.
      Rokotetaanko nykyään myös vesirokkoa vastaan? Se estää rokkotartunnan, mutta on voinut johtaa huuliherpeksen lisääntymiseen.

• Huolissani minäkin

Minua ei huuliherpes häiritse, koska kaikilla on se virus joka tapauksessa.
      Mutta jfinni tai joku muu paukama. Se ei käy. Olen kuullut että finnit tai mustapäät voi tarttua, joten missään tapauksessa ei saa koskaan tulla mitään finnin näköistä (pientäkään) tai jätän heti toisen.

• fjaälkajlä

No se kannattaa varmasti yhtä paljon kuin jättää huuliherpeksen vuoksi :). En voi todellakaan tajuta, että joku jättäisi toisen huuliherpeksen vuoksi. Exälläni oli herpes nr 2 ja nyxälläni herpes nr 1. En ole koskaan saanut herpesoireita kummaltakaan näiden pitkien vuosien kuluessa ja lapsiakin on kumminkin tehty :). Kyllä ainakin herpes nr 1 saadaan yleensä jo lapsuudessa kun joku sukulainen halaa tai suukottaa. Omasta immuniteetista vain on kiinni, tuleeko oireita vai ei.

• pöööö

kuhan muistuttaa toisto aina kosketuksen jälkeen pestä kätensä ja kattoo ettei samasta kupista juo silloin kun on herpes.

• fdbdfbzdf

Huuliherpes

Julkaistu 24.07.2006
      Päivitetty 18.11.2010

Huuliherpes on herpes simplex -viruksen aiheuttama, toistuva huulen rakkuloiva tulehdus. Vaivaa kutsutaan myös yskänrokoksi. Yskänrokko ei ole sairautena yleensä vaarallinen. Kosmeettinen haitta voi kuitenkin olla merkittävä, minkä vuoksi vaivaan etsitään koko ajan tehokkaampia hoitoja. Nykyisin vaivaa hoidetaan lähinnä paikallisvoitein.

Oireet

Herpes simplexin aiheuttama ensimmäinen tulehdus jää usein diagnosoimatta tai se sekoitetaan tavallisiin kurkkutauteihin. Oireina on suun limakalvojen, joskus kasvojen ihonkin rakkulointi ja haavaumat (ks. kuvat). Useimmiten samalla esiintyy kuumetta, lihassärkyjä, kurkkukipua ja kaularauhasten suurenemista ja arkuutta. Oireet voivat kestää parikin viikkoa. Taudin parannuttua sairaus jää asumaan hermosoluihin.

Herpeksen uusiutuminen eli residivointi aiheuttaa tyypillisen huuliherpeksen. Oireet ovat monelle tutut: ensin tulee kutinan ja kirvelyn tunnetta huuleen, myöhemmin sitten rakkulointia yleensä toispuoleisesti huuleen. Vaiva kestää muutamasta vuorokaudesta muutamaan viikkoon. Atoopikoilla ja vakavasti sairailla tulehdus voi levitä kasvojen iholle laajemmaltikin.

Aiheuttaja

Huuliherpeksen aiheuttaa herpes simplex -virus, yleensä tyyppi 1. Ensimmäisen tulehduksen jälkeen herpesvirus jää asumaan kasvojen alueen hermosoluihin ja aiheuttaa aika-ajoin huulen tulehtuman (ks. kuvat). Huuliherpeksellä on kiusallinen taipumus ilmaantua esimerkiksi stressin, UV-säteilyn tai flunssan yhteydessä. Näissä tilanteissa elimistön immuniteetti on tilapäisesti alentunut, jolloin herpesvirus aktivoituu ja aiheuttaa oireita. Huuliherpes on alkuvaiheessa yleensä aktiivisempi ja saattaa uusia tiheästikin, mutta aikaa myöten tilanne rauhoittuu ja aktivoituminen on harvinaisempaa.

Diagnoosi

Sairaus on itsekin helppo todeta oireiden ja huuleen ilmaantuvan rakkuloinnin perusteella. Lääkärissä ei välttämättä tarvitse käydä.

Hoito

Apteekista on saatavissa ilman reseptiä huuliherpekseen asikloviiriä, pensikloviiria ja dokosanolia sisältäviä voiteita, joilla oireita voi lievittää ja taudin kestoa jonkin verran lyhentää. Lisäksi löytyy hepariinia ja sinkkisulfaattia sisältävää voidetta sekä lääkkeetöntä huuliherpeslaastaria, jonka tarkoituksena on nopeuttaa huuliherpeksen paranemista vähentämällä herpeksen tarttumista ja ehkäisemällä ruven muodostumista. Mahdollisimman aikaisessa vaiheessa aloitettu hoito auttaa parhaiten. Lievissä tapauksissa ei hoitoa välttämättä tarvita.

Mikäli on syytä epäillä, että sairaus voi aiheuttaa merkittävämpiä ongelmia, voidaan huuliherpestäkin hoitaa tablettikuureilla, joskus jopa suonensisäisellä lääkityksellä. Ongelmia aiheutuu yleensä merkittävästi sairaille ihmisille, joiden immuunivaste on häiriintynyt. Tällaisia potilaita ovat mm. syövän vuoksi sytostaatteja käyttävät sekä aids-potilaat.

Jos herpes uusii jatkuvasti ja aiheuttaa potilaalle merkittävää haittaa, mahdollinen vaihtoehto on tabletein toteutettava estolääkitys. Siinä lääkettä otetaan päivittäin, yleensä ainakin muutaman kuukauden ajan.

• rgsdfgsf

Moi!
      minkä ikänen oot?
      just ootkos töissä tai koulussa jossain?
      Mitäs harrastat?
      Onko sulla huuliherpes?
      Aijaa no terve

• ääoo

En jättäisin huuliherpeksen vuoksi. Todennäköisyys sille, että tulevallakin kumppanilla olisi huuliherpes on aika suuri. Suomalaisesta aikuisväestöstä n.80-90% on herpesviruksen kantajia, toisilla tauti ei vain aktivoidu näkyväksi kun taas toiset saavat herpeksen huuleen silloin tällöin. Niin on siis suuri tuo kantajien määrä, että ei-kantajuus tuolee virukselle on melkein harvinaisuus,,,,

Itselläni on huuliherpes, joka aktivoituu säännöllisen epäsäännöllisesti. Silti mieheni, jonka kanssa olemme olleet 12 vuotta ei ole herpestä saanut tai ainakaan hänellä se ei oireile. Silloin kun herpes on aktiivisena ihan maalaisjärjen käyttö riittää estämään tartunnan eli; ei pussailua, suuseksiä, samoista astioista syömistä/juomista, ei yhteistä pyyhettä/tyynyä.... Ei se nyt kuitenkaan mikään "hyppykuppa" ole, joka siitä huulesta ilmaannuttuaan pomppaa sen partnerin kimppuun!

• Täti

Kyllä kumminkin kannattaa miettiä haluaako herpeksen ehdottomasti. Kaikilla ei sitä ole, vaikka täällä niin tahdotaan väittää.
        Itse sain alapäähäni, kyseisen vaivan kun herra ei moisesta vaivautunut kertomaan, enkä huomannut hänellä milloinkaan mitään oireita, ei rakkuloita, haavaumia, tms. Silti tarttui.
        Joka väittää, että herpes on melko mitätön vaiva, niin olen vahvasti eri mieltä. Itselläni se on todellinen kiusallinen vaiva ja puhkeaa joka kuukausi, eikä mitkään lääkeet siihen ole helpotusta tuoneet.
        Eikä tähän herpekseen ole mitään parannuskeinoa, ihan mukava tauti.

• Rajajoku

Minä jätin aviomieheni 25-vuoden avioliiton jälkeen, kun hänelle tuli nuha :)

Kysyykö joko tätä ihan tosissaan ja oletteko te kaikki vastanneet tähän ihan tosissanne?

• Anonyymi

Ei haittaa!

• Anonyymi

Sain yhden yön muhinoissa naiselta huuliherppeksen, sen jälkeen tapasin puolisoni joka vasta myöehemmin hoksasi ai et sulla on tommoinen vaiva, oletkos sä pettänyt oli eka kysymys. Kerroin ja ihan ymmärettävää että vaimo ei ole halunnut suudella tai antaa mun nuolla kun huuli on hellänä.

• Anonyymi

Hyvä että huulessa eikä alapäässä, usein oireeton mutta tressi laukaisee joskus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      303
      11669
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5962
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5309
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4399
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4289
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3621
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3618
    9. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3145
    Aihe