Näkymättömyys

Näkymätön Ninni

Olen luonteeltani ujo, ylitunteellinen ja -herkkä (ja empaattinen myös, vaikka useimmiten olen itse saanut osakseni vain tunnekylmää ja tylyä kohtelua).

Kaikki juontaa juurensa lapsuuden kodista. Olisin tarvinnut isää lähelleni, mutta hän jäi etäiseksi ja pelottavaksi. Äitikään ei ollut kovin läheinen. Lähinnä me lapset tunsimme olevamme tiellä kaiket päivät. Positiivista huomiota ja läsnäoloa saimme hetkittäin vain silloin, kun kannoimme koulusta hyvän arvosanan tai olimme muuten kiltisti. Jos isällä oli huono päivä, me lukkiuduimme huoneeseemme koko päiväksi emmekä hiiskahtaneet sanaakaan. Tätä tapahtui usein. Meillä ei myöskään koskaan käynyt kotona vieraita eikä meitä lapsia koskaan kannustettu sosiaalisiin suhteisiin saati näytetty mallia, miten sosiaalista elämää eletään. Kun kaikki tämä oli sitä elämää mitä me elettiin vuodesta toiseen, en tiennyt paremmasta enkä osannut kodin ulkopuolellakaan käyttäytyä kovin rennosti.

Minua alettiin kiusata koulussa murrosiän kynnyksellä ja olin yksin asian kanssa lähes kymmenen vuotta. Muutettuani toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, pystyin vihdoin jollain tasolla irrottautumaan kiusaajistani ja tuntui, kun olisin syntynyt uudelleen. Tapasin mieheni ja perustin hänen kanssa perheen. Euforiaa kesti pari vuotta. Sittemmin elämä on tasaantunut, meillä on oma koti ja kaksi lasta. Ja minulla taas se saat***n yksinäisyys ja huonommuuden tunne. Vuosien takaiset kiusaamistilanteet tulevat mieleen joka päivä ja kun oikein ahdistaa, on vaikea moikata naapureita tai mennä edes kauppaa. Kassan välinpitämätön ilme kruunaa pahan olon usein. Lasten takia yritän olla välittämättä ja hoen itselleni, että huonommuus ja paha olo on vaan oman pääni sisällä. Mutta mutta... Let's face it, olen ujo äiti ja epävarma itsestäni. Pelkään, että tartutan tämän "taudin" ennenpitkää lapsiini.

Haluan epätoivoisesti ystäviä, mutta minun on vaikea viedä uusia tuttavuussuhteita seuraavalle asteelle. Pidän kotiamme turvapaikkanani ja ahdistun kamalasti, jos joku on tulossa kylään. Eipä meillä yleensä ketään käykään. (Tässä jo huomaan, että olen järjestämässä omille lapsilleni samanlaista lapsuutta kuin itselläni oli. En silti mielestäni ole pelottava tai ahdistava äiti ja kodissamme on kaikilla hyvä olla.)

Haluan olla hyväksytty ja toivottu, mutta enimmäkseen kuulen kaikenlaisia möläytyksiä ja sammakoita itsestäni, esimerkiksi anoppilassa. Miehen puolen sukulaiset eivät ole minulle läheisiä vaikka sitä toivoisin. Yleensä jos joku jää seuraani kahden kesken, hän hyvin liukkaasti siitä katoaa jonnekin. Minun kanssani on ilmeisesti vaikea löytää keskustelua. Joskus tuntuu, ettei minulla ole edes samaa taajuutta muiden ihmisten kanssa... Sanon jotain, ja kaikki on ihan hiljaa, vaikka olisin esittänyt kysymyksen. Ilmeisesti olen myös näkymätön!

Jos joku ventovieras heittäytyy juttusille, hyvänä päivänä voin jutella pitkät pätkät ja enemmänkin. Ventovieraan kanssa se on helppoa. Joskus minua kuitenkin ahdistaa ihan kympillä, jos näyttää, että joku haluaa tulla juttusille. Silloin yritän jotenkin huomaamattomasti paeta paikalta. Tiedän, lapsellista. Aina ei vaan jaksa. Sitten kun taas jaksan ja vaikka moikkaan jotakuta puolituttua kadulla, minulle ei vastata mitään takaisin. Purjehditaan vaan kylmästi ohi. Tällainen tuntuu tosi pahalta, kun tosiaan niitä positiivisia kokemuksia muiden ihmisten kanssa on niin vähän jos ollenkaan.

Mitä tässä nyt yritän sanoa tai oikeastaan kysyä, on, että onko muilla ujoilla kokemuksia yllä mainitsemastani näkymättömyydestä? Miten saisin sisälläni olevan elämänkipinän syttymään niin, että minutkin nähdään ja minäkin haluan nähdä muita?

17

641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Invisible Girl

      Onpa kuin olisin omia ajatuksiani lukenut. Monta kertaa olen miettinyt, olenko jotenkin kummajainen kun vielä tälläkin iällä (35v.) kärsin ulkopuolisuuden tunteesta, huonommuudesta muita kohtaan, tunteesta ettei minusta kukaan aidosti välitä. Luonteeltani olen hiljainen, arka ja ns. hitaastilämpiävä. Tarvitsen runsaasti aikaa tullakseni läheiseksi ihmisten kans ja voidakseni olla oma itseni. Ja siinä kun alan "lämmetä" ihmisille, tulla avoimemmaksi ja tuoda itseäni paremmin esille, huomaankin että minut on jo unohdettu ja nämä rohkeat, suupaltit ihmiset ovat siirtyneet paremmille vesille.
      Olen tällainen ei-suosittu huomaamaton persoona, ystäviä minulla on vain muutama. Olen ns. kotihiiri, joka en käy juuri missään ja olen huono ylläpitämään ihmissuhteita. En juurikaan soittele ystävilleni, siitä syystä, että en "uskalla" ottaa heihin yhteyttä siinä pelossa etten keksi mitään puhumista ja josko heitä ei kiinnosta nähdä minua.
      Koen erittäin kiusalliseksi tilanteet joissa en keksi ihmisille puhumista, vaikka kyseessä olisi hyvä tuttukin eivätkä toisetkaan juttele minulle. Ehkä he luulevat että haluan tietoisesti olla omissa oloissani yksin enkä jutella mitään. Vaikka nautinkin yksinolosta, silti kaipaan välillä ihmisten seuraa. Mutta yleensä siinä käy niin, että jälkeenpäin tunnen vain pahaa mieltä siitä syystä, että en ole saanut tuntea oloani porukassa hväksytyksi juuri sen takia että olen ollut hiljaa.
      Esim. eilen oli työyhteisöni jouluruokailu. Paikalla oli runsaasti tuttuja. Ja kuten aina, niin nytkin että tuttavat juttelivat keskenään ja nauroivat. Minä tapani mukaan kuuntelin sivusta toisten juttuja ja hymyilin. Lopulta siinä kävi niin, että toiset lähtivät pöydästä porukassa tupakalle, minä jäin yksin pöytään istumaan. Ruokailun päättyessä odottelin että nämä naiset tulisivat sanomaan edes heipat mutta niin he olivat minut unohtaneet. Eikä se ole niin helppoa mennä tyrkyttämään itseään porukkaan, jos on jo kerran jäänyt ulkopuolelle.
      Minä olen luonteeltani myös jotenkin "hidas". Joudun aina miettimään, mitä sanoisin ja miten asiani ilmaisisin niin, että se olisi helposti ymmärrettävissä. Aikani kun olen pohtinut asiaa ja olisin ehkä valmis tuomaan sen esille, ovat nämä nopeat, rohkeat suupaltit jo puheissaan edenneet seuraavaan aiheeseen. Palaapa siinä sitten jo läpi käytyyn asiaan... Enkä oikein muutenkaan saa isommassa porukassa puheenvuoroa, usein on käynyt niin että olen sanomassa jotakin mutta joku keskeyttää, alkaa kertoa omaa asiaansa tai omia mielipiteitäänn. Olo on jyrätty joten mitä minun mielipiteilläni on väliä. Näin kävi viimeksi eilen kun meillä kävi vieraita ja mieheni keskeytti mitä olin sanomassa. Parempi olla hiljaa, puhukoon muut kun sen osaavatkin ja heitä kuunnellaan.
      Ehkäpä minusta saadaan jotenkin snobi kuva, vaikken sitä todellakaan ole.
      Välillä huomaan itsestäni, että välttelen tietoisesti ystävienkin seuraa. Etenkin jos ystävät ovat mielestäni kohdelleet minua huonosti ja olen jostakin pahoittanut mieleni, käyttäydyn kuin en huomaisikaan heitä ja välttelen heidän seuraansa. Ja joskus huomaan ajattelevani marttyyrimaisesti että "en anna itsestäni mitään elonmerkkiä, katsotaan kauanko menee että joku kaipailee minua". Lapsellista, tiedän minäkin. Joskus kyllä jälkeenpäin kaduttaa, jos olen tietoisesti käyttäytynyt ynseästi ihmisiä kohtaan. Mutta nämä keitä joskus karttelen ja vältän, ovat olleet minuakin kohtaan epäkohteliaita. Ja ovat persoonina sen verran vahvoja, että joskus hieman pelkäänkin heitä. En osaa olla heidän seurassaan oma itseni. Pelkään että he juttelevat kanssani vain velvollisuudesta, mielistelevät ja takanapäin sitten katselevat nenän vartta pitkin ja puhuvat keskenänsä pahaa.
      En tiedä, auttoiko kertomukseni yhtään sinua mutta halusin että tiedät, että muitakin ujoja ja näkymättömiä on. Viime aikoina on taas tämä aihe vaivannut mieltäni, joten sain oivan tilaisuuden purkaa sisimpääni samalla.

    • Näkymätön Ninni

      Kiitos, kun vastasit, Invisible Girl :) Minulle et ole näkymätön vaan kohtalotoveri, ja ymmärrän tasan, mitä kirjoitit.

      Mietin itsekin näitä juttuja välillä enemmän ja välillä vähemmän. Kuten elämässä yleensä on vuoroin helppoa ja vuoroin vaikeaa, ei yksinäisyyskään aina ole niin kovasti pinnalla, kuin se minulla tällä hetkellä on. Onneksi. Mutta se, mikä tästä jojoilusta tekee niin rankkaa on se, että käyn joka kerta mielessäni samat jutut lapsuudesta murrosikään ja aikuisuuteen... Ihan kuin huonojen muistojen vaaliminen jotenkin helpottaisi oloa, päinvastoin.

      Tuntuu, että hyviin asioihin on aina vaan vaikea tarttua. Ennemmin muistan ikävän ihmisen ikävän ilmeen kuin mukavantuntuisen kotiäidin, jonka kanssa rupattelin hetken leikkipuistossa. Iän karttuessa olen alkanut pikkuhiljaa katkeroitua ja kovettua sisältä. Ainakin liiallisuuksiin menevä ihmisten miellyttäminen (esimerkiksi oman käytöksen muuttaminen tai mielipiteiden rakentaminen muiden vastaavien varaan) on vähentynyt. Mieluummin ajattelen nykyään, että olkoot sitten. Jos joku on inhottava mulle, en minäkään jaksa yrittää. Toisaalta se helpottaa, mutta toisaalta en haluaisi kovettaa sydäntäni :(

      Muutama vuosi sitten, kun meillä ei vielä ollut lapsia, tapasimme miehen kanssa käydä erilaisissa bileissä suht tiuhaan. Minulla oli niissä tilaisuuksissa aina kamalan ulkopuolinen olo, vaikka tietysti toivoin, että olisin saanut uusia ystäviä tms. Mutta tosiaan yleensä niissä kyllä kävi niin, että sosiaalisemmat tapaukset pitivät jatkoja keskenään ja jättivät minut yksin tupakanhimon yllättäessä. Lakkasin käymässä ko. juhlissa, kun aloin odottaa esikoista. Se helpotti kummasti, sillä olin jo ahdistuksen partaalla: Voi ei, taasko yhdet ulkopuolisuusbileet?! Kyllä sen aisti, kun toiset ei välittäneet musta tai tykkäsivät puhua selän takana.

      Facebook on muuten sellainen kapine, mikä vaan tukee tätä ulkopuolisuuden tunnetta. Niin paljon tuttuja ihmisiä ja naamoja... Mutta niin vaan minä olen siellä sähköisessäkin maailmassa jäänyt kaiken ulkopuolelle. Oksettaa laittaa jotain tilapäivityksiä, kun kukaan ei "tykkää" tai kommentoi.

      Vuosien karttuessa olen alkanut arvostaa itseni kanssa samalla aaltopituudella olevia tuttavuuksia. Sen tietää sekunnissa, milloin jonkun kanssa jutut kolahtaa. Sellaiset tapaukset vaan on harvassa, en edes muista, milloin on viimeksi tullut vastaan :/ Ennemmin tunnun törmäävän ihmisiin, joilla on taipumusta narsismiin ja heikompiensa nokkimiseen (esim. työpaikalla). Usko elämään on koetuksella ja aika usein mietin, miten omat lapset pärjää aikanaan vaikkapa koulumaailmassa.

      Olen yrittänyt hellittää itsekontrollia ja olla seurassa enemmän "out of control". Se on ihan hiton vaikeaa, kun en enää itsekään tiedä, kuka oikeasti olen.

      No, nyt tää alkaa mennä tajunnanvirraksi. Mieleen nousee kuitenkin vielä yksi juttu. Voisiko olla niin, että toisten pahansuovat ilmeet, välinpitämättömyys yms. onkin mun omassa päässäni? Ei, ei se oo mahdollista. Kun minä olen jollekin ystävällinen, tämä toinen kääntääkin kylmästi selkänsä. Ei sellaista voi kuvitella. Tekisi mieli kirkua, että ******* moukat, ei ihmistä saa näin kohdella!

      • Invisible Girl

        Näkymätön Ninni, osaat kirjoittaa hienosti, pukea ajatukset sanoiksi :-). Ja nimimerkkisi, se on niin kuvaava!
        Minullakin on välillä aikoja, että hyväksyn itseni tällaisena kuin olen, yksinäisyys ja ulkopuolisuus - unohduksissa oleminen eivät haittaa mutta välillä sitten putkahtaa pintaan. Johtuen ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että en pääse mukaan kaveriporukkaan. Facebook on kaiken pahan alku ja juuri. Monta kertaa olen manannut että pitikin alun alkaen liittyä siihen, mutta enää en sieltä pois pääse, sen verran olen addiktoitunut siihen ;-). Lähes päivittäin tuolla saa vain pahan mielen itselleen - lukea sieltä kuinka kaverit ovat keskenään käyneet elokuvissa, syömässä, lenkillä jne. Ja ylistetään sitä, miten ihana ja tärkeä ihminen toinen on. Eipä kukaan minulle koskaan sano noin. Ehkä en ole niin ihana ja tärkeä ihminen.
        Muutenkin nuo kuppikunnat joita tuolla facebookissa syntyy, ärsyttävät. On tiettyjä ihmisiä jotka eivät koskaan tykkää tai kommentoi juttujani mitenkään. Ja jos näiden ihmisten juttuihin kommentoin jotakin, nämä kommenttini ohitetaan kuin niitä ei olisikaan. Eli eikö ajatuksillani ole mitään merkitystä?
        Tässä vast'ikään jäin jälleen kerran miettimään, ettei seuraani taideta kokea kovinkaan tärkeäksi. Pyysin yhtä ystävääni kanssani elokuviin. Hän yllätyksekseni lupautui mutta ilmoittipa heti että pyytäisimme myös yhtä hänen läheistä ystäväänsä mukaan. Tunnen hänet kyllä (olen lisäksi hänen lapsensa kummi) mutta jostain syystä olen jo pidempään kokenut hänen käyttäytyneen minua kohtaan jotenkin ylimielisesti ja koppavasti. Nykyään meitä ei kutsuta esim. kylään muutoin kuin lapsen syntymäpäiville. Ennen sentään nähtiin kohtuullisen paljonkin. Ehkä olen "ylpeydelläni ja snobilla käytökselläni" loukannut häntä. Mene ja tiedä.
        Mutta palatakseni aiheeseen... Kävimme tuolloin kolmisin elokuvissa mutta koko tuon ajan minulla oli olo, että olen 'liikaa'. Jokin aika sitten kuulin mieheltäni, että nämä naiset olivat lähteneet yhdessä elokuviin. Siis tottakai heillä on oikeus tähän, mutta en voi sille mitään että ensimmäinen ajatus mikä mielessäni kävi, oli se, että eipähän minun seurani ollut kelvannut mukaan. Mutta tuolloin kun minä pyysin ystävääni elokuviin kanssani, oli ensimmäinen toive että myös tämä toinen pääsisi mukaan.
        Tiedän, kuulostaa lapselliselta ja joku varmaan ajattelee että kasva aikuiseksi mutta nämä ajatukset tulee mieleen väkisin kun koen itseni ei-suosituksi ja hylätyksi näissä tilanteissa. Mahdollisimman paljon koetan olla ajattelematta näitä ihmisiä ja vältellä tilanteita ja paikkoja joissa joudun käymään läpi näitä itsetuntoa syöviä ajatuksia. Mutta se on vaikeaa, kun olosuhteiden pakosta joudun törmäämään tähän päivittäin.
        Mutta miten helpottavaa onkaan kuulla, että jossakin on joku, joka käy samanlaisia tunteita läpi ja kärsii samasta asiasta. Joku joka ymmärtää, miltä tämä kaikki tuntuu.


    • Voihan helvata

      Kuin olisin lukenut omaa tekstiäni... paitsi että olen 18-vuotias poika....
      Eli sinänsä aika huolestuttavaa ku omat ajatukset natsaa harvinaisen hyvin 30 vuotiaiden naisten kanssa...

      • Näkymätön Ninni

        Meitä on paljon... Yksinäisyys ei katso ikää tai sukupuolta, valitettavasti :(


    • Näkymätön Ninni

      Olitpa ystävällinen, kun ehdotit elokuviin menoa. Ikävää, että siitä tuli sulle lopulta vaan huono olo :( Lähtisin heti viivana elokuviin, jos joku pyytäisi. itse olen aika huono ehdottamaan mitään tuollaista, koska pelkään, että joudun taas tilanteeseen, jossa koen itseni ulkopuoliseksi. Se on pahimmillaan todella halvaannuttava tunne!

      Kauhean kiva olisi törmätä toiseen yhtälailla yksinäiseen ihmiseen, sillä silloin ei olisi niin suurta pelkoa tulla torjutuksi. Tämähän se kynnys mulla yleensä on, kun kaikki muut on jo klikkiytyneet keskenään, ja minun pitäisi siihen väliin itseni jotenkin tunkea... Ei muuten onnistu!

      Ei-suositun ja hylätyn lisäksi tuttuja adjektiiveja sosiaalisissa tilanteissa ovat suojaton, haavoittuvainen, paljas (kaikki nahka ja ihokerrokset kuorittu pois niin, että kirveltää), pelokas ja uhrikin jopa. Jos minusta tuntuu tältä, sen on varmaan pakko näkyä myös ulospäin. Kaikesta huolimatta olen hyväksynyt itseni tällaisena kuin olen. Haastavinta onkin sitten oppia hyväksymään muiden ennakkoluulot ja mielipiteet itsestä. Mitkä niistä on tosia ja mitkä olen kuvitellut itse?

      Kaipa se on terapiaan lähdettävä, kun ei tässä mikään muukaan tunnu auttavan :/ Jos ois kaveri, niin yhteiset kahvittelut tms. ajais ihan saman asian, ja elämä hymyilisi taas.

      Mukavaa lauantai-iltaa ja lämpimiä ajatuksia sinulle :) kuppi teetä ja sohvalle lojumaan. Sellainen on suunnitelma ainakin täällä.

    • Invisible Girl

      Tuolloin olin kyllä itsekin yllättynyt siitä, miten uskalsin pyytää ystävääni mukaan elokuviin. Muutoin olen tullut tosi araksi pyytämään ketään, etenkään tätä samaista ystävääni mihinkään, sillä niin usein olen tullut torjutuksi, joutunut pettymään 'sitten joskus'-lupauksiin (joita ei ole koskaan tullutkaan) että enää en edes uskalla enkä haluakaan pyytää mihinkään. Haluan suojella itseäni torjunnalta.
      Ja mikä kaikkein pahinta, myös oma mieheni torjuu minut. Hän on täysi vastakohta minusta; sosiaalinen, rohkea ja aktiivinen. Hänellä on runsaasti ystäviä ja kaikki ihmiset pitävät hänestä. Hänkään ei ymmärrä sitä, miten ihminen voi olla tällainen. Muutamaan kertaan olen saanut kuulla, miten hän häpeää minua. En usko että hän suuremmin arvostaa minua, en ainakaan koskaan ole kuullut hänen sanovan niin. Eli kun kotonakaan ei ole ketään, joka kunnioittaisi minua sellaisena kuin olen, kuinka kykenisin itse siihen.

    • Invisible Girl

      Ja kiitos lauantai-illan toivotuksista! Saunoin lasteni kanssa, syötiin tortilloja ja todellakin lojuin sohvalla teekupposen kanssa kynttilöiden tuikkeessa. Lapsukaiset katsoivat elokuvaa vanhemman lapsen huoneessa. Rakastan rauhallisia, harmonisia lauantai-iltoja kynttilöitä poltellen, herkkuja napostellen. Haaveilen siitä, että voisimme istuksia kaikessa rauhallisuudessaan, ilman pauhaavaa televisiota ja möykkääviä lapsukaisia, ehkäpä jotain klassista musiikkia kuunnellen mutta mieheni on niin erilainen kanssani ettei hän taitaisi viihtyä noin ;-).
      Harvinaista muuten että valvon näin pitkään. Ehkäpä olen niin innoissani tästä, kun löysin tämän avauksesi ja saan purkaa tänne tuntojani.
      Mutta onpa joskus ennenkin käynyt näin, että olin innoissani luultuani saavani uuden samankaltaisen ystävän. "Ystävyyttä" kesti jonkin aikaa, kunnes se loppui kuin seinään. Ehkä olimme liian samanlaisia; yhtä arkoja ja huonoja ylläpitämään ihmissuhteita. Vaikka on muutama muukin hyvältä vaikuttanut kaveruussuhde loppunut yht'äkkisesti vaikkei vastapuoli ole ujo ollutkaan. Ehkäpä vika on sittenkin minussa. Kai minussa on jokin piirre joka karkoittaa ihmiset luotani.

    • Invisible Girl

      Tulipa mieleeni, että _mikäli_ haluat laittaa postia, niin sähköpostiosoitteeni on: [email protected].
      Hyvää yötä ja mukavaa viikonloppua! :-)

    • Invisible Girl

      Mieleeni tuli taas tänään, että olenkohan ihmisten mielestä jotenkin pelottavan näköinen vai missä on vika. Kun pystyis näkemään itsensä muiden silmissä. Ehkäpä epävarmana ja hieman totisenakin ihmisenä (en juurikaan hymyile ja en esim. osaa nauraa hersyvästi) perusilmeeni on jotenkin luotaantyöntävä. En sitä haluaisi, enkä ttarkoita. Mitenhän sen voisi muuttaa iloisemmaksi ja avoimemmaksi.
      Näin nämä kaverini tänään, joista jo kirjoitin. Olin lähdössä lenkille. Mieluummin olisin odottanut heidän lähtemistään tai kiertänyt toista kautta mikäli olisin tiennyt heidän juttelevan tien päässä. En voinut vain ohittaakaan heitä, joten jouduin jäämään "juttusille". Ettekä voi kuvitella miltä tuntui seisoa siinä kuuntelemassa heidän lähes kahdenkeskistä jutteluaan. Jälleen kerran jäi kaikkea muuta kuin hyvä mieli tuosta hetkestä. Minulle ei suotu juuri sanaakaan ja katseet oli jotenkin tylyjä ja mulkoilevia, en löydä sanoja kuvaamaan sitä ilmettä kun minun nähtiin lähestyvän. Aivan kuin olisin ollut joku tuikituntematon, ilme oli mitäänkuvaamaton.
      Oloni oli todella vaivautunut, en keksinyt mitään sanottavaa enkä keinoa lähteä tilanteesta pois.
      Jälleen kerran päätin jättäytyä takavasemmalle. Minulla on koti ja lapseni, keskityn niihin. Minun luokseni saa tulla, meillä saa käydä mutta minä en seuraani tyrkytä, en halua olla kenellekään vaivaksi.

    • voi että <3

      Muuta ajattelutapaasi. ei se helppoa ole, mutta mahdollista.
      olen 23 ja sinkku, mutta minulla on vähän samantapaisia kokemuksia kuin sinulla.
      isäni on aina ollut etäinen, minua koulukiusattiin lapsena ja en koskaan oikein sopinut joukkoon, vaikka minulla joitain ystäviä oli. lisäksi koin seksuaalista hyväksikäyttöä lapsena joka vääristi identiteettiäni ja luottamuskykyäni aika tavalla.
      minäkin olin vuosia masentunut/ahdistunut/yksinäinen.
      jos kokoajan hoet itsellesi ettet ole tarpeeksi hyvä eikä sinulla ole mitään sanottavaa ja, että sosiaaliset tilanteet ovat kauheita niin silloin ne varmasti ovat. lakkaa haluamasta, että muut hyväksyisivät sinut vaan hyväksy itsesi. toista itsellesi monta kertaa päivässä, että olet kaunis ja ihana ja hymyile paljon. kun sinä olet tyytyväinen itseesi, sinulla on hauskempaa jutella muiden kanssa. jos taas olet ahdistunut ja mietit mitä muut sinusta ajattelevat niin silloin heihin tarttuu ahdistunut energiasi eikä heitä huvita olla tekemisissä kanssasi.

      hanki vaikka joku pieni söpö koira niin varmasti useammat tulevat juttelemaan. fobioista ja ahdistuksista pääsee ylitse vain laittamalla itsensä usein niihin epämieluisiin tilanteisiin, eli esim. kutsumalla lapsesi kavereiden vanhemmat illalliselle tai jotain.

      itse käytän Couch Surfing sivustoa ja menen kahville/majoitan Helsinkiin tulevia turisteja. olen tavannut ihan mielettömän kivoja ihmisiä sitä kautta, muutenkin ulkomaalaisiin on usein helpompi saada kontakti ja sosiaaliset taidot kasvavat siinä sivussa :)

      vaikutat oikeasti ihan huippu tyypiltä eli lakkaa vähättelemästä itseäsi. ei muutkaan tässä maailmassa täydellisiä ole. miksi siis ahdistua ja eristäytyä? elämä on tosi lyhyt kannattaa nauttia siitä.

    • Invisible Girl

      Onkohan meille ujoille, näkymättömille ihmisille mitään facebook-ryhmää, jossa saisimme olla tasavertaisia kaikkien silmissä, eikä meidän kommenttejamme ja tilapäivityksiä ohitettaisi kuin niitä ei oliskaan. Perustakaas joku sellainen! :-)

    • Näkymätön Ninni

      Totta kyllä osin on, mitä tuossa edellä jo mainittiin, eli omalla asenteella on paljon tekemistä yksinäisyyden tunteiden kanssa. TOISAALTA jos on jo ehtinyt vajoamaan kovin alas, ei sieltä niin vaan omin voimin nousta.

      Kierre on monilla alkanut jo lapsuudenkodista -> ei riittävästi rakkautta ja välittämistä vanhemmilta -> koulukiusaamista pahimmillaan useita vuosia -> ongelmat parisuhteessa, alistetuksi tuleminen jne. jne. Ympäristön on jossain määrin myös kannettava vastuu ihmisen hyvinvoinnista! Jos näet, että läheinen tai tuttava on yksinäinen, allapäin, tai kaipaa seuraa, ohitatko hänet vai lohdutatko?

      Meillä ihmisillä on tarve tulla nähdyksi, jotta voisimme hyvin. Parhaitenhan tämä näkyy lapsissa, kun he jatkuvasti vaativat huomiota: Äiti, isä, katso, katso, katso! Jos tarkalleen ottaen katsotaan, niin hyväksytyksi ja nähdyksi tuleminen on parasta huumetta. Sitten vasta se varsinainen elämä :)

      Invisible Girl, pidän sähköpostiosoitteesi mielessä :)

    • Sceptical Journey

      Hitsi, kun on samanlaisia elämänstooreja ko mulla. ;) Tosin olen paljon nuorempi vielä. Itselläkin tosi etäinen isäsuhde, ja äitikin oli aika kovapintainen, ehkä senkin takia kun vastasi lapsista yksin. Isä tosin alkanut pitää enemmän yhteyttä nykyään kun ikää on tullut enempi. Soittelee ja alkanut avautumaan minulle omasta lapsuudestaan (ennen tämä ollut aivan pimennossa).

      Ite oon tosin päässyt eroon tuosta alemmuuden tunteesta. En enää vaadi itseltäni mahdottomia, kun eiväthän muutkaan vaadi. Olen oppinut että minut hyväksytään juuri tällaisena persoonana mitä olen. Silloin itselläkin on paljon helpottuneempi olo muiden seurassa, ja pystyy ylittämään itsensä melkein kerta toisensa jälkeen. Muut suhtautuvat sinuun positiisesti ja saat itsekin enemmän itseluottamusta, ei enää jännitä niin jumalattomasti, ja jutunjuurtakin alkaa syntymään muiden seurassa.

      Voittajafiilis jo nyt, vaikka vielä vaiheessa ollaankin.

    • huih.... :)

      on kokemuksia. ja kun on ollut kauan näkymätön, on näkyvyys pelottava ja hämmentävä kokemus "ai, minuako se tarkoitaa ja muhun tutustua haluaa?"-tyyliin.

      rakastan elämää silti..... ja osaan selviytyä yksinkin, mutta joskus vaan kaipaisi ystävää jolle puhua pälpättää kaikkea hassua ja kokisi olevansa hyväksytty juuri sellaisena kuin on...

      ehkä joskus, en tiedä... aika näyttäää....

    • ujoudesta kärsivä

      FB:ssä ei tosiaan ole ryhmää ujoille ja sosiaalisesti rajoittuneille... Luin mielenkiinnolla mitä olitte muut kirjoittaneet. Paljon samoja kokemuksia itsellä. Olen kuitenkin pyrkinyt vahvistamaan suhdetta itseeni. Siis, että ajattelen olevani kaunis, hyväksyttävä ja fiksu, ihan normaali ihminen. Helposti vaan jos ei ymmärrä toisia ihmisiä tai ole samaa mieltä, niin pitää ne asiat sisällään. Ja toisaalta jotenkin tuntuu, että sitten sitä vasta erikoiselta alkaisi vaikuttaa kun liikaa viljelisi omaa ajattelutapaa, joka tuntuu usein poikkeavan muista. Toki on aina ilahduttavaa huomata, että muilla ihmisillä on samoja huolia ja tuntemuksia kuin itsellä.

      Minullakin on mies ja lemmikit, mutta ei muita kavereita juurikaan asuinpaikassani. Jos olen tutustunutkin kivoihin ihmisiin, niin he ovat muuttaneet tai vaihtaneet työtä jne. Työkin on yksi paikka missä nuo sosiaaliset taidot punnitaan ja monesti on miettiny, että omat sosiaaliset taidot ei oo niin hyvät kuin muilla. Mutta uskon, että niitäkin voi treenata. Siinä missä kroppaakin, heh. Itselläni uskoisin, että lapsuuden kodilla on suuri merkitys. Isäni oli alkoholisti ja on jo kuollutkin ja äitini on koko ikänsä ollut oikeastaan ilman ikäisiään kavereita. Eli pienistä murusista matkan varrelta olen kerännyt sosiaalisuuden oppeja, opettajista, sukulaisista, kavereista mitä on ollut, töistä... Lapsuudella täytyy olla paljon merkitystä ehjän identiteetin rakennuksessa.

    • ujohko

      Miehen tarina, olin myös koulukiusattu kiitos omituisen lapsuuteni. Kaikki julkiset esiintymiset ovat myrkkyä minulle vieläkin vaikka olen jo yli 40v. Myöskin vaikenen jos seurassa on vahvoja ja etenkin tuntemattomia ihmisiä. Ja ei siinä kaikki, lisäksi olen luonteeltani kiltti, en osaa sanoa toiselle ei. Tästä on seurannut mm se että suhteissani olen se joka pitää huolen kodista, lapsista, päästää toisen yksin lomalle jne. Sitten toinen löytää jotain parempaa, jännittävän ihmisen tms. Nyt erosin (erotettiin) toisesta pitkästä suhteesta ja en oikein tiedä mitä ajatella itsestäni, tekisi mieli haukata noidan omenaa ja herätä kunnes prinsessa suutelee. Ainoa asia mikä pitää minut pinnalla on lapseni, en halua mitään pahaa pojalleni, siksi tämäkin joulu "menee hyvin" vaikka sieluni huutaa unohdusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      188
      1512
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      27
      1237
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      313
      1153
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      1094
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      98
      967
    6. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      105
      950
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      131
      948
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      932
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      61
      910
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      86
      885
    Aihe