Onko tämä oikein?

Miksi?

Olen myymälässä töissä ja nyt saimme kivan tehtävän. Vihon jonka otsikko on Miksi asiakas ei ostanut?.
Siihen pitäisi nyt sitten kirjoitella syitä miksi asiakas ei ostanut. Onko tämä ihan normaali käytäntö palvelualalla? Miettiä jokaisen asiakaan kohdalla, että miksi ei ostanut mitään ja kirjoitella niitä ylös. Koen että tämä ei ainakaan meillä nosta työmotivaatiota.

Itse koen sen siis loukkaukseksi ammattitaitoani kohtaan. Myynti on meillä ollut ihan hyvä... Vai otanko nyt liian herkästi itseeni?

7

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kappas..

      Höpöhöpö. Mistäpä sinä sen voisit tietää, miksi asiakas ei ostanut. Vaikuttaa tekemällä tehdyltä tehtävältä. Mitenhän teillä muuten menee, noin henkilöstöjohtamisen kannalta? Onhan näitä vihkoon kirjoittamisia kuultu ennenkin, mitä ihmeellisimmistä syistä.

    • Miksi?

      Juu.. ei tuo henkiöstöjohtaminenkaan ihan mallillaan ole. Tämä työ saa minut aika laillla alamaihin, juuri tuolla esimiesten asenteella: Ette osaa mitään!... äsh... tuollaiset kirjoitusjutut on kyllä huonoja. Onko se "niskurointia", jos kieltäydyn vastaavista tehtävistä?

      • kirjailemaan

        En suosittele kieltäytymistä. Siitä on ikäviä seurauksia. Jos teillä on luottamusmies, ota yhteyttä ja kysele, onko vihkojutusta sovittu henkilöstön edustajien kanssa. Riippuu tietenkin siitä mitä myytte, mutta kai hyvä myyjä pystyy asiakkaan kanssa keskusteltuaan kirjoittamaan suunnilleen yhdellä sanalla, miksi tuote jäi sillä kertaa myymättä esim. ei vastannut ilmoituksesta saatua mielikuvaa tai tuote oli asiakkaalle sopimattoman kokoinen/mallinen/värinen.


    • On tosi ikävää, jos vihon saatesanoiksi ei tullut minkäänlaisia eväitä siitä, miksi vihkoa käytetään. Minusta pienikin infotilaisuus tarkoituksesta olisi ollut paikallaan.
      Voisit vaikka kysäistä esimieheltäsi - ihan rakentavassa hengessä.

      Maksava asiakas on liiketoiminnan perusta, ei kauppa kannata, jos tuotteet ei liiku.

      Voisiko syynä olla jonkinlainen kuluttajatutkimus - myyjä on tässä etulyöntiasemassa, koska hän kohtaa asiakkaan - kuulee ja kuullostelee asiakkaan tarpeet ja pyrkii vastaamaan niihin oikeilla tuotteilla. Jos tuotteet ei käy kaupaksi (tai ei käy kaupaksi tapeeksi hyvin), se voi johtua monesta syystä, ja juuri nämä syyt erityisesti kiinnostavat liikkeenharjoittajaa. Sehän tässä voisi olla 'tutkimuksen' taustalla.

      Etkö itse myyjänä jää joskus pohtimaan, miksi asiakas ei sitten ostanutkaan? Vaikeahan sitä on asiakkaiden aivoituksia arvailla, mutta pienellä oveluudella toki saattaisi saada jonkinlaisen syyn ostamattomuuteen.
      Näiden vihkomerkintöjen avulla liikkeenharjoittaja pystyisi parantamaan asioita; tuotteistoa, valikoimaa, hinta-laatu-suhdetta, myyjien palvelutaitoa ja tuotetuntemusta, ym ym ym.

      Yritä ottaa asia positiivisesti (ainakin kunnes joku sen toiseksi osoittaa), ja yrittäkää puhaltaa yhteen hiileen. Myymälän menestys koituu myös omaksi hyväksesi.

      Onnea ja menestystä joulumyyntiin ja muutenkin!

      • huhhahhei.

        Aloituksessa mainittiin, että myynti oli ihan hyvä. Jatkossa tuli ilmi esimiesten "ette te mitään osaa" -asenne. Jospa esimiehet voivat lähteä hakemaan syitä, miksi asiakas ei osta, vaikka omasta asenteestaan tai siitä, miten myymälää yleensäkin hoidetaan.

        Asiakaskyselynhän kaupassa voi tehdä. Niissä kun yleensä kysytään laajemmin asioita. Sellainen kannattaa tehdä, mikäli johto ei ole tyytyväinen myyntiin. Vika voi olla valikoimassa, myymälän tuotesijoittelussa, kilpailussa, sijainnissa...

        Kysy lisätietoja, osallistu, kysy vaikka neuvoja esimiehiltäsi, miten se asiakas sitten saadaan ostamaan. Vastuu myymälän kannattavuudesta on heillä, ei sinulla. Tsemppiä!


    • Miksi

      Juu.. kyllähän minä niitä mietin miksi joku ei osta. Aina voi kehittää itseänsä. Kävin sellaisen asiakaspalvelun kulttuuri kurssinkin omatoimisesti, kun yritin kehittää tekemistäni.

      Ehkä tässä on tosiaan se ongelma, miten asiat kerrotaan. kaikkeenhan on se syy, mutta kun kysyin esimieheltäni, miksi tällästä tehdään, hän vain kohautti olkapäitään ja totesi että muitten idea....

      Jep, mutta näillä mennään ja yritetään parhaamme!

      • No kyllä se varmaan siitä, jos motivaatiot riittää, ja tunnet oman arvosi.
        Esimieskin on usein vähän 'puun ja kuoren välissä', ja jos ei itsekään ihan ymmärrä moisen kuvion perimmäistä tarkoitusta, saattaa ottaa alaistensa tuskan henkilökohtaisena arvosteluna (ja jos ei vaikka itsekään tykkää koko ideasta, ei tietysti voi asettaa sitä kyseenalaiseksi, koska käsky on tullut ylempää).
        Äh, luulisin, että nämä on niitä juttuja, mitä jokaisessa työpaikassa tavalla tai toisella kohtaa. Hyvältä kuullostanut idea voi kääntyä ihan päättömäksi. Asioita ei ehkä tarvii ottaa niin henkilökohtaisesti (ennen kuin tullaan sormella osoittamaan).
        Toisaalta, tässä tulee tilaisuus heittää kritiikkiä 'asiakkaan suulla'. Tuskin itse kritisoisit myymiäsi tuotteita/hintaa/mikämättää, mutta jos se tulee asiakkaalta, sillä on ihan toisenlaista painoarvoa.
        Toivottavasti et ajattele, että puolustelen tätä jotenkin, Yritän vain tsempata sinua, että koita kestää pystyssä päin ja hymyssä suin, tämä on äkkiä ohi ja seuraava 'hyväjuttu' voi olla vielä äklömpi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7599
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1863
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1860
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1603
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1525
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      968
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      900
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    9. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      31
      749
    10. Mahabharata oli ensimmäinen maailmansota

      Toinen maailmansota oli oli vuosina 1914–1918
      Hindulaisuus
      241
      737
    Aihe