Eli siis Ooon jtn 157-159cm ja painoa on 64kg! Joo oon ylipainonen ei tarvi tulla haukkumaan sitten. Eli olenko liian lihava ratsastamaan PONEILLA? TAI HEVOSILLA? KAVERINI SANOI ETTÄ VAIN 30KG SAAVAT MENNÄ SHETTIKSILLÄ. Onko se niin? Ja hän sanoi että minä en voisi menntä shettiksellä! Onko se kans niin? Minulla alkaa Tammikuun 4 päivä ratsastus ja tarvitsen neuvoja ratsastukseen esim. selkäään nousuun (olen joskus kkoittanut enkä pääse. viime viikolla koitin) ja kaikkeen. Ja Laihdutukseen ja notkeuteen. Olen yrittänyt laihdutta mutta ei onnistu! Ja olen tehnyt venyttelyjä iltasin mmutta en tule notkeemmaksi ehkä... Minulla ei ole juurikaan voimaa paljon ja saan just ja jsut 10 miesten punnerrusta. ennen sain enemmän! auttakaa pliis! Kiitos jo etukäteen
Olenko Liian lihava ratsastamaan? Neuvoja Pliis!:)
126
6401
Vastaukset
- assi
Sun kaveris on väärässä shettiksien painoraa on 50kg. Ja älä huoli ne kyllä auttaa selkään! Ite painan 62kg!!!! Ja olen 10-v oon kyllä jotain 164cm. Jote ei siinä ole mitään hätää!
- selassa laihtuu!
Kuule harrastan itsekin ratsastatusta ja tiedän sen että kukaane ei paina liikaa 80kg enintään meen just ite ratsastaaa tänää eli keskiviikkoisin älä huoli ET PAINA LIIKAAA!
- -kiss.kiss.kiss-
selassa laihtuu! kirjoitti:
Kuule harrastan itsekin ratsastatusta ja tiedän sen että kukaane ei paina liikaa 80kg enintään meen just ite ratsastaaa tänää eli keskiviikkoisin älä huoli ET PAINA LIIKAAA!
Polle parat on niillä rankka elämä, ku pitää yrittää hiki turvassa kuljettaa porukkaa joka painaa noinkin paljon. Aatelkaas ny jos ite joutuisitte nelin kontin kuskaan vaikka edes 50 kiloa selässä. Sääliksi käyn heppoja :( *itkee rajusti* Eli , ei oo hevosen ja poninkaan elämä helppoa.
- assi
-kiss.kiss.kiss- kirjoitti:
Polle parat on niillä rankka elämä, ku pitää yrittää hiki turvassa kuljettaa porukkaa joka painaa noinkin paljon. Aatelkaas ny jos ite joutuisitte nelin kontin kuskaan vaikka edes 50 kiloa selässä. Sääliksi käyn heppoja :( *itkee rajusti* Eli , ei oo hevosen ja poninkaan elämä helppoa.
Eli mää painan sen 60kg ja oon jtn 164cm pitkä (oon kymmenen) ja olen ollut nelinkontin ja kantanut seläsäsni kahta tyttöä!! (ja niistä tuli suunilleen minun koko paino) se oli raskasta!! mutta sun kannattais miettiä miltä toisista tuntuu kun sanot noin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (se ei tunnu kivalta:(.......) ja hevoset on vahvoja eläimiä ja ne painaa paljon joten ne jaksaa todella hyvin!!!
- njogdnoinoö<<
Suhteessa eri asia. Hevonen painaa noin 500kg ja on pelkkää lihasta ja jos laittaa ihmisen selkään mikä on esim 50 kg niin sehän on siitä 1/10. Eli sama suhde 50 kg ihmiselle niin ei tartte kantaa kun 5kg paino selässään.. Nih. onko rankkaa?? Eihän se nyt ole..
- Järjen käyttöä....
Ootko ottanut huomioon että hevoset on ehkä pikkusen voimakkaampia ja kestävämpiä kuin me ihmiset? :)
- tällänevaa
Itte oon 14wee ja painan jotai 53kiloo, mut siis kyllä ne tallilla auttavat selkään ja kyllähän siinä laihtuu myös. On meidänkin tallilla ylipainoisia ihmisiä mutta ihan hyvin pärjäävät, joten älä huolehdi :) Ja tosiaan shettiksen painoraja on 50kiloo
- Kiitos
Kiitos kummallekin :) noista oli jo paljon apua :)
- 565786756868
no voi sentään.onpa niitä lännenmiehiä ollut sinua paljonkin isompia,ja tuskin hepan selkä on katkennut tai murtunut! että hyvää joulua vaan...
- tepah93
Oon ollu koko nuoruudeni ylipainoinen (reilumminkin)
Nyt esimerkiksi olen 173 cm/ 81 kg.
joskus kun ratsastin painoin jopa lähemmäs 90 kg ja silloin todella tuntui, ettei hevonen jaksanut.
Jos ratsastaa shettiksillä on vain pakko hyväksyä se, että sinä kasvat pituutta jolloin tulee painoakin. Sinun on silloin pakko luopua shettiksistä ja vaihtaa hevosiin. Shettiksellekin varmaan hieman kurjaa jos ratsastajan jalat osuu laukassa jalkoihin kun ne on liian pitkät.
Toki ratsastusta harrastaessa kannattaa yrittää pysyä sopusuhtaisena, mutta ainahan se ei onnistu syystä jos toisesta.- John väyne
Tuo on kyllä eläinrääkkäystä, otapa itse joskus 80kg selkääsi muuten kuin
makuullaan ja yritä liikkua.
Haloo.... HEPPATYTÖT.... Mitkä on hevosen oikeudet?
Säästäkää eläintä, menkää jollain moottoriajoneuvolla esim HD tai kelkka. - Iarany
John väyne kirjoitti:
Tuo on kyllä eläinrääkkäystä, otapa itse joskus 80kg selkääsi muuten kuin
makuullaan ja yritä liikkua.
Haloo.... HEPPATYTÖT.... Mitkä on hevosen oikeudet?
Säästäkää eläintä, menkää jollain moottoriajoneuvolla esim HD tai kelkka.No mietis vähän et hevonen on melkosen paljon voimakkaampi ku ihminen et se on pikku paino hevoselle. Kyl sitä hevosta hoidetaan ekä vain ratsasteta.
- Ruijan.hevonen
Sadisti!!!
- Ruijan.hevonen
Ruijan.hevonen kirjoitti:
Sadisti!!!
Tepahille oli tuo tarkoitettu!
- millie.m
Jaa-a, tämän mitta puun mukaan minä olen täys lihavuus hevosen selässä, kun olen yli 80kg :). Kyllä ne hevoset jaksaa. Minua on jopa opettaja laittanut ison ponin selkään, vaikka olen 180cm pitkä.
Kyllä ne yleensä siellä tallilla opettavat selkään nousun salat ja auttavat. Jos eivät, niin suosittelen tallin vaihtoa, koska kyllä perusasiaoita pitää opettaa. - Hollywoodgirl;)
Niinhän se siis on, että shetukoitten raja on 50kg, joillain pienemmillä vähemmän, tai isommilla enemmän. Mutta hevosilla ja isoilla poneilla voi sinun kokoinen täysin hyvin ratsastaa. : )
- :p
Hei miettikääs nyt kaikki jotka epäilette painavanne liikaa! Milläs ne isot yli 100kg miehet ratsastavat? Kyllä se hevonen kestää hieman isommankin taakan, joten huoli pois ja ratsaille! :)
- livöpuul
Niin,mutta koetapa 5hv perämoottorilla työntää laivaa.Hmm,ja kerro sitten täällä meille.Hmm,kulkiko?
- Kiitos ootte parhait
Kiitos paljon!!!
- kai53
Eipä tuo sinun painosi oikein ylipainolta edes vakuta mittojen mukaan , ehkä hieman koholla normaalista ? . Eikun tallille ja täyttä laukka kohti uusia kokemuksia .
- FatLADYZZZZZZZZZZZZZ
Ensinnäkin..
Mistä lähtien normaali painoinen on muuttunut läskiksi?? :O
Ainakin mie olen kuullut teorian että ihmisen normaali paino on suunnilleen pituus vähennettynä sadalla.. Eli "Liian lihavan" normaali paino olis silloin se 57-59kg.
Tottakai tuokin vaihtelee jos hlö sattuu olemaan enemmän lihasta jne..
Toisekseen...
Mie olen noin 160cm neito, painan reilusti yli sata kg ja olen ratsastanut.
Se hevonen oli vielä pieni, joku 150cm (luokitellaan kai poniksi, en tiedä kun en ratsastusta harrasta sen kummemmin). Mutta se hevonen miulle vaan sillä tallilla annettiin ihan omistajan toimesta. Hänen mukaansa hevonen jaksaa kannatella selässään 3 kertaa oman painonsa verran. Ja ei hevonen mitenkään kärsivältä vaikuttanut vaikka mie olin yhtä kyytiin sen selässä ainakin sen 30min. Se oli siis miun eka kerta hevosen selässä ja en uskaltanut muuta tehdä kun kävellä rennosti sen kyydissä. Kokemuksena se oli loistava. En kadu. :) Ilalla tuntui kyllä jaloissa että jotain oli tullut tehtyäkin. :)
Että en nytten tiedä mitä te ammattilaiset tai enemmän hevosia harrastavat olette tästä mieltä että teinkö väärin kun olen näin lihava ja ollut hevosen selässä johon miut laitettiin..?
Ja "Liian lihavalle" haluan sanoa vielä että anna mennä vaan. Älä mieti turhia itsestäsi tai stressaa joutavia ratsastukseen liittyen. Kyllä ne tallilla sinnu neuvoo ja ohjeistaa niin paljon kuin apua vain tarvitset. Niin ne tekivät miullekkin. :)- läskitappaa
Kaipa se hevonen kantaa jaksaa lihavankin ihmisen, mut miten sen selän käy pidemmän päälle? Onko elävä olento sulle vain kuntoiluväline, ajattelet että jos ei osat kestä niin vaihdetaan varaosia tai pistetään heppa teurastamoon?
On kamalaa kun itserakkaus ohittaa eläinrakkauden! On pelkkää vätystelyä jos ei viitsi pudottaa painoaa´n oman ja hevosen terveysrajan puitteisiin. Ketä kiinnostaa tuntuuko paksuissa jaloissasi kuin olisi jotakin tehnytkin, kiinnostaako itseäsi miltä hevosesta tuntuu kun on päivän mittaan kantanut läskejäsi? - FatLADYZZZZZZZZZZZZZ
läskitappaa kirjoitti:
Kaipa se hevonen kantaa jaksaa lihavankin ihmisen, mut miten sen selän käy pidemmän päälle? Onko elävä olento sulle vain kuntoiluväline, ajattelet että jos ei osat kestä niin vaihdetaan varaosia tai pistetään heppa teurastamoon?
On kamalaa kun itserakkaus ohittaa eläinrakkauden! On pelkkää vätystelyä jos ei viitsi pudottaa painoaa´n oman ja hevosen terveysrajan puitteisiin. Ketä kiinnostaa tuntuuko paksuissa jaloissasi kuin olisi jotakin tehnytkin, kiinnostaako itseäsi miltä hevosesta tuntuu kun on päivän mittaan kantanut läskejäsi?Niin siis olen käynyt ratsastamassa vain sen 1 ainoan kerran koko elämäni aikana. Tein silloinkin niin miten tallin omistaja parhaaksi asian näki. Sen jälkeen en ole hevosen selkään noussut. Joten elänten rääkkääjäksi minua ei voi väittää kuin ehkä sen yhden puolen tunnin perusteella.
Mietin kyllä koko ajan hevosen selässä ollessani että miten tää pikkuinen oikein jaksaa.. Tuntui koko touhu niin järjen vastaiselta..
Mutta älkää huoliko te hevosten rakastajat ja muutkin, en nouse hevosen selkään enää näillä kiloilla. :)
Se 1 ainoa kerta oli mukava kokemuksena. :)
Siihen se jäin.. :) Olen aina vähän pelännyt hevosia joten...
Kuntoilen mieluummin vedessä, se ei kai ole eläin rääkkäystä? :D
- satulaan!
Selkään vaan. Itse olen ollu hevostalleilla ns.hevosen hoitaja. ja voi kuinka monta kertaa minä olen auttanut ihan kaiken kokoisia ratsastajia selkään. hyvänä esimerkkinä voin kertoa islanninhevosen joka on kooltaan pieni ja silti jaksaa kantaa n 80kg. ja hevosista löytyy yksilöitä on isompia ja vankka rakenteisia hepoja. sit on näitä siroja ja pieniä. jos ratsastustalleilla meinaat käydä niin varmasti tallilta löytyy sinulle oikean kokoinen hevonen. ja itsehän painan 58kg ja omistan normaalikokoisen lämminveri ruunan.. ja hyvin jaksaa kantaa. ei muutaku tsemppiä uuteen ja ihanaan harrastukseen! :))
- minä
Issikat kantavat yli 90kg heleposti :)
- edfvbhjik,
Jos olet ratsastuskoiuluun menossa, niin eiköhän ne itse hanki sulle sopivan ratsun sinne ratsastus kouluun. Itse en ole kovin ratsastuskouluissa käynyt, joten en tiedä miten toi paino rajoittuu, mutta jos vaivaa niin voit toki rohkeasti kysyä että millasilla hevosilla sä voit ratsastaa painosi vuoksi.Tottakai sinä voit ratsastaa, ei se paino sitä estä. Itselläkin on vähän isompi kaveri, joka on ratsastanut 8 vuotta. Kuulemma kunto parantunu alku ajoilta, joten ratsastus saattaisi tehdä hyvääkin jopa laihemmille. =) On miehiä jotka ovat hyväkuntoisia, mutta painavat paljon ja kyllä hekin ratsastavat. Mutta shettiksillä tai islanninhevosilla näiden mukaan ehkä et voi ratsastaa... Tosin aina voit kysyä, että onko painosi liikaa ratsasttamaan jollain issikalla.
- pilithekid6
Laihduta eläkä mene kiloillasi kiusaamaan viattomia luontokappaleita.
- yksimies
naistapitäkohellahellästivaanjaraakuttaantaeisaapahoinpidellä
- söahdköghklöashg
Hei! Olen aikuisratsastaja, sekä pitkä että leveä. Ilmoitin painoni varusteineen etukäteen koululle, joten ratsastin suokkareilla ja isoimmilla ruunilla, eikä mitään ongelmaa. Laukka sujui kun tanssi, varsinkin kun en heilunut selässä niin kuin muut perunasäkit. Painoa enemmän olisin huolissani lihaskunnostasi. Ravia ei hevosta kiusaamatta mennä, ellei sisäreisissä ole voimaa nostaa takapuolta satulasta keventäessä ylös... Myös selkä ja takapuoli ovat aluksi kipeänä, joten harrasta esim. pyöräilyä jos vaan mahdollista etukäteen. Ei siis mitään 1km kauppareissuja, vaan kunnon 5-10km matkoja. Satulaan nousua varten saat pyytäessä tuolin/portaat, joiden avulla ylös pääsee helpommin. Katso miten muut tulevat sievästi alas ja ota mallia, jalka tulee heilauttaa kunnolla selän yli, jotta pääset turvallisesti alas. Muuten ei paino haittaa, pientä lisähikoilua lukuunottamatta. Rohkeasti vain ratsastamaan!
Satulaan vaan. Ratsastus on hyvää liikuntaa ja saa myös ryhdin hyväsi.
- rakuna
Pidä vain oma pääsi ja aloita ratsastus välittömästi. Ratsastuksessa ei ole varsinaisesti painorajoituksia, kunhan ottaa vain huomioon hevosen koon. Ratastus on hieno urheilulaji ja varmasti painosi putoaa. On todella hienoa tehdä yhteistyötä ihmisystävällisen elämen kanssa, josta saat itsellesi todella paljon niin fyysiesti kuin henkisestikin.
- mustamaria
Kyllä varmasti heppa sinut kestää, sinä et ole ylipainoinen etkä läski ! Itse olin noilla lukemilla aikas hoikka kun lihaksia on aika lailla, olen siis 158cm ja painoa oli 62-64kg, nyt painoa on enemmän, yli 70kg, enkä vieläkään vyöry yhtään mihinkään! Kehon koostumuskin ratkaisee mutta siltikään lihava et voi noilla luvuilla olla. Ratsastin aikoinaan itsekin 10-12 ikäisenä paljonkin mutta sitten tuli muuta kiinnostavaa ja hepat jäi, nyt ei ole talleja lähellä ja hinnatkin melkoisen korkeat, hyvä harrastus on silti ratsastus monin tavoin.
- ratsastaja minäkin
Et todellakaan ole liian lihava ratsastamaan. Aikuiset miehetkin, jotka takuulla painaa enemmän kuin sinä, ratsastavat. Tallilla, jolla pidän omaa hevostani, käy säännöllisesti pari pitkää miesratsastajaa, painavat varmasti n. 80 kiloa ja hyvin heidän puoliveriset hevosensa jaksavat.
Hevoset eivät ole heikkoa tekoa. Hyväkuntoiselle hevoselle sinun kantamisesi ei ole temppu eikä mikään! :) - woiejgioehjirtojir
Miehet ovat siirtyneet jo 1900-luvulla konevoimaan, konepellin alta löytyy parhaimmillaan satoja hevosia ja ne ovat pelkällä kaasupolkimella komennettavissa.
- narf
Ja silti itket, kun satku ratsastaa.
Ei oo susta isompien puikkoihin...
- Mummi
Hevoset ovat voimakkaita ja jaksavat kyllä,vetäväthän hevoset suuriakin taakkoja,älä siis ole huolissas.Tuntuu siltä ,että ystäväsi joka sinulle on sanonut ,ettet voi lihavuutesi vuoksi ratsastaa ,on jostain sinulle kateellinen.Mene iloisin mielin uuteen harrastukseesi ja nauti itsestäsi ,sellaisena kuin olet. MUMMI Hämeestä
- Hirnutaan taas
Olet aivan liian läski! Ajattele, mitä eläinrääkkäystä on hevosta rasittaa tuollaisella puntarilla. Liity mieluiten eläinsuojeluyhdistykseen ja katso, ettei muutkaan läskit pääse rikkomaan hevoisten selkiä. Tai kokeile, miltä tuntuu, kun joku toinen läski istuu sinun selässäsi ja joudut konttaamaan pitkin maastoa.
- Ratsutar
Painorajoitus on......hevonen ei kone vaan tunteva eläin. En anna omaa hevostani ylipainoiselle...anteeksi tuo lause mutta näin se menee :( Jos kova halu nousta hevosen selkään, siinä hyvä syy laihduttaa. Lihavuus/ylipaino ei aina helppo hallita, mutta tänäpäivänä paljon ammatti ihmisiä jotka voi asiassa auttaa. Myös motivaatiosta, pitkäjänteisyydestä kysymys....laihdutus ei helppo juttu.
Anteeksi jos pahoitin jonkun mielen, se ei tarkoitus....faktat vain nämä :) - ei usko silmiään
Ratsutar kirjoitti:
Painorajoitus on......hevonen ei kone vaan tunteva eläin. En anna omaa hevostani ylipainoiselle...anteeksi tuo lause mutta näin se menee :( Jos kova halu nousta hevosen selkään, siinä hyvä syy laihduttaa. Lihavuus/ylipaino ei aina helppo hallita, mutta tänäpäivänä paljon ammatti ihmisiä jotka voi asiassa auttaa. Myös motivaatiosta, pitkäjänteisyydestä kysymys....laihdutus ei helppo juttu.
Anteeksi jos pahoitin jonkun mielen, se ei tarkoitus....faktat vain nämä :)Ratsutar taitaa itse olla anorektikko jos luulee että vähän yli 60 kg painava on taakaksi hevoselle ja vielä ehdottaa toista laihduttamaan! ei hyvää päivää.. niinkuin moni on täällä jo sanonutkin hevosilla ratsastaa myös aikuiset miehet, jotka iman mitään ylipainoa painavat varmasti ainakin 80kg ja se kun ei tuota hevoselle mitään tuskaa..
Aloittaja: Suotta murehdit painostasi, et ole todellakaan liian lihava. shettiksille kyllä, mutta hevoset, ne ei rajoitu shetlanninponeihin :) - Ratsutar
ei usko silmiään kirjoitti:
Ratsutar taitaa itse olla anorektikko jos luulee että vähän yli 60 kg painava on taakaksi hevoselle ja vielä ehdottaa toista laihduttamaan! ei hyvää päivää.. niinkuin moni on täällä jo sanonutkin hevosilla ratsastaa myös aikuiset miehet, jotka iman mitään ylipainoa painavat varmasti ainakin 80kg ja se kun ei tuota hevoselle mitään tuskaa..
Aloittaja: Suotta murehdit painostasi, et ole todellakaan liian lihava. shettiksille kyllä, mutta hevoset, ne ei rajoitu shetlanninponeihin :)Sori vaan mutta vastasin kysymykseen..."voiko LIHAVA ratsastaa" !!!! Ei voi ainakaan minun hevosella
Terveisin normaali painoinen :)) - assi
Ratsutar kirjoitti:
Sori vaan mutta vastasin kysymykseen..."voiko LIHAVA ratsastaa" !!!! Ei voi ainakaan minun hevosella
Terveisin normaali painoinen :))OOT MAAILMA ILKEIN IHMINEN TÄSSÄ ON SULLE KYSYMYS VOISKO 65KG RATSASTAA SUN HEVOSELLA (EI VARMAAN EES OO HEVONEN) OLET ILKEÄ AIVAN OIKEASTI ÄLÄ VÄLITÄ NOISTA OLET ANORETIKKO IHAN OIKEASTI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ÄLKÄÄ VÄLITTÄKÖ ANORETIKKOJEN PUHEISTA ET OLE LIIAN LIHAVA ET TOOOODELLAKAAAN
- heppaharrastaja
Aloittajalle, itse olen saman pituinen ja painoinen, ja ratsastanut monta vuotta. Tunneilla on ollut paljon "isompia" ratsastajia joten älä välitä muiden irvailuista, vaan rohkeasti ratsaille! kyllä ne ratsastuskoulussa kysyvät taustoja ja valitsevat sinulle hepan joka jaksaa ja on muutoin sopiva. Onnea ja rohkeutta!!
- Kova-aija98
Niiiin läski äijä kaksoispisteviivadeedee :--DDD
- Heppapoika69
Minä pidän hevosista, leivän päällä.
- vanaha akka
no voe helevetti :( ehkä oot 5kg yli ns.sallitun mutta ihan normipaenonen muuten :)) settiksen raja on 50kg joten hyppeppäs isomman kopukan selekään. minä oon 164cm/66 kg ratsastanut issikoilla, suokeilla ja isommilla poneilla. ryhti kasvaa ja lihaksistosta tulloo sopusuhtanen kun vaen jaksat harrastoo :)) mytta heetä roskiin tuo ajatus että oot LIIAN ylipaenonen. mikä naenen se on jos näättää tuulen raeskoomalta vinkuheenältä :)) hyvvee Joolu ootusta ja anna marisijoiden vinkua. ps.unoha kuitenki se settiksellä ratsastaminen :D
- Ebun
Hevoset on paras :-D ja Meetwursti xDDDD
- HowdyHilde
Ratsastus on oiva tapa pudottaa painoa ja saada lihaskuntoa. Notkeutta se ei taida lisätä, ehkä pikemminkin jäykkyyttä. Olen itse ratsastanut yli 30 vuotta joten puhun kokemuksesta. Shettikselle olet liian suuri sekä pituutesi että painosi huomioon ottaen. Pohkeesi ei tule oikeaan paikkaan jalkasi laahaavat maata ja ratsastus ei ole mikavaa. Hevosilla ratsastus on ihan kivaa, vähintään yhtä kivaa kuin ponilla ratsastus. Jos olet juuri aloittelemassa ratsastusta, saat varmasti itsellesi sopivan hevosen. Mene reippaasti mukaan tallille ja aloita mukava harrastus. Painon pudotuksessa tärkeintä on kaloreiden määrän pudotus. Makeisissa ja pullassa on tyhjiä kaloreita, ne lihottavat, mutta eivät tee terveemmäksi. Sattumoisin olin itse kesän kynnyksellä samoissa lukemissa kuin sinä. Liityin kalorit.fi sivustolle ja pudotin kesän aikana tavoitteeseeni 58 kg. Samalla tuli hieman opeteltua uusia ruokailutottumuksia. Vältä leipää, pullaa, kakkuja, makeisia, perunoita, pastaa, pitsaa ja muuta roskaruokaa. Syö hedelmiä, maitotuotteita, vihanneksia, marjoja, normaalia perusruokaa. Tsemppiä!!
- ninni-
Moikka!
Voit vallanmainiosti ratsastaa hevosella, ja n.10 min kerrallaan ponilla. Itse painan 47.5 kiloa ja olen 150.5 senttiä pitkä käyn kaverini kanssa tai yksin aina ponilla shettiksellä ratsastamassa 10 kilometrin lenkkejä kerrallaan eikä ole ponille ongelma kun poni on pyöreä ja säkääkin on 110cm.. Hevosella voit todellakin ratsastaa, kaverini suomenhevosella on ratsastanut satakiloinen nainen eikä paino suokkia liikuttanut millään tapaa! Olet täysin valmis ratsastamaan, menet jollekkin tallille ne valitsevat todennäköisesti sinulle sopivan hevosen tai miksi ei ponia mutta en usko että shettistä koska aika harvoilla isoilla hevostalleilla on shetlanninponia.. mutta saattaaa olla vaikka welsh c sektio. :))) tässä sinulle nyt minulta vähän muiden lisäksi kans omaa kokemusta :) p.s. kaverini äitikin on mennyt tällä kyseisellä shettiksellä laukannut jopa ylämäkeäkin, painaa jotain 60 kiloa ehkä :) - hevosratsastaja 90kg
sanoit että sun kaveri sanoo noin, sitten se ei ole sun kaveri koska kaverit kannustaa ja auttaa toisiansa ei mollaa kuten sinun tapauksessa. eikun tallille vaan ja jätä tollainen ystävä, saat taatusti mukavempia harratsuksen myötä ;)
- vaimukakaveri
No et tosiaan ole liian lihava ratsastamaan! Anna mennä.
- ite oon
97kg ja oon 8 wee.
- laiör
en usko.
- liika hauskaa :P
Ootteko koskaan nähneet alle 60kilosta Cowboyta? ... ei ratsastus vissiin oo kuitenkaan pelkästään historian saatossa ollut alle 10vuotiaiden anorektisten tyttöjen harrastus :D
- 7tyguih09iojj099ijo
elokuva-idea: Clint Eastwoodin ja kumppaneiden sijasta seuraavassa länkkärissä villissä lännessä ammuskelevatkin alle 10v tytönkuikelot heppojen selässä :P
- tallifani
Mun mielästä lihavatkin ihan hyvin voi ratsastaa, koska mun kaverikin alottaa ratsastuksen ja mun kaverikin on vähän reilun kokoinen. Ei ny tietenkään millään shettiksillä. Mummielestä se ei oo hevosen kidutusta jos vähän ylipainoinen ratsastaa hevosilla tai isoilla poneilla. Issikoillakin voi ihan hyvin ratsastaa alle 90 kiloset. Että ei hätää, vaan voit aloittaa ratsastuksen ilosilla mielin. (:
- issikkapoika
älä ole huolissasi,issikka(islanninhevonen) on se oikea sulle ratsastukseen ja kuntoiluun,islanissa jos mies on lihava nin se hevone jaksaa kantaa joku 150kilosen ihmisen ihan kevyesti,kokeile.myös helppo ohjata.
ja kaveris on vaan kateellinen kun haluaisit jotain tehdä kuntosi eteen. - Ratsastelija
Menepä seuraavalle sivulle katsomaan oletko todella YLIPAINOINEN, koska tuo painosi ei vaikuta kovin pahalta. Sivulla on painoindeksilaskuri joka ottaa huomioon myös iän, koska mitä nuorempi olet sen tiukempi tuo arvio on. http://terveyspalvelut.com/painoindeksi-painoindeksilaskuri/
Jos sinulla nyt kuitenkin on muutama kilo ylimääräistä, ei se estä ratsastusharrastusta. Valitse tallisi Ratsastajainliiton sivuilta (Tallihaku) niin siellä osataan varmasti neuvoa mitä ikinä keksit kysyä hevosharrastuksesta ja ratsastamisesta. Jos tarvitset apua laihduttamiseen niin joko vanhemmat tai terveydenhoitaja voisivat olla ensimmäisiä kontaktihenkilöitäsi sillä sekin on helpompaa yhdessä tai ainakin niin että kysyt apua. Ruokavalio on ensimmäinen mihin kiinnität huomiota (neuvoa kysyttyäsi voit havaita yllättäviäkin puutteita ruokavaliossa) mutta tärkeää on myös liikunta: toki tarvitset kestävyysliikuntaa jolla kulutat energiaa mutta pidä huoli myös lihaskunnosta koska mitä enemmän sinulla on lihasmassa sitä suurempi on perusenergiankulutuksesi (eli energia joka kuluu pelkästään olemiseen). Onnea ja iloa harrastukseesi! - rider from the dark
Ei haittaa, mulla on ratsastanut satakilosetkin naiset eikä tunnu ku vaa hyvältä. Ja kyllä polle jaksaa noinkin hoikan naisen kantaa ihan kelvollisesti, ethä ole edes oikeasti ylipainoinen.
- HAI SIE
Hevoset on mustalaisten elukoita.
- heppatyttö vm-90
Hei,
ratsastus, raviurheilu ja hevostelu yleensä on mukava harrastus. Saa olla paljon ulkona, näkee kavereita, oppii ottamaan vastuuta eläimen hoitamisesta ja liikunnan ilot tulevat samassa.
Itse olen harrastanut (ja tehnyt työkseni satunnaisesti) ratsastusta, raviurheilua, valjakkoajoa ja hevosten koulutusta jo yli 15 vuotta (aloitin alle 5 vuotiaana) ja loppua ei näy, kun olen niin hurahtanut tähän hommaan. Ratsastus on hyvää terapiaa avoille ja esimerkiksi maastoretki luonnossa on hetki irti arjesta, tallitöillä voikin sitten kohottaa kuntoa sopivasti sen verran, ettei tarvitse enää salille lähteä.
Shetlanninponeilla painoraja on yleensä 50 kg. Sitten löytyy isompia poneja (pienempiä kuitenkin kuin useammat hevoset), joiden painoraja on yleisesti 80-90 kiloa. Pieni kokoisten hevosten ja pienhevosten painorajana pidetään yleensä 95-110 kg.
Joskus poneilla ratsastaminen estyy, vaikka paino olisikin sopiva, mutta esimerkiksi ratsastaja on melko pitkä. Tällöin ratsastaminen hiukan kookkaammalla hevosella on helpompaa, kun ei tarvitse varoa valkojaan jatkuvasti (etteivät ne esimerkiksi laahaa maata tms).
Hevosia on hyvin erilaisia ja jokaiselle varmaan ajan kanssa löytyy mieleinen hevostyyppi. Isoja hevosia ei kannata pelätä, sillä monestikin ne voivat olla lauhkeampia, kuin pienet ponit.
Ratsastuskoulut ovat hyvä tapa aloittaa ratsastus,siellä on ammattitaitoinen henkilökunta ja koulutetut hevoset sekä siellä neuvotaan kädestä pitäen kaikki hevosen käsittelyyn, hoitoon ja liikutukseen liittyen, joten esimerkiksi selkäännousua tms ei tarvitse pelätä tai jännittää etukäteen. Ratsastuskouluilla on selkäännousua varten erilaisia korokkeita ja selkään voidaan ns puntata eli nostaa tarvittaessa. Toki paikkakohtaisia eroja on, mutta aina voi kysyä, jos tulee jotakin kysyttävää. Usein hevosia käsittelevät henkilöt ovat käsitelleet hevosia jo pidemmän aikaa, jolloin heille homma on ns rutinoitunut eivätkä he välttämättä edes hoksaa kertoa jostakin oleellisesta seikasta, koska pitävät sitä niin itsestäänselvyytenä.
Muutama vuosi ratsastuskoulussa opettaa jo paljon, jos toiminta on säännöllistä. Tämän jälkeen voi sitten ajatella oman hoitohevosen hankkimista ratsastuskoulusta tai esimerkiksi yksityisille talleille siirtymistä niin, että auttaa jotakin tuttua hevosen omistajaa tämän hevosen hoidossa ja pääsee sitä kautta sitten ratsastamaan, hoitamaan hevosta jne.
Kirjastosta voit löytää helposti hevosaiheista kirjallisuutta, kuten internetistä myös. Näin voit tutustua kaviokievareihin etukäteen.
Varusteita, kuten kypärää tms ei kannata ostaa heti harrastuksen alkaessa, sillä kaiken tarvittavan voi lainata ratsastuskoululta. Tällöin ylimääräisiä kustannuksia ei tule aluksi.
Pyysit vielä vinkkejä urheiluun. Säännöllinen ruokailurytmi, 5 ateriaa päivässä on tärkeää, samoin terveellisten ruoka-aineiden nauttiminen sekä runsas veden juominen. Moni laihtuu jo sillä, että jättää herkut pois ja tyytyy vain yhteen herkku päivään viikossa. Vinkkejä terveellisen ravinnon syömiseen löydät esimerkiksi ravitsemussuosituksista, allevon sivuilta jne.
Tärkeintä olisi nuorena liikkua useamman kerran viikossa useamman tunnin ajanja harrastaa rasittavaa liikuntaa eli liikuntaa, missä tulee hiki. Kannattaa kokeilla eri lajeja monipuolisesti; kuntosalia, juoksemista, kävelyä jne. Jolloin treenaat kestävyyttä ja lihaskuntoa samanaikaisesti. Liikunnanopettajasi voi ehkä auttaa sinua suunnittelemaan hyvän liikunta ohjelman ja terveydenhoitaja auttaa ruokapuolessa. - kajdnkbslrhl
Hei
Kukaan ei ole liian lihava. Usko pois. Voit aloittaa ratsastuksen ja olla iloinen kun saat olla hevosten kanssa. Jos et kiloistasi pisä niin ratsastuksen myötä ne lähtevät! - asgdsg
keskiajalla haarniskat aseet saatto painaa yli 60kg raavaan miehen paino 80-90kg eli saatto vaikka 150kg olla ja hyvin ne hevoset silti laukkas
- asdgasd
e: tuo 60kg oli siis aika maksimi paino haarniskoille ja oikeastaan sotaratsun kantokyky rajoitti sen
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Modern-Knight.jpg
- Heposen kantaja
Minulla ei ole asian suhteen ongelmia, painan 115kg, pituutta on 202cm, kun menen ratsastamaan, niin otan ja nostan hevosen harteilleni ja sitten mennään!
Hyvää joulua myös sinulle! - gogo
SELKÄÄN VAAN,IHANA HARRASTUS,SUOSITTELEN
- setä 56 v
Hevonen on saaliseläin ja säikähtää helposti ja pillastuu.Vaarallista puuhaa.Itse ratsastan Toyotalla turvallisesti,ei pillastu ja tottelee nöyrästi.
Moni on halvaantunut tai kuollut kun hevonen on pillastunut. - Hei!
HEI!
Tuntemieni shettiksien painoraja on 40-45 kg.
Et ole liian lihava ratsastamaan vahvoilla poneilla ja hevosilla.
Siskonikin ratsastaa usein vahvoilla poneilla vaikka on melkein 70 kg.
Ja hän on melko pitkä! - Moemoemoeo
Olen 154cm-160cm ja painan 62kg oon ylipanonen ja harrastan silti ratsastusta. Joskus ptää vain oikeasti sanoa ratsastus opettajalle etten voi ratsastaa ponilla tai hevosella jonka painorajoitus on alle inun painoni. Muuten hevonen joutuu kärsimään.
- Jousi
Ottamatta varsinaisesti kantaa aloittajan mahdolliseen ylipainoon väitän, että ratsastus ei ole mikään laidutus laji. Hevosen selkä voi kipeytyä varsinkin jos ratsastajassa yhdistyvät kokemattomuus ja ylipaino. Satulakaan ei kestä ylipainoista ratsastajaa. Nykyään pidetään karkeana arviona, että ratsastajan paino voi olla maksimissaan 14% hevosen/ponin painosta. Se taas on toinen juttu pitävätkö ratsastuskoulut kiinni näistä suosituksista.
- jk
et ol liiann lihava ratstamaan
- elämä
Virossa naisella ei saa ollla iso ahteri, toisin kuin suomessa sitä ihannoidaan mitä leveäpi perä on:-)
- missnorlyn
Stockamnnin syysliitteessä oli 10 vuotta sitten 3 naista pelkät sukkahousut jalassa ison hevosen selässä joten kyllä hevosella on vahva selkä. Tosin ratsastus sopii parhaiten niin että 1 tai korkeintaan 2 kuten lännenelokuvissa ennen vanhaan hevosen selässä. Ylipaino rasittaa ihmistä paljon joten hyvän kun lapset tajuaisivat laihduttaa koska Keravanjoen Kaljakellunassa heinäkuun viimeisenä lauantaina TIKKURILASSA näkyi kuinka läskejä "pelastusrenkaisia" nykyajan nuoret miehet ovat joten ei ihme jos kohta 2 miljoonaa kärsii DIABETEKSESTÄ, paino alas jokainen tai täyttä lihaa ilman läskiä tilalle !
- voivoioi
Miten ihmeessä nämä nykynuoret luulevat että kun on surinpirteen 160cm pitkä ja painaa 62 kiloo että se on ylipainoa? Kauheeta! Lopettakaa uskoa että luuranko-vartalo on normalipaino! Olkaa oma itseänne!
- I <3 horses
Shettiksellä et enää voi ratsastaa painosi takia, mutta esimerkiksi islanninhevoset ovat sinulle mainio valinta. Eivät ole korkeita ja ovat kilttejä. Hyvin koulutettu myös toimii hyvin. Minäkin olen ylipainoinen, mutta selkään pääsen kun joku painaa toiselta puolen jalustimesta, niin ihan punnertamalla selkään. Issikat ovat senverran matalia. Ei minullakaan ole pituutta kuin 166cm. Voit toki käyttää ponnistus alustana myös heinäpaalia tai tuolia tms. Aina ei suoriltaan kannata uskoa mitä toiset sanoo, vaan kysy asiantuntijoilta eli esim. ratsastusopettajalta. On myös isompia poneja joilla voit vielä huoletta ratsastaa. Et sinä nyt niin painava vielä ole.
- Ratsastaa voi KAIKKI
Ystäväsi on ehdotamasti VÄÄRÄSSÄ! Olen ratsatanut jo puoli vuotiaasta asti. Enkä usko että oot liian lihava shetiksen selkään. Shettikset ovat yllätävän vahvoja..
Ja jos haluut notkeeks niin ehdotan että voisit mennä zumba tunneille, sillä äitini käy zumba tunneilla ja on tullut aika notkeeks. Ja zumba autaa myös laihdutukseen. Suomen pienhevosia ehdotan lämipästi!
PS: Ratsastin jo puolivuotiaana äitini sylissä. - emmsuu
voit pelkäämättä kiivetä hevosen selkään! kaikilla hevosilla et voi ratsastaa mutta useimmat isot hepat jaksavat ihan 80-100 kiloisiakin ihmisiä. Shetlanninponilla et voi ratsastaa mutta ei se haittaa koska ei muutkaan sinun pituisesi niillä enään voi mennä.
Hevosen selkään kiipeämistä ei kannata stressata koska ratsastuksen opettaja pitää huolen siitä että pääset selkään. Jos et itse pysty ponnistamaan niin voit mennä jakkaralta tai rampilta. Joku voi myös puntata sinut hevosen selkään (:
Hevosen selkä rasittuu aina, oli sitten ratsastaja satakiloinen tai kaksikymmentäkiloinen. Ajan mittaa hevosen selkä rasittuu ja sille ei voi mitään. Hevosen selästä ja jaloista on pidettävä huolta niin ne pysyvät mahdollisimman pitkään kunnossa. Ratsastuskoululla varmasti osataan katsoa minkä hevosen selkä kestää ja minkä ei. Hevosen selän rasittumiseen vaikuttaa myös satula. Jos satula on huono eikä jaa painoa tasaisesti selän lihaksiin niin selkä rasittuu ja kipeytyy helpommin. Ratsastajan pitää myös oppia istumaan selässä hiljaa eikä sää hölskyä ympäri satulaa, mutta harjoitus tekee mestarin! sitä varten opettaja on että oppilaat oppisivat ;)
Ja kyllä ratsastuksen avulla myös kunto kasvaa. Itse ratsastus ei ehkä laihduta niin paljoa, mutta kyllä siinä treenaantuu perus kunto. Erityisestä vatsa-,reisi- ja pohjelihakset treenaantuvat. Semmoinen sanonta on olemassa että ratsastajan pitäisi treenin jälkeen olla vähintään yhtä hionnut kuin hevosen. Tosin onhan niitäkin olemassa jotka maksavat pelkästään istumisesta eivätkä tee yhtään mitään.
Jos tosissasi haluat laihduttaa hevosharrastuksen kanssa kannattaa pyytää tallin omistajalta jotain hommia kuten karsinoiden ja tarhojen siivousta sekä heinien kantoa ja muuta puuhaa. Niissä hommissa hikoilee hoikemmatkin ihmiset! - Marko Otto
Normaali hevonen kantaa miehen, ja jos sinua mieheen vertaa, olet ehkä 15kg
kevyempi. Ja jos tarvitset apua esim. selkäännousuun, niin pyydä rohkeasti vain
apua. Totta on, että esim terveysmielessäkin olisi hyvä hieman laihtua.
Kysy rohkeasti neuvoa ratsastuksenopettajalta, hänen pitäisi olla ammattilainen,
mitä tulee ratsastukseen ja sen ohjaamiseen. Hän varmaan osaa ohjata sinut
sellaiseen ryhmään, joka on suunnilleen tasoisesi. Tai jos sinulla on varaa
sijoittaa harrastkseen hieman enemmän, niin voit mennä jopa yksityistunnille,
jolloin ratsastuksenopettaja voi keskittyä vain sinun ohjaamiseen.
Eikä kaikista tarvitse tulla kilparatsastajia! Ihan hyvin voi ratsastaa omaksi iloksi,
ja mielestän ensimmäinen tavoite voisi olla vaikka, että pystyt itsenäisesti
ratsastamaan maastossa muutaman kilometrin lenkin, puoli tuntia tai jopa
kokonainen tunti maastossa itsenäisesti hevosella, joka on luonteeltaan sinulle
sopiva, eikä ole esim liian kuuma tai säikky. Mene sitten sellaiselle tallille, joka
on luokiteltu niin että se täyttää tietyn tason, niin siellä saat todennäköisimmin
ammattitaitoista apua ratsastuksen aloittamiseen ja he ymmärtävät senkin, että
jos syystä tai toisesta et sovellu tämän harrastuksen pariin.
Toivottavasti harrastuksesi aloitus onnistuu, ja se monelle pienelle ihmiselle
elämys, kun saa hallita suurta hevosta. Ja vielä varoitan, ettei kannata mennä
"villille tallille", vaan sellaiselle, joka täyttää tietyt kriteerit. Ja painosi puolesta
iso ponikin jaksaa kantaa sinut, jos hevonen tuntuu liian "korkealta". - MC
Aloita ilman muuta ratsastus, enkä usko, että olet ylipainoinen, ainakaan paljon.
Hevonen kyllä kestää painoa, jos on tarpeeksi iso. Jos vaikka miettii joukkoevikellystä, jossa saattaa olla kolmekin ihmistä kerralla selässä, tällöin hevoset kyllä ovat tosi suuria, niin kyllä tavavallinen hevonen/ iso poni jaksaa sinut kantaa. Ja siitä selkäännoususta, sen oppii aikanaan, mutta tiedän ihmisiä jotka eivät hevosen selkään maasta pääse vaikka ovat kauan ratsastaneetkin eikä se ole mikään häpeä.
Ja sitten se suurin neuvoni; Aina, kun olet epävarma jostakin asiasta KYSY, se ei ole noloa ja kysy niin monta kertaa, että varmasti ymmärrät.
Saattaa olla vaikeaa kysyä ratsastuksenopettajalta, tms. mutta se kannattaa kyllä;)
Toivottavasti viihdyt lajin parissa:) - John väyne
Eihän tuo aloittaja mitenkään lihava ole, ihan sopiva, mutta sitten kun joku sanoo
painavansa 100kg ja menee pienellä ponilla, keventäähän se tietysti taakkaa, kun jos
jalat ylettyy maahan ja voi niin auttaa, mutta voi eläinparkaa sehän saattaa kuolla tommosen taakan alla,
Itse olen joutunut olemaan hevosena ja kyllä yli 80kg tuntuu olevan ihan liikaa, jos
nainen koko painollaan ratsastaa, ssiis ja makuuasennossa, selässähän ei jaksa
tommosta taakkaa millään, ainakaan kotiinpäin....
Ei se ihan oikein mene, jos lihava lihavalle suosittelee, eikö silloin ole hyvä, kun
omillaan pääsee maasta pomppaamalla konin selkään ilman nosturia/laituria... - F
Kattokaa vaikka esteratsastusta. Isot miehet siis yli 180cm ja painavat varmasti 80kg jos ei ylikin ja hyppäävät 170cm ratoja...
Isolla ponilla voi ratsastaa n. 70 kiloinen ja hevosella koosta ja käytöstä riippuen max.100kg. reilu 60kg voi ihan hyvin mennä yli 130cm ponilla. jälleen kerran riippuu ponin rakenteesta ja siitä mitä tehdään.
Tiedän,mistä puhun. Hevosia harrastanut 20v ja kilpaillut paljon joka lajissa.- F
Unohtui vielä mainita: vaikka kisaan itse alue-ja kansallisella tasolla, nousen aina hevosen selkään jakkaralta. Joskus jos ei jakkaraa ole niin sitten ilman, mutta satula pysyy parempana kun nousee jakkaralta.
Omistuksessani on kans.tason kouluhevonen joka ei edes päästä selkäänsä ilman ´tuolia..
- pläski.
Missä läskit ratsastaa siellä lampaat ei voi laiduntaa.
- pulla sorsa
kuten sinä
haloo, et ole edes varsinaisesti ylipainoinen. en tiedä minkä ikäinen olet mutta olisit ihan sopiva isommalle ponille taikka pienemmälle suomenhevoselle. siksi toiseksi, hoikkuus ja notkeus ei suinkaan kulje käsi kädessä, oikeasti ylipainoinen henkilö voi olla ketterä ratsastajana ja jopa tanssijana ja monessa muussa lajissa. ratsastaessa kroppa kiinteytyy huimasti! tämä niille jotka luulee ettei se ole urheilua.
- Menoks vaan
Muistakaas että hevoset ovat kautta aikojen tehneet rankkaa työtä, vetäneet tukkikuormia lumisesta metsästä, niillä on kynnetty pellot ja vedetty heinäkuormat. Onko unohtunut että hevoset ovat tehneet muutakin kuin juosseet tunnin pari päivässä kentällä ratsastaja selässä! Jos joku sanoo että 60 kiloo on liikaa, niin eipä tiedä mitään. 60-80 kiloa on ihan normikuorma issikalle ja pienemmille hevosille.
- ratsastamaan!!!
Olen 162cm / 72kg painava ja käyn 1xvk:ssa ratsastamassa ja olen mennyt poneillakin...
Ja olen aikuisratsastaja! - mie oon mie
Hepalla menee selkä katki, en suosittele.. Laihduta, niin pojatkin tykkäis susta..
- mikävittuteitvaivaa
iha vitun ilkeet toi teiän dissaaminen! sille ei voi mitää Haistakaa pitkä paska te kateelliset haukkujat!!!!
- HEVOS /PONI PARKA!!!
Lopettakaa ylilihavat ratsastaminen....
- ehdoton ei ja ei
LIHAVAT POIS HEVOSTEN/PONIEN selästä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- shettisfani
Hei, shettiksen ratsastajan pituusraja on noin 150 cm ja painoraja 40-50 kg. Miksi Sinun tulisi aloittaa ratsastus niin pienillä poneilla. On olemassa säkäkorkeudeltaan 130 cm ja 140 cm poneja, jotka ovat parempi ratkaisu Sinun kokoiselle henkilölle. Ratsastus pelkästään ei kohota kuntoa, mutta ohessa tehtävät tallityöt kylläkin (lannanluonti, harjaus, hevosten kävelyttäminen), jos niitä tekee päivittäin. Parasta olisi jos ratsastuksen lisäksi harrastaisit jotakin muuta kuntoilua. Onko Sinulla mahdollisuus mennä tallille polkupyörällä. Jos ratsastat kerran viikossa ja olet aloittelija, kunto ei nouse tällä harrastusmäärällä. Jos todella kiinnostut ratsastuksesta, olet valmis myös satsaamaan muuhun kunnon kohottamiseen.
- että näin
joillakin shettiksillä on painoraja jopa 70kg (: itse omistan hevosen joka on kylläkin todella iso 175cm säkä ja lihaksikas mutta kuitenkin siro ja se kyllä jaksaa helposti kantaa yli 100kg että te jotka täälä haukutte ihmisiä läskeiksi ja huutelette että läskien pitää lopettaa ratsastus niin taidatta vain jostain kumman syystä olla kateellisia ihmisille jotka harrastavat ratsastusta.. menkää itteenne ja tukehtukaa!
- lol
Mä oon 1cm ja 1 000 000 kiloa painava ja heppa kestää hyvin :)
Hei oikeesti mitä vittuu teijän pääs liikkuu XDDDDDDDDDDDD - ei voi
Ei voi, hevosen selkä ei kestä !
- lihavuus ei este
Juttelin veljeni kanssa sanoi, että ratsastaa voi vaikka kaksi miestä kerrallaan. Hän tietää hevosista.
- 12215
et voi ratsastaa,sillä hevosparalla katkee jalat.Annat nyt sen ratsastuksen vaan jäädä ja rupee ajelee vaikka paikallisessa jäähallissa zambonilla. TAI sit meet urheilukauppaan ja ostat itselles sieltä voimistelu hevosen,pörräät sitä sitten ympäri,niin lähtee ne ylimääräset kilotkin kävelee.ja sit kun oot tarpeeks vetreessä kunnossa ja ylimääränen rasva on siedettävällä tasolla,niin sit rupeet treenaa lampaalla....MITÄ VITTUA TÄSTÄ ON TULLUT ? SAATANAN APUKOULULAISET KYSELEE NIIN VITUN TYHMIÄ,YKS ON LIIAN LÄSKI NAIMAAN JA TOINEN SAATANA ON TAPPAMASSA HEVOSESTA,EI SAATANAN SAATANA JA HYVÄÄ PÄIVÄÄ !!
- sinkku uros 43
Nokialla ratsastan usein toisten naisten kanssa ja se antaa kuntoa ja gutaa.
- --heppatyttö-always-
No voi.................... [sensuroitu]
ET todellakaan ole ylipainoinen! En voi uskoa, että pidät itseäsi lihavana tuon painoisena?? Ei muuta kuin tallille ja hepan selkään. Shetlanninponilla se painoraja on 50 g, mutta shettikset muutenkin ovat ihan pienten lasten juttuja.
Muutenkin neuvoisin oikeasti ylipainoisia ihmisiä (en siis sinua!!) ottamaan rohkeasti yhteyttä tallille tämän ongelman kanssa. Ylipainoinenkin voi ratsastaa, mutta sitten hevonen pitää olla sen mukainen. - tätiratsastaja
Mitä ihmettä te oikeen hermoilette, minä olen 180cm ja 98kg täti-ihminen ja ihan normisti isonkokoisella hevosella ratsastellut jo vuosia, ei teidän nuorten tartte tuommoisista asioista huolestua ellette oikeesti oo niin suuria ettette mahdu ovesta,monet minuakin painavammat ratsastelee ja kyllä hevoset vahvoja kantamaan ovat, nyt maalaisjärki käteen nuoret. :) ratsastamaan vaan, hyvä harrastus ollut itsellänikin jo parikymmentä vuotta ja jatkan edelleen :) jokaiselle löytyy sopiva ratsu.
- 150kg
läskit pysyköön poissa hevosen selästä, eihän sen hevosparan selkä kestä ihan mitä tahansa sehän on eläinrääkkäystä.
- asddadddd
vitut voi
- öäå
ei kannata ratsastaa hevosen selkä voi katketa.........buuuuaaaah haaaa haaah.........tehdään kaikista hevosista vain makkaraa
- venymätön!
PÖH ! et oo liian lihava ! :) ja oon ite hei 15v ja painan 45kg ja ittelläniki on vaikeuksii päästä heppojen selkään, kun en vaan veny ! :D yleensä käytän penkkiä kun nousen.. oon siis joku 160cm pikä.. Mutta tosiaan, kyllä se siitä helpottaa :)
Ja mitä venyttelyyn tulee, kannattaa tosiaan venytellä joka ilta, aamu ja ennen ratsastusta ! :)
ja pituutesi puolesta, ei kannata ratsastaa enää poneilla, kasvat vielä pituutta ja kun kasvat on vaikeampaa päästä eroon poneista, niin minulla kävi. Eli kannattaa siirtyä suoraan hevosille ! :) - iiris_shettis
heissan :) jos sust tuntuu ahdistavalt mennä ratsastamaan ennen mitään jotain :D nii voit mennä tietty jonnekki jumppaan niinku mäki oon (oon tosi notkee nykyää) :) ja kannattaa mennä alkeiskurssille jos sua pelottaa :) sun kantsii kuiteski jutellajonku kaa :3 toi shettisjuttu oi vähä outo koska mä oon 12.v ja 157 cm 38 kg tai yli :D ja mun on annettu mont kertaa mennä shettiksellä? yhellä leirillä mä ridasin joka tunti yhellä tietyllä shettiksellä eli rohkeutta vaan! :))) jos oot epävarma voit tietty eka kysyy joltain ratsastuksenopettajalt saisitko ridaa shettiksellä/vaikka aluks vähä isommalla hepalla :D onnea uuteen ihanaan harrastukseen,suosittelen!
- tepah93
Tottakai se ylipaino rasittaa hevosta.. sehän on ilmiselvää. Varsinkin jos hevosella ratsastaa päivittäin vaikka pari tuntia 100 kg ratsastaja. Selkä on hevosen vammautuvin ja "arin" paikka.
Mutta kyllä ne hevoset on jaksanu muakin kantaa. (80kg EDELLEEN!).
Olen mennyt ihan issikka risteytyksellä ollessani 90 kg ja ihan hyvin jaksoi. Toki, jos tuolla olisin joka pv ratsastanut vaikka 5 vuoden ajan, niin voisi olla, että yrittäisi loppuvaiheessa heittää selästä kun sattuu.
Jos sinusta tuntuu ettei siro 155 cm täykkäri jaksa kantaa 80 kg ihmistä voit olla täysin oikeassa. En voi mennä ratsastamaan sirolla arabilla ihan vain senkin takia että säälisin sitä kun joutuu kantaa näin painavaa ihmistä.
Toki siihen ratsastamiseen liittyy myös _miten_ ratsastaa. Jos osaat ratsastaa nätisti: tasapainossa, et hypi ja pompi kuin perunasäkki. Tuntuu hevosestakin paljon kevyemmältä 90 kg kuin 70 kg joka pomppii selkärankaa vasten pahasti.
Ennen vanhaan hevoset kanto niitä haarniskaukkoja, raskaita kuormia. Ennenvanhaat hevoset olivat myös hyvässä lihaskunnossa koska tekivät paljon työtä. Nykyajan kilpahevoset on saatu lihaksikkaisi mössöillä. Tuntihevoset ovat paljon paremmassa kunnossa kuin kisahevoset. Nehän tekevät jopa 3 h töitä päivässä, kun kilpahevonen pitää kevyen päivän (puolituntia töitä ja puolen tunnin maastokävelyn.. toisena päivänä tunnin töitä ja käppäilyä)
Kyllä varmasti kaikki ratsastavat yrittävät pysyä ihanne/normipainoisena, mutta aina se ei onnistu esim. sairauden takia, mutta haluavat silti ratsastaa jotta mieli edes pysyisi terveenä. Ja siitä ei voi ketään syyttää! Läsiksi ei voi haukkua jos ei tiedä miksi ihminen on läski! - jokunyttaas
Vanttera ja vähä korkeempi poni nii hyvin menee : > Ja hevosilla on erilainen ruumiinrakenne ku ihmisellä, joten ihmistä nelinkontin ja hevosta ei voi verrata kauhean hyvin...
- pasdfvbk
Voi kuule, mä olen nähnyt paljon (ja kun mä sanon paljon niin mä myös tarkotan sitä) sua painavampien ihmisten istuvan hevosen selässä ja ihan kevyesti laukkailevankin. Sä et todellakaa oo liian painava (:
Ja selkäännousun oppii kyllä ajallaan, ja kyllä ne siellä sua sit auttaa. Notkeuskin kasvaa ajallaan, ei pidä luovuttaa. - hillawwww
Moikka:)
-oot liian painava shetukalle,muttta esim.suokilla voit mennä kun pituuttakin kerran löytyy.
ite oon 15v,ja painoa löytyy 44kg.harrastan siis tositosi paljon liikkaa,ja muutenkin olen normaali painoinen.
mut khyyll sää nyt meet ratsiin /te kaikki te ette oo lihavia,menkää vaan ettii suosiolla korkeampi heppa:) - Ratsastamaan siitä!
Ei hevoset mitään heikkoatekoa ole, selkään vaan! Ei ratsastaja ole hevoselle taakka eikä mikään! tietysti ihan pienille poneille ei turhan raskaita ratsastajia kannata jatkuvasti laittaa tai voi pikkuponilla tulla selkä kipeäksi. mutta toisinaan voi painavammatkin mennä pienilläkin poneilla, esim äitini n.80kg on mennyt kerran tunnin n.120cm pikku russ ponilla, eikä poni ollut moksiskaan! tietystikkään hirmu hentosen siron pikkusen ponin selkään mun äitillä ei oo mitään asiaa :D mut russit on vahvoja ja kerta ei mitään haittaa! Ja ratsastetaanhan sitä toisinaan tandemillaki eli kakspäällä, kepposestihhan siinä tulee vaikka 120kg jos molemmat painaa vaikka sen 60kg, eikä terve hevonen siinä mitään kärsi! Ja ratsastamalla ja muutenkin hevosten kanssa puuhastellessahan sitä pysyy itsekkin kunnossa :D Ja ei ratsastaakseen tarvitse mitenkään erityisen notkea olla. Ja satulallekkinhan on vaan parempi jos nousee esim. jakkaralta! itte painan saman verran ku sinä ja ihan hyvin voin mennä vaikka noilla 120cm pikkuponeilla mutta koska olen 169cm pitkä ovat ne ponit minulle jo muutenkin aivanliian pieniä normaali käyttöön mutta joskus on ihan kiva semmostenkin selässä kävästä yleensä kuitenkin keskityn noitten isompien hevosten ratsastamiseen ihan jo senkin takia et siel on ittelle mukavampi ja helpompi istua:D
- C'moon
Et TODELLAKAAN ole ylipainoinen! Ja jos kasvat vielä, niin yleensä silloin paino tippuu :) Ihan turhaan huolehdit. Sitäpaitsi kaikki ihmiset ovat erilaisia ja hyvä niin. Minusta olisi kamalaajos kaikki olisivat laihoja kuin hammastikut! Esimerkiksi huippumallit ovat omasta mielestäni rumi (siis suurinosa), koska he ovat liian laihoja :) Tsemppiä!
- on sopiva
n. 15% hevosen painosta
- tanzukka
eli oon itte 18w ja painan n.70kg ja pituutta on 163cm. joskus 2vuotta sitte ja pari kiloo kevyempänä menin shettiksellä nimeltä calle ja se jakso mut ihan hyvin vaikka suositus onkin 50kg. elikkä ihan suotta mietit voitko sää ratsastaa pienemmillä poneilla minun mielestäni voit jos ei sitten ratsastuksen opettaja ole yli varovainen ja anna niitten mennä pienillä poneilla jotka ei paina kun 40kg. ja älä sano ittees lihavaks koska et oo sitä päin vastoin.
- hebo
Siis kukaan ei voi painaa liikaa. tunnen yhen aika lihavan ja nii mut se meni joillain poneillakin.(oon ite 61,5 kg ja 167,5 pitkä) mut siis ei sillä painolla oo väliä pituuseen suhden. :)
- Neuvo
hei, oon 176 painan 63g (14v) ja omistan omia hevosia perheeni kanssa meillä on yhteensä 4 hevosta ja 2 poni pneilla en ratsasta mutta 2 meidän hevosella ratsastan ja 1 kisaan ne on molemmat ruotsalaisia puoliverisiä toinen 170cm ja toinen 172cm.
Minun mielestä moni voi ratsastaa melkein jokainen ja voithan mennä aina tuolilta selkään jos et pääse itse :)
Mutta shettiksillä et kyllä oikeen voi mennä mutta voit mennä monen laisilla muilla hevosilla :) vai haluatko vaim mennä pienillä poneilla :)
Suositelen että koitaisit joatin suomenhevosta ihana rotu - itsmiii
Voit mennä vielä suuremmilla poneilla 140-148cm ja tietysti ihan hevosillakin. Nuo shettikset ovat pienimpien lasten poneja, joten jätä shetut niille pienimmille. Uskon, että opettaja neuvoo ja avustaa sinua selkäännousussa, joten siitä on turha huolestua. Painosikin tasoittuu pituuskasvun myötä, joten sinun ei tarvitse laihtua. Hauskoja hetkiä heppailun parissa ! :)
- swäääät
hevosilla sä ainakin voit menna, suurimmilla poneillakin. Itse ratsastan myös, ja painan kylläkin 46kg ja oon 164cm. Mut etsä kyl mun mielestä oo lihava :) ja oon siis 12 vuotta.
- Joku
Kyllä sä voit mennä ihan hyvin :D Muistaakseni Newforestien painoraja oli jt 80kg.
- LLLLLiiiiike
Shetu jaksaa kantaa jopa 55 kg. Ilman satulaa!!! Mutta ihanteellinen paino on tietty n.50 kg. Ite olen14.v ja painan 60 kg. Hyvin ne hepat kuule kantaa!!! Suokeil se raja on n.110 kg!!
- Mummeli
Ite menen vielä poneilla 160cm/55kg ja kesällä leirillä mentii jopa shettis maastoon! En enää varmaa koskaan mene shettiksellä tuntia, vaan nopea kokeilu yms. mut silti! Se taas riippuu shettiksen koosta. tallilla jolla käyn, ratsastaa eräs tyttö, joka on n150cm ja musta "lihavampi" ja se menee tallin toisiksi pienimmällä ponilla! Poni on n.110cm korkee ja joku risteytys. Eli tarkotan siis, että voit VARMASTI mennä vaikka jollain isommalla ponilla. esim. 120-130cm.
- Roosuux
Moi! Minun mielestä voisit jo lupua shettiksista kun ole jo niin pitkä... Painon suhteen voisit menna vielä noin 119cm ylikäsvaneella shettiksellä. Katso Papinojan tallilta shettiksiä ja siellä yhenkin shettiksen painoraja on 50kg! Tai jos risteytysponit kelpaavat sinulle? Voit mielestäni mennä vaikka shettiksestä ja saksanratsuponista risteytysponilla.
- Roosuux
Itse painan noin 42kg ja olen 140cm pitkä.
- Ratsastus
Oonko mä sitten läski oon 5 luokal ja painan 46 kg pituus on 158-165 cm . Vastauksia nopee(: Ratsastusta oon harrastanut 4 ja puol vuotta. Siskoni on ainoa joka on mua haukkunut läskiksi, mutta kenenkään muun suusta en oo sitä kuullut voivat muut kyllä ajatella niin.Olenko?
- Painorajat
Säkäkorkeus ja ratsastajan max. paino:
90-100 cm 30 kg
100-110 cm 35 kg
110-120 cm 40 kg
120-130 cm 45 kg
130-140 cm 50 kg
140-150 cm raskasrakenteinen (esim. Issikka tai suokki) 60 kg
140-150 cm sirorakenteinen 55 kg
150-160 cm raskasrakenteinen 65 kg
150-160 cm siro 60 kg
160-170 cm raskasrakenteinen 70 kg
160-170 cm siro 65 kg
170-180 cm raskasrakenteinen 75 kg
170-180 cm siro 70 kg
180-190 cm raskasrakenteinen (siroja ei ole tässä kokoluokassa) 80 kg
Nämä ovat painosuosituksia niille jotka ratsastavat koko ajan samalla hevosella, jos menee tunnilla satunnaisesti niin voi painaa max. 10 kg enemmän.
Ratsastajan painon pitäisi olla max. n. 10-15 % hevosen panosta. Ratsastajan ja hevosen kokoon vaikuttaa myös hevosen ikä ja kunto ja miten hyvin ratsastaja hallitsee kehonsa ja kuinka hyvä kunto ratsastajalla on. Hevoselle on helpompaa kantaa vaikka vähän painavampi ratsastaja joka hallitsee kehonsa, kuin sitten kevyempi joka pomppii perunasäkkinä selässä.
Myös se mitä hevosella tehdään vaikuttaa. Jos hevosella mennään kevyesti koulua niin ei haittaa jos ratsastaja on vähän painavampi, mutta jos mennään paljon laukkaa ja esteitä niin on hyvä olla kevyempi.
Ratsastajan pituuden tulisi olla max. 25 cm korkeampi kuin hevosen säkä, mutta jos ostaa hevosen niin ratsastajan pitäisi olla max. 15 cm korkeampi kuin hevonen.
- Anonyymi
Et todellakaan
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2006168Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442857- 442317
- 932079
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382021Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311427- 771402
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3031397Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131326Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61266