Olen 13 ja voisinko alkaa vielä harrastamaan uintia, siis uintiseurassa? Onko jo liian myöhäistä? Äitini luulee vähän niiin. Olen uinut ihan pienestä pitäen ja lähiaikoina kiinnostunut uimaan uimahallissa matkauintia. Osaan uida mielestäni suht hyvin ja saattaisin pärjätä ehkä jossain kisoissa tai olisi edes kiva harrastaa siellä uintiseurassa. Uiminen on tällä hetkellä vissin ainoa urheilulaji joka ei rasita mun jalkoja, kun niissä on sellanen rasitusvamma...... Njaa. Olipa aikamoinen kyssäri.
Vastaukset 1
Harjoittelun aloittamisesta: Ei ole myöhäistä. Koordinaation, liikkuvuuden ja tasapainon harjoittelemisen osalta otollisin aika alkaa olla sinulla jo ohi. Lajitaidot (kilpailutekniikat) olisi myös ihanteellista opetella hieman aiemmin, mutta osa pystyy nuo opettelemaan aikuisinakin, joten mitään estettä tuosta ei muodostu. Nopeuden kanssa alkaa tulla pikku hiljaa kiirus. Osa ominaisuuksista riippuu, miten murrosikäsi etenee. Itse aloitin 12-vuotiaana melkolailla nollapohjalta (no, itsekin pidin uimisesta).
Kilpailuista: Riippuu miten paljon olet valmis tekemään kilpailun eteen töitä. Uinnissa pari ensimmäistä vuotta menee yleensä tekniikoiden opetteluun ja suurin piirtein sinun ikäisenäsi lähdetään pikku hiljaa siirtymään fyysisten ominaisuuksien kehittämiseen - ja kilpailumatkojen pituuteen nähden uinnissa harjoitellaan ehkä eniten, erityisesti lajiharjoituksia. Suuri osa ikäisistäsi on kuitenkin kilpaillut jo useamman vuoden. Nyt en muista kuka oli kyseessä, mutta kuitenkin eräs entisistä maajoukkueuimareistamme aloitti 14-vuotiaana uintiharjoittelun.
Asiaa kannattaa kysyä suoraan paikallisilta uimaseuroilta, koska seurojen välillä on jonkin verran vaihtelua. Osalla seuroista on harrasteryhmiä, joista voi hakea kevyempää starttia suurin piirtein omanikäisten kanssa, osalla on hyvin tiukka järjestelmä. Ja osa antaa uimareiden harjoitella ja tulosten odottaa itseään, osassa on "tulos tai ulos" mentaliteetti.
Uimaseurojen yhteystiedot löytyvät osoitteesta http://www.octoopen.fi/selectMenuClubs.do (Toinen lista on http://www.uimaliitto.fi/fi/seurat/ - tuolla ei välttämättä ole kaikki linkit ajan tasalla, mutta näkee mitkä seurat ovat missäkin päin Suomea, ihan kaikilla kun ei ole kaupungin nimeä seuran nimessä.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas
Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei211341Mies joka on oikeasti kiinnostunut
Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää1331241- 641230
- 1081225
Kunnanhallitus
Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.671049- 109999
Rauha, sopiiko
Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.94957Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys
Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev182923- 84857
- 43824
Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!
Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle66791Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi
Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....50686- 43666
- 58653
- 70636
- 98628
Humppila korvasi johtajia tekoälyllä
https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 15087618Perhoseni (miehelle)
Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r123592- 52564
Mnot, miksi sinulle on tärkeää solvata uskovia?
Onko sinulla joku katkeruus tai peräti viha heitä kohtaan? Kirjoituksesi nimittäin tihkuvat katkeruutta ja vihaa uskovi307555