Olen 13 ja voisinko alkaa vielä harrastamaan uintia, siis uintiseurassa? Onko jo liian myöhäistä? Äitini luulee vähän niiin. Olen uinut ihan pienestä pitäen ja lähiaikoina kiinnostunut uimaan uimahallissa matkauintia. Osaan uida mielestäni suht hyvin ja saattaisin pärjätä ehkä jossain kisoissa tai olisi edes kiva harrastaa siellä uintiseurassa. Uiminen on tällä hetkellä vissin ainoa urheilulaji joka ei rasita mun jalkoja, kun niissä on sellanen rasitusvamma...... Njaa. Olipa aikamoinen kyssäri.
Vastaukset 1
Harjoittelun aloittamisesta: Ei ole myöhäistä. Koordinaation, liikkuvuuden ja tasapainon harjoittelemisen osalta otollisin aika alkaa olla sinulla jo ohi. Lajitaidot (kilpailutekniikat) olisi myös ihanteellista opetella hieman aiemmin, mutta osa pystyy nuo opettelemaan aikuisinakin, joten mitään estettä tuosta ei muodostu. Nopeuden kanssa alkaa tulla pikku hiljaa kiirus. Osa ominaisuuksista riippuu, miten murrosikäsi etenee. Itse aloitin 12-vuotiaana melkolailla nollapohjalta (no, itsekin pidin uimisesta).
Kilpailuista: Riippuu miten paljon olet valmis tekemään kilpailun eteen töitä. Uinnissa pari ensimmäistä vuotta menee yleensä tekniikoiden opetteluun ja suurin piirtein sinun ikäisenäsi lähdetään pikku hiljaa siirtymään fyysisten ominaisuuksien kehittämiseen - ja kilpailumatkojen pituuteen nähden uinnissa harjoitellaan ehkä eniten, erityisesti lajiharjoituksia. Suuri osa ikäisistäsi on kuitenkin kilpaillut jo useamman vuoden. Nyt en muista kuka oli kyseessä, mutta kuitenkin eräs entisistä maajoukkueuimareistamme aloitti 14-vuotiaana uintiharjoittelun.
Asiaa kannattaa kysyä suoraan paikallisilta uimaseuroilta, koska seurojen välillä on jonkin verran vaihtelua. Osalla seuroista on harrasteryhmiä, joista voi hakea kevyempää starttia suurin piirtein omanikäisten kanssa, osalla on hyvin tiukka järjestelmä. Ja osa antaa uimareiden harjoitella ja tulosten odottaa itseään, osassa on "tulos tai ulos" mentaliteetti.
Uimaseurojen yhteystiedot löytyvät osoitteesta http://www.octoopen.fi/selectMenuClubs.do (Toinen lista on http://www.uimaliitto.fi/fi/seurat/ - tuolla ei välttämättä ole kaikki linkit ajan tasalla, mutta näkee mitkä seurat ovat missäkin päin Suomea, ihan kaikilla kun ei ole kaupungin nimeä seuran nimessä.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa731764- 251252
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as341142Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu135943Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189836- 64704
- 77662
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo199642On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79618- 49581
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32528- 55517
- 58507
- 36494
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457- 23453
Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 33423
- 40417
- 82398