hihalyönti

Laherry

Niin, elikkä hihalyönnistä kysyisin. Mihin kohtaan käsiä pallon pitäisi hihalyönnissä osua? Ranteiden ja valtimoiden päällekö, kaäsivarteen vai peukaloihin? Ja vielä sellainen kysymys, että minkälainen asento käsillä pitäisi olla hihalyönnissä? Minulla on tähän asti ollut vasen kämmenselkä oikean käden kämmenen päällä ja peukaloiden päät kiinni toisissaan. Kaverilta olen kuullut, että kädet pitäisi olla niinkuin taputtaessakin, eli kämmenet vastakkain.

Miten on, kumpi asennoista on oikein vai onko kumpikaan? Jotenkin vaan aina kun lentistä pelaan niin aina hihalyöntiä lyödessä sattuu niin p*****eesti riippumatta siitä, mihin kohtaan käsiä pallo osuu.

10

9332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie

      Joooooo, sen pallon pitää tiesikkö osua tonne ranteijen ja valtimoijen päälle. Ootsä vasenkätinen. Jos oot, niin pidä käsiä samanlain ku oot tähän asti pitäny. Jos oot oikeekätinen, laita oikeen käden kämmenselkä vasemman kämmenen päälle. Mut jos ei onnistu, nii sun pitää lisäksi joustaa jaloista. Koitappa ja kerro onnistuuko? Nii, ja olitteko muuten Rovaniemen Powerissa?

      • Laherry

        Siis ranteiden ja valtimoiden päälle, no sinne on vähän harvemmin pallo osunut kun oon aina laittanut peukalot alle. Olen oikeakätinen, eli pidän siis käsiäni väärin. aina kun laitan kädet hihalyöntiasentoon, niin automaattisesti se vasen kämmenselkä tulee oikean kämmenen päälle. Täytyy siis päästä eroon pahoista tavoista :)

        En ollu Rovaniemen powerissa, en ollut edes kuullut tapahtumasta ja kaikenlisäksi mulla on rovaniemelle n.800km matka, joten en olisi muutenkaan käynyt siellä.

        En mä ole mikään suuri lentopallofani, kunhan nyt käyn välillä kavereiden kanssa pelailemassa ja Juhannuksena sukukokouksesssa pelataan aina parissa päivässä 3-4 täyspitkää matsia.

        Kiitos kuitenkin ohjeista, otan niistä vaarin :)


      • exPeluri

        Minulla on ollut sitten lähes 20 vuotta kädet "väärinpäin" nostossa :) Eiköhän kädet voi laittaa nostossa siten kuin se tuntuu luonnolliselta. Sitä en sitten tiedä mitä lentopallon oppikirjat tähän sanoo, mutta aina löytyy poikkeuksia ja omalla tyylillä pelaavia


      • määää
        exPeluri kirjoitti:

        Minulla on ollut sitten lähes 20 vuotta kädet "väärinpäin" nostossa :) Eiköhän kädet voi laittaa nostossa siten kuin se tuntuu luonnolliselta. Sitä en sitten tiedä mitä lentopallon oppikirjat tähän sanoo, mutta aina löytyy poikkeuksia ja omalla tyylillä pelaavia

        Niin siitä hihalyönnistä ja niiden käsien asennoista!!!Niitä tyylejä on niin monta ku on pelaajia...Ei voi sanoa mikä on se oikea tyyli.Se pitää itse löytäää...Mikä tuntuu parhaalta!!!!


      • Eräs palloilija...

        Siis, pallonhan ei saa osua ranteisiin, jolloin pallo lähtee minne sattuu, vaan käsivarsiin (ranteen ja kyynärpään välisen osan keskelle) Jolloin palloa voi ohjata. Ja noista käsien asennoista sen verran, että käsiähän voi pitää miten on itse tottunut, itse an pidä käsiä lainkaan yhdessä (tällä tarkoitan sitä, että en pidä niistä kiinni kun teen hihlyönti-suorituksen, vaan ne ovat vain yhdessä) Monesti aloittelijoille neuvotaan pitämään kädet sillä tavalla, että oikea käsi on kämmenpuoli ylöspäin auki ja vasen käsi kämmenpuoli ylöspäin siihen päälle, ja peukaloilla tavallaan pidetään yhdessä nämä kädet. Periaatteessahan jokainen tapa on oikea, koska ei kukaan voi tulla sanomaan, että oppimasi tapa pitää käsiä on väärin.


      • liisa-kukka
        Eräs palloilija... kirjoitti:

        Siis, pallonhan ei saa osua ranteisiin, jolloin pallo lähtee minne sattuu, vaan käsivarsiin (ranteen ja kyynärpään välisen osan keskelle) Jolloin palloa voi ohjata. Ja noista käsien asennoista sen verran, että käsiähän voi pitää miten on itse tottunut, itse an pidä käsiä lainkaan yhdessä (tällä tarkoitan sitä, että en pidä niistä kiinni kun teen hihlyönti-suorituksen, vaan ne ovat vain yhdessä) Monesti aloittelijoille neuvotaan pitämään kädet sillä tavalla, että oikea käsi on kämmenpuoli ylöspäin auki ja vasen käsi kämmenpuoli ylöspäin siihen päälle, ja peukaloilla tavallaan pidetään yhdessä nämä kädet. Periaatteessahan jokainen tapa on oikea, koska ei kukaan voi tulla sanomaan, että oppimasi tapa pitää käsiä on väärin.

        haloo??!! kauan oot pelannut lentopalloa...!!??? pallon pitää osua ranteesta 5 senttiä.... et mieti mistä se palllo lähtee lentämään minne sattuu.. ei ainakaan ranteesta..


    • Vanha hihanostaja

      Niinpä niin nimikinhän sen sanoo. Alunperin hihalyönti todellakin tarkoitti hihoilla lyömistä. Se oli sitä aikaa kun miehet oli rautaa ja palloissa neulotut saumat ja "mänttikohdaksi" sanottu venttiilin paikka. Silloin pallo todellakin sattui käsivarsiin tai mihin milloinkin sitä palloa vastaanotettaessa osuessaan. Lisäksi pallo lähti herkemmin mihin suuntaan tahansa.

      Sitten keksittiin hihalyönti pitkähihaisella pelipaidalla ranteitten ja kyynärvarsien välisellä osuudella. Hiha toimi vaimentajana ja antamassa anteeksi pieniä virheasentoja. Sittemmmin kun pallot paranivat ja pelaajat puolestaan tulivat mielestään taitavammiksi hihojen merkitys väheni ja lopulta hikoilun vähentämiseksi ne kokonaan katosivat pelipaihdoista.

      Ala käyttämään vaan pitkähihaista pelipaitaa. Ei se ole hävettävää. Vaikka pitkähihainen paita lyhyhihaisen pelipaidan alla. Pallo ei satuta niin paljon ja nousee pehmeämmin sinne minne pitääkin. Veteraanipalloilijana en ole oikein oppinut tämän uuden tyylin mukaan nostamaan lyhythihaisella paidalla vaan pidän vanhaa pitkähihaista parempana.

      Muuten hihalyönnissä käsien asento pitäisi olla sellainen että palloa kohtaava pinta on mahdollisimman leveä ja tasainen. Siihen pääsee kääntämällä ranteita sellaiseen asentoon että käsivarsien sisäpinnat kääntyvät ylöspäin ja ovat mahdollisimman lähellä toisiaan. Silti käsivarsien tulee olla mahdollisimman rentoja ja mieluummin kovan lyönnin osuessa niihin hieman periksi antavia.

      Oikea tekniikka saada pallo nousemaan hyvin on käyttää lyönnissä jalkoja apuna ja vasta ihan lopussa jos silloinkaan voidaan myös käsivarsien hyvin pienellä liikkeellä antaa pallolle suunta ylöspäin pyrkien saamaan liike yhtäsuureksi ja samansuuntaiseksi ranteissa kuin kyynärpäiden tasallakin. Elikä käsien kulma vartaloon nähden ei muutu lyönnin aikana ollenkaan tai hyvin vähän.

      Hihalyöntiin täytyy keskittyä todella hyvin. Pallon taakse täytyy liikkua ajoissa jotta sen voi nostaa mahdollisimman paikallaan olevasta asennosta. Palloa on seurattva lopuun saakka pyrkien "hypnotisoimaan" se tyyliin: "Nyt sinä kyllä nouset sinne minne minä haluan".

      Kaikkinensa hihalyönti on sellainen, että jokainen oppii sen tavallaan ja tyylillään. Eikä oikeappisella hihalyönnillä ole enää sitä merkitystä kuin takavuosina n. 25..30 vuotta sitten. Silloin puhallettiin peleissä käsittelyvirheitä hihalyönneistäkin enemmän kuin nykyään.

      • Coach

        Tämä viesti on täyttä asiaa!


      • perpo
        Coach kirjoitti:

        Tämä viesti on täyttä asiaa!

        sitä ihtiään!


      • luola8

        Tämä viesti sisälsi hienoa historiikkia. Pari yksityiskohtaa lisäisin tekniikkaan.
        1. Sen lisäksi että ranteet taivutetaan, myös olkapäät työnnetään eteen
        2. Polvet sen verran koukussa että alas katsottaessa polvet ovat varpaiden edessä
        3. Hihalyönnin saa suunnattua eteenpäinkun ottaa yhden askeleen lyönnin jälkeen pallon perään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      198
      32877
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      255
      21212
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      431
      10755
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6585
    5. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      72
      5420
    6. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      53
      4755
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      195
      4030
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1597
    9. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      100
      1527
    10. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      52
      1459
    Aihe