Työnantaja kusetti päin naamaa harjoittelijaa

Huijattu

Mitä kusetusta! Olen merkonomiksi valmistunut ja työharjoittelussa menin suurehkoon halpaketjuun. Myymäläpäällikkö kehui maasta taivaaseen joka päivä omiakin työntekijöitään paremmaksi, mutta kun töitä kysyn, ei kuulemma ollut tarvetta.

Minä olen työintoinen, tulen töihin vaikka keskellä yötä, olen valmis ylityöhön. Teen töitä vaikka joka päivä 8 tuntia. Mutta ei, en kelpaa. Työharjoittelusta kahdessa pätkässä n. vuosi ja sain myymäläpäälliköltä työtodistuksen, joka on kuin mainos. Tein hepulle täyttä häkää työtä opiskelutuilla ja uskoin hänen sanoihin että hän palkkaa minut,,,

Hän sanoi päin naamaa, että olet seuraava palkkalistallani. No jäin odottamaan ja sitten tämä myymäläpäällikkö haki sijaista 3 kuukaudeksi ja hain siihen tehtävään. No mitä sain? Valitettavasti tällä kertaa et tullut valituksi!!! Ja miten niin, onko parempi palkata joku uusi joka ei tunne edes kaupan järjestelmää, kun itse tein ko. puljussa kaikkea kassasta varaston siivoamiseen.

Ja niin annoin kaikkeni vain siksi että kokosin itseäni huijatuksi...

Ja muut työnantajat ei edes sitä harjoittelutodistusta katso. Mene opiskelemaan sanoi yksi, kun työtä kysyin, ei ollut työkokemusta ja miten sitä saa, jos ei kukaan ota töihin???

Uskoani en ole menettänyt. Olen käynyt lukuisissa haastatteluissa, mutta ei, ei kukaan valinnut. Muutamia paljastuksia:

Siwan kassalle haki 100
Salen kassalle haki 400

Koitapa siitä sitten töihin mennä.

Mitä minun kannattaisi kokeilla?

Eikö työintoinen 21-vuotias nuori kelpaa? Merkonomikoulutus on. En juo, en tupakoi. Teen kaikki työt kunnolla.

17

1789

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • khkhkhkhk

Olitko työkkärin kautta työharjoittelussa?Käsittääkseni noita työkkärin työharjoitteluita ei firmat edes katso työkokemuksesi.Näin ainakin kaverilleni sanottiin,kun se kysyi harjoittelun loppupuolella,että aikovatko vakinaistaa hänet vai eivät.Vastauksena tuli,että eivät katso harjoittelua työkokemukseksi,joten eivät vakinaista häntä.Hyvät suositukset hän kyllä sai.Sitä en tosin sitten tajua,että mikä järki on työmarkkinatuella harjoittelua tehdä,jos sitä ei kerran työkokemukseksi lasketa.En ymmärrä,että miten se sitten auttaa työtöntä pääsemään takaisin työelämään.

Olen 25-vuotias nainen,jolla on yhteisöpedagogin ja merkonomin paperit.Olen saanut tasan 4kk:n mittaisia työsuhteita nuorisotyönpuolelta(ihan oikeita palkkatöitä ei mitään harjoittelujuttuja) ja alan olla aivan loppu jatkuvaan pätkätyöhön.Kaupalliselta alalta en ole saanut mitään,vaikka kuinka olen hakenut.Elämäni pyörii paikallaan.Tässä iässä pitäisi olla jo vakityöpaikka ja perhe.Minun ei kannata edes harkita perheen perustamista tässä elämän tilanteessa.Siinä ei vaan ole mitään järkeä ottaa lapsia taakakseen.
      Jos osaisin sinua auttaa tekisin sen mielelläni,mutta en itsekään keksi miten!

• Karu totuus

Tervetuloa Suomen hyvinvointivaltioon. Tuo on kohtuu tyyppillistä työharjoittelun käyttöä. Kannattaa myös valmistautua että työpaikalla sinua kohdellaan alempi arvoisena kuin koiraa. Ja kysyppä piruuttas työkkäristä taikka työvalmentajalta, (jos sellaisen saat ja mikä saa palkkaa aikalailla tyhjästä) että onko tuosta työharjoittelusta hyötyä? Vastaus on: Kyllä on moni työpaikan saanut (jonkun 2kk pätkätyön maximissaan). Myös tuosta työkokemuksesta on hyötyä (ei sitten minkään asteista vaan lähinnä haittaa johtuen asenteista). Niin ja avo psykologit sanovat sinulle: sinussa on paljon potentiaalia. Kyllä sais nauraa makeasti kun tehtäis tutkimus että kuinka paljon on nää kikkailut parantanut työllisyyttä (johtanut siis palkalliseen) ja mikä kesto on ollut palkallisessa. Lisäksi samalla tutkittaisiin kuinka moni yritys on hyödyntänyt palkkatukea tuossa työllistämisessä. Tällä hetkellä työharjoittelu/työelämänvalmennus/kurssit ovat vain ilmaista työvoimaa ja tilastojen kaunistelua (harjoittelijat lasketaan työssäkäyviksi). Suurin osa näistä ketä tätä järjestelmää puolustaa eivät ole olleet edes työttömänä ja ei ole minkään asteista realistista käsitystä tilanteesta. Myös loispummiyrittäjät pienet/suuret ovat kyllä suureen ääneen sanomassa että on tää niin toimiva systeemi.

• Huijattu

Mukavaa keskustelua, jatkakaamme!

Eli olin työharjoittelussa koulun puolesta. Kauppakoulussa piti työharjoitella, että pääsi ylipäätään valmistumaan ja sieltä kovasti koulussa sanottiin että kannattaa tehdä työtä hyvin, koska hyvin suuri osa työllistyy ja miten kävikään? No kehuja kyllä on tullut tuolta myymäläpäälliköltä, mutta missä oli se työ???

Sitä minä tässä etsin. Ja kun sä meet jonnekin Siwan kassalle kertomaan, että haluat työtä ja annat paperit, niin ne nauraa sut pellolle siellä. Korkeintaan tulee kato netistä onko meillä vapaita työpaikkoja. On todella idioottimaista luvata työntekijälle paikka ja sitten kun sellainen avautuu, sanoa, ettei sellaista nyt sitten olekaan sinulle...

Olen todella pettynyt.

Työkkäristä pari kertaa laitettu kurssille karenssin uhalla, jossa käsiteltiin asiaa miten työtä pitäisi hakea, ainoa vaan että siinä ei ollut minulle mitään uutta ja molemmat kurssit käsittelivät samaa asiaa! Nyt työkkäri kehottaa etsimään aktiivisesti työtä (kuten teenkin) ja täti viimeksi sanoi itsekin että nuo ilmaisharjoittelut ei ole oikeaa työtä eikä niitä kukaan katso vakavasti, joten ei halunnut minua sellaisiin pistää.

Mutta lapun kyllä antoi että jos tulee mahdollisuus työllistyä sanssi palkkatuella ja jotain työmahdollisuuksia lappuna antoi mitä voisin hakea. Olen valmistumisesta asti työttömänä, ihan hyvät paperit ja tuo harjoittelu hyvin tunnetussa liikkeessä. Mutta ei sillä töitä näköjään saa. Haastattelijat katsoo paperia, mutta sillä ei liene mitään arvoa, ihan sama vaikka polttaisi koko työtodistuksen sieltä harjoittelupaikasta...

Missä odottaa se työ???

• mk

hei voisitko kertoa missä olit työharjoittelussa?

• Huijattu

Clas Ohlson

• 26
        Huijattu kirjoitti:

Clas Ohlson

löytää tavarat helpost hyllystä

• selkeää

Ei työnantajan velvollisuus ole tehdä hyväntekeväisyystyötä. Työtä tarjotaa amattilaisille kun paikka aukeaa.

• Hölmöä höynäytetään

Kuinkahan monta sellaista joka on huijattu uskottelemalla työvoimatoimenpiteen pakollisuudella taas tänäänkin työskenteli koko pitkän päivän noissa toimenpiteissä. Kymmeniä tuhansia heitä varmaan on. Jossain vaiheessa elämäänsä noissa työvoimaviranomaisten huijjaustoimenpiteissä olleita on varmaan satoja tuhansia. Ja tämä kaikki siksi koska työkkärin täti tai -setä on jopa kysyttäessä jättänyt kertomatta homman vapaehtoisuudesta ja vastoin lakia laittanut nuo toimenpiteet työnhakusuunnitelmaan jonka jälkeen niistä kieltäytymisestä on tullut karenssiperuste. Tosiasioiden kertomatta jättäminen on pahemaa kun valehtelu ja lakikin määrää että virkailijan on puhuttava totta.

Nuo työkkärin virkailijat taitaa osata valita uhrinsa sellaisista jotka eivät tunne oikeuksiaan. Aina kun menen ennestään tuntemattoman virkailijan juttusille niin ensimmäisessä tapaamisessa teen selväksi sen että pidän kiinni omista oikeuksistani viimeiseen pykälään ja momenttiin saakka. Jos yrittävät ujuttaa työnhakusuunnitelmaan noita huijausaktivointeja niin poistatan ne välittömästi sieltä. Ja sanomattakin on selvää että äänitän kaikki tärkeät keskustelut mp3-soittimella, salaa. Ja todellakin jos yrittävät uhkailla ja kiristää niin teen kyllä rikosilmoituksen. Tuomiolle noita virkailijoita on Suomessa lähes mahdoton saada vaikka olisi minkälaiset todisteet asiasta koska viranomaiset suojelevat toisiaan viimeiseen asti, mutta minä en anna periksi ja siksi Euroopan Ihmisoikeustuomioistuin on se lopullinen tavoite. Valitettavaa on, että ennen kun EIT:n pääsee pitää käydä läpi suomalainen ”oikeusjärjestelmä”. Aikaa siihen kyllä kuluu mutta kun tosiasiassa tällaisella yli 5-kymppisellä ei ole käytännössä juurikaan mahdollista saada palkkatöitä niin tuo ”tuulimyllyjä” (=byrokraatteja) vastaan taistelu ehkäisee syrjäytymistä ja antaa melkoisen motivaation elämään, ja sen se tekee ainakin satakertaisesti siihen verrattuna kun paraskaan ”aktivointi”.

Siis tämä on täysin selkeää: MIKÄÄN LAKI EI PAKOTA, EIKÄ EDES OIKEUTA, TYÖKKÄRIN VIRKALIJAA LAITTAMAAN NOITA ORJATÖITÄ TYÖLLISTYMISSUUNNITELMAAN (tai millä nimellä hän nyt sitä byrokraatin tuottamaa saastetta kutsuukin) ILMAN SUOSTUMUSTASI.

VALESOPIMINEN LOPETETTAVA, JA HETI!!!

Kenenkään kansalaisen velvollisuuksiin ei kuulu tuottaa yrityksille maksimaalista voittoa tekemällä palkatonta työtä. Asuminen ja ruoka maksaa joten ei ole mitään järkeä tehdä työtä jos sillä ei elätä itseään. Tehkööt yrittäjä työnsä itse jos palkanmaksuhalu puuttuu.

• ...

Sulla on siis merkonomikoulutus. Hyvä. Nyt vielä kun tajuaisit, että ne merkonomin paperit ei ole varmaankaan tarkoitettu siihen, että haet kaupan kassalle töihin.

Eli nyt haet siis koulutustasi alempaa työtä ja siinä on siis se ongelma, niin ei pitäisi olla.

Merkonomikoulutksella saat paljon parempaakin töitä kuin kaupan kassan töitä, oletko minkä linjan merkonomi, talaoushallinto vai asiakapaspalvelu ?

Kirjoitat kauppakouluista. Ei sellaisia ole olemassakaan.Etkö tiedä mistä olet valmistunut ? Merkonomeja valmistuu ammattiopistoista.

• Karu totuus

Toi sun kommentis menee jo pilkun viilailuks. Ja ei se ihan noin yksinkertaista oo.

• Huijattu

Olen merkonomi ja valmistuin tietty ammattiopistosta (kauppakoulu/oppilaitos). Linjana oli asiakaspalvelu (liiketalous ja kauppa).

• Hyväveli oltava

"En juo, en tupakoi."

Syy löytyikin tästä. Et ole ns. "hyvä tyyppi", joka ryyppää ja dokaa ja jonka kanssa on hauska keskustella viikonloppukänneistä ja panoista. Et saa näin elintärkeitä sosiaalisia suhteita joita tarvitaan, jotta saat sosiaalista arvostusta pomosi silmissä. Ammattitaidolla, motivaatiolla ja palkalla ym. ei ole juuri mitään merkitystä tässä asiassa.

• savuton.nus

Hahaha! Tuo on niin totta.

Ja ennenkaikkea, tupakoiva työläinen on aina parempi koska se työllistää samalla niitä leikkityöläisiä jotka tärkeännäköisinä kulkee paikasta toiseen paperilappu kädessä saarnaten "heidän työpaikkansa savuttomuudesta" jne.

Täytyyhän sitä työntekijää aina päästä nokkimaan, joten tupakoimatonta ja raitista ei oikein voi millään nokkia koska se tekee kaiken oikein, joten se ei ole ihanne työntekijä.

• Huijattu

Mielestäni elämää on muuallakin kuin baarissa tai sängyllä?

Ei alkoholille ja tupakalle. Avaa silmäsi, itse löydän elämää muualtakin kuin kännäämällä.

• Huijattu

Nostetaan ketjua...

Vieläkin työttämänä. Hakemuksia kyllä pistetty mutta niistä joko ei tule lainkaan mitään vastausta tai se perinteinen valituskirje siitä kun ei tullut valituksi. Kerran tuli joku Valitettavasti-kirje, kun en enää edes muistaut hakeneeni sitä työtä.

Sitten joku puhelinmyyntifirma PYYSI TYÖHAASTATTELUUN, vaikken tietääkseni ole mitään puhmyyntiä koskaan hakenutkaan!!!

Puhelinmyynti on stressaavaa työtä, et saa palkkaa jos et myy. Haastattelija kertoi puhelimessa väärän osoitteen ja tulin aluksi kokonaan väärään paikkaan. Jouduin odottamaan ulkona pakkasessa kun se tuli hakemaan minut oikeaan paikkaan. Haastattelussa se ei edes kysynyt mitään, kertoi vain et myyvät jotain lakipalveluita yrityksille... Puhmyyntifirmoissa vaihtelevuus on suurta työntekijöissä. Mainostetaan tavoitepalkkoja vaikka suurin osa ei niitä koskaan saa.

Onko tosiaan niin että kaupan alan normituntipalkallisia töitä saa mistään?

• 12+4

Niin, kun merkonimin pitää olla nykyisin tradenomi, ja traden ekonomi. Ja ekonomin kannattaa olla tohtori.
      Itse olen työtön maisteri, joka on kohta kai tohtori, koska on kivempi olla työtön tohtori kuin työtön maisteri.

• JK

VAI IIN

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1739
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      240
      1533
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      884
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      852
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      829
    Aihe