Laihtuminen ilman nälkää=mahdotonta

tarinaseppot

Miten voin syödä ja laihtua? En vain tajua...yritän suunnitella aamupalan, lounaan ja ilta palan sekä miettiä välipaloja väliin mutta siitähän tulee ihan hirveästi kaloreita jos kunnolla syön niin etten näe nälkää...siis ihan totta en tiedä mitä pitää syödä, yritän.... onko tämä hyvä:

aamupala:
Lasi vettä tai maitoa
kaurapuuroa ( välillä hillolla)
mandariini

lounas:
( Riippuu mitä sattuu ruokalassa olemaan,)
mahd. paljon salaattia, vihanneksia
ei yhtään tai jos, niin pieni peruna
kasvispihvi lihaisen sijasta, ellei ole kanaa ( vähän kastiketta)
joskus näkkäri siihen vielä.

päivällinen(?):
(Ruisleipä tai mandariini, omena tms.)
kasviksia, n. 2dl
vettä tai maitoa

välipaloja: vihreä tee, leipää?? (ehdotuksia hyviksi ja vähä kalorisiksi välipaloiksi? :S)

juu olen leivän suurkuluttaja B)

130

7780

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös proteiinia

Jo aamupalalle proteiinia esim. kananmunaa tai jogurttia. Joka aterialla tulisi syödä sen verran, että jaksaa seuraaville aterioille. Proteiinia ja rasvaakaan ei kannata unohtaa, koska ne auttavat kylläisyyden tulemisessa. Nälkä ei valitettavasti lähde vain hedelmiä ja leipää syömällä...
      Minusta tuntuu, että syöt aivan liian vähän. Kuinka monta kaloria ajattelit päivässä syödä? Ilmaisia kalorilaskureita löytyy esim.kiloklubin ruokapäiväkirjasta, tai finelin ruokakorista.
      Suosittelen lukemaan Patrik Borgin kirjat: Rentoa painonhallintaa sekä löydä tie keveään oloon

• <3

Olet aikaisemmin syönyt liikaa ja lihonut. Nyt sinun pitää totuttautua hieman pienempään ruokamäärään, että painonnousu pysähtyisi tai paino putoaisi. Menee jonkin verran aikaa, ennen kuin totut syömään vähemmän. Suunnittele laihdutus niin, että siinä menee pitkä aika, niin opit uudet ruokailutavat, joita noudatat myös tavoitteeseen pääsyn jälkeen. Jos yrität laihduttaa mahdollisimman nopeasti, niin kilot tulevat paljon herkemmin takaisin.

Edellinen vastaaja antoikin jo hyviä neuvoja. Syö paljon kasviksia ja tosiaan sitä proteiinia. Juo vettä. Välipaloiksi sopivat leivän lisäksi jogurtit, hedelmät, marjat, rahka tai esim. viili mehukeitolla. Jätä hillot pois ja laita niiden sijaan puuroon vaikka pakastemustikoita tai sokeritonta puolukkasurvosta.

Kun olet syönyt, odota 20 minuuttia, kylläisyyden tunne tulee vasta sitten.

• pudottanut 12kg

mä olen joskus laittanut kevyt jugurttia puuron joukkoon...tulee tosi hyvää niinkin jos makeutta kaipaa ja siten saat sitä proteiiniakin lisää :)

Leivän kanssa tarvii olla tarkkana, mieluiten vain ruisleipää ja tsekkaa myös leipien kalorit ja suola. Realissa on reilusti kuitua joka pitää kylläisenä.
        Ja sitten on kanssa se kysymys että mitä pistät leipäsi päälle. Päälisistä tulee äkkiä kaloreita, kevytlevitteet joissa rasva alle 10% olis passeleita, muista kuitenkin 2 tl margariinia tai öljyä pitää saada päivässä.

Muistathan että joka 3-4h välein sun pitää syödä. Eli mä tekisin niin että aamupalan jälkeen ennen lounasta olis vaikka omenan paikka tai joku muu hedelmä/ rahka/jugurtti...jotain pientä. Sitten lounas olis joskus klo:12-14 ja päivällinen klo:16-18 ja sitten vielä illalla ennen nukkumaan menoa ottaisit n klo:21 vaikka jugurtin taikka sen leivän...jotain pientä niin yöstä ei tulis niin kovin pitkä. Aamiaisen tulisi olla aterioiden kunkku ja silloin saa syödä hyvin ja monipuolisesti.

Musta tuo sun lounas kuulostaa päivälliseltä, eli siis mä käsitän lounaan kevyenä salaattina tai muuna kevyenä ateriana ja päivällinen joka mulla on sitten paljon myöhemmin, lähempänä iltaa on se lämmin ruoka...mut tietty jos haluaa hyödyntää työpaikkaruokailun...Voisit ainakin kokeilla tätä mun mallia vähän aikaa, josko siitä olisi apua ettei olis niin nälkä kokoajan. Ja tietty ajan kanssa maha tottuu pienempiin annoskokoihin sitten myös.

Muistathan pureskella hyvin ruoan ja ruokailla myös rauhassa sillä kunnolla jauhennettu ja pureksittu ruoka tuo kylläisyyden ja sulaa hitaammin. Muista juoda sitten myös vettä päivän mittaan paljon. Jos ihan kauhea nälkä iskee niin pureksi purkkaa välillä, sekin hämää aivoja ja samalla tulee huollettua hampaita kun onhan tuo 3-4h välein kuitenkin tiheä rytmi hampaille.

Joka päivä pitää kirjata ylös syömisensä niin on hyvä palata myöhemmin kun huomaa että paino on tippunut tarkastelemaan mitä ja miten on syönyt. Itse kirjaan kellonajatkin. Vaakalla käyn kerran viikossa. Liikuntaa harrastin ihan himona tässä jossain vaiheessa, mutta nyt laiskottaa. Olen huomannut että ei se liikunta mitään juurikaan tee, muuta kun huoltaa pääkoppaa. Pääasia on syöminen. Olen nyt tähän mennessä keventynyt 12kg ja aikaa on mennyt n.1vuosi. Tsemppiä paljon sinne!

• Jjaana

Kun aloitat syömään säännöllisesti(3-4h välein) Niin se nälän tunne kyllä häviää.Aluksi se voi olla hankalaa kun pienentää annoskokoja ja ei syö niinkuin ennen mutta elimistö tottuu siihen..Itse ainakin syön mieluummin 3h välein niin se nälkä ei ehdi iskemään.Siten tulee syötyä myös pienenpiä annoksia.
      Ja tosiaan kannattaa syödä lounas ja päivällinen=lämmintä ruokaa.Ei kannata päivällisiä alkaa korvaamaan millään leivällä tai hedelmillä.Tietty joskus jos ei ole mahdollisuutta kunnon ruokaan.
      Kannattaa laskea kalorilaskurilla tosi tarkasti päivän ruuat.Siitä huomaat miten paljon oikeasti kaloreita saat..Äläkä unohda esim rasvoja leivän päälle,salaatinkastikkeita yms..Itsellä alkoi kevyesti n.1.5kk sitten ja luulin aluksi syöväni terveellisesti mutta paino ei tippunut,kunnes laskin tarkasti ja kyllä niitä kaloreita tulee helposti monesta ruoka-aineesta.Nyt oon tosiaan älynnyt miten kannattaa syödä ja tässä ollaan jo 6kg kevyempiä! :)

• On vähän hankalaa jakaa ruokailuohjelmia kun ihmisten päivittäinen perusenergian kulutus vaihtelee niin paljon. Raavas mies kuluttaa kaloreita varmaankin tuplasti sen mitä pieni, kevyt tyttö.

• henkinenpuolikuntoo

Liiallinen näläntunne ei aina johdu siitä, että kroppa haluaisi ruokaa, ongelma voi olla mielessäkin.

Onko sinulla mitään mielenkiinnonkohteita? Pyöritkö liikaa esimerkiksi ruokaan liittyvillä nettisivuilla tai katsotko liikaa telkkarista ohjelmia jotka pyörivät ruuan puolella?
      Saatko ylipäätänsä mistään muusta mielihyvää kuin ruuasta? Tai onko ympäristössäsi liikaa punaista väriä (punainen väri on sanottu lisäävän ruokahalua)

Kannattaa nyt miettiä tarkkaan omaa mieltäkin. Onko ongelma tosiaan vain siinä, ettet saa tarpeeksi ruokaa, vai siinä, että ajattelet ruokaa jatkuvasti, mikä johtaa siihen, että haluat jatkuvasti myös syödä. Ja jos ainoa mielihyvän lähteesi on ruoka, silloin myös mielikin saa kropan tuntemaan, että ruokaa on saatava ja paljon.

Parhaat välipalat ovat vihannekset, porkkana ynnämuu sekä hedelmät (paitsi banaani). Salaattejakin kannattaa tehdä ja kaikki tuore ruoka (ei paistettu tai kypsennetty) on aina hyvästä niin keholla ja myös minimikaloripitoisia.

• aivoliikuntaa

Ed. vastaajalla oli asiaa:
        Jos elämässä ei ole paljon muuta sisältöä, ihminen keskittyy hoitamaan kaikkia tarpeitaan syömällä (= vauvan ensimmäinen perustarve: läheisyyttä ja ravintoa)
        Pahaa oloa, tyydyttymättömiä sosiaalisia, seksuaalisia, älyllisiä tarpeita hoidetaan juomalla/syömällä liikaa...
        Kaikkien paino-ongelmaisten ja syömishäiriöisten kannattaisi ajatella vähän aikaa, miettiä, mitä elämästä puuttuu? Millä sen voisi korjata? Ihmissuhteet? Harrastukset? (Liikunta auttaa kaikkiin vaivoihin, suosittelen vesiliikuntaa ja saunomista).

• Hankkikaa elämä
        aivoliikuntaa kirjoitti:

Ed. vastaajalla oli asiaa:
        Jos elämässä ei ole paljon muuta sisältöä, ihminen keskittyy hoitamaan kaikkia tarpeitaan syömällä (= vauvan ensimmäinen perustarve: läheisyyttä ja ravintoa)
        Pahaa oloa, tyydyttymättömiä sosiaalisia, seksuaalisia, älyllisiä tarpeita hoidetaan juomalla/syömällä liikaa...
        Kaikkien paino-ongelmaisten ja syömishäiriöisten kannattaisi ajatella vähän aikaa, miettiä, mitä elämästä puuttuu? Millä sen voisi korjata? Ihmissuhteet? Harrastukset? (Liikunta auttaa kaikkiin vaivoihin, suosittelen vesiliikuntaa ja saunomista).

Sama mieltä. Jos koko ajan suunnitellaan mitä syödään ja elämä pyörii syömisen ympärilla, niin kait sitä on koko ajan nälkä ja ahmittua tulee aika ajoin.

Jotenkin näin se vanha viisaus menee:

Syö elääksesi mutta älä elä syödäksesi.

• terveellisesti79

Lyhyesti: Ala karppaamaan

Karppauksessa saat suurimman osan energiasta rasvasta, jonka takia näläntunne pysyy tehokkaasti poissa.

Ruokavalio lyhyesti: Lihaa/kalaa 300-400g per päivä, juo ja syö mahdollisimman raisvaista matioa ja juustoa ja käytä rasvaista kermaa paljon ruoanlaitossa. Syö kasviksia monipuolisesti. Kasvikset on hyvä keittää/höyrystää ruoansulatuksen helpottamiseksi. Vältä hedelmiä.

Googlaa lisätietoa/reseptejä tai hae kirjastosta aihetta käsitteleviä kirjoja.

Paino laskee karppaamalla kilon viikossa. Alussa voi laskea nopeampaakin.

Lisähyötynä minimoit riskin sairastua diabetekseen, autoimmuunisairauksiin, syöpiin sun muihin nykyvitsauksiin.

• xxnncc

Karppaus ei sovi kaikille - eikä pudota kaikilta painoa, paino voi jopa nousta...
        Lisäksi karppauksen pitkäaikaisuus ei ole suositeltavaa yleisen terveyden takia..., kaikkia karppauksen haittavaikutuksia ei vielä tiedetä. Lisäksi on tutkittu, että vaikka saisikin karppauksella painonsa putoamaan alussa nopeasti - on se hyöty mennyttä muutamassa kuukaudessa johonkin muuhun diettiin nähden - eli jollain muulla syömissysteemillä laihtuu esim. puolessa vuodessa saman kuin karppauksella...

Itse en "hihhuloi" mihinkään suuntaan, mutta kun söin kaikkee kivaa (en rajoittanut syömisiäni - päin vastoin) niin paino tipahti kilon parissa viikossa ;)

• ei hyvää päivää

Rasvalla, eläinperäisellä rasvalla kalkkeututat verisuonia tehokkaasti ja kuolla kupsahdat nopeammin. Aivan varmasti saat diabeteksen (ja syövän.) Sitten kipin kapin lääkärin paikkeille napsimaan pillereitä ja saamaan hoitoja.
        Kasvikset on parasta syödä nimenomaan raakana!!!!

• Hj
        xxnncc kirjoitti:

Karppaus ei sovi kaikille - eikä pudota kaikilta painoa, paino voi jopa nousta...
        Lisäksi karppauksen pitkäaikaisuus ei ole suositeltavaa yleisen terveyden takia..., kaikkia karppauksen haittavaikutuksia ei vielä tiedetä. Lisäksi on tutkittu, että vaikka saisikin karppauksella painonsa putoamaan alussa nopeasti - on se hyöty mennyttä muutamassa kuukaudessa johonkin muuhun diettiin nähden - eli jollain muulla syömissysteemillä laihtuu esim. puolessa vuodessa saman kuin karppauksella...

Itse en "hihhuloi" mihinkään suuntaan, mutta kun söin kaikkee kivaa (en rajoittanut syömisiäni - päin vastoin) niin paino tipahti kilon parissa viikossa ;)

Ei pidä paikaansa. VHH:n ruokavalio on sekä terveellinen ja monipuolinen. On kokemuksia. Ei kait sitä voi luopua lääkkeistä, jos se olisi epäterveellistä. Kyllä kroppa reakoi, jos jotain on vääri.

• mauka93

Hohhoijaa... Kyllä karppauksessa saa syödä rasvaista mut noilla ohjeilla on kolestroolit kohdillaan..

Itse syön vähemmän rasvaisia proteeinia mut ei tartte laskea kaloreita.
        Olen pienentänyt lautaskokoa ja siihen puolet salattia.
        Riisit ja makaroonit vaihtanut tummaan versioon ja perunaa en syö juuri ollenkaan.
        Makeat jättänyt pois. Vettä parilitraa päivässä. Ja tärkein se liikunta siihen mukaan, pikkuhiljaa pittennetään esim. lenkkiä, eli kuka mistäkin liikunnasta pitää, mut jokatapauksessa on silläkin saralla tehtävä jotain.

Nällä olen itse saanut elokuusta 11,5 kg pois välillä jää jumittaa, mut sit humpsahtaa enemmän kerralla, ei kannata lannistua... tsemppiä kaikille laihduttajille ja toivon että jokainen löytää sen oikean ohjelman millä voi laihduttaa ilman nälän tunnetta :)

Itselläni on reflux tauti ja näillä saanut helpomman olon itselle ..

Meinas unohtua, näillä ohjeilla mun ei tarvitse enää syödä verenpainelääkkeitä.

• paha karppaus

Karppaaminen on pahinta, mitä ihminen voi luonnolle tehdä oman ruokailunsa osalta. Lihantuotanto ym. rasittaa elinympäristöämme valtavan paljon enemmän kuin esimerkiksi kotimaisen perunan kasvatus. Ajatelkaa hyvät ihmiset nyt tekojenne ympäristövaikutusta. Ja sitäpaitsi, miten paljon olette nähneet lihavia ihmisiä esim. Aasian maissa, joissa eletään pääasiassa hiilihydraattipitoisella ruokavaliolla??? Ei hyvää päivää, mihin kaikkeen ihmiset hurahtavat...

• ssssfafa

Kasviksilla voi täyttää mahaa ilman suuria kaloreita. Laihtua voi ilman nälkääkin.

• seri52

Oikeastaan sulla on vain leivän himo.

Jätä leipä silleen pois et aamulla syöt sämpylän, ja sitten vasta iltapalalla otat toisen sämpylän.

Muuten syöt kuten nyt, mutte yritä lisätä liikuntaa.

• yrittäjäjäjäjäjä

Tärkeintä on jättää hiilarit pois, esim leipä, peruna, riisi, pasta ja muut sellaset. Mitään rastavasta ei kannata syödä ja proteiinit tekee gutaa. Salaattia ja lihaa saat syödä vaikka 100 lautasellista päivässä niin pysyy nälkä kurissa :)

• Huu_haa_huu

Tärkeintä on vanha kunnon oppi: Syö vähemmän, kuin kulutat.
        Et sinä sohvalla istumalla ja karppaamalla kyllä tule laihtumaan sen vertaa, mitä esimerkiksi päivittäin puolituntia hikiliikkumisella.Samalla kroppa kiinteytyy ja vireystila kasvaa.
        Tällöin proteiinin tarve menee hyödyksi, kun lihakset rakentuvat liikkuessa,eikä varastoidu liiallisena saatuna rasvaksi.

• niin no niin
        Huu_haa_huu kirjoitti:

Tärkeintä on vanha kunnon oppi: Syö vähemmän, kuin kulutat.
        Et sinä sohvalla istumalla ja karppaamalla kyllä tule laihtumaan sen vertaa, mitä esimerkiksi päivittäin puolituntia hikiliikkumisella.Samalla kroppa kiinteytyy ja vireystila kasvaa.
        Tällöin proteiinin tarve menee hyödyksi, kun lihakset rakentuvat liikkuessa,eikä varastoidu liiallisena saatuna rasvaksi.

Juu näin se on. Yksinkertaista mutta toteutus voi olla vaikeampaa eli enemmän liikuntaa ja vähemmän ruokaa esim. lyhytketjuisia hiilihydraatteja ja rasvaa. Ja pieni nälkäkin kuuluu asiaan koska elimisto on katabolisessa tilassa eli ei saa tarpeeksi ravintoa ja hajotaa omia rasvavarastoja energiaksi. kannataa muistaa että näistä valinnoista pitää tehdä elämäntapa eikä olla liian impulsiivinen. Kaupassa voi aina kävellä karkki, leivos ja jäätelöhyllyjen ohi toki voi näitäkin joskus syödä mutta vain joskus...

• manteli87

Avainsanat: ateriarytmi ja kohtuulliset annokset.
      Kannattaa opetella ruokien ravintosisältöjä ja syödä paljon proteiinia.
      Itselläni on lähtenyt noin 1 kg viikossa, kun lopetin "iltanapostelun", vähensin reilusti rasvan määrää (itselläni rasvapitoiset ruuat tarttuu heti vyötärölle), syön enemmän proteiinipitoisia ruokia ja olen lisännyt kasvisten määrää. Pienillä teoilla voi vaikuttaa paljon; esim. olen laittanut (rasvaisen) juuston sijaan leivän päälle raejuustoa, joka on vähärasvaista ja proteiinipitoista, ja se toimii!
      Hanna Partasen Kyytiä kiloille -kirjassa on myös tosi hyviä neuvoja miten valinnoilla voi vaikuttaa painonhallintaan.
      Itse en syö kuin 3-4 ateriaa päivässä, välipaloja en syö kun ei vaan tee mieli, ja ihan hyvin pysyy nälkä loitolla.

• Zone-hippi

Laihduttajien yleinen ongelma on se, että syödään liian vähän. Kun syö liian vähän, se nälkä kiusaa jatkuvasti ja sitten repsahtaa jossain vaiheessa. Kunnollista ruokaa; riisiä, perunaa, pastaa, lihaa, kalaa, leipää, kinkkua... saa laihduttajakin syödä aika paljon.

Kalorien laskeminen on edelleen hyvä apukeino, netistä löytyy hyviä työkalujakin siihen. Ruokalassa syönti pitää jättää pois, ainakin siksi aikaa kunnes oppii arvioimaan melko tarkkaan mitä syö. Mitään, mitä ei pysty laskemaan, ei syö.

Toki joidenkin mielestä se on liian vaivalloista. Mutta se johtaa varmoihin tuloksiin. Jos sitä nyt sen laihduttamisen vaivan meinaa nähdä, niin se kalorien laskeminen on melko pieni vaiva. Etenkin verrattuna siihen, että pitäisi nähdä koko ajan nälkää.

• ...

Ensinnäkin, kaurapuuro ei pidä nälkää. Lihaa on hyvä olla ruokavaliossa (tai proteiineja jossakin muodossa, jos ei lihaa halua syödä), koska proteiinit pitää nälkää paljon paremmin kuin hiilarit, mutta tietenkin hillitysti ja lihan on hyvä olla vähärasvaista. Katso kalorit kaikesta mitä syöt, kun kulutat kaloreita enemmän kuin syöt, niin laihdut varmasti. Eli LIIKUNTAA!

• tukkainencityty

huh,huh nuita sinun ruoka hommia.heitä pois kaikki hiilarit vaihda leipä= näkkileipään ja maito veteen ., puuron voit tehdä veteen 1.5dl ja lounas vähärasvainen esim. norfinsei/ kana = pala lisäkkeiksi tomattia,kurkkua,kukkakaalta,brokolia ja vettä näkkileipää.sitten 2.2dl pirtelöä marjoista .niin eiköhän lähde kilot .itse olen -20kg tiputtanut näillä eväillä .kaikki valkoiset tuotteet pois.tzemppiä

• Toki.

Näläntunne kuuluu laihduttamiseen,koska olet ahminut tupla määriä ruokaa aiemmin. Ahmisesta on tullut tapa ja vatsalaukkusi on venynyt. Laihduttamisen jatkuessa vatsalaukkusi palautuu normaalin kokoiseksi ja uusi ruokailutapa iskostuu päähäsi. Äläkä missään tapauksessa aloita karppaamista,koska se ei ole terveellinen ruokavalio. Syö edelleen hiilareita,tummaa leipää,hedelmiä,vihanneksia ja puuroja,jätä ainoastaan sokeri ja valkoiset jauhot pois. Itse olen noudattanut tällaista ruokavaliota jo lähes viisikymmentä vuotta ja kroppa on timmissä kunnossa,löytyy pyykkilautavatsa jne. ja samoin terveys on hyvä. Vanha konsti on edelleen parempi,kuin pussillinen uusia,tiedän sen kokemuksesta.

• ei mässyille

Kai nyt noin pienillä syömisillä nälkä onkin. Päivällinenkin on pelkkä kysymysmerkki xD !! Ja syö myös iltapalaa. Neljän viljan puurokin olis varmaan parempi kuin pelkkä kaurapuuro nälän pitämisessä. Terveellisiä ja kevyitä ruoka- ja välipalaohjeita on varmasti netti pullollaan.

Muista myös liikkua. Onko sulla jo askelmittari? Vähintään 10 000 askelta päivässä!

• bmi 19

Juu juu. Leipää voi mättää vaikka koko ajan, kunhan se on ruista ja katsoo mitä päälle laittaa, ei se leipä lihota vaan ne päälliset.

Popsi porkkanaa, syö hedelmiä jne. Lihaakin saa ihminen = sekäsyöjä syödä.

• bmi19

Ja unohdin mainita, syö parin tunnin välein, niin ettei nälkä ehdi edes tulla (huom ! pieniä annoksia).

• Onnistuu se...

Syöt liian vähän. Tiedän sen kokemuksesta, aikoinaan jätin rasvat minimiin, vältin kaiken mahdollisen ja elimistö eli säästöliekillä. Pitää syödä monipuolisesti, turhat hiilihydraatit pois, kokojyväleipää, kaurapuuro on hyvä, se ainakin minulla pitää nimenomaan nälkää pitkään poissa. Kasviksia paljon, mutta myös sitä rasvaa pitää ehdottomasti olla, mieluummin tietysti kasvisrasvaa. Proteiinia sopivasti, kalaa, mutta myös muuta lihaa. Minulle tuli vielä anemiakin. Toisaalta älä tee dieetistä liian suurta ongelmaa. Helposti käy niin, että se löpsähtää, jos motiivina ei ole vaikka joku sairaus.
      Minä olen aikoinaan sitten laihtunut ja pysynyt siinä. Päätin, että jotkut ruuat eivät vaan enää kuulu minun elämääni. Tai no eihän ne oikeastaan välttämättä varsinaisia ruokia olleetkaan, vaan lisukkeita. Toisaalta minun kohdallani stressi oli myös vaikuttava tekijä. Sillekin piti tehdä jotain, piti muutta asennettakin. Ja lisätä liikuntaa, semmoista hikijumppaa :) Vaatii kyllä vahvan motiivin. Mutta joskus se loksahtaa.

• "TARINASEPOT", ruokareseptisi on ihan hyvä kunhan jätät aamupuurosta hillon pois. Ala käyttämään vihanneksia esim porkkanaa välipaloiksi ja jätä leipä kokonaan pois, Liiku säännöllisesti kaloreita kuluttavia "temppuja" kuten kuntosali, uinti, vesijuoksu jne...
      Kilot eivät tipu heti alussa mutta sitkeällä yrittämisellä on hyvä palkka...
      TSEMPPIÄ YRITYKSELLESI LAIHDUTTAA;;)))

• 3971

Syö pieniä annoksia usein. Parin kolmen tunnin välein. Hyviä välipaloja ovat esim hedelmät. Salaattia ja juureksia saat vetää niin paljon, että vatsa tulee täyteen. Makeannälkään viinirpäleitä.

Älä laita teehen sokeria.

Noilla esimerkissä olevilla ruuilla pitäisi laihtua, ellei annoskoko ole kohtuuton ja välipaloista et kirjoittanut mitään... Sanotaan että itse painonpudotusvaiheessa syön 3-4 kertaa päivässä, mikä on optimaalista harvemmin, mutta sopii elämänrytmiini parhaiten.
      Eli aamupala, lounas, välipala, välipala.

Aamupala jugurtti rahka hedelmä sekoitus, maitokahvia
      Lounas kohtuullinen määrä ruokaa
      Välipala hedelmä
      Välipala leipä( leikkele ja juusto)/salaattia (ei kastiketta)

Välipalat vaihtelevat, joskus toinen jää kokonaan syömättä ja toisinaan järjestys on eri. Riippuu, miten liikun kyseisenä päivänä.

Sitten päästään tätä hyvää aasinsiltaa pitkin ruuan ohella merkittävään aiheeseen: liikuntaan! Liikkumisella ylläpidän kropan aineenvaihduntaa eikä se vaivu säästöliekille. Samaten liikunnalla minimoit laihtumisen lihaksistosta. Säähän haluat laihtua rasvasta, eikös niin? Jos vedät energiansaannin minimiin, kenties syöt tosi vähän proteiinia etkä liiku lainkaan, lopputuloksena olet laihtunut aimo osan myös lihasmassasta...ei hyvä. Jojottajille käy näin ja sitten he lihovat painon takaisin rasvamassana. Tätä on syytä pohtia!

Lounaalla syön päivän pääaterian, koska olen aamuvuorossa. Energian saannin pääpainon tulee olla aamussa. Illalla kevyemmin, koska yöllä nukutaan = pieni kulutus.

• Johnnymale

hmm. en edes usko laihduttamiseen. 80g aamulla elovenaa on must,muutoin syön kun maistuu. ja paino on - 20kg reilussa vuodessa. ainiin, pyöräilen. viime kesänä 3500 km 5 kk aikana. rok. ne pyöräilijän lihaksset koska olen mies.
      Eilen, tuli pyöräilyä 40 km :)

• Ei nälkää

Minulle vähähiilihydraattinen ruokavalio oli nälän karkoittaja ja tehokas laihduttaja. Peruna lisää nälkää koska se nostaa valtavasti verensokeria, joka putoaa yhtä nopeasti alas -> hirmuinen nälkä. Samoin leipä. Perunan poisjättämisellä ja sen korvaamisella kasviksilla autat asiaa. Proteiini vie nälän pitkäksi aikaa. Olin ennen jojolaihduttaja ja jatkuvassa nälässä oleminen vai vie ajatukset jatkuvasti ruokaan, josta on seurauksena nälkäisen normaali reaktio eli ahmiminen. Vhh-ruokavaliolla tämä on täysin poissa.

Tutustu vähähiilihydraattiseen ruokavalioon osoitteessa

www.karppaus.info

tai www.hiilaritietoiset.net

• dddasdada

ei sil o mitää välii mitä syö kuha sy vähemmän ku yleensä ni laihtuu, eikä pitäs syyä ikin mahaa ihan täyteen ku mahalaukku vaan venyy ja venyy ni pitää vaan syyä entistä enemmän että menee ees nälkä pois.

• epäilenpä vahvasti

no tämä ei ihan aiheeseen liity, joten jonkinlaista offtopiccia. Mutta yksi yllytyshullu kaverini aikoo tiputtaa puolet omasta kehon painostaan pois. No toden totta onhan hän melko läski tällä hetkellä, mutta taitaa olla silti liian kova pala purtavaksi. Hän laittoi facebookiin kyseisestä asiasta ryhmän ja jos 500 henkilöä tilaa hänen youtube kanavan niin silloinhan se on vähän niin kuin pakko kun on luvattu. Pistäkäähän mies koville :-)
      https://www.facebook.com/groups/329805583696816/

• Lenkille vain

3-4 kertaa viikossa käy lenkillä.Ei tarvitse muuta tehdä!Tämä riittää minulle.Pysyy hoikana...

• njkmollö

tos oliki kysymys laihtumisesta iha eri asia ja jos mässyttää ku porsas ni ei nuo lenkillä käynnit mitäää hyödytä

• Veikkaan..

Leivän kanssa tulee aina nälkä. Kokeile jättää se pois niin ei enää tule.

• JARPPI

SINUN TÄYTYY LIIKKUA EIKÄ AJATELLA SYÖMISTÄ KOKO AJAN. Mikko Kivinen laihdutti aikoinaan näkkileivällä ja kait se kasviksiakin ynnä muita terveellistä söi. Mutta muista KOHTUUS KAIKESSA!

• Liikunta?

Missä liikunta,jos liikkuu tarpeeksi saa huoletta syödä mitä vaan ja kuinka paljon vaan.

• Ala karppaamaan.

• nuranura

ihmiset kyllä taatusti jakautuvat kahteen, toiset karppaa innolla ja toiset suorastaan vihaavat kaikkea karppaamiseen liittyvää.
      mielestäni raju karppaaminen ei ehkä ole se kaikista järkevin vaihtoehto, mutta hiilihydraattien vähentäminen (lue=ei poistaminen) on järkevää. kropalle jää enemmän aikaa polttaa rasvaa ja proteiinipitoisella ruualla nälkä pysyy kauemmin pois. itse laihduin lepsulla hyväkarppauksella 11 kiloa kolmessa kuukaudessa. nyt, kun elämäntilanteeni muuttui hieman, eikä ole ollut energiaa kiinnittää huomiota syömisiin, paino on noussut noin kilon. eli olen 10 kiloa plussan puolella, eikä paino tunnu hapuilevan ylemmäs.

• -18kg

Karppaus on varma tapa pudottaa painoa ilman näläntunnetta. Eli kun et syö tuotteita missä on hiilareita, saat syödä hiilarittomia ruokia niin paljon kun maha vetää ja paino tippuu.

• huoh.

Juu, ja saat siinä kylkiäisenä sappikivet, ummetuksen, sydän- ja verisuonitaudit ja syövän. Lisäksi henkinen suorituskykysi kärsii ja haiset pahalta. Ei ole järki-ihmisen hommaa tuo.

• -10 kg

laihdutukseen ei kuulu nälkää... syö itsesi terveellisesti kylläiseksi ja nälän tunne ja ruoan himo häviää. joskus saa myös herkutella :)

• laihdutusneuvoja

Tuossa aiemmin joku suositteli jo Patrik Borgin kirjoja. Hän onkin nykyään suunnilleen ainoa, joka pystyy täysjärkisesti ja kiihkottomasti miettimään ravintoasioita menemättä mihinkään ääripäähän. Missään nimessä ei pitäisi yrittää laihduttaa niin, että tulee nälkäiseksi liian vähäisen syömisen johdosta. Ruokavaliota kannattaa muuttaa harkiten niin, että jättää pikku hiljaa kaikkein turhimmat energianlähteet pois. Mitään ei kuitenkaan tarvitse lopettaa kokonaan ja jos syö terveellisesti, voi myös välillä syödä herkkuja. Tärkeintä olisikin lisätä terveellisiä ainesosia ruokavalioon. Kasviksia ja hedelmiä kannattaa syödä paljon. Tärkeää on syödä aamulla ja päivällä niin hyvin ettei illalla tee mieli mässäillä.

Itsensä rankaiseminen ja syyllistäminen ei johda mihinkään. 90% laihduttajista epäonnistuu ja suurin syy siihen on, että laihduttaminen on liian ankaraa ja epätasapainoista. Tiukan kuurin jälkeen kilot tulevat heti takaisin. Pitää tehdä sellaisia muutoksia, joita pystyy ylläpitämään vähintään pari vuotta.

Jos jättää sokeripitoiset mehut, limpparit ja alkoholin juomatta eikä syö pussikaupalla karkkia tai perunalastuja, muu ruokavalio saa olla melkein mitä vain kunhan siihen sisältyy riittävästi tuoreita kasviksia ja hedelmiä. Tärkeintä on syödä tasaisesti niin, ettei herkuttelulle ole tarvetta. Mitään yksittäistä dieettiä ei kannata noudattaa, jos se ei tunnu hyvältä. Ei ole ihmekeinoa laihdutukseen. Laihtua voi monella tavalla ja jokaisen kannattaa itse kokeilla mikä keino tuntuu parhaalta. Yleensä keskitien kulkijat, jotka syövät monipuolisesti, pärjäävät paremmin kuin rajoittavan dieetin omaksuneet.

• Hou Hou

Kyllä minä ainakin olisin s4atanan nälkäinen, jos joutuisin syömään yhden perunan, leipää, hedelmän, salaattia ja puuroa joka päivä vailla toivoa paremmasta.

Säälittävää typeryyttä.

• Mortiannnna

Itse tykkään syödä aamupalalla ruisleipää tai joskus näkkileipää (joskus harvoin myös ruispaahtoa). Sillä pysyy nälkäpoissa aika hyvin lounaaseen. Voisit ehkä laittaa ruisleivän päälle siivut juustoa ja kinkkua, kurkkua, salaattia tai kananmunaa.

Maitorahkassa ja raejuustossa on hirvmuisesti proteiinia, ja ne ovat kevyitä, niitä kannattaa suosia! Maitorahka vaan ilman mitään makeutusaineita on helkkarin pahaa, mutta siihen voit lisätä sitä hilloa vaikka. Itse olen lorauttanut joukkooon Funlight-mehua, siinä ei ole sokeria. Tulee hyvä aamupala tai jälkiruoka.

Täällä http://kalorilaskuri.fi/kalorikulutus voit laskea oman kalorikulutuksesi. En osaa sanoa kuinka tarkka se on, mutta kokeile. :)

• 61 v.

Minä jätin viime maaliskuussa perunan,pastan,riisin,pullat ja leivän minimiin. Olen laihtunut 17 kg ilman nälkää.Syön lihaa, kalaa,munia,kasviksia,vihanneksia,kreikkalaista jugurttia,jäätelöä,suklaata,pähkinöitä,marjoja,omenia ym. Pääasiassa vähähiilihydraattista ruokaa. Kannattaa kokeilla, minulle se sopii.

• Juo vettä...

Juo vettä nälkään, juo niin että napa naukuuuuuu, ei ole kaloreita.

Älä jätä lihaa pois, ilman proteiinia lihakset surkastuu ja läskit jäävät.

• Paras keino laihtua.

Vähennät ruuan määrää jätät karkit ja muut herkut pois..
      Et tarvitse mitään kirjoja,laihdutus tuotteita..jne

• Laihtuu ilman nälkää

Ensimmäinen ehto:
      -Ihminen kuuluu yksimahaisiin joka tarkoittaa sitä, että meitä ei ole luotu rehujen syöjäksi kuten lehmä!
      -Yksimahainen on tarkoitettu syömään eläinkunnan tuotteita, lihaa, maitoa, jne!

Toinen ehto:
      -Proteiinia on saatava n.1g/normaalipainokiloa kohden.
      -Tyydyttynyttä rasvaa on saatava n.1g/normaalipainokiloa kohden.

Kolmas ehto:
      -Syö se mitä kulutat(kalorit)!

Neljäs ehto:
      -Pyri saamaan proteiini lihasta

Viides ehto:
      -Solukalvo tarvitsee tyydyttynyttä rasvaa kalvon rakennusaineeksi. Pyri saamaan
      tyydyttynyt rasva lehmän rasvaisesta maidosta! Kun luet seuraavat tekstit niin ymmärrät miksi juuri lehmän maidosta ja em.ta tehdystä voista:
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-tee-tasta-elamantapa-rasva-ja-probiootti-remontti/

• suu auki

aina nälkä ja (varsinkiin) koko ajan jano

• kuri laihduttaa

Kyllä se kuuluu, koska mitenkäs elimistö vähemmälle tottuisi jos aina on laittamassa suuhun jotakin kun mieli tekee.

Kun elimistö ei saa täytettä aina kun se sitä vaatii, se oppii vaatimaan vähemmän. Kannattaa harventaa tuota rytmiä puoleen tai jopa vielä harvemmaksi. Jos et ole diabeetikko, nuo paussit eivät ole vaaraksi vaan terveydeksi.

Vähintäänkin siis välipalat pois.

• Ite Saatana 666

Syö vähän ja melko usein, vähän ennen kuin tulee tosi nälkä. Näin saat vatsan kutistumaan. Paino putoaa kun nukkumaan mennessä on pikkuisen nälkä, mutta ei niin kova että tarvitsisi tankata. Eli tuosta lounaastasi karsisin tuon "mahdollisimman paljon", oli se mitä vaan.

Puuroaamiainen on hyvä, sitten vaikkapa tee ja hedelmä puolivälissä ennen lounasta, kevyt salaattilounas, iltapäivällä tee ja hedelmä tai vähäkalorinen maitotuote, päivällisesi näytti olevan ok, sitten vielä vihanneksia tai hedelmä illalla.

Olennaista on pitää ruokailurytmi tasaisena ja välttää tilannetta, jossa olisit mahdottoman nälkäinen.

• kyl se siit

kun totut oikeisiin annoskokoihin,niin alkaa helpottamaan.siinä nyt menee yleensä sellainen parisen viikkoa,jos siis olet pystynyt niin pitkälle olla säntillinen.
      tsemppi!

• AH

Neuvoisin tutustumaa vähähiilihydraattiseen ruokavalioon.
      Runsas hiilihyraattien käyttö lisää juuri nälän tunnetta.
      Tieden sen kokemuksesta.
      Ensinmäiseksi aamulla jukurtti 10 % ja marjoja
      sitten VHH:n mukaisen aamiaisen klo 10,00.
      Seuraavan kerran syön siinä 5-6 aikoihin illallisen. Eikä ole nälän tunnetta tässä välillä. Olen erittäin tyytyväinen painokin meni alas asillisesti

• mies 33kg kevyempi

Mä aloitin laihduttamaan 2010 maaliskuussa ja 2011 tammikuussa olin laihtunut 33 kg. ei kertaakaan tullut tunne et olis nälkä. Laihduttaminen oli minusta helppoa. Söin paljon hedelmiä ja perunaa, hiukan lihaa, join vettä paljon. koko ajan mulla oli sama ruokavalio. ja nyt vuoden lopussa ei ole yhtään lisäkiloa tullut takas. Pitää myös liikkua ja harrastaa kunnon hiki liikuntaa.

• lycka till

Tässä vinkit
      -aamupalallekin sitä proteiinia
      -leipä vahemmäksi!
      -enemmän kasviksia, hedelmiä ei tarvitse syödä paljon; samat aineet saa kasviksista
      -lihaskuntoharjoittelua säännöllisesti (jotta energiaa levossakin kuluttava lihasmassa kasvaa, aerobista enemmän sitten ku olet laihtunut)
      -tunnesyöminen pois; kun tekee mieli syödä, juo lasi vettä ja pohdi hetki, että tarvitko todella lisää energiaa vai oletko kenties surullinen/väsynyt tms
      -näin minä laihdutin 25kg (rauhalliseen tahtiin kahdessa vuodessa!)

• Karppis hyvin menee

Joo ei tarvitse nälässä olla, lisää lihaa ja proteiinia aamuun että ei nälkä iske muuten kyllä ei onnistu vähintään ½ kiloa kasviksia joka ikinen päivä...leipää vain kohtuudella ruis nappia esim. itse suosin paljon kalaa ja lihaa vähän perunaa ja vaalea leipä pois lähes kokonaan samoten karkit ym. makeiset, taatusti onnistuu jos syöt kunnon ruokaa jossa on kylläisyys aste suuri. Hyvä ateria on kerralla esim. kalapaistos kaupasta siihen vähän kaverina lihaa tai pihviä ja kasviksia...on noin. 300 cal lisukkeet.

• ´ss0oju

Olen laihduttanut jo monta kiloa ilman suurempaa nälkää. Kun meinaa tulla nälkä otan lusikallisen lesitiiniä.

• 3kk -11kg

Kaikkea saa syödä kohtuudella ja kun joka aterialla syöt runsaasti proteiinia pysyt kylläisenä pidempään. Itselleni laskettiin päivittäinen proteiinin tarve, joka oli 119g. Yhdellä aterialla sitä imeytyy enintään n.20g, joten yritän syödä 6 kertaa päivässä entisen 3-4 sijaan (aamupala, välipala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala). Nykyään kuluu rahkaa, raejuustoa, maitoa, lihaa, kalaa ja kevytjuustoa paljon, kasviksia unohtamatta, mutta nälkä ei ole ja nukun yönikin paremmin. Sokeria kannattaa vältellä, mutta hedelmiäkin pitää syödä. Päivittäinen kevyt liikunta auttaa myös!

• Muratti

Olen laihduttanut 12 kiloa ja vielä on tarkoitus saada 8 kiloa pois.
      Laihdutuksen alkuvaiheessa karsin nopeat hiilarit, eli käytännössä kaiken valkoisen pois kokonaan. Ryhdyin panostamaan aamupalaan, mutta se ei kohdallani toiminut lainkaan. Aamulla oli kylläinen olo, mutta lounaalla maistui ruoka entiseen malliin, kuin kaksi viipaletta leipää ja kuppi kahvia aamupalataktiikalla. Kymmenen asiaa, jotka toimii mulla.

1. Ei tarvitse olla karppaaja, mutta heidän linjan ruokia kannattaa ehdottomasti suosia
      2. Ruisleipää sopivasti.
      3. Rasvaisiin juttuihin pyrin pitämään etäisyyttä ja en käytä voita, vaikkei mulla mitään voita vastaan olekkaan, mutta vaa´alla on.
      4. Lihaa, kalaa, kanaa ja kaikkiin kyytipojaksi pakaste-altaan tuotteita, erilaisia kasvissekoituksia, porkkanaa ja muita juureksia. Herneet ja ne muut pyöreät pallerot kannattaa siellä jättää rauhaan.
      5. Ulkona syödessä kaikki salaatilla. Kanakebab salaatilla nam.
      6. Makeannälkään proteiinipatukka tai muutama laku.
      7. Jos käy ravintolassa viihteellä, niin tässä vaiheessa olut ja erittäin makeat juomat pois. Kuivaa omenasiideria, tai ihan kossuvissyjä.
      8. Jos käy kuntosalilla, niin painoharjoittelu pois kokonaan ja kuntopyörän, soutulaitteen, crosstrainerin ja muiden vitkuttimien kimppuun.
      9. Kaikesta liikunnasta tehokkuusajattelu pois, vaan pelkkä aika. Jos käy vaikka juoksemassa, niin satoja kaloreita palaa, mutta ihan varmaan sunkin kroppa kaipaa niitä kaloreita takasin. Tunti kävelyä tai kolme varttia uintia rauhalliseen tahtiin ei aiheuta läheskään samanlaista energiavajausta, kuin tunti kunnon urheilua.
      10. Illalla mahdollisimman iisisti ruuan kanssa. Henkilökohtaisesti en pysty menemään tyhjällä vatsalla nukkumaan ja iltasyönnistä jos pystyisin luopumaan, niin homma helpottuisi huomattavasti.

• size M

Turha syödä sitä isoa venytettyä kupua täyteen. Pitäisi riittää kun syö hiukan nälän eli murinan poistamiseksi ja ruokailujen välissä vaikka hedelmiä välipalaksi samalla idealla.
      Ei kylläisyys tarkoita täyttä vatsaa!!!

• Herkkusuu_85

Hyvä välipala on esim. Rainbow:n kuningatarmarjat juuri sulatettuina. Itse syön lisäksi Rainbow:n vaniljarahkaa. Huom. tää ei oo mikään mainos, vaan ihan omasta kokemuksestani voin suositella :) Välipaloina menee hyvin myös marja/hedelmäshotit, mitä myidään pienissä pakkauksissa.

• 3kk -11kg

Se rahka on hyvää, mut siinä on pirusti sokeria! Mielummin maustamatonta ja siihen ne marjat! Jos liian hapan, ni makeutusainetta pari tippaa. Itse maustan rahkan usein marjoilla, ananaksella tai hedelmäsoseilla!

• aNNIINainen
        3kk -11kg kirjoitti:

Se rahka on hyvää, mut siinä on pirusti sokeria! Mielummin maustamatonta ja siihen ne marjat! Jos liian hapan, ni makeutusainetta pari tippaa. Itse maustan rahkan usein marjoilla, ananaksella tai hedelmäsoseilla!

Eikös nyt tullut kaloriton vaihtoehto oliko STEVIA tai jotain..kannattaa kokeilla ..itse etsin kaupasta ok

• aNNIINainen
        aNNIINainen kirjoitti:

Eikös nyt tullut kaloriton vaihtoehto oliko STEVIA tai jotain..kannattaa kokeilla ..itse etsin kaupasta ok

siis kun haluat makeuttaa saat tämän kalorittoman .varm hyvä laihduttajalle..aijoin kokeilla.

• Liikkumaan luotu!

Enemmän liikuntaa, en tarkoita kävelemistä nakkikioskille ja takaisin, vaan oikeaa hyötyliikuntaa ;)

• kokemusta on.

Ei tule eikä ole nälkä kun hommaat Helga Kösterin kirjan TEHODIEETTI ja syöt ihannedieetn ohjeiden mukaan. Toimii tosi hyvin!

• wtf???

liikunta? häh onko se niin vaikeaa?

• jeah11

karppaus ei todellakaan toimi henkilöillä jotka urheilevat tavoitteellisesti.. palautuminen hidastuu eikä itsestä saa kaikkea irti. karpit luulevat että se on vastaus kaikkeen. toimii ehkä vähemmän aktiivisilla ihmisillä.

• itsekuria, onnea!

Opettele syömään tosi pieniä annoksia, mahalaukkusi supistuu, eikä vaadi ruokaa koko ajan. Toisaalta nälän tunnekin menee ohi, kun juot vettä, teet jotain, etkä ajattele ruokaa...
      Liikuntaa, liiku enemmän kuin kulutat!
      Jos on pakko syödä paljon, ensin iso lasillinen vettä, sitten vihanneksia, mielellään samaa lajia koko viikko, eipä enää uppoa, mutta maha täyttyy, et tunne nälkää. (tähän perustuu mm. kaalisoppakuuri).
      Vähä-hiilihydraattinen dieetti, ns. karppaaminen lievennettynä, toimii myös, kun jätät sokerit, valkoiset viljat pois, etkä ahmi rasvoja. Proteiinia keho tarvitsee treenaamisen lisäksi.
      Kun sinulla on nälkä, lähde salille tai lenkille polttamaan läskejä pois!

• no jopas jotain

Meillä täällä paikallislehdessä oli kirjoitus Jutta Gustafbergistä. Juttuun oli liitettu pari vinkkiä rasvanpoltosta.

- Aloita aamusi juomalla vettä. Juo halutessasi kuppi kahvia.
      - Tee ennen aamiaista noin 45 minuutin reipas kävelylenkki. Matala syke polttaa tehokkaasti rasvaa.
      - Syö aamiaiseksi viljapuuroa, johon voit lisätä raejuustoa tai proteiinijauhetta ja marjoja.
      - Varmista että saat riittävästi hyviä rasvoja: omega-3-rasvahappoja, oliiviöljyä, pähkinöitä ja siemeniä
      - Suosi marjoja ja vältä hedelmiä. Hedelmissä on runsaasti hedelmäsokeria.
      - Varmista että ruokailuvälisi ovat säännölliset ja että ne pysyvät kolmen tunnin mittaisina.
      - Luovu napostelusta, yksikin ylimääräinen patukka tai herkku romuttaa dieettisi.
      - Varmista että syöt riittävästi proteiininlähteitä lihaa, kalaa, kanaa ja hyviä hiilihydraatteja (peruna, pasta ja riisi tummina)(proteiinia saa myös: juustot, munat keitettynä, rahka maustamaton)
      - Vältä valmiiksi marinoituja lihoja, kaloja ja kanoja. Mausta ne mieluiten itse. Suola ja cayennepippuri ovat hyviä mausteita.
      - Cayennepippurilla nostat ruumisi lämpöä, mikä edistää rasvan palamista.
      - Juo kolme litraa vettä. Jos juominen tuntuu vaikealta, täytä aamulla kaksi puolentoista litran pulloa, ja varmista että saat juotua pullot päivän aikana.
      - Kokeile vihreää teetä. (suosittelen leaderin vahva vihreä tee, löytyy hyvin varustetuista ruokakaupoista)

Ja muista: Aamupala, välipala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala.

Itse treenaan/harrastan neljänä päivänä viikossa fitnesiä plus käyn noin kahden tunnin kävelyillä joka päivä. Pidän yhden herkuttelupäivän viikossa

Kuitua saa kasviksista, kunnon ruisleivästä ja täysjyväleivästä, mysli jossa ei lisättyä sokeria. Jos maistuu mysli. Ei se leipäkään mikään huono ole, itse syön kaks leipää päivässä

Mehuja joissa ei lisättyjä sokereita. Jos haluat juoda.

Tsekkaa lihavalmisteista että lihapitoisuus on 70%. Vältä e-koodeja.

Itse käytän kylmäpuristettua rypsiöljyä (salaattiin loistava, oliiviöljy sopii leivälle) Ingmariinia, voita ja täysmaitoa.

• ulappa

syö ja liikkuu samaan tahtiin
      läskit lähtee hitaasti mut tulee nopaa
      pienestä vois alottaa ja sit suurentaa

• liiku!!!!

Mites olis liikunta???

• Kylmät kädet

Mitä ikinä teettekin, älkää syökö lääkettä nimeltä Zyprexa. Se kasvattaa ruokahalun äärettömäksi ja saatat lihoa jopa parissa viikossa 15 kiloa.

Kokemusta on.

• onnistut varmasti

on melkein aivan sama mitä syö,mutta vain vähän ja samaan aikaan suunnilleen/pv.
      nälän tunteeseen tottuu 1-2 viikossa.
      kun nälkä kurnii,silloin liika "kutu" karkaa" kropasta ja se on tarkoituskin.
      malttia ja aikaa,,,siis pitkäjännitteisyyttä tarvitaan,mutta tulokset varmoja,koska syömällä liiat kilot on tulleetkin.
      mitään kaupallisia ja kummia mittareita ruuan mittauksiin tai ruokavalioita ei terve ihminen tarvi.
      nälkä on takuu laihtumiseen.
      huomioi aina omat sairautesi vaikka lääkärisi kanssa,ennen kuin rykäset läskit pihalle.

• Entinen läski

Viisas mies, hyväkuntoinen ja menestyvä, sanoi aikanaan eräässä koulutuksessa:
      "Nykyihminen suhtautuu nälkään kuin sairauteen". Nälkä on normaali tunne, oikeastaan aina ennen seuraavaa ateriaa pitäisi kokea nälän vaihe.
      Lihavuushan johtuu juuri siitä, että emme siedä vähäistäkään nälän vaihetta. Elimistö on koko ajan ladattu siihen tilaan kuin pitäisi lähteä päivän vaellukselle ilman eväitä. Emme kuitenkaan lähde.
      Tottakai se pursuu jostain yli, yleensä rasvamahana tai reisinä, kun olemme koko ajan täyteen ahdettuina.
      Nälkä on terve tunne.

• MATTII 696969696969

KARPPAA PERKELE. SIINÄ EI OLE ISOA NÄLÄNTUNNETTA TAI KÄÄRSI KUNNES VATSALAUKKU ON KUTISTUNUT RUSINAKSI. ITS UP YOURS.

• Bay

En tiedä onko tästä mitään hyötyä, mutta itse en todellaka käytä milloinkaan mitään laihdutus kuureja, koska ne eivät vaikuta!! Syö 3-4 tunnin välein pieniä annoksia. Esimerikki omasta päivästäni; herään 5. aikaan, 6 aikaan kun lähden syön jogurtin ja myslipatukan, 9. aikaan kun olen töissä juon kupin kahvia, leipä ja mahdollisesti puuroa. 11.30 lounas, 14. kuppi kahvia, 15. pääsen kotiin ja ajan noin ½ tuntia. Kotona alan tekemään ruokaa syön sitä kun on valmista ja kevyt iltapala ennen kello 20.30. Käytän vallan täysjyväviljatuotteita (leipä, pasta), jotka pitävät nälän pois pitempään. Teen 3-vuorotyötä lähihoitajana, joten ruoka-ajat hiukan vaihtelevat, mutta yritän syödä 3-4 tunnin välein vaikkei aina olisikaan nälkä.. Syön karkkia sen verran kuin haluan.. Joskus saa retkahtaa ja syödä ns. "roskaruokaa" ja siitä EI saa rääkätä itseensä.. Painoa minulta on pudonnut 6 kg kuukauden aikana, jahka elimistöni tottui siihen ja painoa putoaa edelleen hitaasti mutta varmasti..

• kerran mäkin

Aamupala:
      lautasellinen puuroa, reilusti marjoja /soppaa
      lasillinen rasvatonta maitoa
      kahvia/teetä ruisleipä, voita ja juustosiivu tai pari

Lounas:
      Kana, sian-tai naudanliha pihvi
      1 peruna
      puolet lautasellisesta salaatteja öljyä liraus
      maito
      hapankorppu voilla

Lounas:
      lautasellinen keittoa tai jogurttia/rahkaa marjoja
      sämpylä voi, salaatti
      maitoa

Nassuttele välillä ja illaksi porkkanaa/omenaa mitätahansa naurislanttua masusi täyteen..
      kiehauta teetä/kaakaota tms. keksi

kerran pari viikossa kunnon pullasiivanderit tai pala kakkua:)

Mutta kaikkihan kiinni siitä, paljonko kulutat. Raskas työ vaatii enemmän kaloreita. Jos olet ollut syöppö, alussa on tyhjä olo, kun nassutus käy mielessä ja käsi vaatii kuria. Ei laihutus nälkää näe kauankaan. Syö säännöllisesti, mutta jollet karpaa rasvalla, syö vähärasvaisia ja vältä makeuksia . Mitään kannata kieltää, mutta sekaruuan syönnillä ei tule paniikinomaisia sortumisia. Makeuksia ei viikon-kahden päästä tee mieli, kun suu tottuu. Älä kieltäydy joulusuklaasta, mutta älä rasiaa kerrallakaan syö.

Onnea yritelmille. niin ja juo nesteitä.

• 12 kiloa pois

Vuosia sitten otin vaarin tv:n tietoiskusta, jossa varoitettiin, että lisäämällä 500 g kasviksia päivän aterioihin vyötäröstä voi lähteä senttejä. Tein niin. En tietoisesti vähentänyt mitään. Höyrytin parsakaalia, kukkakaalia, vihreitä papuja, lanttua, porkkanaa... kaikkea mikä maistui. Pidin aina kotona kasviksia.

12 kg lähti viidessä kuukaudessa ja huom! siinä meni joulukin. Söin muuten tavalliseen tapaan enkä miettinyt kaloreita. Joulun jälkeen kaupassa oli poistohintaan kypsiä kalkkunan rintafileitä. Hyvää proteiinia ja kun muutenkin tykkään (myös broileri) niin ostin pakasteeseenkin. Kiireessä kippasin vain puolet sellaisesta 300 g einesannoksesta "kastikkeeksi", lasagne, pastaeines tms mitä saa kaupan hyllystä.

Ei tuntunut laihdutuskuurilta.

Tämä sopii sellaiselle, joka ei halua laskea kaloreita. Ei tarvitse paljon miettiä mitä söisi - lisää vain normiaterialle kasviksia, vihanneksia, hedelmiä.

• 5+8

Kun tulee nälkä, juo vettä paljon. Niin minä teen.

t. 52kg

• Juoja myöskin

Mutta veden ravintoarvo on nolla (0). Ja nälkä taas on merkki siitä, että elimistö tarvitsee ravintoaineita, joita ilman se ei toimi, pysy kunnossa ja terveenä. Vettä tulee juoda tietty määrä (1 - 2 L) vrk:ssa, mutta "juo paljon" -ohjeella menee nestetasapaino vinksalleen, joten ei kannata.

• asda2

Vuodessa 23Kg pois seuraavalla tavalla:

Aamupala: Yosa kasvisjuoma (2desiä, n 100-200kcal), parisen kuppia kahvia

Lounas: Subway 15cm paahtopaisti, kana teriyaki kasvikset (n. 400kcal) ja 0.5l light limua. Vastaavasti perunasoselaatikkoa/lihamakaronilaatikko (n.600kcal). Tuota 600kcal ei saa ylittää!

Päivällinen: Hedelmiä, kasviksia, ruisleipää (juustolla, leikkeleillä, margariinilla). Kaikkea mahdollista mitä tekee mieli ja kalorit eivät ylitä 700kcallia.

Iltapala: Pari Hedelmää (n100kcal).

Näin ollen saat kuidut, rasvat (lihasta, kanasta), vitamiinit ynnä muut sörsselit helposti ja kalorit jäävät tuohon 1600kcal päivässä ja nälkää ei tarvitse nähdä. Välillä saat herkutellakkin (esim. puolikas pitsa sisältää n. 600-700kcal).

Lähtöpaino 131kg, nykyään n. 108

• onko kirjaa?
    • soi-ja-rou-he

Soijarouhe! Sitä vaan joka ruokaan, esim. jauhelihan "jatkeeksi" tai välipalalla terveellisen jukurtin sekaan. Pitää nälkää erittäin hyvin, koska lähes puolet painosta on proteiiniä. Alkuun vaan saattaa tulla hajuhaittoja mutta se kyllä häviää....

• K

Itse olen laihduttanut 22kg toisen lapsen syntymän jälkeen. Tämä otti reilun vuoden, mutta kannatti. Paino ei ole noussut, kun syö hyvin ja pitää mielessä ettei pieni herkuttelukaan ole pahasta ja harrastaa liikuntaa säännöllisesti.

Mielestäni syöt liian harvoin ja liian vähän. Hyvää on se, että syöt paljon kasviksia, mutta proteiinin määrä on vähäinen ja siksi sinulla on nälkä. Et myöskään syö välipaloja. Itse syön 6x/vrk. aamupala, lounas, päivällinen, iltapala ja pari välipalaa. Kerran viikossa on herkkupäivä, jolloin syön n. 100g karkkia tai jotain makeaa, mitä tekee mieli. Kaloreita en ole ikinä laskenut. En jaksa sellaiseen perehtyä.

Hyviä proteiinin lähteitä on esim. maitotuotteista maitorahkat ja niihin voi sekoittaa marjoja tai vaikkapa omenaviipaleita. Tämä välipala pitää nälän loitolla yllättävän pitkään. Joka aterialla tulisi olla rasvaa, hiilareita, proteiinia.

Esimerkkinä voin laittaa oman päiväni ruokalistan. Toimii ainakin minulla. Esim. Aamupala: 1% viili, marjoja, 1tl seesamin- ja auringonkukansiemeniä päälle, vihreää teetä ja pala ruisleipää ja margariinia.

Välipala: Maitorahka omenasiivujen kanssa

Lounaalla syön n. 50-100g lihaa, yksi peruna tai pari rkl pastaa tai riisiä, paljon kasviksia joko salaattina tai lämpiminä kasviksina ja hyvää mausteöljyä päälle.Maitoa.

Välipala: Elovena kaurajuoma metsämarja tai pari kourallista pähkinöitä (suolattomia)

Päivällinen: samaan tapaan kuin lounas, joskus voi olla vaikkapa ruokaisa salaatti hyvällä öljyllä

Iltapala: Marjasmoothie, itse tehty.

Olen aikaisemmin yrittänyt jos minkälaista laihduttelua painonvartijoista kaalikeittokuureihin, mutta tämä on ainakin omalla kohdalla onnistunut ja nyt olen normaalipainoinen ja paljon energisempi nainen! Tsemppiä sinulle painonpudotukseen!

• yks vaan

Todellakin syöt liian vähän, ja sillä voi olla erittäin kauaskantoisia seurauksia jos elimistön nälkäsignaalit menevät sekaisin, tiedän kokemuksesta. patrik Borgin kirjoja minäkin suosittelen.

• hmmm.

Eihän tuo ole leivän suurkulutusta, jos pari leipäsiivua päivässä syö! Vai jätitkö kertomatta todelliset määrät? Jos syöt kahvilla pullaa tms, niin se taannee painossa pysymisen. Ja pakkoko kaurapuuroa on joka aamu syödä? Lainaa joku veriryhmät ja ruokavalio kirja ja etsi itsellesi sopivat ruuat! Ja jos makea himottaa, niin ala syömään kromitabletteja! Joku mielenkiintoinen tekeminen kuittaa jatkuvan ruuan ajattelun myöskin.

• ,mca<*

Leivässä itsessään on paljon kaloreita hiilareista johtuen. Sulla on joka aterialla vain hiilareita, siinä syy jatkuvaan nälkään. Hiilareiden kanssa pitää aterialla olla aina proteiinia, pitää nälän kauemmin poissa.
      Itse syön aamulla puuron ja kahvin kanssa 1-2 voileipää vähärasvaisen leikkeleen kera ja sillä jaksaa hyvin lounaaseen. Lounaalla lautasmallin mukaisesti puoli lautasta salaattia kasviksia ja toiselle puolelle vajaa puolet lihaa/kanaa/kiusausta/makaronilaatikkoa.Välipaloina voi käyttää juureksia kuten alle kolmevuotiaille päiväkodissa tarjotaan aamupäivällä aamupalan ja lounaan välillä.Tai iltapäiväkahvilla leipä tai hedelmä. Illalla joku kasviskeitto tai salaatti - kanaa. Olen 50 v ja pudottanut painoa vuodessa 10 kg ainoastaan pienentämällä annoskokoa ja jättämällä lounaalta riisin/perunan/pastan lautaselta. Ekalla viikolla voi olla sellanen olo, että lisää voisi ottaa, mutta se menee ohi. Juo vettä pitkin päivää lasillinen parin kolmen tunnin välein.

• Kaloreita laskien

Laihdutin 8 kuukauden aikana 26 kiloa, enkä ollut kertaakaan nälissäni. Päin vastoin, opettelin syömään säännöllisesti ja eipä siinä sitten oikein muuta tarvittukkaan.

Kalorivajeeni oli alussa noin 800kcal päivässä ja lopussa 300kcal päivässä.

• <3

Hyvä sinä, niin sitä pitää! Kauanko laihdutuksesta on ja onko paino pysynyt samana?

• .....

Pakko korjata joitakin aiemmin kirjoittaneita: Ei laihdutuksen avain ole liikunta! 80% laihtumisesta tapahtuu ruokavaliolla ja loput liikunnalla. Ja siis tietysti toi nyt on jonkun laskema prosenttiosuus ja tietysti hurjalla määrällä liikuntaa painokin tippuu, mutta normaali painonpudotus tapahtuu ruokavalion korjaamisella. Liikunta on tietenkin hyväksi aineenvaihdunnalle ja varmasti tukee terveellistä elämäntapaa ja tietenkin on todella tärkeää terveyden kannalta. Mutta se paino tippuu parhaiten sopivalla kalorimäärällä ja oikealla ravinnolla. Googleta kalorilaskuri ja laske kuinka paljon kulutat päivässä. Eli perusaineenvaihdunta plus kaikki mitä teet. Siitä sitten tiputat vaikka 300 kcal ja alat laskea, että syöt sen määrän. Ja syö se sitten terveellistä ruokaa! Sillä alkaa paino tippumaan. Tai sitten jos olet syönyt kauan liian vähän niin sitten säästöliekiltä pois tankkauskuurilla ja uusi yritys. Jos et onnistu kaikista yrityksistäsi huolimatta, niin suuntaa lääkäriin. Minulta löydettiin yli vuoden ajan kestäneissä tutkimuksissa vihdoin harvinainen aineenvaihdunnan häiriö, joka vaatii lääkityksen lopun elämäksi. Heti alkoi paino tippumaan ja kahdessa kuukaudessa lähti 9 kiloa :) Joten olen vain tyytyväinen että sairaus löytyi ja sain oikeat lääkkeet :)

• Mikä sairaus?

Näillä sivuilla voin sen mainita, kun nimi ei näy? Oliko kenties Kilpirauhasen vajaatoiminta?

• Jokseenkin

Eläpä tee mitään. Ainakaan mieti likaa. Lähdeppä ulos kävelemään, niin huomaat, kuinka linnutkin vielä laulavat. tms.

• Syömään

Joo se häätyy syyä kunnola et ei tuu näläkä...

• gorditaaaaa

Kyllä pudotat niitä kiloja aika nopeesti jos et syö mitään, mutta se ei oo tervellistä.
      Lauhdutumisen salaisuus on syödä vaan tervellistä ruokaa, ja vaan kunnes nälkä menee, ei sitä enempää. Se on tervellistä.

• erkki

Olen noudattanut 17 vuotta Montignac-ruokavaliota. Sen perusajatus on, että kaloriteoria on myytti joka ei siis pidä paikkaansa, koska ihminen ei ole kone vaan elävä organismi. Kaloriteoria on 30-luvulta, jolloin ajateltiin että ihminen lihoo koska saa liian runsaasti energiaa. Yleinen ajatus liiasta syömisestä on helppo unohtaa kun opettelee glykeemisen indeksin käsitteen joka selvittää eroa hyvien ja huonojen hiilihydraattien välillä. Tarkoitushan on nauttia ruoasta eikä kärsiä en vuoksi että pitää syödä jotta voisi elää. Olen vaihtanut perunan viiniin, enkä kaipaa näkyvää sokeria, josta yksi sokeripala vastaa kahta lasillista shampanjaa tai puolta pullollista Bordeauxia. Valinta tehdään ruokapöydässä, tai itseasiassa jo ruokakaupassa, joka on samalla arjen apteekki erään määritelmän mukaan. Ravinto on elämän perusasia, eikä ole samantekevä mitä ihminen syö. Asiaa kannattaa miettiä.

• 17+13
        erkki kirjoitti:

Olen noudattanut 17 vuotta Montignac-ruokavaliota. Sen perusajatus on, että kaloriteoria on myytti joka ei siis pidä paikkaansa, koska ihminen ei ole kone vaan elävä organismi. Kaloriteoria on 30-luvulta, jolloin ajateltiin että ihminen lihoo koska saa liian runsaasti energiaa. Yleinen ajatus liiasta syömisestä on helppo unohtaa kun opettelee glykeemisen indeksin käsitteen joka selvittää eroa hyvien ja huonojen hiilihydraattien välillä. Tarkoitushan on nauttia ruoasta eikä kärsiä en vuoksi että pitää syödä jotta voisi elää. Olen vaihtanut perunan viiniin, enkä kaipaa näkyvää sokeria, josta yksi sokeripala vastaa kahta lasillista shampanjaa tai puolta pullollista Bordeauxia. Valinta tehdään ruokapöydässä, tai itseasiassa jo ruokakaupassa, joka on samalla arjen apteekki erään määritelmän mukaan. Ravinto on elämän perusasia, eikä ole samantekevä mitä ihminen syö. Asiaa kannattaa miettiä.

"Olen vaihtanut perunan viiniin"

Varmaan tosi terveellistä, joo

• Valitse viisaasti
        erkki kirjoitti:

Nyt ei tiijä itkisikö vai nauraisi; "vaihtanut perunan viiniin", he-heee ... Olet myös oikeassa; "ravinto on perusasia eikä ole samantekevää mitä syö".

Vaikka ainakin punaviinillä on terveysvaikutuksiakin, niin sitä ei kannata hörppiä siinä määrin, että vaikutukset menevät deekiksen puolelle.

Kannattaa mieluummin pysyä perunassa. Tiedätkö miksi ? Missään muussa ruoka-aineessa ei ole niin paljon kivennäis- ja hivenaineita kuin perunassa. Ja ne ovat niitä ravintoaineita, joita sinunkin elimistösi tarvitsee pysyäkseen terveenä ja toimivana.

• veli¤

Onko kukaan kokeillut elävää ravintoa?
      Elsa Ervamaa. Elävä ravinto. voi lainata kirjastosta.

• hans holgersson

Nälkä ei kuulu pelkästään laihdutukseen vaan kaikkeen elämään. On ihmisiltä suurta typeryyttä ja ylimielisyyttä luulla ettei ole hyväksi olla nälissään. Kun ei pelkää nälkää vaan totuttelee siihen tunteesee, huomaa että kerran päivässä kunnon ateria riittää jo todella pitkään..
      Tässä takuuvarma vinkki jolla laihtuu. ensinnäkin, aloita tupakanpoltto väliaikaisesti. Aamupalaksi ensin juot puolisen litraa vettä. sitten kaksi iso kuppia kahvia, ja pari kolme röökiä niiden höysteenä. sitten siinä puolen päivän jälkeen syöt niin paljon kuin jaksat. Ja se kannattaakin koska seuraavan kerran syöt vasta ehkä illalla jos on niin kova nälkä ettet saa nukuttua. tämän viimeisen "aterian" voi korvata juomalla n litran vettä. iltapäivän aikana voi nauttia tuopillinen tai kaksi olutta ja ehkä yksi juustohampurilainen. Vettä kannattaa juoda pitkin päivää mahdollisimman paljon sillä: se on ilmaista ja terveellistä, siinä on vähän kaloreita ja se täyttää vatsan hyvin tehokkaasti. Liika on kuitenkin liikaa. Toistan vielä että nalkää ei kannata pelätä vaan siihen kannattaa totuttautua.
      Itse olen noudattanut suurinpiirtein tällaista dieettiä jo ties kuinka monta monta vuotta ja painoindeksini on hieman alle 19, olen 180cm 30v työssä käyvä mies ja hyvässä fyysisessä kunnossa. teen toimistotyötä ja urheilen satunnaisesti. Tämän dieetin tarkoitus ei ollut laihtua vaan säästää rahaa mutta se toimii kyllä molempiin tarkoituksiin todella hyvin. Puuro, maito, kaali ja kananmunat sekä ruisleipä ovat sitten halpaa ja ravitsevaa ruokaa viikonlopuille kun ei töissä voi syödä. Ja aina valion normaali suolaista meijerivoita. Erikoispäivinä - eli palkkapäivinä - avokadoa ja graavilohta ruisleivän päälle. Njam! Ja tosiaan vielä kerran, siihen nälkään kannattaa tottua. Vaikka ei laihduttaisikaan. Ei siihen kuole kunhan ei liiottele. Suurin osa suomalaisista luulee olevansa nälkäinen kun ei ole syönyt pariin tuntiin. Vaikka vatsalaukku onkin tyhjä niin se ei tarkoita että ravinto/energia olisi kehosta loppumassa. Nälkä tarkoittaa vain sitä, että vatsalaukku on tyhjä. Omasta mielestäni sen tuleekin tyhjentyä säännöllisesti. Itselläni tulee vatsa kipeäksi jos syön kolmena päivänä peräkkäin liian hyvin, eli niin ettei vatsa kerkeä tyhjentyä kokonaan. Koko ravintoympyrän syöminen joka päivä on yhtä tuskaa, väsymystä ja vatsan väänteitä. olo on raskas ja tuntuu että pitää olla jatkuvasti syömässä. Ja miksi? että jaksaa istua tietokoneella! istua jaksaa kyllä paljon vähemmälläkin. kunnon ateria kerran päivässä riittää aika monelle suomalaiselle enemmän kuin hyvin. Toimistotyössä ei vain yksinkertaisesti kulu kovinkaan paljon energiaa. Aiemmin kun tein ruummillisempaa työtä, aterioiden välissä saattoi olla joskus pitkälti toistakymmentä tuntia. Vettä tuli juotua siinä vaiheessa kun hikoilu loppui, ja syömään täytyi päästä sitten kun alkoi huimata ja päätä särkeä. Ja ai että kun maistuikin sitten ruoka ja vesi hyvälle :)

• Rkstn ruokaa

Petraapa "hans" vähän terveystietojasi. Syödä tulee 3 - 4 tunnin välein, jotta veren sokeritaso pysyy normaalina, insuliinin eritys tasaisena. Huimauksesi ja päänsärkysi olivat merkki juuri siitä, että verensokeri oli liian alhaisella tasolla. Viitsisitkö ottaa selvää, mitä siitä voi seurata, ihan vaan sen takia, jos henkikultasi ja terveytesi sattuu olemaan sulle tärkeitä.

Ehkä ei kannattaisi jaella ohjeita, jos tiedonjyväsiä asiasta on noinkin huonon laisesti. Omalla ohjeistuksellasi sinä jaksat vielä, kun olet nuori, mutta jos jatkat samaa tahtia, niin parinkymmenen vuoden kuluttua sinä et enää ole terve ja jaksava. Ja se on SE pointti tässä jutussa.

Nälkä on merkki siitä, että elimistö kaipaa ravintoaineita, joita se tarvitsee toimiakseen ja pysyäkseen. Ja ruokaa syödään no. siitä syystä, että elimistö saa tarvitsemansa, ei vain siksi, että vatsa täyttyisi. Joten ruualla on väliä, sillä, mitä ja milloin suustasi alas panet, on oleellinen vaikutus terveyteesi.

• Oho !
        Rkstn ruokaa kirjoitti:

Petraapa "hans" vähän terveystietojasi. Syödä tulee 3 - 4 tunnin välein, jotta veren sokeritaso pysyy normaalina, insuliinin eritys tasaisena. Huimauksesi ja päänsärkysi olivat merkki juuri siitä, että verensokeri oli liian alhaisella tasolla. Viitsisitkö ottaa selvää, mitä siitä voi seurata, ihan vaan sen takia, jos henkikultasi ja terveytesi sattuu olemaan sulle tärkeitä.

Ehkä ei kannattaisi jaella ohjeita, jos tiedonjyväsiä asiasta on noinkin huonon laisesti. Omalla ohjeistuksellasi sinä jaksat vielä, kun olet nuori, mutta jos jatkat samaa tahtia, niin parinkymmenen vuoden kuluttua sinä et enää ole terve ja jaksava. Ja se on SE pointti tässä jutussa.

Nälkä on merkki siitä, että elimistö kaipaa ravintoaineita, joita se tarvitsee toimiakseen ja pysyäkseen. Ja ruokaa syödään no. siitä syystä, että elimistö saa tarvitsemansa, ei vain siksi, että vatsa täyttyisi. Joten ruualla on väliä, sillä, mitä ja milloin suustasi alas panet, on oleellinen vaikutus terveyteesi.

... pysyäkseen terveenä. Ja ...

• ArtoJ

Hiilihydraatit pois.
      Meidän eiline ruokahomma käsitti seuraavan koostumuksen

Klo 8.00 Parta jukurttia marjoilla
      Noin klo 10 aamiainen 2 kpl pekoni suikaletta
      1 kpl paistettu kanamuna
      Pala Arlan juustoa (ei kevyt juusto)
      Tomaati puolikas salaatti
      Illallinen noin kli 18 lihapullia tomaati kastikkeessa
      Lanttu kuutioita
      muutama ruurukaali ja tietysti salaatti
      lälkiruuaksi Mrjoja vispikerman kanssa.

Huomioitavaa on se, että nälkä ei ole kokoaikana, koska hiilihydraatit puuttuu anoksista. Juuri ne tekevät alituisen kiertokulun ja nälän tunteen.

• jepotus

turha laskea noita. Liiku enemmän niin laihdut. Niin yksinkertaista se on.

• Rkstn ruokaa

Popsi porkkanaa, haukkaa hedelmää, lohkaise lanttua, valitse vihreää ... Leipä on ihanaa; RUISLEIPÄ, poista pulla (= valkoinen leipä) pöydästäsi. Nälkää ei tarvitse nähdä kun valitsee viisaasti.

"Syö elääksesi, älä elä syödäksesi." Hae ja etsi muuta elämää ympärillesi niin paljon, että ruoka-ajatukset siirtyvät välttämättömimpään. Ruoka-asennemaailmaakin voi muuttaa, kasvattaa ja kehittää.

• dietitön

Itsellä putosi paino 66kg ->58kg. Työmatkat kävellen ja säännöllinen ruokailu. Itse en pysty syömään 3-4h välein, mutta söin aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan. Mun mielestä kannattaa syödä normaaliaruokaa ilman diettejä, jotta äärimmäinen himo ei yhtäkkiä yllätä sietin aikana. Itse oon kokeillu yhtä ainoaa diettiä ja voin kertoa, etten todellakaan kuulu siihen ryhmään, joka aina jaksais syödä jotain tiettyjä asioita. Hyötliikunta ja kotiruoka kunniaan! :)

• RogerFedora

Mä laihdutin 15 kiloa 9 kuukaudessa (olen ~28v mies) pelkästään vähentämällä syömistäni. En urheile kun ei viitsi. Jätin ruoastani pois perunat ja riisit ja spagetit ja söin vain lihat ja kalat salaatin kanssa. Nälkä on jatkuvasti, mutta paino putoaa keskimäärin n. 0.3 - 0.6 kg / viikko

• Vanha Jojo

Laihtuminen ilman nälkää ei ole vain mahdollista, vaan pysyvään tulokseen pääsemisen kannalta suorastaan välttämätöntä. Jos haluat laihtua pysyvästi, ei siihen mikään kuuri auta, vaan ruokailutapojen muuttaminen niin, että voit pysyä uusissa tavoissa lopun ikääsi.

Tottakai sinulla on nälkä, kun syöt noin vähän! Oman laihdutushistoriani suurimman pudotuksen (20 kg) sain aikaan periaatteella "Nälkä ei saa tulla koskaan". Söin useita pieniä aterioita päivässä, ja reilusti kasviksia. Ne täyttävät vatsaa, mutta koska ne eivät kovin hyvin pidä nälkää, pitäisi joka aterialla olla myös jotain proteiinipitoista.

Suosittelen tutustumista Patrik Borgin ajatuksiin, esimerkiksi Pöperöproffa-blogista, Kunnossa kaiken ikää -hankkeen sivuilta tai kirjoista, kuten Rentoa painonhallintaa. Hänen ohjeensa ovat järkevimmät, jotka olen pitkän laihduttajanurani aikana kuullut. Ohjeet perustuvat sekä tutkimuksiin että omaan hoitotyöhön.

• dietitön

Ja en muuten päivääkään ole kärsinyt jatkuvasta näläntunteesta...

• aloittajalle että mä lihoisin tuolla ruokavaliolla(joo mulla hidas ruuansulatus ja todella pieni peruskulutus. ei mulla muuta :)

• 17

Ensiksi pitää listata se normaali viikottainen suusta alas mennyt ravinto jplus muut nautintoaineet ja sen jälkeen voi alkaa suunnitella energian saannin vähentämistä. Tähän kaatuu suurin osa laihdutusyrityksistä, kun aletaan leikkiä jotain muuta kuin mitä normaalisti ja todellisuudessa ollaan. Sen olen oppinut vuosien myötä, että laihduttajan ei hyödytä ensimmäiseksi tavoitella ravinto-opillisesti täydellistä ateriakoostumusta, vaan asiat pitää laittaa tärkeysjärjestykseen ja ponnistella sellaisiin pieniin tavoitteisiin, joihin oma psyyke antaa myöten. Ymmärrän kyllä ihmisiä jotka saavat tyydytystä syömällä ravinto-opillisesti mallikelpoisesti koostettuja aterioita säännöllisesti, säännöllisten välipalojen rytmittämänä, mutta jos on tunneihminen, tai luova, tai muuten vaan ei ole kaikki täydellisesti reilassa, niin semmoinen ei yksinkertaisesti toimi, koska siinä jää se psyyke ravitsematta, ja sitähän ei normaali ihminen jaksa yhtä viikkoa kauempaa. Aloittajan suunnitelma ei ole hyvä sen vuoksi että se on liian hyvä, jonka vuoksi terveellisyydestä pitäisi vähän tinkiä ja lisätä jotain lohtusyötävää etenkin iltaan ja ehkä myös aamuun.

• turhautunut_uusi_lai

Mä luulen, että laihduttaminen ilman nälkää on kertakaikkisesti mahdotonta. Oon aina ollut hoikka, mutta nyt on ikää tullut 27v. Oon käynyt n. 4 kertaa viikossa baarissa, vetänyt usein parikin pizzaa baarin jälkeen ja sitten vielä juonut salilla käyntien jälkeen ja joskus muutenkin protskujuomia.

Nyt yhtäkkiä huomasin, että oon 190/93, ja mulla onkin oikeesti läskiä eikä todellakaan lihasta. No, oon nyt yrittänyt kuukauden laihduttaa.. Ensimmäisen viikon jaksoin puputtaa salaattia. Söin salaattia siis lautanen tolkulla.. Tein ensin salaattia noin 15 litraa, mutta muutamassa tunnissa ne oli syöty. Ja ei kait sitten sorruin syömään kaikkea muuta päälle, ku kaupat oli jo kiinni.

Yritin tuota puputtamista ihan toden teolla, muttei siitä tullut kertakaikkiaan mitään. Koko ajan oli huutava nälkä, koskaan ei ollut kylläinen olo, yöllä ei saanut nukuttua. Vasta sitten kun sai ihanan lämpimän pizzan mahan pohjalle niin alkoi unikin maittaa ja elämä taas hymyili.

Yritin sitäkin, että "okei, nyt syön kanan lihaa ja kasviksia" Noh, söin sen 1,5 kiloa kanan lihaa ja sitten vain pari lautasellista salaattia niin sillä selvisi 6 h ihan hyvin. Mutta sitten taas aivan helvetillinen nälkä.

Olen tullut siihen tulokseen, ettei laihtua voi muuten kuin vain kärsimällä nälästä. Tänään kävin Golden Raxissa ja oli kyllä viikon paras päivä - täytyy myöntää. Nyt katselin taas itseäni peilistä ja mietin, että liian myöhäistä laittaa enää sormia kurkkuun. Pitäisi kait vain oppia kärsimään nälästä, mutta ongelmana on päivittäinen työnteko. Teen tällä hetkellä kahta työtä viikkossa eli 7 päivää aina viikosta olen töissä. Siitä ei vain tule mitään, jossei ole saanut syödä kunnolla - ei jaksa ajatella, työpaikalle raahautuminen on tuskaa ja muutenkin sitten jos saan unta niin herääminen on tuskaa ja päivät kuin kulkisi jossain sumussa.

Lopputulos: Vittu, mitä tuskaa laihduttaminen voikin olla! En ikinä ymmärtänyt sitä silloin ku painoin 74 kiloa!

• 18+3

Syö nyt hyvänen aika muutakin kuin kanaa ja kasviksia. Ei ihme, että on nälkä. Säännöllinen syöminen oman elämänrytmin mukaan pitää nälkää hyvin, esimerkiksi 3-6 ateriaa päivässä. Lisää rasvaa aterioille, niin saat tyydytettyä kaikki kehon tarpeet, eikä nälkä jää vaivaamaan. Tasapainoisessa ateriassa on proteiinia esim. lihasta tai kanasta, rasvaa esim. öljyistä tai pähkinöistä ja kasa kasviksia. Jos vielä haluaa (kokee tarpeelliseksi), jotain hiilarinlähteitä, kuten riisiä, voi lisätä aterialle.

• buble2013

Totta se on ainakin minulla, syön todella terveellisesti, ja 2-3 tunnin välein, joka aterialla proteiinia, rasvaa ja sopivasti hiilareita. Silti on nälkä, ei siitä mihinkään pääse, se joka väittää että laihduttaessa ei olisi koskaan nälkä ei ole tältä planeetalta :D
      Ravintoterapeuttikin sanoi että syön monipuolisesti ettei ainakaan pula ole mistään ravinto tai kivennäisaineista.

• 5+12

Entäpä jos söisit harvemmin ja isompia aterioita? Pureskelet rauhassa, keskityt syömiseen ja katat kauniisti?

Minulla ei ole ollut nälkä laihdutuksen aikana, muuten kuin ennen ateriaa. En syö kellon mukaan, syön nälän mukaan noin 3-4 kertaa päivässä ja aina kylläiseksi (eli otan lisää ruokaa, jos tuntuu, että nälkä ei lähde).

• marssilainen ;-)

Jos saat tarpeeksi energiaa, se näläntunne ei ole nälkää. Se on jotain muuta. Jano? Tylsistyminen? Tyhjyyden tunne (päässä)? Ahdistus? Tapa?

Usein luullaan "nälkää" näläksi, vaikka kyse onkin jostain muusta. Kuuntele tarkemmin kehoasi.

Minulla ei ole nälkä. Syön tarpeeksi. Ja olen oppinut tiedostamaan jotkut tapani ja tunteeni, joita luulin näläksi.

• ei se vaikeeta ollu

Näin mäkin luulin kunnes tiesin. On aineita (ihan aikuistenoikeesti) jotka polttaa rasvaa jopa ilman näläntuntemista tai hirveetä kuntosalirääkkiä tyyliin Suurin Pudottaja-ohjelma. Ja paras on lesitiini. On mainittu myös L-Karnitiini ja vihreä tee .

• turhautunut_uusi_lai

Minä ainakin kaipaan sitä tunnetta, kun on saanut syödä mahansa kunnolla täyteen ja on kunnon ähky ja autuaan onnellinen olo. Sen jälkeen saa nukuttuakin jopa hyvin. Muuten menee puolet yöstä valvoessa, kun miettii vain nälkää ja sattuu mahaan nälkä, jos on syönyt pelkkää salaattia ja lihaa.

Ongelmahan tässä on, etten keksi mitään riittävän vähäkalorista ruokaa. Kanaa pystyn syömään ihan hyvin kilotolkulla päivässä, kuten myös voisin syödä juustoja kaikkea vastaavaa myös.

Jossei rasva-arvojen nouseminen taivaisiin olisi riskinä sekä liian suuri kokonaiskalorimäärä niin alkaisin karppaajaksi. En ole vain oikein törmännyt karppaajiin, joilla se karppaus olisi oikeesti koskaan toiminut. Voisin ihan hyvin jättää kyllä (karkit, sokeri, leipä, sipsit, peruna jne.) pois jos saisin syödä vain päivät juustoja, lihaa ja kasviksi, jos niitä saisi tosiaan syödä niin paljon ku lähtee.

Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      59
      7474
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2906
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1746
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1639
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1448
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1384
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      129
      1116
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      73
      817
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      802
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      51
      707
    Aihe