syke 205

Jonttu

Pitäisiköhän huolestua, kun kuntosalin stepperillä 20 minsan steppaamisen jälkeen sykemittari näytti viimeksi 205?

Ensimmäiset 18 minsaa vedin sykkeellä 130-160 ja seuraavan 160-180 sykkeellä ja viimeisen minuutin vedin hanat kaakossa koneen näyttäessä viimeiset viisitoista sekkaa 204-205 sykettä.

Ikää meikällä on 40 ja kuntosaliharrastusta harrastanut viimeiset neljä vuotta (4-5kert. X 1tunti / viikko). Ennen kuntoilun alkua kävin EKG:ssä ja silloin sydän antoi normaalin käppyrän.

UKK-kävelytestissä sain "keskimääräistä hieman matalampi kunto"-määrityksen ja suosituksen lisätä aerobista liikuntaa. Jotenkin oudolta tuntuu, koska käyn lenkillä (5km aikaan 22-24min) sentään vaihtelevalla innolla ja kuntosalilla teen lämmitelyn yleensä melko tunnollisesti.

Mistäköhän moinen "huonokuntoisuus" ja sykkeen hurjat lukemat johtuu? Kerran olin jopa näkeväni stepperin ruudussa vilahtavan 211, mutta sillä kerralla repäistessäni en ollut varma näkemästäni.

Nyt olen satavarma, että ihan maksimia hakiessani tuo 211:kin ei ole kuin näyttää, mutta tuon sykemittarin katsomisen jälkeen kaikkinainen maksimin hakeminen on alkanut oikeasti pelottaa. Mitään kipuja ei ole missään, enkä pahemmin hengästy, mutta kerrankos se pumppu pettää ilman varoitusta ja se on hyvää yötä sitten.

Miten sepelvaltimoiden ahtauma tai sydänvika vaikuttaa sykkeeseen ja oliskohan aihetta mennä lääkärin pakeille?

Jonttu

3

670

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuntoilija

Mä luulen et se sykemittari on jollain tapaa rikki ainakin nuo vaikuttaa tosi korkeilta sykeiltä. Ja jollet ole ollut hengästynyt ja sykkeet näyttää silti noita lukemia ni...

Jotkut sykemittarit eivät toimi jos lähellä jollain toisella on myös sykemittari, sykkeet ainakin minun sykemittarissa näyttävät silloin aivan omiaan. Sykkeet voivat heittää jos lenkeillee suurien sähkö linjojen lähellä. Kannattaa kokeilla sykemittari muissa oloissa ja katsoa mitä sykkeet silloin näyttävät.

Mini ja max ykkeet ovat jokaisen henkilökohtainen juttu ja niitä ei voi kovin vertailla. Ite en oon kovimmissakaan reenissä saanu sykettä yli 200 mutta jollain toisella syke voi nousta sinne.

Mutta en ole paras sanomaan näistä asioista mutta tässä yksi mielipide.

• Jonttu

... on kiinni laitteessa (TeknoGym) ja ottaa sykkeen kädensijojen kautta. Laite on kyllä ihan laadukas ja sydämmen lyönnin indikoiva valo vilkuu tasaisessa tahdissa, joten uskon sykemittarin toimivan moitteetta.

Tuosta hengästymisestä vielä sen verran, että tarkoitin sillä lähinnä hapoille menemistä. Eli, happea tuntuu riittävän ja hiki valuu norona, mutta sellaista loppuun saaka vetämisen fiilistä happoine kaikkineen ei vielä tarvita tuon 205:n rikkomiseen. Ja se tässä hieman huolestuttaakin.

Jonttu

• tarkistaisin

Ihmisellä ei voi olla maksimisyke noin korkea siitä syystä se piippaa ei siis edes huippu-urheilijalla. Normaali laskulla 220 - ikä eli sinun maksimi jossain 180 varmaankin -10 tuosta virhemarginaalilla..
      Ja nuo käsisija mittarit valehtevat eikä ole koskaan laadukkaita!
      Käsien hikoilu vääristää sykkeen mittausta, kämmenistä saa muutenkin huonommin sykkeen. Myös toiset laitteet saattavat haitata.

Yksi syy miksi sykemittari voi myös "valehdella" on rytmihäiriöt. Vaikka olet käynyt EKG:ssä ei poista tätä mahdollisuutta. Koska tuota ei ole tehty rasituksen alaisena.

Itse hommaisin kunnon sykemittarin rinnanympärille laitettavan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4070
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2091
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      550
      1658
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      99
      1395
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1117
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1048
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      216
      943
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      893
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      864
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      838
    Aihe