syke 205

Jonttu

Pitäisiköhän huolestua, kun kuntosalin stepperillä 20 minsan steppaamisen jälkeen sykemittari näytti viimeksi 205?

Ensimmäiset 18 minsaa vedin sykkeellä 130-160 ja seuraavan 160-180 sykkeellä ja viimeisen minuutin vedin hanat kaakossa koneen näyttäessä viimeiset viisitoista sekkaa 204-205 sykettä.

Ikää meikällä on 40 ja kuntosaliharrastusta harrastanut viimeiset neljä vuotta (4-5kert. X 1tunti / viikko). Ennen kuntoilun alkua kävin EKG:ssä ja silloin sydän antoi normaalin käppyrän.

UKK-kävelytestissä sain "keskimääräistä hieman matalampi kunto"-määrityksen ja suosituksen lisätä aerobista liikuntaa. Jotenkin oudolta tuntuu, koska käyn lenkillä (5km aikaan 22-24min) sentään vaihtelevalla innolla ja kuntosalilla teen lämmitelyn yleensä melko tunnollisesti.

Mistäköhän moinen "huonokuntoisuus" ja sykkeen hurjat lukemat johtuu? Kerran olin jopa näkeväni stepperin ruudussa vilahtavan 211, mutta sillä kerralla repäistessäni en ollut varma näkemästäni.

Nyt olen satavarma, että ihan maksimia hakiessani tuo 211:kin ei ole kuin näyttää, mutta tuon sykemittarin katsomisen jälkeen kaikkinainen maksimin hakeminen on alkanut oikeasti pelottaa. Mitään kipuja ei ole missään, enkä pahemmin hengästy, mutta kerrankos se pumppu pettää ilman varoitusta ja se on hyvää yötä sitten.

Miten sepelvaltimoiden ahtauma tai sydänvika vaikuttaa sykkeeseen ja oliskohan aihetta mennä lääkärin pakeille?

Jonttu

3

615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuntoilija

      Mä luulen et se sykemittari on jollain tapaa rikki ainakin nuo vaikuttaa tosi korkeilta sykeiltä. Ja jollet ole ollut hengästynyt ja sykkeet näyttää silti noita lukemia ni...

      Jotkut sykemittarit eivät toimi jos lähellä jollain toisella on myös sykemittari, sykkeet ainakin minun sykemittarissa näyttävät silloin aivan omiaan. Sykkeet voivat heittää jos lenkeillee suurien sähkö linjojen lähellä. Kannattaa kokeilla sykemittari muissa oloissa ja katsoa mitä sykkeet silloin näyttävät.

      Mini ja max ykkeet ovat jokaisen henkilökohtainen juttu ja niitä ei voi kovin vertailla. Ite en oon kovimmissakaan reenissä saanu sykettä yli 200 mutta jollain toisella syke voi nousta sinne.

      Mutta en ole paras sanomaan näistä asioista mutta tässä yksi mielipide.

      • Jonttu

        ... on kiinni laitteessa (TeknoGym) ja ottaa sykkeen kädensijojen kautta. Laite on kyllä ihan laadukas ja sydämmen lyönnin indikoiva valo vilkuu tasaisessa tahdissa, joten uskon sykemittarin toimivan moitteetta.

        Tuosta hengästymisestä vielä sen verran, että tarkoitin sillä lähinnä hapoille menemistä. Eli, happea tuntuu riittävän ja hiki valuu norona, mutta sellaista loppuun saaka vetämisen fiilistä happoine kaikkineen ei vielä tarvita tuon 205:n rikkomiseen. Ja se tässä hieman huolestuttaakin.

        Jonttu


    • tarkistaisin

      Ihmisellä ei voi olla maksimisyke noin korkea siitä syystä se piippaa ei siis edes huippu-urheilijalla. Normaali laskulla 220 - ikä eli sinun maksimi jossain 180 varmaankin -10 tuosta virhemarginaalilla..
      Ja nuo käsisija mittarit valehtevat eikä ole koskaan laadukkaita!
      Käsien hikoilu vääristää sykkeen mittausta, kämmenistä saa muutenkin huonommin sykkeen. Myös toiset laitteet saattavat haitata.

      Yksi syy miksi sykemittari voi myös "valehdella" on rytmihäiriöt. Vaikka olet käynyt EKG:ssä ei poista tätä mahdollisuutta. Koska tuota ei ole tehty rasituksen alaisena.

      Itse hommaisin kunnon sykemittarin rinnanympärille laitettavan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe