Eli olen kohta 18-vuotias naisenalku, jolla on kova halu päästä ulkomaille töihin. USA vaikuttaa tällähetkellä kiinnostavimmalta vaihtoehdolta, mutta matkassa on edelleen lukemattomia mutkia.
Tarkoitukseni on toki käydä ensin lukio loppuun, eli matka käy ns. ajankohtaiseksi, kun olen suunnilleen 19-20 vuotias. Pohdinkin tässä, että mikä olisi paras ja helpoinkin tapa päästä Amerikkaan töihin? Olen pohtinut au-pair mahdollisuutta, mutta vastaan tulee kysymys, onko lasten hoito kuitenkaan oma juttuni? Olisiko mahdollista tehdä jotakin nuoriso yms. avustustyötä jonkin järjestön tai ryhmän kautta?
Matkalle haluaisin kuitenkin muutaman vuoden sisään, sillä haluaisin tämän kokemuksen kuuluvan nuoruuteen ja aikaan ennenkuin päätän asettua aloilleni. Vai olisiko viisainta jättää tämä haaveeksi ja keskittyä elämään ihan vain kotosuomessa?
Töihin Amerikkaan?
5
1261
Vastaukset
- 48+33
Au-pair on varmaan se helpoin tapa, muutenhan noiden vaadittavien työlupien ja viisumien hankinta on aika hankalaa. Vaikka se ei olisikaan se oma juttu, kuten sanoit, niin sen kautta saa kuitenkin hyvän tilaisuuden tutustua sikäläiseen elämänmenoon ja arkielämään. Sille kokemukselle on sitten hyvä alkaa rakentamaan tulevaisuuden suunnitelmia.
Jos päädyt odottamaan hieman pidempään, niin siinä tapauksessa kannattanee lähteä vaihto-opiskelijaksi, sillä varmasti lukion jälkeen aiot vielä jotain opiskella? Jos rahkeet riittää ja tilaisuus sattuisi tulemaan eteen, niin sitähän voi vaikka tulla mahdollisuus suorittaa jatko-opinnot (kandi->maisteri) Yhdysvalloissa.
Jos haluat USA:ssa pitempää uraa tehdä, niin se korkeakoulututkinto on melkeinpä kuitenkin hankittava jollain tapaa. - jåkke
miten ei kannata mennä? lue tuolta yhden jannun surkuhupaisa tarina http://www.laitapuolenkulkija.com ja siellä phoenix
- Ihan pihalla
Okei. Kiitoksia näistä:). Jään vielä pohtimaan, onneksi on vielä aikaa, niin ei tarvitse päättää heti.
- Eeva7000
Kannattaa tarkistaa erilaiset isot huvipuistot Jenkeissa, monet niista palkkaavat ulkomaalaisia nuoria harjoitteluun/kesatoihin. Allianssin kautta paasee vapaaehtoistyohon, mutta siita joutuu maksamaan mielestani melko tuntuvasti.
Itse paadyin aikoinaan jenkkeihin toihin risteilijalle. Tyo on todella rankkaa, mutta tienasin hyvin ja tuli nahtya myos muitakin paikkoja kuin Jenkkilaa. - Leiriohjaajaksi
Suosittelen lämpimästi töitä leiriohjaajana. Se on pääosin kesätöitä, mutta hieno kokemus, jonka jälkeen voit katsella muita töitä. Ks. esim ccusa.com (camp counselors USA). Rekry on Suomesta käsin, seuraa ilmoituksia lehdestä.
Kesä 2000 oli elämäni paras kesä; leirillä koki paljon kaikkea uutta ja meillä oli upea yhteishenki ohjaajien kesken. Hae suoraan leiriohjaajaksi, en suosittele tukipalvelutöitä keittiössä yms, koska tämä porukka oli ainakin tuolla leirillä missä itse olin (YMCA-YWCA Camps of Greater New York), oli englantia osaamatonta ja jäi siten omaksi eristyneeksi porukakseen. Leirejä on ympäri Yhdysvaltoja. Itse valitsin New Yorkin osavaltion, koska ohjelmaan valitun tuli muistaakseni itse maksaa osa matkoistaan, ja köyhänä opiskelijana ajattelin säästäväni matkakuluissa, jos jään itärannikolle. En kadu valintaani - vaikka olimmekin samoilla leveysasteilla, oli luonto silti erilaista kuin täällä (lammessa asui kilpikonnia, metsässä villikoiria, karhuja, peuroja, haisunäätiä, taisipa joku myrkkyhämähäkkikin asustella noilla kulmilla).
Ihan huippu kesä, suosittelen ja varmasti saat ystäviä monesta maasta (suuri osa ohjaajista tuli jenkeistä, Englannista tai Australiasta, mutta myös muista maista yksittäisiä).
Jos lähdet leirille, suosittelen lukemaan jonkun metsässä selviytymisoppaan, koska sinut saatetaan pistää opettamaan näitä taitoja leiriläisille.
Onnea työnhakuun!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279