Penikkataudista

Olen saanut parin viikon juoksun jälkeen jalkani kipeiksi. Kipu tuntuisi olevan penikkatautia. Onkohan tämä vaiva hoidettavissa ja miten sitä hoidetaan, vai tuleeko se aina vaivaamaan kun alan taas juosta? Onko lääkärissä käynti tarpeen?

8

1665

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tommi

Niin!
      Kärsin kans penikkataudista, tai ainaski luulen niin.. mainitsin lekurille asiasta ja se tyrkytti vaan voltaren emulgel-voidetta ja kylmähoitoja.. Olen juossut kauan mut tänä kesänä on jalat ekan kerran kipeytyny sääristä!! Että kaikki apu ja vinkit on tervetulleit, että pääsen taas NAUTTIMAAN juoksusta =)

• Penikka

Mullakin penikat vaivas, kun aloitin juoksemisen. Meni 2-3 vuotta niin kivut vain hävis, tosin sitten alkoivat polvet vaivata lisäkilometrien myötä. Alun penikoihin varmasti vaikuttivat myös vain keskitasoa olleet kengät ja venyttelyn vähäisyys. Mutta, koska pidin penikoita normaalina ilmiönä, en alkanut niitä sen kummemmin hoitamaan. Kokeneempien neuvot: "Kyllä ne kilometrien myötä lähtevät", pitivätkin paikkansa! Polvivaivoissa jouduin pitämään pari juoksutaukoa, kun liikkuminen kävi liian tuskaiseksi.

• nad

No tuollaista neuvoa pitäisin kyllä erittäin kyseenalaisena! Odotit 2-3 vuotta että penikat hävisivät??? Sehän on ikuisuus. Miten edes jaksoit juosta monta vuotta särkevillä säärillä? Mahtaa olla juoksemisen ilo kaukana tuollaisesta.

Itselläni tuli alussa pari kertaa penikat kun juoksin liian kovaa ja liian pitkiä matkoja vaikkei jalat olleet vielä tottuneet siihen. Ja venyttelyt olivat tosi surkeita. Mutta noilla ohjeilla (antamani linkki) pääsin penikoista kokonaan eroon eikä hoitoon mennyt kuin pari viikkoa. Sen jälkeen lisäsin pohkeiden venyttelyä ja kuulostelin juostessa enemmän kroppaa että miten ne jalat jaksavat, eikä penikoita ole enää KOSKAAN tullut. Edes väliaikaisesti. Kaverini taas juoksi penikoista huolimatta ja vaiva meni lopulta niin pahaksi että lääkäri määräsi kuukauden täydelliseen juoksukieltoon ja reseptilääkkeitä... Itse en ainakaan haluaisi penikoista mitään jatkuvaa vaivaa joten sanoisin että juoksemisessa "maltti on valttia", varsinkin alussa!

• misu
        nad kirjoitti:

No tuollaista neuvoa pitäisin kyllä erittäin kyseenalaisena! Odotit 2-3 vuotta että penikat hävisivät??? Sehän on ikuisuus. Miten edes jaksoit juosta monta vuotta särkevillä säärillä? Mahtaa olla juoksemisen ilo kaukana tuollaisesta.

Itselläni tuli alussa pari kertaa penikat kun juoksin liian kovaa ja liian pitkiä matkoja vaikkei jalat olleet vielä tottuneet siihen. Ja venyttelyt olivat tosi surkeita. Mutta noilla ohjeilla (antamani linkki) pääsin penikoista kokonaan eroon eikä hoitoon mennyt kuin pari viikkoa. Sen jälkeen lisäsin pohkeiden venyttelyä ja kuulostelin juostessa enemmän kroppaa että miten ne jalat jaksavat, eikä penikoita ole enää KOSKAAN tullut. Edes väliaikaisesti. Kaverini taas juoksi penikoista huolimatta ja vaiva meni lopulta niin pahaksi että lääkäri määräsi kuukauden täydelliseen juoksukieltoon ja reseptilääkkeitä... Itse en ainakaan haluaisi penikoista mitään jatkuvaa vaivaa joten sanoisin että juoksemisessa "maltti on valttia", varsinkin alussa!

oikotietä onneen ei ole tässäkään asiassa! eli lepo, mahdolliset korvaavat harjoitteet, hieronta, kylmä ja venyttely, kunnes kipu häviää. olen kuullut tapauksista joissa penikat on pitänyt leikata kun ei ole maltettu levätä. siitä se pitkä juoksupaussi tulee!

• Tepi
        misu kirjoitti:

oikotietä onneen ei ole tässäkään asiassa! eli lepo, mahdolliset korvaavat harjoitteet, hieronta, kylmä ja venyttely, kunnes kipu häviää. olen kuullut tapauksista joissa penikat on pitänyt leikata kun ei ole maltettu levätä. siitä se pitkä juoksupaussi tulee!

Terppa!

Itse olen kärsinyt penikoista usein keväisin, kun kova routainen asfaltti puskee jääkerroksen läpi, ja pitävät tossut käskevät juosta yhä kovempaa...
        No, omat kokemukseni penikoista ovat kamalia. Olen juossut useita vuosia säännöllisesti ohjelmaa n 80km -150km viikossa, ja penikoista on monenlaista kerrottavaa. Älä anna vamman KROONISTUA, vaan pidä lepoa ja tee korvaavia harjoitteita!
        Muista harjoituksen jälkeinen kylmä, säären sisäsyrjään, sillä tämä vähentää lihaksessa olevaa turvotusta ja lihaksessa olevaa painetta. Tämä vähentää lihaskalvon kireyttä.
        Onko sinulla pronaatiota, eli kääntyykö jalkateräsi sisään? Tukipohjalliset auttoivat minun kohdallani penikkoihin jonkin verran samoin kuin pronaatiotuetut tossut. Pakotin itseni juoksemaan PENIKOISTA HUOLIMATTA muutamia vuosia sitten tavoitteena hyvä kesä ja SM-mitalit. Saldo, kaksi rasitusmurtumaa, joista toisen syynä voidaan pitää kroonista penikkaa. Siinä sitten yli 5kk lepoa ja typeriä korvaavia harjoitteita. HIERONTA on hyvä apu niin ehkäisevänä kuin penikoita hoitavana "hoito" muotona. Tosin tämä saatta tuntua hyvinkin kivuliaalta kun näitä "lihaspatteja" tasoitetaan , että juoksia saa taas askeltaa kivuitta. Leikkaus hoito on kroonisten ja erittäin vaikeiden penikoiden hoitona. Vaikka MISU väittääkin, että leikkauksesta tulee pitkä juoksutauko, ei se sitä välttämättä kuitenkaan ole. Se voi olla pieni kirurginen toimenpide, jossa otetaan lihaksesta paine pois jne.Toipuminen voi olla usein nopeaakin 1-3kk. Pitkä tauko tulee juuri kuten allekirjoittaneelle penikan muuttuessa murtumaksi, joka sijaitsi sääressä keskikolmanneksella. Toinen vielä samassa jalassa, oli pohjeluun yläosassa...
        Mitähän vielä? Niin monotoninen juoksu samalla alustalla, samoilla kengillä, kauan kestävä juoksu tien vasemmalla reunalla, jossa on kaltevuus kulmaa, sekä venyttelyn vähyys edesauttavat niin penikoiden kuin muidenkin vammojen syntyä.
        Niin ja maltti on valttia, eli älä nosta km määriä yht'äkkiä vaan tee se maltilla. Niin tässä näitä nyt näin nopeasti, näillä minä olen pärjännyt ja taistellut vammojeni kanssa, joskus vähän enemmän tuskastellen joskus vähemmän. Kilometri rikasta kesää kaikille...

• Penikka
        nad kirjoitti:

Juu, penikat vaivas 2-3 vuotta, mutta juoksumäärät olivat vähäisiä: 2-3 lenkkiä viikossa ja kilometrejä yhteensä parisenkymmentä. Penikat vaivas aina lenkin jälkeen ja seuraavan päivän. Sitten olikin parisen päivää ihan kivaa. Eli juoksin aluksi vähän, joten ehkä jalkani eivät koskaan oikein päässeet "lastentaudeista" eroon.

Siis: eivät minua penikkakivut jatkuvasti vaivanneet, silloin alkuvuosina

• Osteri

Itse kärsin välillä hirveistäkin penikkakivuista noin 3 vuotta (En pystynyt välillä kävelemään 300 metriä lepäämättä), silti jatkoin juoksemista itsepäisesti ´kilometrit parantaa´-tyylillä. Venyttelystä ja hieronnasta ei ollut mitään apua ja lääkäri määräsi pelkkää ibusalia.
      En ole enää aikoihin kokeillut pitkää lenkkiä tasaisella maastolla, mutta olen vaihtanut kokonaan maisemaa metsiin, kallioille ym vaihtelevaan maastoon, enkä aio palata takaisin. Penikkatauti on hävinnyt kokonaan. Maastojuoksussa sitä vasta on haastetta, siinä oppii todella kuuntelemaan kroppaa ja säännöstelemään voimiaan. Lihakset rasittuvat monipuolisesti ja tasaisesti, ja motoriikka paranee huimasti. Ja penikkataudinhan aiheuttaakin lähinnä se tasainen, monotoninen rasitus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      312
      3665
    2. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      30
      2027
    3. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      44
      1656
    4. Mikä tekee sen

Vetovoiman kaivatussasi?
      Ikävä
      86
      1507
    5. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      99
      1309
    6. Harmittaako joku

Harmittaako joku asia tai asiat, mitä on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta?
      Ikävä
      145
      1195
    7. Miksi et vain uskalla!?

On niin ikävä...
      Ikävä
      81
      1074
    8. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      97
      1046
    9. Kannattaa ymmärtää se asia

että mitään stalkkausta tai hakkerointia ei tapahdu. Oikeasti kannattaa tutkituttaa päänsä.
      Tunteet
      212
      877
    10. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      61
      787
    Aihe