Tuttavalleni kävi niin että määräaikainen työsuhde purettiin koeajan päättyessä vedoten koeaikaan. Samalla sanottiin, että kaveri oli ihan okei, mutta näin oli tehtävä koska projekti johon hänet otettiin ei saanutkaan rahoittajaa.
Mun mielestä tämä ei välttämättä ole sellainen "koeajan tarkoitukseen nähden asiallinen
syy", jonka perusteella voidaan potkia pois. (Lainaus työministeriön sivuilta.) Firmaltahan loppuivat rahat. Mitä mieltä olette? Onko samanlaisia kokemuksia?
Koeaikapurku ja asiallinen syy
22
14233
Vastaukset
- puhisija
Työsopimuslain perusteella kaverillasi on oikeus saada pyyntöä vastaan kirjallinen päättämistodistus, josta ilmenee työsuhteen päättämispäivämäärä ja päättämisen syy.
Kannattaa kertoa tuttavallesi, että pyytää tämän ja tutkia sitten mitä uskaltavat ilmoitukseen koeaikapurun syyksi laittaa.
Yleensä tälläiset taloudelliset seikat eivät voi olla tosiaan asiallisia koeaikapurun perusteita. KKO on tuominnut laittomaksi mm. työntekijän suorittaman koeajapurun, jonka syyksi hän ilmoitti löytämänsä parempipalkkaisen työn.- ihmettelijä
No mikä hel....tin merkitys sillä koeajalla sit on, jos ei saa purkaa esim. parempipalkkaisen työn takia?? Itse olen purkanut nimenomaan siitä syystä työsuhteen parikin kertaa, eikä onneksi kukaan ole mitään valittanut. Miksi sitten SAA purkaa koeajalla työsuhteen -lähinnä nyt työntekijän näkövinkkelistä? olen käsittänyt, ettei paljon mitään syitä tarvita, että voit lähteä suurinpiirtein ilmoittamatta mitään!
- metallimies
Heinävedellä ainakin metallialan yritys tekee näin, että kun työntekijä tulee työvuoroon, niin ilmoitetaan vain, että työsuhteesi on päättynyt, koeaikapurku, ei tarvitse perustella, vaikka lain mukaan ennen koeaikapurkua pitää työntekijälle varata tilaisuus tulla kuulluksi ja työntekijä voi siinä tilanteessa käyttää avustajaa.Lisäksi pitää työsuhteen purkamisen syy ilmoittaa heti, eikä vasta useiden päivien kuluttua, mietinnän jälkeen, että mikähän mahtaisi olla asiallinen syy.
Tätä ei siellä noudateta.
Lisäksi koeaikana tapahtuva työsuhteen purkaminen ei saa tapahtua syrjivin perustein ja siihen pitää olla siis asiallinen syy.- Koeaikapurettu
Työsopimuslain 1 luvun 4§ mukaan työsopimus voidaan molemmin puolin yksipuolisesti purkaa koeaikaan vedoten, mikäli koeajasta on sovittu ennen työsuhteen alkamista. Eli siis syyksi riittää pelkästään koeaikaan vetoaminen.
Työnantajalla tulee kuitenkin olla tosiasiallinen työntekijän työhön liittyviin tekijöihin liittyvä peruste, joka tulee tarvittaessa pystyä perustelemaan / näyttämään toteen.
Liitot eivät yleisestiottaen ota ajaakseen koeaikapurku asioita, koska on usein tavattoman vaikeaa näyttää toteen, että koeaikapurku olisi tapahtunut epäasiallisilla perusteilla. Monesti todellisena syynä voi olla vain se, että henkilökemiat eivät kertakaikkiaan toimi ja näin ollen työntekijä on sopimaton tiimiin vaikka ei olisi varsinaisesti syyllistynytkään mihinkään rikkeeseen.
Lisäksi tulee muistaa se, että sitä vartenhan se koeaika juuri on, että voidaan molemmin puolin todeta työntekoon liittyvien "lupausten" täyttyminen.
Työtehtävästä ja paikkakunnasta riippuen työnantajat kyselevät työnhakijöista hyvinkin herkästi edellisistä paikoista. Totuus on se, että jos on käynyt huonosti koeaikana niin kannattaa ehdottomasti olla kaikesta huolimatta asiallinen ja suunnata katse tulevaisuuteen, sillä riitelijöitä ei kukaan palvelukseensa halua on ne sitten oikeassa tai väärässä.
- riittää
Elämä on täynnä yllätyksiä, mutta itse olen nyt ajan kanssa ajatellut, että ei jotain huonoa, jos ei hyvääkin.
Tarinani:Minut irtisanottiin "vakituisesta" työsuhteesta koeajalla. (Olin mennyt sinne HYVÄSTÄ VAKITUISESTA työpaikasta ja suosittelijoita oli monta!!!!)1 pv ennen koeajan loppumista minut pyydettiin neukkariin, jossa sanottiin, että emme palkkaa sinua!!!!!!Järkytys oli suuri ja vaikka pari kuukautta on kulunut, pystyn hetkittäin ajattelemaan muita asioita, mutta unohtamaan en pysty koskaan.Tuntui, että elämä loppuu, koska olin todella panostanut hommaan ja jouduin nyt sitten tyhjän päälle. Pyysin irtisanomissyyn kirjallisena, ja laittoivat, että en sovellu kyseiseen tehtävään. Ironista on, että olin samanlaisessa firmassa tehnyt kyseisiä hommia melkein neljä vuotta ja asiakkailta tuli positiivista palautetta uudessakin työpaikassa päivittäin. Lisäksi tekivät minulle hyvän työtodistuksen. Törkeetä mitä työnantajat voivat tehdä.NO, kiertotietä kuulin luotettavalta lähteeltä että firmalla tuli taloudellisia ongelmia, mutta eihän niitä pysty tuohon liittämään. MUTTA kunnon selityksiä eivät irtisanomiseen antaneet ja loppu elämäni joudun miettimään asioita. Itse luulen irtisanomisen johtuvan tuosta taloudellisesta tilanteesta ja kun joku piti valita minut koeajalla tai vuokratyöntekijä, niin valitsivat minut, koska toinen työkaveri oli vuoden aikana tullut "bestikseksi" vuokratyöntekijän kanssa, ja huomautteli minulle, että teen liian hyvin työni. Olisi kai pitänyt ottaa huomauttelut tosissaan. On nimittäin tosiasia, että työssäkäyvän on helpompi löytää uusi työ kuin työttömän. Mutta positiivista ajattelua!!!!!!KAIKILLE MUUTEN TIEDOKSI; ETTÄ JOS ON SUOSITTELIJOITA; NIIN KOEAIKAA EI TARVITSE HYVÄKSYÄ!!!!!!!Jos itse olisin tuon tiennyt, niin tilanne ei olisi tämä.....Mutta kyllä täältä vielä nousen.....No, vuodatusta kerrakseen. Kiva jos joku jaksoi lukea....- kysymysmerkki
>!!!!!!KAIKILLE MUUTEN TIEDOKSI; ETTÄ JOS ON
>SUOSITTELIJOITA; NIIN KOEAIKAA EI TARVITSE
>HYVÄKSYÄ!!!!!!!
Nyt en ymmärrä, miten suosittelijat ja koeaika liittyvät toisiinsa? - muovimies
Minulle kävi lähes samoin. Koeaikaa oli jäljellä viikko ja kaikki oli mennyt hyvin. Kiitosta työstä tuli talon sisältä ja ulkoa. Koeajan purku tuli täysin yllätyksenä minulle ja työtovereilleni sekä työhönopastajalleni. Ilmeisesti myös lähimmälle esimiehellenikin. Ei minkaanlaista huomauttamista työni osalta eikä minkäänlaista kuulemista ennen päätöksen tekoa. Ja ei tietenkään mitään muuta syytä kuin koeaika. En sulattanut pätöstä, sillä olin tullut ko. itäsuomalaiseen muovifirmaan toisesta työpaikasta (valtion määräaikainen työsuhde)monien haastatteluitten ja soveltuvuuskokeitten kautta hyvin "arvosanoin". Lopulta liiton edustajan avulla käytiin tilanteesta neuvotteluita ja työnantajapuolen oli pakko jotenkin keksiä "asiallinen syy". Näitä syitä tulikin sitten puolenkymmentä kappaletta. Uusi syy keksittiin joka kerta kun edellinen saatiin osoitetuksi perättömäksi. Syinä oli sijaisuutta, soveltumattomuutta työtehtäviin, ylikoulutettu tehtäviin, oma-alotteisuuden puutetta päätöksenteossa jne jne....Esim. tuota viimeistä syytä eivät voineet mitenkään perustella. Useimmiten nuo syyt keksikin työnantajaliiton edustaja.
Kahdenkeskisissä keskusteluissa tehtaan johto kiitteli työstä ja kertoi, että missään nimessä kyse ei ole minusta henkilönä tai työn tekemiseen liittyvistä puutteista vaan taustalla on muut seikat. Ja kuinkas muuten, sain loistavan työtodistuksen. Eli sopimaton työtehtävään, mutta silti hyvät arvostelut työn tekemisestä. Olisi kiva ollut työtuomioistuimeen päässä kyselemään työnantajalta erinäisiä asioita, mutta liitto ei asiaa sinne vienyt, koska ko. firma on kuulemma ennenkin maksanut todistajia tai tehnyt vääriä valoja vastaavissa tilanteissa. Ennenkin siis oli tapuksia ollut, mutta minä olin ensimmäinen joka nosti metelin asiasta.
Purkamisen todellisena syynä pidän sitä, että työnantaja oletti erään työntekijän olevan piakkoin lähdössä firmasta, koska oli osa-aikaisella opintovapaalla ja opiskeli toista alaa ja oli muutenkin uupunut työtaakan alla. Palkkasivat varoilta toisen oppimaan ja jakamaan hänen tehtävänsä. Kun kaveri ei sitten lähtenytkään, niin minä sain mennä. (Jälkeenpäin paljastui, että edellisenä päivänä olivat häneltä kyselleet jatkohaluista).Tehtaanjohtajakin oli palkkaamiseni ja purkamisen välillä vaihtunut, joten ilmoittivat ettei edellisen johtajan lupaukset sido heitä.
Firmalla on kyllä hienot ohjeet rekrytoinnnista ja työsuhteen purkamisesta, mutta edes omia ohjeitaan eivät viitsineet tapuksessani toteuttaa.
Itse pidin työstä, jota tein ja tulin muitten kanssa hyvin toimeen. Tapauksesta on kulunut aikaa jo toista vuotta, ja usean kuukauden työttömyyden jälkeen olen taas työelämässä.
Syvät arvet tapaus kuitenkin jätti. - Anonyymi
Sähän oot ollu sitten a-insinööreillä hommissa. Käyttävät tuota jos joku tietää paremmin miten hommat tehdään. Siellä pitää hymyssä suin väkertää asiat vaikeimman kautta. Valitettavasti..
- nainen 26vee
otin lakipuhelimeen yhteyttä ku mulle ilmoitettiin että mun työsuhde päättyy koeajalla purkuun. muuta syytä ei sanottu, enkä siin hötäkässä hoksannu kysyäkään.
yritin soittaa mut en saanu esimiestä kinni, pitäskö yrittää vielä soittaa vai voinko ottaa suoraan yhteyttä liittoon? - näin on tosi
Tuo syy ja syyn kysyminenkin pitäisi hoitaa kirjallisesti, vaikkapa sähköpostilla. Tottakai voi, ja kanattaakin ottaa yhteyttä liittoon vaikka tuosta ei riitaa lopulta tulisikaan. Liitosta saat ohjeita asian hoitamiseksi. Tollaset epäselvät purkuasiat kannattaa aina selvittää jotenkin. Jos asia jää epäselväksi, niin ainakin minua tuo häiritsisi pitkän aikaa.
- nainen26vee
no katotaan laitoin sähköpostia kertooko ne syytä vai mitä.
- nainen 26vee
vielä hetken odottelen vastausta 9 jälkeen ku liittoon saa soittaa ni sit otan puhelimen käteen.
- nainen 26vee
liitosta minkä verra hyötyä sieltä sanottii et työnantajan oikeus tehä niin. nää on iha ristiriidassa sen kans mitä lakipuhelimessa sanottii.
- Judetin
Mikä on vaikeeta ? Työnantajalla on oikeus koeajalla ASIALLISIN syin työsuhteen purkuun. Ja syistä on AINA annettava kirjallinen todistus. Muuten hän rikkoo lakia ja sinä voit tehdä asiasta rikosilmoituksen.
- nainen 26vee
selvä laitoin vielä viestiä liittoon ja lainasin asianajotoimiston sivulta missä iha selvästi sanottaan että syy on ilmotettava. ja lähde siihen katsotaan mikä vastaus sieltä tulee nyt.
- vielä sepolle
seppo teki avan asiallista tekstiä sai hyviä vastauksia. mutta palstan puupää ulostemestari on kateellinen
- kalervo haisee
seppo tekee
- Liitto ei jeesaa
Liitosta et apua saa koskaan, ei ne lähde näistä tällaisia purkuperustejuttuja edes vatvomaan. Sinänsä sääli koska laitontahan puuhaa se työsuhteen purkaminen koeajallakin ilman asiallista syytä on.
Liitosta en koskaan ole hyvötynyt mitenkään. - älypuuttuu
Meinasin sanoa itteni koeajalla irti, mikäli saan parempi palkkaisen työn, mihin olen menossa haastatteluun. Syy on oikeastaan ihan selvä. Jo tässä alkumetreillä olen joutunut käyttämään lakimiestä työsopimuksen laittomien tekstien muokkauksessa ja poistattamisessa. Vieläkään se ei ole lainmukainen, joten voin hyvällä omallatunnolla sanoa, että en halua työskennellä työnantajalle, joka ei kunnioita peruslakeja työsuhteessa. Heillä oli aika ala-arvoinen tämä neuvottelukin, jossa minun toiveeni ja huomautukset ohitettiin todella vähättelevään sävyyn.
- Anonyymi
Koeajoissa on hyvät mutta myös huonot puolensa. Huonot on tietenkin se, jotta työnantajat voivat tosiasiassa palkata sinut toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella töihin.. Mutta todellisuudessa olet sijainen tmv. Väliaikais työntekijä.. Päivää kahta ennen kun 6 kk koeaika on päättymässä työnantaja huomaa ettet olekaan oikea tekijä tehtävään. Kas kun ei aikaisemmin huomannut. Irtisanomiseen koeaikana (eli koeaika purku) riittää vaikka yx pikku fiba.
Ai käykö näin härskisti... Kyllä vain. Jopa itselle käynyt.- Anonyymi
Käyttävät tuota sumeilematta hyväksi kausiluontoisen työvoima tarvetta täytettäessä. Motivoi tekijää ja kun sitten tulisi vakinaistaminen eteen ilmoitetaan työt loppu ja riittää perusteeksi. Se on tätä päivää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käyttävät tuota sumeilematta hyväksi kausiluontoisen työvoima tarvetta täytettäessä. Motivoi tekijää ja kun sitten tulisi vakinaistaminen eteen ilmoitetaan työt loppu ja riittää perusteeksi. Se on tätä päivää.
Ja toisaalta joka päivä työntekijät lähtee esimerkiksi paremman palkan perässä muihin hommiin koeaikapurulla. Molemmat puolet käyttää sitä hyväksi. Elämä on ja eteenpäin sanoi mummo lumessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614260Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1531799Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351258Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671056- 56904
- 76895
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.165823Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781