Anoppi pilasi joulun:(

vihainen miniä

Olemme miehen kanssa työttömiä ja odotimme lasten takia perinteistä joulua appivanhempien luona. Mut eilen illalla saimme spostissa hyvän joulun toivotukset ja joululahjat??? Anoppi on lahjoittanut hyväntekeväisyyteen 20€ x 5 ja lähtenyt appiukon kanssa "jonnekkin" joulun viettoon.

Ei sit tullu mieleen, että meillä ei ole varaa ostaa kaikkia jouluruokia, eikä lahjoja lapsille. Vihaan tänään anoppiani enemmän kuin koskaan :(( Eipä meidän lapset tään jälkeen mummosta tykkää.

116

3847

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ¤¤¤¤¤¤¤¤¤4

Miksi syytät vain anoppia, mikset appiukkoa?

Te vietätte joulun omien varojenne mukaan! Jos ei ole varaa ostaa kaikkia jouluruokia ja lahjoja, niin niitä ei sitten osteta. Minkä hel..etin takia jonkun muun pitäisi teille lahjoja ostaa ja ruokaa tehdä? Mummo ei anna lahjoja ja ruokaa, niin siitä ei sen vuoksi tykätä! Onkos mummot sitä varten lapsille olemassa???

En ihmettele, että lähtivät muualle!

• vihainen miniä

Itsehän anoppi on meidät tähän jouluperinteeseen opettanut. Appiukko on hiljainen nössykkä, jota anoppi käskyttää.

Olisi se ämmä voinut hyvissä ajoin edes kertoa, ettei tänä vuonna haluakaan joulua niinkuin ennen.

Ääh. Nyt kauppaan ja ostan jotain ruokaa edes.

• tonttu
        vihainen miniä kirjoitti:

Itsehän anoppi on meidät tähän jouluperinteeseen opettanut. Appiukko on hiljainen nössykkä, jota anoppi käskyttää.

Olisi se ämmä voinut hyvissä ajoin edes kertoa, ettei tänä vuonna haluakaan joulua niinkuin ennen.

Kun ottaa huomioo, miten täällä kirjoitat anopistasi, niin ihan hyvä vaan ettei hän järjestänyt sinulle joulua. Etkä muutenkaan taida olla anoppisi kanssa kovinkaan hyvissä väleissä, kun ei asia aiemmin tullut puheeksi.

Sinusta saa aika itsekkään käsityksen. Ja ehkä anoppisi ei halunnut pilata jouluaan, viettämällä sitä sinun kanssasi.

• mummi ja ukki

Missäs sinun omat vanhempasi ovat.Mitä heiltä odotat?

• Kerjuulla

Ihanko oli vihaisen miniän pakko itse ostaa perheelle ruokaa, edes jotain!
        Kyllä onkin tosi kamala tilanne.

• 16+16

"Itsehän anoppi on meidät tähän jouluperinteeseen opettanut."

Niin... kuinka iäkkääksi anopin on mielestäsi jaksettava tuota perinnettä jatkaa? Jospa anoppi vain ajatteli että sinun on viimeinkin aika aloittaa itse perheenne Joulun teko.
        Väsy se tulee anopillekin ja mitta täyteen ainaiseen passaamiseen... harmi kun et ole asiaa itse ajoissa huomannut.

• auts ja stik

siis...anteeksi mitä? Ai kun olette edelliset joulut viettäneet näin, lankeaa anopille järjestää kaikki tulevaisuuden joulut?

Onkohan sinulla nyt ihan kaikki palikat paikallaan?

Työttömyys ei estä joulun viettoa. Opettele käyttämään rahojasi oikein. Jos lahjoitus hyväntekeväisyytenkin oli vain siksi, että tietävät teidän tuhlaavaan rahaa älyttömyyksiin. No ihan sama mikä syy on, ajatus oli mielestäni kaunis ja enemmän tätä päivää kuin krääsämeri.

Jotain ruokaa edes..... eikö teillä ole muuten tapana ollut ostaa ruokaa kotiin? Omituinen perhe. Koitahan ryhdistyä ensi jouluun ja ottaa vaikka joulun vietto itse puheeksi etukäteen, olettamatta mitään.

• ????

Mielestäni sinun on ihan turha kiukutella, jos kaikki ei toimi sinun olettamallasi tavalla. Ainakin viestistäsi saa sellaisen käsityksen, että et ollut anoppisi kanssa sopinut joulunvietosta, vaan oletit appivanhempiesi viettävän joulua tietynlailla. Sinun olisi parasta myöntää oma virheesi, kun et asiasta sopinut vaan oletit asioiden menevän tietyllä tapaa.

Minkä takia jonkun muun pitäisi järjestää sinun perheesi joulu?

• köyhä työtön

kylläpä kaikki moittii teitä mut minä en sanoithan alussa olette molemmat työttömiä tämä olis mummon pitänyt tajuta ja edes järjestää teille ja lapsillenne joulua sillä teillä ei paljon varoja ole,olishan siinä ollu varmasti mummolla ja ukillakin mukavaa katsella lapsen lapsien iloa kun paketteja avaavat. toivottavasti saat tehtyä jonkin moisen joulun teille. toivotan oikein hyvää joulua kaikesta huolimatta. :)

• titta

Ei ole isovanhempien tehtävä järjestää joulua. Mutta tietenkin olisi ollut kohtuullista ottaa asia ajoissa puheeksi, jotta vanhemmat ehtivät järjestää joulun lapsilleen. Ja ehkä lapsenlapsille olisi voinut hieman lahjoja hankkia (ainakin jos lapset on pieniä), jottei heille tule jouluna isoa pettymystä kun ei saa ollenkaan lahjoja.

Työttömänä ymmärrän kyllä, ettei sitä ylimääräistä rahaa ole. Mutta en silti vaadi jonkun muun järjestävän minulle joulua. Olen ostanut läheisilleni joululahjat, vaikkei rahaa paljoa olekkaan. Mutta ei se joulu yllättäen tullut, joten olen koittanut säästää lahjarahat jos vain suinkin mahdollista. Olen vasta hiljattain valmistunut AMK:sta, joten en todellakaan ole aiemmin tienannut tilille kauheaa summaa rahaa.

• en etsi valtaa ...

itekkin olin perheeni kanssa työtön 60 luvun alussa, siihenaikaan kun ei ollut edes työt.pv.rahaa olemassakaan, ns. kunnanjauhoilla ei lahjoja ostella hyvä että edes ruokaan oli varaa, enkä kunnasta edes kerjäämään mennyt mitään apua,pienillä säästöillä elettiin kunnes sain töitä, mutta joulu oli silti aito juhla.

• joulu yksin itkien

ei ne aina ole appivanhempienkaan tulot niin suuret ole miltä näyttää. Ja onhan isovanhemmillakin oikeus omaan elämään. Ja toiseks Joulu ei tule tavaran ja rahan paljoudesta, vaan hyvästä mielestä läheisien läsnäolosta.
        Ja jos nuoriso perheineen menee valmiiseen, eikä auta mitenkään, ni on siin anoppikin aika kovilla ja ehkä väsynyt. Hyvä joulu tulee yhdessä tehden. Ja pitkin vuotta voi käydä isovanhempia auttelemassa. :)

• angryman77

Jättää ne kaljat kauppaa ja sijoittaa tenaviin niin ei tarvitse itkeä täällä toisten tekemisiä..

• ...

Ei kaikki työttömät käytä rahojaan kaljaan. Joillain voi olla oikeasti tiukkaa, vaikkei rahoja joisikaan. Mutta kaippa se on hyvätuloisten vaikea ymmärtää.

• Tyhjästä nyhjääjä :)

"Itsehän anoppi on meidät tähän jouluperinteeseen opettanut."!!
      Oletko aivan lapsi, jolle jonkun toisen pitää opettaa miten "Joulua vietetään"?!
      Olen itsekin työtön ja minulla on lapsi (teitä on sentään kaksi vanhempaa..),
      ja teen joulun itselleni ja lapselleni aivan yksin, ilman kenenkään apua, ja kivat joulut meillä on ollut! :)
      Haluan olla itsenäinen, enkä riippua kenessäkään tai kenenkään muun "opettavan" minulle miten jotain juhlaa tulisi viettää! Haluan myös lapseni opppivan itsenäiseksi ja omilla aivoillaan ajattelevaksi sekä tyytyväiseksi siihen mitä on. Myös ystäväni, hänkin kolmen lapsen yksinhuoltaja vailla omaisia, viettää aivan loistavaa ja onnellista joulua lastensa kanssa! Ihmetyttää, että mitä oikein vaaditte tai itse teette tämän tämän juhlan onnistumiseksi jos kaikki on anopin varassa... Oletteko hakeneet avustusta esim. seurakunnalta?
      Mutta hyvää ja onnellista joulua kuitenkin!

• titta

Sulla on asenne kohdallaan ja teksti täynnä asiaa. Joulun saa aikaan vähilläkin varoilla. Eihän se lahjojen suuri määrä tee joulua. Ja kun lapsi ei ole tottunut saamaan aina kaikkea mitä haluaa, hän varmasti arvostaa lahjoja paljon enemmän ja oloitsee niistä.

Erittäin hyvää joulua sinulle ja lapsellesi.

• williamthebuizel

Luin tekstisi.
      Itse olen 11-vuotias lapsi, joka odottaa joulua innolla.
      Saan joululahjaksi nintendo-pelejä. Otan osaa!
      Lapsillesi hyviä terveisiä, ja koko perheellesi:
      Hyvää joulua!
      Ps. Tyhmiä noi ilkimykset tuolla yläpuolella >:(

• ....

Sää oot sen verran nuori, ettet vielä ymmärrä aikuisten elämää. Aikuisilla ei ole yhtä helppoa kuin lapsilla, sillä aikuisilla on paljon enemmän vastuunta kaikesta. Ja aikuinen ei voi vaan kipata kaikkea vastuuta jonkun muun niskoille ja olettaa muiden hoitavan asiat puolestaan.

• LUE ALOITTAJA

olettekos katja jaskari härmästä

• suklaarasia

Meille ei ole anoppi koskaan ostanut joululahjoja ketsos vaikka meillä on kolme lasta,koska se on inhonnut mua aina ja aikanaan poikaansakin.Vain tytöt on kaikki kaikessa.En ole odottanutkaan mitään.Hyvin on kitkuteltu.Siskoja on viisi miehelläni heille on ostettu kaikki taloa myöden,mutta kuinkas on käynyt jo kaksi noista tytöistä on kuollut.Nyt mummo hyysää rahoillaan tyttärien lapsia.Meillä on kunnolliset koulutetut pojat ja sekin on paha.Ei appi ollut yhtään sen parempi eläessään.)5 vuotiaan jääkaapistakin syövät mummolle tuodut ( kotihoito) ruuat nuo orporaukat kuten mummo sanoo.Orporaukat on perineet talot äidiltään kun kuoli.Isä löysi heti uuden.Huomio nuo mummon orporaukat on 25 ja 21 vuotiaita.Kun täytin 50v ja olin jo ollut silloin 32 vuotta poikansa kanssa naimisissa ajattelin että nyt varmaan saan jotain kun en ole ollut hempukka vaan kunnon äiti. Mutta ei tullut mitään vain sanoi että ei ostettu sinulle mitään kun appi kielsi.Ei ole lapset koskaan pyytäneet heiltä mitään,Meille perheeseen kuuluu vain omien lasten perheet ja nytkin joulu vietetään yhdessä.Mummo haluaa vierailla vain tyttärien luona ja onhan se kun omaan kotiin menisi kun on talot heille ostanut.Poika p.on omillaan aina tullut toimeen 15 vuotiaasta asti.Käytiin me mieheni kanssa yhdessä tällä viikolla siellä ja vietiin joulukukka.Anoppi sanoi että ei ole mitään meille antaa.Kaapissa oli pino suklaarasioita näin kun jouduin laittamaan hänelle ruokaa.Oli mutta edes suklaasta ei liiennyt meille,olivat parempien lasten perheille.Olen niin tottunut tähän tämän 47 vuotisen avioliiton aikana ja se ei enää tee kipeää.Tyytyväinen mieli on siitä että omillamme tullaan toimeen vaikka joskus on ollut että lapset ovat saaneet meiltä joululahjaksi vain kutomiani villasukkia.Sitä on laitettu pukinkonttiin mitä on todella tarvittu.Halausta ja keskustelua lapset tarvitsee ja yhdessäoloa.Anna aikaa se ei maksa mitään.Kysy pelastusarmeijasta kyllä he toimittavat teille jouluruokaa ja useat kauppiaat antavat viimetunneilla huomenna hyvvää ruokaa jonka päivämäärä menee jouluna umpeen mutta vielä on hyvää.Opete lapset ymmärtämään tilanteenne jo tänään.Mahdoton on mahdotonta jos ei ole rahaa. Rauhallista joulua

• Eivoiolla totta!!!

"Olemme miehen kanssa työttömiä ja odotimme lasten takia perinteistä joulua appivanhempien luona. Mut eilen illalla saimme spostissa hyvän joulun toivotukset ja joululahjat??? Anoppi on lahjoittanut hyväntekeväisyyteen 20€ x 5 ja lähtenyt appiukon kanssa "jonnekkin" joulun viettoon.

Ei sit tullu mieleen, että meillä ei ole varaa ostaa kaikkia jouluruokia, eikä lahjoja lapsille. Vihaan tänään anoppiani enemmän kuin koskaan :(( Eipä meidän lapset tään jälkeen mummosta tykkää."

Herrajumala, luinko ja ymmärsinkö oikein!!!!???
      Kaksi lasta, oma perhe, pitäis olla kai a i k u i s i a???? Ja sitten k e h t a a t tulla tänne itkemään kun anoppi ja appi haluaa pitää oman rauhallisen Joulun kahdestaan!
      On omalla vastuullanne ajatella ajoissa, suunnitella rahankäyttö ja hankkia vaikka pikkuhiljaa vähitellen se mitä välttämättä Jouluna tarvitsette. Ei ole anopin ja apen asia elättää ja ylläpitää teitä, ottakaa vastuu elämästänne ja lapsistanne! HYI HITTO!!! Ymmärtäkää edes hävetä!!!

• ...

Joulun ei ainakaan pitäsi tulla kenellekkään yllätyksenä, joten sitä rahan käyttöä voisi tosiaan suunnitella. Rahaa voi koittaa saada säästöön hieman vaikka joka kuukausi ja sitten käyttää vuoden aikana säästyneet rahat jouluun.

Varmasi köyhiä perheitä, joissa joulua laitetaan vähin varoin, on paljon. Lapset kyllä oppii siihen, ettei lahjoja tule aina kauheaa vuorta. Ainakin jos lapset ei oo tottunut saamaan aina kaikkea, he varmasti ilahtuvat muutamasta lahjasta.

Aikuisten pitäisi tosiaan osata ottaa vastuu elämästään, eikä odottaa muiden hyysäävän.

• Lenkkimakkara

Anoppina ja mummuna olen ennakoinut vuosikaudet joulun siten, että ostan jo tammikuussa ensimmäiset joululahjat alennusmyynneistä ja tarjouksista.

Kun lapseni olivat kotona ihmettelin joka vuosi, miten sainkin rahat riittämään jouluna, vaan kyllä se joulu tuli pienemmälläkin rahankäytöllä.

Joulun alla kysellään gallupeissa paljonko jouluun kuluu rahaa. En ole koskaan osannut ajatella asiaa rahan kautta.
        Jos ostan jouluksi herneitä, punaisia omenoita ja palan kinkkua ja muuta, onko se pois arkiostoista? Ei ole, koska elämme aina päivän kerrallaan, Yhtenä päivänä syödään enemmän ja paremmin kuin toisena, mutta jäähän joulupöydästä aina seuraavillekin päiville syötävää.

• neljä * äitee

Me käytiin ennen anoppilassa jouluna syömässä, mutta minä en todellakaan halunnut, kun alkoi liikaa oleen porukkaa, joten jäätiin sitten kotiin. Vaikka ollaan pienituloisia, niin saamme joulun järjestettyä, lapsille pienet lahjat yksi kullekin, kummit ostaa sitten toiset, kun on itse lapsensa opettanut vähään, niin tietävät nyt isompinakin ettei mitään yletöntä tule ei nyt eikä koskaan.

• Anoppi myös

Katsopa peiliin, ja koko perheesi myös.

• ............

Taitaa olla porukalla vähän tonttulakki kireällä, kun aloittajalle tuolla tavalla mesoavat. Itse ainakin ymmärrän, että jos on kenties vuositolkulla ollut tuollainen perinne, että mennään lasten mummolaan jouluksi, niin on se varmaan hiukan hämmentävä tilanne, jos päivää ennen viestitelläänkin, ettei vierailu käykkään. Ja jos on vielä pienituloinen perhe, niin voi olla aika vaikea suunnitella aattoillan toiminta kokonaan uusiksi.

En tuomitse, että anoppilassa halutaan olla yksinäänkin, mutta asiasta ilmoittaminen noin myöhään ja vielä lahjarahojen lahjoittaminen johonkin hevonkuuseen tuntuu erittäin kylmältä toiminnalta.

• ap

Juuri tuosta perinteestä oli kyse ja suuttumus tuli, kun mieskin on puhunut viikkokausia jo lapsillekin, että jouluna mennäään mummolaan. Oma äitini on kuollut ja isä ei enää asu suomessa.

Saatiin me tänään ruokia ostettua ja lapsilisistä nipistettiin pieniin lahjoihin, vaikka ne oli tarkoitus käyttää talvivaatteiden ostoon. Kyllä tästä selvitään, mutta paha mieli tuli lasten puolesta, itse en anoppia kaipaa.

• ....
        ap kirjoitti:

Juuri tuosta perinteestä oli kyse ja suuttumus tuli, kun mieskin on puhunut viikkokausia jo lapsillekin, että jouluna mennäään mummolaan. Oma äitini on kuollut ja isä ei enää asu suomessa.

Saatiin me tänään ruokia ostettua ja lapsilisistä nipistettiin pieniin lahjoihin, vaikka ne oli tarkoitus käyttää talvivaatteiden ostoon. Kyllä tästä selvitään, mutta paha mieli tuli lasten puolesta, itse en anoppia kaipaa.

No ei ne sun appivanhempasi ilmeisesti olleet perhettäsi joulunviettoon kutsuneet? Ja siis ilmeisesti perinteen jatkaminen oli vain oma olettamuksesi. Miksi suutut siitä, ettei olettamuksesi käy toteen?

Jos joulua olisi ollut aikomus viettää yhdessä, niin kaippa siitä olisi jotain puhuttu ja asiasta sovittu?

• että meillä näin
        ap kirjoitti:

Oikeasti vähävaraisissa perheissä lapset saavat niitä vaatteita joululahjaksi. Vaikka ollaan töissä molemmat, tulot on yli köyhyysrajan, meillä lapset saivat vaatteita, esim. sukkia, kalsareita, huppareita jne. lahjaksi. Tietenkään ei unohdettu niitä deorantti/suihkugeelipakkauksia.

• ei kiitos anopille

Olisihan appivanhemmat aikaisemmin kertoa suunnitelmistaan.

• ....

Olishan se tietty ollut hyvä aiemmin kertoa, ettei totuttuja perinteitä noudateta. Mutta toisaalta, ei sieltä ollut kutsua yhteisen joulun viettoo kuitenkaan ollut tullut. Yleensä sellaisesta kuitenkin puhutaan, vaikka oliskin perinteestä kyse. Tai ainakin mun suvussa asiasta on ollut tapana puhua.

• nomenestomena

Olisihan aloittaja aikaisemmin voinut kertoa appivanhemmille suunnitelmistaan viettää perheineen joulua heidän kustannuksellaan.

• miniä, äiti, mummi

Appivanhemmat ovat aikuisia ihmisiä eivätkä tilivelvollisia miniälleen. Ei heidän ole pakko kertoa suunnitelmistaan yhtään kenellekään, ellei itse halua. Ihan hirveää jos miniä luulee että appivanhemmat ovat velvollisia joka joulu tekemään joulun miniällekin. Eikös miniän vanhemmat ole opettaneet mitään joulunviettotapaa? Hirveä ihminen tuo miniä. En ihmettele yhtään, jos appivanhemmat eivät haluakaan noin kiittämätöntä miniää jouluksi kotiinsa. En minäkään haluaisi. Toivottavasti miniä ottaa opikseen ja sitten aikanaan keittää kystä kyllin omille lapsilleen ja vävyilleen, miniöilleen ja lastenlapsilleen. Ellei, niin lastenlapset eivät pidä mummiansa yhtään minään...

• Vastuuta lisää

Meillä ollaan myös työttömiä. Hassua, että säästäväisyydellä jää vuoden aikana jotain sukan varteen.

Tunnen monia tällaisia työttömiä, jotka Kela ja Sossu-rahapäivänä marssivat vaatekaupoille toteuttamaan kaikenlaisia mielitekojaan. Vaimo osannee tämän perheestä parhaiten, mutta osaa ne miehetkin. Yksikin pariskunta jatkuvasti lainaa meiltä rahaa kun ehtii loppumaan ennen seuraavan kuun työttömyystukia. Heitä ei silti pelottanut ottaa huippukallista vuokrakämppää kaupungin kalleimmalta alueelta. Rahapäivänä vaimo kuulema lähtee shoppailemaan, seuraavana päivänä ei rahoista tietoakaan.

Anoppisi ymmärsi että tekemällä valmiiksi passivoi teitä auttamaan itseänne. Näin käy monesti kun tutun antamasta avusta tuleekin yhtäkkiä itsestäänselvyys ja vaade, eikä enää hieno avun ele josta tulisi olla kiitollinen.

Anoppisi kyllästyi norkoiluunne. Ymmärrän häntä hyvin. Teidän tulisi aikuistua ja ottaa vastuu omasta elämästänne.

• jk

vai iijn

• Anoppisi on kultaa

Minusta Anoppisi on mahtava tapaus. Käännä tämä asia opiksi nyt lapsillesi.
      Meillä on aina unelmia, jotka ovat pian realistisesti toteutettavissa, mutta ei kaikilla.
      Ei kai se paljon nyt teitä auta, mutta itsekin olen syömättä koko joulun ja uudenvuodenkin, mutta en silti koe sitä absoluuttista köyhyyttä, jonka moni kokee juuri nyt esimerkiksi Afrikassa. Anoppisi on arvokas lahja koko ihmiskunnalle:

http://www.youtube.com/user/21per3?feature=mhee#p/u/2/nXCAZmVaaw4

• kISSamammatar

Aikoinaan meillä sama tilanne...mutta päätettiin olla lahjoja ostamatta aikuisille .lapsille vain lahjat...ja ei joka vuosi anopile kun hänen tyttären perhe toisena jouluna lapsineen me toisena...vähitellen se jäikin kun lapset kasvoi...ei voi anoppia vaatia..Hän päättää ite kelle lahjat antaa tai ei...minusta hyvä pärjätä omillaan..tykkää tai ei sit anopista..siihen en ota kantaa. hyvää joulua kaikille!

• lähestyy keski-ikää

Jee. Hyvä anoppi!! Ymmärsi vihdoin ettei yhden keski-ikäisen naisen tarvitse iänkaiken pyörittää nuorempien joulurumbaa ja elää niiden odotusten mukaan. Hyvä hyvä.

• tyttö itsenäinen

Kuuleppa sinä miniä
      Onkohan oikeuden mukaista sinun vuodatuksesi. Kai anopillasi on täysi valta tehdä jouluna sitä mitä haluaa. Jos teillä on lapseia niin sehän on teidän oma asia hoitaa niille joulu, sillä tehän olette aikuisia. Ja Joulun tulon olet varmaan tiennyt sinäkin joten olisitpa varustautunut itse siihen. Ja saattaa olla että anoppi on kyllästynyt niihin sukujuhliinsa missä hän aina on laittajana , ja varmaan sekin että olette työttömänä kunmpikin voi olla anopille erinlainen kokemus kuin mitä sinulle. Aikuiset ihmiset fiksaavat joulunsa ihan itse eivätkä odottele valmista.
      Sitten vielä vihaat anoppiasi kun hän ei ole uhrannut jouluansa sinulle kuten tähän asti.
      On jo kuule aika että sinäkin teet jotain joulun hyväksi etkä odota valmista.
      Suo anopille joulu jonka hän tarvitsee, ja tee omastasi viihtyisä niin tekee aikuiset ihmiset

• menkää töihin80

On se sääli kun elämässä epäonnistuu ja syyttää sitten muita kun ne ei elätä... Töitähän kyllä on kun viitsii muuttaa niiden perässä ja tehdä vähän vaatimattomimpiakin hommia.

• kielon tunne

Vai on anoppi PILANNUT JOULUN
      On se ihme että muutamat heittää syyn anopin niskoille joulun pilaamisesta. Minä olin aikanani työtön ja kotimaa ei antanut töitä, ei ollut mistään tuloja, mutta se oli minun itseni harkinnassa mitä teen sen joulun , rahattomana ja työttömänä. Vaihdoin maata, tuli työpaikka, ja vakituinen tilipäivä joka kuukaudelle. Sen joulun oltiin ihan ilman mitään tavanomaisia perinteitä, ei lahjoja eikä joulu ruokaa, mutta syötiin silti vatsamme täyteen. Ei olisi tullut mieleenkään että kumpikaan mummoista olisi ollut syypää meidän tilanteeseemme.
      Töitä on jos niitä haqluaa jos ei suomessa niin Norjassa on ja hyvä palkka, ja se pitää ihan itse hommata eikä ketkutella ilman tuloja, ja sitten syyttää muita.
      Anoppisi saa nimittäin kerrankin viettää joulun omilla ehdoillaan, sinähän olet naimisissa hänen poikansa kanssa et anopin. Ja voihan olla että hän ei jaksa enää ja ajattelee että nyt on toisten vuoro, sama se oli minullakin ei sitä jaksa koko elämäänsä olla ikuinen emäntä. Nyt lähden lasten luo joulun viettoon ja kun väsyn niin saan tulla kotiini ihan omaan rauhaani.

• turppee

Minusta sinun pitäisi kiittää anoppiasi sydämellisesti siitä, että hän on monien vuosien ajan järjestänyt teille joulun.

"Ei sit tullu mieleen, että meillä ei ole varaa ostaa kaikkia jouluruokia, eikä lahjoja lapsille."

Yleisesti ottaen asia on niin, että sitä mihin ei ole varaa, ei hankita. Näin normaalit ihmiset toimivat!

Onko mummosta tykkääminen todella riippuvaista siitä, että hänestä saa taloudellista hyötyä? Millaisiksi ihmisiksi lapsiasi kasvatat? Samanlaisiksi kuin itse olet?

• svigermor

Olette vuosikaudet viettäneet Joulun apen ja anopin kustannuksella ja piditte itsestään selvänä että näin jatkuu hamaan ikuisuuteen!?
      EHKÄPÄ he ovat hyvää hyvyyttään jaksaneet jatkaa tuota tähän asti, ja EHKÄPÄ he nyt viimein ovat saaneet rohkeutta tehdä radikaali muutos!? ja EHKÄPÄ he vihdoin ja viimein saivat viettää hyvän ihanan rauhallisen Joulun vain KAHDESTAAN?!

• Jouluäiti...........

Oon kahden lapsen yh (ollut jo 11v), ja joka vuosi oon joulun itse, omilla rahoillani järjestäny ja yhden, eniten halutun lahjan hankkinu... Ihan kivaa on ollu, en koe meidän kenenkään mistään ilman jääneen... Kuusessa on mun vuosien varrella hankkimat ja hyvinsäilyttämät koristeet. Talo on koristeltu samoin, vuosien varrella hankituilla koristeilla... jopa hopea-aterimet löytyy, yksi kerrallaan, mooooonen vuoden aikana ostettuna... ;)

Ei mitään saa jos ei itse yhtään yritä... tai jos elää mulletähänhetikaikkinyt-periaatteella... tai jos ajattelee, että jonkun toisen velvollisuus on kantaa mun vastuut...

Sitkeyttä ja itsekuria niin saat mitä haluat tässä elämässä!

• Anous Tappi

Joulu sitä joulu tätä persettäkin myymällä voi pärjätä!

• tinapää

Ei jouluruuat maksa loppujen lopuksi enempää kuin ruuat yleensäkään. On ap:n täytynyt muutenkin lapsensa ja itsensä ruokkia.

Ja tämä olkoon vain opetukseksi. Eihän kukaan ole velvollinen kenenkään perhettä ruokkimaan ja tälle joulua laittamaan.

Ap:n anoppi halusi aivan selvästi viettää kerrankin oman joulun ilman hössäämisiä ja laittamisia. Se hänelle vähintään keski-ikäisenä, kenties jopa iäkkäänä, ihmisenä on jo sallittua.

Ja ap:n tehtävä olisi ilman muuta ollut ottaa ajoissa selvää asiasta ja kysyä, "olemmeko mahdollisesti tervetulleitä tänäkin jouluna mummolaan vai onko mummolla ja papalla muita suunnitelmia."

Mitenkähän ylipäänsä pärjäisitte, jos näitä appivanhempia ei olisi lainkaan olemassa?

Nyt sitten vihaat anoppiasi? Mitähän sinun mahdolliset tulevat miniäsi tai vävysi sinusta ajattelevat, jos et järjestä heille ja heidän perheilleen joka joulu valmista juhlaa lahjoineen kaikkineen?

Isäsi asuu ulkomailla, näin ilmoitit. Entä sitten? Olisit ottanut yhteyttä ja pyytänyt häneltä rahaa voidaksesi laittaa perheellesi joulun. Ihan tasapuolisuuden nimissä.

• mimis

OIskohan kannattanu soitella hyvissä ajoin ennen joulua ja sopia tulevasta?

• Kysy suoraan

Joulusuunnitelmat tehdään kyllä aikaisemmin kuin aatonaattona. Kinkun koko riippuu syöjien määrästä. Lapsille ostetaan maitoa, tehdään/ostetaan laatikot. Kyllä on tiedettävä, montako pöydässä istuu.
        Jos ei tällaisia neuvotteluja esitetä, voi olla varma, että kutsua joulunviettoon ei tule.

Epävarmassa tilanteesa miniä voi esim. kysyä kinkunpaisto-ohjeita tai lanttulooran reseptiä. Siinähän silloin viimeistään selviää anopin ajatus jounvietosta.

Minusta voisi kysyä suoraan, onko anopilla joulussunnitelmia ja millaisia.

• turhaa nurinaa

"Vihaan tänään anoppiani enemmän kuin koskaan"....
      Eiköhän tuo lause kiteytä koko homman: et arvosta lastesi toista isoäitiä ihmisenä, vaan hän on sinulle hyväksikäytetön välinen. Anoppi "saa" järjestää sinulle ja sinun lapsillesi Joulun, anoppi "saa" ostaa lahjoja... Voi kun olet jalo!

Että ottaa aivoon ihmiset, jotka odottavat tilanteessa kuin tilanteessa kaiken kopsahtavan eteen toisten järkkäämänä! Tuskin sinäkään aina olet työttömänä ollut - mutta oletko silloin sanonut appivanhemmillesi, että no tulkaapa vuorostanne meille, niin saatte ottaa iisisti lapsenlapsien kanssa sillä aikaa, kun sinä ja miehesi laitatte heille pöydän koreaksi..? Ehei, vaan perinteisiin vedotaan siinä kohtaa, kun ei itse viitsitä nähdä vaivaa toisten eteen. Ja tietysti rahojen vähissä oloon on hyvä vedota, niin sillä pitäisi taas sympatiapisteitä irrota. Hemmetin typerää lätinää vedota siihen, että mutta kun aina on tehty näin ja syyttää toisia "perinteen murtamisesta"... Hah! Minä olen ainakin itse halunnut luoda omia perinteitä, OMILLE lapsilleni. Jokainen Joulu heidän kanssaan on ollut erilainen, jotain samaakin tietysti, mutta pääasiassa omia tapoja ja perinteitä tässä luodaan.

Olin itse kaksi Joulunseutua työttömänä, yh olen. Lapsille kerroin tilanteen - eli että aivan kaikkeen ei ole varaa, mihin ennen, mutta iloitaan siitä, mitä meillä on. Pitkin syksyä säästelin vähistä tuloistani ja kohtuullisen kivat Joulut sain järkättyä. Lasten isovanhemmat ovat eläkeläisiä, ihan perusimmeisiä eli ei se raha heilläkään puussa kasva! Leivoin ja tein itse jouluruuat - jonkin verran muuten säästää, kun näkee vaivaa ja tekee itse! - ja molemmat isovanhemmat kävivät meillä syömässä Jouluna. Ei puhettakaan, että olisin odottanut heidän järjestävän meille Joulua. Itselle tuli silloin - kuten tänäkin Jouluna - ihan mielettömän hyvä mieli siitä, että näin vanhuksien ilmeistä, että he arvostavat ponnistelujani. Ei tarvitse olla hienoa ja kallista, vaan sydämellä tehtyä!

• Toiv.oli hyvä joulu!

Yllättävän harva älysi, mistä aloittaja puhui ja mitä tarkoitti. Joku sentään.
      Jos usean vuoden ajan on ollut tapana viettää joulu tietyllä tavalla, olisi fiksua ja vähintäänkin ystävällistä ja huomaavaista ilmoittaa hyvissä ajoin etukäteen, jos tämä joulu poikkeaakin totutusta.
      Ja millainen on äiti ja mummu, joka tietää lapsensa perheen olevan työttömiä, ei halua auttaa heitä luomaan hyvän joulun lapsilleen ja hänenkin omille lapsenlapsilleen siitä huolimatta. Tuskin aloittajakaan ilman muuta odotti, että anoppi aina järjestää heille joulun, mutta näissä olosuhteissa toivoi tänä jouluna niin käyvän, koska se ennenkin on käynyt. Ja ainakin olisi toivonut, että anoppi ajoissa ilmoittaa lopettavansa jouluperinteen edelliseen jouluun, jotta lapsensa perhe tietää varautua valmistelemaan oman joulun siitä eteenpäin.
      Tämä tieto kun tuli yllätyksenä ja aivan viime hetkellä.

• ensi vuonna

Totta tuo, että jos on ollut jo monta vuotta ko. perinne (ei tyyliin viimeset 3kertaa) niin olisi kyllä anopin tullut ilmoittaa hyvissä ajoin muutoksesta. Mutta taitavat olla aika etäisiä jos asiasta lähetetty vaan s-postia viime tingassa. Ja mistäs sen tietää millaista kiitosta se anoppi on koskaan mistään saanut. Jospa hän on vuosikaudet vähän niin kuin automaattisesti laittanut kaiken, eikä ole nimenomaan uskaltanut sanoa paineen alla vastaan.

Itsekin päätin tänä vuonna, että ei ole enää minun asiani miellyttää aina vaan muita. Ens jouluna olen siellä missä itse haluan. Vaikka sitten kahdestaan kotona puolison kanssa.

• 6758yctgkzer

Ahaa, vai "älyä" tämän tajuaminen vaatii...Monet ihmiset kutsuvat perinteeksi tapaa, johon vedoten voi itse mennä valmiiseen pöytään ja odottaa täyttä passausta. Varsinaiset perinteet ovat asia erikseen. Omassa perheessäni / suvussani on perinteenä käydä huushollissa kuin huushollissa aaton aattona joulusaunassa lyhdyn valossa ja kirkkomaalla sytyttämässä kynttilät - niin on tehty vuosikymmeniä ja tämä on periytetty lapsille ja lastenlapsille. Se on perinnettä - toisin kuin ei muutaman vuoden tapa mennä iäkkäimpien vanhempien luo passattavaksi. Monille vanhemmille tämä tapa on ok, mutta ikävä kyllä ne ihmiset, jotka mäiköttävät asian olevan "perinne" rauhoittelevat omaa laiskaa omaa tuntoaan kertomalla, miten vanhemmat niin tykkäävät, kun lastenlapset ovat Jouluna saman katon alla ym ym.... Lastenlasten mieliksi isovanhemmat tykkäävät tehdä paljonkin asioita - mutta siinä välissä olevien lasten vanhempien pitäisi nähdä "puut metsältä" ja edes siellä isovanhempien luona kantaa kortensa kekoon auttamalla mummua joulupöydän laittamisessa ym sen sijaan, että pötkötetään sohvan nurkassa odottamassa kutsua valmiiseen pöytään.

Summa summarum: aloittajalle sanoisin, että luulo ei ole tiedon väärtti eikä miehesi vanhempien velvollisuus ole olla tuuppaamassa teitä selkään. Itsekin olen työttömänä liki kolme vuotta elänyt, siitä pari Joulua yksinhuoltajanakin. Silti selvitty on ilman "draamoja". Kun on niukemmat ajat taloudellisesti, silloin eletään sen mukaan. Ehkä kannattaa tarkistaa omaakin kantaa asioihin ja lakata ottamasta asioita itsestään selvyyksinä...?

• ihan oikein

No hah, appivanhempienko pitäisi kustantaa teidän joulunne?! Kyllä aikuisten ihmisten kuuluu itse järjestää joulu perheelleen, eikä se mitenkään kuulu isovanhemmille. Päinvastoin, teidän olisi aika kutsua HEIDÄT valmiiseen joulupöytään. Tämä heidän "temppunsa" oli ilmiselvä viesti siitä, että heillä on oikeus tehdä rahoilleen ja jouluilleen just niin kuin itse tahtovat, ovat kyllästyneet olemaan hyväksikäytettyjä.

• Unelmavävy1

Täytyy kyllä ollaa osaa aloittajan suruun. Ette ansaitse tollasta anoppia. Nyt vain koko perheen voimalla anoppi boikottiin!!

Pakko kertoa omasta anopista, joka on täysin Ap:n anoppia päinvastainen. Ei ole yhtä itsekäs missään mielessä. Appiukko on hieman hihkeä, mutta loppujen lopuksi kuitenkin antelias ja hyväsydäminen. itse olen ollut 15 vuotta työttämänä ja ilman ammattia on vaikea työtä saadakaan. Vaimoni on masennuksen takia jo vuosia kestäneellä sairaslomalla ja rahat ovat tiukassa. Mutta onneksi anoppini auttaa aina kun apua tarvitsemme. Taloudelliset huolet hieman helpottivat kun he ostivat meille asunnon, mutta nyt pitäisi kyllä saada isompi talo, jossa on kunnon autotalli. Toissa kesänä anoppi sai appiukon puhuttua ympäri, jotta saimme uuden moottoripyörän lahjaksi. Upea pyörä, mutta eivät sitten miettineet sitä että eihän sitä voi säilyttää pihalla talvea??

Anoppi kyllä lupasi puhua appiukon kanssa, josko sitä voisimme ensivuonna harkita muuttoa hieman isompaan asuntoon, että pyöränkin saa mahtumaan autotalliin ja voisimme vihdoin alkaa miettimään lapsenlapsien tekemistä. Tätä ennen toki luonnollisesti tarvitsemme kivan kesäpaikan järven rannalta ja uuden ison auton. Appiukko voi vaikka hätätapauksessa luopua vanhasta corvestaan, joka vain seisoo käyttämättömänä. AZppiukosta en niin välitä, mutta anoppi on täydellinen. Kumpa AP:lla olisi käynyt yhtä hybä tuuri.

• retg4u

Laitapas "Unelmavävy1" nyt se pullon korkki kiinni - kello puoli seitsemän ja risat ja kovasti satuilluttaa...

• Lapsi on aina lapsi

Mä olen juuri tuollainen anoppi. Joka kuu ostan kaapit täyteen ruokia, ja olen vähitellen oppinut ostamaan sopivia määriä, ettei tarvitse heittää kauheasti roskiin, kun käyn jääkaapin taas täyttämässä. Pikkuminiä ressukkainen ei ole oppinut ruokaa tekemään, niin että jos en ehdi tehdä ruokia, on pakko viedä eineksiä.

Noloa, että ostamamme asunto on heille ahdas, eivät voi ajatellakaan toista lasta, kun hänelle ei olisi omaa huonetta. Eläke vain on niin pieni, että emme saaneet tarpeeksi suurta lainaa.

Miniä käy työttömyyskurssin toisensa jälkeen. Välillä on pätkätyössä, mutta hänelle osuu aina ihan hirveitä pomoja, joita ei todellakaan kukaan kestä.
        Poika on masennuksen vallassa, eikä ole töissä. Olen yrittänyt häntä opettaa ruuan laittoon tai muuhun taloustyöhön, mutta hän loukkaantuu valtavasti, sillä ne ovat naisten töitä.
        Niinkuin ovatkin, tietysti.
        Onneksi jaksaa raplata moottoripyöräänsä, vaikka onhan se joskus tiellä olohuoneessa.

Mitenkähän he selviytyvät, kun meistä aika jättää. Onneksi siihen vielä on aikaa, niin että heidän tyttärensä voi sitten ruveta heistä huolehtimaan, kun minua ja pappaa ei enää ole.
        Toistaiseksi tytär selviää hyvin koulussa. Toivoa ainakin on.

• Meeri 1968

Mitä täällä valita rahan puutetta, menkää töihin! Ei appivanhempasi ole velvollinen perheellesi joulua kustantamaan. Anoppisi saa viettää miehensä kanssa joulun ihan miten lystäävät. Vähän on sellainen tunne, että edellisinä jouluna olet perheinesi mennyt valmiiseen pöytään tekemättä itse mitään joulun eteen. Nyt sait opetuksen. Helpolla pääsevät tänä jouluna, koska ei tarvitse lapsilaumaa ja laiskaa miniää passata.

• oma joulu paras

Minua ärsyttää hyvin usein sukujouluissa ihmisten kyvyttömyys ottaa niistä irti ja tehdä, mitä itse tahtoo. Valmisteluista ja jaksamisesta ei puhuta, vaan joko kierrellään ja vihjaillaan tai sitten ollaan yhtä draamallisia kuin ap ja hänen anoppinsa. Ihan tarpeetonta mielten pahoittamista puolin sekä toisin.

Jos anoppi alkaa olemaan vanha ja väsynyt hänen täytyisi se vain myöntää sekä sopia voisiko joulua alkaa viettämään lasten luona esim. sopimalla kustannuksista kaikkien kesken. Yhtä lailla ap olisi voinut ryhtyä miettimään ihan samaa ja tehdä vastaavan ehdotuksen. Se, että aikuiset lapset tälläävät itsensä vanhempien pöytään valmista odottamaan on aika ajattelematonta ja kypsymätöntä. Mutta yhtä lailla anoppikin on raukkis, jos ei kykene omalle lapselleen puhumaan niin kuin asiat ovat.

En minä ap:n sijassa ryhtyisi anoppia vihaamaan, vaan miettisin mitä tästä nyt opimme. Anoppi tuskin vihaa lapsenlapsiaan ja haluaisi tarkoituksella heidän joulunsa pilata, minkä vuoksi ap voisi vuoden päästä jouluvalmisteluiden aikaan puhua asioista suoraan ja osoittaa kypsyyttä neuvottelemalla joulun vietosta yhdessä. Jos anoppi on kovastikin ihastunut kylpyläjouluun on kai hän sen ansainnut monien valmistamiensa joulujen jälkeen?

• mummo hänkin

Niimpä! Miksi eivät menneet vaimon vanhempien luokse?

• hyvä idea

Todella hyvä jekku anopilta ilmoittaa matkastaan viime tipassa. Jos ette olisi pitäneet saamaanne palvelua itsestäänselvyytenä, olisitte itse varautuneet laittamaan joulunne. Tämä oli hyvä opetus, ja pani toivottavasti miettimään että vastuuta perheen joulusta ei tosiaankaan voi jättää toisten harteille. Ei myöskään työttömyyttä ja rahattomuutta voi maksattaa sukulaisilla, vaan kukin pärjätköön omillaan ja menee sitten siivoustöihin jos ei muuta löydy. Ei tässä ole mitään syytä vihata anoppia, koska hän on vain toiminut niin kuin hänellä on oikeus toimia.

Taidan ottaa mallia ja tehdä saman minäkin ensi vuonna. Olen kurkkuani myöten täynnä jokavuotisia jouluodotuksia että minä laitan joulun koko aikuiselle lapsikartraalleni. Vaikka ovatkin rakkaita, niin heidän pitäisi oppia elämään itse omaa elämäänsä.

• korpimaa

No niin nyt on joulu niinkuin ohitse ap voi alkaa seuraavan joulun toiminnat jo nyt niin ehtii mukaan, suunnitella ruokalistoja, miettiä miten saa hieman säästöön että saa lapsille lahjoja, ja ehkä kutsua nekin joulua viettämään hänen luokseen jotka aina ennen ovat järjestäneet joulun.

• niinpä....

"No niin nyt on joulu niinkuin ohitse ap voi alkaa seuraavan joulun toiminnat jo nyt niin ehtii mukaan, suunnitella ruokalistoja, miettiä miten saa hieman säästöön että saa lapsille lahjoja,"

Niin.. nyt on alennusmyyntien aika, hyvä aika ostaa ensi Joulun joululahjat jo valmiiksi.
        Tai sitten ensi lokakuussa on viimeiset lelualet ennen Joulua kun lelukaupat tekevät tilaa Joulumyyntiin tuleville tavaroille, sieltä minäkin kullanmuruilleni lahjat hankin hyvissä ajoin ennen jouluruuhkia, kaikki lelut -50%- 70% ja hyvin kelpasivat.

• äsch mikä aihe

Ehkäpä tämä anoppi on kyllästynyt jotenkin tehtäväänsä "joulumuori" ja miksi hänen pitäisi selitellä aikuisille lapsilleen miten hän joulunsa viettää, hänhän teki "velvollisuutensa" ja lähetti lapsille lahjat. Itse olen myös anoppi ja kyllästynyt aina olemaan se joka väsyneenä joutu menemään aattona nukkumaan kun toisilla on joulun vietto (jonka minä olen järjestänyt) joten eiköhän ole niin että nuoremmat voisivat ajatella että anopit ei ole ikuisia joulun laittajia vaan hein väsyät siihen.
      Ja sitten tulla sanomaan että "anoppi on meidät opettanut siihen" ja te olette vaan tyytyväisenä ottaneet vastaan anopin joulun ilman mitään tunnetta että hänkin on ihminen. Sitten voi ottaa aivoon sekin kun ollaan vaan työttömänä ja silti ostellaan kaikenmailman vempeleitä jokaisella ylimääräisellä rahalla ja ei ajatella huomista. Töitä on aina tekevälle, jos ei kotipaikkakunnalla niin sitä voi kyllä muuttaakkin sinne missä sitä on, eikä jäädä odottelemaan ihmettä tapahtuvaksi.
      En ymmärrä miten anopeille annetaan joku rooli mitenheidän pitäisi käyttäytyä heti kun miniä tulee taloon, mikään ei kelpaa ja mitään ei voi sanoa.
      Anopin sanat ovat hyväksyttäviä jos hän sanoo KIITOS-----OLEHYVÄ-- ja MINÄ TISKAAN joten siinä ei pahemmasti muuta tarvita. Ärsyttävää kuunneltavaa työpaikallakin kun miniät haukkuvat omia anoppjaan ja itse luulevat istuvansa tiedon päällä, ottakaa anoppi ihan samanlaisena ihmisenä kun muutkin ihmiset, ilman rooleja, sillä kaikki me olemme erinlaisia.

• Kasva aikuiseksi

Anoppisi teki aivan oikein!
      Hän antoi fiksusti ymmärtää, että nyt on hyväksikäyttö loppu.

Muuttakaa sinne missä on töitä tarjolla, se on oma valinta jos jää työttömyyspaikkakunnalle norkoilemaan..

Aloita säästäminen ensi Joulua varten jo nyt, niin sitten ei tarvitse vuoden päästä valittaa.
      !00 euroa/ kk säästöön, niin ensi joulun budjetti on siinä.

Näytä anopillesi, että olet fiksu etkä uusavuton - järjestä ensi vuonna itse Joulu ja pyydä appivanhempasi vieraaksi, kerrankin valmiiseen pöytään.
      Sen he ovat ansainneet.

• Lapsille joulu!

Joku toinenkin tässä kirjoitti, kuinka on niin köyhää, ettei lapsille ole lahjan lahjaa.
      Oikein asetuin miettimään, miksei ole.
      Jos lapsi on pieni, niin Tiimarin muutaman sentin krääsä on ihan kiva lahjaksi. Itselleni oli ihana saada jouluna uusi pyyhekumi ja punainen lyijyjykynä. Ei lahjan tulekaan maksaa paljon.

Vähän vanhempi lapsi saakoon tarvitsemaansa vaatetta tms.

Jouluna syödään siinä kuin arkenakin. Riisippuuro ei maksa sen enempää kuin joku muu puuro. Pöytään voi panna hiukan tavallisuudesta poikkeavaa tarjottavaa, eikä sen ole pakko olla sen kalliimpaa kuin arkiruuan.

Kirpputoreja on kaikkialla, ja kynttilöitä voi ostaa yksitellen.
      Miksi joulusta on tehty rahan ja mässäilyn juhla! Vähemmälläkin selviää, kun buunaa nurkat ja pesee ikkunat, sytyttää kynttilän ja panee esille viimevuotiset tontut. Meillä säästettiin kaikki joulukoreus vuodesta toiseen. Ei maksa mitään, kun ne samat asetellaan vakiopaikoilleen joka joulu.

Sanon, että jos ei ole varaa viettää joulua, on aika tumpelo ja peukalo keskellä kämmentä. Siinä ei isommatkaan rahat auta.

• öööööööööööööööööööö

Lapsille Joulu
      Ihan totta mitä kirjoitit Joulu tulee ilman mitään erikoisuuksia, ja ei koskaan yllätyksenä, sillä kaikki tietävät että 24/12 on aatto. Joten sitä voi alkaa touhuamaan jo heti tammikuussa niin ehtii, eikä jättää toisten ihmisten varaan.

• Hmmm..joopa joo

Teillähän oli räpsähtänyt yli 200 euroa lapsilisiä just tilille. Niillä 4 henkinen perhe saa valmiit laatikot ja kinkun. Ja jää vielä lahjojen ostoonnkin reilusti rahaa. Valmiit 1 kg torttutaikinapaketit ei maksa kuin 2 ekeä jne.. Joulun tuolla 200 (yliki) saa varmasti laitettua.
      Kyllä täällä on muutkin työttömiä ja vielä yh, ja kummasti sitä on Joulun saanut laitettua joka vuosi. On ollut kinkut, rosolli, laatikot ja tortut ym. lahjoja lapsille unohtamatta.

• Isoisoäiti

Itsekin olen koko ikäni joutunut laskemaan rahani, ei vain jouluna. Suu on ollut säkkiä myöten, ja vain yhden kerran piti siirtää joulun vietto tilipäivään, eli uudenvuoden aattoon. Lapset olivat silloin vielä niin pienet, että eivät oikein asiaa ymmärtäneet. Tyydyimme riisipuuroon ja kynttilänvaloon, ja vasta vuoden vaihteessa saimme ostetuksi parempaa pöytään.

Vanhempiemme joulupöytään olisi ollut turha pyrkiä, sillä matka toiseen kaupunkiin olisi ollut paljon kalliimpi kuin juhlaruoka.

Siihen aikaan ei lapsilisää maksettu kuin 4 kertaa vuodessa, eikä sillä saanut ostetuksi juuri mitään. tarkkaan piti katsoa, että lapsilisällä sai ostetuksi jonkun vaatteen tai kengät.

Nykyisin työttömilläkin on paremmin asiat kuin 60-luvun pienipalkkaisilla nuorilla, joiden oli pakko elää vain yhdellä palkalla, koska päivähoito parille lapselle olisi vienyt äidin palkan melkein kokonaan. Kunnallinen päivähoito oli vain vähävaraisille, ja sellaiseksi ei katsottu palkkaa saavaa normaalia perhettä.

Nyt sitten huudetaan, että taas ne mummut kertovat kuinka kurjaa ennen oli. Niinpä!
        Vertailukohta on hyvä olla olemassa. Ja kun se on omakohtaisesti koettu, ei kovin suurta myötätuntoa heru työttömille, jotka eivät osaa itse leipoa tai tehdä ruokaansa, vaan valittavat kaikesta vaivannäöstä ja syyttävät appivanhempia, jotka nyt vihdoin pääsevät nauttimaan eläkevuosistaan.

• hyi sinua

NOIN hinnat...Kinkku 50 euroa, Laatikot, 700-800 g noin 4 euroa Peruna kilo 1 euron, leivät 5 euroa, maidot 10 euroa, karjaölanpaisti 700 g 5 euroa, torttutaikina 2 euroa ja luumusose 2 euroa jne...kyllä pitäis lapsilisillä saada kunnon jouluruuat vaikka neki ostaisi valmiina!!! Rahaa jää lapsien joululahjoihinkin...siis lainaten sinua
      "Ei sit tullu mieleen, että meillä ei ole varaa ostaa kaikkia jouluruokia, eikä lahjoja lapsille" SIIS, TEILLE ON TULLU LAPSILISÄT JUURI 22-23 PÄIVÄ TILILLE JA EI OLE VARAA ITSE OSTAA LAPSILLE LAHJOJA??????? Anoppi ja Appiko ne lahjat on aina ostaneet??

• yksinootsinäihminen

ap:n viesti on turhan dramaattinen ja suutuspäissään kirjoitettu, mutta kyllä mä sen pointin nyt kuitenkin ymmärrän. Mun mielestä on oudot mummo ja pappa, jos eivät lapsenlapsilleen yhtään joululahjaa hanki. Hyväntekeväisyyteen on kiva antaa, mutta kyllä omille lapsenlapsille on tapana myös jotain laittaa pukinkonttiin...

Sitten mitä tulee tähän "perinteeseen" että mummo laittaa jouluaaton pöydän, niin ei sekään kyllä ole mitenkään kohtuuttoman raskasta/ kallista, jos mummo on vielä suht nuori ja voimissaan. Kyllähän se nuoren perheen äiti nyt kuitenkin laittaa 364 päivällistä vuoden aikana, niin onko se yks päivä isovanhemmille kovin iso ponnistus?

Että kyllä minä ap:n harmistuksen ymmärrän, olkoonkin, että toki isovanhemmilla on OIKEUS lähteä ihan minne lähtevät. Monille isovanhemmille on kuitenkin myös oikeus ja ilo olla sen oman jälkikasvun kanssa.

Sitten on myös se toinen puoli tässä asiassa, että meillä sukulaiset ainakin odottavat lapsosia kylään ja niinpä me sitten kaikki 3 joulun pyhää roudataan katrasta mummon luota toisen luo viemään sitä jouluiloa ja lahjapakettien kera tietty kylään mennään... ihan mukavaa se meillekin on, mutta kyllä minä ehkä jopa helpommalla ja yhtä halvalla pääsisin, kun tekisin kotona vaan sen oman perheen joulun. Olen kuitenkin pitänyt tätä ihan aitona perinteenä. En tiedä, ehkäpä he ovatkin väsyneitä ja kyllästyneitä, voinkin sitä ensi vuonna kysyä. Onneksi saavat loput 364 päivää vuodesta käyttää itseensä.

ihmettelen kuinka pahansuopia kommentteja aloittaja sai, minusta hän ei ollut mitenkään kovin suuruudenhullu. Monissa suvuissa kuitenkin pieni hoitoapu isovanhempien taholta tai joululahjat lapsenlapsille ovat itsestäänselviä normaaleja asioita... Yhtä normaaleja kuin sekin asia, että joku päivä mummi ja pappa ovat niin vanhoja ja väsyneitä, että tarvitsevat vuorostaan sitten hoitoapua...

• Out

Ymmärsin ap viestin toisin .En lähtisi noteraamaan isovanhempien käyttäytymistä yksistään ap.n perheen toiveisiin nojaten.
      Isovanhemmat ilmoittivat postitse joulutervehdyksen .Tällä tavalla
      he viestivät. etteivät enää halua viettää joulua toisten ehdoilla.
      Ehkä he kaipasivat joskus myöskin huomioimista ja valmiiseen
      joulupäytään kutsumista.
      Työttömätkin voivat viettää joulua, mutta vähäisemmin tarjoiluin.
      Työttömyys ei ole syy vaan pakokeino väistää joulusta koituvia
      taloudellisia rasitteita.
      Vaikeatahan on niellä appivanhempien käyttäytymistä, kun ilmoitus
      tuleekin "tylysti"postin kautta.
      Tähän täytynee olla pitkällinen kyllästyminen ja appivanhempien yhteinen
      päätös muuttaa "taloudellista" päätösvaltaa vanhemmille joulun ajan
      vietosta ja kyllästyminen toisten ehdoilla vietettävään jouluun.
      Muuten tällainen teko ei ole selitettävissä kuin lopen kyllästymisenä
      ap.n perheen itsestään selvyytenä pitämiinsä jouluisiin appivanhempien
      suorittamiin joulun hyvän mielen tuottamisiin .
      Joulu on myös antamisen aikaa mollemmin puolin.
      Appivanhemmat antoivat postitse jouluterveiset.
      Tällainen teko laittaa ap.n perheen miettimään omaa osuttaan asioiden
      kulkuun. Mistä syystä isovanhemmat kyllästyivät viettämään yhteistä
      joulua ?
      Lapset saavat avustuksia niin seurakunnilta ja muilta järjestöiltä
      joulun viettoa varten .
      Onhan ap.lla omatkin sukulaiset joiden puoleen kääntyä .
      Ei ole oikein käydä vain toisen puolison kotona hyötymässä joulun
      vietosta.

• appivanhemmat

Appivanhemmat ovat yhtä kuin anoppi vai kuinka ap ?

• yksinootsinä...

noh noh raati, se että vietetään mummolassa joulua ei ole mielestäni mitään "hyötymistä". Taloudellinen hyöty ei ole varmaan se päällimmäinen asia, jos perhe syö yhden aterian vuodessa isovanhemmilla (siivu kinkkua, vähän laatikkoa, rosollia, lasi viiniä/maitoa, joulutorttu ja kuppi kahvia per hlö) ja jos lapsenlapset saavat 1-3 pakettia per lapsi. Jos tällainen pitopöydän laittaminen uuvuttaa ja köyhdyttää isovanhemmat, niin sitten sitä ei tietenkään voi olettaa...

Suurin osa isovanhemmista tällaista nyt haluaakin nuorille väsyneille perheille tarjota, mutta jos kohdalle sattuu toisenlainen mummo tai pappa, niin minkäs sille voi... kyllä minä tunnen myötätuntoa ap:ta kohtaan, koska itsellä on se ihana tilanne, että sukulaiset ihan pyyteettömästi suuntaan ja toiseen haluavat tarjota toisilleen hyvää (omien resurssien puitteissa)

• Joutilaat

Ap painottaa itse tätä taloudellista puolta asiassa.
        Hän ilmaisee selkeästi rahallisen tarpeensa appivanhemmilta saatujen
        lasten lahjojen ja ruokailuavun puitteissa .
        En suuremmin arvosta työttömiä aikuisia jotka voisivat itse mennä
        appivanhempien luokse tekemään jouluateriat valmiiksi.
        Aikaa olisi vaikka kuinka ,mutta vapaamatkustajana pyritään eteenpäin.
        Heidän kuuluu myös antaa lahjoja appivanhemmilleen.Ilmainen lahja
        on tehdä appivanhempien luona sapuskat .Joulusiivot ja muuta kätten
        töiden tuotteita voivat vanhemmat lahjoittaa appivanhempiensa
        iloksi.Kaikki ei tosiaankaan ole rahasta kiinni, vaan hyvästä tahdosta
        ja toisten huomioon ottamisesta.
        Ei ihme jos appivanhemmat katovat jouluksi muualle.
        Kyseessä pitempiaikainen närästys
        Selvä kyllääntymisen merkki on lähetetty vanhempien kotiin appivanhempien
        taholta.

• 31

ei nyt liity sinällään ap:hen, mutta ihan yleisesti:

juu, ei mummien ja ukkien kannata jouluisin kutsua nuoria perheitä kylään, eikä varmaan muulloinkaan. Ei kannata antaa hoitoapua, ei rahallista apua eikä sukkia kutoa, ei, ei. Kyllä kannattaa satsata itteensä ja sitten korkeintaan netin keskustelufoorumeilla ihmetellä kun tapahtuu näitä perhesurmia, kun väsyneet ihmiset romahtaa. Silloin voi sitten nimimerkillä "mummo" ihmetellä, miten nykyvanhemmat eivät jaksa, kun onhan sitä nyt ennenkin jaksettu ihan itse ja yksinään.

En tajua tällaista asennetta. Onneksi olen itse saanut kauniimman mallin ja toivon että osaan pistää tulevaisuudessa hyvän kiertoon!

• voihan nenänpää

Ei tosiankaan kannata syyllistää isovanhempia ihmisen pahoinvoinnista .

• 31

ketään ei kannata syyllistää mistään, sehän on selvä. Mutta kyllä kaikilla on mukavampi elää kun on hyvä tahto toinen toistansa kohtaan... onko tässä ketjussa kaikilla huokunut viesteistä hyvä tahto?

Pahoinvointi ei ole koskaan isovanhempien syytä, mutta hyvinvointi voi olla OSITTAIN hyväntahtoisten isovanhempien ansiota! Tätä kantsii fundeerata...

• Fundeeraja

Ap perheen vaikeudet johtuivat työttömyydestä .
        Heillä ei ollut mahdollisuutta toteuttaa "kaupallista"kulutusjuhlaa
        Näin ollen appivanhemmat ovat syyttömiä perheen taloudelliseen tilaan.
        Kannattaisi fundeerata mistä syystä kumpikin vanhempi on työttömänä ?

• Hyvä tahto

Hyvää tahtoa toivoisin ap.n ilmaisevan omille appivanhemmilleen.
      He tahtoivat viettää joulunsa omalla tavallaan .
      Ilmoittivat toiveensa postitse jottei työttömät vanhemmat lähtisi
      syyllistämään heidän valintaansa.
      Toivoisin myös ap,n ymmärtävän heidän tahtovan viettää joulunsa
      omassa rauhassa.
      Perheen hyvinvointi ei tulisi riippua enää vanhemmista kuten ap.
      tekstissään ilmaisee appivanhempien taholta.

• Joulun riemut

Ette ostanet tai valmistaneet lahjoja lapsille, koska toivoitte isovanhemmilta lahjat?
      Aika tylyä. Kyllä luulisi vanhepien hankkivan lahjat omille lapsilleen, ja ajoissa.
      Ei lapsiperheissä yleensä jätetä lahjaostoksia aatonaattoon.

Kun apet eivät kutsuneetkaan, piti syöksyä ostamaan ruokaa ja lahjat!
      Olipa teillä kiirepäivä!

Onneksi kaikki on jo takanapäin.

• Ihme sakkia

Kylläpä ovat ihmellisiä siivelläeläjiä lapsiperheelliset.

Me olemme mieheni kanssa viettäneet omaa joulua siitä lähtien kun lapsuudenkodeistamme lähdimme. Rahaa ei ole jouluun mennyt sen enempää kuin normiviikonloppuun, vappuun tai juhannukseenkaan eikä ole koskaan ollut joulu pilalla riippuvaisena siitä pääseekö toisten siivelle.

Pelastusarmeija jakoi lahjakortteja sekä ruokapusseja ja sossu 70 euron lahjakortteja vähävaraisille lapsiperheille ja seurakunnan diakoneiltakin on saanut 50 euron lahjakortteja. Luulisi työttömillä olevan aikaa käydä nuo jouluavustukset haeskelemassa.

• Kävellen vai?

ANTEEKSI VAAN, mutta kuka maksaa bussimatkat nihin jonoihin?
        Bussirahalla saa jo maidot ja leivän.

• OMA APU
        Kävellen vai? kirjoitti:

Kuka maksaa bussimatkat ?
        Ostat bussirahat niillä vararahoilla joka on vuoden aikana
        säästetty juuri pahan päivän varalle.
        200-500 euron varakassa tulee olla
        hätävaraksi.Ette kai niin avuttomiksi heittäydy etteikö
        pientä lisätuloa osaa hankkia vaikka pesemällä sukulaistädin
        ikkunat tai siivoamlla sukulaisille tai muuta vastaavaa remonttiapua.
        Tämän summan voi kerätä ,vaikka pulloja keräämällä tai muulla
        sukuliasavulla .

• Kävellen vai?
        OMA APU kirjoitti:

Kuka maksaa bussimatkat ?
        Ostat bussirahat niillä vararahoilla joka on vuoden aikana
        säästetty juuri pahan päivän varalle.
        200-500 euron varakassa tulee olla
        hätävaraksi.Ette kai niin avuttomiksi heittäydy etteikö
        pientä lisätuloa osaa hankkia vaikka pesemällä sukulaistädin
        ikkunat tai siivoamlla sukulaisille tai muuta vastaavaa remonttiapua.
        Tämän summan voi kerätä ,vaikka pulloja keräämällä tai muulla
        sukuliasavulla .

Puheenvuoroni oli hiukka ivallinen. Minua nääs sapettaa, että yhteiskunnan avustuksella elävät ihmiset haluavat kaiken ilmaiseksi, ja jäävät pois leipäjonoista bussimaksun takia jne..
        Tuttavapiirissäni on perhe, joka jo kolmannessa polvessa osaa järjestää itselleen kaupungin vuokra-asunnon ja saavat apua koko elämänsä pyörittämiseen, kun koulut ovat jääneet kesken, työttömyys ja huumeet piinaavat, avopuoliso lähtenyt jne. vanhempien kanssa välit poikki.
        En ollut uskoa korviani, kun perheen molemmille kakskymppisille pojille oli järjestynyt kaksio ja sossun tuki, molemmille erikseen.
        Kumpikaan ei ole töissä, toinen on "taiteilija", toinen ihan vaan muuten polttelee maria.
        Sossun tuella eläminen on joillakin suvuilla perinne ja taito, joka on opittu jo lapsena kotona. Ei mieleenkään, että tyytyisi siihen minkä itse pystyy hankkimaan. Ei kannata edes yrittää, kun saman saa pyytämälläkin.

• voiko olla totta...E
        Kävellen vai? kirjoitti:

Ohho! Paljonkohan se bussiraha maksaa, Ei sinne tartte mennä kuin toisen vanhemman. Kela kortit ym. mukaan (ainakin ennen) lasten lukumäärä ja onko yh vai ei!

• Itsellinen anoppi

Olen anoppi enkä järjestä kenellekään joulua (tai muutakaan pippaloa) ilman että asia on sovittu etukäteen. Jos minulla olisi sellaisia lapsia, jotka olettavat minun vuodesta toiseen hoitavan niin ruoat kuin lahjat, niin kyllä saisivat kuulla kunniansa.

Kun nuoret perustavat perheen, on siinä vaiheessa puhuttava myös tällaiset asiat. Jos isovanhempia on molemmilla puolilla, sisarruksia pitkin maata ja muita muistettavia, olisi parasta kun aatto olisi jokaisen oma juttu. Jos muina päivinä halutaan tavata niin sen voi sopia vaikka vuorottelusysteemillä valmiiksi vuosiksi etukäteen. On h...stä joka joulun alla tivata "että mitäs te nyt aiotte?".

Sain anoppijouluista tarpeekseni, kun hän ( oma äitini) joka herran joulu tuli vertaamaan meidän joulua omiin lapsuuden jouluihinsa. Lopulta irrottauduttiin ja kutsuttiin Tapanina vuorovuosina lähisukulaisia, sillä kaikki eivät olisi mahtuneet yhtä aikaa. Sanomistahan siitäkin tuli, mutta joulut rauhoittuivat.
      Nyt omat lapseni viettävät joulunsa omien mieltymystensä mukaan ja tulevat jonain joulupäivistä meille. Emmekä pahastu, jos eivät pysty pitkien matkojen vuoksi tulemaan. Nähdäänhän sitä vuoden aikana muutenkin. Yhteyttä pidetään sähköpostilla ja puhelimitse monta kertaa viikossa. Siinä on joulua ihan tarpeeksi.

Lahjat annetaan vaan alle kouluikäisille.

Aloittajalle tiedoksi: eläkeläisten "palkka" on alle 50% entisitä tuloista, mutta siarauskulut ovat suuremmat. Ja heilläkin on oikeus elää omaa elämäänsä, kun lapset ovat lähteneet maailmalle. Kyllä niihin lapsiin on aikanaan satsattu ihan tarpeeksi, kysypä mieheltäsi, mitä hän sai. Ihmetyttää että sinä otat tämän asiakseni eikä miehesi mielipidettä näy ollenkaan.

• voi elämän kevät..!!

Jos laskee työttömyyspäivärahat ja lapsilisät, asumistuet ym. Niin mahtaa olla, että perheellä on suuremmat tulot kuin eläkkeellä olevilla mummilla ja vaarilla! Toimeentuloa saa soskusta eli 4 henkisellä perhellä pitää jäädä PELKKÄÄN ruokaan, ym muihin käyttökuluihin NOIN yli 1100 euroa kk. Pitäis pystyä laittamaan Joulun.
        Siis, ette itse olleet edes ostaneet lapsille Joululahjoja koska piti ihan viimesenä päivänä nipistää lasten vaaterahoista???!!!!!!!!!!!!!

• näin on ja pysyy
        voi elämän kevät..!! kirjoitti:

Jos laskee työttömyyspäivärahat ja lapsilisät, asumistuet ym. Niin mahtaa olla, että perheellä on suuremmat tulot kuin eläkkeellä olevilla mummilla ja vaarilla! Toimeentuloa saa soskusta eli 4 henkisellä perhellä pitää jäädä PELKKÄÄN ruokaan, ym muihin käyttökuluihin NOIN yli 1100 euroa kk. Pitäis pystyä laittamaan Joulun.
        Siis, ette itse olleet edes ostaneet lapsille Joululahjoja koska piti ihan viimesenä päivänä nipistää lasten vaaterahoista???!!!!!!!!!!!!!

Jouluavustukset ym jaetaan ennen Joulua. Jos oikeasti tarvitsee apua niin sitä lasten eteen jonottaa vaikka kokopäivän ja menee jopa kävellen!

• voi elämän kevät..!!
        näin on ja pysyy kirjoitti:

Jouluavustukset ym jaetaan ennen Joulua. Jos oikeasti tarvitsee apua niin sitä lasten eteen jonottaa vaikka kokopäivän ja menee jopa kävellen!

Siis laskin NOIN ja tämä on ruokaan ja muihin menoihin. Vuokra ym. asumiskulut maksetaan erikseen kuten sähkölasku. ELI tuo NOIN 1100-1200 pitää jäädä pelkkään ruokaan, ja muihin kuluihin mm. lehdet, puh.laskut ym. Tuosta voi jokainen päätellä 275-300 euroa viikossa ruokaan ym. kuluihin. Haluan vielä mainita, että vuokra/asumiskulut ja sähkö ja terveydenhoitokulut maksetaan erikseen. Eli tuo 275-300 euroa viikko on ruokaan ja kuka mihinkin sen haluaa laittaa. (puh/netti, elokuva, vaatteet, ravintola..jne)

• Sentit jonossa
        voi elämän kevät..!! kirjoitti:

Siis laskin NOIN ja tämä on ruokaan ja muihin menoihin. Vuokra ym. asumiskulut maksetaan erikseen kuten sähkölasku. ELI tuo NOIN 1100-1200 pitää jäädä pelkkään ruokaan, ja muihin kuluihin mm. lehdet, puh.laskut ym. Tuosta voi jokainen päätellä 275-300 euroa viikossa ruokaan ym. kuluihin. Haluan vielä mainita, että vuokra/asumiskulut ja sähkö ja terveydenhoitokulut maksetaan erikseen. Eli tuo 275-300 euroa viikko on ruokaan ja kuka mihinkin sen haluaa laittaa. (puh/netti, elokuva, vaatteet, ravintola..jne)

Tuhannet eläkeläiset tulevat toimeen muutamalla kympillä viikossa, kun kaikki maksut on eläkkeestä maksettu.
        Eläkeläiset ovat oppieet laskemaan rahansa.
        Paljonkohan sossusta liikenisi, jos kaikki eläkeläisetkin menisivät sinne hakemaan avustuksia.

Eläkeläisten rahankäyttö on taitolaji, ja siitä syystä monet lapset ja varsinkin avioliiton kautta perheeseen tulleet, kuvittelevat, että mummalla on iso eläke ja hän on "rikas eläkeläinen".

Kateus vie kalatkin vedestä. Monikaan eläkeläinen ei käytä rahaa elokuviin tai ravintolaan. Miksi he kotoaan lähtisivät . Bussimatkatkin maksavat.

• anop,apit hoitanut

Kyllähän toki anoppi ja appiukko voivat tehdä varoillaan mitä haluavat,, mutta eikös se hyvän joulun toivotus olisi pelkästään riittänyt ? ja olisivat menneet, miksi ilmoittaa,"on lahjoittanut hyväntekeväisyyteen" eihän silloin kyse rahanpuutteesta ? ennemminkin "naljailusta" ainakin lapsia kohtaan. Mutta kyllä joulu tulee vähävaraiseenkin perheeseen, mutta ne ihmissuhteet, ne vaatii joskus todella taitoa.

• AnoppiX

Aloittajan olisi syytä katsoa peiliin ja kasvaa aikuiseksi.

• anoppi ok

jaa, perinteistä joulua ? olette siis tottuneet että te saatte kaiken valmiiksi. en ole koskaan sitä ymmärtänyt että vanhemmat vielä lasten tultua aikuiseksi passaaavat heitä. miksei päinvastoin ? eikö ole aika antaa takaisin vielä kun vanhukset jaksaa olla riemussa mukana ?
      lapsianne kohtaan se oli ehkä väärin tehty.
      ei varmaan tilanne tulevaisuudessa parane kun toteat " eipä meidän lapset tään jälkeen mummusta tykkää "

• joulu on ihana

Meillä vietetään joulua eri kokoonpanoissa. Voi olla sinun lapsia, minun lapsia, vpoi olle exien lapsia. Kaiki ovat tervetulleita. Kaikki kantavat kortensa kekoon. Voin olla jopa tekemättä yhtään mitään kun miniät ja vävyt ja omat lapset ja miehen lapset tai entisen miehen lapset puuhastelevat joulun. Voin myös tehdä kaiken itse jos tunnen jaksavani. Voin myös kustantaaa kaiken itse, jos rahaa on , mutta ellei ole, niin sovimme kuka mitäkin voisi tuoda. Voimme myös viettää joulua kahdestaan mieheni kansa, ellei kenelläkään ole haluja/aikaa tulla meille joulunviettoon. Voimme puhtaalla omallatunnolla mennä vaikka Kanarian saarille tms. joulun viettoon. Kaikki on mahdollista ja kukaan ei ole koskaan loukannut mieltään jouluista. Kaikenlaisilla kokoonpanoilla on joulumme aina ollut mukavia ja joululahjoja ostetaan mikäli tuntuu siltä. Sillä poikkeuksella, että lapsenlapsia muistetaan aina jouluna. Mutta aikuisten kanssa ei ole niin nuukaa. Yleensä voin ostaa sille jotain pientä joka on meillä jouluaattona. Mutta sekään ei ole pakollista. Mysö ystävieämme on ollut joulunvietossa meillä ja mitää huonoa muistoa ei ole jäänyt. Yhteinen jouluateria yhdessä tekemällä on aina kruunannut joulun.

• provoon sukeltanut

" Vihaan tänään anoppiani enemmän kuin koskaan (Eipä meidän lapset tään jälkeen mummosta tykkää)."
      Olisikohan sinun aiheellista käydä terapeutin puheilla. Hyvä että lapsesi kuitenkin saavat tykätä appiukostasi.
      Miten ne uudenvuoden ilotulitukset sujuivat? Järkkäsikö anoppi teille raketit vai saiko miehesi anopiltaan niihin apua?

• oppeliini

Fantastinen Appi ja Anoppi. Olisipa tuollaisia enemmän niin lasten kerjääminen ei olisi koskaan päässyt edes alkamaan!

Vanhemmat voivat halutessaan laittaa rahapussin kiinni siinä vaiheessa kun oma lapsi on tarpeeksi aikuinen huolehtimaan itse omista asioistaan, kuten valitsemalla tehdä toitä tai olla tyoton, hankkia omaa perhettä ja siihen lapsia tai olla hankkimatta lapsia.

Nuo kaikki ovat huolellisesti ja harkiten tehtyjä ikiomia elämän valintoja joihin vanhemmilla ei todennäkoisimmin ollut sanavaltaa.

Siispä jos henkistä apua tarvitaan niin sitä varmaan kukaan vanhempi ei kiellä antamasta, mutta taloudellinen toimeentulo on kylla jokaisen aikuisen omalla vastuulla.

Suurin osa meistä lukijoista on onllut todella tiukalla jossain elämänsä vaiheessa, mutta positiivisella asenteella/ penniä venyttämällä ja antamatta periksi kyllä selviää. Vasinkin Suomessa jossa kukaan ei vielä ole kuolut nälkään!

• killarilari

Perhe pitää aina yhtä, perheeseen kuuluu myös isovanhemmat. Toisaalta hyvä kun näyttivät etteivät arvosta lapsianne tässä vaiheessa.
      Rahalla ei tietenkään saa kaikkea, mutta kellä sitä on, sitä pitää antaa jolun aikaan niille joilla sitä ei ole.
      Ostin tädilleni jouluruuat ja juomat koska tiedän ettei "raaski" ostaa. Niinpä vein taas kaikkea, tein laatikot itse vein kinkkua glögiä konjakkia. En siksi, että hänellä ei ole varaa vaan siksi, että halusin auttaa häntä. Jos joku olisi lähipiiristäni työtön ja hänellä olisi lapsia, pitäisin huolen, että "pukki" kävisi heidän luonaan.
      Jos oma lapsi olisi työtön en ikinä sanoisi lahjoituksistani hyväntekeväisyyteen hänelle. Alentava käytös on inhottavinta mitä tiedän varsinkin kun silla kyykytetään niitä joilla on vähän.
      Parempaa uutta vuotta.

• Ei voi olla

totta. Ja mitäs sun äitis tekeomilla rahoillaan? Sinähän ylläpidät mahdollisesti äitisi tuhlaavaista elämää.

Oppeliini on oikeassa, jokaisen täysi-ikäisen kuuluu kustantaa elämänsä itse. Jos varakkaat vanhemmat hylkäävät lapsensa, on siihenkin syy. Joskus on hyvä pistää kova kovaa vastaan ja näyttää pohjamutia myöten, miten elämästä selvitään.

Vanhemmat eivät jätä huvikseen ja ilkeyttään lapsiaan pulaan. Mutta tästähän ei ole kysymys aloittajan jutussa, vaan itsekkäästä tarpeesta viettä sellainen joulu, johon itsellä ei ole varaa.

• Rantakoivu +++

Killarilari
        Jos oma tyttöni olisi työtön jne......
        Entäs jos ollaan työttömiä vaan huvin vuoksi ja luotetaan aina toisiin että ne kyllä järjestävät, silloin on pakko näyttää miten asiat menee, jos liikaa luottaa toisten antimiin.
        Joku oli saanut syövän ja ei jaksanut ajatellakkaan joulun viettoa, laittoi sen sijaan pienen lahjoituksen syöpätutkimuksiin, ei myöskään sanonut muille sairaudestaan vain miehelleen, lähtivät hotelliin joulun viettoon ja LEPÄÄMÄÄN, kuitenkin hommasivat lahjat lastenlapsille ennen matkaansa. Joten missä lukee että kaikkien ihmisten on vietettävä joulua, ja vielä jos ei voimat riitä.
        Onko sinun mielestäsi alentavaa jos ihminen joutuu kriisi tilanteeseen ja haluaa vaan olla rauhassa. Eipäs tuomita kun ei tiedetä syitäkään, ihan kun joulu olisi ainoa mahdollisuus elämässä näyttää onnellista perhe elämää.
        Joten on niitäkin jotka ovat työttömiä ihan huvikseen, ja sitten lainaillaan rahaa vanhemmilta yhtämittaa, sitä käytöstä sanon alentavaksi, enkä sitä että ihminen tarvitsee joskus oman elämänsä kanssa tula sinuiksi ja kerätä voimia.
        Jaa että rahaakin pitää antaa joulun aikana niille joilla ei ole J O U L U N aikana, entäs joulun jälkeen sitten, pa,skapuhetta sinulta. Kaikki ei ajattele joulusta kuten sinä joten älä anna niin suurta valta säälin tunteille asiassa missä ei ole tausta tekijät mukana.

• kilarilari
        Rantakoivu +++ kirjoitti:

Killarilari
        Jos oma tyttöni olisi työtön jne......
        Entäs jos ollaan työttömiä vaan huvin vuoksi ja luotetaan aina toisiin että ne kyllä järjestävät, silloin on pakko näyttää miten asiat menee, jos liikaa luottaa toisten antimiin.
        Joku oli saanut syövän ja ei jaksanut ajatellakkaan joulun viettoa, laittoi sen sijaan pienen lahjoituksen syöpätutkimuksiin, ei myöskään sanonut muille sairaudestaan vain miehelleen, lähtivät hotelliin joulun viettoon ja LEPÄÄMÄÄN, kuitenkin hommasivat lahjat lastenlapsille ennen matkaansa. Joten missä lukee että kaikkien ihmisten on vietettävä joulua, ja vielä jos ei voimat riitä.
        Onko sinun mielestäsi alentavaa jos ihminen joutuu kriisi tilanteeseen ja haluaa vaan olla rauhassa. Eipäs tuomita kun ei tiedetä syitäkään, ihan kun joulu olisi ainoa mahdollisuus elämässä näyttää onnellista perhe elämää.
        Joten on niitäkin jotka ovat työttömiä ihan huvikseen, ja sitten lainaillaan rahaa vanhemmilta yhtämittaa, sitä käytöstä sanon alentavaksi, enkä sitä että ihminen tarvitsee joskus oman elämänsä kanssa tula sinuiksi ja kerätä voimia.
        Jaa että rahaakin pitää antaa joulun aikana niille joilla ei ole J O U L U N aikana, entäs joulun jälkeen sitten, pa,skapuhetta sinulta. Kaikki ei ajattele joulusta kuten sinä joten älä anna niin suurta valta säälin tunteille asiassa missä ei ole tausta tekijät mukana.

Perheestä tässä oli kysymys eikä mistään syystä. Alentava käytös on sitä, jos minä "hehkuttaisin" lahjoituksiani jollekulle perheen jäsenelleni(siis perhe on mielestäni lapset, vanhemmat ja isovanhemmatja elossa olevat tädit, sedät jne) Tietenkin jos joku ajattelee perheeksi vain aviopuolisonsa, asia on eri. Jossittelut jätän sikseen.

Tätini on 83 v niin kunnioitukseni hänen vanhaa ikäänsä kohtaan on riittävä peruste viedä hänelle kaikki mitä hän tarvitsee oli hän sitten miten varakas tahansa. Ensimmäiseen "provoon" johon vastasin, oli vietetty perinteistä joulua. Perinteinen tarkoittaa mielestäni useaan kertaan tapahtunutta. Tietenkin joku toinen voi käsittää perinteisen jollakin muullakin tavalla.

Se miten minä toimin ennen joulua ja joulun jälkeen on eri asia. Mutta jos välttämättä haluat tietää, niin tätini saa edelleen apuani. Kuin myös tyttöni jolle ajattelin auton ostaa. Taustatekijöillä ei minulle ole väliä koska pidän ITSE tärkeämpänä perhettäni ja lähiomaisiani kuin omaisuutta tai tuntemattomien ihmisten auttamista. Minun mielestä perheessä voidaan puhua asioista kuten ne ovat, ainakin minun perheessä näin tehdään. Jos joku sairastuu sitä ei pimitetä, jos joku tarvitsee apua sitä pyydetään kuin myös annetaan. Jos joku kaipaa lepoa hänelle sitä suodaan. Kenenkään ei tarvitse hävetä, peitellä, alistua eikä elää sen takia huonosti etteikö uskalla sanoa ääneen asioita. JOs tarvitsen rahaa saan sitä veljiltäni, anopilta, apelta, tädiltä. Jos joku pyytää sitä minulta,annan sitä hänelle. Tämä koskee siis vain MINUN perhettä.

Ihmisen sairaus vamma tms ei anna oikeutta alentavaan käytökseen. Tässä tapauksessa, miten sen minä ymmärsin, oli joulua vietetty perinteiseen tapaan useana vuonna. Eli isovanhemmat ovat antaneet lahjoja lapsenlapsilleen ja kutsuneet syömään toistuvasti jouluina. Nyt sitten yhtä-äkkiä olikin muutettu tapaa ja lahjoitettu lahjarahat hyväntekeväisyyteen(ei syöpätutkimukseen) ja lähdetty jouun viettoon kahdestaan. Olkoon syy mikä hyvänsä, asiasta olisi ollut kohteliasta ilmoittaa ajoissa. Ja olla kertomatta lahjoitusta hyväntekeväisyteen. Ilmoituksen ajankohta kun sattui, käsittääkseni, samaan aikaan jolloin päätettiin muuttaa perinteistä tapaa antaa lahjoja ja ruokatarjoilua joulun aikaan.
        Tämä oli asia jonka minä tuomitsen huonoksi tavaksi. Tämä on minun tuomioni asiassa. Saat vapaasti arvostella sitä, mutta älä arvostele minua siksi että olet eri mieltä. asiassa.

• -zdknvädask

Mitäs jos vaikka hakisitte töihin niin olis varaa kustantaa joulu omille mukuloille. Ja mikä hemmetti se anoppis on kustantamaan teille joulua??? Ja eikös sun pitäs vihata myös sitä sun appiukkoaskin??? Ja mites OMAT vanhempasi???

Olet täysi luuseri!!!!

• provoa pukkaa

Älä ruoki provoilijaa ärsyyntymällä tästä sadusta.

• aloittajalle..

Sinpä vasta epeli olet.
      Ei kai tuollaisia oikeasti ole olemassa:(
      Vai pitäisi teille järjestää joulu, järjestä iste minkä laikuudeltasi kykenet.
      Mene töihin ja laita ukkosikin, ala hoitaa asiasi niinkuin ihmset yleensä tekee. Anoppisi oli fiksu kun häipyi.

• Miniäparka

Mitäs nyt enää joulusta jauhatte.
        Nyt on pääsiäiskemujen vuoro.
        Varmaan anoppi laestaa niistäkin.

Anopit ovat aina yhtä itsekkäitä.

• Vaatimaton juhlija

Mitä pääsiäistä? Ei kai kukaan enää sellaista vietä?

Mutta siinäpä olisikin hyvä idea, kutsua tuollaiset valittajaminiät oikein perinteiseen pääsiäispöytään yömessun kera. Ja suklaamunien metsästystä lapsille ja aapiskukon munimia tingeltangeleita lahjaksi. Luulenpa, että johan tuli este noille kutsuille.

Ihan vaan tiedoksi, Pääsiäinen on suurin kristillinen juhla, me vaan ollaan unohdettu se jouluhöösäykseen.

• Nöyrä anoppi

Ookkona jo leppyny?
      Ostettiin tuliaisia reissulta, saisitte, jos tulisitte. Voisin laittaa ruuat ja sitten lämmitettäisiin sauna, mitäs sanot!

• kyllästynyt 2

Anoppi, todella hyväkuntoinen ihminen tulee meille joka joulu (lähes 10vuotta) kutsumatta. Ei auta missään vaan istuu kuin tatti sohvalla. Minä laitan kaikki ruoat, katan pöydän, pesen astiat ja siinä vaiheessa anopin kahvisuoni jo kolottaa vimmatusti. Siinä se menee jouluaatto passatessa, kotiin lähtee puolenyön jälkeen. No tämä oli viimeinen joulu minun osaltani, en jaksa enää passata laiskoja.
      Toivoisin jotta joskus veisi meidät vaikka ulos syömään jos ei viitsi itse laittaa.

Et asiat voivat olla näinkin päin, aina ei anopit ole passaajia.

• Kyllästynyt 3

Kuule ole onnellinen ettei se anoppi ole koko joulua teillä. Ihan oikeesti. Vai menettekö te sitten anopin luo joulupäiväksi?

• Kyllästynyt 2
        Kyllästynyt 3 kirjoitti:

Kuule ole onnellinen ettei se anoppi ole koko joulua teillä. Ihan oikeesti. Vai menettekö te sitten anopin luo joulupäiväksi?

Ei mennä eikä anoppi kutsu koskaan edes kahville tai pari kertaa vuodessa, syntymäpäivänään ja äitienpäivänä kun odottaa lahjoja meiltä.
        (jouluna tuo kyllä pojalleen lahjoja, ei minulle mitään)

Silloin kun asui kauempana oli täällä pari kolme viikkoa kerralla kun tuli.
        Et arvaa kuinka raskasta ja kun kävin kaupassa niin mylläsi kaikki kaapit. No ei mulla siellä mitään salaista ollut, harmitti vaan kun kaikki kansiot ja paperit oli katsottu. Ei huomannut laittaa samanlaisesti takaisin.

Sitä touhua en enään jaksa ja aion sen myös hänelle sanoa hyvissä ajoin.
        Jossain vaiheessa mitta tulee niinsanotusti täyteen.

Sulla taitaa anopin vierailu kestää koko joulun ?

• Kyllästynyt 3
        Kyllästynyt 2 kirjoitti:

Ei mennä eikä anoppi kutsu koskaan edes kahville tai pari kertaa vuodessa, syntymäpäivänään ja äitienpäivänä kun odottaa lahjoja meiltä.
        (jouluna tuo kyllä pojalleen lahjoja, ei minulle mitään)

Silloin kun asui kauempana oli täällä pari kolme viikkoa kerralla kun tuli.
        Et arvaa kuinka raskasta ja kun kävin kaupassa niin mylläsi kaikki kaapit. No ei mulla siellä mitään salaista ollut, harmitti vaan kun kaikki kansiot ja paperit oli katsottu. Ei huomannut laittaa samanlaisesti takaisin.

Sitä touhua en enään jaksa ja aion sen myös hänelle sanoa hyvissä ajoin.
        Jossain vaiheessa mitta tulee niinsanotusti täyteen.

Sulla taitaa anopin vierailu kestää koko joulun ?

Noh, anoppi asuu aikas lähellä :(- Ei kuitenkaan samassa taloudessa. Otat varmaan osaa..

• Kyllästynyt 2
        Kyllästynyt 3 kirjoitti:

Noh, anoppi asuu aikas lähellä :(- Ei kuitenkaan samassa taloudessa. Otat varmaan osaa..

Otan todella osaa, tässä ei kanssa pitkää väliä ole (1,5 km). Soittaa viikonloppuisin jo usein aamulla pojalleen ja ei mitään asiaa tai sitten pyytää kauppakyytiä seuraavalle päivälle. Kaikki kaupat hänellä puolen kilometrin säteellä vaan ei kumpaankaan suuntaan viitsi kävellä. Ärsyttää suunnattomasti kun itse taas liikun kävellen kun mahdollista enkä aina autolla.

Näistä reissuista ostaa miehelleni lakupötkön tai vastaavaa. Joskus tarjoaa kotonaan ruokaa (muutaman kerran vuodessa)

Kuiteski tässä nyt olen päättänyt jotta en ole tämän porukan piika, laitan vain omalle perheelle ruoat oli sitten joulu tai juhannus ja suosittelen samaa sinulle.

En vaan enään jaksa tätä rumbaa !

• gerdianjilami
        Kyllästynyt 2 kirjoitti:

Otan todella osaa, tässä ei kanssa pitkää väliä ole (1,5 km). Soittaa viikonloppuisin jo usein aamulla pojalleen ja ei mitään asiaa tai sitten pyytää kauppakyytiä seuraavalle päivälle. Kaikki kaupat hänellä puolen kilometrin säteellä vaan ei kumpaankaan suuntaan viitsi kävellä. Ärsyttää suunnattomasti kun itse taas liikun kävellen kun mahdollista enkä aina autolla.

Näistä reissuista ostaa miehelleni lakupötkön tai vastaavaa. Joskus tarjoaa kotonaan ruokaa (muutaman kerran vuodessa)

Kuiteski tässä nyt olen päättänyt jotta en ole tämän porukan piika, laitan vain omalle perheelle ruoat oli sitten joulu tai juhannus ja suosittelen samaa sinulle.

En vaan enään jaksa tätä rumbaa !

Kyllästynyt 3
        itsekyyttä on maailma täynnä. Vai soittelee anoppi vaikka ei ole edes mitään asiaa. No oikein olen minä sitten tehnyt kun en soittele pojalleni ollenkaan, vaikka joskus olisi niin kiva puhua asioista hänen kanssaan.
        Onko todella niin että anopilla ei ole mitään nurkkaa olla poikansa elämässä sen jälkeen kun hän ottaa vaimon.Ei saa pyytää kyytiä kauppaan, ei soitella, ruoka pitäisi tarjoilla enemmän kun muutaman kerran vuodessa, saakohan sitä kokonaan unohtaa että joskus on saanut lapsiakin tähän maailmaan, kun näyttää siltä että niiden kanssa ei saa olla minkäänlaisissa tekemisissä sen jälkeen kun miniä on asettunut taloksi.
        Minä en siis soittele ja jos tarvitsen apua niin hommaan asiantuntijat korjailemaan rikkinäisiä tavaroita tai ostan uusia, ajan itse kauppaan ja jos on liukasta otan taksin, sillä olen tajunnut että en voi apua pyydellä miniän mieheltä, ja kun kerran on varaa taloudellisesti niin mikäs on ajellessa, sillä luulen että perintönikään ei kiinnosta miniää (vaikka tuleekin köyhistä olosuhteista) joten paras laittaa rahat menemään silloin kun vielä voi, ja hyväntekeväisyyteen voi aina antaa silloin se tulee tarpeeseen. Niin että kukin hoitaa omat asiansa tavallaan. Ja kun itse on ainatienannut hyvin niin on jäänyt säästöönkin niin että on hyvä olla, ja niillä rahoilla on kiva auttaa todella niiden tarpeessa olevia, sillä jos sitä ei eläessään saa pitää suhteita omiin lapsiinsakkaan niin ei kyllä kuoleman jälkeenkään minusta ole mitään hyötyä.

• reetu raikkas

Joskus pitääanopinkin näyttää että ei aina jakseta.Entäs olitko tietoinen että anoppi oli käynyt lääkärissä ennen matkaansa. Oliko anoppi sanonut jo monta vuotta että nuoremmat saavat ottaa joulun omiin käsiinsä, toivossa että hänkin ehkä joskus pääsisi nauttimaan valmiista, kun aina on ollut se joulun järjestäjä. Oletko ihan varma ettei anopilla ole vakava sairaus josta ei halua puhua, ja sillä antaa rahaa hyväntekeväisyteen. Syitä on monia lapsoseni. Ja että saattaa sanoa vihaavansa anoppiaan kun ei saanut joulua häneltä. ja sitten syyttää että lasten tähden. Aika on opetella olemaan aikuinen ja ottaa vastuu omasta elämästään ja perheensä elämästä
      Olen minäkin nähnyt joskus niitä oikein köyhiä jouluja joten tiedän mitä se on, mutta ei edes tullut mieleeni syyttää siitä ketään muita kun omaa itseään. Ja kun ei edes koskaan saa kiitosta niistä jouluista mitä on järjestänyt niin halut hiipuu. Joten sinulla on paljon vielä oppimista tyttö parka. Silloin kun hankitaan lapsia niin silloin pitää olla varaantunut siihen että ne huoltaa itse, siis anopit eivät ole syypäitä huonoon talouteen. Muista se.

• JK

VAI NININ

• tziisuss

Ei hitsi mikä daiju miniä. Minkä hiton takia anopin pitäs se joulu järkkää. Ne on sun pennut ja sun ukkos. Tosiaa mummot on muuta varten ku elättämistä. Et todellaka ansaitse noi hyvää anoppia. On vanhuksillaki oma elämä ku höösätä oman poikansa pentuja ja pimeetä muijaa.

• tziisuss

btw. tän on pakko olla trolli. ei kukaa voi olla nui tyhmä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      262
      3208
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      74
      1274
    3. 66
      1193
    4. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      180
      998
    5. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      47
      896
    6. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      62
      889
    7. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      48
      824
    8. Mitä tekisit jos

Aamulla vierestäni heräisit
      Ikävä
      47
      762
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      40
      731
    10. Minkä alan

Ihmisiä kaivattunne on🤔
      Ikävä
      39
      698
    Aihe