Tervehdys kaikille lukijoille!
Olen itse käynyt hirveää sotaa omien hiuksieni kanssa niiden kunnosta. Omistin aikoinaan TODELLA huonokuntoiset, katkeilevat, rasvoittuvat mutta samaan aikaan kuivat hiukset. Hiukseni eivät kasvaneet lainkaan, ne olivat ihan katkenneet päälaesta alaspäin saakka ja näyttivät latteilta ja ohuilta, siis todella rumilta.
Olen nyt saanut omat hiukseni aivan uskomattoman kauniiseen kuntoon, että ajattelin nyt jakavani tänne myös teille ne asiat, joilla sain omat hiukseni kuntoon.
1. Heitä markettishampoot roskikseen, käy apteekissa ostamassa shampoo.
Tämän huomasin itse, miten suuri vaikutus sillä on hiuksien puhtauteen, kuntoon ja miten pitkään ne ylipäätänsä pysyvät kiiltävinä ja puhtaina. Kun pesin aikaisemmin markettien shampoilla (mm, loreal, sunsilk, jne.. taisin testata ihan kaikki) niin hiukseni olivat jo seuraavana päivänä likaisen ja rasvaisen tuntuiset, mutta latvoista taas ihan järkyttävän kuivat.
Itse tällä hetkellä parhaimmaksi tuotteeksi löysin OLIVA BY CCS REPAIR SHAMPOO ja siihen sisältyvän hoitoaineen. Kannattaa toki itse katsella oman apteekin valikoima ja myös omille hiuksille parhaimmiten sopiva shampoo, mutta itselleni tällä hetkellä tämä saa hiukseni pysymään ihanan kiiltävinä ja ei tarvitse heti seuraavana päivänä olla pesemässä hiuksia.
2. Unohda hiuksien värjäys.
Itse pilasin omat hiukseni värjäämällä ne useaan otteeseen aina lähes valkoisesta blondista mustaan asti ja siihen väliin tottakai myös kaikki sateenkaaren värit lisättynä. Jos hiuksesi ovat niinkuin minulla oli, katkenneet, kuivat, elottomat eivätkä tunnu haluavan kasvavan, silloin kannattaa unohtaa kokonaan värjäys ja antaa sen oman värin kasvaa päähän. Jos kuitenkin välttämättä on värjättävä hiuksia, niin sanoisin, että kannattaa ainoastaan 2krt vuodessa ja silloinkin raitoja parantaakseen hitusen hiusten omaa väriä. Puhumatta siitä, että käykää ehdottomasti HYVÄLLÄ parturilla. Ei kaupan värejä eikä sitä halvinta parturia, vaan oikeasti sellainen joka tietää hiuksien värjäyksestä (kuinka moni parturi yhä harrastaakaan sitä, että levitetään se väriaine koko pään alueelle, siis päänahkaa myöten. ei EI EI )
3. Hanki oikeanlainen harja, Välttele liikaa käsittelyä!
Siinä missä värjäys vahingoittaa hiuksia, on myös hiuksien liiallinen käsittely. Ehdottomasti kannattaa sansata rahaa parempaan harjaan, eli pehmeään harjaan, ei piikkimäiseen ja muoviseen kampaan. Myös hiuksien kuivaaminen hiustenkuivaajalla kannattaa laittaa minimiin ja antaa hiuksien kuivua ihan luonnollisesti, hiuksia ei kannata myöskään kiharrella tai muutenkaan käsitellä muotovaahdoilla ja muilla aineilla liikaa.
4. Hiuksiin jätettävä hoitoaine.
Ostin apteekista SYSTEM4 R CHITOSAN HAIR REPAIR hoitosuihkeen ja suosittelen kaikille, joilla on varaa laittaa tähän suihkeeseen rahaa ostamaan sitä. Luulen, että yhdistettynä oikeaan shampoon tämän suihkeen kanssa, hiuksieni kunto on kohonnut huomattavasti paremmaksi. Purkki maksaa noin 15e, joten sitä ei kannata ihan jokapäivä suihkutella, mutta itse käytän noin 2-3krt viikossa, VAIN kuiviin hiuksiin (ja vielä tarkemmin, latvoihin pelkästään) Jättää ihanan tunteen hiuksiin ja mielestäni myös hiukset näyttävät paremmilta.
5. Ruoka
Jotta hiukset jaksavat kasvaa, tulisi syödä oikein. Jos kuitenkin tuntuu, ettei hiukset saa riittävästi ravintoa tai muuten hiuksien lähtö on runsasta, kannattaa ostaa hiuksille tarkoitettuja ravinteita. Itse olen testannut niin halvat, kuin vähän kalliimmatkin tuotteet ja itselleni se, millä tuntui tulevan tuloksia (testasin jokaista 6kk) oli PRIORIN. Tämä on kuitenkin sellainen, että ehdottomasti kannattaa itse kokeilla ja katsoa, että auttaako nuo kapselit lainkaan omia hiuksia, koska jokaiselle ne eivät tehoa ja taas toisille riittää ihan ne halvatkin.
Ja muutama lisävinkki
Hiuksiin tehtävät naamiot ovat hyvä tapa hoitaa myös päänahkaa. Älä kuitenkaan tuhlaa rahaa kalliisiin hiusnaamioihin, vaan käy hakemassa apteekista (tai muualta, itsellesi sopiva) perusvoide. Tuubin pitää olla iso, koska sitä menee suht paljon, riippuen toki omien hiuksien pituudesta.
Itse käytän: Aqualan L perusvoide (keltainen tuubi). Tätä pursotetaan siis käsiin, hierotaan päänahkaan ja hiuksiin, annetaan vaikuttaa 30min ja pestään pois. Maksaa 10e suunnilleen ja itselläni pitkiin hiuksiin riittää noin 3-4 kerraksi.
Unohtakaa vinkit rypsiöljystä.
Siis ihan oikeasti, älkää turhaa ruvetko sitä rypsiöljyä päähän laittamaan. Jos todellakin haluatte öljyhoitoa kuitenkin kokeilla, ostakaa Extra Virgin Olive Oil pullo,mutta halvat rypsiöljyt kannattaa jättää suosiolla kaupan hyllyyn.
Toivon että tästä oli jollekkin hyötyä. Itse testasin ja hoidin hiuksiani 4 vuotta ja ajattelin, että ehkä tästä on jollekkin, joka kamppailee nyt samojen ongelmien kanssa kuin minä, on hyötyä. Itse kun sain etsiä ja metsästää tietoa suht pitkään, ennen kuin löysin oikeat aineet :)
Huonokuntoisille hiuksille vinkkejä!
17
6129
Vastaukset
- punapää1234
Iso kiitos sinulle vinkeistäsi, minulla on tällä hetkellä kamppailu kuivien huonokuntoisten katkeilevien hiusten kanssa koska olen pilannut ne värjäämällä.
Oisin halunnut kysyä sinulta että minkä hintaluokkaista Shampoota käytät apteekista? Olen opiskelija niin ei voi ostaa kamalan tyyriitä. Ja toinen kysymys on että kuinka usein peset hiuksiasi että ne pysyvät paremmassa kunnossa.
Hyvää joulua sinulle.- kuivathiuksetparemma
Omasta apteekistani shampoon hinta oli 7e ja hoitoaine taisi olla samaa luokkaa. On niissä parineuron ero siis noihin kaupan shampoo valikoimaan verrattuna, mutta kyllä minä ainakin mielelläni sen maksan.
Itse pesen hiukeni noin 3krt viikossa.Eli noin 2-3 päivää kestää hiukset ihan hyvässä kunnossa, ettei ihan hirveän näköiset ole.
Hyvää joulua myös sinne!
Ainiin, yksi vinkki unohtu laittaa.
Hoitoainetta vain latvoihin!
Itselleni nuorena opetettiin laittamaan hoitoainetta koko päähän, mutta sehän on ihan hirveetä tuhlauta ja turhaakin. Hoitoaine kannattaa vain laittaa latvoihin, näin säästää rahaa ja hoito tulee sinne minne pitääkin. - 131231313123
Äh, tämä on nyt kamalaa mainostamista mutta.. iHerb!!!!!
Superhalvat hinnat, luonnonmukaiset tuotteet. Googlettakaa lisää ihmeessä. Suosittelen eritoten Nature's Gate shampoita ja hoitoaineita. Samaa sarjaa suositeltiin yhdellä hiussivustolla. Ja hyväksi koettu!!
Postituskulutkin ovat tänne Suomeen vaan 2-3 euroa, kun paketti pysyy painorajassa 1,36 kg. Ja superluotettava!!
Kannattaa edes vilkaista sivua. Tilasin yhden kerran, ja nyt on pakko tilailla lisää..
- punapää1234
kiitos paljon. Joo-oo. minä laitan vielläkin tyvellekin hoitoaineen. Opista vaariin siulta!
- P-k oppilas
Voitte myös kysyä lähikampaajaltanne vinkkejä. Vaikka teille jotain tuotetta "tuputettaisikin" niin voitte jättää ostamatta ja käyttää annettuja ohjeita hyväksenne. Ja ihan vain koska itsekin opiskelen parturi-kampaajaksi, ehdotan myös kannattamaan pienyrittäjiä(parturi-kampaamoja) ennemmin kuin niitä isoja kauppaketjuja, joissa ei osata antaa oikeanlaisia tuotteita kouraan.
Värjäämiseen vinkkinä että jos on ihan pakko laittaa se väri kotona, älkää hyvät ihmiset laittako väriä tyvestä latvaan, ellette ole vaihtamassa koko väriä tai muuten vain tarkoituksella pilaamassa hiuksianne. Jos on latvoihinkin pakko saada kiiltoa, levittäkää sinne hoitoainetta siksi aikaa kun väri vaikuttaa tyvessä. Näitä purkkahamppulatvoja näkee valitettavan paljon. :(
Terveitä hiuksia kaikille! - Pää jäässä
Älkääkä peskö liian lämpimällä vedellä. Haalea kädenlämpöinen tai vähän kylmempi vesi on sopivaa.
- puolipitkät hiukset
Minulta lähti melkein koko hiuskuontalo puolessa vuodessa ja päänahka oli kutiseva.Ihotautilekuri sanoi sen olevan pälvikaljua ja antoi jotain kortisoonilitkua.
Luin jostakin,että sinkin puute vaikuttaa hiuksiin.
Aloin popsia sinkkitabuja ja siihen loppui karvanlähtö.Melkein täysin harmaantuneet hiukset ovat alkaneet tummua ja kutinakin on tipotiessään.
- ExHaituvainen
Liian kuuma/lämmin vesi on pahaksi. Huono, liian vähäinen shamppoon pois huuhtelu on pahaksi. Saunassa olis parasta suojata hiuksia kuumuudelta ja antaa niiden jäähtyä ennen kuin rupeat niitä mitenkään survomaan. Kuivaimet ja kihartimet venyttävät ja kärventävät muutenkin katkeamispisteessä olevaa hiusta. Paras olisi antaa haituviensa kuivua ihan rauhassa.
Pyyhkeellä ei hiuksia saa jynssätä kuiviksi, vain varovasti painella tai pitkiä hiuksia vain vähän puristella. Märkä hius on erityisen haavoittuva. Liian hoitavat hoitotuotteet lässäyttävät hiukset tai sitten rasvoittavat ne tuotapikaa. Siinä joutuu pesukierteeseen. Myös päähineen materiaalilla on merkitystä mm. sähköistävyyden muodossa. Liikaa sitä ja tätä on pahaksi. Liian vähän on ihan just yhtä
Hyvä monipuolinen ravinto, riittävä uni ja raitis ilma tekevät koko keholle hyvää. Koko kehoon kuuluu myös hiukset.
Hyvän leikkauksen osuus on armotta yksi tärkeimmitä seikoista jolla pärjätään hentojen ongelmahiusten kanssa. Jos se kampaaja jossa olet aina käynyt ei hommaa ole vielä hoksannut, vaihda se uuteen. Jos uusi ei muutaman leikkauksen jälkeen huomaa mistä on kyse, mene seuraavalle.- huolehtija
Olen kamppaillut ohenevien hiusten kanssa, joka osaksi johtuu stressistä. Nyt on aika hyvä tilanne, kun löysin Priorin kpseli. Noin 3 kuukauden ajan olen niitä popsinut. Se on totta, että halvat marketshampoot kannattaa unohtaa.
- YXVAAN ,,,
huolehtija kirjoitti:
Olen kamppaillut ohenevien hiusten kanssa, joka osaksi johtuu stressistä. Nyt on aika hyvä tilanne, kun löysin Priorin kpseli. Noin 3 kuukauden ajan olen niitä popsinut. Se on totta, että halvat marketshampoot kannattaa unohtaa.
Kiitos teille jokaiselle, kun" lukasin"niin monien hyvät ohjeet.
En ole alkukirjoittaja ja siksi haluankin toivottaa kaikille lukijoille
OIKEIN HYVÄÄ JA TURVALLISTA VUOTTA 2012
- kekkosenveli
HYVÄ !! itse kokeilin mannelin oil ja ja hiukseni ovat lähes huomaamattomat.kantsii kokeilla? hauskaa vanhaa vuotta T: uusi hius
- ellabellaaa
Oon jotenkin kuvitellut, että hoitaisin hiuksiani "hyvin". Mutta nytkun näitä lukee, ei herranjestas jos parturikampaamot olis auki tähän aikaan yöstä, menisin samantien.
Oon värjännyt hiuksia noin neljän vuoden ajan, aluksi vain raidoilla, sitten kevytväreillä, värjäysvälinä noin 2kk. Hiukset eivät ole kauheasti rasittuneet värjäyksistä, tottakai latvat ovat olleet kuivia kun en halunnut leikata niitä poiskaan...
Viime keväänä vaalensin hiuksia kuitenkin jonkun verran keskiruskeasta hunajanvaaleaan. Aluksi tuntui, että hiukset ovat ihan hyvässä kunnossa. Mutta kesän aikana niiden kunto on kyllä huonontunut paljon. Hiukset on koko pituudeltaan ihan katkeilleet, latvoista ainakin 10cm on ihan rutikuivaa kaksi(kymmen)haaraista hiusta... En edelleenkään haluaisi leikata latvoja pois, koska hiukseni kasvaa niin hitaasti, eikä tätä pituutta nytkään riitä kuin vähän yli olkapäiden. Värjäsin siis ekan kerran ne vaaleat ihan ammattikampaajalla, ja siitä asti olen lähes viikottain laittanut Cutrinin hiusnaamion, ja kesällä vielä käytin viikoittain myös hopeashampoota. Aina kun lämpökäsittelin hiuksiani, käytin kyllä riittävää lämpösuojaa.
Mutta nyt lukiessani näitä kommentteja... Ensinnäkin käytän Sunsilk-shampoota ja hoitoainetta... Hehe melkein hävettää tunnustaa, että olen luullut sitä ihan hyväksi merkiksi... Tosin aina välillä lainaan äidin "Schwarzkopf Professional BC Repair Rescue"-sarjaa, jonka oletan olevan vähän parempi. Käytän siitä shampoota, hoitoainetta, latvoihin jätettävää hoitoainetta ja elvytyssuihketta. Ja edelleen käytän lämpösuojia ja joskus myös Wellan jotain hiuksiin jätettävää korjaavaa hoitoainetta. Taidankin tosin ostaa ensi kerralla kampaamossa käydessäni sieltä shampoot yms....
Toiseksi käytän jotain monta vuotta vanhaa muovista hiusharjaa, koska olen aina ajatellut, ettei sillä ole mitään väliä. Taidankin vaihtaa heti parempaan... Onko sellanen luonnonharja hyvä, missä on semmoset jännät piikit :D`?
Pesen hiuksia päivittäin, koska näin 16-vuotiaana hiukset rasvoittuu vielä aika kiitettävästi. Kaiken lisäksi pesen tulikuumalla vedellä, koska aamuisin tuntuu että jäädyn... Suihkun jälkeen hieron ja hinkkaan ja pyöritän hiukset kuiviksi pyyhkeellä, mutta sen jälkeen kuivaan vielä hiustenkuivaajalla. Käytän hiustenkuivaajaa 3-5 kertaa viikossa, joskus useamminkin... Taidankin lopettaa tuon pyyhkeellä hinkkaamisen ja hiustenkuivaajan käytön, ainakin päivittäisessä käytössä.... Ja yrittää pestä hiuksia vaikka edes joka toinen päivä.
Mutta joo. KIITOS näistä vinkeistä, koska viisastuin huomattavasti :D- 19
Ei kannata uskoa kaikkea, mitä netissä väitetään ja etenkin mitä kosmetiikkateollisuus tuputtaa. Ihmisen keho on kuitenkin suht simppeli. Hiusten hoitokin pelkkää kemiaa: päänahasta pitää saada ihon tuottama rasva aina välillä pestyä, ettei pöpöt ala siellä juhlimaan. Ihon tuottama rasva -kuten muukin rasva- pestään millä tahansa rasvoja pilkkovalla aineella. Tuolla samaisella ihon rasvalla saa harjaamalla hiusta tyvestä latvaan myös rasvaa hiuskuidulle, joka on kuollutta kudosta.
Olen käyttänyt marketti- ja kampaamotuotteita, eikä niissä mitään eroa ole. Kannattaa lukea tuoteselosteet! Olen myös pessyt hiukseni ts päänahkani Fairyllä ja itsetehdyllä oliiviöljysaippualla, ja silloinkin hiukset ovat voineet hyvin.
Ja tosiaan, pesen vain päänahan, jossa ihon tuottamaa rasvaa ja hikeä. Itse hiusosaa en varsinaisesti pese, pakostahan se tietenkin siinä samalla hieman peseytyy. - olaaspalmas
19 kirjoitti:
Ei kannata uskoa kaikkea, mitä netissä väitetään ja etenkin mitä kosmetiikkateollisuus tuputtaa. Ihmisen keho on kuitenkin suht simppeli. Hiusten hoitokin pelkkää kemiaa: päänahasta pitää saada ihon tuottama rasva aina välillä pestyä, ettei pöpöt ala siellä juhlimaan. Ihon tuottama rasva -kuten muukin rasva- pestään millä tahansa rasvoja pilkkovalla aineella. Tuolla samaisella ihon rasvalla saa harjaamalla hiusta tyvestä latvaan myös rasvaa hiuskuidulle, joka on kuollutta kudosta.
Olen käyttänyt marketti- ja kampaamotuotteita, eikä niissä mitään eroa ole. Kannattaa lukea tuoteselosteet! Olen myös pessyt hiukseni ts päänahkani Fairyllä ja itsetehdyllä oliiviöljysaippualla, ja silloinkin hiukset ovat voineet hyvin.
Ja tosiaan, pesen vain päänahan, jossa ihon tuottamaa rasvaa ja hikeä. Itse hiusosaa en varsinaisesti pese, pakostahan se tietenkin siinä samalla hieman peseytyy.VÄÄRIN.kaupan ja kampaamon tuotteissa on todellakin eroa.kannattaa vaikka ihan aluksi tutkia inci lista pullon takaa. Ja muistaa myös se että kampaamossakin on halvempia ja kalliimpia tuotteita.
Jos ostaa halvan tuotteen niin jossain sen tuotteen valmistuksessa on tiigitty.
Lyhyesti:Kaupan shamppoot sisältä hirveästi silikoonia joka ei ole hiukselle hyväksi vaan tukkii hiuksen pinnan.
Asiasta kukkaruukkuun onko mielestäsi myös tekonahka samaa kamaa kui aito oikea nahka? - kuivathiuksetparemma
19 kirjoitti:
Ja tosiaan, pesen vain päänahan, jossa ihon tuottamaa rasvaa ja hikeä. Itse hiusosaa en varsinaisesti pese, pakostahan se tietenkin siinä samalla hieman peseytyy.On ihan totta että varsinkin kosmetiikkateollisuus tunkee vähän liikaakin turhaa ihmisille. Sanotaanko näin, että mitä isompi firma ja todennäköisesti myös kaikista huonoin, sitä enemmän mainontaa näkyy siitä lehdissä, julisteissa, tv:ssä, jne...
Uskon että varmasti joillekkin todella simppelit asiat toimivat, jos hiuspohja ja iho kestävät. Tiedän monta jotka pesevät hiuksensa mäntysuovalla, tosin nämä miehiä.
Itselläni nuo eivät toimisi, ikävä kyllä.
Pitää myös muistaa että esim. kampaamoissa voi hyvinkin tuputtaa myyjät tuotteita jotka eivät oikeasti ole sen parempia kuin marketissa myytävät. Tämä siksi koska he yrittävät saada niillä tuotteilla pientä lisäansiota.
Kuitenkin kauppashampoot vs apteekin shampoot ovat sitten ihan toista luokkaa. Itse suosittelen että lukekaa aina netistä muiden kokemuksia ja mielipiteitä, etsikää oma hiuslaatunne ja käykää sitten hankkimassa ja kokeilemassa sitä shampoota mikä tuntuu itsellenne parhaimmalta.
Itselleni tuo Olivian shampoo oli juuri sellainen. Etsin tietoa, luin juttuja siitä ja sitten kokeilin.. ja sitä nyt olen vain ostanut. Omaksi harmikseni se on kaikkialta apteekeista tällä hetkellä loppunut :(!!! sain viimeisen pullon ostettua, riittää onneksi siis vielä seuraavalle 2kk:lle. Sanoivat että tehtaalta asti loppunut, liekö suosittu shampoo vai tehneet niin pienen erän että mennyt nopeasti. - jaahah...
olaaspalmas kirjoitti:
VÄÄRIN.kaupan ja kampaamon tuotteissa on todellakin eroa.kannattaa vaikka ihan aluksi tutkia inci lista pullon takaa. Ja muistaa myös se että kampaamossakin on halvempia ja kalliimpia tuotteita.
Jos ostaa halvan tuotteen niin jossain sen tuotteen valmistuksessa on tiigitty.
Lyhyesti:Kaupan shamppoot sisältä hirveästi silikoonia joka ei ole hiukselle hyväksi vaan tukkii hiuksen pinnan.
Asiasta kukkaruukkuun onko mielestäsi myös tekonahka samaa kamaa kui aito oikea nahka?On olemassa kampaamon tuotteita, joissa on silikoonia ja marketin tuotteita, joissa ei ole. Kampaamot eivät ole mitään ihmiskehon asiantuntemuksen hoitoloita, vaan puhtaasti voittoa tavoittelevia "ulkonäkökauppoja". Voittoa taas saavutetaan olemalla kosmetiikkateollisuuden "äänitorvia".
Ihotautien polilla työskenneellä hoitsuna tiedän jopa nahkan ja keinonahkan eron, tosin en ymmärrä miten se aiheeseen liittyy. Entisessä työssäni tuli myös varsin selväksi miten kosmetiikkateollisuuden "hoito-ohjeet" aiheuttavat hallaa. Tietenkin joillekin onneksi vain turhaa rahanmenoa...
- hymyhymy:))
Kiitos vinkistä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517203Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?425022HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002798- 1502113
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki321706Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1381652- 201637
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon4021573mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111367Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E121337