PUKITTELU, apua kaivataan.

Rodeo Girl

Minulla on ylläpidossa 8-vuotias lännenratsuruuna. Hevonen on ensimmäisellä omistajallaan tottunut saamaan periksi, ja yrittää kokeilla ajoittan, mitä on pakko tehdä ja mitä ei, mutta on muuten peruskiltti.

Hevonen on ollut minulla noin 4-5 kk, ja heti alussa hevonen pukitti minut monesti alas selästään. Kunhan minä sitten opin enemmän lännenratsastusta tilanne parani, ja meillä meni ihan hyvin muutaman kuukauden, yhteistyö pelasi mainiosti. Ratsastan lähinnä maastossa, koska minulla ei ole muita mahdollisuuksia.

Kopukka on nyt muutaman viikon aikana ottanut tavakseen nakata minut selästään nimenomaan laukannoston yhteydessä, olen kyllä aina noussut takaisin selekään, mutta joissain tapauksissa olen ollut niin päästäni sekaisin etten ole kyennyt nostamaan uudestaan laukkaa.

Pukit eivät ole mitään hassuja pikkupukkeja, vaan semmosia isoja banaaninmallisia. Hevonen tekee tätä niin pitkään että lennän selästä ja jää sitten rauhallisena odottamaan viereen.

Epäilin aluksi että hevosen selkä on kipeä, mutta heppahierojan käynnin jälkeen, ja huomioituani sen, että hevonen saattaa aluksi tehdä hyvin kauniita laukkaympyröitä selvästi rentoutuneena ja pillastua tyhjästä, en jaksa enää uskoa siihen.

Myös satulan sopivuutta olen miettinyt, mutta kaikki ovat sanoneet sitä aivan sopivaksi.

Joten, pidän todennäköisimpänä että hevonen pukittelee ihan tiputtaakseen minut selästään. Olen päättänyt yrittää vielä tämän viimeisen kerran, ennenkuin ilmoitan hevosen omistajalle että haluan harrastaa ratsastusta kivana harrastuksena, en vaarantaakseni terveyteni. Tuohon hevoseen menevällä rahalla voi kuitenkin ratsatella vaikka kuinka paljon turvallisemmilla hepoilla.

Olen ajatellut kutsua lännenratsastusopettajan vielä pari kertaa käymään, ja miettiä tilannettä myös hänen kanssaan.

Mutta hevosihmiset, mikä olisi teistä viisainta? Miten saan hevosen kunnolla "tossun alle"? vai olisiko viisainta antaa jonkun muun ja taitavamman ihmisen selviytyä tuon kopukan kanssa. Jotkut kaverini ovat kertoneet käyttäneensä pukittelevan hevosin kanssa sekkiä (en tiedä kirjoitetaanko noin) Mutta onko sitä mahdollista/järkevää ottaa käyttöön lännenratsastuksessa, ja ratkaisisiko se mitään ongelmia?

Ja onko ylipäätään mahollista opettaa hevonen pois pukittelusta, jos se on oppinut sillätavoin pääsemään tilanteesta pois?

18

6397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdfgzx

      Todella moni ratsastaja siirtää laukannoston yhteydessä sisäjalan eteenpäin, ja saattaa osua hevosen jalkaan. Tarkkaile jalkojasi, ja yritä nostaa laukka mahdollisiman pieniä pohkeita käyttäen, ja ota ääni tueksesi.
      Joku heppatyttö tulee varmaan pian sanomaan, että rääkkään hevosia, mutta itse pukittelun yhteydessä pamautan lisää pohkeita tai annan raippaa. Hevonen kyllä oppii hyvin nopeasti, että on parempi olla pukittelematta.
      En kuitenkaan ole nähnyt tilannetta, joten en osaa sanoa missä on vika. Jos et itse saa pukittelua loppumaan, on tuo ratsastusopettajan kutsuminen viisasta.

      • Ellinoorali

        Mulla on mun kaverin kanssa poni, jolla on tapana pukittaa AINA pohkeesta. Ennen se ei ole tätä harrastanut, mutta nyt on ruvennut pukittamaan. Poni ei ole vielä kunnolla oppinut laukka-apuja, ja niiden kehittämisen estää se, että poni pukittelee nykyisin aina raipasta. Selän eu pitäisi olla kipeä, eikä muutenkaan poni ole kipeä. Kyseessä on lahjakas shetlanninponiruuna, mutta kouluksen pääkohtana on nyt siis saada poni lopettamaan pukittelu. Olen etsinyt vaikka minkä näköisiä ohjeita ponin pukittelemisen lopettamiseksi, mutta usein kyseessä on ollut vain koulutettu hevonen.
        Tämä poni on siis puoivälissä ratsukoulutusta, ja nyt pitäisi saada pukit pois.
        Eihän sieltä toisaalta korkealta tipu, mutta se on ikävää istua napakoissa pukeissa. Olen jo kerran taittanut ranteeni tippuessa kyseisen ponin selästä. Jos jollakin on neuvoja tähän ongelmaan, kertokaa ihmeessä! Eteenajoa pukissa ollaan kokeiltu, ja monta kertaa, mutta ei ole pukittelut karistunut.
        Vielä plussana, että poni pukittaa yleisimmin vain kentällä, maastossa se on aina innoissaan.

        Sanokaa mulle, mitä mun pitää tehdä ton ponin kanssa! Kiitos sikana sille, joka antaa edes pientä vinkkiä :)


      • 3mm

        Onkohan se teidän poni turhatunut jostain!


      • Ellinoorali kirjoitti:

        Mulla on mun kaverin kanssa poni, jolla on tapana pukittaa AINA pohkeesta. Ennen se ei ole tätä harrastanut, mutta nyt on ruvennut pukittamaan. Poni ei ole vielä kunnolla oppinut laukka-apuja, ja niiden kehittämisen estää se, että poni pukittelee nykyisin aina raipasta. Selän eu pitäisi olla kipeä, eikä muutenkaan poni ole kipeä. Kyseessä on lahjakas shetlanninponiruuna, mutta kouluksen pääkohtana on nyt siis saada poni lopettamaan pukittelu. Olen etsinyt vaikka minkä näköisiä ohjeita ponin pukittelemisen lopettamiseksi, mutta usein kyseessä on ollut vain koulutettu hevonen.
        Tämä poni on siis puoivälissä ratsukoulutusta, ja nyt pitäisi saada pukit pois.
        Eihän sieltä toisaalta korkealta tipu, mutta se on ikävää istua napakoissa pukeissa. Olen jo kerran taittanut ranteeni tippuessa kyseisen ponin selästä. Jos jollakin on neuvoja tähän ongelmaan, kertokaa ihmeessä! Eteenajoa pukissa ollaan kokeiltu, ja monta kertaa, mutta ei ole pukittelut karistunut.
        Vielä plussana, että poni pukittaa yleisimmin vain kentällä, maastossa se on aina innoissaan.

        Sanokaa mulle, mitä mun pitää tehdä ton ponin kanssa! Kiitos sikana sille, joka antaa edes pientä vinkkiä :)

        Ellinoorali, jos poni pyrkii painamaan päätään alas ennen kuin pukittaa, kokeile nykäistä ohjalla suoraan ylöspäin, sen verran lujasti että poni nostaa päänsä. Silloin sen ei ole niin helppo pukitella. Yleensä se tehoaa, riippumatta siitä onko heppa koulutettu vai ei.

        Ja jos se tosiaan pukittaa aina ja joka tilanteessa kun sille antaa pohjetta, voit kokeilla mitä tapahtuu, jos esim käynnissä annat sille pohjetta pyytääksesi ravia, ja sitten, ennen kuin se ehtii pukittaa, käännätkin sen jyrkästi sivuun niin että sen on pidettävä kavionsa maassa pysyäkseen pystyssä. Heti sen jälkeen oikaise hevonen ja anna uudestaan pohjetta. Saatat joutua toistamaan tämän useammankin kerran hyvin nopeassa tahdissa, mutta ei se loputtomiin jaksa taistella. Se kyllä huomaa pääsevänsä vähemmällä vaivalla, jos tekee kiltisti niin kuin pyydetään. Äläkä käännä aina samaan suuntaan, vaan epäsäännöllisesti aina eri suuntaan, ettei se opi ennakoimaan.


    • corazonn

      Mullaki oli vuokrahevosena joskus yks iso lämminverinen ja se pukitti laukanvaihdoissa semmosia pukkeja, että tein ilmassa voltteja, ennenkuin lensin maahan asti. Pukitti myös raipasta.
      Siihen ei muu tehonnut, kun lisää jalkaa ja raippaa oikeina aikoina ja yrittää kääntää se eri suuntaan, tai vääntää sen kaulaa mutkalle niin, että se ei ole enää tasapainossa. Hevonen hyppi pystyynkin ja vetäessäni yhdestä ohjasta sivulle, tasapaino pettää ja se laskeutuu alas.
      Puheitesi perusteella se vaan kiukuttelee, mikä on oikeesti pitemmän päälle ikävää, tiedän ihan itsekin D: Koita kääntää sitä aina eri suuntaan kun se pukittaa tai sillai, et sen pää ei oo suorassa, koska sit se on tasapainossa ja pystyy tekee mitä vaan. Laukannostot käynnistä tai pysähdyksestä voi myös olla helpompia, kuin laukannostot ravista, koska siinä on jo vauhtia. Toivottavasti oli apua!

    • Lalajjs

      Minulla on kans ex-ravuri, olen ratsastanut sillä noin 4 vuotta. Hevoseni oli koko viime talven sairaslomalla (kaviokuume. Ei onnu tai mtn enää. on erikoiskengät vaikka laukkaa ja ravaa haassa normaalisti vaikka ei olisi kenkiä ollenkaan) ja ratsastin sillä hyvin vähän. Viime keväänä aloitin taas ratsastuksen ja hevoseni ei enää kuuntele kunnolla. Ratsastan maastossa. Se haluaa vain ravata ja laukalla sen saa vain harvoin ja sekin on kovan työn takana. Ja kun laukkaa niin se menee kiitolaukkaa ja joskus pukittaa ja ei kuuntele kovin hyvin. Minusta tuntuu, että hevonen kiukuttelee ja on kova suustaan. Hevonen on myös kadottanut "muodon" ratsastattessa. Voisiko hevosta muistuttaa ratsastusmuodosta vaikka joillakin apuohjilla? Ja miten saisin takaisin sen hienon ratsulaukan ja kytkettyä tuo ravurimaisuuden pois? Ja miten saisin koottua hevosen taas?

    • Hevosen silmin

      Kun hevonen pukittaa, takerrutko siihen kiinni? Kokeile mieluummin painaa kämmenet säkää vasten ja työntää eteen päin. Pysyt itse paremmin tasapainossa, eikä hevonen kuvittele, että sillä on joku peto selässä puremassa sitä (kiinnitakertuminen tuntuu hevosesta kuin joku purisi ja se yrittää entistä enemmän päästä sinusta eroon).

      Jos pystyt nojaamaan taakse päin satulassa ja vaikka raipalla koskettamaan hevosen takapäätä merkiksi, että takajalat maahan, se voisi auttaa. Samalla voisit kokeilla ajaa eteen. Yritä olla mahdollisimman rento, kun ratsastat ja varsinkin laukkaa nostaessa, rentoudu ja hengitä syvään, ajattele, että hevonen ei pukita. Jos laukannostoa aikoessa alat samalla miettiä, että nyt se taas pukittaa, jännityt ja hevonen ihan varmasti pukittaa. Jos sinulla on aikaa odottaa ja pelätä niitä pukkeja, ei ole hätää: ehdit silloin tehdä jotain asialle. Pelkoreaktiopukit on eri juttu.

    • bamse100

      näytät sile että kuka määrää!!! rohkeesti vaa

    • rodeoon kyllästynyt

      Nostatko laukan suoralla hevosella, vai asetatko enemmänkin? Tilanteeseen on tosiaan hiukan vaikea lähteä antamaan neuvoja, kun ei ole tilannetta itse nähnyt, mutta laukannostossa voisi kokeilla riittävää asettamista. Jos maastossa on tilaa riittävästi, esimerkiksi laukannosto ympyrällä saattaisi auttaa asiaa. Ravaat rennosti voltin tai pari, ja nostat sitten jännittämättä laukan, yhä voltille tai suuremmalle ympyrälle asettaen. Se saattaa antaa hevoselle muuta mietittävää laukka-apujen lisäksi, jolloin pukit voivat unohtua. Kannattaa myös tarkkailla itseään laukannosto tilanteessa: jos olet liian jännittynyt ja odotat valmiiksi pahoja pukkeja, hevonenkin jännittyy ja pukittaa tällöin varmasti.
      Myös omia apuja kannattaa pitää silmällä. Liian suurieleiset avut voivat ärsyttää hevosta ja aiheuttaa pukittamisen. Kuten aikaisemmassa viestissä joku sanoi, voi sisäjalan työntäminen liian eteen olla syynä, mutta yhtälailla ulkojalka ei saa liikahtaa liian taakse, jolloin kantapää painaa hevosen kylkeä.

    • ES PONIT Xdddd

      Moi oon heppa ja mut voi ostaa xDDDDD

    • Monet hevoset ovat riehakkaita tultuaan uuteen paikkaan, rauhoittuvat sitten kun tottuvat tilanteeseen, ja alkavat sitten jossain vaiheessa kokeilla uuden omistajan taitoja ja päättäväisyyttä eli temppuilu alkaa uudestaan. Voi siis olla sitäkin. Ajankohta ainakin sopisi.

      Mutta toinen mahdollisuus mitä tulee mieleen, on se, että heppa ei saa tarpeeksi liikuntaa ja purkaa ylimääräistä energiaansa tuollaiseen innostuessaan jostakin, toisin sanoen tässä tapauksessa laukannnostosta, koska se tietää, että silloin saa mennä "lujaa".

      Omani teki aikoinaan täsmälleen samaa, aina maastossa, koska se ei ilmeisesti ollut koskaan saanut mennä todella lujaa edellisessä kodissaan (se osasi vain koottuja askellajeja), ja sen takia se riehaantui pukittelemaan aina kun sille antoi luvan mennä kovempaa. Jopa ravi sai sen usein loikkimaan, eikä sekään tyytynyt mihinkään pikkupukkeihin, vaan ne olivat ihan kunnon rodeohyppyjä. Tiedän siis tarkalleen mistä puhut. Ponini oli muuten myös 8v siihen aikaan. Ja minä yhdeksän...

      Ensimmäisenä jätimme kaikki väkirehut pois sen ruokinnasta. Sitten aloimme juoksuttaa sitä ennen ratsastusta, mutta sanoit, ettei sinulla ole ratsastuspaikkaa joten et taida voida juoksuttaakaan sitä missään?

      Ja sitten aloimme kerta kaikkiaan maastoilla enemmän. Jos se alkoi kuumentua liikaa, kävelimme kunnes se rauhoittui ja sitten lisäsimme taas vauhtia. Sillä lailla pääsimme melko nopeasti yhteisymmärrykseen ja rodeot taantuivat satunnaisiksi pikkupukeiksi joita emme lopultakaan katsoneet tarpeelliseksi kieltää.

      Pikaratkaisuna pukitteluun antaisin neuvon, että jos hevonen on sitä tyyppiä joka painaa päänsä alas juuri ennen kuin pukkia alkaa tulla, estä sen pään laskeminen alas, niin sen ei ole yhtä helppo pukitella. Pidät siis normaalin ohjasotteen samalla tuntumalla kuin tavallisesti, mutta kun hevonen painaa päänsä alas, nosta kätesi suoraan ylöspäin niin että hevonen nostaa päänsä. En tiedä kuinka paljon voimaa tähän tarvitset, se riippuu hevosesta, mutta varmaan tajusit idean. Voit käyttää yhtä tai kahta ohjaa, mikä tuntuu paremmalta. Yhdellä ohjalla ele on tehokkaampi, ainakin meillä oli. Pääasia on, että heppa ei saa päätään alas.

      Sitten kun se pää nousee normaalille korkeudelle, laske kädet takaisin alas tavalliseen asentoon ja pyydä uudestaan laukkaa. Jos pää painuu taas alas, nostat sen ylös ja hidastat rauhalliseen raviin ja taas uusi yritys. Meillä auttoi hyvin kunhan itse opittiin toimivin tekniikka.

      Tämä ei siis poista pukittelun syytä, joten kannattaa tosiaan lisätä liikuntaa ja vähentää väkirehun määrää tai jättää kokonaan pois ja katsoa mitä sitten tapahtuu. En usko että hevosesi harkitusti haluaa sinut selästään. Jos se tekisi sen ilkeyttään, se tuskin jäisi sinua odottelemaan. Minunkaan ponini ei koskaan karannut tiehensä lennettyäni sen selästä komeassa kaaressa, vaan pysähtyi heti ja odotti kunnes kapusin takasin satulaan. Se ei viskannut minua alas tahallaan, vaan tuntui pikemminkin siltä, että se ei ymmärtänyt, ettei ihminen pysy mukana moisessa menossa. Luulen, että sinulla on sama tilanne hevosesi kanssa. Joten opeta sille, että rauhallisessa menossa saa mennä kovaakin, mutta jos alkaa riehua, vauhti hidastuu.

      Jos olet tarpeeksi sitkeä, saat siitä vielä hienon hevosen jonka kanssa voit tehdä aivan mitä tahansa.

    • Kasiro

      Lampinajadi jo sanoikin sen mitä minäkin olisin sanonut. Käsi suoraksi ja nyppäisy ylös, useimmiten auttaa. Tosin minulla oli " tapakoulutuksessa" hevonen jolle ei sekään mennyt perille. Sain sen lopettamaan napauttamalla koulutusraipalla nenälle aina kun se painoi päänsä alas. Tämä keino on kuitenkin osattava, muuten on vaarana että osuu väärään paikkaan ( esim. silmään ) ja on myös tiedettävä kuinka lujaa voi napauttaa. Siis NAPAUTTAA, ei lyödä.
      Muutaman napautuksen jälkeen riitti että näytin raippaa niin polle tuli toisiin ajatuksiin.
      Neuvo: Näytä raippaa hepallesi, älä siis käytä sitä, näytä vaan, sekin saattaa tehota.

    • milspe

      Mullakin tahtoo YP hevonen sillointällöin pukitella. Ja nimenomaan tuossa laukan yhteydessä. Nyt tilanne on rauhottunut, kun aloin joka pukittelun yhteydessä antaa lisää pohetta, karjasu, nostin päätä ylös ja jossei loppunu kevyt kopautus raipalla. On vähentyny kummasti tuo pukitus, mutta vielä joskus se testailee.

      • pony girl

        Moi mulla on shetlanninponi ikää sillä on 20 vuotta. Se myös pukittaa se ei onnu varustet on tarkistettu sopivaksi ja selkä tarkastettu olen 12 vuotias mutta olen 140 pitkä ja painan noin 28 kg. Olenko ponilleni liian iso? Ponillaon säkää 106cm kuinka isoja estetä voin hypätä olen käynyt ratsastus tunneilla 6 vuottamutta silti poni onnistuu pukkaamaan minut usein alas. Poni on kyllä energinenkin auttaisiko juoksuttaminen ennen ratsastusta. Poni on 12 vuotiaan näköinen ja hyvä kuntoinen mitä minun kannattaa tehdä


    • mörrinkäinen

      Et sinä liian iso vielä ole. Ponisi on vain vallaton, siltä kuulostaa. Tuolla aiemmin on kerrottu hyviä ohjeita, kokeile niitä. Jos poni on energinen, jätä ensimmäisenä väkirehut kokonaan pois sen ruokalistalta jos se sellaista saa. Shetut tulevat toimeen vähällä, ne eivät tarvitse kauraa tms. Ellei se saa väkirehua, juoksutus on hyvä vaihtoehto, mutta jos se silti jatkaa pukittelua, kokeile ylempänä mainittuja keinoja sen torjumiseen. Nuo kerrotut menetelmät tehoavat lähes hevoseen kuin hevoseen.

    • pukkihyppyyy

      mullakin hevonen pukittanu 2 kertaa.... oon vaan nojannu taakse päin,käyttäny pohkeita kunnolla ja vetäny niin kauan ohjista että nostaa pään ylös. koska jos hevose pää on ylhäällä se ei voi niin hyvin pukitella. toivottasti autto :))

    • Pukkiponi

      Ei oma kokemus, mutta kaverilla on iso poni, joka pukittelee. Oli välillä ratsastuskoululla (kaveri osti sen sieltä), jossa oli oppinut tuon pukittelun tehokkaaksi keinoksi päästä eroon ikävästä keikkujasta selässä.

      Kaverin ongelma on se, että hän on ruvennut jännittämään ponin selässä. Kun hän jännittää, on ponikin rauhaton/jännittynyt. Ei auta, vaikka kuinka neuvoo maasta käsin rentoutumaan tms.
      Poni saattaa ihan yllättäen loikata eteenpäin ja sitten jo takapuoli lentää. Pukit on todella isoja ja poni saattaa potkia sivuille, hyppiä pystyyn ja taas pukittaa.

      Tänään olin seuraamassa ratsastusta, tilanteet tulevat ihan äkkiarvaamatta.
      Käskin kaveria viemään hevosen pienelle ympyrälle (hevoselle ikävä vaihtoehto) aina kun polvi pukitti, mutta kaveri ei saanut sitä taipumaan ympyrälle, poni vaan painoi eteenpäin.

      N. 20 minuutin ratsastuksen aikana poni teki ainakin viidesti temput. Viimeisen kerran se lähti laukkaamaan ympäri kenttää kaverin sinnitellessä kyydissä. Lopulta se pysähtyi ja kaveri tuli alas, kun olivat hetken rauhassa seisseet.
      Juoksutin ponia hetken molempiin suuntiin. Se liikkuu puhtaasti, varusteet on sopivia ja se on tutkittu muutenkin, on terve.
      Kaveri ei suostunut tulemaan selkään juoksuttaessa.

      Yleensä pukit pystyy ennakoimaan edes jotenkin. Ei tuon kanssa. :P

      Väitän, että sillä on yksinkertaisesti liikaa energiaa.
      Mitkä olisivat hyviä keinoja energian purkamiseen, ei pelkkä liikutus, vaan samaan tapaan kuin koiralla esim. nenänkäyttöharjoitukset yms. :)

    • vastauspukkiponille

      hah hah vähän vanha keskustelu, mutta Pukkiponi, kannattaa väkirehun vähentämisen lisäksi rankaista ponia pukittelun jälkeen napauttamalla raipalla tai ärähtämällä oikein kovaa. Ei kannata tulla heti sen jälkeen alas selästä, koska silloin poni saa ehkä tahtonsa läpi. tuo ympyrälle vieminen oli hyvä idea, mutta kannattaa ponille vaikka ohjasajamalla tai kaverin taluttaessa opettaa ja harjoitella taipumista yms. niin että sitten voi sen viedä ympyrälle ja pitää niin kauan että rauhoittuu.

      yksi keino on viedä poni jatkuvasti päin aitaa/seinää niin, että ei pääse eteenpäin tai mahdu pukittamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4985
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1245
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe