Tekeekö noilla halppis viuluilla yhtään mitään?

vinkuViulu

Olen 17 vuotias viulun soitosta kiinnostunut ja viulua vailla. Katselin noita thomann verkkokaupan viuluja ja niistä niitä halvimpia. Tekeekö niillä mitään, vai onko ne vaan sellasia korvien kiduttajia, jotka jäävät kaapin päälle koristeeksi? Haluaisin opetella soittamaan viulua ihan omaksi iloksi ja etsin viulun soiton opettajaa. Tiedän, että olisi parasta odottaa opettajan mielipidettä viulusta, mutta en millään malttaisi...

Haluaisin teidän mielipiteen noista thomann verkkokaupan viuluista (hintaluokassa kaikista halvimmasta siihen noin 150 € hintaiseen. Kalliimpaan ei ole varaa...). Onko ne ihan onnettomia kapistuksia, joita ei edes kannata harkita ostavansa, vai voisivatko ne sopia opetteluviuluksi?

(Alla olevan osoite sotkun kautta pääsee verkkokaupan sivuolle, missä on ne halvimmat viulut)

http://www.thomann.de/fi/search.html?gk=trstva&bn=&pr=&kf=on&oa=pra&wgfid1=10056&wgf10056=4/4&wgfid2=10057&wgfid3=10058&wgfid4=10059&wgfid5=10060

Tarkoitus olisi ostaa parempi sitten kun osaan jo kohtuu hyvin soittaa ja jos opettelu intoa vielä silloin riittää.

Olisin erittäin kiitollinen jos joku antaisi edes pienen neuvon ja/tai mielipiteen noista viuluista!

7

2329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k331

      Itse en soita viulua, mutta kitaraa ja pianoa kylläkin. Ostin aikoinani halvalla kitaran, mutta se ei kannattanut. Mielestäni laatuun kannattaa panostaa, koska innostus lopahtaa helposti jos soitin on huono. (niin kuin itselleni aikoinaan kävi)

      • vinku Viulu

        Minäkin aloitin kitaran soiton alle vuosi sitten ja mulla on vain tollanen erittäin vanha ja rämä akustinen kitara, jonka itse liimasin ja kunnostin niin, että sillä voi nyt soittaa ja sen lisäksi mulla on erittäin käytetty sähkökitara, jonka ostin neljällä kympillä. Se on joku halppis fendelin kopio, mutta kyllä sillä ihan hyvin soittelee, vaikka välillä vähän särö ääniä kuuluukin. Mulla on sellanen periaate, että ostan ensin jonkun sellaisen halvan ja sitten kun osaan soittaa tarpeeksi hyvin, ostan kunnolisen soittimen. Mikään ei harmita enempää kuin se, että on ostanut kauheen kalliin soittimen, mutta huomaa sitten kyllästyneensä soittamiseen niin, että soitin jää käyttämättä. Mulla kävi niin kun ostin aluksi hyvän akustisen kitaran ja se jäi käyttämättä huonon soitettavuuden takia ja soitin vain tuota vanhaa kitaraa. Siinä tulee eräänlaisia paineita kun on hyvä soitin jota pitäisi sitten osata soittaa, mutta ei tietenkään aluksi osaa. Jotenkin ainakin kitaran kanssa oli kivempaa aloittaa vähän vaatimattomammalla, joka kuitenkin pelaa ohan ok hyvin. Ei tule niitä paineita itseä kohtaan kun tietää, että ei siltä soittimeltakaan voi odottaa paljoa.

        Viulun kans on varmaan vähän eri juttu, mutta mua pelottaa kuitenkin hankkia heti alkuun hyvä ja kallis soitin, koska pelkään että harrastus lopahtaa, ennen kuin on edes päässyt kunnolla alkuun ja hyvä soitin jolla voisi soittaa oikeinkin hienosti jäisi aivan käyttämättä ja pääsettättä oikeuksiinsa. Jotenkin tuntuu, että olisi järkevämpää ostaa ensin vähän vaatimattomampi viulu, jolla voisi harjoitella perus asiat kuntoon ja sitten jos vielä viiden-kahden kymmenen vuoden päästä kiinostaa ja haluaa soittaa vähän parempi äänisellä soittimella, niin sitten voisi ostaa sellaisen vähän kalliimman viulun. Mutta mää kyllä luulen, että en koskaan tule maksamaan viulusta tuhatta euroa, vaikka joskus osaisinkin soittaa viulua hyvin.

        Mutta nämä olivat sitten vain mun mietteitä ja ajatuksia. Mistä sitä koskaan tietää miten käy ja toiset varmasti ajattelee toisin, mutta minua ei innosta lähteä "väline urheilemaan" ja varsinkaan kun on omat rahat kyseessä :D ei 17 vuotiaalla opiskelija tytöllä oikeen meinaa olla varaa sellaseen.


    • Neavo

      Jos sulla on jo opettaja ja budjetti on tommonen niin suosittelen että tilaat thomannilta koe soittoon viulun ja kysyt opettajalta ja mieluiten myös joltain viulun rakentajalta että saako siitä mitään irti ja jos ei niin viulun voi kuukauden sisällä palauttaa thomannille ja saa rahat takaisin mutta hyvät viulut todellakin maksavat jotain 700-1500 itse ostin tunnetun rakentajan kautta uuden viulu 700e se tuli kiinasta mutta rakentaja trimmasi sen ja tarkisti laadun ja on kyllä soinut ihan jumalattoman hyvin.

    • viulun ostaja

      Kulutat turhaan omaa ja muiden aikaasi jos tilaat viulun verkkokaupasta (ihan sama mikä), se on sattuman kauppaa millaisen yksilön saat.

      Parasta on kierrellä musiikkiliikkeissä testaamassa niitä soittimia ja valita se mikä tuntuu ja kuullostaa sinun mielestäsi parhaalta.
      Ja, kannattaa ennen ostoa kysyä saako viulun kotiin testausta varten ja opettajalle näytettäväksi. Monet liikkeet eivät suostu, mutta on liikkeitä jotka suostuvat.

      Itse ostan vain liikkeistä jotka antavat soittimen kotiin testattavaksi.

      • viulun.ostaja

        TOISAALTA Huutokaupat.coMiiin tulevat viulut ovat yhdä laadukkaita tiedän sen odottakaa vain huutokaupat.com


    • JoskusNähnyt

      Thomanin verkkokaupan viulut on lakattu epoksilakalla ja sen vuoksi niiden ääni on korvia rastava. Itse tilasin sieltä aikoinaan kolme eri kokoa ihan sen vuoksi että pääsee mittaamaan viulun eri mittoja. Kun sitten koitin niiden sointia niin se oli korvia raastavaa. Siklillä kun raapi pohjasta muovinhajuista lakkaa pois niin joka vedolla ääni parani. Mutta hyvää siitä ei koskaan tullut koska soittimet oli rakennettu "vääristä puista" jonka vuoksi ne eivät soi koskaan samalla tavalla kuin muut. Ja siksi se ääni leikkaa ryhmän läpi.

      Sanoisin että kiertele kirppareita. Osta sellainen "Aito Stradivariuskopio" jotka on tehty Tsekkoslovakiassa. Niiden puu on noin 100 vuotta vanhaa. Noin vanhaa puuta ei löydä enää mistään. Sitten siihen uusi talla ja kielet. Sekä jos haluaa niin kansi irti ja uusi bassopalkki sisälle. Viritys ja sinulla on hyvinsoiva soitin alle 100e hinnalla.


      Toine vaihtoehto on se että ostat viulun joltain suomalaiselta harrastajarakentajalta. Heidän soittimensa ovat erittäin hyvinsoivia. Ja osta heti uusi, älä vanhaa vaikka kaikki opettajat sanovatkin päinvastaista. Uusi soitin oppii soittosi ja vastaa siihen noin puolen vuoden kuluttua aivan eri tavalla kuin vanha. Ja uuden soittimen ääni kehittyy sen ensimmäisen vuoden aikana. Joten, jos nollista lähdet "sahaamaan" niin harrastajarakentajan soitin on aina hyvä vaihtoehto. Sillä kun on takuu.

    • Anonyymi

      Kiitos vaan Rose

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 140
      4001
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      110
      3619
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2555
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1513
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe