Polkupyörä kuntoiluun

kuntoilija

Suositelkaas hinta-laatusuhteeltaan hyviä maantiepyöriä aloittelijalle pääasiallisena käyttönä kuntolenkit asfaltilla. Vai kannattaisiko kyseiseen tarkoitukseen ostaa mieluummin esim. Kona Dew Plus tyyppinen pyörä?

29

1550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkup. Maantiepyöräi

      Jos ajat vain kesällä, niin et tarvitse crossaria. Perus maantiepyörän ergonomia on parempi kuin fitnesspyörän. Jote hanki maantiepyörä.

      Käyttökelpoisia saa tonnin pintaan, mutta kuntoilija hyötyy ominaisuuksien paranemisesta aina tuohon keskihintaluokkaan, kolmeen neljään tonniin asti. Mikä on hyvä hinta-laatusuhteeltaan, onkin sitten kinkkisempi juttu.

      Rungossa omasta kokemuksesta ostaisin suoraan joko teräksisen tai kuituisen. Osasarjaksi suoraan joko Veloce tai 105.

      Halvin pyörä, jota olen oikeasti katsellut, oli Konan Honky Tonk. Siihen olisi pitänyt ostaa vähintään paremmat kiekot, enkä oikein pidä Simpan logiikasta, joten se jäi. Cicli B:tä sai yhteen aikaan edullisesti pyorahuolto.com'sta, nykyistä hintaa en tiedä. Spessun Roubaix on mukava lenkkipyörä, sen tiedän. Itse ajan OLMO:lla, josta Velosport sai aikaan hyviä paketteja ainakin aikaisemmin.

      Vertaa vaikka tuota pyorahuollon Cicli B:tä Simpoilla ja Velosportin halvinta kuitu OLMO:a Campoilla.

      • merkkiuskollinen

        Ottaisit huomioon vastauksessasi, että kyseessä on aloittelija.
        Luuletko että hän ymmärtää mitään tuosts slangin mongerruksestasi?


      • Merkkiuskoton
        merkkiuskollinen kirjoitti:

        Ottaisit huomioon vastauksessasi, että kyseessä on aloittelija.
        Luuletko että hän ymmärtää mitään tuosts slangin mongerruksestasi?

        En oo alottaja enkä Alkup. mutta omana arviona esitän että jos aloittaja on kiinostunut pyöristä niin tottkai hän ymmärtää. Jos jotain jää epäselväksi niin netin käyttö taitoisena hän selvittänee ongelmat muutamassa minuutissa.
        Milestäni Alkup. esittämät neuvot on asiallisia (joskaan ei tyhjentäviä) edellyttäen että aloittaja on pääkaupunkiseudulta.


    • Neuvoa antava

      Kun et kerran kilpaile, niin kannattaa ostaa vankkatekoinen hybridi, kyllä sillä maantielläkin pääsee ja kunto nousee siinä missä muillakin pyörätyypeillä. Kun alle kymmenkiloinen hiilikuituihme hajoaa alla, tulee pahaa jälkeä, olen nähnyt. Nykymaantiepyörät on tarkoitettu ammattilaisille ja harrastajille, jotka vaihtavat pyörää vähintään joka toinen vuosi. Lyhyt käyttöikä tulee monelle yllätyksenä, vaikka siitä varoitetaan käyttäjänoppaassakin.

      • todellako?

        Onko nuo maatiepyörät nykyisin todellakin noin heikkoja? Siis esim. sellaiset kuten Bianchi Via Nirone jossa on hiilikuitua vain etuhaarukka ja muuten runko alumiinia?


      • Neuvoa antava
        todellako? kirjoitti:

        Onko nuo maatiepyörät nykyisin todellakin noin heikkoja? Siis esim. sellaiset kuten Bianchi Via Nirone jossa on hiilikuitua vain etuhaarukka ja muuten runko alumiinia?

        Kyllähän noita jonkin verran hajoaa:

        http://www.bustedcarbon.com/

        Etuhaarukan hajoaminen on aina vakava asia, samoin ruotoputken, stemmin tai ohjaustangon pettäminen. Toki muidenkin osien hajotessa voi pyöräiljä menettää tasapainonsa ja kaatua, esim. satula, satulatolppa tai kammet.


      • Neuvoa antava kirjoitti:

        Kyllähän noita jonkin verran hajoaa:

        http://www.bustedcarbon.com/

        Etuhaarukan hajoaminen on aina vakava asia, samoin ruotoputken, stemmin tai ohjaustangon pettäminen. Toki muidenkin osien hajotessa voi pyöräiljä menettää tasapainonsa ja kaatua, esim. satula, satulatolppa tai kammet.

        Nykyäänkin on saatavissa maantiepyöriä vankkatekoisella teräsrungolla.

        Jos haluaa turvallisen pyörän, niin on syytä kiertää suurin osa hybrideistä kaukaa. Ajo-ominaisuudet ovat hengenvaarallisen huonot ja ne halvat joustokeulat ovat yksiä murheenkryynejä. Toki on olemassa kelvollisiakin hybridejä. Usein niiden valmistajat käyttävät niistä erilaisia kiertoilmaisuja, sillä hybridi tuo ihmisille mieleen painavan ja epämukavan pomppukeppivirityksen.

        http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tuhansissa polkupyörissä voi olla vaarallinen etuhaarukka/1135252998774


      • ++++
        blaah kirjoitti:

        Nykyäänkin on saatavissa maantiepyöriä vankkatekoisella teräsrungolla.

        Jos haluaa turvallisen pyörän, niin on syytä kiertää suurin osa hybrideistä kaukaa. Ajo-ominaisuudet ovat hengenvaarallisen huonot ja ne halvat joustokeulat ovat yksiä murheenkryynejä. Toki on olemassa kelvollisiakin hybridejä. Usein niiden valmistajat käyttävät niistä erilaisia kiertoilmaisuja, sillä hybridi tuo ihmisille mieleen painavan ja epämukavan pomppukeppivirityksen.

        http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tuhansissa polkupyörissä voi olla vaarallinen etuhaarukka/1135252998774

        öö toi on maastopyörän haarukka ei hybridin...


      • ++++ kirjoitti:

        öö toi on maastopyörän haarukka ei hybridin...

        Miksi hybridien keulojen kohdalla tilanne olisi yhtään sen parempi? Pikemminkin se voi olla huonompi, kun valmistajalla ajattelevat, että ”se nyt on vain hybridikeula”.


      • ++++
        blaah kirjoitti:

        Miksi hybridien keulojen kohdalla tilanne olisi yhtään sen parempi? Pikemminkin se voi olla huonompi, kun valmistajalla ajattelevat, että ”se nyt on vain hybridikeula”.

        ei oo tainnut pahemmin hajota hybridejä kun et sellaista uutista löytänyt netistä


      • KVG!
        ++++ kirjoitti:

        ei oo tainnut pahemmin hajota hybridejä kun et sellaista uutista löytänyt netistä

        KVG

        Nyt keskustellaan lenkkipyöräksi sopivasta pyörästä, joten ei enää yhtään hybridejä tähän ketjuun.


      • älä osta
        todellako? kirjoitti:

        Onko nuo maatiepyörät nykyisin todellakin noin heikkoja? Siis esim. sellaiset kuten Bianchi Via Nirone jossa on hiilikuitua vain etuhaarukka ja muuten runko alumiinia?

        Hiilikuitu on hankala materiaali:
        http://cozybeehive.blogspot.com/2008_01_01_archive.html


      • lenkkkeilijä
        KVG! kirjoitti:

        KVG

        Nyt keskustellaan lenkkipyöräksi sopivasta pyörästä, joten ei enää yhtään hybridejä tähän ketjuun.

        Hybridi on juuri sopiva mainittuun käyttöön. Äsken avasin oman lenkkikauden 2012, hybridillä tietty.


      • KVG! kirjoitti:

        KVG

        Nyt keskustellaan lenkkipyöräksi sopivasta pyörästä, joten ei enää yhtään hybridejä tähän ketjuun.

        Tuo alkuperäisen kysyjän mainitsema Kona Dew Plus on tyypillinen hybridi eli alkuperäinen kysyjä miettii maantiepyörän lisäksi hybridiä. Kona Dew Plus tyyppistä pyörää.

        Lenkki pyöränä voi käyttää pyörää kuin pyörää. Se on vain kiinni ajajan asenteesta millaista pyörää käyttää lenkkipyöränä. Kuntoilla voi monen tyyppisellä pyörällä.


      • a.s kirjoitti:

        Tuo alkuperäisen kysyjän mainitsema Kona Dew Plus on tyypillinen hybridi eli alkuperäinen kysyjä miettii maantiepyörän lisäksi hybridiä. Kona Dew Plus tyyppistä pyörää.

        Lenkki pyöränä voi käyttää pyörää kuin pyörää. Se on vain kiinni ajajan asenteesta millaista pyörää käyttää lenkkipyöränä. Kuntoilla voi monen tyyppisellä pyörällä.

        Ei se nyt ihan tyypillinen ole. Se on jonkun verran maantiehenkisempi kuin yleensä. Ei ole joustokeuloja eikä säätökannattimia.

        Jostain syystä Dew-sarjassa on kahtena viime vuonna ollut kummallisen korkea ja lyhyt geometria.


      • Kuntoilija:

        Hybridit, joita Suomessa myydään, ovat skeidaa. Jos on paljon rahaa ja osaamista, voi rakentaa jostain 80-luvun Kleinin tai Tunturin rungosta hyvän työmatkatykin, mutta siitäkään ei ole lenkkipyöräksi.

        Lenkkipyörät voi jakaa raa'asti kahteen kategoriaan:
        - asfaltille ostat maantiepyörän (1000-3000€) ja
        - maastoon ostat joko jäykkäperäisen (1500-4000€) tai
        - täysjousto maasturin (2500-5000€).


      • blaah kirjoitti:

        Ei se nyt ihan tyypillinen ole. Se on jonkun verran maantiehenkisempi kuin yleensä. Ei ole joustokeuloja eikä säätökannattimia.

        Jostain syystä Dew-sarjassa on kahtena viime vuonna ollut kummallisen korkea ja lyhyt geometria.

        Tyypillisempää hybridiä kuin tuo Kona Dew Plus on jo vaikea löytää.


      • Kyyniekka
        Kuntoilija: kirjoitti:

        Hybridit, joita Suomessa myydään, ovat skeidaa. Jos on paljon rahaa ja osaamista, voi rakentaa jostain 80-luvun Kleinin tai Tunturin rungosta hyvän työmatkatykin, mutta siitäkään ei ole lenkkipyöräksi.

        Lenkkipyörät voi jakaa raa'asti kahteen kategoriaan:
        - asfaltille ostat maantiepyörän (1000-3000€) ja
        - maastoon ostat joko jäykkäperäisen (1500-4000€) tai
        - täysjousto maasturin (2500-5000€).

        Välineurheilijoita on joka lajissa, heiltä otetaan kate. Muut saavat lenkkipyörän reilusti alle tonnilla, Suomesta.


      • 18+17
        Kyyniekka kirjoitti:

        Välineurheilijoita on joka lajissa, heiltä otetaan kate. Muut saavat lenkkipyörän reilusti alle tonnilla, Suomesta.

        Lausuitpas raaan totuuden!


      • Kuntoilija:
        18+17 kirjoitti:

        Lausuitpas raaan totuuden!

        Kyllä minäkin tiedän, mistä alennusmyynneistä voi löytää pyörän alta tonnilla. Kun henkilö hakee ensimmäistä pyöräänsä, on edesvastuutonta väittää, että fillari ja tarvikkeet lähtisivät alta tonnin, vaikka olisi minkälaiset alennukset.

        Turvallisemman valinnan vasta-alkaja tekee varaamalla hankintaan pari tonnia. Muutama satanen varusteisiin ja puolitoista tonnia maantiepyörään. Ei tule tarvetta vaihtaa pyörää heti.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        a.s kirjoitti:

        Tyypillisempää hybridiä kuin tuo Kona Dew Plus on jo vaikea löytää.

        Jos ollaan teknisesti ihan tarkkoja, niin Dew-sarja ei ole hybridi. Hybridi on määritelmän mukaan maastopyörä, johon on vaihdettu maantiekomponentteja. Dew on KONA:n luokituksessa "asphalt" eli eurooppalaisemmin fitnesspyörä. Se ei ole ihan tyypillinen fitnesspyöräkään, koska pohjana on ollut cyclocrossari, ei maantiepyörä.

        Dew on hybridiä paremmin kaupunkiin sopiva yleispyörä, mutta en ostaisi sellaista lenkkipyöräksi. Suora tanko maantielenkeillä on pidemmän päälle epämielyttävä.


      • Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Jos ollaan teknisesti ihan tarkkoja, niin Dew-sarja ei ole hybridi. Hybridi on määritelmän mukaan maastopyörä, johon on vaihdettu maantiekomponentteja. Dew on KONA:n luokituksessa "asphalt" eli eurooppalaisemmin fitnesspyörä. Se ei ole ihan tyypillinen fitnesspyöräkään, koska pohjana on ollut cyclocrossari, ei maantiepyörä.

        Dew on hybridiä paremmin kaupunkiin sopiva yleispyörä, mutta en ostaisi sellaista lenkkipyöräksi. Suora tanko maantielenkeillä on pidemmän päälle epämielyttävä.

        Pyörän valmistajat luokittelevat pyöränsä markkinointitarkoituksen mukaan. Hybridi mikä hybridi kutsuttiin sitä vaikka "asphalt" tai fitnesspyöräksi.

        "Hybridi on määritelmän mukaan maastopyörä, johon on vaihdettu maantiekomponentteja." Nyt ollaan hukassa ja aika pahasti. Yksi kysymys oletko koskaan nähnyt maastopyörää? Siis ihan oikeasti.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        a.s kirjoitti:

        Pyörän valmistajat luokittelevat pyöränsä markkinointitarkoituksen mukaan. Hybridi mikä hybridi kutsuttiin sitä vaikka "asphalt" tai fitnesspyöräksi.

        "Hybridi on määritelmän mukaan maastopyörä, johon on vaihdettu maantiekomponentteja." Nyt ollaan hukassa ja aika pahasti. Yksi kysymys oletko koskaan nähnyt maastopyörää? Siis ihan oikeasti.

        Hybridin määritelmä on maastopyörä, johon on vaihdettu maantiepyörän komponentteja. Fitness (EUR)/asphalt(USA) taas on maantiepyörä suoralla tangolla. Eli geometria on täysin eri.

        Täysin toinen asia on, mitä Suomessa myydään hybrideinä. Pääosa niistä on huonolaatuisia trekking-pyöriä. Sana hybridi on suomalaisessa pyöräkaupassa varoitusmerkki: älä osta.

        Oikea hybridi voi olla hyvä esimerkiksi työmatkapyöränä. Harvalla kuitenkaan on 80-luvun Tunturin tai Kleinin runkoa, josta voisi tehdä työmatkatykkiä. Kesällä näin yhden maasturin kuiturungon muunnettuna työmatkapyöräksi. Kiinostava, ei sopiva lenkkipyöräksi ja hintaa veikkaisi olleen 2000€.


      • Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Hybridin määritelmä on maastopyörä, johon on vaihdettu maantiepyörän komponentteja. Fitness (EUR)/asphalt(USA) taas on maantiepyörä suoralla tangolla. Eli geometria on täysin eri.

        Täysin toinen asia on, mitä Suomessa myydään hybrideinä. Pääosa niistä on huonolaatuisia trekking-pyöriä. Sana hybridi on suomalaisessa pyöräkaupassa varoitusmerkki: älä osta.

        Oikea hybridi voi olla hyvä esimerkiksi työmatkapyöränä. Harvalla kuitenkaan on 80-luvun Tunturin tai Kleinin runkoa, josta voisi tehdä työmatkatykkiä. Kesällä näin yhden maasturin kuiturungon muunnettuna työmatkapyöräksi. Kiinostava, ei sopiva lenkkipyöräksi ja hintaa veikkaisi olleen 2000€.

        Pyörien nimitys kikkaiku näyttää olevan yksi tärkeimmistä asioista. Hybridi kuin hybridi tai pyörä kuin pyörä. Lopulta ei ole väliä miksi mitäkin pyörää kutsutaan. Pääasia on se, että pyörän käyttäjä löytää itselleen sopivan pyörän kutsuttiin sitä sitten millä nimellä tahansa ja oli siinä minkä pyörän osia tahansa. Pitää aina pyörää itselle ostaessa muistaa se, että pyörä ostetaan itselle eikä kaverille. On aivan sama millä nimellä sitä markkinoidaan tai mikä mielikuva tietyllä tai tietyillä henkilöllä on pyörän tyypistä.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        a.s kirjoitti:

        Pyörien nimitys kikkaiku näyttää olevan yksi tärkeimmistä asioista. Hybridi kuin hybridi tai pyörä kuin pyörä. Lopulta ei ole väliä miksi mitäkin pyörää kutsutaan. Pääasia on se, että pyörän käyttäjä löytää itselleen sopivan pyörän kutsuttiin sitä sitten millä nimellä tahansa ja oli siinä minkä pyörän osia tahansa. Pitää aina pyörää itselle ostaessa muistaa se, että pyörä ostetaan itselle eikä kaverille. On aivan sama millä nimellä sitä markkinoidaan tai mikä mielikuva tietyllä tai tietyillä henkilöllä on pyörän tyypistä.

        Jep! Lisäksi kannattaa muistaa, että 95% kaupan myyjistä myy sinulle sen pyörän, jota sattuu eniten olemaan varastossa, ei sen, mitä tarvitset. Pääosin sinulle pyritään myymään huonolaatuisia trekking-pyöriä, vaikka myyjä kirkkain silmin väittääkin myyvänsä hybridiä.

        Yhdelle työkaverille kävi juuri noin. Nyt hän on vuoden ajellut sillä töihin ja tuntuu, että häntä harmittaa joka kuukausi enemmän. Työkaveri oli kertonut kaupassa, minkälaiseen käyttöön pyörä tulee. Asiallinen myyjä olisi myynyt noilla spekseillä crossarin, mutta kaveri kusetettiin ostamaan trekkingpyörä hyppykepillä.

        Odotan mielenkiinnolla, lähteekö nykyisestä ensin keula ja vähän muuta vaihtoon, vai ostaako hän suoraan uuden pyörän. Ennen joulua oli keskustelua kuitu- ja teräskeuloista.


    • Vilkaise nuo

      Pyorahuolto.comlla on vielä muutama viimevuotinen Spessun maantiepyörä hajakokoja ja -malleja.

      • Myös!

        Samoin Kauppaveljillä


      • tattti

        Onhan nuo pyörät kestäviä?


    • CorratecOnHyvä

      Ostin corratecin hybridi pyörän ja toiminut jo muutaman tuhannen kilometriä aivan loistavasti! En enää ikinä vaihtaisi konaan joka vääntyi kuin rautalanka ajossa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5086
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3616
    3. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2993
    4. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2985
    5. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      9
      2896
    6. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2343
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

      Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

      Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1770
    9. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

      Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      135
      1639
    Aihe