Wehalle + muille raamatun "tietäjille" ehkäisemättömyyskysymys

sisältäpäin

Mihin perustuu ehkäisemättömyysoppi, itse en ainakaan löydä sille todellista raamatullista perustaa?

Entä miksi vl-uskomme sallii hedelmöityshoidot, jossa puututaan Jumalan säätämään kohtaloon, saadaanko lapsia vai ei? Ennen hedelmöityshoidon keksimistä todettiin, kun joku pariskunta ei saanut lapsia, että siihenkin osaan on tyydyttävä, että senkin on Jumalan säätämä ja tarkoittama, että siihen avioliittoon ei lapsia siunata.

Toivoisin asiakirjoituksia, en Melperin tyylisiä "s**ta*isia valheoppi -revityksiä. Ne ei rakenna todellista keskustelua ja pohdiskelua. Olen miettinyt itse näiden asioiden kanssa ja kaipaan laajempaa näkemystä kuin mitä itsellä asiaan on.

11

171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisältäpäin

Mahtoi olla mykistävä kysymys, niin kuin arvelinkin...

• etsivä-xx

myksitävää on aika jolloin vastusta odottelet. Eiköhän olisi aika olla unten mailla. itse odottelen vain että tämä rakettien räiske rauhoittuu sen verran että saa nukuttua.

• sisältäpäin
        etsivä-xx kirjoitti:

myksitävää on aika jolloin vastusta odottelet. Eiköhän olisi aika olla unten mailla. itse odottelen vain että tämä rakettien räiske rauhoittuu sen verran että saa nukuttua.

"...myksitävää on aika jolloin vastusta odottelet. Eiköhän olisi aika olla unten mailla...

Kellä on, kellä ei. On yötyöläisiäkin ja myös yö"kyöpeleitä", niin kuin ennen vanhaan sanottiin, tässä maassa...

Kommenttini liittyi todellisuuteen. Vl-oppimme ehkäisemättömyyden ehdottomuus, edes selibaattia käyttäen, on niin heikosti perusteltavissa Jumalan sanan pohjalta, että kaikki wehat, trimcatit ynnä muut raamatun tuntijat vaikenevat. Kun ei tiedä, menee suut suppuun.

Vähän sama asia kuin 60-70 -luvulta peräisin oleva televisiokielto, joka nyt yhtäkkiä OV:n mukaan onkin luvallinen muissa kuin lapsiperheissä. "...Lasten takia olemme kieltäytyneet television hankkimisesta..." -OV toteaa.

Ilmeisesti nekin aikuiset jotka hankkivat aikoinaan television ja joilla ei ollut lapsia, jotka pakanoiksi ja publikaaneiksi heitettiin tv:n hankinnan takia, olivatkin lapsia. Niin, onhan se niinkin, että lasten on Jumalan valtakunta. Aivan, sitähän OV tarkoitti, että hänkin on yksi lapsi monista, joten itseään on suojellut kun tv:n hankkimista ei ole hyväksynyt.

• etsivä-xx

Sisältäpäin pitäisihän sen olla selvää, että yhden yhtäkään lasta ei synny jos Jumala ei luo uutta elämää.
      Terveydenhoidosta, mihinkäs sen rajan vedät? Onko sallittua leikata umpisuoli mutta ei esim. edometrioosia joka aihettaa sekä lapsettomuutta että vatsakipuja. Saatko ylipäätään hoitaa sairautta. Hedelmättömyyttä voi siis hoitaasiinä missä muutakin.

Mutta etiikan kysmys jota tarkoitat liittyy siis munasolun hedelmöittämiseen kohdun ulkopuolella tai vieraiden siittiöiden tai munasolujen käyttöön. Siellä tullankin todella vaikeiden asioiden rajalle. Oman puolison solut lienevät ok jos ylimääräisiä alkioita ei tuoteta.

"kun joku pariskunta ei saanut lapsia, että siihenkin osaan on tyydyttävä, että senkin on Jumalan säätämä ja tarkoittama, että siihen avioliittoon ei lapsia siunata."

Onneksi olen nuoruuteni elänyt toisessa maailmassa enkä ole noin kovalta kuulostavaan kommenttiin törmännyt. On joutunut hyvksymään sen että en todennäköisesti koskaan saa lapsia, kun lääketieteellinen totuus minulle selvisi. Nöyrtymään jouduin ja rukoilemaan Jumalalta että tapahtukoon hänen tahtonsa mutta antakoon minulle voimia hyväksyä se. Sitten kaiken todennäköidyyden vastisesti sain kaipaamani lapsen. Koeputkilapsia ei siihen aikaan vielä ollut eikä siitä minun tapauksessani kaiketi olisi apua ollutkaan. Se mikä tässä edellä olevassa lauseessa särähtää oli "lapsia siunata". Lapsi on Jumalan lahja mutta jotenkin lauseesta tulee se käsitys että ajatellaan että liitto ei ole Jumalan siunaama.

• sisältäpäin

Kiitos vastauksestasi, vaikka pääkysymykseen et vastannutkaan (ehkäisemättömyyskysymys)

"...Sisältäpäin pitäisihän sen olla selvää, että yhden yhtäkään lasta ei synny jos Jumala ei luo uutta elämää..."

Tuliko kirjoituksestani sitten kuva, ettei tuo olisi selvää? Peruskysymys liittyy siihen, onko oikein lääketieteellisin keinoin vaikuttaa siihen, saammeko lapsia vai emme (hedelmöityshoito /ehkäisy /selibaatti). Miten on raamatun eli Jumalan sanan mukaan?

"...lisääntykää ja täyttäkää maa..." ei mielestäni ole perustelu esim. sille, että lapsia oli hankittava liittoon kaikki ne "lahjana saadut" 15 vaikka puolison henkisen romahduksen takia lapsia joutui huostaan otettavaksi jo 10 lapsen syntymän jälkeen...

Tai kun puhkiväsynyt ja umpikujaan ajautunut suurperheen äiti tekee itsemurhan, niin kuin siinä "ainoa oikea Jumala" -elokuvassa...

• On ollut varmalta taholta tietoa, ettei VL- ihmiset aina jaksa ottaa kaikkia Jumalan lapsia vastaan. Kun äiti pukee vaikkapa 6 pientä lasta tai vähempikin, on siinä aika työ jo pelkästään siinä. Sitten voi olla joku, joka ei saa olleenkaan noita suloisia Jumalan lahjoja, vaikka kuinka haluaisi. Aika merkillinen asia.

Sitten kun on noita elämänohjeita, niin ei niitäkään jakseta aina pitää. Minä en mollaa, vaan olen ihan rehlinen. Ehkä siinä sitten tulee synnin pois panemista.

• ehkäisevä!
        weha kirjoitti:

On ollut varmalta taholta tietoa, ettei VL- ihmiset aina jaksa ottaa kaikkia Jumalan lapsia vastaan. Kun äiti pukee vaikkapa 6 pientä lasta tai vähempikin, on siinä aika työ jo pelkästään siinä. Sitten voi olla joku, joka ei saa olleenkaan noita suloisia Jumalan lahjoja, vaikka kuinka haluaisi. Aika merkillinen asia.

Sitten kun on noita elämänohjeita, niin ei niitäkään jakseta aina pitää. Minä en mollaa, vaan olen ihan rehlinen. Ehkä siinä sitten tulee synnin pois panemista.

Eikö Lutherilla ole mitään opetusta asiasta?
        Sinähän vetoat usein hänen sanoihinsa.

• sisältäpäin

Niin, tämä on niitä vl-uskomme tabuja, jotka on saatu iskostettua niin syvälle ihmisten mieliin, että siitä on tullut päivänselvyys ja uskomisen mittari, emmekä ole osanneet kyseenalaistaa sen oikeellisuutta ja raamatun sanan mukaisuutta. Esimerkiksi minä itse en nuoruudessani osannut edes kyseenalaistaa asiaa, uskoin sokeasti niin taitavasti puhujaveljien ilmaiseman asian. Ei tullut mieleenkään tutkistella asiaa siltä kantilta, onko asia todellakin niin...

• etsivä-xx

Tabuna en ole sitä pitänyt mutta asiana, johon ei ole yksiviivasita vastausta, kuten ei ole muutoinkaan kysymykseen siitä, mikä on Jumalan tahto ihmisen elämässä. Se ei ainakaan ole lain viidakko vaan jotakin mikä selviää, kun kiinnittää uskon silmän sinne ristille. Kun siihen luottaa, vastaukset tulevat vastaan suoraan Raamatun sanasta.

Mitään ennalta luotua lapsivarastoa ei ole olemassa. Jumalan tahdon mukaan tai sitä vastaan toimiminen ratkeaa muilla peurusteilla kuin murhalla, jos ei ole abortista kyse. Luterilasien opin perusta on se, että luominen ei ole kerran tapahtunut vaan jatkuvaa toimintaa sekä että Jumala on ennalta tiennyt miten ihminen toimii. Se ei kuitenkaan luterilaisen opin mukaan ole ennalta määrätty kohtalo, johon ihmisen omat uskoon liittyvät asiat vaikuttavat. Vain Jeesus on Raamatun mukaan ollut olemassa ennen aikojen alkua.

Jumalan tahto näkyy ehkäisykysymyksessä ainakin niin, että ei ole kyse siitä, onko joku väline tai toimenpide synti. Kyse on siitä onko toteutettu Jumalan tahtoa vai ei. Ei siis siitä, onko tapettu joku vai ei. Silloin nimittäin ollaan leikkimässä arvausleikkiä Jumalan kanssa, arvaa montako lasta olin ajatellut että saisit, jos arvaat väärin olet syntinen tai jos arvaat väärin ja kuolet, pelaatko venäläistä rulettia. Usko ei ole tätä vaan Jumalan tahdon toeuttamista niillä armolahjoilla, joita on suotu. Terveyskin on armonlahja, kaikille ei ole annettu sitäkään samalla mitalla. Oman mittansa mukaan ihminen kuitenkin elää. Ihmisellä on mahdollisuus todeta Jumalan tahto täytetyksi sen sisimmässä merkityksessä vapaana armon lapsena.

1. Kor. 12:
        4 Armolahjoja on monenlaisia, mutta Henki on sama. [Room. 12:6-8 : Ef. 4:4; Hepr. 2:4]
        5 Myös palvelutehtäviä on monenlaisia, mutta Herra on sama. [Ef. 4:11]
        6 Jumalan voiman vaikutuksia on monenlaisia, mutta hän, joka meissä kaikissa kaiken vaikuttaa, on sama. [Ef. 4:6]
        7 Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin erityisellä tavalla, yhteiseksi hyödyksi. [1. Kor. 14:26; Ef. 4:12]
        8 Yhden ja saman Hengen voimasta toinen saa kyvyn jakaa viisautta, toinen kyvyn jakaa tietoa,
        9 toiselle sama Henki suo uskon voiman, toiselle parantamisen lahjan, [Mark. 16:18 ]
        10 joku saa voiman tehdä ihmeitä, joku profetoimisen lahjan, joku kyvyn erottaa eri henget toisistaan, joku kielillä puhumisen lahjan, joku taas kyvyn tulkita tällaista puhetta. [Room. 12:6; 1. Kor. 13:1,2]
        11 Kaiken tämän saa aikaan yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo. [Room. 12:3; 1. Kor. 7:7]

Toisaalla kehoitetaan kuitenkin armolahjoihin liittyen olemaan tuomitsematta muita heidän lahjojensa tai niiden puutteen vuoksi.

Room. 12:
        6 Meillä on saamamme armon mukaan erilaisia armolahjoja. Se, jolla on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan kuin hänellä on uskoa. [1. Kor. 12:4-11 : Ef. 4:11; 1. Piet. 4:10,11]
        7 Palvelutehtävän saanut palvelkoon, opetustehtävän saanut opettakoon, [1. Tim. 4:16]
        8 rohkaisemisen lahjan saanut rohkaiskoon. Joka antaa omastaan, antakoon pyyteettömästi; joka johtaa, johtakoon tarmokkaasti; joka auttaa köyhiä, auttakoon iloisin mielin. [2. Kor. 9:7]
        9 Olkoon rakkautenne vilpitöntä. Vihatkaa pahaa, pysykää kiinni hyvässä. [2. Kor. 6:6; 1. Piet. 1:22]
        10 Osoittakaa toisillenne lämmintä veljesrakkautta, kunnioittakaa kilvan toinen toistanne. [Gal. 5:26; Fil. 2:3; 1. Tess. 4:9]
        11 Älkää olko velttoja, olkaa innokkaita, palakoon teissä Hengen tuli, palvelkaa Herraa. [Ap. t. 18:25; Ilm. 3:15]
        12 Toivokaa ja iloitkaa, ahdingossa olkaa kestäviä, rukoilkaa hellittämättä. [Room. 15:13 | Room. 5:3 | Ef. 6:18; Kol. 4:2; 1. Tess. 5:17]
        13 Auttakaa puutteessa olevia pyhiä, osoittakaa vieraanvaraisuutta. [Room. 16:1; Hepr. 13:2; 1. Piet. 4:9]
        14 Siunatkaa niitä, jotka teitä vainoavat, siunatkaa älkääkä kirotko. [Matt. 5:44 ]
        15 Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa. [Sir. 7:34,35; Luuk. 1:58]
        16 Olkaa keskenänne yksimielisiä. Älkää pitäkö itseänne muita parempina, vaan asettukaa vähäosaisten rinnalle. Älkää olko omasta mielestänne viisaita. [Room. 15:5 | Ps. 131:1 | Sananl. 3:7; Jes. 5:21]
        17 Älkää maksako kenellekään pahaa pahalla, vaan pyrkikää siihen, mikä on hyvää kaikkien silmissä. [Matt. 5:39 | 2. Kor. 8:21; Fil. 4:8; 1. Tim. 3:7]
        18 Jos on mahdollista ja jos teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien kanssa. [Matt. 5:9; 2. Tim. 2:24; Hepr. 12:14]
        19 Älkää ottako oikeutta omiin käsiinne, rakkaat ystävät, vaan antakaa Jumalan osoittaa vihansa. Onhan kirjoitettu: "Minun on tuomio, minä maksan tekojen mukaan" -- näin sanoo Herra.
        20 Edelleen sanotaan: "Jos vihamiehelläsi on nälkä, anna hänelle ruokaa, jos hänellä on jano, anna juotavaa. Näin keräät tulisia hiiliä hänen päänsä päälle." [Sananl. 25:21,22]
        21 Älä anna pahan voittaa itseäsi, vaan voita sinä paha hyvällä. [Ps. 50:16-20; Matt. 23:3 : 1. Sam. 24:18]

• Siitos kiitos

Antakaa lapsien tulla, älkääkä ehkäiskö, sillä sen kaltainen on Jumalan valtakunta

• päivän paras

Heh, heh, heh!!!

Tuo oli kyllä paras Raamatun väärin tulkinta, mitä olen koskaan lukenut!!

Tuossahan ei puhuta mitään ehkäisystä tai lapsen hankkimisesta!!!

Tuollaisella perustelulla voisi pedofiili perustella lapsen päästämistä
        luokseen!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      1484
    2. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      57
      1435
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      107
      1125
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      121
      1081
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      76
      746
    6. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      168
      701
    7. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      139
      653
    8. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      572
    9. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      370
      568
    10. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      515
    Aihe