Olen 72v iältäni ja painan 84kg ja olen vain 150cm pitkä, Minulla on hengen ahdistusta ja sydämen vajaatoimintaa. Minä en ole lihonut äkkiä, vaan paino on tulut vähitellen. Kilo ja vuosi vauhtia.
Olen yrittänyt kävellä kahdenkilometrin lenkin päivittäin rollaatolin kanssa tai talvisin työntää potkuria. Joudun lepäämään välillä, ja silloin istun potkurissa tai rollaatorissa, mutta ulkoilu tuntuu oikealle kuitenkin. Voisiko joku auttaa mummoa pääsemään ylimääräisestä taakasta?
Mitä pitäisi syödä ja mitä ei?Ja missä järjestyksessä?
Voiko näin vanha mummo vielä saada painonsa kondikseen?
2
70
Vastaukset
- ...
Terveydenhoidon ammattilaiset voivat auttaa sinua. Koska sinulla on sydämen vajaatoiminta, et saa noudattaa aivan samoja laihdutusohjeita kuin terveet ihmiset. Vajaatoiminnan oireillessa ei saisi harrastaa kuin hyvin kevyttä liikuntaa eikä saisi hengästyä niin että puuskuttaa. Voi myös olla, että ainakin osa ylipainostasi on vajaatoiminnan aiheuttamaa nesteturvotusta, ja se lähtee lääkitystä muuttamalla.
Sinulla on varmasti jonkinlainen hoitokontakti, ainakin omalääkäri ja -sairaanhoitaja. Heiltä saat parhaat neuvot niin painonpudotukseen kuin sairautesi hoitoonkin. - Vanha Jojo
Tutustupa Kunnossa kaiken ikää -kalenteriin, sen ruokasuositukset sopivat varasti sinullekin. Liikuntasuositukset sen sijaan on tehty terveille, joten niistä kannattaa keskustella terveydenhoidon ammattilaisten kanssa.
KKI-kalenteri neuvoo muuttamaan ruokatottumuksia hitaasti, vähän kerrallaan eikä liian jyrkästi, koska äkkikäännöksistä harvoin tulee elinikäisiä tapoja. Tärkeintä on syödä säännöllisesti ja paljon kasviksia sekä joka aterialla proteiinia, joka pitää parhaiten nälkää.
http://www.kki.likes.fi/pages/UserFiles/File/Materiaalit/Tartu_tilaisuuteen.pdf
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial131693Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1351679Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2561212Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221088Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2101066- 285955
- 128939
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt3897Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks49868- 10865