Voiko näin vanha mummo vielä saada painonsa kondikseen?

!939 syntynyt mummo

Olen 72v iältäni ja painan 84kg ja olen vain 150cm pitkä, Minulla on hengen ahdistusta ja sydämen vajaatoimintaa. Minä en ole lihonut äkkiä, vaan paino on tulut vähitellen. Kilo ja vuosi vauhtia.

Olen yrittänyt kävellä kahdenkilometrin lenkin päivittäin rollaatolin kanssa tai talvisin työntää potkuria. Joudun lepäämään välillä, ja silloin istun potkurissa tai rollaatorissa, mutta ulkoilu tuntuu oikealle kuitenkin. Voisiko joku auttaa mummoa pääsemään ylimääräisestä taakasta?

Mitä pitäisi syödä ja mitä ei?Ja missä järjestyksessä?

2

70

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Terveydenhoidon ammattilaiset voivat auttaa sinua. Koska sinulla on sydämen vajaatoiminta, et saa noudattaa aivan samoja laihdutusohjeita kuin terveet ihmiset. Vajaatoiminnan oireillessa ei saisi harrastaa kuin hyvin kevyttä liikuntaa eikä saisi hengästyä niin että puuskuttaa. Voi myös olla, että ainakin osa ylipainostasi on vajaatoiminnan aiheuttamaa nesteturvotusta, ja se lähtee lääkitystä muuttamalla.

Sinulla on varmasti jonkinlainen hoitokontakti, ainakin omalääkäri ja -sairaanhoitaja. Heiltä saat parhaat neuvot niin painonpudotukseen kuin sairautesi hoitoonkin.

• Vanha Jojo

Tutustupa Kunnossa kaiken ikää -kalenteriin, sen ruokasuositukset sopivat varasti sinullekin. Liikuntasuositukset sen sijaan on tehty terveille, joten niistä kannattaa keskustella terveydenhoidon ammattilaisten kanssa.

KKI-kalenteri neuvoo muuttamaan ruokatottumuksia hitaasti, vähän kerrallaan eikä liian jyrkästi, koska äkkikäännöksistä harvoin tulee elinikäisiä tapoja. Tärkeintä on syödä säännöllisesti ja paljon kasviksia sekä joka aterialla proteiinia, joka pitää parhaiten nälkää.

http://www.kki.likes.fi/pages/UserFiles/File/Materiaalit/Tartu_tilaisuuteen.pdf

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      13
      1693
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      135
      1679
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      256
      1212
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1088
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      210
      1066
    6. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      955
    7. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      128
      939
    8. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      3
      897
    9. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      49
      868
    10. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      10
      865
    Aihe