Sekalaista selitystä uuteen ketjuun.
Vuokrasin mökin saaristosta jouluksi loviisasta. (mielenkiintoinen juttu säiden kannalta)
Mukana oli mm. tyttären sarpei, tsihu gismo ja meitsin Herra Karppinen. Aika paljon koiria ottaen huomioon muun häslingin. Onneksi oli mukana sarppari -luotto koira.
Tämä tyttären uusi koira gismo on 1.v uros tsihumixi, joka painaa 1.2kg. Aivan loistava heppu.
Hyvä käytöksinen kv-koira, jonka ottaisin omaksi vaikka heti. Koira oli niin pieni, että Herra Karppinen ei edes noteerannut koko kirppua, vaan keskitti mielenkiinnon sarppariin.
Pitkästä aikaa hämmästelin sarpparin käytöstä, lähinnä sen eleitä ja hallintaa miten se paapoi ja hallitsi kärsivällisesti muita koiria ja tilanteita. Koira oli oikea koiramaailman "nanny".
Selkeä auktoriteetti, joka kärsivällisesti ohjasi ja elehtien huokuen hillitöntä itsevarmuutta. Mukavaa seurattaa. Ihailtava yksilö.
Teki hyvää miettiä kaikessa rauhassa myös, mitä seuraavaksi akkakebnekaisen tilalle. Viitaten vielä vanhoihin pikkukoira keskusteluihin, olen selättänyt omalta osalta monta "mörköä" ja turhaa legendaa mitä nämä kirput saavat osakseen kantaa.
Sitä kuitenkin sitten törmäsi ihan muihin asioihin, joita ei olisi edes odottanut...pieniin lipsumisiin jne...saa olla tarkkana monessa ja on hieman itseäkin kontroloitava. Eniten ehkä on hämmentänyt tuo tirppanan menettämisen vaikeus tai sen hyväksyntä. Normaalisti olen aika realisti niissä asioissa. Ei pysty edes kuvia katsomaan..
Viime vuosi oli aika mukavan vaihderikas, kiitos tirppanoiden. Toi ihan uutta jo nähdyksi luultuun.
Mitähän tämä vuosi tuo tullessaan?......No ainakin uuden koiran ja sen mukana uudet kujeet.
Muistilapuksi aijemmat ketjut.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10002758 Jupinaa
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9856823 Sitä&Tätä
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9889797 Luonnemääritelmiäkö?
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9949026 Tietoa vai huuhaata?
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9526233 Näistä on tulossa arkipäivää
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9583140 Laiminlyödäänko pientenkoirien
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10054970
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10088540
(Tsemppiä vielä molossile.)
.
156
300
Vastaukset
- canis.familiaris
Niin piti lisätä , että sharpparin osaa ei auttanut tai helpotttanut yhtään se, että tulopäivänä alkoi juoksut ja kaksi "urosta" luuli asiaa joululahjaksi. Koskaan en ole nähnyt, miten hyvin voi narttu asian hoitaa, kun ajatellaan miten rasittavia urokset voi olla näissä asioissa. Ei rasittanut asia tällä kertaa. Ei voi kyllästyä kehumaan tätä yksilöä...(muita ehkä siellä)
- canis.familiaris
Kävelin tänään aamulla 18km Herra Karppisen kanssa. Käveltiin taajamassa, ulkoilualueella, kaupungilla jne..vastaan tuli neljä koiraa, Yksi ranskin, ja villakoira sekä porvoon-noutaja. Ihme ja kumma ohitukset meni hyvin, ei räkyttämistä..Outoa.
Nyt vedetään tarkoituksella hihnassa vaihtelevassa maastossa, kun Karppiselle tuo nenän käyttö on tärkeää. Nenä maassa yli kolmetuntia, niin nyt on koira "hieman" väsähtänyt.
Tämän koiran kanssa en todennnäköisesti lähde tekemään mitään erikoista, paitsi kettujuttuja syksyllä, muuten tyytyy niin vähään ja nauttii vain olemisesta. Saa nyt nähdä, mitä uusi koira tuo mahdollisesti tilanteeseen..
Tuo mukavuuden haluinen karppinen vain voi tuoda hieman pään vaivaa, kun tottuu saamaan "huomion" ja kun lisätään, että tuntee arvonsa, niin..
Meinaako molossi lisätä karvapäiden lukumäärää lähiaikoina?- kaiqwa
PK-koiria, koulutettavia, kv.koiria jne..ihmeellistä, että en ole kertaakaan törmännyt pomo-koiraan. En edes armeijassa. Miksi?
Koska itse olet luonteeltasi pomokoira. - kaiqwa.
kaiqwa kirjoitti:
PK-koiria, koulutettavia, kv.koiria jne..ihmeellistä, että en ole kertaakaan törmännyt pomo-koiraan. En edes armeijassa. Miksi?
Koska itse olet luonteeltasi pomokoira.Tarvitaanko niitä jos kouluta koiraa. Mihin?
Sinun pitää ymmärtää laumaeläimesi viestintä. molossi on noin kolme vuotta etsinyt ulkomailta koiraa sopivista linjoista...
Että katotaan,koska löytyy.Nyt on ollut vähän paussia,kun tietyistä syistä ollut vähän kohmeessa :/
ps.Tämä on kyllä ihan omituista.Minulla näkyy tämä ketju vasta nyt o_O Ihmettelin mikä kärpäsen paska oli näytöllä(otsikko),mutta se olikin topiikki,jota ei ollut näkynyt.
Ymmärtäisköhän joku viisaampi,mikä ihmeen juttu tällainen on?- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
molossi on noin kolme vuotta etsinyt ulkomailta koiraa sopivista linjoista...
Että katotaan,koska löytyy.Nyt on ollut vähän paussia,kun tietyistä syistä ollut vähän kohmeessa :/
ps.Tämä on kyllä ihan omituista.Minulla näkyy tämä ketju vasta nyt o_O Ihmettelin mikä kärpäsen paska oli näytöllä(otsikko),mutta se olikin topiikki,jota ei ollut näkynyt.
Ymmärtäisköhän joku viisaampi,mikä ihmeen juttu tällainen on?Juu, se on gurujen portti, eli etsivä löytää ja loput jää..heheh
P.s
Jagster eli Jakke Lehtonen on suomen ainoa aito koiraguru..... canis.familiaris kirjoitti:
Juu, se on gurujen portti, eli etsivä löytää ja loput jää..heheh
P.s
Jagster eli Jakke Lehtonen on suomen ainoa aito koiraguru.....P.s. c.fguru,nyt perjantai siiderit vähemmälle :D
Osaisko muuten nasse-tante tai joku muu sanoa,että mistä noita kuvia sitten otetaan?Saako ne suoraan omista tiedostoista vai pitääkö niitä johonkin ensin siirtää?
Ja saako niitä prohviiliin niin,että ei tule mihinkään mitään tietoja näkyviin sitten ym.ym.ym.
Olen todella tietokonenörtti...- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
P.s. c.fguru,nyt perjantai siiderit vähemmälle :D
Osaisko muuten nasse-tante tai joku muu sanoa,että mistä noita kuvia sitten otetaan?Saako ne suoraan omista tiedostoista vai pitääkö niitä johonkin ensin siirtää?
Ja saako niitä prohviiliin niin,että ei tule mihinkään mitään tietoja näkyviin sitten ym.ym.ym.
Olen todella tietokonenörtti..."P.s. c.fguru,nyt perjantai siiderit vähemmälle"...heh viimeisin siideri -93, joten ei pitäisi vaikuttaa hehh.."Ei näissä bileissä piiimällä pärjää"..vai miten se meni.
Meitsillä, tuo profiili kuva meni niin, että klikkasin asetuksissa omaa kuvaa ja siitä polku mistä haet sen omalta koneelta. Ok ja aseta profiili kuvaksi.
"Ja saako niitä prohviiliin niin,että ei tule mihinkään mitään tietoja näkyviin sitten ym.ym.ym"..juu kopioi vain sen kuvan, ei muuta. Ennen asettamista kuvan saa vielä todella simppelisti rajattua...Jopa minä sain sen tehtyä ja välillä vaihdettua. canis.familiaris kirjoitti:
Juu, se on gurujen portti, eli etsivä löytää ja loput jää..heheh
P.s
Jagster eli Jakke Lehtonen on suomen ainoa aito koiraguru.....Onko Jagster se vinttikoiraihminen?
Mä luulin, että cf laittoi otsikkoon tuon pelkän pisteen sen vuoksi, ettei kukaan perjantaisiidereitä juonut vahingossakaan osu siihen ja tule tänne chattaamaan. :P- nasse-tante
molossi kirjoitti:
P.s. c.fguru,nyt perjantai siiderit vähemmälle :D
Olen todella tietokonenörtti...Juurikin niin ku cf asian esitti eikä niihin mitään tietoja tuu näkyviin. Eihän? Mullakin on toi atk-ajokortti ajamatta. Ihan niin kun kaikki muutkin ajokortit, tosin ala-asteella ajettiin käsityötunnilla ompelukone ajokrtit =).
- canis.familiaris
putkiaivoinen_kissa kirjoitti:
Onko Jagster se vinttikoiraihminen?
Mä luulin, että cf laittoi otsikkoon tuon pelkän pisteen sen vuoksi, ettei kukaan perjantaisiidereitä juonut vahingossakaan osu siihen ja tule tänne chattaamaan. :PJuu jägster on vinttikoira ihminen. Vinttikoira ja kaikkienkoirien guru.
"Mä luulin, että cf ..." taisi toimia, kun sai tsättäillä pitkään ihan itselleen.
"Eihän?..."..hehe ei ei...=/\ - canis.familiaris
molossi kirjoitti:
molossi on noin kolme vuotta etsinyt ulkomailta koiraa sopivista linjoista...
Ymmärtäisköhän joku viisaampi,mikä ihmeen juttu tällainen on?"ulkomailta koiraa sopivista linjoista."...mistä päin?
nasse-tante kirjoitti:
Juurikin niin ku cf asian esitti eikä niihin mitään tietoja tuu näkyviin. Eihän? Mullakin on toi atk-ajokortti ajamatta. Ihan niin kun kaikki muutkin ajokortit, tosin ala-asteella ajettiin käsityötunnilla ompelukone ajokrtit =).
Onneksi ei tarvinnut edes yrittää käsityötunnilla mitään ajokorttia.Sukatkin kutoi äiskä salaa kotona loppuun,öh.Siirryinkin sitten poikien kanssa veistopuolelle ja johan alkoi skulata :D
Just syksyllä päättelin viimekesän rempat eli vasara ja naulat pysyy vieläkin händys.canis.familiaris kirjoitti:
"ulkomailta koiraa sopivista linjoista."...mistä päin?
Itä-blokin muutamasta maasta olen seuraillut muutamaakin kasvattajaa sillä silmällä.
- canis.familiaris
tuota.....??
- Mustin murre
Hau hau!
Koiruus on keksinyt uuden kujeen... välillä kun menen toiseen huoneeseen ja laitan oven kiinni perässäni, koiruus käy aukaisemassa ei sitä ovea, jonka olen laittanut kiinni, vaan sen vieressä olevan oven.
Luulen, että tuota tapahtuu niinä päivinä, kun on tavanomaista hellyydenkaipuisempi. Tietää, etten halua sitä seurakseni siihen huoneeseen, jonka oven laitan kiinni ja kun tietää, ettei saa, avaa viereisen oven. Näin sen tulkitsen, lienenkö oikeassa?
Ps. Onko tällä palstalla nykyisin aiempaa enemmän trolleja ja kuvittelenko minä vain...- nasse-tante
Trolli? Valase tyhmää... Mulle tulee mieleen peikko jolla kirkkaan vihreä tukka, muodissa lastenkesken joskus '90 luvulla. Mulla menee toi bitti-slangi ihan ohi
- canis.familiaris
Vai pyrkiikö ohjaamaan johonkin toiseen tapahtumaan/ tilanteeseen
"Tietää, etten halua sitä seurakseni siihen huoneeseen,"..tuoltapohjalta..mistä näitä tietää, mutta osoittaahan se jotain...
"Ps. Onko tällä ..." juu kai..tai sshitten vkl vaikuttaa. _ - canis.familiaris
nasse-tante kirjoitti:
Trolli? Valase tyhmää... Mulle tulee mieleen peikko jolla kirkkaan vihreä tukka, muodissa lastenkesken joskus '90 luvulla. Mulla menee toi bitti-slangi ihan ohi
Trolli = provosoija / häirikkö
nasse-tante kirjoitti:
No peikkohan se onkin... sellainen nettipeikko, joka kirjoittelee keskustelupalstoille "häirikköviestejä". :)
Ja jos sellaista harrastetaan, niin silloin "trollataan". :)- nasse-tante
No peikkohan se onkin... sellainen nettipeikko, joka kirjoittelee keskustelupalstoille "häirikköviestejä". :)
Ja jos sellaista harrastetaan, niin silloin "trollataan". :)Aa, kiitos! Tästä taas viisampana kohti tulevaa ;)
canis.familiaris kirjoitti:
Vai pyrkiikö ohjaamaan johonkin toiseen tapahtumaan/ tilanteeseen
"Tietää, etten halua sitä seurakseni siihen huoneeseen,"..tuoltapohjalta..mistä näitä tietää, mutta osoittaahan se jotain...
"Ps. Onko tällä ..." juu kai..tai sshitten vkl vaikuttaa. _"Vai pyrkiikö ohjaamaan johonkin toiseen tapahtumaan/ tilanteeseen"
Kuten mihin voisi pyrkiä ohjaamaan?
Joskus aiemmin siis yritti tulla siihen huoneeseen missä olin, mutta kielsin.- canis.familiaris
"Vai pyrkiikö ohjaamaan johonkin toiseen tapahtumaan/ tilanteeseen"
Kuten mihin voisi pyrkiä ohjaamaan?
Joskus aiemmin siis yritti tulla siihen huoneeseen missä olin, mutta kielsin.Itse vastasit omaan kysymykseen.
"Joskus aiemmin siis yritti tulla siihen huoneeseen missä olin, mutta kielsin."....mihin se toinen suljettu ovi johtaa?...en mää mitenkää utelias oo - canis.familiaris
nasse-tante kirjoitti:
Aa, kiitos! Tästä taas viisampana kohti tulevaa ;)
Kävin katsomassa profiili kuvaa. Komea koira (ja kuva)
Itse vastasit omaan kysymykseen.
"Joskus aiemmin siis yritti tulla siihen huoneeseen missä olin, mutta kielsin."....mihin se toinen suljettu ovi johtaa?...en mää mitenkää utelias ooVaatekomeroon. Ja se missä minä olen, useimmiten suihkuun. Väännä tyhmälle rautalangasta, kun ei ymmärrä omaa vastaustaan! :D
- canis.familiaris
Vaatekomeroon. Ja se missä minä olen, useimmiten suihkuun. Väännä tyhmälle rautalangasta, kun ei ymmärrä omaa vastaustaan! :D
"Vaatekomeroon.".. "suihkuun"...no heh. mistä mä mittä tierä, väänetään samasta rautalangasta tai vaikka rautakangesta.
Huijaa sitä ja laita kahva 180` toiseensuuntaan..heheh..pila se on pienikin pila. canis.familiaris kirjoitti:
"Vaatekomeroon.".. "suihkuun"...no heh. mistä mä mittä tierä, väänetään samasta rautalangasta tai vaikka rautakangesta.
Huijaa sitä ja laita kahva 180` toiseensuuntaan..heheh..pila se on pienikin pila.Ai jaa... ja mää kun luulin, että gurut tietää aina... on tämäkin nyt, kun omaa koiraansa pitäisi ymmärtää!! :O
- nasse-tante
Kävin katsomassa profiili kuvaa. Komea koira (ja kuva)
Kiitus kiitus =)
nasse-tante kirjoitti:
nasse-tante.Minullakin olisi hämärä mielikuva noista trolleista(?).
Mutta eikös ne ollut ennen 90-lukua?Jos ollaan samoissa.Muistaisin,että ne oli sellaisia ruskeita pieniä nakupellepeikkoja,jolla tosiaan oli kaiken kirjavia tukkapehkoja.
Katotaas mihin viesti nyt menee.Edellinenkin meni väärään kohtaan.Ihme juttuja nykyään...- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
Mutta eikös ne ollut ennen 90-lukua?Jos ollaan samoissa.Muistaisin,että ne oli sellaisia ruskeita pieniä nakupellepeikkoja,jolla tosiaan oli kaiken kirjavia tukkapehkoja.
Katotaas mihin viesti nyt menee.Edellinenkin meni väärään kohtaan.Ihme juttuja nykyään...Mulla on sellainen trolli-peikko niitä oli myös avaimenperänä. (vai oliko se rölli?)
Tästä tuli tälläinen tsättiketju heheh....laiton kuvan tsihu gismosta ja toisesta. Täytyy odottaa, että tytär on raha pulassa ja ostaa ne siltä makaroonipussin hinnalla....harmittaa olla kateellinen sen koirista. =¤)....Harvoin hehkutan, mutta nuo kumpikin on oikeasti sen arvoisia..... - nasse-tante
molossi kirjoitti:
Katotaas mihin viesti nyt menee.Edellinenkin meni väärään kohtaan.Ihme juttuja nykyään...Samoista peikoista taidetaan puhu, vuosikymmenestä en nyt sit ookkaan enää varma kun menit kyseenalaistamaan x), edelleenkin tuntuu olevan toi päänkäyttö heikoilla. '80-'90 lukujen taitteessa, kuulostaisko paremmalta?
Mäkin oon aina hiukan hukassa kun viestit pomppii minne tahtoo, mut ei vahingossakaan sinne minne kirjottaja sen haluis menevän. Vanha oli parempi! - nasse-tante
Mulla on sellainen trolli-peikko niitä oli myös avaimenperänä. (vai oliko se rölli?)
Tästä tuli tälläinen tsättiketju heheh....laiton kuvan tsihu gismosta ja toisesta. Täytyy odottaa, että tytär on raha pulassa ja ostaa ne siltä makaroonipussin hinnalla....harmittaa olla kateellinen sen koirista. =¤)....Harvoin hehkutan, mutta nuo kumpikin on oikeasti sen arvoisia.....Oli myös avaimenperinä, totta turiset. Mulla oli myös semmonen vartioimassa mun nykkeleitä.
Kävin kurkkimassa niitä kuvia, mut ei näkyny vielä. Omalleen on hyvä olla kateellinen, mut ei naapurille!!! - canis.familiaris
nasse-tante kirjoitti:
Samoista peikoista taidetaan puhu, vuosikymmenestä en nyt sit ookkaan enää varma kun menit kyseenalaistamaan x), edelleenkin tuntuu olevan toi päänkäyttö heikoilla. '80-'90 lukujen taitteessa, kuulostaisko paremmalta?
Mäkin oon aina hiukan hukassa kun viestit pomppii minne tahtoo, mut ei vahingossakaan sinne minne kirjottaja sen haluis menevän. Vanha oli parempi!"Kävin kurkkimassa niitä kuvia, mut ei näkyny vielä."...odottaa hyväksyntää...odottaahan?..vai
- nasse-tante
"Kävin kurkkimassa niitä kuvia, mut ei näkyny vielä."...odottaa hyväksyntää...odottaahan?..vai
Odottaa... ja aika on pitkä. On vissiin hajonnu ihan atomeiks tää ketju, ja ilmeisesti myös osa ketjulaisista ;)
- canis.familiaris
Köhköh..miten nasse-tante sait esille noita lisä kuvia?????
- nasse-tante
Kiitos sesse kehusta. Tarkotat näemmä niitä rohviili kuvia?!?! Meet sinne "lisää oma kuva" kohtaan ja sieltä saat latailtua niin paljon kuvia kun jaksat ladata. Jos et tarkottanu sitä, niin mulla on aivot vissiin jääny jonnekkin porin ja vantaan välille tien poskeen odottamaan uutta kyytiä. Tuntuu ettei järki pelitä ollenkaan ja kaikki pitää piirtää kuvina et sais jotain selkoa asioista. On tää mukavaa tää flunssailu...
- isoisoäiti
nasse-tante kirjoitti:
Kiitos sesse kehusta. Tarkotat näemmä niitä rohviili kuvia?!?! Meet sinne "lisää oma kuva" kohtaan ja sieltä saat latailtua niin paljon kuvia kun jaksat ladata. Jos et tarkottanu sitä, niin mulla on aivot vissiin jääny jonnekkin porin ja vantaan välille tien poskeen odottamaan uutta kyytiä. Tuntuu ettei järki pelitä ollenkaan ja kaikki pitää piirtää kuvina et sais jotain selkoa asioista. On tää mukavaa tää flunssailu...
Nyt oli kaikenkaikkiaan alusta asti vaikeaa!!!
Ensin meni aikaa kun löysin yleensä sen pisteen,koitn auki mahdottomistakin kohdista,sit lopulta kun näin sen tulin tälläselle jutustelulle mistä en ymmärtänyt kun osan,eikä taatusti voi syttää siideriä,en ole ikinä maistanut.
Mutta nuo aivot on kai jo senverran kalkkiintuneet,menee hitaasti perille jos ollenkaan - canis.familiaris
isoisoäiti kirjoitti:
Nyt oli kaikenkaikkiaan alusta asti vaikeaa!!!
Ensin meni aikaa kun löysin yleensä sen pisteen,koitn auki mahdottomistakin kohdista,sit lopulta kun näin sen tulin tälläselle jutustelulle mistä en ymmärtänyt kun osan,eikä taatusti voi syttää siideriä,en ole ikinä maistanut.
Mutta nuo aivot on kai jo senverran kalkkiintuneet,menee hitaasti perille jos ollenkaanheheh..källi se on pienikin källi..=D
- isoisoäiti
heheh..källi se on pienikin källi..=D
Eipä tää tänne palstalle kuulu, mutta kertoisko joku mihin mun on hävinnyt tästä koneelta ne uuden viestin merkit ?
Poistettu niitä ei ole koska tossa työkooneella ne on - isoisoäiti
isoisoäiti kirjoitti:
Eipä tää tänne palstalle kuulu, mutta kertoisko joku mihin mun on hävinnyt tästä koneelta ne uuden viestin merkit ?
Poistettu niitä ei ole koska tossa työkooneella ne onSanoisin vaikka saa....,mutkun ei saa sanoo.
kyllä käyt takaraivoon asti kun toi yksi tirriäinen on paljon kiinnostuneempi naapurin kissasta kuin minusta,katin jäljetkin tekee siitä umpikuuron.Ulos kun mennään sitä ei pidättele mikään lähtemästä kissan perään tai tuoreiden jälkien.Kun aikani huudan ja kiljun sitä se tulee omia aikojaan,ei huudostavälillä menen sitä vastaan ja aina meillä toistuu se sama rituaali,verannalle kun päästään ipana käy pitkäkseen eikä vahinkossakaan katso päin ja minä kerrankin olen hiljaa,joskus kauankin,siinä se jököttää pää seinään päin kunnes hiljaa alan keskustella tapahtuneesta,silloin se alkaa tuijottamaan silmiin sen näköisenä kuin lupaisi että tämä ei toistu koskaan,lupaus kestää vain seuraavaan kertaan asti.Tää näytelmä pidetään aina tuolla verannalla ja sit kun se on taas saanu jallitettua mun uskomaan kuuliaisuuteensa tullaan sisälle,kaikki jatkuu ennallaan. MITÄ sille tekis,että se lopettais ton hassutuksen,ennenkuin todella raivostun siihen.En kamalasti viitsis puhutellakkan on senverran pehmeä luonne,pahoittaa mielensä. - canis.familiaris
isoisoäiti kirjoitti:
Sanoisin vaikka saa....,mutkun ei saa sanoo.
kyllä käyt takaraivoon asti kun toi yksi tirriäinen on paljon kiinnostuneempi naapurin kissasta kuin minusta,katin jäljetkin tekee siitä umpikuuron.Ulos kun mennään sitä ei pidättele mikään lähtemästä kissan perään tai tuoreiden jälkien.Kun aikani huudan ja kiljun sitä se tulee omia aikojaan,ei huudostavälillä menen sitä vastaan ja aina meillä toistuu se sama rituaali,verannalle kun päästään ipana käy pitkäkseen eikä vahinkossakaan katso päin ja minä kerrankin olen hiljaa,joskus kauankin,siinä se jököttää pää seinään päin kunnes hiljaa alan keskustella tapahtuneesta,silloin se alkaa tuijottamaan silmiin sen näköisenä kuin lupaisi että tämä ei toistu koskaan,lupaus kestää vain seuraavaan kertaan asti.Tää näytelmä pidetään aina tuolla verannalla ja sit kun se on taas saanu jallitettua mun uskomaan kuuliaisuuteensa tullaan sisälle,kaikki jatkuu ennallaan. MITÄ sille tekis,että se lopettais ton hassutuksen,ennenkuin todella raivostun siihen.En kamalasti viitsis puhutellakkan on senverran pehmeä luonne,pahoittaa mielensä."Sanoisin vaikka saa....,mutkun ei saa sanoo."...?????
"MITÄ sille tekis,että se lopettais ton hassutuksen,"..meitsin kv-parsoni lopetti, kuna alettiin palloa heittelemään. Lopetti kaiken "hullutuksen" (paitsi kissan ajon)
Pallosta sai samat kiksit kuin jahtaamisesta. Takaaajo, etsintä, tavoittaminen ja, kantaminen...Pitää vain olla hyvä paikka ja umpikumipallo.
Talvella tykkäsi etsiä hangesta palloaja jne..Ei paljon jänikset, linnut ja muut enään kiinostanut (paitse ne kissat)
p.s Siellä olisi porfiilikuvassa lisäkuva parista mukavasta koirasta isoisoäiti kirjoitti:
Sanoisin vaikka saa....,mutkun ei saa sanoo.
kyllä käyt takaraivoon asti kun toi yksi tirriäinen on paljon kiinnostuneempi naapurin kissasta kuin minusta,katin jäljetkin tekee siitä umpikuuron.Ulos kun mennään sitä ei pidättele mikään lähtemästä kissan perään tai tuoreiden jälkien.Kun aikani huudan ja kiljun sitä se tulee omia aikojaan,ei huudostavälillä menen sitä vastaan ja aina meillä toistuu se sama rituaali,verannalle kun päästään ipana käy pitkäkseen eikä vahinkossakaan katso päin ja minä kerrankin olen hiljaa,joskus kauankin,siinä se jököttää pää seinään päin kunnes hiljaa alan keskustella tapahtuneesta,silloin se alkaa tuijottamaan silmiin sen näköisenä kuin lupaisi että tämä ei toistu koskaan,lupaus kestää vain seuraavaan kertaan asti.Tää näytelmä pidetään aina tuolla verannalla ja sit kun se on taas saanu jallitettua mun uskomaan kuuliaisuuteensa tullaan sisälle,kaikki jatkuu ennallaan. MITÄ sille tekis,että se lopettais ton hassutuksen,ennenkuin todella raivostun siihen.En kamalasti viitsis puhutellakkan on senverran pehmeä luonne,pahoittaa mielensä.Taitaa se noihin ajojuttuihin olla ainoat vaihtoehdot joko lobotomia tai hallinta...
Minä olen toistaiseksi valinnut jälkimmäisen.
Eli täytyy vaan rakentaa hallinta niin hyväksi,ettei lähde.Meiilä se lähtee systeemillä porkkanaa ja "keppiä".Painotus on selkeästi porkkanalla,mutta jos tarvis,niin "keppikin" mukana kuvioissa on.
Tuosta tulikin mieleen tuo keskustelu loogisuudesta.Vaikka sitä itse kannatankin,niin on niitä poikkeamia itselläkin.
Meillä esim.kissoja saa ajaa pihalla(ja onkin saanut ne häviämään nurkista aika hyvin),mutta kun portista ulos astutaan,niin ei ole lupa lähtee hyttysenkään perään.canis.familiaris kirjoitti:
"Sanoisin vaikka saa....,mutkun ei saa sanoo."...?????
"MITÄ sille tekis,että se lopettais ton hassutuksen,"..meitsin kv-parsoni lopetti, kuna alettiin palloa heittelemään. Lopetti kaiken "hullutuksen" (paitsi kissan ajon)
Pallosta sai samat kiksit kuin jahtaamisesta. Takaaajo, etsintä, tavoittaminen ja, kantaminen...Pitää vain olla hyvä paikka ja umpikumipallo.
Talvella tykkäsi etsiä hangesta palloaja jne..Ei paljon jänikset, linnut ja muut enään kiinostanut (paitse ne kissat)
p.s Siellä olisi porfiilikuvassa lisäkuva parista mukavasta koirastaOlipa hyvä kuva :O)
Kivoja nuot ihmisten prohviilikuvat muutenkin :O)- nasse-tante
p.s Siellä olisi porfiilikuvassa lisäkuva parista mukavasta koirastaKävin taas yytsimässä sun rohviilia ja nyt löysin etsimäni, kiva kuva =). Onko shar pei vielä jangsteri vai onko ne noin pieniä vai valehteleeko kuva koiran koon? En koskaan oo nähny livenä kyseistä koiraa. Eikös se toinen sesse ole joku parinkilon otus vai muistanko ihan metikköön?
p.s Siellä olisi porfiilikuvassa lisäkuva parista mukavasta koirasta"Sanoisin vaikka saa....,mutkun ei saa sanoo."...?????
... tana (olisi isoisoäiti halunnut sanoa)
Minäkin kurkkasin koirakaksikkoa. Minusta taas tuo tsihu näytti isolta. :O Vai oliko se tsihun ja jonkin muun rodun miksaus?molossi kirjoitti:
Taitaa se noihin ajojuttuihin olla ainoat vaihtoehdot joko lobotomia tai hallinta...
Eli täytyy vaan rakentaa hallinta niin hyväksi,ettei lähde.Meiilä se lähtee systeemillä porkkanaa ja "keppiä".Painotus on selkeästi porkkanalla,mutta jos tarvis,niin "keppikin" mukana kuvioissa on.
Tuosta tulikin mieleen tuo keskustelu loogisuudesta.Vaikka sitä itse kannatankin,niin on niitä poikkeamia itselläkin.
Meillä esim.kissoja saa ajaa pihalla(ja onkin saanut ne häviämään nurkista aika hyvin),mutta kun portista ulos astutaan,niin ei ole lupa lähtee hyttysenkään perään.Tuosta tulikin mieleen, että kuulin tuossa vasta joltain väitteen, että saalisviettisen koiran ajojahtien poiskitkemiseen ei saisi käyttää saalispalkkaa... vaan pitäisi käyttää jotain rauhottavaa palkkaa, kuten nameja.
Omalla käytin kyllä saalispalkkaa porkkanana (ja keppiäkin paljon...). En mie oikein usko, että koiraa, josta saalis on kiehtovampi kuin juoksuaikaan uros (tai no ainakin melkein... :) ), tuossa jaksaisi riittävästi intoutua nameista... eikö siinä ole kyse kohdentamisesta (eikä palkan lajista)?putkiaivoinen_kissa kirjoitti:
Tuosta tulikin mieleen, että kuulin tuossa vasta joltain väitteen, että saalisviettisen koiran ajojahtien poiskitkemiseen ei saisi käyttää saalispalkkaa... vaan pitäisi käyttää jotain rauhottavaa palkkaa, kuten nameja.
Omalla käytin kyllä saalispalkkaa porkkanana (ja keppiäkin paljon...). En mie oikein usko, että koiraa, josta saalis on kiehtovampi kuin juoksuaikaan uros (tai no ainakin melkein... :) ), tuossa jaksaisi riittävästi intoutua nameista... eikö siinä ole kyse kohdentamisesta (eikä palkan lajista)?En kyllä allekirjoita.
Paras palkka on toimivin palkka.Ja toimivin on tietty tehokkain.Eli se kohdentaminen.
Eli jos saalispalkka iskee parhaiten,niin ilman muuta se.
Tuosta ruuan käytöstä vielä sen verran.Ettei sekään nyt aina varsinaisesti rauhoita.
Jos rauhoittaisi,niin eipä silloin olisi käyttöä,jos täpäkkyyttä halutaan.Kyllä se toisille sitä antaa ihan kunnolla.Mutta ihan kuin muissakin.Riippuu vietin vahvuudestakin.molossi kirjoitti:
En kyllä allekirjoita.
Paras palkka on toimivin palkka.Ja toimivin on tietty tehokkain.Eli se kohdentaminen.
Tuosta ruuan käytöstä vielä sen verran.Ettei sekään nyt aina varsinaisesti rauhoita.
Jos rauhoittaisi,niin eipä silloin olisi käyttöä,jos täpäkkyyttä halutaan.Kyllä se toisille sitä antaa ihan kunnolla.Mutta ihan kuin muissakin.Riippuu vietin vahvuudestakin.No noin kuulostaa järkevämmältä. :) Ja kiinnostavaa kuulla, että joillekin ruoka tuo myös täpäkkyyttä.
Oma toimii sekapalkalla, mutta niin että saalis on vahvempi. Tai näin ainakin ennen. Viime aikoina saalis on alkanut kiinnostaa enemmän ja ruoka vähemmän. En tiedä johtuuko siitä, että kun ei kasva enää, niin ruokakaan ei kiinnosta niin paljon. Vai siitä, että olen alkanut käyttää enemmän saalista.
Jossain vaiheessa tuntui, että se saalishulluus meni jopa vähän yli... siis suoritukset hajosivat. Yritin sitten taas käyttää ruokaa, mutta se ei enää kiinnostanutkaan... odotti vaan sitä palloa. No sain hajoilun pois sillä, etten leikkinyt vähään aikaan kahden pallon leikkejä, vetoa ym. mikä saa tuon mun otuksen aivan täpinöihin. Vilautin vain palloa pikkaisen taskusta ja lopuksi annoin vain kannettavaksi. Nyt voi taas leikkiä enemmänkin,- canis.familiaris
nasse-tante kirjoitti:
Kävin taas yytsimässä sun rohviilia ja nyt löysin etsimäni, kiva kuva =). Onko shar pei vielä jangsteri vai onko ne noin pieniä vai valehteleeko kuva koiran koon? En koskaan oo nähny livenä kyseistä koiraa. Eikös se toinen sesse ole joku parinkilon otus vai muistanko ihan metikköön?
sarppari on 3v. ja shihumixi 1v. (1.2kg) Sarppari on Isompi kuin foxi aika paljonkin. Normi koko kuten näyttely härpäkkeen kuuluukin. (kmv..köh)
- canis.familiaris
Minäkin kurkkasin koirakaksikkoa. Minusta taas tuo tsihu näytti isolta. :O Vai oliko se tsihun ja jonkin muun rodun miksaus?No ei ole iso thihu. Se on thihun ja pomeranianin sekoitus (vanhinko nalli) Tuuhea karva ehkä hämää ja kuvakulma.
- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
Taitaa se noihin ajojuttuihin olla ainoat vaihtoehdot joko lobotomia tai hallinta...
Meillä esim.kissoja saa ajaa pihalla(ja onkin saanut ne häviämään nurkista aika hyvin),mutta kun portista ulos astutaan,niin ei ole lupa lähtee hyttysenkään perään."ainoat vaihtoehdot joko lobotomia"...heheh nyt repesi =)))))))))
- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
Meillä esim.kissoja saa ajaa pihalla(ja onkin saanut ne häviämään nurkista aika hyvin),mutta kun portista ulos astutaan,niin ei ole lupa lähtee hyttysenkään perään."Tuosta tulikin mieleen tuo keskustelu loogisuudesta.Vaikka sitä itse kannatankin,niin on niitä poikkeamia itselläkin"... ei epäloogista lainkaan tai poikkeus sääntöön. Sitä tehdää mikä sallittu ja missä. Eikö tämä ole ihan loogista ilman poikkeusta.
- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
En kyllä allekirjoita.
Jos rauhoittaisi,niin eipä silloin olisi käyttöä,jos täpäkkyyttä halutaan.Kyllä se toisille sitä antaa ihan kunnolla.Mutta ihan kuin muissakin.Riippuu vietin vahvuudestakin."Paras palkka".....iso komppi sulle turunguru
- canis.familiaris
Minäkin kurkkasin koirakaksikkoa. Minusta taas tuo tsihu näytti isolta. :O Vai oliko se tsihun ja jonkin muun rodun miksaus?""Sanoisin vaikka saa....,mutkun ei saa sanoo."...?????
... tana (olisi isoisoäiti halunnut sanoa)"....no nyt mä vasta hokasin.
Voi sanoa: S@@tana sentään....T: koiranleuka Borgå - isoisoäiti
molossi kirjoitti:
Meillä esim.kissoja saa ajaa pihalla(ja onkin saanut ne häviämään nurkista aika hyvin),mutta kun portista ulos astutaan,niin ei ole lupa lähtee hyttysenkään perään.Kyllä tolle meidän tirriäiselle ei auta pallot eikä makupalat tilanne on sellainen kun ulko-oven avaan ja kissa tai tuoreet jäljet on siinä, ei auta vaikka toisessa kädessä olis pallo ja toisessa pala maksaa, kyllä lähtee.Mikäpä olisikaan ollessa jos se ajaisi sen katin vaan tuonne tontin rajalle mutta se menee naapurinkin pihaan ja vaikka melkein puuhun sen perässä.
Vaikka toiset koirat menee samasta avauksesta ei ne lähde edes katsomaan mihin tuo kaveri oikein painelee.Kyllä mä tiedän että hihnakin on olemassa, se taas sotkee muut koirat, kun ne luulee että tuo yksi pääsee johonkin pidemmälle,sekoaa koko pakka - isoisoäiti
"ainoat vaihtoehdot joko lobotomia"...heheh nyt repesi =)))))))))
Mulle ,koiralle vai peräti kissalle
- canis.familiaris
"Ulos kun mennään sitä ei pidättele mikään lähtemästä kissan"..Ai useampi..mikä on lähtökohta, vietkö koirat tarhaan/aitaukseen vai?
- isoisoäiti
Kyllähän noita kuus on.
Kaikki ne menee ulos aitaukseen yhtä aikaa,minä avaan ovev(vaikken pomotyyppi olekkaan)ulos mennessä on tien leveydeltä aitaamatonta aluetta, että siitä kyllä sopii vilistää katin perään, se kun usein tuossa rappusilla yötään viettää.
Muut menee kiltisti tarhan portin taakse odottamaan että avaan sen niille,,,,mutta tää yks mulperi tekee omat päätöksensä, joista miäun taas alkaa päässä kiristämään.
En ymmärrä miten siihen suhtautua kun tulee takaisin,siitä kun niin selvästi näkee että tietää ihan hyvin itsekkin .....vikaan tää taas meni.
Antaisko kunnon puhuttelun,maksanpalan vai pallon ? - isoisoäiti
isoisoäiti kirjoitti:
Kyllähän noita kuus on.
Kaikki ne menee ulos aitaukseen yhtä aikaa,minä avaan ovev(vaikken pomotyyppi olekkaan)ulos mennessä on tien leveydeltä aitaamatonta aluetta, että siitä kyllä sopii vilistää katin perään, se kun usein tuossa rappusilla yötään viettää.
Muut menee kiltisti tarhan portin taakse odottamaan että avaan sen niille,,,,mutta tää yks mulperi tekee omat päätöksensä, joista miäun taas alkaa päässä kiristämään.
En ymmärrä miten siihen suhtautua kun tulee takaisin,siitä kun niin selvästi näkee että tietää ihan hyvin itsekkin .....vikaan tää taas meni.
Antaisko kunnon puhuttelun,maksanpalan vai pallon ?ps.
Vaikeaselkoinen,näky olleen sen verran noita kirjoitusvirheitä.
Olisko asian ajatteleminenkin saanut ylikiehumaan - canis.familiaris
isoisoäiti kirjoitti:
ps.
Vaikeaselkoinen,näky olleen sen verran noita kirjoitusvirheitä.
Olisko asian ajatteleminenkin saanut ylikiehumaanVireistä viis, niitä tulee itse kenellekin, minu varskin kin
Kuusi koiraa, joten pilkotaan. Ulos vienti 1 5 tai 5 1 riippuen miten lämpimänä ennen käy, tai ehkä paremmin 2 4 ja kaverina se, kenen kanssa parhaiten viihtyy.
Ulos vienti opettamalla kulku A.sta, vaikka hihnalla. Kyllä se käytös muuttuu, kun laitetaan muuttumaan (katkaisemalla mahdollisuus ja ohjaamalla uudestaan.) - isoisoäiti
Vireistä viis, niitä tulee itse kenellekin, minu varskin kin
Kuusi koiraa, joten pilkotaan. Ulos vienti 1 5 tai 5 1 riippuen miten lämpimänä ennen käy, tai ehkä paremmin 2 4 ja kaverina se, kenen kanssa parhaiten viihtyy.
Ulos vienti opettamalla kulku A.sta, vaikka hihnalla. Kyllä se käytös muuttuu, kun laitetaan muuttumaan (katkaisemalla mahdollisuus ja ohjaamalla uudestaan.)Kyllä mä sen taidon osaankin kun joku asia muutetaan melkeimpä kerralla,mutta tuon luonne kun on sellainen ettei viitsi.
Ja kaikki muu sitten teettääkin vanhalle huonojalkaiselle eukolle lisähommia - canis.familiaris
isoisoäiti kirjoitti:
Kyllä mä sen taidon osaankin kun joku asia muutetaan melkeimpä kerralla,mutta tuon luonne kun on sellainen ettei viitsi.
Ja kaikki muu sitten teettääkin vanhalle huonojalkaiselle eukolle lisähommiaAlkaakohan tässä itsekkin lipsua tämän pirpana kanssa, kun en viitsinyt puuttua maalla kissan ajoon...taisin, jopa mielessä pohtia, että hyvähyvä..Meidän kissat ei pulaan kyllä jää, mutta lipsumisen tiellä ollaan. belkkele sentään näitä.
- GURU vastaa
Alkaakohan tässä itsekkin lipsua tämän pirpana kanssa, kun en viitsinyt puuttua maalla kissan ajoon...taisin, jopa mielessä pohtia, että hyvähyvä..Meidän kissat ei pulaan kyllä jää, mutta lipsumisen tiellä ollaan. belkkele sentään näitä.
Sanotko HÄN? Suukotatko kuonoa? Oletko koirasi ISI? jos vastaus on NOU, NOU HÄTÄ!!!
isoisoäiti kirjoitti:
Kyllähän noita kuus on.
Antaisko kunnon puhuttelun,maksanpalan vai pallon ?No kun nuorisoa vielä treenailee tavoille,niin jos/kun lepsus sattuu ja lipettiin lähtee,niin jos takaisin tulee(kerkeää...),niin en ihmeemmin palkitse.Nappi suoritus kun ei oikein ollut...
En kyllä puhutteluakaan pidä(vaikka kuinka kiristää :D ),koska luoksetulosta koskaan en rankaise,missään tilanteessa.Puhuttelu tulee vaan silloin,jos/kun pääsen rysän päältä kiinni,eikä käskyä ole siis kuunneltu tai oma-aloitteisesti liipastu.Silloin sitten taivas tippuukin päälle...
Mutta siis pääasiassa positiivistä harjoittelua ja mahdollisimman niin,ettei virheitä pääse tulemaan.
Viimekädessä se koiran toimivuus tulee sitten ihan kokonaishommasta omistaja-koira.
Eli mitä kokonaisvaltaisemmin handussa,sen paremmin pelittää hankalimmissakin kohdissa.
- canis.familiaris
Jahas oli aikas upea talvipäivä. Tuli ulkoiltua ja käytyä ohjattavaa koiraa katsastamassa. Toivottavasti näitä pakkas ilmoja riittää.
Päätettiin, että poika ottaa sen kv- laken ja tuunaa sen mieleisekseen. Hyvä päätös koiralle ja pojalle.
Minä vielä huopaan ja soudan. Käyn vielä tsekkaamassa irlanninterrierin ja Airedalenterrierin..onko kenelläkään kokemusta irlannin.t.stä? Minkälainen perusluonne vs. airedalea verraten?
Koskaan en ole ollut näin epävarma mitä haluaa, kun vaihtojen runsaus sotkemassa. Ennen oli helpompaa, kun vaihtoehtoja oli vain 1.
Täytynee kierrellä näyttelyitä ja rajata hieman. Toisaalta on mukava tutustua ja pitää valinnan vapauden mahdollisuus. On vain hieman kärsimätön luonne tässä. Olipa täätös mikä tahansa niin aina se valittu sitten on se paras. Oli kyllä melkoinen talvipäivä :)
Harvinaista herkkua ollut.
Irskeistä on kokemusta hieman.Yhellä tutulla muutama.Mielestäni fiksuja,suht lunkkeja,tuttu ollut tyytyväinen.Yhden kanssa jälestetty(veri) yhdessä ja meni tosi kivasti.
Tääläpäin myös liikkuu yksi uros.Mallikkaasti menee.Jos tulis tuossa nyt vastaan,niin voin vähän kysellä häneltäkin,kun ollaan tervehditty muutenkin kohdatessa.
Sen mitä olen tavannut,niin taitaa olla myös rauhallisemmasta päästä terrejä,kuten airiksetkin.
Tsekkaa tuolta kennelliiton sivuilta näytelmät,niin pääsee enemmän katseleen.
Sitten kun on liki jonkun näytelmäpäivää,niin ko.näytelmän sivuilta aikataulut kohdasta näet määrät (jos vaikka enemmän haluaa nähdä kerralla). Täälläkin päin on kohtapuolin.Itse menen tälläkertaa turistiksi ja kaverin koiraa peukuttamaan.
Mukava mennäkkin ilman koiraa välillä,niin saa enemmän tsekkailtua.Ja kun ilmatteeksikin pääsee,niin mikäs siinä :D- canis.familiaris
Juu olen menossa raumallle tässä kuussa ja tuo turun 21-22.1 olisi hjuva. Lahdessa sitten jo on "omakoira" eli likan, mutta se onkin sitten vasta huhtikuussa. Menee aika ääripäähän, jos varauksia pitäisi tehdä. Polte on kova kevätpennulle.
Tuo laken kasvattaja kasvattaa myös airiksia...joten. Pitänee soittaa jollekkin irskin kasvattajalle.... - isoisoäiti
Juu olen menossa raumallle tässä kuussa ja tuo turun 21-22.1 olisi hjuva. Lahdessa sitten jo on "omakoira" eli likan, mutta se onkin sitten vasta huhtikuussa. Menee aika ääripäähän, jos varauksia pitäisi tehdä. Polte on kova kevätpennulle.
Tuo laken kasvattaja kasvattaa myös airiksia...joten. Pitänee soittaa jollekkin irskin kasvattajalle....Koirat on tapojensa orjia,kaikki normaalista poikkeava hämmentää pään.
Olen tässä yrittänyt kehitellä jotenkin toimivaa laiskalle ihmiselle sopivaa keinoa tuohon kissajahtiin.
Meillä kun se entinen ulosmenotapa oli sellainen että koirat meni ensin, meinasin että tekiskö mitään vaikutusta jos minä menenkin selkä edellä ensin,että näen koirat koko ajan sekä ne minut.
Oli porukalla ihme reaktio, kukaan ei tullut käskemättä ulos.Yhden kerran melkein onnistuin perittämään sen katin päälle,ennenkuin lähti karkuun.Vakkarijahtaajan pää kyllä pyöri ympyrää, mutta jalat ei liikkuneet.
En usko että tämä voi olla niin pienestä kiinni kestääkseen pidempään,kyllä ipana varmasti kohta tajuaa että voihan äkkiä juosta ton muijan ohikin
- canis.familiaris
"Meillä kun se entinen ulosmenotapa oli sellainen että koirat meni ensin, meinasin että tekiskö mitään vaikutusta jos minä menenkin selkä edellä ensin,että näen koirat koko ajan sekä ne minut.
Oli porukalla ihme reaktio, kukaan ei tullut käskemättä ulos.".....ihan hyvä tapa, mutta tässä on kriittinen vaihe siinä, kun ulkoudutaan, eikä ole edes ihme tuo koiran reaktio: Tekivät ja reagoivat miten koirat pitääkin, jos asiat on kunnossa.
Miten itse lähtö sitten tapahtuu tästä asetelmasta?....Tuota odottamista (a) ei kannata pilata, vaan toistoilla vahvistaa ja ratkaista b.-osuus eli ovelta tarhaan.
Siinä sinulta tulee konsepti ulosvientiin tai sen väliseen ongelmaan. Hyvin oivallettu tuo uusi tapa, koska se on kontorinalainen, joka ei ole ihan helppo noin isossa porukassa ja pienien koirien kansa.
Tuon juniorin pitäisi vain kohdata kissa, mikä ei pakene tai minkä kanssa joutuu sen kohtaamaan takaa-ajon yhteydessä, niin luonto hoitaa loput, usko pois. On noita isompiakin koiria nähty, jotka pullistelevat, mutta luonto loppuu kun kissan kohtaa, eikä asia jää jahtaamisen asteelle. Siinä osat vaihtuu.
"En usko että tämä voi olla niin pienestä"...itse asiassa koiraongelmat on lähes aina hyvin pienestä kiinni. Loput on sinusta kiinni, että pidätko kiinni tuosta tavasta ja siitä, että että myös koirilta vaatii....Silloin tapahtuu tämä: "Koirat on tapojensa orjia"...siitä tulee käyttäytymismalli ja tapa muiden joukossa tuossa yhteydessä....Tämä on oikeasti se pointti koko koiran pidossa ja niiden tuunaamisessa.. "Koirat on tapojensa orjia"...kouluttamattomassa kuin koulutetussakin muodossa....mielenkiiinnolla odotan miten jatkossa käy..- nO JopaS
oli ketjussa taas paljon tärkeää asiaaaa...........
Neuvoksi vielä muistakaa sanoa hyvät ihmiset, EI RIITÄ ETTÄ ON SE PALKKA, TÄYTYY OLLA ITSE MUKANA 100 LASISSA, JOS OLET ILOINEN NÄYTÄ SE, JOS OLET VIHAINEN ANNA KOIRASI TAJUTA, ETTÄ NYT MENI VÄÄRIN,
eikä tarte aina huutaakaan, vaan voi kääntää selkänsä ja jättää huomiotta joksikin aikaa.
Korrostan vielä, että löysästi lonkalta annetut komennot eivät ole sama kuin sanoa ISTU ÄÄNEN PAINO ENSIMMÄISELLÄ TAVULLA, vai mitenkä se nyt menikään? - isoisoäiti
nO JopaS kirjoitti:
oli ketjussa taas paljon tärkeää asiaaaa...........
Neuvoksi vielä muistakaa sanoa hyvät ihmiset, EI RIITÄ ETTÄ ON SE PALKKA, TÄYTYY OLLA ITSE MUKANA 100 LASISSA, JOS OLET ILOINEN NÄYTÄ SE, JOS OLET VIHAINEN ANNA KOIRASI TAJUTA, ETTÄ NYT MENI VÄÄRIN,
eikä tarte aina huutaakaan, vaan voi kääntää selkänsä ja jättää huomiotta joksikin aikaa.
Korrostan vielä, että löysästi lonkalta annetut komennot eivät ole sama kuin sanoa ISTU ÄÄNEN PAINO ENSIMMÄISELLÄ TAVULLA, vai mitenkä se nyt menikään?Vaikka vanha olenkin,en umpikuuro !!!!!
Paino sanan eka tavulla, silloin riittää pelkästään IS niin ei tartte niin pitkästi huutaa - putkis ei pysty rek
Isoisoäidin pitäisi lainata mun serkun kissaa... siinä on kissa, joka tappaa talossa ja puutarhassa! :D Tappaa käärmeet, tappelee kettujen kanssa... öh, ja valitettavasti raatelee myös ihmisiä. :D No onneksi asuvat metsän keskellä....
- canis.familiaris
isoisoäiti kirjoitti:
Vaikka vanha olenkin,en umpikuuro !!!!!
Paino sanan eka tavulla, silloin riittää pelkästään IS niin ei tartte niin pitkästi huutaaÄäni painote on aina IS-tu. SEI-so, MAA-han SE-is jne..koira ei tottele tai ymmärrä sanoja, vaan sen painotteita ja tapaa miten ja missä tilanteessa ne esitetään. Se toimii sen mukaan miten niistä on kokemusta
Ääni ilmoittaa koiralle milloin minkäkin tilanteen ja miten sen siinä pitää reagoida.
Voi yllättää jonku, jos lisää vielä, että varmennuksen tähän tilanteeseen (mikä vallitsee äänenkäystön yhteydessä) koira hakee ihmisen kasvoista (Ilme)
Koiran nimikin on tärkeä valita tavun mukaan, jos haluaa tehoa käskylle. Kuten RI-xx, As-xx Eli missä on vahva etupainoite ja mielellään s-kirjain SI-ru, RE-mu
SA-ra..
Esim vaikka Rekku tai vastaava ei taas taivu ytimekkäästi jne...no nämä on taas näitä ajatuksia ajalta kuokka ja piikivi. (asiat muodostuu kuitenkin pienistä muruista) - canis.familiaris
putkis ei pysty rek kirjoitti:
Isoisoäidin pitäisi lainata mun serkun kissaa... siinä on kissa, joka tappaa talossa ja puutarhassa! :D Tappaa käärmeet, tappelee kettujen kanssa... öh, ja valitettavasti raatelee myös ihmisiä. :D No onneksi asuvat metsän keskellä....
Jaa ei siis ole kohaddut foxia?...köh.
- nasse-tante
Ääni painote on aina IS-tu. SEI-so, MAA-han SE-is jne..koira ei tottele tai ymmärrä sanoja, vaan sen painotteita ja tapaa miten ja missä tilanteessa ne esitetään. Se toimii sen mukaan miten niistä on kokemusta
Ääni ilmoittaa koiralle milloin minkäkin tilanteen ja miten sen siinä pitää reagoida.
Voi yllättää jonku, jos lisää vielä, että varmennuksen tähän tilanteeseen (mikä vallitsee äänenkäystön yhteydessä) koira hakee ihmisen kasvoista (Ilme)
Koiran nimikin on tärkeä valita tavun mukaan, jos haluaa tehoa käskylle. Kuten RI-xx, As-xx Eli missä on vahva etupainoite ja mielellään s-kirjain SI-ru, RE-mu
SA-ra..
Esim vaikka Rekku tai vastaava ei taas taivu ytimekkäästi jne...no nämä on taas näitä ajatuksia ajalta kuokka ja piikivi. (asiat muodostuu kuitenkin pienistä muruista)Painotus sanan eka tavulla? Tykkään näemmä tässäkin asiassa kulkea omia polkuja koska nyt kun asiaa olen hetken miettiny niin mulla kyllä tulee painotettua käskyissä vikaa tavua. Ja joskus täällä joku on maininnu mm. siitä kun en välttämättä käytä yhden sanan käskyjä vaan paria-kolmee sanaa. Esim. -Ei! tulee monesti äännettyä -Anna olaa! tai -Annappa olla! Samapa kai se on mitä sanoo ja mitä painottaa kuhan viesti menee perille.
Rontti on myös keksiny sanalle -perk*le uuden merkityksen jos painotukset ja äänen laatu on kohillaan =). Se sana jos syystä tai toisesta kantautuu ilmoille (painotus mielellään ärrällä x)) löytää rontti tiensä hyvin monesti omalle paikalleen olkkariin ja siellä tutkailee et mikä on seuraava siirto=). - nasse-tante
nasse-tante kirjoitti:
Painotus sanan eka tavulla? Tykkään näemmä tässäkin asiassa kulkea omia polkuja koska nyt kun asiaa olen hetken miettiny niin mulla kyllä tulee painotettua käskyissä vikaa tavua. Ja joskus täällä joku on maininnu mm. siitä kun en välttämättä käytä yhden sanan käskyjä vaan paria-kolmee sanaa. Esim. -Ei! tulee monesti äännettyä -Anna olaa! tai -Annappa olla! Samapa kai se on mitä sanoo ja mitä painottaa kuhan viesti menee perille.
Rontti on myös keksiny sanalle -perk*le uuden merkityksen jos painotukset ja äänen laatu on kohillaan =). Se sana jos syystä tai toisesta kantautuu ilmoille (painotus mielellään ärrällä x)) löytää rontti tiensä hyvin monesti omalle paikalleen olkkariin ja siellä tutkailee et mikä on seuraava siirto=).Nyt kun vielä lisää mietin tota painotusta niin painottelen miten sattuu... Joskus alkua, joskus loppua. Millä lie rontti ymmärtää mitä mami vaatii jos kommunikointi on epäselvää?!?! Kai se lonkalta heittelee ja tarjoo mikä sillä hetkellä tuntuu parhaiten sopivalta, koira parka =)
- canis.familiaris
nasse-tante kirjoitti:
Painotus sanan eka tavulla? Tykkään näemmä tässäkin asiassa kulkea omia polkuja koska nyt kun asiaa olen hetken miettiny niin mulla kyllä tulee painotettua käskyissä vikaa tavua. Ja joskus täällä joku on maininnu mm. siitä kun en välttämättä käytä yhden sanan käskyjä vaan paria-kolmee sanaa. Esim. -Ei! tulee monesti äännettyä -Anna olaa! tai -Annappa olla! Samapa kai se on mitä sanoo ja mitä painottaa kuhan viesti menee perille.
Rontti on myös keksiny sanalle -perk*le uuden merkityksen jos painotukset ja äänen laatu on kohillaan =). Se sana jos syystä tai toisesta kantautuu ilmoille (painotus mielellään ärrällä x)) löytää rontti tiensä hyvin monesti omalle paikalleen olkkariin ja siellä tutkailee et mikä on seuraava siirto=).Juu täytyy sanoa tähän väliin, että välillä tulee kirjoitettua liiaksi omasta näkökulmasta, esim. vahvasta koirasta, ja sen käskytyksestä hallinnasta ja ylläpidossa.
Kyllä tämä on kuitenkin tietyillä roduilla ja yksilöillä ihan perusteltu, se on siis vain tehoste. (ei olisi pitänyt puuttua, koska tämä on tietyn ryhmän pronssikaudenaikaisia juttuja)
Itsellä on tapana puhua hyvin rauhallisella äänellä = Pää/perustila.
Sitä voidaan ohjata "herättävällä" sävyllä kuten vaikka " nyt lähdetään ULOS" jne..Tai suoritukseen kannustava jne..Ääni on hyvin tehokas juttu, koska koira
saa varmuuden mistä tarvitsee ja vahvistuksen puhujan kehonkielestä.
Koira pyrkii yleensä varmistamaan aisteillaan mitä tahansa tilannetta.
Esim, jos koiralle tulee samat asiat nauhalta, se peilaa ääntä korvillaan, mutta ei välttämättä osaa toimia, koska ei saa tarvittavaa varmistusta muista signaaleista, Voi hieman kimpoilla, mutta ei osaa varsinaisesti toimia.....kokeile ja totea.
"mulla kyllä tulee painotettua käskyissä vikaa tavua. "..mikä tässä sitten on pielessä? ei mikään, kyse vain on ajoituksesta. Toki pitää miettiä mikä on koiran käyttö ja tarkoitus.
Jos sanon SE-is...(pysäyttävä) jää minulla se nanosekuntti enemmän aikaa sanoa se mihin etu käsky valmistaa...Liittyy mitä jossain olen joskus sanonut. Opetan mahdollisimman vähän käskyjä, ja ne mitä opetan on vahvoja...Muuten mennään puheohjauksella....nyt menee liikaa nippelijutuiksi aihe. - canis.familiaris
Juu täytyy sanoa tähän väliin, että välillä tulee kirjoitettua liiaksi omasta näkökulmasta, esim. vahvasta koirasta, ja sen käskytyksestä hallinnasta ja ylläpidossa.
Kyllä tämä on kuitenkin tietyillä roduilla ja yksilöillä ihan perusteltu, se on siis vain tehoste. (ei olisi pitänyt puuttua, koska tämä on tietyn ryhmän pronssikaudenaikaisia juttuja)
Sitä voidaan ohjata "herättävällä" sävyllä kuten vaikka " nyt lähdetään ULOS" jne..Tai suoritukseen kannustava jne..Ääni on hyvin tehokas juttu, koska koira
Esim, jos koiralle tulee samat asiat nauhalta, se peilaa ääntä korvillaan, mutta ei välttämättä osaa toimia, koska ei saa tarvittavaa varmistusta muista signaaleista, Voi hieman kimpoilla, mutta ei osaa varsinaisesti toimia.....kokeile ja totea.
"mulla kyllä tulee painotettua käskyissä vikaa tavua. "..mikä tässä sitten on pielessä? ei mikään, kyse vain on ajoituksesta. Toki pitää miettiä mikä on koiran käyttö ja tarkoitus.
Jos sanon SE-is...(pysäyttävä) jää minulla se nanosekuntti enemmän aikaa sanoa se mihin etu käsky valmistaa...Liittyy mitä jossain olen joskus sanonut. Opetan mahdollisimman vähän käskyjä, ja ne mitä opetan on vahvoja...Muuten mennään puheohjauksella....nyt menee liikaa nippelijutuiksi aihe."Ääni on hyvin tehokas juttu, koska koira
Koira pyrkii yleensä varmistamaan aisteillaan mitä tahansa tilannetta"...huh en tiedä miksi jää jotain pois, samoin kirjain virheitä
Tuohon ääni / puhuminen jutussa ei vähiten haittaa ole myös se, että se on mm.kontaktia vahvistavaa (suorakontakti) - nasse-tante
Juu täytyy sanoa tähän väliin, että välillä tulee kirjoitettua liiaksi omasta näkökulmasta, esim. vahvasta koirasta, ja sen käskytyksestä hallinnasta ja ylläpidossa.
Jos sanon SE-is...(pysäyttävä) jää minulla se nanosekuntti enemmän aikaa sanoa se mihin etu käsky valmistaa...Liittyy mitä jossain olen joskus sanonut. Opetan mahdollisimman vähän käskyjä, ja ne mitä opetan on vahvoja...Muuten mennään puheohjauksella....nyt menee liikaa nippelijutuiksi aihe.Tottapa varmaan turiset ja ostan väitteen =). Mulla kun ei ole ihan kauheen kattava toi eri rotujen kanssa pulaaminen vaikka paljon koirien kanssa olenkin touhunnu, mut sekin ihan vaan omaks huviks. Ei siis ole mulla plakkarissa minkäänlaisia suorituksia miltään saralta. Ja ronttikin on mun ensimmäinen oma tapaus ja varmaan kattavimmat ja tyylikkäimät virheet tulee sen kanssa tehtyä, mut eipä se lannista, virheistä oppii ja vielä kaikkein parhaiten.
Kyllä meilläkin mennään rauhallisella meiningillä (ääni) pääosin ellei tilanne vaadi terävyyttä, riippuu niin tilanteesta. Nää prkelet ja muut samaan sarjaan kuuluvat kajahtaa ihan muista syistä, äänekäs persoona kun olen tietyn paikan tullen =).
Kehon ja eri äänähdysten käyttö on jääny vahvana ja luontevana niistä ajoista kun touhusin hevosten kanssa ja niitä tulee nyt käytettyä paljon rontin kanssa. Kehon paineella tulee paljon ohjattua kun tilanne antaa myöden ja sillon jätän sanallisen ohjaamisen minimiin. - isoisoäiti
Jos sanon SE-is...(pysäyttävä) jää minulla se nanosekuntti enemmän aikaa sanoa se mihin etu käsky valmistaa...Liittyy mitä jossain olen joskus sanonut. Opetan mahdollisimman vähän käskyjä, ja ne mitä opetan on vahvoja...Muuten mennään puheohjauksella....nyt menee liikaa nippelijutuiksi aihe.Minä menen kyllä tuolla puheohjuksella usein.
Kun oikein keittää tulee koiraparoille pitkät papatukset, kiroillakkin en osais vaikka kuinka paljon, on sen verran kauan opetettu onneks ne on fiksuja eikä huutele niitä kenellekkään
Päivisin jos ajoitan matkani oikein näen vanhan miehen lappalaisen kanssa.Siinä koira ja omistaja on (oli) kuin samaa puuta.Joku sana aina vaihdettiin ja koira istahti heti miehen viereen,ei se sille mitään sanonut,samoin se liikkeelle lähtö kävi ihan hihnatuntumalla.Tosi hyvä pari.
Sitten mies tulikin yksinään,tottahan minä tollo koiraa kysymään,oli vatsassa jotain ja jouduttiin leikkaamaan,lääkäri oli kertonut tilanteen ja kysynyt vieläkö herätetään(tuolla kohtaa kertomaa kyynelet valui poskilla papalla)ei herätetä kärsimään oli hänen päätös.
Nyt papalla on 3kk tipsu,joka osaa aivan samat kuin vanha koirakin,liikkeelle lähtiessä tälle pikkuselle kuuluu sanovan.mennäämpäs sitten,äänenpainoa ei ole alussa eikä lopussa,ajattelenkin että hän puhuu hihnan välityksellä - canis.familiaris
nasse-tante kirjoitti:
Tottapa varmaan turiset ja ostan väitteen =). Mulla kun ei ole ihan kauheen kattava toi eri rotujen kanssa pulaaminen vaikka paljon koirien kanssa olenkin touhunnu, mut sekin ihan vaan omaks huviks. Ei siis ole mulla plakkarissa minkäänlaisia suorituksia miltään saralta. Ja ronttikin on mun ensimmäinen oma tapaus ja varmaan kattavimmat ja tyylikkäimät virheet tulee sen kanssa tehtyä, mut eipä se lannista, virheistä oppii ja vielä kaikkein parhaiten.
Kyllä meilläkin mennään rauhallisella meiningillä (ääni) pääosin ellei tilanne vaadi terävyyttä, riippuu niin tilanteesta. Nää prkelet ja muut samaan sarjaan kuuluvat kajahtaa ihan muista syistä, äänekäs persoona kun olen tietyn paikan tullen =).
Kehon ja eri äänähdysten käyttö on jääny vahvana ja luontevana niistä ajoista kun touhusin hevosten kanssa ja niitä tulee nyt käytettyä paljon rontin kanssa. Kehon paineella tulee paljon ohjattua kun tilanne antaa myöden ja sillon jätän sanallisen ohjaamisen minimiin.En kyllä minäkään vierasta "voimasanoja" , jos tarve on ja kun niin tulee sitten aika voimakkaasti. Alfapossurotikka tiesi jo, jos sanoi hiljallee, että voihan Pegelle, niin hiipi taka vasemmalle, vaikka ei olisi koskenut sitä. (koiraa ei siis oltu muljutettu)
Käytän ääni skaalaa paljon hyödyksi, mutta vain asiaan.
(tämäkin asia on koiralle opetettava/koiran opittava kokemuksen kautta)
"Kehon ja eri äänähdysten käyttö on jääny vahvana ja luontevana niistä ajoista kun touhusin hevosten"...juu on tuttuja myös hevoset. - canis.familiaris
isoisoäiti kirjoitti:
Minä menen kyllä tuolla puheohjuksella usein.
Kun oikein keittää tulee koiraparoille pitkät papatukset, kiroillakkin en osais vaikka kuinka paljon, on sen verran kauan opetettu onneks ne on fiksuja eikä huutele niitä kenellekkään
Päivisin jos ajoitan matkani oikein näen vanhan miehen lappalaisen kanssa.Siinä koira ja omistaja on (oli) kuin samaa puuta.Joku sana aina vaihdettiin ja koira istahti heti miehen viereen,ei se sille mitään sanonut,samoin se liikkeelle lähtö kävi ihan hihnatuntumalla.Tosi hyvä pari.
Sitten mies tulikin yksinään,tottahan minä tollo koiraa kysymään,oli vatsassa jotain ja jouduttiin leikkaamaan,lääkäri oli kertonut tilanteen ja kysynyt vieläkö herätetään(tuolla kohtaa kertomaa kyynelet valui poskilla papalla)ei herätetä kärsimään oli hänen päätös.
Nyt papalla on 3kk tipsu,joka osaa aivan samat kuin vanha koirakin,liikkeelle lähtiessä tälle pikkuselle kuuluu sanovan.mennäämpäs sitten,äänenpainoa ei ole alussa eikä lopussa,ajattelenkin että hän puhuu hihnan välityksellä=()...Ikä tuo myös tiettyä varmuutta ja rauhoittavuuden sävyjä puheeseen....Mukava, että otti uuden koiran kuitenkin vielä.
"ajattelenkin että hän puhuu hihnan välityksellä"...jos ääni on "kännykkä" niin hihna on lankapuhelin. Muutaman kerran olen maininnut, että se hihna on hieno härpäke, viestimiseen ja verraton hallintaväline....paljon muutakin..Virveli ei taas edusta kuin tuskaa ja kädettömyyttä.
- canis.familiaris
Jeps. Nyt loppui jahkaaminen ja vatkaaminen eri terrierrien välillä. Käytiin hakemassa se "leikki" pojalle ja varasin samalla airiksen pennun, tosin sillä varaukselle, että koira tulee tiineeksi seuraavasta juoksusta. Haluan ehdottomasti kevät pennun.
Aikas upea rotu. Olin ihan myyty kun sai pulata ja tutustua ihan rauhassa ja hieman testailla luonnetta. Ei jäänyt epäselväksi valinta.
P.s hei koska on kevät..=/- isoisoäiti
Siinä se päätös sitten on,touko-kesäkuulla se on jo kotona(en kyllä tiedä juoksun alkua)
Ihan tämän palstan ansiosta olen niitä alkanut kyttäilemään,nähnyt vain kaksi kävelyllä.
Ensin luulin että näen vain aina sen saman, mutta kyllä ne on kaksi eri koiraa ,vaikkakin niin samalla tyylillä kulkevat, leuhkoja näkyvät olevan,ihan kuin ne ei näkisi mitään, pää pystyssä,rinta rottinkilla ne omistajansa vierellä kulkevat.
Viimeksi teki mieli jo huutaa sille toiselle:katso nyt vähän ympärillesikin, tai edes jalkoihisi.Kertaakan en ole sattunut näkemään niiden haistelevan mitään.
Tuo on ollut kyllä katukävelynä nähtyä
- canis.familiaris
Tämä on harvoja tekstejä mitä olen viitsinyt lukea. Kopioin tämän, jonkun linkittämästä sivustosta. (Eläinlääketieteellinen tiedekunta) pdf
Lähde:5.12.2011 David Appleby, MSc CCAB
Eläinten käyttäytymistä koskevat artikkelit:.
Viime aikoina televisiossa on näytetty ohjelmia, joissa meitä kehotetaan hallitsemaan koiriamme ja omaksumaan laumanjohtajan rooli. Nyt onkin otollinen aika pohtia aihetta syvällisemmin lemmikkieläimen omistamisen ihanteiden kannalta sen sijaan, että ottaisimme vääräksi lähtökohdaksemme ajatuksen paluusta kesyttämättömään luontoon ja laumayhteisöihin. Ikävä kyllä ihmiset vaikuttavat olevan taipuvaisia pyrkimään lauman johtajiksi. Omistajat eivät tämän vuoksi ehkä huomaa, miten heidän suhteensa luottavaiseen toveriin ja seuralaiseen voi kärsiä. He eivät myöskään välttämättä ole tietoisia siitä, miten koulutuksen teho voi heikentyä ja mitä turhaa stressiä voi aiheutua, jos he keskittyvät johtajuuteen todellisten ongelmien sijaan.
Johtajuusongelmat ovat nykyisin yleinen diagnoosi monenlaisille vaikeuksille koiran ja omistajan välisessä suhteessa, vaikka todelliset syyt saattavat olla aivan toisaalla. Seuraavassa mainitaan joitain esimerkkejä:
• Jos koira ei tottele omistajaa, tätä ei tulisi leimata johtajuusongelmaksi, sillä syynä voi pikemminkin olla riittämätön tai puutteellinen koulutus.
• Johtajuusongelmiin ei tulisi vedota, jos koira on puolustuskannalla pelätessään omistajan aikeita. Näin käy usein, kun omistaja käyttää ”rangaistuksia” estääkseen ei-toivotun käytöksen.
• Johtajuusongelmista ei myöskään tulisi puhua, kun todellinen ongelma on se, että koira on riippuvainen omistajastaan ja tämän huomiosta. Koira oppii usein ei-toivottuja käytöstapoja kiinnittääkseen tai säilyttääkseen omistajansa huomion. Kun ei-toivottua käytöstä pyritään estämään osoittamalla johtajuutta ankarin keinoin, koira voi stressaantua ja sen mieliala voi riippua entistä enemmän omistajan huomiosta. Tällöin ei-toivottu käytös lisääntyy, kun koira pyrkii saamaan huomiota.
• Johtajuusongelma on myös turha ja usein jopa haitallinen diagnoosi, kun ei-toivottu käytös johtuu todellisuudessa pelosta ja puolustautumisesta vieraita koiria ja ihmisiä kohtaan.
Johtajuuteen perustuvien koulutusmenetelmien pahimmat puutteet:
• Koulutuksesta ei yleensä ole apua, koska se perustuu väärään diagnoosiin.
• Koulutuksessa noudatetaan yleensä tiettyjä sääntöjä, jotka eivät toimi jokaisen koiran kohdalla.
• Jos tavanomaisia laumanjohtajuutta vahvistavia sääntöjä ei noudateta, seurauksena ei välttämättä ole ongelmakäyttäytymistä.
• Kun sääntöjä noudatetaan, ”parempi” käytös johtuu usein siitä, että koira masentuu ja vetäytyy, mikä ei ole hyväksi lemmikin ja omistajan väliselle suhteelle.
• Johtajuuskoulutusmenetelmät voivat vaikuttaa haitallisesti koiran ja omistajan väliseen suhteeseen, minkä vuoksi monet omistajat eivät halua jatkaa menetelmien käyttöä.
• Selättäminen, sormella tökkiminen, jalalla napauttaminen ja hihnasta nykäiseminen ovat fyysistä pahoinpitelyä, jolla voi olla monia kielteisiä vaikutuksia:
∗ Koira saattaa käyttäytyä puolustautuvasti menetelmien käyttäjää kohtaan joko tapahtumahetkellä tai tilanteissa, joissa se odottaa samaa kokemusta.
∗ Koira saattaa tuntea yleistä ahdistusta ohjaajaa kohtaan ja vältellä häntä."
Jatkuu... - canis.familiaris
Lähde:5.12.2011 David Appleby, MSc CCAB...jatkuu
∗ Koira saattaa olla tavallista kiihtyneempi ja herkempi reagoimaan.
∗ Koiran kiihtymys saattaa vaihtua esimerkiksi toiselle koiralle haukkumisesta aggressioksi menetelmää käyttävää ihmistä tai muuta kohdetta kohtaan, koska menetelmät lisäävät koiran kiihtymystä ja joissain tapauksissa myös turhautumista.
∗ Koiran ja omistajan välinen suhde saattaa katketa, joskus pysyvästikin.
• Jos omistaja pyrkii keskeyttämään ei-toivotun käytöksen esimerkiksi ravistelemalla tai heittelemällä äänekkäitä pulloja, tölkkejä tai ketjuja, hän ottaa edellä mainittujen riskien lisäksi sen riskin, että hänen koiransa alkaa pelätä ääniä muissakin tilanteissa. Jos käytöksen syynä on pelko, nämä menetelmät vain lisäävät sitä. Samoin jos ei-toivottu käytös johtuu turhautumisesta, sekä turhautuminen että ei-toivottu käytös todennäköisesti lisääntyvät.
Kun omistaja aiheuttaa koirassaan ahdistusta, koira saattaa valitettavasti vaikuttaa tavallista kiintyneemmältä omistajaansa, koska se on levoton ja pyrkii tyynnyttelemään tätä. Asiantunteva tarkkailija tunnistaa kuitenkin tällaisen koiran varsin helposti. Koiran tunteiden selvittämiseksi onkin tärkeää, ettemme ainoastaan tarkkaile, mitä koiramme tekee vuorovaikutuksessa kanssamme, vaan että seuraamme myös, miten se reagoi.
Jokainen meistä tuntee varmaan sellaisia sääntöjä kuin ”syö ennen koiraasi”, ”kulje ovesta sisään ennen koiraasi” ja ”anna koirallesi huomiota sinun ehdoillasi, ei sen ehdoilla”. Nämä säännöt perustuvat ajatukseen, että elämme koiriemme kanssa laumayhteisössä, jonka johtajia meidän tulee olla. Säännöt eivät ole virheellisiä, mutta ne eivät myöskään ole oikein syistä, jotka tavallisesti mainitaan selityksiksi.
Kun koira huomaa, ettei se saa aina tahtoaan läpi, se oppii, ettei sillä ole määräysvaltaa. Kun tilanne toistuu, koira ei enää odota saavansa automaattisesti, mitä haluaa Jos koiran odotukset ovat vähäisemmät, se ei todennäköisesti ole niin turhautunut tai vihainen, kun ei saa tahtoaan läpi. Kun omistaja esimerkiksi menee ensin ovesta sisään (kuten edellä mainitussa säännössä neuvotaan), hän haluaa osoittaa määräysvaltaansa, mikä vähentää koiran odotuksia siitä, että se saa aina, mitä haluaa. Jos omistaja soveltaa menetelmää tarpeeksi monissa tilanteissa, koira pystyy yleensä hillitsemään itsensä paremmin eikä todennäköisesti yritä käyttää voimaa tai jätä omistajan signaaleja huomioimatta, kun se haluaa saada jotain tai ei halua tehdä jotain.
Teoriat, joissa määräysvallan osoittamista perustellaan johtajuuden saavuttamisella, pohjautuvat luontoelokuvien kuvastoon, jossa esiintyy ”hallitsevasti” ja ”alistuvasti” käyttäytyviä susia. ”Alistuvilla” susilla ei ole määräysvaltaa, ja ne käyttäytyvät hillitysti. Koiran ja ihmisen välisessä suhteessa voidaan kuitenkin käyttäytyä järkevämmin. Meidän ei tarvitse kilpailla keskenämme ja vaarantaa omistajan ja koiran välistä toveruutta tai toiminnallista suhdetta.
Tavoitteenamme on, että koirasi pystyy käsittelemään turhautumistaan ja että sen käytös ilmaisee sopivasti itsehillintää, mikä vähentää vihaisen ja aggressiivisen käytöksen todennäköisyyttä. Haluamme myös, että toiveisiisi ja niitä ilmaiseviin signaaleihisi vastataan oikein. Eräs ratkaisu on se, että käytät perinteisiä koulutusmenetelmiä opettaaksesi koirasi reagoimaan signaaleihisi. Käytetään taas oviesimerkkiä:
Koirasi saapuu ovelle, josta se haluaa kulkea. Annat sille merkin istua. Kyseessä on oltava ovi, josta koirasi haluaa kulkea, tai muuten harjoitus on merkityksetön. Kun koirasi istuu, voit vapauttaa sen sanomalla ”hyvä, poika/tyttö”, minkä jälkeen koirasi voi kulkea ovesta, kun sinä pidät sitä auki. Koirasi oppii, mitä haluat sen tekevän, riippumatta siitä, kumpi teistä kulkee ovesta ensin. Jos koirasi lähtee liikkeelle liian pian, voit antaa sille signaalin istua uudelleen. Harjoitus päättyy, kun koirasi odottaa, kunnes sanot ”hyvä” tai annat minkä tahansa muun signaalin, jolla osoitat, että koirasi voi kulkea ovesta. Jos koirasi on huomionkipeä, se saattaa kuitenkin oppia, että mitä kauemmin se viivyttelee ennen istuutumista tai mitä enemmän se liikkuu ennen signaaliasi, sitä enemmän huomiota se saa. Sekä näistä syistä että....jatkuu - canis.familiaris
jatkuu..
opettaaksesi koiraasi käsittelemään turhautumistaan, on parempi, että kehität sen itsehillintää etkä keskity vain tottelevaisuuteen.
Käytetään jälleen oviesimerkkiä. Kun tulette ovelle, voit taas antaa istumissignaalin, mutta tällä kertaa älä toista sitä. Käytännössä sinun ei tarvitse antaa mitään sanallista signaalia, koska koirasi oppii, että signaali on se, että pitelet ovenkahvaa muttet avaa ovea. Sitten vain pidät ovenkahvasta kiinni, kunnes koirasi istuutuu. Koirasi istuutuu lopulta, vaikket antaisikaan signaalia, koska se haluaa kulkea ovesta ja kokeilee siksi erilaisia vaihtoehtoja. Kun koirasi istuutuu, ala avata ovea, mutta jos koirasi liikahtaa, sulje ovi jälleen. Kun koirasi istuutuu, ala avata ovea, ja niin edelleen. Lopulta koirasi ymmärtää, että ovi aukeaa ja pysyy auki, jos se istuu, kunnes sanot ”hyvä”. Muuta palkintoa ei tarvita, koska palkinto on se, että koirasi saa haluamansa.
Jos sovellat tätä lähestymistapaa kaikkeen, mitä koirasi haluaa, ja käytät palkitsemiseen perustuvaa koulutusta kaikkeen, mitä koirasi ei halua tehdä, kukaan tuskin pohtii, onko sinun ja koirasi suhteessa johtajuusongelmia.
Ota tunteet huomioon
Koiran käytöstä, luonnetta tai temperamenttia kuvataan usein sellaisilla ilmauksilla kuin ”hallitseva temperamentti”, mutta tällaiset ilmaukset lokeroivat koirat liian kapeasti. Se ei ole viisasta, koska kokemus kertoo, että käyttäytyminen on monimutkaista ja ettei mikään nimitys voi kuvata tarkasti, mitä me tunnemme kaikissa arkielämämme tilanteissa. Miksi siis kuvaisimme koiramme persoonallisuutta yhdellä käsitteellä?
Tärkeintä on pohtia, mitä koira tuntee kussakin tilanteessa, ja käyttää ilmauksia, jotka kuvaavat oletettua tunnetta eivätkä luokittele sitä tietynlaiseksi. Tämä saattaa vaikuttaa monimutkaiselta, mutta on käytännössä helppoa.
Esimerkiksi sen sijaan, että kutsumme koiraa hallitsevaksi luonteeksi, on parempi sanoa, että se ei hillitse itseään joissain tilanteissa. Vastaavasti sen sijaan, että kutsumme koiraa alistuvaksi, voimme sanoa, että se hillitsee itsensä joissain tilanteissa. Emme tietenkään voi tietää, mitä koira todellisuudessa tuntee, mutta kehonkieli antaa meille vihjeitä siitä, koska se ilmaisee koiran tunnetilaa.
Kehonkieli on kuin ikkuna, jonka läpi voimme tarkastella koiran tuntemuksia. Se, mitä yleensä kutsutaan alistuneeksi kehonkieleksi, on kehittynyt kokemusten kautta koirien jouduttua epämiellyttäviin tilanteisiin, joissa ei ole ollut paikalla muita ihmisiä tai eläimiä. Tietysti kun paikalla on muita koiria, kehon asento viestii niille jotain, koska ne ovat oppineet, mitä tietyllä tavalla käyttäytyvä koira todennäköisesti tekee seuraavaksi.
Sekä koirien että ihmisten tuntemukset perustuvat samoihin sisäisiin kemiallisiin prosesseihin, mutta koirat eivät osaa nimetä niitä. Koira voi esimerkiksi olla mustasukkainen, kun sen omistaja antaa kotonaan huomiota toiselle koiralle tai hellii toista perheenjäsentä. Koira saattaa tulla väliin ikään kuin se kilpailisi saadakseen osan huomiosta. Se, miten kovasti se yrittää, riippuu yhtäältä siitä, kuinka hyvin se hillitsee itsensä, ja toisaalta siitä, kuinka paljon huomiota se tarvitsee. Pahimmassa tapauksessa koira saattaa käyttäytyä jopa aggressiivisesti, jos se on (ihmisnäkökulmasta tarkasteltuna) mustasukkainen tai turhautunut ja sillä on heikko itsehillintä. Jos koira vastaavasti hillitsee itsensä hyvin, se saattaa vaikuttaa masentuneelta ja vetäytyneeltä.
Ovatko nämä ajatukset ristiriidassa luontoelokuvien kanssa, joiden kuvauksia hallitsevasta ja alistuvasta käytöksestä käytetään perustelemaan johtajuusteorioita? Eivät, sillä elokuvien eläimet kokevat samat tunneprosessit. Elokuvassa saattaa esiintyä esimerkiksi susi, joka odottaa saavansa herkkupalan. Jos toinen susi estää sitä saamasta herkkupalaa, se saattaa turhautua, suuttua tai masentua. Tunteiden voimakkuus riippuu osaksi sen aiemmista kokemuksista ja odotuksista.
Meidän on pidettävä mielessä, että koira ei ole susi, vaikka molemmat kuuluvatkin samaan koiraeläinten heimoon. Koira on kehittynyt ihmisen seuralaiseksi parantaaksee... - canis.familiaris
elinmahdollisuuksiaan. Koiralle on kehittynyt tiettyjä lapsenomaisia piirteitä ja käytösmalleja, jotka ovat kaukana sen villien serkkujen käyttäytymisestä. Meidän vastuullamme on tunnistaa koiriemme monimutkaiset tunnetilat, toimia vuorovaikutuksessa niiden kanssa ja kouluttaa niitä siten, että suhteen molemmat osapuolet voivat hyvin.
Lisätietoja ja lähteet (englanniksi): Welfare in Dog Training
-Lainaus loppui-
Lähde:5.12.2011 David Appleby, MSc CCAB
Ihan luettava artikkeli, niille, jotka haluavat pohtia ja kehittyä....lukea myös niiden ajatuksia, joita oma ajattelu ei edusta.- isoisoäiti
Oli hyvä kirjoitus,luin jopa pari kertaa.
Minulle tuo johtajuushaku on ollut aina vieras,koira kyllä tekee,mutta on kaksi eri asiaa,tehdä ilosta tai pelosta.
Vähän tuo sivusi sitäkin ajatustani, että koirakin ajattelee, osaa suuttua, olla mustasukkainen, jopa pettää epämiellyttäväksi tuntemaansa ihmistä - canis.familiaris
isoisoäiti kirjoitti:
Oli hyvä kirjoitus,luin jopa pari kertaa.
Minulle tuo johtajuushaku on ollut aina vieras,koira kyllä tekee,mutta on kaksi eri asiaa,tehdä ilosta tai pelosta.
Vähän tuo sivusi sitäkin ajatustani, että koirakin ajattelee, osaa suuttua, olla mustasukkainen, jopa pettää epämiellyttäväksi tuntemaansa ihmistäEikös ollutkin, ja vielä ilman kiihkoilua, sekä turhaa liibalaabaa. Vajaa neljä sivua ja piste.
Tästä ollaa minet rivit kirjoitettu, ja monella tuo lauma ja johtajuus on ollut vain jutuissa selventämään ja yksinkertaistamaan puhetta.
Niin tai näin pää asia, että asioita pohtii monelta kantilta.
Tuo pieni jaloissa oleva tuunattavakin, jolle kotia etsin niin meni ilman "alfalipoliomega" diipadaapaa ja perusasioilla mallikkaaksi koiraksi. Siitä saa joku hyvän ja hyvä päisen kamun pitkäksi aikaa.... - isoisoäiti
Eikös ollutkin, ja vielä ilman kiihkoilua, sekä turhaa liibalaabaa. Vajaa neljä sivua ja piste.
Tästä ollaa minet rivit kirjoitettu, ja monella tuo lauma ja johtajuus on ollut vain jutuissa selventämään ja yksinkertaistamaan puhetta.
Niin tai näin pää asia, että asioita pohtii monelta kantilta.
Tuo pieni jaloissa oleva tuunattavakin, jolle kotia etsin niin meni ilman "alfalipoliomega" diipadaapaa ja perusasioilla mallikkaaksi koiraksi. Siitä saa joku hyvän ja hyvä päisen kamun pitkäksi aikaa....Onnea onnistumisesta koiran suhteen.
Tuota lainaustasi vielä ajattelin,olisin halunnut siihenkin asiaan jonkun selityksen.Miksi kaksi täysin toisilleen vierasta koiraa tappelee ensimmäisestä tapaamiskerrasta alkaen, eikä niistä tule kavereita koskaan.Keksin sille ihan oman selityksen, ne ajattelee kuten ihminenkin, ompas vastenmielisen oloinen tyyppi kaikin tavoin,ei niistäkään tule kavereita vaikka eivät heti lyökkään toisiaan (estoja)koiralta ne puuttuu ja ne käy heti raivelista kii.
Mieliaihe, koira ajattelee ellei muuta niin omaa etuaan
- canis.familiaris
Tuohon monta tekijää. Hihnassa, vapaana suljetussa tilassa jnejne..näissäkin on taas omat muuttujat jne..
Karkeasti tuon käytöksen voi jakaa: Selviytymiseen (koti ja elinympäristö) sekä lisääntymiseen..(pyrkimys, tarve) Tähän liittyvät jutskat....
Yleensä ja ymmärretysti koira turvaa etunsa ja siinä saavutetun, sekä vakiintuneen asemansa yhteisössä tai perheessä. (ei siis lauma jubinat)
Tähän kuuluu elinympäristönsä ja elinpiirissään olevat asiat, omistaja, koti jnejne..tämän jälkeen elinypäristössään/vaikutuspiirissään olevat tytsyt jne..(Lisääntyminen, perimän jatkumo)- isoisoäiti
Selityksen makua !
Ei vaan millään voida myöntää,että koirat ajattelee.Aamuyöstä Ninni nännin tuli hätä ja piti päästäulos,sitä kun ei kissat kiinnosta sen voi laskea tuohon etupihalle käymään.Kyllä tuli tarpeiden teko vaikeaksi , kun se ajatteli etten viitsi tuohon keskelle tietäkään tehdä ja etsi matalampaa paikkaa hankeen mennäkseen, menikin siitä lumikasojen yli.Vai ei ajatellut ?Helpompi olisi ollut kyykistyä tielle.
Mistä tiedät mitä koirasi seuraavaksi jossain tilanteessa tekee,ellet yhtään tiedä mitä se ajattelee.Koska kaikki ne reakoi eri tavalla eri tilanteisiin - canis.familiaris
isoisoäiti kirjoitti:
Selityksen makua !
Ei vaan millään voida myöntää,että koirat ajattelee.Aamuyöstä Ninni nännin tuli hätä ja piti päästäulos,sitä kun ei kissat kiinnosta sen voi laskea tuohon etupihalle käymään.Kyllä tuli tarpeiden teko vaikeaksi , kun se ajatteli etten viitsi tuohon keskelle tietäkään tehdä ja etsi matalampaa paikkaa hankeen mennäkseen, menikin siitä lumikasojen yli.Vai ei ajatellut ?Helpompi olisi ollut kyykistyä tielle.
Mistä tiedät mitä koirasi seuraavaksi jossain tilanteessa tekee,ellet yhtään tiedä mitä se ajattelee.Koska kaikki ne reakoi eri tavalla eri tilanteisiinTästä oli jokin aika sitten topiikki. Siitä kiinnostuneena on tullut monia muistoja mieleen eri jutuista. Voimakkammin vaikuttaa varmasti koiraan kokemuksen kautta saadut eri kokemukset ja kasvatus, eli miten niihin on itse koira voinut vaikuttaa, vai onko koiran käytös "dumpattu" liiallisella ohjaamiselle. Siinä "koiralla kärsii helposti oma aloiteisuus jne.
Parhain esimerkki oli, kun oli mökillä ollessa kova pakkastalvi ja koira herätti vikinällä ollen ulko-ovella ja näin pyysi ulos. Kun sängystä nousi, niin koira ponkaisi lämpimään sänkyyn. Siinä oli selkeä ajatusrakenne tai noustessa vapaa tyhjä sänky herätti ärsykkeen käyttää tilannetta...näitä on monia.
Pitkään ketjun jälkeen parsoni antoi toisenlaista ajateltavaa aiheesta ja epäilenkin, että koiran olosuhteet ja pito pitää olla sellaista, että korallekkin jää tilaa olla se mikä on. (meinasin laittaa että tilaa ajatella) - isoisoäiti
Tästä oli jokin aika sitten topiikki. Siitä kiinnostuneena on tullut monia muistoja mieleen eri jutuista. Voimakkammin vaikuttaa varmasti koiraan kokemuksen kautta saadut eri kokemukset ja kasvatus, eli miten niihin on itse koira voinut vaikuttaa, vai onko koiran käytös "dumpattu" liiallisella ohjaamiselle. Siinä "koiralla kärsii helposti oma aloiteisuus jne.
Parhain esimerkki oli, kun oli mökillä ollessa kova pakkastalvi ja koira herätti vikinällä ollen ulko-ovella ja näin pyysi ulos. Kun sängystä nousi, niin koira ponkaisi lämpimään sänkyyn. Siinä oli selkeä ajatusrakenne tai noustessa vapaa tyhjä sänky herätti ärsykkeen käyttää tilannetta...näitä on monia.
Pitkään ketjun jälkeen parsoni antoi toisenlaista ajateltavaa aiheesta ja epäilenkin, että koiran olosuhteet ja pito pitää olla sellaista, että korallekkin jää tilaa olla se mikä on. (meinasin laittaa että tilaa ajatella)Olisit vaikka mun mieliks vahinkossa laittanut.
Tilaa nimenomaan,enkä nyt tarkoita mitään virkakoiria täytyy olla hallinnassa joka tilanteessa(vapaapäivät on erikseen) mutta meikeläisen haukuilla saa olla senverran löysiä, että ne kykenee ajattelemalla jekuttamaan.Eipä silti,se kaikki niiden pössötys mitä ne tekee käy joskus niin nopeasti, että jälkeenpäin vasta huomaa tulleensa tarkoituksella höynäytetyksi.
Jos tilannetta edeltää pienikin katseiden kohtaaminen niin johan noista kauas loistaa, nyt tempasenkin kuinka olin itse meinannut,ne ei pysty peittelemään ajatuksiaan niin hyvin kuin ihminen.Meillä tuo Pilvi onkin oikein tyhmien tuumia,se kun ei pidä siitä että yhden kanssa käy lenkillä ja palatessa on selviö että se koittaa pikkusen tulijaa pölläyttää.Jos sitä siinä katsoo vähän pidempään,mitään ei tapahdukkaan, välillä lasken toisen hihnasta ja käännyn heti pois,siinä taas minun tilaisuus meinaa Pilvi,muija ei huomaa mitään,vähän ainakin korvasta kaveria puistelen,menempä sitten hiljallensa sivummalle.
Mutta tää koiruus onkin pennusta lähtien ollut sellainen taivastelija. isoisoäiti kirjoitti:
Olisit vaikka mun mieliks vahinkossa laittanut.
Tilaa nimenomaan,enkä nyt tarkoita mitään virkakoiria täytyy olla hallinnassa joka tilanteessa(vapaapäivät on erikseen) mutta meikeläisen haukuilla saa olla senverran löysiä, että ne kykenee ajattelemalla jekuttamaan.Eipä silti,se kaikki niiden pössötys mitä ne tekee käy joskus niin nopeasti, että jälkeenpäin vasta huomaa tulleensa tarkoituksella höynäytetyksi.
Jos tilannetta edeltää pienikin katseiden kohtaaminen niin johan noista kauas loistaa, nyt tempasenkin kuinka olin itse meinannut,ne ei pysty peittelemään ajatuksiaan niin hyvin kuin ihminen.Meillä tuo Pilvi onkin oikein tyhmien tuumia,se kun ei pidä siitä että yhden kanssa käy lenkillä ja palatessa on selviö että se koittaa pikkusen tulijaa pölläyttää.Jos sitä siinä katsoo vähän pidempään,mitään ei tapahdukkaan, välillä lasken toisen hihnasta ja käännyn heti pois,siinä taas minun tilaisuus meinaa Pilvi,muija ei huomaa mitään,vähän ainakin korvasta kaveria puistelen,menempä sitten hiljallensa sivummalle.
Mutta tää koiruus onkin pennusta lähtien ollut sellainen taivastelija.Ainakin tänään epäilen kyllä tuon mun koirani ajattelukykyä... olin tuossa iltapäivätorkuilla ja kissa nukkui myös vieressä. Koiruus olisi kovasti halunnut tutkia peiton alla nukkuvaa kissaa ja sanoin sille, että "annas kissan olla rauhassa". Koira nosti päätänsä ja sanoi "mur" ja juoksi sitten ikkunaan ja sanoi "hau"....
(Yhdellä kaverilla on muuten koira, jolle tuli aina hirmuinen kiire sisälle, kun näki ulkona jäniksen. Sisällä tietysti meni ikkunan luo vakio jänistenkyttäyspaikalleen... :D)
- canis.familiaris
"Tilaa nimenomaan"...joskus on tarkoituksen mukaista, että turha aloitteellisuus ajateen alas vaikka työ tai virkakoiralta.
"mutta meikeläisen haukuilla saa olla senverran löysiä"...juuri tätä täällä moni peräänkuuluttaa. Tapakasvatuksen tarkotus on osoittaa koiralle käytöksen rajat. Näiden rajojen sisällä saa koira tehdä vaikka saippuakuplia ja kuperkeikkoja. Kun tämä tapakasvatus tehdään pennusta asti ohjaten, niin koirarakin oppii ja vapautuu vaikka tekemään sekä "ajattelemaan" puuhiaan ja tekemisiään (sinun mieliksi nyt laitettiin) ...Ihan ok kirjoitus.Olenkin sen jostain sivustolta ennekin lukenut.
Jossain kohtiin ehkä jotain hieman muuta mieltäkin,mutta pääasiassa ihan samaa.
Rotuominaisuudet voisi ottaa ene´mmän huomioon eli jalostuspuoli.Niistä kuitenkin tulee juttuja,joista eroavaisuuksia.
Esim.yleinen sosiaalisuus,miten suhtautuu,niin suuri merkitys jalostuksella ja geeneillä (rotuominaisuudet).Yksilöerot oma juttunsa.
Täytyy sanoa,että meillä on aika tiukka kuri.Ihan jo siitä syystä,että liikkuvat paljon vapaana,vähän öh,vähemmän sallituissakin paikoissa(täytyy pysyä hallinnassa) ja on myös paljon mukana monessa,koiralle hyvinkin haasteellisissa paikoissa myös.
En sanoisi yhtäkään omista aloitekyvyttömäksi.Villkaita,toimintakykyisiä,hyvin iloisia toohottajia kaikki olleet.Ne tekee sen vaan sallitun rajoissa.Paljon vaikuttaa se,miten ne asiat koiralle "vääntää".Asiat voi tehdä miellyttäväksi totella tai sitten ei...Kokonainen lopputulos vaikuttaa.
Viimisen kanssa hyvä esimerkki oli luonnetestissä syksyllä.Ohjaajaherkin koira,mitä koskaan itselleni osunut.Ja siihen viellä päälle suht tiukka kasvatus ja tarkkuus varsinkin tietyissä asioissa.
Terävyyttä ja puolustushalua kuitenkin testissä tuli siihen malliin,hieman omaksikin yllätykseksi,että tuomarikin mainitsi,että kannattaa huomioida.
- canis.familiaris
Juu kirjoituksessa päälinjat oli todella ok. Jokaisella on kuitenkin erivärisävyjä, eli hienosäädöt omasta takaa.
"Rotuominaisuudet voisi ottaa ene´mmän huomioon"..aivan- isoisoäiti
Juupa ,,,juu. Hienosäädöt omasta takaa.
Palataas tuohon aikaisempaan kissajahtiin,pikkusen ulos kulkemista muuttaen meni jonkusta aikaa oikein hyvin,ei silti menee vieläkin aikalailla samalla tyylillä.Ongelma vaihtui sisälle tuloon,yleensähän koko sakki tulee kiireellä sisälle, mutta nyt tää yksi keppana keksi että voi sen kissan katsastaa silloinkin.Pari kertaa pääsi käymään niinkin etten edes sisällä huomannut heti että yksi on "joukosta poissa".
Siellähän se kökötti ulko-oven takana sen näköisenä että sori vaan mä olen vähän myöhässä.Minä kun jo melkein pelkäsin että se on niin tyhmä, ettei jotain uutta keksi, kesti vaan ihmeen kauan.
Laiskalle ihmiselle neuvoa ?
- canis.familiaris
Miksi se sama tapa ei toimi toisin päin?..Onko mahdollista jättää se "jahtaaja" hetkeksi yksin tarhaan kun muut menee sisälle. Jätä se vartiksi sinne niin olettaisin että koira menee tällöin sukkana sisälle, koska koiralla ei silloin ole kuin menetettävää....
- nasse-tante
Tai sit ihan vaan hihnan/ liinan päähän ja siitä hivuttamalla pois
- canis.familiaris
nasse-tante kirjoitti:
Tai sit ihan vaan hihnan/ liinan päähän ja siitä hivuttamalla pois
Kylkyl, mutta se ei ratkaise itse ongelmaa. Jos koira kokee, että kun yksin jää tarhaan se jää jostain paitsi (kuten ruoka) tai muu, niin se tarve päästä muun ryhmän kanssa sisään samaan aikaan kasvaa....sisään tulosta voi muodostua se ensisijainen asia....voi tietysti olla ikä ja huomio juttukin,
- isoisoäiti
Kylkyl, mutta se ei ratkaise itse ongelmaa. Jos koira kokee, että kun yksin jää tarhaan se jää jostain paitsi (kuten ruoka) tai muu, niin se tarve päästä muun ryhmän kanssa sisään samaan aikaan kasvaa....sisään tulosta voi muodostua se ensisijainen asia....voi tietysti olla ikä ja huomio juttukin,
Siinäpä se kummallisuus onkin, se ei lähde valoisaan aikaan,aamut ja illat se tän jutun järjestää.
Illalla se saa ruokaa sisään tultua,yritin kerran olla antamattakin,kun tuli omia aikojaan, mutta niin kauan se vinku ja narisi,että menin taas ja annoin sille erikseen, muut oli jo syönyt.Ei oikein opista käy. - isoisoäiti
isoisoäiti kirjoitti:
Siinäpä se kummallisuus onkin, se ei lähde valoisaan aikaan,aamut ja illat se tän jutun järjestää.
Illalla se saa ruokaa sisään tultua,yritin kerran olla antamattakin,kun tuli omia aikojaan, mutta niin kauan se vinku ja narisi,että menin taas ja annoin sille erikseen, muut oli jo syönyt.Ei oikein opista käy.Täytyy vielä kertoa siitä papasta ja tipsupennusta.
Tipsu kun ei ole niinkään miellyttämisenhaluinen luonteeltaan,tää on poikkeus.Se katseli hiekoitusraksaa ja vähän näky pelottavankin,pappa sille makupalaa taskusta kaivo (ei antanut heti),pentu kuuli rapinan se tarjos tassua ihan väärään suuntaan, kun piti raksaa vahtia, se ei vielä riitä sanoi pappa, silloin pentu kierähti kaksi kuperkeikkaa ja sai makupalansa.
Ei se oppiminenkaan niinkään hämmästyttänyt mutta se että se pienessä pelkotilassakin pysty ne suorittamaan ,teki katsomisesta nautittavan - isoisoäiti
isoisoäiti kirjoitti:
Täytyy vielä kertoa siitä papasta ja tipsupennusta.
Tipsu kun ei ole niinkään miellyttämisenhaluinen luonteeltaan,tää on poikkeus.Se katseli hiekoitusraksaa ja vähän näky pelottavankin,pappa sille makupalaa taskusta kaivo (ei antanut heti),pentu kuuli rapinan se tarjos tassua ihan väärään suuntaan, kun piti raksaa vahtia, se ei vielä riitä sanoi pappa, silloin pentu kierähti kaksi kuperkeikkaa ja sai makupalansa.
Ei se oppiminenkaan niinkään hämmästyttänyt mutta se että se pienessä pelkotilassakin pysty ne suorittamaan ,teki katsomisesta nautittavanTäällä nostetaan jossain esille sellainen juttu kuin millä koiralla on kovin puruvoima.
Nyt tyhmänä kysynkin onko joku sellainen kilpailulaji missä sitä tarvitaan tai mitataan.
Minä kun en välittäisi niiden purevan hiljaa enkä lujaa.Sen verran nyt kuitenkin että ruokansa saa pureskeltua, se riittää mulle - nasse-tante
Niin, kaks piippunen juttu poistaako vai ei. Jos jättäytyy hihnaan/ liinaan, ei poista ongelmaa vaan sen tuloksen. Jos alkuun käyttää ja hivuttautuu siitä pois, sillon ongelma poistuu.
Mä järkeilin ton yksin jätön niin ettei se välttämättä vörki koska nyt laumassa liikkuessa kokee jokatapauksessa tarpeen lähtee sen kissan perään välittämättä siitä jääkö yksin vai ei. Ja jos aikasempia kirjotuksia muistan oikein niin palaa kyllä ovelle kun muut menny sisälle ja ovi menny jo kiinni. Vai menikö nyt niin et vastasin ite omaan väittämään x)... - isoisoäiti
nasse-tante kirjoitti:
Niin, kaks piippunen juttu poistaako vai ei. Jos jättäytyy hihnaan/ liinaan, ei poista ongelmaa vaan sen tuloksen. Jos alkuun käyttää ja hivuttautuu siitä pois, sillon ongelma poistuu.
Mä järkeilin ton yksin jätön niin ettei se välttämättä vörki koska nyt laumassa liikkuessa kokee jokatapauksessa tarpeen lähtee sen kissan perään välittämättä siitä jääkö yksin vai ei. Ja jos aikasempia kirjotuksia muistan oikein niin palaa kyllä ovelle kun muut menny sisälle ja ovi menny jo kiinni. Vai menikö nyt niin et vastasin ite omaan väittämään x)...Kyllä se ovi kiinni menee,kohta kun katson niin siellä se tönöttää kuin maailman suurin syntinen.Sisällekkin tulee aika matalana,vaikka en mitään sanokkaan.
Kyllä mä sille vielä jonkun konstin keksin,sellaisen mikä sopii minullekkin, laiskalle - canis.familiaris
isoisoäiti kirjoitti:
Kyllä se ovi kiinni menee,kohta kun katson niin siellä se tönöttää kuin maailman suurin syntinen.Sisällekkin tulee aika matalana,vaikka en mitään sanokkaan.
Kyllä mä sille vielä jonkun konstin keksin,sellaisen mikä sopii minullekkin, laiskallePäivitä etenemistä. Kiinnostaa jo koska kuusi on jo niin "iso" määrä, että käyttäytymismalli muuttuu. Se käytös muuttuu jo kahden jälkeen aika paljon..
- isoisoäiti
Päivitä etenemistä. Kiinnostaa jo koska kuusi on jo niin "iso" määrä, että käyttäytymismalli muuttuu. Se käytös muuttuu jo kahden jälkeen aika paljon..
En ihan 100 usko että se käytäytymismalli muuttuu muuta kuin itsellä
Kun on vain yksi ainoa,teet mitä tahansa riittää yksi katse -.kielto -kehu tai kirous.
Mutta kun teet sitä isommalle sakille se ei ole niin suoraviivaista, siinä joskus asianosattomat kysyy silmillään hei mitäs nyt!
Kuitenkin se kielto tai kiitos pitäisi olla heti nyt ja se sotkee toiset.En minäkään voi jäädä pirujani huutamaan tuonne verannalle kun muut pyörii jaloissa,ne kellä kaikki menee hyvin ajattelis varmaan että hullu akka ainahan se on tiedetty.
Isommassa sakissa yhtä on koulutettava muilta salaa,ton Pilvin joka aina tahtoi pölläyttää kaveria kun tultiin jostain reissusta yhden kanssa ja laitoin sen tarhaan,nyt ne kerrat on harvoja,eikä se kiinnikäymisen kyttääminen ole niin innokasta.Se loppu sillä että menin sinne itse ensin aina kun koitti käydä toiseen kiinni ehdin hieman lujempaa jalalla tönäistä Pilviä,se päätti ottaa helpomman tavan ja lopetella touhunsa,koska älysi mistä" palkkio" jalasta tulee nasse-tante kirjoitti:
Mä järkeilin ton yksin jätön niin ettei se välttämättä vörki koska nyt laumassa liikkuessa kokee jokatapauksessa tarpeen lähtee sen kissan perään välittämättä siitä jääkö yksin vai ei. Ja jos aikasempia kirjotuksia muistan oikein niin palaa kyllä ovelle kun muut menny sisälle ja ovi menny jo kiinni. Vai menikö nyt niin et vastasin ite omaan väittämään x)...Rotua kun en tiedä,mutta voipi olla niin,että saalisvietti menee laumavietin edelle.
Silloin se laumaan "takaisinpääsy" ei palkitse riittävästi.
Varsinkin jos saalisvietti(riistavietti?) on päässyt riittävän kauan palkkaantumaan itsellään.
Kyllä itse lähtisin liikkeelle siitä,että koira ei saa mahdollisuutta "toteuttaa itseään".
Eli jos se käskyllä ei pysy fölissä,niin sitten hihnassa.
Mutta hihna/liinahan vaan estää eli jos haluaa oikein toimivan,niin sitä pitää käyttää silloin vaan apuvälineenä eli hihnassa pitää alkaa opetus myös.
ps.Tulin tuossa näytelmistä.On se ja omanlaista souta...
Muutamaakin kehää kun katselin,niin olihan siinä jos jonkunmoista doomaria.
Kiva katsoa todella asiantuntevaa,terveyspuoleen(kunto ja rakenne) myös kiinnittävää tuomarointia.Noh sitten vastapainoksia vähemmän kivaa,jossa tuntui,että suuri ja näyttävä vaan merkkasi jotain...
Eikä ollut siinä mielessä nyt oma lehmä ojassa :D,kun olin vaan turistina.- isoisoåiti
isoisoäiti kirjoitti:
En ihan 100 usko että se käytäytymismalli muuttuu muuta kuin itsellä
Kun on vain yksi ainoa,teet mitä tahansa riittää yksi katse -.kielto -kehu tai kirous.
Mutta kun teet sitä isommalle sakille se ei ole niin suoraviivaista, siinä joskus asianosattomat kysyy silmillään hei mitäs nyt!
Kuitenkin se kielto tai kiitos pitäisi olla heti nyt ja se sotkee toiset.En minäkään voi jäädä pirujani huutamaan tuonne verannalle kun muut pyörii jaloissa,ne kellä kaikki menee hyvin ajattelis varmaan että hullu akka ainahan se on tiedetty.
Isommassa sakissa yhtä on koulutettava muilta salaa,ton Pilvin joka aina tahtoi pölläyttää kaveria kun tultiin jostain reissusta yhden kanssa ja laitoin sen tarhaan,nyt ne kerrat on harvoja,eikä se kiinnikäymisen kyttääminen ole niin innokasta.Se loppu sillä että menin sinne itse ensin aina kun koitti käydä toiseen kiinni ehdin hieman lujempaa jalalla tönäistä Pilviä,se päätti ottaa helpomman tavan ja lopetella touhunsa,koska älysi mistä" palkkio" jalasta tuleeNyt tietysti joku herkkä kokee että potkin koiriani,ei se tilanne muodostunut potkuksi vaan tönäisyksi,kun se oli niin innokas tulemaan toiseen kiinni ,juoksi vaikka päin jalkaa,siitä olikin sitten helppo keikauttaa se selälleen.Sillä aikaa koko alkuasetelma unohtui,ilman kyräilyjä.
Koskaan en ele miettinyt miten isojen koirien kanssa eri asioista selvitään - canis.familiaris
molossi kirjoitti:
Rotua kun en tiedä,mutta voipi olla niin,että saalisvietti menee laumavietin edelle.
Varsinkin jos saalisvietti(riistavietti?) on päässyt riittävän kauan palkkaantumaan itsellään.
Kyllä itse lähtisin liikkeelle siitä,että koira ei saa mahdollisuutta "toteuttaa itseään".
Mutta hihna/liinahan vaan estää eli jos haluaa oikein toimivan,niin sitä pitää käyttää silloin vaan apuvälineenä eli hihnassa pitää alkaa opetus myös.
Kiva katsoa todella asiantuntevaa,terveyspuoleen(kunto ja rakenne) myös kiinnittävää tuomarointia.Noh sitten vastapainoksia vähemmän kivaa,jossa tuntui,että suuri ja näyttävä vaan merkkasi jotain...
Eikä ollut siinä mielessä nyt oma lehmä ojassa :D,kun olin vaan turistina.Harmi kun ei päässyt lähtemään turkkuseen , kun tuli pieni viive. Olisin päässyt vasta klo: 9 lähtemään , mutta juna meni jo terrierien kohdalla...
Seuraavaksi lappeenranta ja rauma toukokuussa.. - isoisoäiti
molossi kirjoitti:
Rotua kun en tiedä,mutta voipi olla niin,että saalisvietti menee laumavietin edelle.
Eikä ollut siinä mielessä nyt oma lehmä ojassa :D,kun olin vaan turistina.Kyllä,oikeassa olet.Näyttelyporukka onkin ihan oma ihmisrotu.
Muutaman kymmenen vuotta niitä kierrelleenä kilpailuvietti on hukkunut johonkin,enää ei viitsi kuin erkkareita, tuttujen tapaamista isolla porukalla,ja samalla katsastaa mihin suuntaan rotu on menossa.
Sen arvostelunkin vois kirjoittaa itse ruutupaperille ja kysästä tuomarilta,oisko siinä jotai muutettavaa.
Myönnän ihan sovinnolla että huonommalle häviäminen vieläkin suututtaa.Useamman koiran omistajana on vara valita minkä kenellekkin vie,koska tietää niiden maun ja mihin se eniten huomioa kiinnittää.Nyt kyllä on paljon tuomareita idästä,joiden kuvioita ei saa selville.Sen verran kuitenkin ettei sieltä kehästä juurikaan oman maan edustaja lähde tyhjin käsin isoisoäiti kirjoitti:
Kyllä,oikeassa olet.Näyttelyporukka onkin ihan oma ihmisrotu.
Muutaman kymmenen vuotta niitä kierrelleenä kilpailuvietti on hukkunut johonkin,enää ei viitsi kuin erkkareita, tuttujen tapaamista isolla porukalla,ja samalla katsastaa mihin suuntaan rotu on menossa.
Sen arvostelunkin vois kirjoittaa itse ruutupaperille ja kysästä tuomarilta,oisko siinä jotai muutettavaa.
Myönnän ihan sovinnolla että huonommalle häviäminen vieläkin suututtaa.Useamman koiran omistajana on vara valita minkä kenellekkin vie,koska tietää niiden maun ja mihin se eniten huomioa kiinnittää.Nyt kyllä on paljon tuomareita idästä,joiden kuvioita ei saa selville.Sen verran kuitenkin ettei sieltä kehästä juurikaan oman maan edustaja lähde tyhjin käsinTäytyy sanoa,että vähän samaa...Laiskaksi on tuossa asiassa tullut.
Kun ei viitsis kun muutamaan lähinäyttelyyn enää raahautua ja niihinkin vaan hyvällä kelillä :D
Osaltaan ehkä sekin,että soumaisuus pukkaa jotenkin liikaa kuin pitäis päälle.
Itseäni eniten tympii se,että vaikka jo maailmanlaajuisestikkin (pääasiassa) puhutaan terveysnäkökulmaan huomiota enemmän kiinnittämisessä ja ylityypppeihin,niin ei mee niin kuin strömsöössä.Jopa eurooppalaisia tuomareita vaan löytyy,joille isoissa maasaroduissa näyttävyys tuntuu menevän kaiken edelle.
Kun pistettäis joskus kiertämään kehää enemmän kuin pari kertaa,niin sais taljoilla jokusen vierittää irti maasta raahata pois.
Turha sitten ihmetellä kun ollaan huonossa jamassa,kun koirat jo nuorena pitäis näyttää enemmän sarvikuonolta kuin koiralta.Ja sairailta sellaisilta.molossi kirjoitti:
Eikä ollut siinä mielessä nyt oma lehmä ojassa :D,kun olin vaan turistina.Mä kävin tuossa taannoin yhden pikkukoirarodun erikoisnäyttelyssä.... eka näyttely sitten lapsuuden.
Kun ko. rodusta olen haaveillut ehkä ottavani koiran sitten kun aika on sopiva, juttelin siellä sitten mahdollisuuksien mukaan koiranomistajien kanssa. Yhdelle kehaisin, miten hänen koiransa on näöltään kivempi kuin monet muut näkemäni, sirompi eikä turkki niin tuuhea... siitäpä keskustelu sitten viileni. Päivän kehänlaidalla arvosteluja seurattuani sitten tajusin, että vankempirakenteisille ja tuuheaturkkisille ne parhaat sijat menivät...
no rapatessa roiskuu! :P- isoisoäiti
Mä kävin tuossa taannoin yhden pikkukoirarodun erikoisnäyttelyssä.... eka näyttely sitten lapsuuden.
Kun ko. rodusta olen haaveillut ehkä ottavani koiran sitten kun aika on sopiva, juttelin siellä sitten mahdollisuuksien mukaan koiranomistajien kanssa. Yhdelle kehaisin, miten hänen koiransa on näöltään kivempi kuin monet muut näkemäni, sirompi eikä turkki niin tuuhea... siitäpä keskustelu sitten viileni. Päivän kehänlaidalla arvosteluja seurattuani sitten tajusin, että vankempirakenteisille ja tuuheaturkkisille ne parhaat sijat menivät...
no rapatessa roiskuu! :PTurkkirotu ehkä kyseessä.
Se siltä myös vaaditaan ja kukaan ei lähde turkin heittänyttä sinne edes viemään,vaikka olisikin ehtinyt ilmoittamaan ja maksun maksamaan.Ei hyvää koiraa karvojen takia kannata pilata isoisoäiti kirjoitti:
Turkkirotu ehkä kyseessä.
Se siltä myös vaaditaan ja kukaan ei lähde turkin heittänyttä sinne edes viemään,vaikka olisikin ehtinyt ilmoittamaan ja maksun maksamaan.Ei hyvää koiraa karvojen takia kannata pilataNe oli enemmän ne mahanaluskarvat, jotka muilla oli pidemmät... ja raajat lyhyemmät. Eli ei tämä jota ihastelin näyttänyt turkkinsa heittäneeltä.
Minusta se vähempikarvaisuus oli nättiä... ja käytännöllisesti ajattelin myös, että sellainen tarpoisi sakun perässä paremmin lumihangessa ja kurakeleilläkin olisi kivempi...
vaan aina ei käy yksiin "ammattilaisten" ja "amatöörien" mieltymykset...- canis.familiaris
Ne oli enemmän ne mahanaluskarvat, jotka muilla oli pidemmät... ja raajat lyhyemmät. Eli ei tämä jota ihastelin näyttänyt turkkinsa heittäneeltä.
Minusta se vähempikarvaisuus oli nättiä... ja käytännöllisesti ajattelin myös, että sellainen tarpoisi sakun perässä paremmin lumihangessa ja kurakeleilläkin olisi kivempi...
vaan aina ei käy yksiin "ammattilaisten" ja "amatöörien" mieltymykset...Osta terrierri...=O...Nykyisin olen sokea muille...koska mä saan mun airiksen? ei malttais.
Osta terrierri...=O...Nykyisin olen sokea muille...koska mä saan mun airiksen? ei malttais.
En taida uskaltaa, ovat niin hurrrjia! :O
En taida uskaltaa, ovat niin hurrrjia! :O
Ja nuo muut viestit (poistetut) lähetti kissa, joka hyppäsi näppikselle... :O
- canis.familiaris
Ja nuo muut viestit (poistetut) lähetti kissa, joka hyppäsi näppikselle... :O
No seliseli...nuo poistetut viestit oli innoatuneita kysymyksiä terrierreistä...mää näin ne...=}
- isoisoäiti
Ne oli enemmän ne mahanaluskarvat, jotka muilla oli pidemmät... ja raajat lyhyemmät. Eli ei tämä jota ihastelin näyttänyt turkkinsa heittäneeltä.
vaan aina ei käy yksiin "ammattilaisten" ja "amatöörien" mieltymykset...Turkin puuttuminen mahan alta, saattaa luoda harhan pitkistä raajoista
isoisoäiti kirjoitti:
Turkin puuttuminen mahan alta, saattaa luoda harhan pitkistä raajoista
Ok, uskotaan! :)
- canis.familiaris
Koirien käytös muuttuu väkisinkin isommassa ryhmässä, koska niiden keskinäinen vaikutus on suurempi toisiinsa nähden. Huomion kilpailu ja muut kilkkeet päälle....Hyvä tietenkin, jos ei.
- isoisoäiti
Tuolla aikaisemmin jotain asiasta omalta kohdaltani kirjoitinkin.
Ei ne koirat ,vaikka niitä on useampikin oikeastaan paljonkaan muutu, mutta omistaja oppii umpikieroksi niiden kanssa - isoisoäiti
isoisoäiti kirjoitti:
Tuolla aikaisemmin jotain asiasta omalta kohdaltani kirjoitinkin.
Ei ne koirat ,vaikka niitä on useampikin oikeastaan paljonkaan muutu, mutta omistaja oppii umpikieroksi niiden kanssaLueskelin tuossa uutta Koiramme lehteä,kun sattui suht mielenkiintoinen aihesilmiin:tarvitseeko koiralauma johtajan.Taitaa palveluskoiraväelle olla tuttu nimi Tapio Toivola
Etsin noista neuvoista sellaista itselleni ja omia tarkoitusperiä myötäilevää ajatusta ja löytyihän se sieltä.
On kaksi tapaa totella ,pelko ja ilosta vaan punnertaminen.Mieluimmin näen koirani tyytyväisenä,kuin pelokkaana.jokainenhan sen tietää että koira uskoo, kun se pannaan uskomaan,mutta luottavainen se ei ole.
Tosin siinä oli mainittu tilanne jossa koira välttämättä halluaa fyysiseen kontaktiin joka silloin on vastaanotettava mieluimmin kerran ja kunnolla.Oli siinä muitakin kirjoittajia,erilaisia mielipiteitä isoisoäiti kirjoitti:
Lueskelin tuossa uutta Koiramme lehteä,kun sattui suht mielenkiintoinen aihesilmiin:tarvitseeko koiralauma johtajan.Taitaa palveluskoiraväelle olla tuttu nimi Tapio Toivola
Etsin noista neuvoista sellaista itselleni ja omia tarkoitusperiä myötäilevää ajatusta ja löytyihän se sieltä.
On kaksi tapaa totella ,pelko ja ilosta vaan punnertaminen.Mieluimmin näen koirani tyytyväisenä,kuin pelokkaana.jokainenhan sen tietää että koira uskoo, kun se pannaan uskomaan,mutta luottavainen se ei ole.
Tosin siinä oli mainittu tilanne jossa koira välttämättä halluaa fyysiseen kontaktiin joka silloin on vastaanotettava mieluimmin kerran ja kunnolla.Oli siinä muitakin kirjoittajia,erilaisia mielipiteitäJoo,mielenkiintoista on lukea tuostakin mielipiteitä.Varsinkin vanhojen konkareitten.Oli ne sitten kenenkin mielestä mitä,ja mihin suuntaan itse sitten onkin kallellaan.
Itse kallistun lähinnä siihen harmaaseen alueeseen.Eli monessa sekakäyttäjä :D,vaikka tietty linja on selkeä.
Mutta näin lauantain kunniaksi uusi juttu :D
Olen tässä muutamiakin vuosia tehnyt tieteellistä tutkimusta :D eri kansalaisuuksien suhtautumisesta koiriin,kun paljon on koirien kanssa liikuttu ihmisten ilmoilla ja ulkomaalaisia kohdattu.Myös jossain isossa lähiössä tehty ns.kaupunkikierroksia :D
Positiivisesti suhtautuu itärajan ihmiset.Kuin myös rohkeasti.Eli tulevat juttelemaan tosi paljon,silittämään ym.Sukupuolesta ja iästä riippumatta.Toisaalta,nuoret miehet usein hieman "aristaa" jostain syystä.Ehkä rotuja tuntien tai tyyppiä(kö?),mutta kiinnostaa kuitenkin.
Aasialaistyyppiset ovat kiinnostuneita(iloisia),mutta usein myös hieman aristaa.Tosin nuoret on rohkeampia.Tänään mm.eräs mies tuli pikkuisensa(ihmisentaimen siis) kanssa tervehtimään.Mutta harvemmin tulee kontaktiin,yleensä iloisena katsovat.
Neekerit(sory ruma sana,mutta parempaa en keksinyt),suhtautuu lähinnä välinpitämättömästi.Ei erityisemmin pelkää,tosin ihan kunnioittavasti suhtautuu esim.lähitilanteessa,varsinkin isoihin koissuihin.Eivät tule tutustumaan.
Sitten ns."ählämit"(taas anteeksi ruma sana,häiritsee itseäkin,mutta en paremmin osannut kuvata)melkein järjestäen tuntuu joko pelkäävän/ja tai "inhoavan".On kyseessä ollut sitten pikkuväkeläinen tai isompi koissu.
En muista,että olisi koskaan tullut ottamaan kontaktia,tai edes ilmeestä näkynyt positiivista,oli sitten mielenkiintoa tai ylipäätään positiivista.
Turistit ym.eurooppalaiset,on usein hyvin kiinnostuneita,ja paljon tulevat myös tutustumaan.
ps.Hauska tapaus oli kerran,kun olimme yhden ison kanssa kaupunkikierroksella keskustassa päin ja viereen,lähellä olevaan nähtävyyteen,oli menossa bussilastillinen japanilaisia.
Melkoinen hässäkkä,kun monet otti meistä kuvia ja pyysi vielä itsensä kuvaan :D
Jälkeenpäin tuli mieleen,että eikös ne siellä syö myös koiria...
Mukana oleva koira kun oli melkoisen iso ja muheva...- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
Joo,mielenkiintoista on lukea tuostakin mielipiteitä.Varsinkin vanhojen konkareitten.Oli ne sitten kenenkin mielestä mitä,ja mihin suuntaan itse sitten onkin kallellaan.
Itse kallistun lähinnä siihen harmaaseen alueeseen.Eli monessa sekakäyttäjä :D,vaikka tietty linja on selkeä.
Mutta näin lauantain kunniaksi uusi juttu :D
Olen tässä muutamiakin vuosia tehnyt tieteellistä tutkimusta :D eri kansalaisuuksien suhtautumisesta koiriin,kun paljon on koirien kanssa liikuttu ihmisten ilmoilla ja ulkomaalaisia kohdattu.Myös jossain isossa lähiössä tehty ns.kaupunkikierroksia :D
Positiivisesti suhtautuu itärajan ihmiset.Kuin myös rohkeasti.Eli tulevat juttelemaan tosi paljon,silittämään ym.Sukupuolesta ja iästä riippumatta.Toisaalta,nuoret miehet usein hieman "aristaa" jostain syystä.Ehkä rotuja tuntien tai tyyppiä(kö?),mutta kiinnostaa kuitenkin.
Aasialaistyyppiset ovat kiinnostuneita(iloisia),mutta usein myös hieman aristaa.Tosin nuoret on rohkeampia.Tänään mm.eräs mies tuli pikkuisensa(ihmisentaimen siis) kanssa tervehtimään.Mutta harvemmin tulee kontaktiin,yleensä iloisena katsovat.
Neekerit(sory ruma sana,mutta parempaa en keksinyt),suhtautuu lähinnä välinpitämättömästi.Ei erityisemmin pelkää,tosin ihan kunnioittavasti suhtautuu esim.lähitilanteessa,varsinkin isoihin koissuihin.Eivät tule tutustumaan.
Sitten ns."ählämit"(taas anteeksi ruma sana,häiritsee itseäkin,mutta en paremmin osannut kuvata)melkein järjestäen tuntuu joko pelkäävän/ja tai "inhoavan".On kyseessä ollut sitten pikkuväkeläinen tai isompi koissu.
En muista,että olisi koskaan tullut ottamaan kontaktia,tai edes ilmeestä näkynyt positiivista,oli sitten mielenkiintoa tai ylipäätään positiivista.
Turistit ym.eurooppalaiset,on usein hyvin kiinnostuneita,ja paljon tulevat myös tutustumaan.
ps.Hauska tapaus oli kerran,kun olimme yhden ison kanssa kaupunkikierroksella keskustassa päin ja viereen,lähellä olevaan nähtävyyteen,oli menossa bussilastillinen japanilaisia.
Melkoinen hässäkkä,kun monet otti meistä kuvia ja pyysi vielä itsensä kuvaan :D
Jälkeenpäin tuli mieleen,että eikös ne siellä syö myös koiria...
Mukana oleva koira kun oli melkoisen iso ja muheva...Japanialaisilla hehe on hauskoja suhatutumistapoja koiraan. Edustavat heille vaurautta ja vaikka mitä.
Muslimeilla on taas sellainen käsitys, että jos koira pääsee puremaan (puree) niin eivät pääse parariisiin jne..
Rumista sanoista sen verran, että tyttären poika, joka opetteli juuri puhumaan, niin näki kaupassa "mustaihoisen" niin sanoi, että: äitskä kato.....kakkapappa...mitä tuohon voi sanoa...likka meinasi pyörtyä häpeästä...Miten se meni..lasten suustä kuulee jne..
"Aasialaistyyppiset "...kukapa ei, jos ruoka kävelee vastaan. canis.familiaris kirjoitti:
Japanialaisilla hehe on hauskoja suhatutumistapoja koiraan. Edustavat heille vaurautta ja vaikka mitä.
Muslimeilla on taas sellainen käsitys, että jos koira pääsee puremaan (puree) niin eivät pääse parariisiin jne..
Rumista sanoista sen verran, että tyttären poika, joka opetteli juuri puhumaan, niin näki kaupassa "mustaihoisen" niin sanoi, että: äitskä kato.....kakkapappa...mitä tuohon voi sanoa...likka meinasi pyörtyä häpeästä...Miten se meni..lasten suustä kuulee jne..
"Aasialaistyyppiset "...kukapa ei, jos ruoka kävelee vastaan.No jos ne japanilaiset sitten ajatteli,että vauraus tarttuu,kun vielä pääsee samaan kuvaan :D
"Että jos koira..." Voi tosiaan ollakkin joku uskonnollinen juttu takana.
ps.Näemmä oli sensuroitu tuo yhden "kansallisuuden" nimitys.Eikä siinä mitään,jos on kielletty sana,eikä ole tarkoitus aiheuttaa negatiivista sanalla.Olisi pitänyt laittaa tuo mikä oli tyttären poikasi näkemä.Tosin ei hänen näkemyksensä :D,vaan tuo sinun määrite.Siihen vielä että oikein vahvasti sellainen
Siis tarkoittamani ei ollut paha,mutta pitäisi muistaa,että sanoja voi ymmärtää myös rumasti,jos halutaan ja käyttääkin.- MK
molossi kirjoitti:
No jos ne japanilaiset sitten ajatteli,että vauraus tarttuu,kun vielä pääsee samaan kuvaan :D
"Että jos koira..." Voi tosiaan ollakkin joku uskonnollinen juttu takana.
ps.Näemmä oli sensuroitu tuo yhden "kansallisuuden" nimitys.Eikä siinä mitään,jos on kielletty sana,eikä ole tarkoitus aiheuttaa negatiivista sanalla.Olisi pitänyt laittaa tuo mikä oli tyttären poikasi näkemä.Tosin ei hänen näkemyksensä :D,vaan tuo sinun määrite.Siihen vielä että oikein vahvasti sellainen
Siis tarkoittamani ei ollut paha,mutta pitäisi muistaa,että sanoja voi ymmärtää myös rumasti,jos halutaan ja käyttääkin.Käsittääkseni muslimimaissa ei koiria juurikaan ole lemmikkeinä, joten ehkä nuiva/pelokas asenne johtuu tästä -> kun ei tunneta, ei osata lähestyä, ei ehkä edes kiinnosta. Ymmärtääkseni heillä uskonto ei suhtaudu kovin positiivisesti koiriin, heille ei koira ylipäänsäkään ole niinkään lemmikki, vaan hyöty/työeläin (paimen, vartija) tms. jos koira ylipäänsä on.
MK kirjoitti:
Käsittääkseni muslimimaissa ei koiria juurikaan ole lemmikkeinä, joten ehkä nuiva/pelokas asenne johtuu tästä -> kun ei tunneta, ei osata lähestyä, ei ehkä edes kiinnosta. Ymmärtääkseni heillä uskonto ei suhtaudu kovin positiivisesti koiriin, heille ei koira ylipäänsäkään ole niinkään lemmikki, vaan hyöty/työeläin (paimen, vartija) tms. jos koira ylipäänsä on.
Joo,varmaan näin onkin.Ja nimenomaan se uskonnollinen puoli ehkä vaikuttaa,että on jo lähinnä negatiivinen asenne.
Eli kuin vertaa noihin mainitsemiini aasialaisiin,niin ei sielläkään koirat pahemmin lemmikkeinä ole,eikä taideta muutenkaan paljon käyttää.Mutta asenne ei ole ollut negatiivista,vaan positiivine ,iloinen,vaikkei niinkään ota kontaktia.
Japanissa onkin jo nykyvuosina ollut myös koiria ihan hyötynä(vahtina),kuin jo seurakoirakulttuuriakin jonkun verrankin.Ihan kasvatusta myöten.- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
Joo,varmaan näin onkin.Ja nimenomaan se uskonnollinen puoli ehkä vaikuttaa,että on jo lähinnä negatiivinen asenne.
Eli kuin vertaa noihin mainitsemiini aasialaisiin,niin ei sielläkään koirat pahemmin lemmikkeinä ole,eikä taideta muutenkaan paljon käyttää.Mutta asenne ei ole ollut negatiivista,vaan positiivine ,iloinen,vaikkei niinkään ota kontaktia.
Japanissa onkin jo nykyvuosina ollut myös koiria ihan hyötynä(vahtina),kuin jo seurakoirakulttuuriakin jonkun verrankin.Ihan kasvatusta myöten.En sitten tiedä, mikä on se oikea juttu, mutta näin pari tuttua muslimia on minulle sanonut, kun ihmettelin, miksi saikkuu rauhallisen koiran liikehdintää...
- isoisoäiti
En sitten tiedä, mikä on se oikea juttu, mutta näin pari tuttua muslimia on minulle sanonut, kun ihmettelin, miksi saikkuu rauhallisen koiran liikehdintää...
Niitä ählämeitä kun koirat inhottaa ovat niin saastaisia.Oman huomioni mukaan taas kakkapakat tulee sokeiksi koiran kohdalla,en tiedä sitten kuinka olisi jos päästäisi koiransa nuuskimaan.
Tää oma itärajan väki onkin sitten avointa ja puheliasta sakkia,äitivainaa oli sieltä syntyjään mitä meillä ei enää olekkaan ja häneltä kyllä riitti sana ja rapsutus vastaantulevalle koiralle vihaisista koirista hän ei vissiin tietänyt mitään
Yksikin tapaus on jäänyt niin mieleen(hävetti vissiin)äiti meni taas taputtamaan sellaista vasikan kokoista,oletpa sie isoks kasvant sano muori ja koira hyppäsi äitiä vasten ,taisi olla kurakeli kun kun äiti sitä pois työnsi ja motkotti että kurraatt miun vaattein,mutt eihä se siun vikkais oo.Tänä päivänä en tiedä kenen vika sekin hänen mielestä oli.
Sitten ihan oma lukunsa on nuo kaikkitietävän näköiset ihmiset,jotka katsoessaan toisen koiraa arvostelee sitä ääneen tai ainakin katse sanoo:surkea piski.
Uskontohan se on sellainen erikoinen juttu,joka jakaa mielipiteet koiristakin,niin miksei sitten ihmistenkin henkestä - isoisoäiti
isoisoäiti kirjoitti:
Niitä ählämeitä kun koirat inhottaa ovat niin saastaisia.Oman huomioni mukaan taas kakkapakat tulee sokeiksi koiran kohdalla,en tiedä sitten kuinka olisi jos päästäisi koiransa nuuskimaan.
Tää oma itärajan väki onkin sitten avointa ja puheliasta sakkia,äitivainaa oli sieltä syntyjään mitä meillä ei enää olekkaan ja häneltä kyllä riitti sana ja rapsutus vastaantulevalle koiralle vihaisista koirista hän ei vissiin tietänyt mitään
Yksikin tapaus on jäänyt niin mieleen(hävetti vissiin)äiti meni taas taputtamaan sellaista vasikan kokoista,oletpa sie isoks kasvant sano muori ja koira hyppäsi äitiä vasten ,taisi olla kurakeli kun kun äiti sitä pois työnsi ja motkotti että kurraatt miun vaattein,mutt eihä se siun vikkais oo.Tänä päivänä en tiedä kenen vika sekin hänen mielestä oli.
Sitten ihan oma lukunsa on nuo kaikkitietävän näköiset ihmiset,jotka katsoessaan toisen koiraa arvostelee sitä ääneen tai ainakin katse sanoo:surkea piski.
Uskontohan se on sellainen erikoinen juttu,joka jakaa mielipiteet koiristakin,niin miksei sitten ihmistenkin henkestäOlkoon kuinka pyhiä ja hyviä nuo islamilaiset tahansa,mutta samanlaisia kierouksia ne on kuin muutkin.
Tuttavani nuorena avioitui sellaisen kanssa,lapsesta asti hänellä oli koira(on vieläkin).
Tää ukko söi ensimmäisenä jouluna kinkkua hyvällä halulla,ei sillä tietoa ollut mitä se on,ei kyllä kysynytkään,
Koira sille oli alkuun kauhistus,mutta oppi pelaamaan sen kanssa palloa myöhemmin.Sisälle sitä ei olisi saanut laskea ja jos hänen kanssaan koittikin ovesta yhtäaikaa,potkaisi aina kun luuli ettei kukaan näe.Eroon tuo liitto päättyikin kyllä myöhemmin isojen riitojen myötä.
Molossi kertoi joskus katselevansa koiraa itärajan takaa,itselläni on omat ennakkoluuloni siihen suuntaan,vaikka tiedänkin heidän hyvän kasvatustyönsä joissain roduissa.Mielessä vaan pyörii joku kumma taka-ajatus,mikä siellä on loppuunkäytetyn koiran kohtalo,tai perimältään arvottoman ym ym isoisoäiti kirjoitti:
Olkoon kuinka pyhiä ja hyviä nuo islamilaiset tahansa,mutta samanlaisia kierouksia ne on kuin muutkin.
Tuttavani nuorena avioitui sellaisen kanssa,lapsesta asti hänellä oli koira(on vieläkin).
Tää ukko söi ensimmäisenä jouluna kinkkua hyvällä halulla,ei sillä tietoa ollut mitä se on,ei kyllä kysynytkään,
Koira sille oli alkuun kauhistus,mutta oppi pelaamaan sen kanssa palloa myöhemmin.Sisälle sitä ei olisi saanut laskea ja jos hänen kanssaan koittikin ovesta yhtäaikaa,potkaisi aina kun luuli ettei kukaan näe.Eroon tuo liitto päättyikin kyllä myöhemmin isojen riitojen myötä.
Molossi kertoi joskus katselevansa koiraa itärajan takaa,itselläni on omat ennakkoluuloni siihen suuntaan,vaikka tiedänkin heidän hyvän kasvatustyönsä joissain roduissa.Mielessä vaan pyörii joku kumma taka-ajatus,mikä siellä on loppuunkäytetyn koiran kohtalo,tai perimältään arvottoman ym ymVastaan vielä tähän ketjuun,mutta siirrytään sitten seuraavaan.Minullakin avaa niin hitaasti nää pitkät ketjut,että hyvä aloittaa uusi :)
Itärajan kasvattajista löytyy kyllä monenmoista.Tosin sanottakoon,ihan joka maassa.Jos ajattelee jenkkilääkin,niin hienoja ja valveutuneita kun ovat olevinansa,niin siellä varsinainen iso bisnes on puppy farmeista.Myös isoissa showkenneleissä käytetyt annetaan usein pois.
Itärajan takaa löytyy samoin kuin muuallakin hyviä kenneleitä,pikkukasvattajia ja jotka pitää koirat loppuun asti.
Mutta niinkuin muutenkin,ostaa sitten kotomaasta tai ulkoa,niin se on ostajan vastuu katsoa mistä ostaa ja kenen toimintaa kannattaa.
Minulla on yksi sijoittamani koira itärajan takaa.On rotuyhdistyksemme jäsenkin(siis kasvis).
Ihan samoin,kun sen jälkeenkin,niin pitää ottaa itse kunnolla selvän.Nykyään on helpompaa,kun on suuri liikkuvuus näytelmissä,suhteita solmitaan ja tunnetaan hyvinkin muita,myös muitten rotujen tutuilta saa tietoa usein.Puskaradio on hyvä,niin hyvässä kun pahassa...
Tuohon tarkennus,että olen katsellut koiraa ja tällä hetkelläkin itäblogista.Ei nyt itärajan takaa.Itäblogisssa kun on muutamakin kiinnostava linja ja hyvä kasvattaja,jotka kiinnostaa.Euroopan linjat on valitettavasti melko täynnä muutamaa koiraa :( ,joita en linjoihin halua ja tyyppikään kaikin tavoin ei välttämättä ole sitä,mitä haluan.
Ai niin cf.Tarkoitin tuolla ylempänä nimenomaan rajan takaista väkeä ylipäätään.Kovasti tuntuvat pitävän koirista monet.- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
Vastaan vielä tähän ketjuun,mutta siirrytään sitten seuraavaan.Minullakin avaa niin hitaasti nää pitkät ketjut,että hyvä aloittaa uusi :)
Itärajan kasvattajista löytyy kyllä monenmoista.Tosin sanottakoon,ihan joka maassa.Jos ajattelee jenkkilääkin,niin hienoja ja valveutuneita kun ovat olevinansa,niin siellä varsinainen iso bisnes on puppy farmeista.Myös isoissa showkenneleissä käytetyt annetaan usein pois.
Itärajan takaa löytyy samoin kuin muuallakin hyviä kenneleitä,pikkukasvattajia ja jotka pitää koirat loppuun asti.
Mutta niinkuin muutenkin,ostaa sitten kotomaasta tai ulkoa,niin se on ostajan vastuu katsoa mistä ostaa ja kenen toimintaa kannattaa.
Minulla on yksi sijoittamani koira itärajan takaa.On rotuyhdistyksemme jäsenkin(siis kasvis).
Ihan samoin,kun sen jälkeenkin,niin pitää ottaa itse kunnolla selvän.Nykyään on helpompaa,kun on suuri liikkuvuus näytelmissä,suhteita solmitaan ja tunnetaan hyvinkin muita,myös muitten rotujen tutuilta saa tietoa usein.Puskaradio on hyvä,niin hyvässä kun pahassa...
Tuohon tarkennus,että olen katsellut koiraa ja tällä hetkelläkin itäblogista.Ei nyt itärajan takaa.Itäblogisssa kun on muutamakin kiinnostava linja ja hyvä kasvattaja,jotka kiinnostaa.Euroopan linjat on valitettavasti melko täynnä muutamaa koiraa :( ,joita en linjoihin halua ja tyyppikään kaikin tavoin ei välttämättä ole sitä,mitä haluan.
Ai niin cf.Tarkoitin tuolla ylempänä nimenomaan rajan takaista väkeä ylipäätään.Kovasti tuntuvat pitävän koirista monet.mulla tulee airis itärajan takaa....
mulla tulee airis itärajan takaa....
Ai airikseen päädyit.Hieno homma :)
Arvaa kiinnostaako mistä kennelistä tulossa...- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
Arvaa kiinnostaako mistä kennelistä tulossa...ei varmaan kiinnosta. =/
- canis.familiaris
ei varmaan kiinnosta. =/
- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
Arvaa kiinnostaako mistä kennelistä tulossa...sullen ei voi laitta yyveetä kun on rofiili poistettu.. tuossa on se genneli
En mikään airisasiantuntija ole,mutta kotareitten katsomisella ja j.netin tiedoilla,ei paha...
- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
En mikään airisasiantuntija ole,mutta kotareitten katsomisella ja j.netin tiedoilla,ei paha...
okei. aivan huippu luontoisia. Se ratkaisi. Ihan käsittämättömän mukavia luonteeltaan. Harmi kun jo aijemmin en huomioinnut....Kesäpentu...=D
- isoisoäiti
okei. aivan huippu luontoisia. Se ratkaisi. Ihan käsittämättömän mukavia luonteeltaan. Harmi kun jo aijemmin en huomioinnut....Kesäpentu...=D
Kuuluisa kasvattaja ainakin,hyvin pärjännytkin koiriensa kanssa.Hänellä on siellä muukin rotu käsissään,en vaan muista mikä,täytyis pikkusen luntata
- canis.familiaris
isoisoäiti kirjoitti:
Kuuluisa kasvattaja ainakin,hyvin pärjännytkin koiriensa kanssa.Hänellä on siellä muukin rotu käsissään,en vaan muista mikä,täytyis pikkusen luntata
Lakelander
- canis.familiaris
onko itä-rajan väki itä-suomi vai piippalakki?
- isoisoäiti
Minä puhun noin itä-suomesta, en rajantakaa
- canis.familiaris
"Tää oma itärajan väki onkin sitten avointa ja puheliasta sakkia"...ai mää vai? Sieltä minunkin sukuni
- putkis iloisena :)
Trallallalallaa! Käytiin rakkiliaisen kanssa kuvissa, lonkat lähti A/A:na ja kyynärät 0/0:na. Jiiihaaaaa!
- isoisoäiti
Kerros missä kuvautit ? Kuka anto lähtölausunnon
isoisoäiti kirjoitti:
Kerros missä kuvautit ? Kuka anto lähtölausunnon
Pieneläinten ortopediaan erikoistuneella ell:llä... KS.
- canis.familiaris
jepjep..onneksi olkoon
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h452929Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062701Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv362419- 322014
Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501918Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151529- 321473
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1051225- 1771193
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731050