Minä olen miettinyt ja ahertanut asian parissa.
Nyt tällä hetkellä olen sitä mieltä että
vanhoollisten Hyveiden ja paheiden kirjon kautta
löytää oikeat elämän arvot.
Ihmisen pitää nähdä itsensä paljaasti kun elää
elämäänsä. Itseään seuraamalla ja parantelemalla
voi löytää harmonian itsensä ja muiden parissa.
Tehtävä ei ole helppo mutta ei myöskään mahdoton.
Kuitenkin olen huomannut että nykyään ihmiset
eivät katso itseensä kun tekevät paheita.
Monesti jo kun sanoo sanan EI voi tulla muiden
silmissä pahaksi ja huonoksi ihmiseksi.
Kuten tässä Eu:n vastustajistakin on tehty
negatiivisä ihmisiä ja sehän jo riittää se sana
negatiivinen. Negatiivinenhan on heti paha ja
ilkeä ihminen.
Mitäs mieltä olette muut pitääkö kaikki hyväksyä
että on "hyvä ihminen" ei minusta sehän on heti
vanhoollinen pahe, jos kaiken hyväksyy.
Mutta nyt nukkumaan.:)
Mitkä ovat oikeita elämän arvoja
16
699
Vastaukset
- *
tietysti ovat kaikenlainen liikenteen ja
kehittyneen teollisuuden vastustaminen, vihreyden
nimikkeellä kulkeva ekoterrorismi, sen kaikissa
muodoissaan, vasemmistolaisuus ja muu sellainen
hanttapulimaisuus, etc.- Vanha ja kulunut
Varo tuota kiukkua se on pahasta , sulkee silmät
todellisuudelta. Koitahan veikkonen olla
harmoniassa itsesi kanssa.
Jos äskeinen on sinusta kaikki pahasta niin mikä
on sitten sitä sinun oikeata arvoa?
Terrorismi on minusta pahe , niin kuin on toisten
terrorismin käyttäminen omana aseena.
Onko kaikki kehitys sitten sinusta huvästä
minusta ei!
Mitä tämä sinun hanttapulimaisuus oikein
pohjimmiltaan on? - sivusta seuraava
Vanha ja kulunut kirjoitti:
Varo tuota kiukkua se on pahasta , sulkee silmät
todellisuudelta. Koitahan veikkonen olla
harmoniassa itsesi kanssa.
Jos äskeinen on sinusta kaikki pahasta niin mikä
on sitten sitä sinun oikeata arvoa?
Terrorismi on minusta pahe , niin kuin on toisten
terrorismin käyttäminen omana aseena.
Onko kaikki kehitys sitten sinusta huvästä
minusta ei!
Mitä tämä sinun hanttapulimaisuus oikein
pohjimmiltaan on?penäät muilta esimerkkejä, itse et oikeastaan
kerro mitään... - Vanha ja kulunut
sivusta seuraava kirjoitti:
penäät muilta esimerkkejä, itse et oikeastaan
kerro mitään...juuri aikaisemmin kerroin ihan selvästi mitä
ajattelen. Mitä on Hanttapulimaisuus sitä en vain
oikein ymmärtänyt edellisestä?
Mitä mieltä sinä olet mitkä ovat oikeita elämän
arvoja, minusta vanhoolliset paheen ja hyveen
sanat ohjaavat oikealle polulle.
Kas tässä muutama hyve,
oikeamielisyys, ahkeruus, rehellisyys,
viattomuus,isekunnioitus,
tyytyväisyys ,leikillisyys, uskollisuus,
kiitollisuus, etc,...
Ja paheita ,ahneus, itsekkyys, laiskuuus,
kohtuuttomuus,etc....
Nämä minä ymmärrän mutta miten on
hanttapulimaisuuden laita? Ovatko nämä minun
hyveet ja paheet muuten sinulle aivan vieraita,
tarvitsetko tarkennusta?
Muuten monesti Toisien ajattelua mollaavat ovat
paheen vallassa joka on huono itsetuntemus.
- value
1. Raha
- siitä sitten poikiikin kaikki muu
Säästä meidät siltä ikuiselta fraasilta "ei raha
tee onnelliseksi". Se on totta, ei raha vaan se
mitä raha tuo tullessaan!- Henki tai raha
Vain sellainen henkilö, jolla ei ole tarpeeksi
rahaa, luulee että raha tekee onnelliseksi.
Pahempaa on olla henkisesti köyhä kuin
rahallisesti rikas. - Vanha ja kulunut
että jätä sinä meidät tuolta henkisen tylsyytesi
hokemalta.
eikös monelle vääräoppiselle ole valta ykkönen ja
sitten vasta tuo nimetön raha jota heidän
niinsantto kakkosluokka haluaa.
Voisitko selittää minulle miten raha tuon kaiken
muun poikii. Mitä se muu on?
Miten raha tuo onnellisuutta mukanaan? - annuiteetti
Vanha ja kulunut kirjoitti:
että jätä sinä meidät tuolta henkisen tylsyytesi
hokemalta.
eikös monelle vääräoppiselle ole valta ykkönen ja
sitten vasta tuo nimetön raha jota heidän
niinsantto kakkosluokka haluaa.
Voisitko selittää minulle miten raha tuon kaiken
muun poikii. Mitä se muu on?
Miten raha tuo onnellisuutta mukanaan?Tarkastellaan asioita uudelleen sitten kun sinä
ole ITSE elättänyt ITSEÄSI, sanotaan vaikka 10
vuotta.
Ja noihin vuosiin sisältyy se, että "iskä ja
äiskä" ei lahjoita sinulle sievoista pesämunaa
asunnon ym. muodossa.
Katsellaan sitten, vieläkö olet lapsenuskossasi,
vai onko realismi jo herännyt henkiin. - Vanha ja kulunut
annuiteetti kirjoitti:
Tarkastellaan asioita uudelleen sitten kun sinä
ole ITSE elättänyt ITSEÄSI, sanotaan vaikka 10
vuotta.
Ja noihin vuosiin sisältyy se, että "iskä ja
äiskä" ei lahjoita sinulle sievoista pesämunaa
asunnon ym. muodossa.
Katsellaan sitten, vieläkö olet lapsenuskossasi,
vai onko realismi jo herännyt henkiin.Minulla ei ole ollut isää eikä äitiä kuin
nimeksi, Kuitenkin olen jo hankkinut sen
toisenkin asunnon ja autolainaa on puolet
jäljellä. En kuitenkaan pidä rahaa kovinkaan
suuressa arvossa, se on vain vaihtokaupan väline.
Yleensä ihmiselle tulee sitten rahan himon
jälkeen vallantavoittelu, olen itsekkin ollut sen
paheen vallassa useita vuosia. Mutta paheita ja
hyveitä tutkimalla pääsin siitä eroon.
Voisitko sinä selittää että miten raha tuo kaiken
muun? niin jatketaan sitten eteenpäin tätä
keskustelua. Katsos ihminen se on joka tekee ja
tekee hyvää sekä pahaa eivät esineet tai muut
välineet.
Muuten mitenkäs on itsesi laita nytkö vasta on
kaikkivoivan ja saavan pikkulapsen usko kadonnut
kun joudut itse ansaitsemaan elantosi. Maailma
voi olla paha mutta älä itse tule siksi.
Minä voin kyllä omaltaosaltani jatkaa jos haluat,
mutta ehkä se on turhaa koska et varmaankaan
halua nähdä kuin sen minkä juuri nyt näet. Me
ihmiset joudumme meinaan käymään monissa tuvissa
että voisimme huomata missä tuvissa ei olisi
kannattanut käydä. - lakalaiva
Vanha ja kulunut kirjoitti:
Minulla ei ole ollut isää eikä äitiä kuin
nimeksi, Kuitenkin olen jo hankkinut sen
toisenkin asunnon ja autolainaa on puolet
jäljellä. En kuitenkaan pidä rahaa kovinkaan
suuressa arvossa, se on vain vaihtokaupan väline.
Yleensä ihmiselle tulee sitten rahan himon
jälkeen vallantavoittelu, olen itsekkin ollut sen
paheen vallassa useita vuosia. Mutta paheita ja
hyveitä tutkimalla pääsin siitä eroon.
Voisitko sinä selittää että miten raha tuo kaiken
muun? niin jatketaan sitten eteenpäin tätä
keskustelua. Katsos ihminen se on joka tekee ja
tekee hyvää sekä pahaa eivät esineet tai muut
välineet.
Muuten mitenkäs on itsesi laita nytkö vasta on
kaikkivoivan ja saavan pikkulapsen usko kadonnut
kun joudut itse ansaitsemaan elantosi. Maailma
voi olla paha mutta älä itse tule siksi.
Minä voin kyllä omaltaosaltani jatkaa jos haluat,
mutta ehkä se on turhaa koska et varmaankaan
halua nähdä kuin sen minkä juuri nyt näet. Me
ihmiset joudumme meinaan käymään monissa tuvissa
että voisimme huomata missä tuvissa ei olisi
kannattanut käydä.Mainio koomikko olet!
No, kait sinunkinlaisille joku "kolo" tässä
kokonaisuudessa löytyy.
Miten muistuukin mieleen tällä palstalla
aikaisemmin ollut kirjoitus "perässävedettävistä".
Kaikkea onnea sinullekin aikuistumisen tiellä. - Vanha ja kulunut
lakalaiva kirjoitti:
Mainio koomikko olet!
No, kait sinunkinlaisille joku "kolo" tässä
kokonaisuudessa löytyy.
Miten muistuukin mieleen tällä palstalla
aikaisemmin ollut kirjoitus "perässävedettävistä".
Kaikkea onnea sinullekin aikuistumisen tiellä.Samoin onnea sinulle tielläsi!
Mutta aiheeseen jonka kanssa painiskelen et
voinut vastata?
- Äijä -85
Hyvä ja paha ovat kuin dominoketjun palasia. Kun
yksi palanen kaatuu, kaatuvat myös muut. Paha
kaataa hyvän, ja hyvä kaataa pahan. Paha asia on
sellainen, jonka koemme itsellemme pahaksi. Hyvä
päinvastoin sellainen, jota pidämme itsellemme
hyvänä, joko vain omaksi hyväksi taikka
yhteiseksi hyväksi, joka jonkin ajan kuluessa
kuitenkin koituu myös omaksi hyväksi.
Itse lainaan hyvän ja pahan keskinäiselle
vuorovaikutuksille nimeä "syy seuraus suhde -
kausaliteetti" jossa jokaiselle maailmassa
tapahtuvalle asialle on asiaa edeltävä syy, jonka
seurauksesta vasta seuraamus on mahdollinen, joka
taas vastaavasti mahdollistaa uuden syyn
seuraavalle seuraamukselle eri valintatekijöiden
kautta. Valintatekijöitä maailmassa on miljoonia.
Joka hetki nähdään itsessämme sekä hyvän että
pahan asian keskinäisiä valinta suhteita, joko
juuri käynnissä olevia taikka sellaisia, jotka
ovat jo aikoinaan vaikuttaneet meihin.
Esimerkiksi jos olen saanut ikävän näköisen arven
muinoin pelatessani jalkapalloa niin tämä on
aikoinaan tapahtunut seuraamus jollekin syylle ja
tästä on vastaavasti muodostunut syy mainita
siitä tekstissäni (eli tässä ja nyt). Olisin myös
voinut valita aikoinani toisin ja jättää
menemättä kyseisiin jalkapalloharjoituksiin.
Tällöin olisin tosin välttänyt epäedullisen
valinnan johdosta johtuneen seuraamuksen. Yleensä
pyrimme valitsemaan oikeita - itsellemme hyviä
valintoja - joko pitkällä taikka lyhyellä
tähtäimellä muodostuvat itsellemme hyviksi. Tähän
perustuu, ei vain ihmisen vaan koko maailman
kehitys.
Ihmisellä on myös kyky vertailla asioita
keskenään ja valita sen mukaan. Esimerkiksi
silloin kun menin jalkapalloharjoituksiin, tiesin
mahdolliset seuraamuksen valinnalleni ja tiesin
että voin kaatuessani saada vammoja itseeni,
mutta pidin kyseistä asiaa lievempänä pahana kuin
sitä, että olisin päästänyt kuntoni rapistumaan.
Sama voidaan todeta muidenkin asioiden parissa.
Esimerkiksi luonnollinen valinta eri fysiikan
lakien mukaan. Taikka luonnonvalinta esimerkiksi
eläimillä parittelukumppania valittaessa.
Jokainen samaan rotuun, vastakkaiseen sukupuoleen
kuuluva yksilö ajaisi tietysti saman asian ja
jälkeläiset olisivat mahdollisia, mutta kuitenkin
jokainen pyrkii täydelliseen valitaan elämässään.
Tämän seurauksesta valintana on täydellisin
mahdollinen yksilö paritteluun vaikka muutkin
mahdollisuudet olisivat mahdollisia kohtalon
asettamien rajojen puitteissa. Toisin sanoin
kohtalon merkityksellä valintaan tarkoitan sitä,
että paras mahdollinen valinta tehdään
aluekohtaisesti ja sen mukaan mihin itsellä on
parhaat mahdollisuudet, eikä parempaa valintaa
lähdetä hakemaan toiselta puolelta maapalloa.
Tähän teoriaan nojaten "seurauksen syyhyn" eivät
ole syyllisiä ne / he, jotka ovat kehityksen
vaiheessa (seuraus) eli tässä ja nyt vaan
syyllisiä epäedulliseen kehitykseen ovat ne / he
jotka ovat aikoinaan luoneet syyn epäedulliselle
kehitykselle ja sen suunnalle (- eli historiassa
tapahtuneet tekijät taikka valinnan tehneet
henkilöt / asiat "esim. fysiikan lait määräävät
tapahtumia"). Ilman epäedullista valintaa eli
syytä (pahan) asian kehitykselle ei olisi pahaa
asiaa edes olemassa. Toisin sanoin, jos
maailmassa tapahtuu jotakin niin sille on yleensä
syy joka löytyy historiasta. Historia määrää
tulevaisuuden sekä hyvässä että pahassa. Kun
puhuit tekstissäsi paheista niin voin turvallisin
mielin sanoa, että pahaa asiaa ei sellaisenaan
ole vaan luomme itse itsellemme pahoja asioita
sen mukaan mitä olemme oppineen pitämään
itsellemme pahoina asioina. Luomme siis itse
historiamme tulevaisuudesta ja tämä tarkoittaa
sitä, että kun tunnemme historiamme tarpeeksi
hyvin, voimme itse luoda tulevaa taikka toisin
sanoin voimme nähdä tulevaisuutta sellaisenaan
kuin se suudella todennäköisyydellä on.
Tulevaisuus on käsissämme, luomme sen itse
historian päälle niin hyvässä kuin pahassa, mutta
taaskin kohtalon puitteissa.
Jos opimme syy seuraus suhteen riittävän hyvin
niin tällöin on myös mahdollista nähdä menneeseen
sekä tavallisissa luonnon ilmiöissä, että
tarkasteltaessa eri henkilöitä. Näistä asioista
voimme muodostaa jonkinlaisen historiallisen
kuvauksen vaikka emme itse asiassa tietäisikään,
että onko asia todellisuudessaan niin mennyt.
Jokaisella ihmisellä on kyky hahmottaa eri
henkilöistä näkemyksiä siitä, minkälainen
historia on tarkasteltavalla henkilöllä. Tämän
edellytyksenä tietystikin vaaditaan, että saamme
asioista riittävästi havaintoja ja tietoa, jotta
voimme muodostaa kokonaiskuvan näistä niin
sanotuista havaintopisteistä. Useisiin
samantyyppisiin havaintoihin perustuvista
tilastollisista keskiarvo todennäköisyyksistä
voimme verrata suurinta todennäköisyyttä sille,
mihin ryhmään tämä tarkasteltava asia / henkilö
näistä "keskiarvo tilastoista" todennäköisesti
kuuluu. Muodostamme itse nämä vertailun kohteen
omien kokemustemme perusteella. Näihin
kokemuksiimme vertaamme jokaista vastaantulevaa
henkilöä taikka asiaa ja tämän mukaan
luokittelemme hänet / asian hyvien taikka pahojen
ihmisten / asioiden sarjaan.
Jokaisen ihmisen historia on lähtenyt liikkeelle
syntymästä. Syyllisiä tähän ovat vanhempamme ja
me olemme vanhempiemme seuraamuksia. Herää vain
filosofis-historiallinen kysymys, mistä
seuraamuksien Dominoketju lähti aikoinaan
liikkeelle? En tiedä pitäisikö itkeä vaiko
nauraa, mutta tuota asiaa olen pohtinut jo kauan.
En tiedä pitääkö minun kiittää vaiko vihata
vanhempiani, että jouduin tähän soppaan mukaan,
mutta täällä olen silti pohtimassa syitä
olemassaolooni ja luomassa teoriaa pahuuden ja
hyvyyden taistelusta keskenään. Se on se syy ja
seuraus suhde joka määrää kaiken maailmassa, jopa
sen että olen olemassa, mutta mikä määrää sen,
että maailma olemassa sellaisenaan kuin se on?
Nyt on helppo huomata, että historian tutkiminen
on yhtä utopistista, kuin tulevaisuudenkin
selvitteleminen. Molemmat ovat yhtä mahdollisia
ja yhtä epätodellisia selvitettäväksi. Emme voi
saavuttaa historiasta tarkkaa kokonaiskuvaa,
mutta emme voi myöskään kirjoittaa tulevaisuutta
aivan sellaisenaan kuin se on - emme edes pysty
tarkasti määrittelemään historian ja tulevan raja-
aluetta. Emme pysty edes nykyhetkestä
muodostamaan tarkkaa kokonaiskuvaa vaikka se
onkin aivan käsillämme nyt ja aina Onkohan
nykyhetkeä edes olemassa? Joka tapauksessa
historian tutkiminen on kääntäen samanlaista kuin
tulevaisuudenkin hahmottaminen, paitsi että
tulevaisuuden selvittelemisessä käytetään
historian luomia todennäköisyyksiä työkaluina
selviteltäessä mahdollista tulevaisuuden kulkua.
Tulevaisuuden kulkua emme voi tosin selvittää
aivan yhtä tarkoin metodein kuin historiaa, koska
tulevaisuus on päätöksistämme kiinni ja siitä
miten meistä riippumattomat kohtalonoikut
määräävät kehitystä maailmassa, esimerkiksi
meteoriitit yms.
Joka tapauksessa ihmisen tulevaisuuteen kuuluvat
jatkossakin ne samat ratkomattomat ongelmat kuin
aina ennenkin. Elämä on pohdintaa hyvän taikka
pahan valinnan tekemiseksi.
- Hyviä jatkoja sinulle ongelmiesi ratkomisessa -- Vanha ja kulunut
Mutta minusta todelliset hyveet ja paheet ovat
kuin auringon valo ja pimeys. Hyveet ja paheet
ovat todellisia eivätkä ihmisen tekemiä. Ihminen
se vain kuvittelee tekevänsä ne vaikka
todellisesti ihminen vain tonkii ne esille ta
piilottaa. Ei ihminen voi mitään tehdä se vain
käyttää asioita hyödykseen tai haitakseen. - Vanha ja kulunut
Mutta minusta todelliset hyveet ja paheet ovat
kuin auringon valo ja pimeys. Hyveet ja paheet
ovat todellisia eivätkä ihmisen tekemiä. Ihminen
se vain kuvittelee tekevänsä ne vaikka
todellisesti ihminen vain tonkii ne esille ta
piilottaa. Ei ihminen voi mitään tehdä se vain
käyttää asioita hyödykseen tai haitakseen.
- trumpeli
omia elämän arvoja voi myös seuloa esiin arvotestillä https://arvoja.wordpress.com/
- Kysyn_vain
Etkö enää vanhempaa ketjua löytänyt?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä892888Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991676Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461547- 871381
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021374Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21069Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257845