Hammaskiven voi poistaa itsekin - SUOSITTELEN!

puhtaat hampaat

Hammaslääkärit ovat kovasti yliarvostettuja. Ainakin jossain määrin, tai ainakin joskus...

Hammaskiven poisto ei ole mitään rakettitiedettä ja homman voi vallan hyvin hoitaa itsekin, jos vain välineet pysyy kädessä. Jos turvautuu tässä asiassa hammaslääkäriin, niin saa helposti keventää lompakkoaan noin kolmellakympillä, siis kelakorvausten jälkeen. Ei hyvä.

Eilen löysin sopivan paksuista teräslankaa, jolla peilin ääressä raaputin alahampaiden ienrajoihin syntyneen hammaskiven. Tätä ennen muistan hammaskiveä minulta poistettaneen silloin, kun olin lapsi. Tuolloin hammaslääkäri teki homman erittäin kovakouraisesti ja karkeilla liikkeillä: monesti raaputin luiskahti ikeneen todella ikävästi ja verta tietenkin tuli paljon; siinä penkillä maatessani veren maku suussa muistan ajatelleeni, että ei ole mitenkään mahdollista, että talttaa tarvitsisi niin kovasti painaa.

Mutta kun eilen kotona, yli kymmenen vuotta tuon kerran jälkeen, sain tehdä asian kaikessa rauhassa itsekseni, pystyin käyttämään sopivasti suhteutettua voimaa ja hienomotoriikkaa, minkä seurauksena hammaskivi irtosi ja ikenetkään eivät ottaneet osumia. Paras sana tuota kuvaamaan olisi pikemminkin hellävarainen hankaus kuin raaputus. Hammaslääkärin suorittamana kyse oli lähinnä raastamisesta tai kovertamisesta. Siltä se ainakin tuntui.

Hygieniasta en jaksanut välittää; onhan tuonne suuhun monesti tullut työnnettyä teräslankaa likaisempaa ilman mitään suurempia infektioita, mutta tokihan välineen saa desinfioida, jos siltä tuntuu.

Tämän kirjoituksen myötä saan samalla haistattaa myös paskat minua hoitaneelle hammaslääkärille ja monille hänen arvon kollegoilleen, onhan melko odotettavaa, että te näillä palstoilla kuitenkin käytte pyörimässä. Teidän mielestänne nämä toimenpiteet tulee suorittaa ammatilaisen valvonnassa. Ja vi***! Itse onnistuin siinä ainakin kolme ja puoli kertaa paremmin. Niin ja ilman mitään kuluja, mitä nyt raanasta tuli hieman enemmän vettä laskettua. Aion jatkossakin hoitaa hampaani itse, ehkä lukuunottamatta reikien paikkausta.

Voitte toki tehdä arvokasta työtä, mutta hammaskiven poisto ei ole yksi niistä.

73

57088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siitä vaan

      Hammaskiven poisto sattuu usein siksi, että sitä on myös ikenen alla.
      Eniten hammaskiveä on yleensä hammasväleissä ja muissa vaikeasti puhdistettavissa kohdissa.

      Saitko pois myös näiltä alueilta? Jos, et, tulehdus jatkuu.

      Vakavampien iensairauksien hoito on jotain ihan muuta, kuin hammaskiven rapsimista etuhampaiden takaa. Pinnallisen hammaskiven poissaaminen ei ole vaikeaa, mutta tulee sitä usein muuallekin. Terveys 2000-tutkimuksen mukaan suurella osalla yli 30-vuotiaista on jo syventyneitä ientaskuja ja luukatoa.

      Tietämättömyys on maailman taakka.
      Tee itsellesi mitä haluat. Asenteesi on sitä luokkaa, ettet usko kumminkaan, vaikka mitä sanottaisiin.

      • herraasiallinen

        Ja pitää muistaa että huno hammashygienia vaikuttaa sydämmen toimintaan asti!


    • Olikohan provo

      Siis oliko sinulla käytössäsi hammaslääkärin peili jolla sait raavittua näkyvän hammaskiven myös hampaiden takaa. Selostuksestasi päätellen puhdistelit vain etupintoja ja jos näkyvillä oli hammaskiveä, hampaiden perusteellinen pesukin on tainnut unohtua. Ellet mene hygienistille (tai hammaslääkärille) hammaskiven poistoon tulevina vuosina, huomaat muutaman vuoden kuluttua että hampaat heiluu ja alkaa tippua pois. Hammaskiveä kertyy myös ikenen alle ja se lapsuutesi muisto veren tulosta ja "ikeneen lipsahdus" on aivan harkittu teko hammaslääkäriltä. Hammaskiveä joudutaan poistamaan myös hampaiden kaulaosalta eli työkalulla mennään ikenen alle ja silloin on luonnollista että tulee verta. Itse sinne ei saa mennä ronkkimaan koska ikenen alle jäävät bakteerit tulehduttavat ikenen ja hampaan. Olen täysin varma ettet saanut teräslangallasi edes kaikkea näkyvää hammaskiveä pois. Ammattilainenkin joutuu oikeilla työkaluilla raaputtamaan hampaan pintaa melkoisesti ennen kuin pienimmätkin hippuset hammaskiveä on pois.

      Joku kolmekymppiä hammaskiven poistosta on pieni raha kun tietää että KAIKKI hammaskivi on poissa eikä vain näkyvissä oleva.

      • 30 euroa paljon?

        Köyhää!


      • Anonyymi

        Terveisiä vaan täältä tulevaisuudesta. Nyt vuonna 2020 ei edes 60 eurolla saa lyhyttä puhdistusta ja tuntihinnat lähtee 120 eurosta ylös päin.

        Törkeetä rahastusta, kun hammashygieenikon palkka on alle 3000 eur kk. Jos olisi 3000 eur/kk ja siihen kaikenmaailman sivukulumaksut vaikka 50% päälle (on varmaan yläkanttiin9 on kk -kulu 4500 eur. Jos tekee töitä 150 h/kk niin tuntikulu on 30 eur!!!! tähän päälle alv 24% tekee 37,50 per tunti ja nyt ahneille ei tahdo edes joka paikassa riittää 150 eur/h.

        Suomessa palveliden hinnat on tärkeen kalliita ja meen Viroon poistattaan kiveni ja tuon kaljaa ja viinaa tuliaisiksi. Suomi on ylihinnoiteltu paska vihervasemmistolainen maa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terveisiä vaan täältä tulevaisuudesta. Nyt vuonna 2020 ei edes 60 eurolla saa lyhyttä puhdistusta ja tuntihinnat lähtee 120 eurosta ylös päin.

        Törkeetä rahastusta, kun hammashygieenikon palkka on alle 3000 eur kk. Jos olisi 3000 eur/kk ja siihen kaikenmaailman sivukulumaksut vaikka 50% päälle (on varmaan yläkanttiin9 on kk -kulu 4500 eur. Jos tekee töitä 150 h/kk niin tuntikulu on 30 eur!!!! tähän päälle alv 24% tekee 37,50 per tunti ja nyt ahneille ei tahdo edes joka paikassa riittää 150 eur/h.

        Suomessa palveliden hinnat on tärkeen kalliita ja meen Viroon poistattaan kiveni ja tuon kaljaa ja viinaa tuliaisiksi. Suomi on ylihinnoiteltu paska vihervasemmistolainen maa.

        Vihervasemmisto tarkoittaa yleenä halvempia hintoja. Kaljalla vaan purskuttaa suuta, niin kyllä se siitä.


      • Anonyymi
        30 euroa paljon? kirjoitti:

        Köyhää!

        Siis missäpäin maapalloa puhdistit hampaasi 30e.Noi on noita höpöjuttuja.Vähän sama jos auton poltto aineen kulutus toiset pääsevät niin pienellä kulutuksella oikein naurattaa.Itsetunnon kohottamista kaikki tyyni.


    • 17+12

      Miksi kaikki hampaisiin ja suuhun kohdistetut toimenpiteet ovat niin monen mielestä toisarvoisia? Siksikö kun suun sisälle ei itse näe, niin siellä olevia ongelmia ei oteta niin vakavasti?

      En ala luettelemaan syitä siihen, miksi mielestäni olet toiminut todella typerästi mutta mietihän sitä, että jos esimerkiksi sormiesi välit olisivat täynnä mätäneviä ja märkiviä haavoja, joiden kautta verenkiertoosi ja sitä kautta esim. sydämeesi pääsisi kulkeutumaan bakteereita, jotka pahimmassa tapauksessa veisivät sinut tehohoitoon? Tai jos pesisit vain kämmenesi mutta et sormiesi välejä ja sen takia sormesi irtoaisivat? Menisitkö lääkäriin vai raaputtelisitko silloinkin rautalangalla?

      Aivan. Ymmärsitkö pointin?

      • Anonyymi

        Kyse on siitä että suurin osa hammaslääkäreistä on teurastajia. Ei oteta huomioon ollenkaan asiakkaan kipukynnystä. Samalla ronkitaan koko suu piikillä ikenistä niin että aivan varmasti ikenet vuotaa verta ja jää ikenet helläksi moneksi päiväksi. Kyllä siellä olis aiheellista alkaa oikeasti ajattelemaan tätäkin asiaa. Toiseksi se penkki on niin epämukava, kun joutuu istumaan niin että veri pakkaantuu päähän ja ahdistaa. Hammaslääkäri taas ei anna vaihtoehtoa.


      • Anonyymi

        Jos menisin lääkäriin, niin mitä hän sitten tekisi tai olisi tekemättä?


    • Aivan

      Kun suun sisälle ei itse näe, niin on uskottava mitä sinulle milloinkin kerrotaan.
      Näinhän se menee. Valitettavasti!

      • HammaslääkPeiliHyväOlla

        On halpaa ostaa se hammaslääkärin peili apteeksita, se kyllä todella kannattaa, kun sitten tietää, miltä hampaat näyttävät, tietää paljon premmin, mistä pitäis huolestua tai ei huolestua. Ja aina VALOKUVATA !!! hammas ennen kuin menee hoidattamaan hammastaan. Muuten et voi todistaa, että esim lohkeamasi oli 1mm x 1 mm ja hoidon jälkeen on purentakyky mennyt ja sanotaan, että lohkeama oli valtavan iso ja purentakyky meni siksi. monet vakavat hoitovirhe-ongelmat kohdannut.


      • Anonyymi
        HammaslääkPeiliHyväOlla kirjoitti:

        On halpaa ostaa se hammaslääkärin peili apteeksita, se kyllä todella kannattaa, kun sitten tietää, miltä hampaat näyttävät, tietää paljon premmin, mistä pitäis huolestua tai ei huolestua. Ja aina VALOKUVATA !!! hammas ennen kuin menee hoidattamaan hammastaan. Muuten et voi todistaa, että esim lohkeamasi oli 1mm x 1 mm ja hoidon jälkeen on purentakyky mennyt ja sanotaan, että lohkeama oli valtavan iso ja purentakyky meni siksi. monet vakavat hoitovirhe-ongelmat kohdannut.

        Ronkkikaa vaan itse suutanne ja voitte saada sepsiksen. En ole hammaslääkäri. Miehelläni oli kaksi sepsistä. Tiedän mitä maksaa maata letkuissa sairaalasa tiputuksesa 2kk.


    • Itsekin poistin

      taivutetulla hakaneulan kärjellä takapinnoilta, mutta ikenien alla oli kuulema paljon ja verta tuli, kun oikein kovakouraisesti raapi. Nyt täytyy pestä huolellisemmin ja käyttää varrellista hammaslankaa.

      Taitavat olla liiankin innokkaita hoitamaan terveitä? hampaita, kun armeijassa pisti kaikkiin takahampaisiin amalgaamia, vaikkei ollut mitään oireita ja nyt yhtä paikkaa vaihtaessaan toinen lääkäri porasi reunaan niin, että seuraavana päivänä lohkesi.

      Vielä isompi haitta, kun muovipaikkojen muottien takia suurensi hammasvälejä ja nyt ruoka tarttuu aina kiinni. Eipä tee mieli mennä ellei ole pakko.

    • ↗↘↷↱↯↺↪↗

      Vahingollisin hammaskivi on ienvallien alla, jota et edes näe, joten hampaasi ovat lankaviritelmäsi jälkeen edelleenkin puhdistamatta.
      Hammaslääkäri passitti hammaskiven poistoon, ja näytösluontoisesti kaapaisi ikenen reunan ALTA mojovan suikaleen hammaskiveä.
      Siellä ne tulehdukset muhivat, ja ajavat ikeniä pois aina hampaiden löystymiseen ja irtoamiseen asti.

    • hammasväli

      Kävin lukioikäisestä asti tarkastuksissa samalla hammaslääkärillä, joka poisti näkyvän hammaskiven. Lääkärini jäi eläkkeelle ja siirryin toiselle hammaslääkärille, mikä kauhistui ikenieni kuntoa. Hän mittasi ientaskujen syvyyden ja pahimmillaan mittatikku meni sentin syvyyteen ienrajan alle. Hammaskivi oli siis päässyt ikenen alle. Itse en arvannut ikenieni huonoa kuntoa, koska ien ei koskaan vuotanut vertat, kiitos tupakoinnin. Vanhoja hammaslääkäreitä ei ilmeisesti ole koulutettu mittaamaan ientaskuja. Minulla on kauniit, terveennäköiset, lähes paikkaamattomat hampaat, tosin niistä on jo 4 pudonnut juurineen. Ensin hammas alkaa heilua ja lopulta se lähtee ehjänä pois. Käyn erikoishammaslääkärillä kaksi kertaa vuodessa puhdistuksessa ja hän yrittää pelastaa loput hampaani. Älkää hyvät ihmiset luottako siihen, että pystytte hammaskivenne poistamaan kun sitä ei osaa kaikki hammaslääkäritkään tehdä. Ja pyytäkää ientaskujen mittausta, jos sitä ei ole teille tehty.

      • Vähän jo myöhäistä

        Olen tällä hetkellä tiukassa seurannassa (kunnallisella puolella) syvien ientaskujen vuoksi. Viimeksi hammaslääkäri totesi vielä yhdessä hampaassa 6 mm syvyisen ientaskun ja määräsi 3 kk kuluttua suuhygienistille. Kertoi että ellei ole siihen mennessä parantunut jouduttaneen ohjaamaan hammasklinikalle tarkempaan hoitoon. Olisipa aikanaan ollut yhtä tarkkoja hammaslääkäreitä kun hampaita on jo irronnut pahan parondotiitin vuoksi.


    • vierailijako

      Ylös

    • turhaako?

      " Miksi kaikki hampaisiin ja suuhun kohdistetut toimenpiteet ovat niin monen mielestä toisarvoisia? Siksikö kun suun sisälle ei itse näe, niin siellä olevia ongelmia ei oteta niin vakavasti? "

      Samaa olen ihmetellyt. On se kumma, kun rahaa löytyy kyllä moneen muuhun, mutta ei hampaiden hyväksi. Suuri osa ihmisistä käyttää rahaa vaikkapa kampaajalla käyntiin vähän väliä suuria summia, eikä siitä valiteta. Saati sitten baareissa notkumiseen, tupakkaan, yms. epäterveelliseen kuluvasta rahasta. Karkea yleistys, mutta ymmärrätte pointin.

      • Hampaiden hyväksi?

        > On se kumma, kun rahaa löytyy kyllä moneen muuhun, mutta ei hampaiden hyväksi. Suuri osa ihmisistä käyttää rahaa vaikkapa kampaajalla käyntiin vähän väliä suuria summia, eikä siitä valiteta.....

        Se vasta kummaa on, kun rahaa laitetaan hampaiden hyväksi, mutta rahalla saadun työn jälki on sellaista, että jos sen pystyisi näkemään, niin ilmaiseksikaan ei sitä voisi hyväksyä. Aiheuttaa vain lisää ongelmia.
        Mieluummin rahan laittaa sitten vaikka kampaajalle tai baarissa notkumiseen, niin ainakin tietää mitä saa.


    • kauhistunu.

      Miten steriiliä on suuhygienistien toiminta? Oli tuolla kumikäsineet, mutta milloin lienee vaihtanut. Naputteli suojaamattomia tietsikan näppäimiä siinä välillä. Ja taas ronkki hampaita.

      Olivat monta viikkoa ikenet arkana tuon reissun jälkeen. Minusta tietokoneen näppis on tautien leviämistie tuollaisessa toiminnassa.

      • the_road

        Kyllä se hygienisti varmasti joka potilaan välissä vaihtaa ne hanskat ja desinfioi kädet...toivon ainakin niin.

        Ihanko tosi, että hanskat kädessä naputteli näppistä ja taas samat hanskat kädessä jatkoi hampaiden "ronkkimista"? Itse en ole koskaan törmännyt moiseen käytäntöön, onneksi. Joskus hammaslääkärin täytyy esim. tutkimuksen lomassa katsoa koneelta röntgenkuvaa tai jotain, mutta silloinkin koskee vain hiireen ja siihenkin pistää ensin käsipyyhepaperin suojaksi.


    • kivi paperi sakset

      Myös siemenjohtimet voi katkaista itse. Miksi mennä lääkäriin steriloitavaksi.

      • Siemenjotimet?

        Mistä nuo siemenjohtimet tulivat tähän mukaan?
        Voiko käydä niin, että kun menet valittamaan hammaskipujasi lääkärille, niin ennen kuin huomaatkaan ovat siemenjohtimet katkaistu?


    • Minä myös!

      Kyllä aloittaja on siinä oikeassa, että suurimman osan hammaskivestä voi tosiaan itsekin poistaa. Itse olen tehnyt näin jo vuosia!

      Mutta en teräslangalla, vaan teräsnaulalla!

      Sillä ja peilin edessä lähtee - toki hitaasti, mutta varmasti. Hammasvälit voi ottaa sillä terävällä naulankärjellä.

      Kieli tuntee, missä sitä vielä on. Se nimittäin lähtee usein pieninä paloina.

      Myös pieni, terävä taltta ajaa saman asian!

      • Hullua touhua!

        Huhhuh, jo on rassaajia! Vain näkyvän hammaskiven saa (osittain) pois tuollaisella tee se itse rassailulla. Se pahin parondotiittia aiheuttava hammaskivi jää sinnen ikenen alle piiloon. Ja sinne taas ei parane mennä jollain teräsnaulalla kaivelemaan, taatusti ei lähde puhtaaksi ja ikenet vaan vioittuu. Kävin muutama viikko sitten hammaslääkärillä eräänlaisessa jälkitarkastuksessa kun olin ollut perusteellisessa hammaskiven puhdistuksessa hygienistillä pari kuukautta aiemmin parondotiitin vuoksi. Hammaslääkäri joutui puhdistamaan vielä ikenen alta hammaskiveä joka oli ilmestynyt sinne parissa kuukaudessa. Jos on näkyvää hammaskiveä jota edes pystyy rapsuttelemaan itse teräsnaulalla, hampaiden pesu on huonoa. Minulla ei tule näkyvää hammaskiveä kun hygienisti tai hammalääkäri löytää jo runsaasti puhdistettavaa.


    • Mulla pn hammaskivi nykyään vähissä. Hampaita harjaan vain kerran päivässä!
      Mun salaisuus hyvään suuhygieniaan on Oil Pulling! Look it up on Google.

    • hampuriii

      Huhhuh, pelottavan kuulosta tekstiä kyllä! Fiksuuden huippu alkaa rapsuttelemaan kiillettänsä pätkällä rautalankaa, onnitteluni! Eihän sillä ole mitään eroa poistetaanko hammaskivi oikeilla tekniikoilla oikeista paikoista hyvin terotetuilla asiaankuuluvilla instrumenteilla, taikka sitten pätkällä rautalankaa....eiku...

      Ja millähän mahdoit nähdä sinne hampaiden takapinnoille? vaikka kuinka ihminen vääntäisi ja kääntäisi sitä päätänsä sen kauneuspeilinsä edessä niin ei sinne takapinnoille näe kyllä tarpeeksi. Ja niinkuin tuosta verenvuodosta jo mainittiinkin, niin tosiaan se johtuu ihan siitä että hygienisti/hampulääkäri on poistanut myös sen ikenen alla olevan hammaskiven, mikä juurikin on sitä vaarallisempaa tulevaisuutta ajatellen. Sinä varmasti et rautalangallasi sinne ikenen alle pääse eikä kannatakaan, sinne kun mennään niin välineiden kuuluu olla steriloituja.

      Joten hei, ihan kiva että luovuus kukkii ja lompakon nyörit pysyy piukeina mutta nuo tietyt ammattikunnat ja instrumentit on ihan syystä olemassa. Ja tosiaan säännölliset tarkastukset kunniaan, päällepäin eivät kaikki ienongelmat näy, varsinkaan tupakoitsijoilla.

      Peace and love.

    • kyllävainaivantotta

      emmä ainakaa uskalla ite ruveta millää rautalangalla sotkemaa, mielummi antaa ammattilaisten tehdä jotain palkkansa eteen.

    • Tuuli

      Myönnän, että näkyvän hammaskiven poisto karkeasti (paino sanalla karkea) onnistuu toki itsekin. Aivan kuten voi leikata itse hiuksensa.;O) En kuitenkaan lähtisi rautanauloja tai lankoja käyttämään! Itse ei saa niin hyvin hiottua ja kiilloitettua hampaan pintoja kuin ammattilainen. Toki ammattilaisissa on käden taidoiltaan ja motiiveiltaan kaikenlaisia, aivan kuin muissakin ammateissa. Haluan korostaa, että jos shg.n/hml puhdistuksen jälkeen tuntuu hampaiden pinnat sileiltä ja puhtailta kielen kärjellä koskettaessa on tod.näk että ´puhdistus on onnistunut.

      Toinen asia on juuri tuo parodontiitin kehittyminen. 1990-luvulla aloittaessani uraani hammashoitajana hammaslääkärit harvemmin tarkistivat ientaskumittarilla ienkudoksen tilaa tai hammaskiven olemassaoloa hankalista ikenenalaisista paikoista. Nykyisin lähes kaikki tarkastuksen yhteydessä sen tekevät. Jollet ole varma, onko ko. asiaa tarkistettu suosittelen sitä kysäisemään. Omasta terveydestännehän siinä on kysymys...

    • hammaskiveä

      " Nykyisin lähes kaikki tarkastuksen yhteydessä sen tekevät. "

      Nykyäänkin on sellaisia (yleensä vähän vanhempia) hammaslääkäreitä, jotka eivät ota asiaa kovin vakavasti ja tarkista asiaa. Hammaskiven poistokin heidän tekemänä on lähinnä vain sen näkyvän h.kiven poistoa jos edes sitäkään tekevät.

      Toki varmasti suurin osa tekee niin, kuin pitääkin.

    • Määäh

      Ei kannata hammaskiillettä pilata itse jos h.lääkäri pilaa sen saat korvauksia itse jos pilaat kukaan ei maksa!

    • Hampulaiset

      Kaikkea sitä ihmiset tekevätkin hammaslääkärin pelossaan!

      Kun on päässyt käymään niin, että ientaskuun kertyvä hammaskivi suurentaa ientaskua, siitä ei tule entisen kokoista, vaikka se olisikin suuhygienistin jäljiltä puhdas. Sinne kerääntyy hyvin helposti taas uusi piiloon menevä hammaskivi, jos hampaitaan ei hoida kunnolla. Tuolloin hammaskivi voi pyrkiä hampaan alle ja alkaa hitaasti irroittamaan hammasta kiinnikkeistään. Etenkin ientaskuihin hammaskiveä kertyy, koska tavallisella hammasharjalla niihin ei yllä helposti. Tällaiset potilaat saattavat hoitaa hapaitaan niin hyvin, ettei näkyvää ja suussa kielellä tuntuvaa hammaskiveä juuri ole, mutta ientaskuihin asti puhdistus ei olekaan ulottunut. Näinpä todella kaunis hammaskin saattaa olla teoriassa vaarassa.

      Jos sinulle muodostuu helposti hammaskiveä, pitää käydä poistattamassa se ja sen jälkeen hampaiden harjaus kaksi kertaa päivässä fluorihammastahnalla sähköhammasharjaa käyttäen ja hammasvälien puhdistus (hammaslanka, hammasväliharjat, hammastikut). Kannattaa käyttää fluoria ja xylitolia sentään happohyökkäysten lyhentämiseksi joka kerta, kun syö tai tupakoi, jos nyt mitään muuta ei viitsi tehdä!

      Hammaskiveä alkaa kerääntyä heti uudestaan, vaikka olisit juuri käynyt suuhygienistillä, varsinkin jos et hoida hampaitasi. Siksi tuntuu, että joka kuukausi minulla on hammaskiveä, eikö ne osaa puhdistaa mun hampaita... Tästä syystä ihmisellä voi olla esimerkiksi jatkuva ientulehdus (verenvuotoa ikenistä), vaikka mitään kummallisempia kipuoireita ei ole. Ikenenalainen hammaskivi saattaa aiheuttaa esim. kipua painellessa ientä tai hampaita harjatessa.

      Se ei oikeasti ole pelottelua, ettei hampaidensa kuntoa voi itse tietää. Sitä ei voi tietää. Varsinkaan tupakoija tai happamien juomien ja sokerien suurkuluttaja. Toki kaikki näkevät, jos hampaat ovat huonot, mutta hyvänkin näköiset hampaat voivat olla sairaammat kuin näyttävät. Varsinkin koska hyvähampaiset ihmiset, joilla ei ole kipuja, eivät usein hakeudu hammaslääkäriin!

      Hammaslääkärien vanhentuneet asenteet eivät aina haittaa, koska hammaskivipotilaat lähetetään nykyään yleensä suuhygienistille, jonka ainakin tulisi tietää ientaskujen hammaskiviongelmasta.

      Jos joudut poistamaan näkyvää hammaskiveä jollakin isntrumentilla, sitä on luultavasti sen verran paljon, että sitä on myös ienten "alla". Se lähtee pieninä paloina ja on myös kerääntynyt hampaaseesi pieninä paloina! Jos sitä on valtavasti, se tarkoittaa pitkää jaksoa huonolla hammashoidolla. Toki joillakuilla on suurempaa taipumusta muodostaa hammaskiveä, mutta suurimmassa osassa tapauksista hampaidenhoitokaan ei ole täydellistä. Potilas ei aina uskalla tästä kertoa, vaikka se auttaisi häntä itseään.

      Liian moni häpeää myöntää huonoa suuhygieniaa, vaikka se olisi ilmeistä hammaslääkärille! Kissa pöydälle vain! "En pessyt hampaitani viikkoihin mökillä ollessani! Pesu vain jotenkin jäi." Kertokaa se suoraselkäisesti! Turha jotakin asiaa, joka kuitenkin on totta, on piilotella naurettavan häpeän vuoksi. Lisäksi huono hammashoito on yleisempää kuin luullaan. Kukaan ei myönnä arjen keskusteluissa, ettei hoida itseään ja hampaitaan.

      "Minulla on ollut päihde- ja mielenterveysongelmia. Hampaidenhoito ei ole ollut etusijalla, kun elämässä on ollut vaikeaa". Tämä on hyvin yleinen tarina. Ikävä kyllä nämä ihmiset eivät jaksa tai uskalla hammashoitoon stigman ja ennakkoluuloisuuden pelosta. Ongelmia elämänhallinnassa ei tietenkään ole helppo myöntää kellekään, saati sitten sellaiselle, joka ei edes yleensä hoida sellaisia asioita. Totuus kuitenkin on, että hammaslääkäri saattaa jo tietää. hampaista näkyy yllättävän paljon.

      Tosi asia kuitenkin on, että ihminen, joka mielenterveysongelmista huolimatta menee hammaslääkärille ja tunnustaa ongelman on jo todella pitkällä ja hammaslääkärin tulisi suhtautua myönteisesti hänen rohkeuteensa! Turha jotakin asiaa, joka kuitenkin on totta, on piilotella naurettavan häpeän vuoksi. Häpeä ei ole ongelman myöntäjän syytä vaan niiden, jotka kannustavat sitä piilottelemaan.

      Hammaslääkäritkin ovat vain ihmisiä. Eivät hekään varmaan täydellisiä ole ja kyllä heillekin maistuu kupliva, hapan olut tai kokishörppy. Viran puolesta he toki valittavat, jos hampaita hoidetaan huonosti, mutta kyllä kaikki ymmärtävät, että täydellinen elämä ei ole aina niin helppoa! Eivät he tietenkään voi mainostaa potilaille huonon hammashoidon yleisyyttä. Se kannustaisi laiskuuteen,

      Tunnusta! On paljon parempi kaikille olla rehellinen. Ja tärkeintä on olla rehellinen itselleen. En pessyt hampaitani hyvin. Siksi sain reiän ja ientaskun hammaskiveä. Ei se maailmaa kaada.

      • Hampulaiset

        Monille irronnut hammas sen sijaan on kova paikka. Se tuntuu pahalta, kun oma hammashoito on jäänyt niin totaalisesti, että hammas lähtee tai joudutaan poistamaan. Näitä kuitenkin tapahtuu! Yllättävän usein! Useimmat tapaukset olisivat ehdottomasti estettävissä, jos ihminen olisi etsinyt apua aiemmin.

        Tietenkin hyvällä suuhygienialla varmaan jokainen tapaus olisi estettävissä, mutta totuus on, että harva hoitaa hampaitaan oppikirjan mukaan (eli saa puhdistettua myös syvältä ja pesee siis fluorihammastahnalla kahdesti päivässä).

        Paras tapa pysyä perillä hampaidensa terveydestä on säännöllinen tarkastus. Jos toistuvasti todetaan, että hampaissasi ei ole vikaa, voit harventaa tarkastuksia :D Turha siellä on koko ajan ravata, jos elämäntilanne ja hampaidenhoito pysyy samana kuin vaiheissa, joina minkäänlaista ongelmaa ei ole ollut. Mitä paremmin hampaitaan hoitaa ja useammin käy, sitä epätodennäköisemmin on mitään vaivaa. Ja sitä epätodennäköisemmin hammaslääkärissä tapahtuu mitään kovin kivuliasta. Jos käyntejä on todella harvaan, saattaa tulla ikäviä yllätyksiä, joskin kiputunto pystytään yleensä poistamaan.

        Yllättävän pelottavat hoidotkin ovat nykyään kivuttomampia kuin koskaan ennen ja esimerkiksi viisaudenhampaanpoisto on rutiinitoimenpide, joka kunnon kaksinkertaisessa puudutuksessa tuntuu lähinnä epämieluisalta pienen rasahduksen vuoksi. Senkin havaitsee kuulollaan eikä tuntoaistilla :) Lisäksi moni kykenee tuntemaan, että joku koskee hampaaseen, mutta kiputunto on poissa. Todella pieni osa raportoi kivusta puudutuksesta huolimatta ja monelle tulee jonkinasteinen jälkikipu, kun puudutusaineen vaikutus lakkaa, mutta tähän auttaa yleensä tavallista vahvempi burana eivätkä kaikki tarvitse sitäkään.


    • attuusilleethus

      Itselleni hammaskiveä ei kerry, ainakaan hammaslääkärin mukaan. Kuulemma niillä ihmisillä, joilla on taipumus hammaseroosioon (minulla) on erityyppinen sylki kuin niillä, joilla on taipumus hammaskiveen. Eli hammaseroosiolla saa hampaat kulutettua loppuun, mutta "hammaskivisyljellä" saa parhaassa tapauksessa muuten terveet hampaat tiputettua suusta ja sydänsairauden kaupan päälle.

      Aika pikkuinen raha on hammaskiven poisto verrattuna vaikkapa eroosiopotilaan kruunuihin ja laminaatteihin, jos niitä nyt on varaa laitattaa.

    • Webdento

      Hei,
      hammaskivi on hampaiden pinnoille kertynyttä, kalkkeutunutta bakteerimassaa. Hammaskiven muodostumiseen vaikuttavat mm. syljen mineraalipitoisuus (mm. kalsium ja fosfaatti) ja pH, ruokavalio sekä suuhygienia. Mikäli ruokavalio on sekä hampaiden puhdistus kunnossa, hammaskiveä kertyy vain vähän tai ei ollenkaan.

      http://fi.webdento.com/hammaskivi/

      Hammaskiveä kertyy paitsi etuhampaiden pinnoille, myös erityisesti takahampaiden hammasväleihin. Hammaskiven poisto vaatii sekä taitoa että oikeat välineet, ja onnistuu parhaiten suuhygienistin tai hammaslääkärin suorittamana. Webdenton sivuilta löytyy video, jossa näytetään hammaskiven poisto ultraäänilaitteella.

      http://fi.webdento.com/hammaskiven-poisto-ientulehduksen-hoito/

    • jyrhj35y

      varmaan tulee halvaksi

      • Philips sonicare

        Eilen kävin hammaskivenpoistossa. Hammaskiveä oli kertynyt paljon ja ikenet olivat kuulemma punoittavat. Edellisen kerran kävin vuosi sitten, jolloin suuhygienisti käski tulemaan puolen vuoden kuluttua seuraavan kerran.
        Itselleni hammaskiven poisto on erittäin kivuliasta ja veri vuotaa ikenistä, jonka takia sinne ei mielellään tule mentyä. Onhan tuo melko kallistakin lystiä, 100 euroa 45 minuutin hommasta.
        Suuhygienisti sanoi, että hammaskiven muodostuminen lisääntyy iän myötä. Tämä pitää ainakin omalla kohdalla paikkansa.
        Onko hammastahnoissa sellaista, joka estäisi hammaskiven muodostumista?


    • Fucking idiots

      Hammashygienistiltä sain ientulehduksen...vaikkakin väittää hygienistä kaiken oleva, mutta kuitenkin kirjoittelee tietokoneelle oksettavan muovilla suojatun likaisen näppiksen näppäimillä samoilla kumihanskoilla palaten asiakkaan suuhun..yök !!!
      Hammaskiveä lähdin poistattamaan ienrajasta hammashygieniestille, joka totesi hammaskiven olevan "se raja pykälä" kiilteen ja juuriosan kohdalla eli ei hammaskiveä : DD...rapsutin hammskiven itse sitten pois kotona neulalla...ettei ikenet vetäydy sen takia. Raivostuttavaa maksaa "ammattilaisille" osaamisesta nro 0. Luojan kiitos toisinaan tapaa asiansa osaaviakin lääkäreitä, mutta harvassa ovat. Parasta osaamista on oman itsensä hoito itsen ammattilaisena : D.

    • Teeth lover

      Todellakin hampaiden itsehoito on lääke nro yksi...vain paikkaus on pakko tehdä lääkärillä ja silloinkin on varsin tärkeää herätellä lääkäriä tekemään sen kunnolla eikä niin että paikka falskaa ja reikä syvenee ja juurihoidon kautta koko hammas menetetään...kuten minulle on useasti käynyt...tsempatkaa hammaslääkäreitänne kunnolliseen työhön !!! itse poistan hammaskivet ja valkaisen hampaani sekä pidän ne itsenäisesti nykyään hyvässä kunnossa...pettyneenä ammattilaistan hampaiden tuhoamiseen : D...en voi käsittää miten tumpeloivat terveet hampaat pilalle, heh !!!...mutta elämä on....kai se kokemus karttuu vastoinkäymisten kautta joka ammattialalla...

      • Järkeä hoitoon

        Taidat olla aika nuori. Kunhan eläkeikä lähestyy ja hampaat alkaa tippumaan iensairauksien vuoksi ja joudut hankkimaan tekarit, harmittelet vielä moneen kertaan miksi et sittenkin käynyt hammaslääkärillä.

        Juurihoidolla saadaan hampaalle joitakin vuosia "jatkoaikaa" kun muuten se olisi jouduttu poistamaan. Juurihoidettu hammaskin on parempi kuin puuttuva hammas.


    • Jutum

      Vieläkun saisi sen ammattityökalun näiden kovimpien kohtien tainnuttamiseen...neulalla saa tehdä tosissaan duunia et irtoaa : DD

      • Outoa touhua

        Tulee halvemmaksi käydä hygienistillä kuin ostaa itselle puhdistukseen tarvittava suuri määrä erilaisilla terillä olevia työkaluja (kalliita).

        Käytätkö jotain minikokoista televisiokameraa tms. jolla näet ikenen alle myös hampaiden takana ja pysytyt poistamaan sieltäkin hammaskiven?

        Jos jollakin on neulalla helposti itse poistettavaa hammaskiveä, hampaiden pesu on ollut huonoa. Minulla ei ole koskaan näkyvää hammaskiveä, kaikki kertyy ikenen alle tai pienessä määrin hampaiden taakse ienrajaan.


    • qwrty125

      ostin ebay co.uk:sta tarvittavat instrumentit peileineen alle 5 eurolla. löytyy esim. hakusanalla "tartar remover" tai "plaque remover" ja 10 minuuttia ja oli paljon hammaskiveä ienrajoista poissa, samoin sai pois tummentumia :) helppoa hommaa ja youtubesta löytyy videoita. Enkä tehnyt sitä pelkästään rahan takia vaan myös perusteellisen jäljen takia. kun itselle tehdään niin yleensä se jälki on huolellisempaa.

      ei tosiaankaan rakettitiedettä ja suuhygienistillä aion käydä jatkossakin.

      • Väärä hoitotapa

        Älä harvenna suuhygienistikäyntejä koska et kuitenkaan saanut puhdistettua hammaskiveä ikenen alta perusteellisesti. Ellei puhdistusta tehdä "pohjia myöten" hampaat alkaa heilua.

        Jos sinulle kertyy näkyvää hammaskiveä, peset huonosti hampaitasi. Lisää pesukertoja ja siirry sähköharjaan, sekä hammaslangan ja hammasväliharjan käyttöön. Kun saat hampaasi kunnolla puhtaaksi, hammaskiveä ei kerry näkyviin hampaan osiin. Ikenen alle kertyy silloinkin joten hygienistiä tarvitaan.


    • gfdgfdgd

      Kiinasta saa samanlaisen piikin ja peilin kuin mitä hammaslääkärit käyttävät jollain kolmella eurolla.

      Hammastaskuista en lähde itse rapsuttamaan hammaskiveä, mutta tuosta välistä poistan hammaskiveä ihan esteettisistä syistä. Parin vuoden välein käyn hammastarkastuksessa ja siellä poistavat myös hammaskiven.

      • Pese_paremmin

        Kuten tuossa yllä kerrottiinkin, niin hampaiden pesu on huonoa jos kertyy näkyvää hammaskiveä. Huolellisella pesulla oikeilla välineillä hammaskiveä ei kerry hampaiden näkyviin osiin.


      • gfdgfdgd
        Pese_paremmin kirjoitti:

        Kuten tuossa yllä kerrottiinkin, niin hampaiden pesu on huonoa jos kertyy näkyvää hammaskiveä. Huolellisella pesulla oikeilla välineillä hammaskiveä ei kerry hampaiden näkyviin osiin.

        Ihan sama kuinka paljon pesen, niin hakkaskiveä tulee etualahampaiden väliin ja ienrajaan. Muualle suuhun ei tule juurikaan, vaikka pesen alhaalta paljon paremmin kuin ylhäältä.


      • Tekniikkaa_tarvitaan
        gfdgfdgd kirjoitti:

        Ihan sama kuinka paljon pesen, niin hakkaskiveä tulee etualahampaiden väliin ja ienrajaan. Muualle suuhun ei tule juurikaan, vaikka pesen alhaalta paljon paremmin kuin ylhäältä.

        Käytätkö hammaslankaa tai hammasväliharjaa joilla plakin saisi pois hampaiden väleistä (plakki muuttuu hammaskiveksi)?
        Ienrajan saa puhtaaksi sähköharjalla jossa on pyöreä edestakaisin pyörivä harjaspää. Harjaa pidetään hetki jokaisen hampaan kohdalla, sitä ei liikutella kuten käsiharjaa.


      • Tekniikkaa_tarvitaan
        gfdgfdgd kirjoitti:

        Ihan sama kuinka paljon pesen, niin hakkaskiveä tulee etualahampaiden väliin ja ienrajaan. Muualle suuhun ei tule juurikaan, vaikka pesen alhaalta paljon paremmin kuin ylhäältä.

        Käytätkö hammaslankaa tai hammasväliharjaa joilla plakin saisi pois hampaiden väleistä (plakki muuttuu hammaskiveksi)?
        Ienrajan saa puhtaaksi sähköharjalla jossa on pyöreä edestakaisin pyörivä harjaspää. Harjaa pidetään hetki jokaisen hampaan kohdalla, sitä ei liikutella kuten käsiharjaa.


      • Tekniikkaa_tarvitaan
        gfdgfdgd kirjoitti:

        Ihan sama kuinka paljon pesen, niin hakkaskiveä tulee etualahampaiden väliin ja ienrajaan. Muualle suuhun ei tule juurikaan, vaikka pesen alhaalta paljon paremmin kuin ylhäältä.

        Käytätkö hammaslankaa tai hammasväliharjaa joilla plakin saisi pois hampaiden väleistä (plakki muuttuu hammaskiveksi)?
        Ienrajan saa puhtaaksi sähköharjalla jossa on pyöreä edestakaisin pyörivä harjaspää. Harjaa pidetään hetki jokaisen hampaan kohdalla, sitä ei liikutella kuten käsiharjaa.


      • Tekniikkaa_tarvitaan
        gfdgfdgd kirjoitti:

        Ihan sama kuinka paljon pesen, niin hakkaskiveä tulee etualahampaiden väliin ja ienrajaan. Muualle suuhun ei tule juurikaan, vaikka pesen alhaalta paljon paremmin kuin ylhäältä.

        Käytätkö hammaslankaa tai hammasväliharjaa joilla plakin saisi pois hampaiden väleistä (plakki muuttuu hammaskiveksi)?
        Ienrajan saa puhtaaksi sähköharjalla jossa on pyöreä edestakaisin pyörivä harjaspää. Harjaa pidetään hetki jokaisen hampaan kohdalla, sitä ei liikutella kuten käsiharjaa.


      • Tekniikkaa_tarvitaan

        Käytätkö hammaslankaa tai hammasväliharjaa joilla plakin saisi pois hampaiden väleistä (plakki muuttuu hammaskiveksi)?
        Ienrajan saa puhtaaksi sähköharjalla jossa on pyöreä edestakaisin pyörivä harjaspää. Harjaa pidetään hetki jokaisen hampaan kohdalla, sitä ei liikutella kuten käsiharjaa.


      • Tekniikkaa_tarvitaan

        Käytätkö hammaslankaa tai hammasväliharjaa joilla plakin saisi pois hampaiden väleistä (plakki muuttuu hammaskiveksi)?
        Ienrajan saa puhtaaksi sähköharjalla jossa on pyöreä edestakaisin pyörivä harjaspää. Harjaa pidetään hetki jokaisen hampaan kohdalla, sitä ei liikutella kuten käsiharjaa.


      • Tekniikkaa_tarvitaan

        Käytätkö hammaslankaa tai hammasväliharjaa joilla plakin saisi pois hampaiden väleistä (plakki muuttuu hammaskiveksi)?
        Ienrajan saa puhtaaksi sähköharjalla jossa on pyöreä edestakaisin pyörivä harjaspää. Harjaa pidetään hetki jokaisen hampaan kohdalla, sitä ei liikutella kuten käsiharjaa.


      • Tekniikkaa_tarvitaan

        Käytätkö hammaslankaa tai hammasväliharjaa joilla plakin saisi pois hampaiden väleistä (plakki muuttuu hammaskiveksi)?
        Ienrajan saa puhtaaksi sähköharjalla jossa on pyöreä edestakaisin pyörivä harjaspää. Harjaa pidetään hetki jokaisen hampaan kohdalla, sitä ei liikutella kuten käsiharjaa.


      • Tekniikkaa_tarvitaan

        Käytätkö hammaslankaa tai hammasväliharjaa joilla plakin saisi pois hampaiden väleistä (plakki muuttuu hammaskiveksi)?
        Ienrajan saa puhtaaksi sähköharjalla jossa on pyöreä edestakaisin pyörivä harjaspää. Harjaa pidetään hetki jokaisen hampaan kohdalla, sitä ei liikutella kuten käsiharjaa.


    • 2000KansaneläkkeeksiVas

      Suomessa on edelleen suurtyöttömyys, miljoona ihmistä täysin köyhyysrajan alapuolella ym vakavia yhteiskunnallisia ongelmia, älkää ihmetelkö, ettei ihmisillä ole rahaa, käydä poistattamassa hammaskiveä, joten joutuvat tekemään senkin itse.

      • ujyuftdfukyf

        Kunnallinen hammashoitokin tekee hammaskiven poistoa, eikä maksa montaa kymppiä kerralta. Tuloton voi saada avustusta sosiaalipalvelusta hammashoitoon.

        Jos rapsuttelee itse vain näkyvää hammaskiveä pois, tekee karhunpalveluksen. Hammaskiveä jää ikenen alle ja hampaat irtoaa ennen aikojaan.
        Hammaskiveä ei synny kovinkaan paljon jos pesee hampaat huolellisesti, tarvikkeet ei maksa paljoa lähikaupassa.


    • hgffgjjuugg

      Kiitos neu

    • gahlkwgrw

      Ainoa järkevä tapa poistaa hammaskiveä itse on ostaa jostain terveyskaupasta siihen tarkoitettu välinesetti. Maksaa kotimaisissa nettikaupoissa aalle kympin postikulut, eikä vaurioita kiillettä.

      Ruokasoodaa en käyttäisi, sen vaikutus perustuu hiomiseen ja voi vaurioittaa kiillettä. Haarukalla, rautalangalla tms. rikkoo helposti ikenensä ja verta tulee perhanasti haava voi tulehtua.

      • Käyn_hygienistillä

        Kyllähän ne "oikeatkin" työvälineet on desinfioitava, niinhän tehdään hammaslääkärilläkin jokaisen potilaan välissä.

        Itse pystyy poistamaan vain näkyvän hammaskiven eikä se hyödytä mitään, vain ulkonäkö kohentuu. Minulla ei edes kerry tuota näkyvää hammaskiveä koska pesen huolellisesti sähköharjalla. Vaarallisin hammaskivi kertyy ikenen sisään ja sitä ei sokkona pysty itse poistamaan, tekee vain vahinkoa.


      • agdjskls
        Käyn_hygienistillä kirjoitti:

        Kyllähän ne "oikeatkin" työvälineet on desinfioitava, niinhän tehdään hammaslääkärilläkin jokaisen potilaan välissä.

        Itse pystyy poistamaan vain näkyvän hammaskiven eikä se hyödytä mitään, vain ulkonäkö kohentuu. Minulla ei edes kerry tuota näkyvää hammaskiveä koska pesen huolellisesti sähköharjalla. Vaarallisin hammaskivi kertyy ikenen sisään ja sitä ei sokkona pysty itse poistamaan, tekee vain vahinkoa.

        Joo, hygienistillä kantsii käydä mutta toisaalta ymmärrän senkin ettei montaa kertaa vuodessa viitsi lähteä vaan haluaa itsekin tehdä asialle jotain, jos kiveä kertyy jatkuvasti. Pitäis ehkä tosiaan pohtia, miksi sitä hammaskiveä ylipäätään kertyy, jos joutuu muutaman kuukauden välein käymään poistattamassa/raapimaan itse pois.

        Harja 2x päivässä hammasvälien puhdistaminen päivittäin suuvesi hampaiden pesun jälkeen = ei hammaskiveä (toimii ainakin mulla). Tosin ehkä mulla vaan on jotenkin sellainen suuvärkki, ettei hammaskiveä ylipäätään juuri muodostu, ekan kerran poistettiin yli nelikymppisenä, eli yksilöllisiä eroja varmaankin on.


    • Anonyymi

      Miljoona Suomen kansalaista, on täysin köyhyysrajan alla, jolloin kamppaillaan ihan välttämättömistä kuluista, ei siinä ole rahaa syytää mihinkään, kalliisiin hammashoitoihin.

      Joka tuota ei tiedä, ei tiedä paljon muutakaan.

      Hirveää ryöstöä hammashoidot ja pelkkä hammaskiven poisto, ylihinnoiteltua ja siksi köyhimpien ulottumattomissa.

      • Anonyymi

        Sitä varten on kunnallinen hammashoito jonka hinnoittelu on maltillisinta. Jos on todella tyhjätasku, sossusta saa avustusta välttämättömään hammashoitoon (nimenomaan kunnallisella puolella) joten kyllä köyhimmätkin saavat hoitoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä varten on kunnallinen hammashoito jonka hinnoittelu on maltillisinta. Jos on todella tyhjätasku, sossusta saa avustusta välttämättömään hammashoitoon (nimenomaan kunnallisella puolella) joten kyllä köyhimmätkin saavat hoitoa.

        jälkiruokana raakaa porkkanaa ?


    • Anonyymi

      Hammashygieenikko voi poistaa hammaskiven ammattitaidolla. Hän myös huomaa hampaittesi kunnon ja tarvittaessa ohjaa sinut hammaslääkäriin.

    • Anonyymi

      Ostat apteekista Gum Paroex suuvettä ja käytät viikon ajan, kyllä lähtee hammaskivet, suosittelen!

    • Anonyymi

      Olen ollut monia kertoja naislääkärien luona hoidettavana... hyvä sinänsä zitten on hampit kunnoszsa szinänzä...niin

    • Anonyymi

      joo kyllä helpommin menee kun nyit itse kaikki hampaat pois sitä mukaa ku tulee reikiä niin ei maksa mitään ja ei hammaskivivaivaa,kyllä ne perunat ja burgerit voi syödä ikenilläki,ja voemahoton ku suussakaan ei maistu paska ku hampaatvedät pois

    • Anonyymi

      Ainakin Gigantissa näyttää olevan myynnissä hammaskiven poistoon tarkoitettu ultraääniaparaatti. Tähän asti olen käynyt suuhygienistillä (yksityinen) parin vuoden välein, mutta hyvähän se olisi jos osaisi tuollaista käyttää itse.

    • Anonyymi

      Eilen otatin hammaskiveä pois hammaslääkärissä. Hinta oli pikkuisen alle kolmesataa. Olen käynyt aiemmin hygienistillä,joka peri seitsemänkymppiä vastaavasta ja 3 kk sitten. Mietin vain,oliko minulla edes hammaskiveä. Tuo toiminpide tehtiin paikkausten välillä ja ultraäänellä,mikä sattui enemmän,kuin mekaanisesti tehtynä ja ei laitettu lopussa edes fluorigeeliä.

    • Anonyymi

      Hammaskiveä ei voi puhdistaa kotikonstein. Hammaskiven poisto on tehtävä säännöllisesti suuhygienistin tai hammaslääkärin vastaanotolla, eikä sitä saa yrittää ottaa itse pois

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2870
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2430
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2210
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2022
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe