Osaako kukaan vastata tähän:
Miksi Jeesus opetuslapsineen, ei kastanut luokseen tuotuja lapsia, kuten kirkko opetettaa, vaan ainoastaan siunasi heitä: Mark.10:13-16; vaikka hän oli opetuslapsineen kristillisen kastajajaliikkeen alkuunpanija, eli Jeesus Kristus - joka kastoi ihmisiä opetuslastensa välityksellä, toimintansa alusta asti, jopa enemmän kuin kasteen mukaan nimettynä toiminut, hänen edeltäjänsä: Johannes Kastaja: Joh.3:22-4:2. - ?
Tiukka kysymys kaikille kirkko_kuulolla sivuston papeille
64
215
Vastaukset
- vai kastettiinko ?
Miksei Jeesusta kastettu vaavina ?
- Ota malli tästä
Jeesus meni itse Johanneksen kastettavaksi, aikuisena ja jätti tässäkin oikean esikuvan teollaan seuraajilleen; niille jotka ottavat kasteen Jeesukseen Krsituksen hänen nimessään vastaan, kuten Apostolien teot opettavat: Apt.2:38-40.
- Tietäjä
Koska Jeesus ympärileikattiin vaaviva eli 8 päivän ikäisenä.
- MIETIHÄN SITÄ
Tietäjä kirjoitti:
Jeesus todella ympärilaikattiin juutalaisena, kahdeksan päivän ikäisenä, mutta otti sen lisäksi myös kasteen itse aikuisena.
- PSARI
vai kasteettiinko?,
ei kastettu, koska Jeesus oli juutalainen ja hänen nimenantonsa tapahtui juutalaisten tapojen mukaan ja kaikki muukin Jeesuksen elämässä tapahtuneet riitit.
1. Ympärileikkaus (berit mila). Juutalainen poika ympärileikataan kahdeksan päivän ikäisenä. Ympärileikkaus on merkki Jumalan ja Abrahamin ja hänen jälkeläistensä liitosta. Itse toimituksen tekee tavallisimmin lääkäri, mutta siinä noudatetaan Tooran määräyksiä ja luetaan rukouksia. Seremonian yhteydessä järjestetään juhla-ateria.
2. Bar mitsva /bat mitsva. Juutalainen poika tulee täysi-ikäiseksi 13 vuoden iässä, jolloin hän saa nimityksen bar mitsva, "käskyn poika" ja hän tulee velvolliseksi elämään juutalaisena. Tilaisuuteen liittyy juhla, jonka muoto vaihtelee suuntauksesta riippuen. Yleensä siihen kuitenkin sisältyy Tooran lukeminen. Tytölle järjestetään vastaavanlainen seremonia hänen täytettyään 12 vuotta.
3. Häät. Juutalaiset häät voidaan viettää kotona, synagogassa tai taivasalla. Seremonian aikana pari seisoo kotia symboloivan baldakiinin alla. Siinä luetaan arameankielinen aviuoliittosopimus, jossa mies ja nainen esittävät omat lupauksensa toisilleen. Juutalainen avioliitto on mahdollinen vain kahden juutalaisen kesken. Seka-avioliitoissa syntyneet lapset ovat juutalaisia vain jos äiti on juutalainen. Avioero on mahdollinen ja sen sattuessa laaditaan erokirje, jonka mies antaa vaimolleen.
4. Hautajaiset. Kuoleman sattuessa vainajan lähimmät omaiset lukevat siunauksen Jumalalle. Perinteisesti he myös tekevät pienen repäisyn vaatteeseensa. Seurakunnalla on hautausapuyhdistys, joka huolehtii hautaukseen liittyvästä. Vainaja on Tooran mukaan haudattava vuorokauden kuluessa, mutta siihen voidaan lisätä pari päivää omaisten ehtimiseksi paikalle. Arkku tehdään höyläämättömästä laudasta. Hautajaisissa luetaan psalmeja, pidetään puhe, kiitetään Jumalaa ja lopuksi arkulle heitetään kolme lapiollista hiekkaa. Hautajaispäivästä alkaa suruviikko, jolloin omaiset ottavat vastaan vieraita vainajan kodissa. Vieraat puolestaan valmistavat ruokaa sureville. - EL.a .K:IM
Tietäjä kirjoitti:
Tietäjä
Mistä sä tollaista olet lukenut?
Siis että Jeesus ympärileikattiin? - ELa .K:IM
MIETIHÄN SITÄ kirjoitti:
Jeesus todella ympärilaikattiin juutalaisena, kahdeksan päivän ikäisenä, mutta otti sen lisäksi myös kasteen itse aikuisena.
MIETIHÄN SITÄ
Missä lukee, että ympärileikattiin.
Onko mulla jättiaukko sivistyksessä? - Tietäjä
EL.a .K:IM kirjoitti:
Tietäjä
Mistä sä tollaista olet lukenut?
Siis että Jeesus ympärileikattiin?Luuk. 2:21 "Kun oli tullut kahdeksas päivä ja lapsi oli ympärileikattava, hän sai nimen Jeesus, jonka enkeli oli ilmoittanut ennen kuin hän sikisi äitinsä kohdussa." [1. Moos. 17:10; Luuk. 1:59 | Luuk. 1:31]
Tämän voi myös päätellä, jos tuntee juutalaista uskontoa. Kaste on sitten eri asia. Juutalaisuudessa tunnettiin myös ns. proselyyttikaste. Pakanat jotka kääntyivat juutalaisuuteen kastettiin proselyyttikasteella perhekunnittain, sen lisäksi että miespuoliset ympärileikattiin. - EL.a .K:IM
Tietäjä kirjoitti:
Luuk. 2:21 "Kun oli tullut kahdeksas päivä ja lapsi oli ympärileikattava, hän sai nimen Jeesus, jonka enkeli oli ilmoittanut ennen kuin hän sikisi äitinsä kohdussa." [1. Moos. 17:10; Luuk. 1:59 | Luuk. 1:31]
Tämän voi myös päätellä, jos tuntee juutalaista uskontoa. Kaste on sitten eri asia. Juutalaisuudessa tunnettiin myös ns. proselyyttikaste. Pakanat jotka kääntyivat juutalaisuuteen kastettiin proselyyttikasteella perhekunnittain, sen lisäksi että miespuoliset ympärileikattiin.Tietäjä
Kiitos.
Mä olin missannut tuon kohdan ihan kokonaan. - Logoksen mukana
ELa .K:IM kirjoitti:
MIETIHÄN SITÄ
Missä lukee, että ympärileikattiin.
Onko mulla jättiaukko sivistyksessä?Luukkaan evankeliumi 2:21,22
- uskisss
Jeesuksen opetuslapset eli apostoli kastoivat pieniä lapsia. Siinä on yksi Raamatunkohtakin. Perimätieto kertoo myös, että alkuseurakunnassa kastettiin pieniä lapsia vanhempien kanssa.
- Suruvalitteluni
Kun ei vain lyödy yhtä ainoaa kohtaa, väitteesi tueksi.
- Pietari sallii
Suruvalitteluni kirjoitti:
Apostolien teoissa Pietari sallii lasten kastamisen.
- Odotan kovasti
Pietari sallii kirjoitti:
Kerrohan kohta missä uskosta osattomia vauvoja kastettiin kuten kirkko opettaa?
- Lue tarkemmin
Odotan kovasti kirjoitti:
Kerrohan kohta missä uskosta osattomia vauvoja kastettiin kuten kirkko opettaa?
Sanoin, että Apostolien teoissa Pietari sallii lasten kastamisen. Asia on juuri noin. Se mitä odotat, on sinun itse keksimäsi olkiukko. En minä mitään tuollaista edes väittänyt.
- ihmettelen vaan
Suruvalitteluni kirjoitti:
Selittäisitkö mitä tarkoittaa perhekunnittain kastaminen?
- Hyvä tarjous vaimitä
Lue tarkemmin kirjoitti:
Sanoin, että Apostolien teoissa Pietari sallii lasten kastamisen. Asia on juuri noin. Se mitä odotat, on sinun itse keksimäsi olkiukko. En minä mitään tuollaista edes väittänyt.
Osoita yksikin kasetttu lapsi Uudesta testamentista niin annan sinulle heti 5000 euroa, viidessä minuutissa tilellesi.
- Tässä se on
Hyvä tarjous vaimitä kirjoitti:
Osoita yksikin kasetttu lapsi Uudesta testamentista niin annan sinulle heti 5000 euroa, viidessä minuutissa tilellesi.
Kastettiinko Jeesuksen apostolit Raamatun mukaan? Voisitko näyttää Uudesta testamentista kastetun apostolin?
Pietari ilmoittaa, että kasteesta seuraava lupaus Pyhästä Hengestä koskee lapsiakin, Apostolien teot, 2. luku:
"37. Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
40. Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta". "
Kuten huomat, lupaus koskee lapsiakin. Jos lapsia ei voisi kastaa, olisi lupaus tyhjä. - dikduk
ihmettelen vaan kirjoitti:
Tuskin saat vastausta, perhekuntahan sisälsi sen pään lapset ja myös mahdolliset orjien lapset ja muun palvelusväen lapsineen.
- Mietihän sitäkin
Kannattaa lukea vaikka apostolien tekoja, niin voi huomata kokonaisten perhekuntien tulleen uskovaisiksi. Niin kävi myös minun perhekunnalleni, ja siksi erosimme myös muotokristillisestä kirkosta, jossa voi elellä huoletta vaikka koko elämänsä lapsikastettuna ja koskaan uskoon tulematta. Tämä ei edusta kristinuskoa vaan nimikritillisyyttä, jonka synnyttää yleinen vauvakaste.
Tässä se on kirjoitti:
Kastettiinko Jeesuksen apostolit Raamatun mukaan? Voisitko näyttää Uudesta testamentista kastetun apostolin?
Pietari ilmoittaa, että kasteesta seuraava lupaus Pyhästä Hengestä koskee lapsiakin, Apostolien teot, 2. luku:
"37. Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
40. Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta". "
Kuten huomat, lupaus koskee lapsiakin. Jos lapsia ei voisi kastaa, olisi lupaus tyhjä."Tässä se on". Eihän tuossa kastettu yhtään lasta. Jäit ilman palkkiota.
- Ei tarkoituskaan
helsinkijokkeri kirjoitti:
"Tässä se on". Eihän tuossa kastettu yhtään lasta. Jäit ilman palkkiota.
En minä palkkion perään ollutkaan. Se oli tuon tarjoajan pykäämä olkiukko. Minä vain argumentoin edellisessä viestissäni esittämääni väitettä.
- vastauksia pukkaa...
Niin, siis perhekunta siihen aikaan käsitti miehet, jotka kuuluivat synagoogaan ja palveluvöestä/orjista miespuoliset. Joissakin tapauksessa vanhan kirjan puolella oli edellytyksenä ns asekuntoisuus. Aivan kuin kertomus pojasta ja kolmesta kalasta&viidestä leivästä. Ruookittujen määrä laskettiin vain miesten määrä, lisäksi naiset ja lapset! Huvittavaa kyllä tuohon perhekuntaan ei silti laskettu paimenia, joiden todistus oikeudessa ei ollut pätevä (paimenet oli ns ali-ihmisiä) eikä heitä luultavasti laskettu perhekuntaankaan.
- Logoksen mukana
Pietari sallii kirjoitti:
Missä kohden?
- Ei nyt eikä futuuris
Tähän ei yksikään valapatto pappi tulle vastaamaan.
Tuntuu kuin olisi kaukaa haettua. Siis Jeesus itse oli ja eli niinkuin juutalaiset. Siihen ei kuulu käsittääkseni kastaminen. Sitten olikin samassa yhteisössä Johannes, joka kuitenkin kastoi, ja Jeesuksen myös. Vaikuttaa kuin se olisi ollut tuulesta temmattu juttu, siis keksitty.
Miten tämä nyt on? Eihän UT:ssä monet muutkaan asiat pidä paikkansa.- MrMorden
Kysymykseen on helppo vastaus:
koska koko jesustarina on keksitty, siihen voidaan tai olla keksimittä lisää asioita.- Mikä se on
Mikä on "jeesustarina"?
Olen juuri viimeiset pari päivää keskustellut lapsikasteesta toisessa ketjussa. Se on tässä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/10359337
Kuten täällä jo todettiinkin, Uudessa testamentissa kerrotaan miten kokonaisia perhekuntia kastettiin. Ei ole mitään syytä olettaa, etteikö tämä olisi pitänyt sisällään myös lapsia. Ei ole erikseen mainintaa siitä, että lapsia EI kasteta tai että heitä ei saisi kastaa. Sen sijaan, kuten Jeesus toteaa "sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä" (Mark. 10:14).
Vilppu H.
pappi- agnus d
valehtelet.
Etkä tainnut sitäpaitsi olla vielä paikalla... - Balttis Vipulle
Tämä on täysin mielivaltaista tulkintaa Antti, eikä yksikään Jumalan sanan kohta vahvista esittämiäsi käsityksiä. Todistuksesi ei menisi misään läpi, sillä se on "negaatio" eli perustuu olettamukseen asissa, jossa itse olettamukselle ei ole mitään perusteita. >> Ei ole syytä mitään syytä olettaa, etteikö tämä olisi pitänyt sisiällään myös lapsia . >> on tämän negation perusväittämä, joka voidaan kääntää myös toistepäin:
Todellisesti ei ole mitään syytä olettaa, että lapsia olisi kastettu, koska Raamattu ei puhu tai osoita niin tehdyn. Tämä ei ole mikää vähäinen asia, varsinkaan kun huomio sen että vauvakasteen puolustamiseksi, Luther päätti että asiassa toisinajattelevat täytyy tappaa.
Raamattu ei osoita lapsia kastetun, puhumattakaan että uskosta osattomia sylivauvoja olisi kastettu, kuten kirkko: LUKIEN KUIN PIRU RAAMATTUA YRITTÄÄ VÄITTÄÄ Mark.10:13-16;sta perustalta, vaikka tässä on nimeomaan malli siitä kuinka lapsia tulee vain siunata, kuten Jeesus itsekin teki esivana meille.
Jos uskovien perhekuntien mukana kastettiin lapsia, nämä olivat varmaan kuulleet evankeluimia Kristuksesta ja olivat tulleet myös uskoon, ennenn kastamistaan. Näin on tapahtunut esim. minun perhekuntani kohdalla, eikä tässä ole mitään ristiriitaa sen kasteen kanssa, jonka Jumalan sana kehoittaa kaikkia Jeesuksen tykö tulevia ottamaan, Pietarin suulla: Apt.2:38-40.
Faktisesti perustelusi ovat nollan arvoisia Vilppu, ja kyllä sinä sen itsekin ymmärrät. Sinulla ei ole osoittaa ainuttakaan vauvakastetta Raamatusta näkemystesi tueksi, eikä aisia tule selvemmäksi vaikka lupaisin maksaa 50 000 euroa joka jakeesta, jossa tämä todennettavaksi kasteeksi osoitettaisiin.Balttis, tästä on väännetty aikaisemminkin. Kysymys on myös siitä, että et suostu hyväksymään niitä perusteluja mitä sinulle tarjotaan. Esimerkiksi tuossa Apostolien tekojen kohdassa mihin viittaat Ap. t. 2:38-40), suoraan kehotetaan kastamaan myös lapset. Sen sijaan tuot siihen itse tulkinnallasi lisää määreitä, milloin lapset voidaan kastaa ja milloin ei.
Jos kehotetaan kastamaan perhekunnat, se sisältää silloin myös lapset. Lapset ovat perhekunnan osa ja heidät ymmärrettiin myös tuolloin perhekunnan osaksi. Viesti on erittäin selvä, varsinkin kun siinä (kuten missään muuallakaan) ei erikseen sanota, että lapsia ei saisi kastaa tai että heitä ei olisi kastettu muun perhekunnan osana.
Vilppu H.
pappi- Mietihän sitäkin
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Balttis, tästä on väännetty aikaisemminkin. Kysymys on myös siitä, että et suostu hyväksymään niitä perusteluja mitä sinulle tarjotaan. Esimerkiksi tuossa Apostolien tekojen kohdassa mihin viittaat Ap. t. 2:38-40), suoraan kehotetaan kastamaan myös lapset. Sen sijaan tuot siihen itse tulkinnallasi lisää määreitä, milloin lapset voidaan kastaa ja milloin ei.
Jos kehotetaan kastamaan perhekunnat, se sisältää silloin myös lapset. Lapset ovat perhekunnan osa ja heidät ymmärrettiin myös tuolloin perhekunnan osaksi. Viesti on erittäin selvä, varsinkin kun siinä (kuten missään muuallakaan) ei erikseen sanota, että lapsia ei saisi kastaa tai että heitä ei olisi kastettu muun perhekunnan osana.
Vilppu H.
pappiEi käsketä, vaan lapset ovat siinä tulevia sukupolvia, ja niitä "ketkä ikinä tulevat uskomaan ja kääntymään Jeesuksen Kristuksen tykö", ottaakseen itse kasteen hänen nimeensä, syntien anteeksi saamiseksi, kuten Pietari kehoittaa tekemääkin.
Sinä yrität tässäkin vääristellä sanaa, niinkuin teit myös Mark.10:13-16;sta kohdalla häpeämättömästi, antaen tuolle kohdalle merkityksen jota sillä ei ole.
Osoita yksikin vauvakaste, tai yleinen vauvakaste suoritetuksi, kuten luterilainen kirkko niitä suorittaa, uskosta osattomille puolustukyvyttömille ihmistaimille, vanhan pakko- ja tappokasteen perinteen mukaisena riittinä UT;sta, niin vaikenen lopullisesti.
Et pysty osoittamaan ainuttakaa vauvakastetta Raamatusta, joten etköhän ole aika heikoilla. Tällainen kaste yleistyi historian saatossa vasta valtiokirollisen pakkokastamisen myötä, jollloin maan kaikki asukkaa pakotettiin uskontofasitisesti valtiokirkojen piiriin. Tämä perua on sinunkin edustamasi "miekka tai kaste" riitin perusta. Kyseessä on Jumalan sanalle viera pirunkaste, jota Jumalan sana ei ole asettanut, eikä sitä sieltä voida myöskään osoittaa.
Ei vauva mitään käätymystä Jeesuksen tykö suorita, kun heidät "roudataan" antikritillisen papiston toimesta suoriettavaan pakanarituaaliin osallistumaan.
Uskonnon vapaus toki sallii tämän, mutta kristinusko ei tunne tätä vauvakastetta, joka on ollut myös ihmisten joukkotuhoamisen peruste, sekä luterilaisten- että katolisten antikritillisten uskontojen toimesta. - Vilpulle purtavaa
Balttis, tästä on väännetty aikaisemminkin. Kysymys on myös siitä, että et suostu hyväksymään niitä perusteluja mitä sinulle tarjotaan. Esimerkiksi tuossa Apostolien tekojen kohdassa mihin viittaat Ap. t. 2:38-40), suoraan kehotetaan kastamaan myös lapset. Sen sijaan tuot siihen itse tulkinnallasi lisää määreitä, milloin lapset voidaan kastaa ja milloin ei.
Vilppu H.
pappiMutta pappi-Vilppi, miksi et vastaa itse peruskysymykseen:
Jeesus oli opetuslapsineen kastaja, mutta miksi he eivät kastaneet vauvaja, kuten Eero Huovinen mm. opettaa, vapauttaakseen heidä "pakanuuden yöstä"? Miksi Jeesus sanoi luokseen tuotujen lasten kaltaisten olevan Jumalan valtakunnan, ennenkuin hän vain siunasi heitä, eikä suikaan kastanut, kuten kirkko yrittää valheellisesti väittää, - Huovisenkin määkiessä vääränprofeetan suullaan, lampaita tuokseen petettäviksi? Mietihän sitäkin kirjoitti:
Ei käsketä, vaan lapset ovat siinä tulevia sukupolvia, ja niitä "ketkä ikinä tulevat uskomaan ja kääntymään Jeesuksen Kristuksen tykö", ottaakseen itse kasteen hänen nimeensä, syntien anteeksi saamiseksi, kuten Pietari kehoittaa tekemääkin.
Sinä yrität tässäkin vääristellä sanaa, niinkuin teit myös Mark.10:13-16;sta kohdalla häpeämättömästi, antaen tuolle kohdalle merkityksen jota sillä ei ole.
Osoita yksikin vauvakaste, tai yleinen vauvakaste suoritetuksi, kuten luterilainen kirkko niitä suorittaa, uskosta osattomille puolustukyvyttömille ihmistaimille, vanhan pakko- ja tappokasteen perinteen mukaisena riittinä UT;sta, niin vaikenen lopullisesti.
Et pysty osoittamaan ainuttakaa vauvakastetta Raamatusta, joten etköhän ole aika heikoilla. Tällainen kaste yleistyi historian saatossa vasta valtiokirollisen pakkokastamisen myötä, jollloin maan kaikki asukkaa pakotettiin uskontofasitisesti valtiokirkojen piiriin. Tämä perua on sinunkin edustamasi "miekka tai kaste" riitin perusta. Kyseessä on Jumalan sanalle viera pirunkaste, jota Jumalan sana ei ole asettanut, eikä sitä sieltä voida myöskään osoittaa.
Ei vauva mitään käätymystä Jeesuksen tykö suorita, kun heidät "roudataan" antikritillisen papiston toimesta suoriettavaan pakanarituaaliin osallistumaan.
Uskonnon vapaus toki sallii tämän, mutta kristinusko ei tunne tätä vauvakastetta, joka on ollut myös ihmisten joukkotuhoamisen peruste, sekä luterilaisten- että katolisten antikritillisten uskontojen toimesta."Kuullessaan tämän kaikki tunsivat piston sydämessään, ja he sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Veljet, mitä meidän pitää tehdä?" Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." (Ap. t. 2:37-39)
Tuossa Pietari kehottaa kysymyksen esittäjiä kääntymään ja ottamaan vastaan kasteen. Sen jälkeen hän tarkentaa, että kehotus pitää sisällään myös kysymyksen esittäjien lapset. Pietari lupaa, että kun kääntyy ja ottaa vastaan kasteen, saa Pyhän Hengen. Ja tuo lupaus pitää sisällään myös lapset. Tuo kohta puhuu lapsikasteen puolesta.
Sanot, että Ut:ssa ei erityisesti mainita että lapsia olisi kastettu, poislukien tuo ym. kohta, mitä et ilmeisesti hyväksy. Siksi et hyväksy lapsikastetta. Voisin huomauttaa, että Uudessa testamentissa ei erityisesti muistaakseni mainita että esimerkiksi naisiakaan olisi kastettu. Silti et käsittääkseni ole kieltämässä naisten kastamista. Jos johdonmukaisesti pidät kiinni tavasta miten tulkitset Raamattua, ihmettelen miksi et kritisoi tuota asiaa. Kenties naiset ovat osa perhekuntaa, mutta lapset eivät?
Vilppu H.
pappi- Ev. lut.
Vilpulle purtavaa kirjoitti:
Mutta pappi-Vilppi, miksi et vastaa itse peruskysymykseen:
Jeesus oli opetuslapsineen kastaja, mutta miksi he eivät kastaneet vauvaja, kuten Eero Huovinen mm. opettaa, vapauttaakseen heidä "pakanuuden yöstä"? Miksi Jeesus sanoi luokseen tuotujen lasten kaltaisten olevan Jumalan valtakunnan, ennenkuin hän vain siunasi heitä, eikä suikaan kastanut, kuten kirkko yrittää valheellisesti väittää, - Huovisenkin määkiessä vääränprofeetan suullaan, lampaita tuokseen petettäviksi?Jeesus ei kastanut ketään, vaan hänen opetuslapsensa kastoivat Johanneksen kasteella eli parannuksen kasteella. Kristillinen kaste tuli voimaan vasta Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousemisen jälkeen.
- Mietihän sitä
Ev. lut. kirjoitti:
Jeesus ei kastanut ketään, vaan hänen opetuslapsensa kastoivat Johanneksen kasteella eli parannuksen kasteella. Kristillinen kaste tuli voimaan vasta Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousemisen jälkeen.
Sinun tyhjistä väittämistäsi saisi vaikka mainion tuulikanteleen.
- Selitä Raamatulla
Mietihän sitäkin kirjoitti:
Ei käsketä, vaan lapset ovat siinä tulevia sukupolvia, ja niitä "ketkä ikinä tulevat uskomaan ja kääntymään Jeesuksen Kristuksen tykö", ottaakseen itse kasteen hänen nimeensä, syntien anteeksi saamiseksi, kuten Pietari kehoittaa tekemääkin.
Uskonnon vapaus toki sallii tämän, mutta kristinusko ei tunne tätä vauvakastetta, joka on ollut myös ihmisten joukkotuhoamisen peruste, sekä luterilaisten- että katolisten antikritillisten uskontojen toimesta.Sinä kirjoitat:
" lapset ovat siinä tulevia sukupolvia, ja niitä "ketkä ikinä tulevat uskomaan ja kääntymään Jeesuksen Kristuksen tykö", ottaakseen itse kasteen hänen nimeensä, syntien anteeksi saamiseksi, "
Pietari puhuu:
"39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Tuossa on mainittu kolme ryhmää, joita lupaus Pyhästä Hengestä koskee:
1) teille
2) teidän lapsillenne
3) kaikille, jotka kaukana ovat
ja yleisesti vielä: ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.
Sinä sanot, että kohdat 1 ja 3 olivat silloisessa nykyhetkessä ja kohta 2 silloisessa tulevaisuudessa. Tuo on tulkinta, jonka teet, muttet perustele sitä mitenkään. Väität vaan, että näin se menee. Toinen yhtä mahdollinen tulkinta on, että kaikki kohdat 1-3 ovat silloisessa nykyhetkessä ja yleiskohta kattaa tulevaisuuden.
Sinun pitäisi nyt pystyä Raamatulla selittämään Raamattua ja näyttää, että termiä lapset käytetään tuossa merkityksessä tulevat sukupolvet. Samalla voit selittää, miksi Pietari ei käyttänyt termiä sukupolvi, koska varmasti hän sen tunsi.
Huomaa myös, että Jeesus nimenomaan kutsui lapset luokseen. Tunnet varmasti sen hyvin tunnetun Raamatun kertomuksen, jossa Jeesus sanoo opetuslapsilleen, että sallikaa lasten tulla minun luokseni. Se on kutsu ja vähintäänkin tuon yleiskohdan mukainen. - Mietihän sitäkin
Selitä Raamatulla kirjoitti:
Sinä kirjoitat:
" lapset ovat siinä tulevia sukupolvia, ja niitä "ketkä ikinä tulevat uskomaan ja kääntymään Jeesuksen Kristuksen tykö", ottaakseen itse kasteen hänen nimeensä, syntien anteeksi saamiseksi, "
Pietari puhuu:
"39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
1) teille
2) teidän lapsillenne
Sinä sanot, että kohdat 1 ja 3 olivat silloisessa nykyhetkessä ja kohta 2 silloisessa tulevaisuudessa. Tuo on tulkinta, jonka teet, muttet perustele sitä mitenkään. Väität vaan, että näin se menee. Toinen yhtä mahdollinen tulkinta on, että kaikki kohdat 1-3 ovat silloisessa nykyhetkessä ja yleiskohta kattaa tulevaisuuden.
Sinun pitäisi nyt pystyä Raamatulla selittämään Raamattua ja näyttää, että termiä lapset käytetään tuossa merkityksessä tulevat sukupolvet. Samalla voit selittää, miksi Pietari ei käyttänyt termiä sukupolvi, koska varmasti hän sen tunsi.
Huomaa myös, että Jeesus nimenomaan kutsui lapset luokseen. Tunnet varmasti sen hyvin tunnetun Raamatun kertomuksen, jossa Jeesus sanoo opetuslapsilleen, että sallikaa lasten tulla minun luokseni. Se on kutsu ja vähintäänkin tuon yleiskohdan mukainen.Ei pidä osoittaa, koska Raamtusta ei voida osoittaa paikkaa jonka mukaan lapsia kastettaisi, ja vaikka Jeesus opetuslapsineen oli KASTAJA, he eivät kastaneet Jeesuksen luo tuotuja lapsia, kuten kirkko valheellisesti, ja sanaa vääristäen: Mark.10:13-16; väitään, mm. Eero Huovisen suulla.
Ei sallaisesta tarvitse edes kinata, mistä toisella osapuolella ei ole näytttöä.
Pirunkaste eli vauvakaste on tämänmaailman valtiokirkkojen, ja niitä johtavan saata´nan metkuja, kun se yritää nimikristillistään kaikki ihmiset Porttokirkollisen valtansa alle. - Mietihän sitä
Selitä Raamatulla kirjoitti:
Sinä kirjoitat:
Pietari puhuu:
1) teille
2) teidän lapsillenne
Huomaa myös, että Jeesus nimenomaan kutsui lapset luokseen. Tunnet varmasti sen hyvin tunnetun Raamatun kertomuksen, jossa Jeesus sanoo opetuslapsilleen, että sallikaa lasten tulla minun luokseni. Se on kutsu ja vähintäänkin tuon yleiskohdan mukainen.Oletko niin idiootti että et ymmärrä lukemaasi: Mark.10:13-16:sta Jeeusus siunasi niitä lapsia, jotka tuotiin hänen luokseen, eikä suinkaan kastanut heitä, vaikka olikin opetuslapsineen kastaja ja kastajaliikkeen käynnistäjä.
- Shrink
Mietihän sitä kirjoitti:
Oletko niin idiootti että et ymmärrä lukemaasi: Mark.10:13-16:sta Jeeusus siunasi niitä lapsia, jotka tuotiin hänen luokseen, eikä suinkaan kastanut heitä, vaikka olikin opetuslapsineen kastaja ja kastajaliikkeen käynnistäjä.
Mietihän sitä, nimimerkki, miksi ja millä oikeudella nimittelet ihmisiä idiooteiksi ?
Onko tämä sitä kristillistä käyttäytymistä, mielestäni ei ole..........
Kaste on yksi elementti ja usko toinen.
Pietarin esimerkki kehottaa kastamaan perhekunnittain, josta on siunauksena kullekin myöhempää mahdollista uudestisyntymää varten kaste, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen mukaan, osallisuus taivasten valtakuntaan.
Jokseenkin samalla tavalla, kuin tuhlaajapojallekin, jossa isä ottaa hänet avosylin vastaan ja pukee parhaimpiin.
Jeesus terottaa tätä asiaa evankeliumien yhteydessä, "mutta joka ei usko, joutuu kadotukseen", eikö niin Balttis ?
Lähetyskäskyssä Matt.28: 19,20, sanajärjestys on kastamalla heitä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki se, mitä minä olen käskenyt teidän pitää, puhutaan juuri siitä tavasta, jolla lapsetkin ovat oikeutettuja kasteelle.
Heitä opetetaan pitämään se kaikki, mitä Jeesus on tarkoittanut pidettäväksi.
Asiassa ei ole mitään outoa.
Varmaan luterilaisen kirkon tulisi pitää esillä Jeesusken ja Nikodeemuksen keskustelua, jossa Jeesus sanoo, tulee syntyä uudelleen ylhäältä, eikö niin ?
Joh.3:1-8 - Hospti poimiloit
Shrink kirjoitti:
Mietihän sitä, nimimerkki, miksi ja millä oikeudella nimittelet ihmisiä idiooteiksi ?
Onko tämä sitä kristillistä käyttäytymistä, mielestäni ei ole..........
Kaste on yksi elementti ja usko toinen.
Pietarin esimerkki kehottaa kastamaan perhekunnittain, josta on siunauksena kullekin myöhempää mahdollista uudestisyntymää varten kaste, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen mukaan, osallisuus taivasten valtakuntaan.
Jokseenkin samalla tavalla, kuin tuhlaajapojallekin, jossa isä ottaa hänet avosylin vastaan ja pukee parhaimpiin.
Jeesus terottaa tätä asiaa evankeliumien yhteydessä, "mutta joka ei usko, joutuu kadotukseen", eikö niin Balttis ?
Lähetyskäskyssä Matt.28: 19,20, sanajärjestys on kastamalla heitä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki se, mitä minä olen käskenyt teidän pitää, puhutaan juuri siitä tavasta, jolla lapsetkin ovat oikeutettuja kasteelle.
Heitä opetetaan pitämään se kaikki, mitä Jeesus on tarkoittanut pidettäväksi.
Asiassa ei ole mitään outoa.
Varmaan luterilaisen kirkon tulisi pitää esillä Jeesusken ja Nikodeemuksen keskustelua, jossa Jeesus sanoo, tulee syntyä uudelleen ylhäältä, eikö niin ?
Joh.3:1-8Minä kysyin oletko niin idiootti että et näe sitä ettei Mark.10:13-15:sta puhata tavuakaan lasten kastamisesta, kun heidät tuotiin Jeesuksen tykö? Eli etkö muka huomaa miten väärämielistä ja nurinkurista on käyttää tätä sanankohtaa: "kuin piru raamattua", ja väittää siihen vedoten Jeesuksen tykö tulemisen merkitsevän muka lasten ja vauvojen kohdalle sitä että heidät tulee kastaa: VAIKKA JEESUS EI TEHNYT NÄIN EIKÄ KOKO RAAMATUSTA VOIDA TÄLLAISTA USKOSTA OSATTOMIEN LASTEN KASTAMISTA OSOITTAA.
Esittämäsi Matt.28:19,20 ei todista tai oikeuta kastamaa lapsia, joita Jeesuskaan ei kastajana kastanut vaan ainoastaan siunasi heitä. Matteuksen kohta on rinnakkainen Jeesuksen omalla toiminnalle; josta Jumalan sana todistaa näin:
Joh. 4:1,2; >> JEESUS TEKI OPETUSLAPSIKSI JA KASTOI USEAMPIA KUIN JOHANNES KASTAJA. > 1. Joka uskoo, 2. ja kastetaan, 3. se pelastuu. - Shrink
Hospti poimiloit kirjoitti:
Minä kysyin oletko niin idiootti että et näe sitä ettei Mark.10:13-15:sta puhata tavuakaan lasten kastamisesta, kun heidät tuotiin Jeesuksen tykö? Eli etkö muka huomaa miten väärämielistä ja nurinkurista on käyttää tätä sanankohtaa: "kuin piru raamattua", ja väittää siihen vedoten Jeesuksen tykö tulemisen merkitsevän muka lasten ja vauvojen kohdalle sitä että heidät tulee kastaa: VAIKKA JEESUS EI TEHNYT NÄIN EIKÄ KOKO RAAMATUSTA VOIDA TÄLLAISTA USKOSTA OSATTOMIEN LASTEN KASTAMISTA OSOITTAA.
Esittämäsi Matt.28:19,20 ei todista tai oikeuta kastamaa lapsia, joita Jeesuskaan ei kastajana kastanut vaan ainoastaan siunasi heitä. Matteuksen kohta on rinnakkainen Jeesuksen omalla toiminnalle; josta Jumalan sana todistaa näin:
Joh. 4:1,2; >> JEESUS TEKI OPETUSLAPSIKSI JA KASTOI USEAMPIA KUIN JOHANNES KASTAJA. > 1. Joka uskoo, 2. ja kastetaan, 3. se pelastuu.Ei pitänyt enää vastata, mutta Jeesus sanoi:" joka ei usko, joutuu kadotukseen".....
Uudelleen kastajat tekevät kasteesta pelastuskysymyksen, jota se ei todellakaan ole, mikäli Jeesusta uskomme. - Eksyksissä pahasti
Shrink kirjoitti:
Ei pitänyt enää vastata, mutta Jeesus sanoi:" joka ei usko, joutuu kadotukseen".....
Uudelleen kastajat tekevät kasteesta pelastuskysymyksen, jota se ei todellakaan ole, mikäli Jeesusta uskomme.Höpiset joutavia silllä Jumalan sanan osoittama marssijärjestys on tämä: Mark.16:16: >> Joka uskoo, ja kastetaa se pelastuu. >> ja tämän Jumalan sananhan sinä kiistät, kuka lienetkää turha ihminen...
Lisäksi perustaudut kasteeseen jota ei voida kasteeksi Raamatusta osoittaa, joten kaukana ole kuuliaisuudesta Jumalan sanaa ja sen järjestystä kohtaan. - Shrink
Eksyksissä pahasti kirjoitti:
Höpiset joutavia silllä Jumalan sanan osoittama marssijärjestys on tämä: Mark.16:16: >> Joka uskoo, ja kastetaa se pelastuu. >> ja tämän Jumalan sananhan sinä kiistät, kuka lienetkää turha ihminen...
Lisäksi perustaudut kasteeseen jota ei voida kasteeksi Raamatusta osoittaa, joten kaukana ole kuuliaisuudesta Jumalan sanaa ja sen järjestystä kohtaan.Rukoilen puolestasi, ettet olisi niin "pahasti eksysissä".................: )
- Papit osaa väätää...
Vilppu H.
pappiRaamattua kuin Rölli ullkohuussissa. Raamatun tuntemus kyllä lähtenyt lapasesta kuin homo huoranpäältä!
Siis kaste koski vain tuolla olevia "teille ja teidän lapsillenne" ja se ei siis koske ketään nykypäivänä! Näinhän sanoit "teille ja teidän lapsille" muuta ei enää lapsen lapsille jne. Voi taivas teitä PAPPEJA ???????. - On näyttöä
Mietihän sitäkin kirjoitti:
Ei pidä osoittaa, koska Raamtusta ei voida osoittaa paikkaa jonka mukaan lapsia kastettaisi, ja vaikka Jeesus opetuslapsineen oli KASTAJA, he eivät kastaneet Jeesuksen luo tuotuja lapsia, kuten kirkko valheellisesti, ja sanaa vääristäen: Mark.10:13-16; väitään, mm. Eero Huovisen suulla.
Ei sallaisesta tarvitse edes kinata, mistä toisella osapuolella ei ole näytttöä.
Pirunkaste eli vauvakaste on tämänmaailman valtiokirkkojen, ja niitä johtavan saata´nan metkuja, kun se yritää nimikristillistään kaikki ihmiset Porttokirkollisen valtansa alle."Ei pidä osoittaa, koska Raamtusta ei voida osoittaa paikkaa jonka mukaan lapsia kastettaisi,"
Jos sinä väität, että Pietari ei tuossa anna lupaa lasten kastamiseen, niin totta kai sinun pitää osoittaa että käyttämäsi perustelut ovat raamatullisesti päteviä. Pietarin sanat ovat selkeät: Pyhän Hengen lupaus koskee myös lapsia. Sinä väität lasten tarkoittavan tulevia sukupolvia, mutta tuo lepää vain sinun väitteesi varassa. Osoita siis, että Pietarin puhe tarkoittaa mitä sanoit. Muussa tapauksessa luen sen, kuten se on kirjoitettukin.
"Ei sallaisesta tarvitse edes kinata, mistä toisella osapuolella ei ole näytttöä."
Onko sinulla näyttöä, että Jeesuksen apostolit kastettiin? Entä näyttöä siitä, että naisia kastettiin?
Minulla on näyttöä, että lasten kastaminen on sallittua: Pietarin sanat Apostolien teoissa. - Puhut ohitse
Mietihän sitä kirjoitti:
Oletko niin idiootti että et ymmärrä lukemaasi: Mark.10:13-16:sta Jeeusus siunasi niitä lapsia, jotka tuotiin hänen luokseen, eikä suinkaan kastanut heitä, vaikka olikin opetuslapsineen kastaja ja kastajaliikkeen käynnistäjä.
"Oletko niin idiootti että et ymmärrä lukemaasi: "
Kylläpäs sinä hermostuit ja herkesit vallan epäkristilliseksi sanankäytössäsi. Toivottavasti kadut sitä.
Kuten huomasit, kirjoitin Apostolien teoista, missä Pietari antaa luvan lasten kastamiseen. Se, että Jeesus ei kohdatessaan lapsia heitä kastanut, ei ole ristiriidassa sen kanssa mitä Pietari opetti.
"vaikka olikin opetuslapsineen kastaja ja kastajaliikkeen käynnistäjä."
Kastettiinko Jeesuksen apostolit? - Lapsia voi kastaa
Hospti poimiloit kirjoitti:
Minä kysyin oletko niin idiootti että et näe sitä ettei Mark.10:13-15:sta puhata tavuakaan lasten kastamisesta, kun heidät tuotiin Jeesuksen tykö? Eli etkö muka huomaa miten väärämielistä ja nurinkurista on käyttää tätä sanankohtaa: "kuin piru raamattua", ja väittää siihen vedoten Jeesuksen tykö tulemisen merkitsevän muka lasten ja vauvojen kohdalle sitä että heidät tulee kastaa: VAIKKA JEESUS EI TEHNYT NÄIN EIKÄ KOKO RAAMATUSTA VOIDA TÄLLAISTA USKOSTA OSATTOMIEN LASTEN KASTAMISTA OSOITTAA.
Joh. 4:1,2; >> JEESUS TEKI OPETUSLAPSIKSI JA KASTOI USEAMPIA KUIN JOHANNES KASTAJA. > 1. Joka uskoo, 2. ja kastetaan, 3. se pelastuu."Minä kysyin oletko niin idiootti että et näe sitä ettei Mark.10:13-15:sta puhata tavuakaan lasten kastamisesta, "
Ei, siinä kohtaa ei lasten kastamisesta puhuta. Mutta Pietari vakuuttaa Apostolien teoissa, että kääntymyksestä ja kasteesta seuraava Pyhän Hengen lahja koskee myös lapsiakin. Tuo lupaus on tyhjä jos lapsia ei voisi kastaa.
Puhumme siis eri raamatunkohdista. Lapsi voi uskoa, lapsi voi kääntyä, lapsi voidaan kastaa ja lapsi voi saada Pyhän Hengen lahjan. Jos tuo kohta mielestäsi ei tarkoitakaan lapsia, niin osoita raamatullisesti Pietarin tarkoittavan lapsilla jotain muuta. - Pirunkasteesta
Lapsia voi kastaa kirjoitti:
"Minä kysyin oletko niin idiootti että et näe sitä ettei Mark.10:13-15:sta puhata tavuakaan lasten kastamisesta, "
Ei, siinä kohtaa ei lasten kastamisesta puhuta. Mutta Pietari vakuuttaa Apostolien teoissa, että kääntymyksestä ja kasteesta seuraava Pyhän Hengen lahja koskee myös lapsiakin. Tuo lupaus on tyhjä jos lapsia ei voisi kastaa.
Puhumme siis eri raamatunkohdista. Lapsi voi uskoa, lapsi voi kääntyä, lapsi voidaan kastaa ja lapsi voi saada Pyhän Hengen lahjan. Jos tuo kohta mielestäsi ei tarkoitakaan lapsia, niin osoita raamatullisesti Pietarin tarkoittavan lapsilla jotain muuta.Historiallinen tosiasia on että lapsikasteet yleistyivät vasta kun katolisuudesta tehtiin valtiouskonto, jonka nojalla ryhtytiin tekemään valtion kaikista asukkaista nimikristittyjä, yleisten pakkokasteiden avulla, ja ensimmäisillä vuosisadoille ei kastettu lapsia lainkaan. Kuvaataa on että Konstantinus Suurikin kastettiin vasta hiukan ennen kuolemaansa, vaikka nimenomaan hän oli yleisen katolisen uuspakanuuden luoja, jos joukkomurhaaja Augustinusta pidetään tämä monarkiseen pappeuteen perustuvan antikritillisyyden arkkkitentina.
Lopeta turha pas-kanjauhanta kasteista joita ei ole koskaan, uskosta osalttomille lapsille suoritettu Jeesusta Kristusta seuraavan kastajaliikkeen toimesta.
Vauvakasten on uuspakanllisten kirkojen oma keksintö, syntisen maailman nimikristillistämiseksi, ns. "pirunkasteella", joksi sitä on tappamisen ja joukkotuhoamisen perusteenakin, aivan oikeutetusti kutsuttu. - Pitäydy Raamattuun
Pirunkasteesta kirjoitti:
Historiallinen tosiasia on että lapsikasteet yleistyivät vasta kun katolisuudesta tehtiin valtiouskonto, jonka nojalla ryhtytiin tekemään valtion kaikista asukkaista nimikristittyjä, yleisten pakkokasteiden avulla, ja ensimmäisillä vuosisadoille ei kastettu lapsia lainkaan. Kuvaataa on että Konstantinus Suurikin kastettiin vasta hiukan ennen kuolemaansa, vaikka nimenomaan hän oli yleisen katolisen uuspakanuuden luoja, jos joukkomurhaaja Augustinusta pidetään tämä monarkiseen pappeuteen perustuvan antikritillisyyden arkkkitentina.
Lopeta turha pas-kanjauhanta kasteista joita ei ole koskaan, uskosta osalttomille lapsille suoritettu Jeesusta Kristusta seuraavan kastajaliikkeen toimesta.
Vauvakasten on uuspakanllisten kirkojen oma keksintö, syntisen maailman nimikristillistämiseksi, ns. "pirunkasteella", joksi sitä on tappamisen ja joukkotuhoamisen perusteenakin, aivan oikeutetusti kutsuttu."Historiallinen tosiasia on että "
Emme puhu nyt historiallisista tosiasioista, vaikka voit toki halutessasi senkin väitteen todentaa.
Puhumme Raamatusta ja mitä siinä lukee. Pietari kertoi Apostolien teoissa, että kääntymystä ja kastetta seuraava Pyhän Hengen lahja koskee myös lapsia. Se on siellä aivan selvästi ja mielestäni sinä halveeraat Pyhää Henkeä, jos väität Pietarin lupausta p-askanjauhannaksi.
"Lopeta turha pas-kanjauhanta kasteista joita ei ole koskaan, uskosta osalttomille lapsille suoritettu"
Pietari antoi luvan kastaa lapsia. Siellä se on Apostolien teoissa kristallinkirkkaasti. Jos olet eri mieltä, niin osoittanet raamatullisesti eikä historiaan ja keisareiden käytäntöihin vetoamalla että kun Pietari puhui lapsista hän ei tarkoittanut lapsia. Tuota et ole kyennyt rumista sanoistasi huolimatta todistamaan.
"joksi sitä on tappamisen ja joukkotuhoamisen perusteenakin, aivan oikeutetusti kutsuttu."
Oletko huomannut, että palstalla on viriämässä keskustelu uudelleenkastajien suorittamista ihmisoikeusrikoksista? Siinä aiheessa pääset ruotimaan historiallisia tosiseikkoja. Tässä keskustelussa puhumme kuitenkin Raamatun sisällöstä. - Logoksen mukana
Shrink kirjoitti:
Ei pitänyt enää vastata, mutta Jeesus sanoi:" joka ei usko, joutuu kadotukseen".....
Uudelleen kastajat tekevät kasteesta pelastuskysymyksen, jota se ei todellakaan ole, mikäli Jeesusta uskomme.Emme ensiksikään ole "uudestikastajia". Emme myöskään koskaan ole sanoneet, väittäneet kasteen pelastavan, sen tekee Jumalan armo . Kaste on ensimmäinen uskon askel. Niinkuin hebrealainen kansa lähti aikoinaan Egyptistä ja käveli sieltä ulos Punaisen Meren halki,jonka jälkeen vesi palasi ennalleen ja katkaisipaluu tien, niin vesi erottaa omasta vapaasta tahdostaan uskoon tulleen tästä maailmasta Taivaan Valtakunnan kansalaiseksi.
"Joka ei usko, joutuu kadotukseen" ja "joka uskoo ja kastetaan pelastuu" ja myöskin tässä järjestyksessä, kiitos!
Sinun mukaasi:ensin numerot ja sitten opetus! Ei onnistu! Me uskomme juuri ja ainoastaan Jeesukseen. Me siunaamme lapset, kasteestaan he päättävät itse, evankeliumin kuultuaan ja asian ymmärrettyään. - Logoksen mukana
Lapsia voi kastaa kirjoitti:
"Minä kysyin oletko niin idiootti että et näe sitä ettei Mark.10:13-15:sta puhata tavuakaan lasten kastamisesta, "
Puhumme siis eri raamatunkohdista. Lapsi voi uskoa, lapsi voi kääntyä, lapsi voidaan kastaa ja lapsi voi saada Pyhän Hengen lahjan. Jos tuo kohta mielestäsi ei tarkoitakaan lapsia, niin osoita raamatullisesti Pietarin tarkoittavan lapsilla jotain muuta.Siinä kohdassa ei kylläkään tarkoiteta lapsia siinä mielessä, kuin sinä näyt ymmärtäneen. Se tarkoittaa tulevia sukupolvia minun mielestäni päivänselvästi.
Kuinka sylivauvva voisi ymmärtää kääntyä pois jostain, jota hän ei edes tiedä olevan olemassa ja saada Pyhän Hengen lahjan?
Pieni lapsi on synnitön niin kauan kuin oppii erottamaan hyvän ja pahan , ja on siis taivaskelpoinen sinänsä!
- EL.a .K:IM
Osaatteko vastata
Koska Jeesuksen tekemä kaste on aika sitova. Siitä on paha koittaa pyristellä pois. Ja jos onnistuu, niin ovea on `Miltein mahdoton, ellei jopa mahdotonta`. avata takaisin.
Kivahan se on, että pikku piltit kerkii nähdä vähän maailmaa, ennenkuin tekee päätöksen.
Koska sitä se vaatii. Päätöksen tekemistä kastettavalta.
Ei ole olemassa mitään pakkokastetta. - Arvaatko miksi
Aika hiljasta on, eikä kuulu pappien vastauksia avaajan kysymyksiin.
Kun kaste on nyt tullut monessa ketjussa esiin, ajattelin vähän pidemmälti avata luterilaista kasteen teologiaa.
Kristillisen kasteella on muutamia juuria. Yksi niistä on juutalaisuudessa ollut odotus siitä, että lopunaikana Jumala puhaltaa henkensä ja vihmoo puhdistavan veden kansansa päälle (Hes. 36:25-27). Toiseksi juutalaisuudessa tunnettiin ns. käännynnäiskaste, jossa juutalaisuuteen kääntyvä kastettiin vanhasta luopumisen ja puhdistautumisen merkiksi. Lisäksi on tietenkin myös Johannes Kastajan toimittama kaste kääntymisen johdosta.
Evankeliumeissa ja Apostolien teoissa puhutaan vähän siitä, mitä kaste on sisällöllisesti. Se käy selväksi, että kaste paitsi Kristuksen asettama, myös kristittynä elämisen alun sakramentti (Matt. 28:18-20; Mark 16:15-16; Ap. t. 2:37-38; 8:14-17, 35-39). Aluksi ihmiset kastettiin Kristuksen nimeen, mutta melko nopeasti se korvautui sillä, että ihmiset alettiin kastaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Enemmän kasteen sisällöstä puhutaan Paavalin kirjeissä sekä 1. Pietarin kirjeessä (Room. 6:3-11; Kol 2:11-15; 1. Kor 12:13; Gal 3:27; Tit 3:4-7; 1. Piet 1:3, 3:18-21). Kasteessa ihminen tulee Kristuksen omaksi, kasteessa lahjoitetaan syntien anteeksiantamus, kasteessa saadaan Pyhä Henki ja synnytään uuteen elämään. Samoin kaste liittää ihmisen Kristuksen ruumiiseen ja Jumalan kansaan. Kasteessa tullaan siis kirkon jäseniksi.
Luterilaisen kastekäsityksen ytimessä ovat seuraavat asiat:
1) Kaste on armonväline, ei jo saadun armon sinetti. Kaste siis välittää Jumalan armoa.
2) Kaste on kokonaan Jumalan teko ihmiselle. Kastaja on kasteessa vain välikappale.
3) Kaste ei nojaa ihmisen uskoon, vaan ihmisen usko nojaa kasteessa annettuun armoon.
4) Kaste ei pelasta ilman uskoa. Lapsi joka ei vielä ole tietoinen itsestään, uskoo omalla tavallaan (lapsen usko, lat. fides infantium, josta esimerkiksi Eero Huovinen on kirjoittanut).
5) Kastetuille on opetettava, minkä lahjan he ovat saaneet kasteessa. Tämä koskeen niin lapsia kuin aikuisiakin.
6) Vastasyntynyt lapsikin tarvitsee osana syntistä ihmiskuntaa kasteen lahjoittamaa armoa.
Luterilainen kirkon mukaan sakramentin, siis pyhän toimituksen tunnusmerkit ovat seuraavat a) se on Jeesuksen asettama, b) sen olennainen osa on näkyvä aine ja c) se välittää Jumalan armon. Nämä asiat toteutuvat kasteessa ja sen takia se on toinen luterilaisen kirkon sakramenteista.
Lapsikaste on käytössä sekä lännen että idän kirkoissa (Roomalais-katolinen kirkko, protestanttiset kirkot ja ortodoksinen kirkko). Sen juuret ovat siinä, miten Jeesus paitsi siunasi lapsia, myös käski ettei lapsia saa estää tulemasta hänen luokseen (Mark 10: 13-16). Lisäksi Apostolien teoissa kehotetaan kastamaan lapset muiden ihmisten mukana (Ap. t. 2:37-38) ja myös, että kokonaisia perhekuntia kastettiin (Ap. t. 18:8). Ei ole mitään syytä olettaa, etteikö lapsia olisi kastettu muun perhekunnan mukana. Ut:ssa ei myöskään missään kielletä lapsien kastamista.
Isossa katekismuksessa Luther esittää vielä seuraavan argumentin lapsikasteen puolesta: "Kristuksen oma toiminta on sitova todiste siitä, että lapsikaste on hänelle otollinen, onhan näet Jumala tehnyt monista tällä tavoin kastetuista pyhiä ja antanut heille Pyhän Hengen. Vielä nykyisinkin tapaa monia, joiden opista ja elämästä huomaa, että heillä on Pyhä Henki. Onhan Jumala armossaan antanut meillekin lahjan selittää Raamattua ja tuntea Kristus. Tällaista ei voi tapahtua ilman Pyhää Henkeä.
Jos taas Jumala ei hyväksyisi lapsikastetta, hän ei antaisi kenellekään lapsena kastetulle Pyhää Henkeä, ei edes yhtä henkäystä siitä. Lyhyesti sanoen: enää ei pitkään aikaan olisi ihmisten joukosta maan päällä pitänyt löytyä yhtään kristittyä. Koska Jumala kuitenkin on tunnustanut tällaisen kasteen oikeaksi vuodattamalla Pyhän Henkensä, minkä huomaa selvästi muun muassa sellaisista isistä kuin pyhä Bernhard, Gerson ja Juhana Hus, ja koska pyhä kristillinen kirkko säilyy tuhoutumatta maailman loppuun asti, lahkolaisten on pakko tunnustaa, että lapsikaste kelpaa Jumalalle. " (Iso katekismus, 4. osa - kaste).
Lutherin esittämä argumentti perustuu Jumalan toimintaan, eikä se lepää Lutherin tai kenenkään muunkaan ihmisen varassa. Yksinkertaisesti, jos Jumala ei hyväksyisi lapsikastetta, silloin kasteessa ei saisi Pyhää Henkeä. Koska kuitenkin maailmassa on paljon hurskaita, lapsena kastettuja ihmisiä joilla on Pyhä Henki, Jumala näyttää hyväksyvän lapsikasteen.
Näin lopuksi vielä sanon, että viime päivinä kasteen ympärillä käyty keskustelu on lähtenyt melkoisen asiattomille linjoille. Eri mieltä saa olla, mutta silti on kyettävä asialliseen keskusteluun. Asiallista keskustelua ei ole se, että muita keskustelijoita haukutaan tai halvennetaan, tai että kastetta itsessään halvennetaan. Se on kuitenkin kirkon sakramentti. Asiallinen, toisia keskustelijoita kunnioittava keskustelu jatkukoon, mutta asiattomat viestit poistetaan.
Vilppu H.
pappiKuten sanoin, asiallinen keskustelu jatkukoon. Asiattomat viestit poistetaan. Se pitää sisällään myös sen, että kunnioittaa toisia keskustelijoita. Siihen ei näemmä pystytty ja sen takia tästä on poistettu viestejä.
Vilppu H.
pappi- Olehan tarkkana
Älä vaan innossas poista omia tekstejäsi, vaikka ne onkin samaa luokkaa kuin Hans Christianin runoilut.
- cxbcbvxchbxgh
Anteeksi vaan, mutta mulle ei oikein mene jakeluun tuo pikkuvauvojen syyttäminen syntisiksi....
Sanoi lutteri mitä tahansa armosta ja teoista... mutta TOTUUS on sanottuna esimerkiksi tässä Johanneksen ilmestyksen kohdassa:
20:12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
Eli jokainen tuomitaan TEKOJENSA mukaan...
Käsittääkseni kukaan alle puheikäinen ei osaa tehdä syntiä.. kun ei vielä tajua mistään mitään... joten taaperoita ei voida tuomita kadotukseen... olivat he sitten hindujen, muslimien, budhalaisten tai kristittyjen kastamattomia jälkeläisiä....
- Lisää paostoja vaan
Juu ja ne poistothan olivat aina 1500-luvullakin päätös uskontokeskusteluille, eikä voittajista ollut koskaan epäselvyytttä kun väärässä olevat rääkkäyksen jälkeen potlettiin savuna ilmaan.
Poistot vahvistavat Jumalan seurakuntia. - tutkailija_
Vilppu H sanoi:
"Yksinkertaisesti, jos Jumala ei hyväksyisi lapsikastetta, silloin kasteessa ei saisi Pyhää Henkeä. Koska kuitenkin maailmassa on paljon hurskaita, lapsena kastettuja ihmisiä joilla on Pyhä Henki, Jumala näyttää hyväksyvän lapsikasteen."
Mistäs sen tietää että kenellä on pyhä henki ja kenellä ei? Aika hatara on muutenkin tämä perustelu minun mielestäni. - Näinhän se on
Ja tietääkseni luterilaiset eivät ole tullee tunnetuiksi siis että heillä olisi Pyhä Henki armolahjoineen, vaan he ovat nimenomaan nimitelleet "hurmahengiksi" niitä joille Jumala on sen suonut.
Luterialaisilla opit Pyhästä Hengestä korvaavat sen käytännössä. - dhgjghkfgkfgkh
Ei vesikaste mitään Pyhän hengen täyttymistä tuo... ainakaan automaattisesti kaikille...
Eikö noita Simon saanut vesikasteen, mutta jäi kaipaamaan Pyhää Henkeä???? Sieltä sen voi lukea: ap. teot 8.
Lisäksi Pietari oikein tuomitsee kadotukseen Simonin, vaikka tämä olikin kasteella käynyt.... - Oppi korvaa Hengen
Ei teitenkään, mutta luterilainen lahko on kytkenyt sen oppiinsa Pyhästä Hengestä, vauvakasteeseen, niin että kun kastetaan, he väittävät vauvan saavan myös Pyhän Hengen; eli tämä oppi ikäänkuin sitoo ja määrää Pyhän Henkeä, sitoutumaan tähän harhaoppiin. Siten Jumala ei enää voikaa jakaa Pyhää Henkeä tahtonsa päättämän mukaan, kuten Jumalan sana opettaa: Hebr.2:4.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512264Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖251058Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82972Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54883- 68873
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me126853Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10773Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49759vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22753