Paljonko palkat nousivat?

rahalla saa

Paljonko tuli indeksikorotusta McAdventist-hampurilaislahkon palkkapapistolle tänä vuonna lisää?

Joko menee neljä tonnia kuussa rikki vai annettiinko vielä enemmän pääkonttorin puolelta jotta väki saadaan pysymään kuolevassa lahkossa mukana?

28

127

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nais-pastori

Ehei!
      Kyllä se 5000/kk meni jo rikki.
      Kuka sitä 4000/kk enää viitsisi neljänä päivänä kuukaudessa töitä tehdä? Häh!
      1000€/päivä on liian vähän adventistipastorille.
      Kilometrikorvaukset luonnollisesti tulevat sapattiajoista vielä päälle verottomana.
      Jäsenistömme karttuisa vai pitäisikö sanoa kurttuisa käsi oikein hyväilee meidän kukkaroamme.
      Hallelujaa!!!

• otan osaa, vahinko v

Pilkkaajalle sanon, että minulle riittää 20 minuuttia päivässä ja neljänä päivänä kuukaudessa. Sitten pystyn tuostakin nipistämään, kun pidän sairaslomaa lakisääteiset pois.

Harmittaako, katos, kun sinä et pääse näihin hommiin, kun kaikkia ei kelpuuteta.
        Minä olen opetellut Ellenin kirjat etu ja takaperin, se riittää ja raamatun jätän kotiin, luen sitä, ootas mikä kirja se nyt olikin, niin.. Clear Word Bible -käännös ja suomenkielinenkin, sulla sitä ei ole.

Sitä pamplaan tuon 20 minuuttia, vähennetään siitäkin tuo hengenvetohetket, pienet välitauot ym. niin pääsen niin vähällä, ettet uskoisi.

Sinä niin paljon olet tästä kirjoitellut, että pitihän siihen vastata.

Ketään ei tarvitse käydä katsomassa, vedän lonkkaa kotona ja pidän sinua kateellisena.

Palkkaa saan hieman yli 4999 euroa kuukaudessa ja kilometrikorvauksia tulee toinen mokoma, koska Helsingistä lähtiessäni tuohon naapuriin kierrän Rovaniemen kautta mennen tullen.

Se on hyvä että sinun perintöäsi tulee riittävästi, etkä pääse vanhaikotiin, ja kymmenyksiä olen saanut puhuttua, että se tulee meillä jo tuplana.

Siitä olen saanut vielä pikkasen pointtia tuohon pussiini ja pian palkkaan erään veljen puolestani pitämään sen puheen. Minä käyn vain nostamassa tilin ja jotenkin saan vielä nuo kilometrikorvaukset haettua.

Ikävää, että jotenkin koet kateutta ja jatkuvaa marinaa, mutta eihän tätä onnea voi kaikille jakaa. Valon taikaa on jäänyt nopen osalle ja Bushmaani, mutta minkä sille voi. Ehkä sitä syystäkin valittaa, mutta yritän muistaa kahvikuppini äärellä ja kyljyksiä maistellessani, kun siemailen sitä viiniä riittävästi.

Eli otan osaa, mistäs tiesit?

Hallelujaa vain, mutta minulle.

• nais-pastorin jos...
        otan osaa, vahinko v kirjoitti:

Pilkkaajalle sanon, että minulle riittää 20 minuuttia päivässä ja neljänä päivänä kuukaudessa. Sitten pystyn tuostakin nipistämään, kun pidän sairaslomaa lakisääteiset pois.

Harmittaako, katos, kun sinä et pääse näihin hommiin, kun kaikkia ei kelpuuteta.
        Minä olen opetellut Ellenin kirjat etu ja takaperin, se riittää ja raamatun jätän kotiin, luen sitä, ootas mikä kirja se nyt olikin, niin.. Clear Word Bible -käännös ja suomenkielinenkin, sulla sitä ei ole.

Sitä pamplaan tuon 20 minuuttia, vähennetään siitäkin tuo hengenvetohetket, pienet välitauot ym. niin pääsen niin vähällä, ettet uskoisi.

Sinä niin paljon olet tästä kirjoitellut, että pitihän siihen vastata.

Ketään ei tarvitse käydä katsomassa, vedän lonkkaa kotona ja pidän sinua kateellisena.

Palkkaa saan hieman yli 4999 euroa kuukaudessa ja kilometrikorvauksia tulee toinen mokoma, koska Helsingistä lähtiessäni tuohon naapuriin kierrän Rovaniemen kautta mennen tullen.

Se on hyvä että sinun perintöäsi tulee riittävästi, etkä pääse vanhaikotiin, ja kymmenyksiä olen saanut puhuttua, että se tulee meillä jo tuplana.

Siitä olen saanut vielä pikkasen pointtia tuohon pussiini ja pian palkkaan erään veljen puolestani pitämään sen puheen. Minä käyn vain nostamassa tilin ja jotenkin saan vielä nuo kilometrikorvaukset haettua.

Ikävää, että jotenkin koet kateutta ja jatkuvaa marinaa, mutta eihän tätä onnea voi kaikille jakaa. Valon taikaa on jäänyt nopen osalle ja Bushmaani, mutta minkä sille voi. Ehkä sitä syystäkin valittaa, mutta yritän muistaa kahvikuppini äärellä ja kyljyksiä maistellessani, kun siemailen sitä viiniä riittävästi.

Eli otan osaa, mistäs tiesit?

Hallelujaa vain, mutta minulle.

Kuulostat ihan tavalliselta adventistimaallikkosaarnajalta. Sen verran oli pienet tulosi ja pitkät työpäiväsi.

Me palkkapastorit huipulla ollaan ihan eri palkkaluokassa.
        Meidän ei tarvitse edes tehdä sitä sapattityötäkään, koska voimme aina pistää asialle maallikon. Yksi puhelinsoitto riittää ja maallikko singahtaa kertoen lämpimät terveiset meiltä.
        Mitäs sitä turhia lähteä suutansa pieksemään toiseen pitäjään, kun voi pysyä kotosalla ja antaa orjien tehdä työn. Me voimme kerätä sitten kuukauden lopussa työn hedelmän euroina. Kiitos kymmenysjärjestelmän ja uhrilahjojen.

• iloonen mieli.
        nais-pastorin jos... kirjoitti:

Kuulostat ihan tavalliselta adventistimaallikkosaarnajalta. Sen verran oli pienet tulosi ja pitkät työpäiväsi.

Me palkkapastorit huipulla ollaan ihan eri palkkaluokassa.
        Meidän ei tarvitse edes tehdä sitä sapattityötäkään, koska voimme aina pistää asialle maallikon. Yksi puhelinsoitto riittää ja maallikko singahtaa kertoen lämpimät terveiset meiltä.
        Mitäs sitä turhia lähteä suutansa pieksemään toiseen pitäjään, kun voi pysyä kotosalla ja antaa orjien tehdä työn. Me voimme kerätä sitten kuukauden lopussa työn hedelmän euroina. Kiitos kymmenysjärjestelmän ja uhrilahjojen.

Erehdyit suuresti, en ole adventistipastori, enkä maallikkokaan.

Minä olen tavallinen suunsoittaja, kuten sinäkin, enkä kuulu edes kirkkoon.
        Tämä on vain niin mukavaa teidän kanssanne kirjoitella.
        Katos, siinä ei ole päätä eikä häntää, tuntuu vain niin kotoselta vanhaa aatua tyydyttää, kanssasi. Eihän tervejärkinen ihminen, joka uskoo vaikka lain antamaan uskonnonvapauteen tule kirjoittelemaan tänne, mutta luonnehäiriöisenä meillä on niin hauskaa, vai mitä?
        Parhaimmat naurut saa kaikesta kirjoittelustanne ja kertauskursseista.
        >Ihminen on vain näin heikkomielinen, että kaikesta ilo irti, meinaan teidän puolelta ja me kyhnytetään korvantakusia kun ne syyhyy palstanne iloon.

• korva ei syyhy
        iloonen mieli. kirjoitti:

Erehdyit suuresti, en ole adventistipastori, enkä maallikkokaan.

Minä olen tavallinen suunsoittaja, kuten sinäkin, enkä kuulu edes kirkkoon.
        Tämä on vain niin mukavaa teidän kanssanne kirjoitella.
        Katos, siinä ei ole päätä eikä häntää, tuntuu vain niin kotoselta vanhaa aatua tyydyttää, kanssasi. Eihän tervejärkinen ihminen, joka uskoo vaikka lain antamaan uskonnonvapauteen tule kirjoittelemaan tänne, mutta luonnehäiriöisenä meillä on niin hauskaa, vai mitä?
        Parhaimmat naurut saa kaikesta kirjoittelustanne ja kertauskursseista.
        >Ihminen on vain näin heikkomielinen, että kaikesta ilo irti, meinaan teidän puolelta ja me kyhnytetään korvantakusia kun ne syyhyy palstanne iloon.

Nytkös vasta hoksasit, että tämä palsta onkin hupipalsta?
        Täältä ne parhaat ja älyttömimmät vitsit voi lukea ihan adventtikultin omien jäsenten kirjoittamina.
        Monet naurut olen nauranut esim. sille, kun adventtikultin tohtorismiehet väittävät ihan vakavalla naamalla, että elämä luotiin Tellus planeetallemme 6000 vuotta sitten, vaikka luonto itse puhuu aivan toista.

• Pöh!

Viekää herjanne mukananne kadotukseen. Jumalan edusmiehet Maan päällä tarvitsevat niin paljon kuin Jumala päättää heille antaa. Mikään ei ole liikaa Jumalan edusmiehille.

• ei ilmaiseksi.

Menee ja kovasti, käyhän vain hampurilaisella, se on terveellistä ja ravitsevaa.
      Kaikkilla mausteilla ja muista, sillä rahalla.

• ei ilmaiseksi..

Tämä oli rahalla saa kirjoittajalle.

Mistäs sitten kirjoitettaisiin?

• Vihityn pastorin palkka vuonna 2012 on 2990 euroa/kk.

• ei ilman

Niin. Alkupalkka on jo 2990€/kk.

Kuinka monella sellaisella, joka lauantaisin neljänä päivänä kuukaudessa käy virallisesti töissä 2 tuntia, lähtöpalkka on jo noinkin hyvä.
        Mikä olisikaan kuukausipalkka, jos adventtipastori tekisi esim. 160 tuntia töitä kuukaudessa?

"Leipääntyneet" kauan mukana adventtiliiketoiminnassa olleet pastorit saavat ikälisät ja kilometrikorvaukset mukaan lukien jotain ihan muuta.

• ei ilman kirjoitti:

Niin. Alkupalkka on jo 2990€/kk.

Kuinka monella sellaisella, joka lauantaisin neljänä päivänä kuukaudessa käy virallisesti töissä 2 tuntia, lähtöpalkka on jo noinkin hyvä.
        Mikä olisikaan kuukausipalkka, jos adventtipastori tekisi esim. 160 tuntia töitä kuukaudessa?

"Leipääntyneet" kauan mukana adventtiliiketoiminnassa olleet pastorit saavat ikälisät ja kilometrikorvaukset mukaan lukien jotain ihan muuta.

Adventtikirkko ei maksa minkäänlaisia ikälisiä eikä "jotain ihan muuta". Kyse on kuukausipalkasta, jonka saa jokainen kenttätyössä oleva vihitty pastori (ja naistyöntekijöistä valtuutettu pastori). Jaostojohtajat ja kirkon virkailijat saavat hiukan enemmän. Muut työntekijät vähemmän (mukaan lukien allekirjoittanut).

Jokaisella kenttätyöntekijällä on työbudjetti, josta saa kilometrikorvauksia ajettujen työajojen mukaisesti. Tässä toimitaan Suomen lain mukaisesti. Kun rajallinen työbudjetti loppuu (ja tässä työssä se on sääntö eikä poikkeus), loput voi hakea verottajalta veroilmoituksessa.

Olen monta kertaa jo täällä selittänyt, että pastorin työ on paljon muutakin kuin vain sapattina jumalanpalveluksen pitäminen. Muutama vuosi sitten tehdyn tutkimuksen mukaan adventtikirkon pastorit tekevät reilusti enemmän kuin 40 tuntia viikossa, joista palkka maksetaan.

Henkilökohtaisesti en ole pystynyt koskaan pitämään lain suomaa kahta vapaapäivää viikossa. Kuuden työpäivän viikko on käytännössä vakio.

• naapurin ukkeli

""""""Muutama vuosi sitten tehdyn tutkimuksen mukaan adventtikirkon pastorit tekevät reilusti enemmän kuin 40 tuntia viikossa, joista palkka maksetaan."""""""

Missä maassa tehty tutkimus? Ja keiden tekemä tutkimus se oikein oli?
      Ei semmoisesta tutkimuksesta ole ainakaan Suomessa virallisesti tehty, joten olitko se kenties sinä, joka teit tutkimuksen omasta ajankäytöstäsi?

Naapurin mies n. 50v. sattui aikanaan olemaan adventtikirkon pastori ja kyllä hänen aikansa viikolla päivisin kuluivat pihan ja talon rakentamisessa parin vuoden verran. Oli hänellä myös kesämökki keskisuomessa, jossa hän vietti pitkiäkin aikoja, koska talon rakennustyöt olivat ulkopuolelta pitkiäkin aikoja seisahduksissa kesällä ja pihapiiri eloton. Sanoi olleensa Jyväskylän pohjoipuolella mökillään koko kesän.

• >> Missä maassa tehty tutkimus? Ja keiden tekemä tutkimus se oikein oli?
        Ei semmoisesta tutkimuksesta ole ainakaan Suomessa virallisesti tehty, joten olitko se kenties sinä, joka teit tutkimuksen omasta ajankäytöstäsi?

• TimoFlink kirjoitti:

>> Missä maassa tehty tutkimus? Ja keiden tekemä tutkimus se oikein oli?

Pyysin 90 -luvun alkupuoliskolla pastoreita käytössä olleen tapahtumapohjaisen raportin sijaan kirjaamaan työnsä tunteina. Jos oikein muistan, alin raportoitu viikkotuntimäärä oli 51 ja korkein 115. Keskimääräiset työtunnit olivat noin 60, ehkä vähän yli. Vaikka raportoidut tunnit sisälsivät matka-aikaa (joka ei työaikalain mukaan ole työaikaa), totesin kirkon pastoreiden kohdalla aika pahasti rikkovan silloista työaikalakia. Annoin pastoreille ohjeen, jonka mukaan heidän työaikansa on maksimissaan 40 tuntia ja että he itsenäisinä työntekijöinä ovat itse vastuussa siitä, että eivät tuota tuntimäärää ylitä. Kaikki, minkä he tekevät sen yli, on vapaaehtoista maallikkotyötä. Samalla palautin raportoinnin tapahtumakohtaiseksi, jossa kirjataan työn laatu (esim. kokoukset, komiteat, käynnit ihmisten luona jne.) mutta ei käytettyä työaikaa.

Tämä tapahtui juuri ennen työaikalain uudistamista 90 -luvun puolivälissä. Oletan lainmuutoksen korjanneen tilanteen ja kirkon nyt toimivan työaikalain mukaisesti. En ole kuitenkaan asiaa tarkastanut, koska se ei enää ole vastuullani.

Se, mikä minua tässä adventistipastoreiden työaikaa koskevassa debatissa aina yllättää on kirjoittamaton oletus siitä, että adventistipastorin työ olisi jotenkin erilaista kuin muiden kirkkojen pastoreiden. Ehkä se siinä mielessä onkin, että kun keskikokoisessa helluntaiseurakunnassa on kolme palkattua pastoria niin keskimääräisellä adventistipastorilla on kolme seurakuntaa hoidettavana. Mutta työhän on ihan samaa. Saarnausta, opetusta, valmistelua, käyntejä sairaalassa ja joskus kodeissa, hautauksia, vihkimisiä, osallistumista kirkon tai yhteiskristillisen järjstöjen juttuihin jne. Eli kun sanotte, että adventistipastorille riittää 2 tuntia viikossa, sanotte että kaikille Suomen pastoreille riittää 2 tuntia viikossa, koska toimenkuva on sama.

Jos taas kateus vaivaa, niin siihen löytyy kaksi lääkettä. Parempi niistä on Herran armo ja Hengen vuodattama rakkaus. Huonompi on mennä siitä vain neljäksi vuodeksi opiskelemaan "helppoon" Newboldiin ja työhön. Eläkkeelle jääviä on enemmän kuin uusia on tyrkyllä. Tilaa on.

Kai :)

• kahden pastorin jouk
        Kai_A kirjoitti:

Pyysin 90 -luvun alkupuoliskolla pastoreita käytössä olleen tapahtumapohjaisen raportin sijaan kirjaamaan työnsä tunteina. Jos oikein muistan, alin raportoitu viikkotuntimäärä oli 51 ja korkein 115. Keskimääräiset työtunnit olivat noin 60, ehkä vähän yli. Vaikka raportoidut tunnit sisälsivät matka-aikaa (joka ei työaikalain mukaan ole työaikaa), totesin kirkon pastoreiden kohdalla aika pahasti rikkovan silloista työaikalakia. Annoin pastoreille ohjeen, jonka mukaan heidän työaikansa on maksimissaan 40 tuntia ja että he itsenäisinä työntekijöinä ovat itse vastuussa siitä, että eivät tuota tuntimäärää ylitä. Kaikki, minkä he tekevät sen yli, on vapaaehtoista maallikkotyötä. Samalla palautin raportoinnin tapahtumakohtaiseksi, jossa kirjataan työn laatu (esim. kokoukset, komiteat, käynnit ihmisten luona jne.) mutta ei käytettyä työaikaa.

Tämä tapahtui juuri ennen työaikalain uudistamista 90 -luvun puolivälissä. Oletan lainmuutoksen korjanneen tilanteen ja kirkon nyt toimivan työaikalain mukaisesti. En ole kuitenkaan asiaa tarkastanut, koska se ei enää ole vastuullani.

Se, mikä minua tässä adventistipastoreiden työaikaa koskevassa debatissa aina yllättää on kirjoittamaton oletus siitä, että adventistipastorin työ olisi jotenkin erilaista kuin muiden kirkkojen pastoreiden. Ehkä se siinä mielessä onkin, että kun keskikokoisessa helluntaiseurakunnassa on kolme palkattua pastoria niin keskimääräisellä adventistipastorilla on kolme seurakuntaa hoidettavana. Mutta työhän on ihan samaa. Saarnausta, opetusta, valmistelua, käyntejä sairaalassa ja joskus kodeissa, hautauksia, vihkimisiä, osallistumista kirkon tai yhteiskristillisen järjstöjen juttuihin jne. Eli kun sanotte, että adventistipastorille riittää 2 tuntia viikossa, sanotte että kaikille Suomen pastoreille riittää 2 tuntia viikossa, koska toimenkuva on sama.

Jos taas kateus vaivaa, niin siihen löytyy kaksi lääkettä. Parempi niistä on Herran armo ja Hengen vuodattama rakkaus. Huonompi on mennä siitä vain neljäksi vuodeksi opiskelemaan "helppoon" Newboldiin ja työhön. Eläkkeelle jääviä on enemmän kuin uusia on tyrkyllä. Tilaa on.

"" keskikokoisessa helluntaiseurakunnassa on kolme palkattua pastoria niin keskimääräisellä adventistipastorilla on kolme seurakuntaa hoidettavana. ""

Niinpä ja palkkaus on seurakunnan koon mukaan, tämä 3 pastorin srk. on ollut 1500 paikkeilla, tosin nyt pilkottu tässä matkanvarrella 3 pienempään ja tämä jäi yli 1000 hengen seurakunnaksi. Tietämyksen mukaan pastorin työaikaa voi joku helluntaivastustaja bösmann sanoa, että vain 2 tuntia viikonloppu ja toimisto aikaa 2 - 3 tuntia arkipäivisin, hehkuttaen sitä viikosta toiseen ja osoitella Ameriikan lahkoihin.

Sehän on sellainen panettelijoiden tapa.

Mutta pastorien työaika on kylläkin määritelty lainmukaan, mutta koska sitä voi pitää kiiinni, koska monenlaista hätää on ihmisillä. Voihan siinä tunnit tuplaantua.

Samaa varmaan se teilläkin on, koska ihmisten huolet maailmassa on suuret, koska heillä ei ole vastausta elämän vaikeuksiin, niin pastorin puhelin soi.
        Ei auta sanoa, että huomenna virka-aikaan, kiitos, tuossa valmistin saarnan, kävin sairaalassa, yksi haudattiin, toinen vihittiin, ts. olen hieman väsynyt.

Mutta tällaista toimenkuvan hahmotusta ei joillakin ole ja sen huomaa, siksi joutavanpäiväiset kirjoitukset toistuvat, koska se tarve on tyhjäntoimittajilla, näillä palstoilla.

Mutta koska Herran työ olisi vapaa vihollisen hyökkäyksistä, se olisi kuollutta uskoa ja kas, adventistitkin elävät, kun Bushman teillä valvoo, saaden Valon taikaa sivulta.

ps. nyt meillä vähentyi 1 pastori, irtisanoi itsenä maalisiin töihin.

Haluavat kenttätyöhön kokemusta kun käy katsomassa arjen tekemistä.

• naapurista kysytään.
        Kai_A kirjoitti:

Aiheesta toiseen, että turhat jorinat loppuisi asiaankin.

Mitens on Kai_A. pitkän matkan Herran työntekijänä, kirkkonne sielunhoitoon panostettu asia, eli työntekijöiden koulutus?

Suomessa muutama kristillinen opisto kouluttaa sielunhoitoterapeutteja.
        Tiedän, että vaikkapa evl. pappi, tässä taannoin kirkkoni pastori, käy parhaillaan tällaista koulutusta. Sitä käyvät monet sairaalatyöntekijät ym.
        Kajaanissa valmistui _Rauhan Majatalossa viides kurssi ja paperit sai 17 uutta sielunhoitoterapeuttia. He palvelevat erilaisissa sielunhoidollisissa tehtävissä ympäri maata.

Kuinka adventistiseurakunnassa ko. tehtävän valmius on hoidettu?

Sielunhoito on tehtävä, jossa tarvitaan tietävää osaamistakin, vaikka Henki tietenkin on paras osaaja armolahjana sielunhoitajalla.

Mielenkiinnosta odotan vastausta.

ps. Bushmannit älköön turhaan vaivautuko hengelliselle puolelle vastaamaan.

• näin se on
        naapurista kysytään. kirjoitti:

Aiheesta toiseen, että turhat jorinat loppuisi asiaankin.

Mitens on Kai_A. pitkän matkan Herran työntekijänä, kirkkonne sielunhoitoon panostettu asia, eli työntekijöiden koulutus?

Suomessa muutama kristillinen opisto kouluttaa sielunhoitoterapeutteja.
        Tiedän, että vaikkapa evl. pappi, tässä taannoin kirkkoni pastori, käy parhaillaan tällaista koulutusta. Sitä käyvät monet sairaalatyöntekijät ym.
        Kajaanissa valmistui _Rauhan Majatalossa viides kurssi ja paperit sai 17 uutta sielunhoitoterapeuttia. He palvelevat erilaisissa sielunhoidollisissa tehtävissä ympäri maata.

Kuinka adventistiseurakunnassa ko. tehtävän valmius on hoidettu?

Sielunhoito on tehtävä, jossa tarvitaan tietävää osaamistakin, vaikka Henki tietenkin on paras osaaja armolahjana sielunhoitajalla.

Mielenkiinnosta odotan vastausta.

ps. Bushmannit älköön turhaan vaivautuko hengelliselle puolelle vastaamaan.

Sielunhoito on osa pastoraalista koulutusta adventtikirkon teologisissa tiedekunnissa. Moniko sitä sitten osaa onkin sitten eri asia.

• vielä kysyisin lisää
        näin se on kirjoitti:

Sielunhoito on osa pastoraalista koulutusta adventtikirkon teologisissa tiedekunnissa. Moniko sitä sitten osaa onkin sitten eri asia.

Okei, näin ajattelinkin. Joka pastoraaliseen kouluun menee, saa varmaan elämänkoulussa parhaimman opin sitten jatkossa.

Kuinka maallikot seurakunnissa saavat opetusta lähimmäisten sielunhoidolliseen rinnallakulkuun? Eli henkilöt, jotka polvistuvat apuahakevan rinnalle, heidän kohtansa.
        Tietenkin, koulunpenkillä saadaan eväitä kohdata lähimmäinen, mutta tämä ihminen, joka auttaa kohtamaan Herran apu, on Hengen armolahja kaikkein tärkein.
        Kuinka maallikot valitaan tähän tehtävään ja onko tällaisen henkilön läsnäolo kuinka tiedostettu asia seurakunnassa? Tarvetta varmaankin on koko kristillisessä kentässä, koska maailma on monet haavoittanut aika ikävästi ja monen paraneminen on pitkässä juoksussa. Puhutaanko tällöin ns. vanhimmista seurakunnassa vai kuinka?

• jepjepjep!
        vielä kysyisin lisää kirjoitti:

Okei, näin ajattelinkin. Joka pastoraaliseen kouluun menee, saa varmaan elämänkoulussa parhaimman opin sitten jatkossa.

Kuinka maallikot seurakunnissa saavat opetusta lähimmäisten sielunhoidolliseen rinnallakulkuun? Eli henkilöt, jotka polvistuvat apuahakevan rinnalle, heidän kohtansa.
        Tietenkin, koulunpenkillä saadaan eväitä kohdata lähimmäinen, mutta tämä ihminen, joka auttaa kohtamaan Herran apu, on Hengen armolahja kaikkein tärkein.
        Kuinka maallikot valitaan tähän tehtävään ja onko tällaisen henkilön läsnäolo kuinka tiedostettu asia seurakunnassa? Tarvetta varmaankin on koko kristillisessä kentässä, koska maailma on monet haavoittanut aika ikävästi ja monen paraneminen on pitkässä juoksussa. Puhutaanko tällöin ns. vanhimmista seurakunnassa vai kuinka?

No halukkaille maallikoille pastorit opettavat mitä osaavat. Tai sitten vaikka seurakuntaan kuuluvat terveydenhoitoalan ammattilaiset kertovat muille. Ryhmätyöllä eteenpäin :)

• >>> Eläkkeelle jääviä on enemmän kuin uusia on tyrkyllä. Tilaa on.

Kai :) >>>

Tällaisista pienistä tiedon murusista on helppoa tehdä johtopäätöksiä lahkosi nykytilasta ja etenkin tulevaisuudesta.

Ei taida amerikan opit enää kaupaksi käydä ja jossain mutkassa täytynee oppeja muuttaa, jotta kauppa taas käynnistyisi.

Myyjiä on vaikea saada, jos tuote on huono, sanoo vanha kapitalistin sananlasku.

• hörhökustaalle

Sinä se jaksat piruilla. Mutta eihän kakara hiekkalaatikollaan muuta osaakaan.

• !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Olen ymmärtänyt, että adventistipastoreiden palkkaus rinnastetaan jotenkin luokanopettajan palkkaukseen. Eli jos peruskoulun luokanopettajat saavat palkankorotuksen, niin sama on tiedossa pastoreille.

• öhöhm

Eiköhän se mene paremminkin niin, että palkkatasoa nostetaan yleisindeksin mukaan ... luulisin.

• Sielunhoitokysymys taisi jo tulla selväksi. Sielunhoitotaito ei tietenkään riipu yksin koulutuksesta vaan myös ihmisestä itsestään. Osa kirkon työntekijöistä on myös kouluttautunut paremmiksi sielunhoitajiksi ihan yleisesti tarjolla olevilla kursseilla.

Tanskan Adventtikirkko on jollakin tavalla naittanut luokanopettajan ja pastorin palkan yhteen. Mitään vastaavaa ei tietääkseni ole missään muualla. Suomessa pastorien palkka on nosteltu, jos varaa on ollut. Ja kun useimmiten varaa ei ole ollut, niin nousu on viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut selvästi alle yleisen palkkakehityksen. Tänä vuonna nousu oli raamisopimuksen mukainen 2,4% - vaikka ei siihenkään oikein olisi varaa ollut.

Kai

• kitisevä papisto
        Kai_A kirjoitti:

Sielunhoitokysymys taisi jo tulla selväksi. Sielunhoitotaito ei tietenkään riipu yksin koulutuksesta vaan myös ihmisestä itsestään. Osa kirkon työntekijöistä on myös kouluttautunut paremmiksi sielunhoitajiksi ihan yleisesti tarjolla olevilla kursseilla.

Tanskan Adventtikirkko on jollakin tavalla naittanut luokanopettajan ja pastorin palkan yhteen. Mitään vastaavaa ei tietääkseni ole missään muualla. Suomessa pastorien palkka on nosteltu, jos varaa on ollut. Ja kun useimmiten varaa ei ole ollut, niin nousu on viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut selvästi alle yleisen palkkakehityksen. Tänä vuonna nousu oli raamisopimuksen mukainen 2,4% - vaikka ei siihenkään oikein olisi varaa ollut.

Kai

Mihis ne miljoonat on piilotettu?

Aina vain te pastorit kitisette, ettei rahaa ole. Sillä kitinällä vain pyritte hämäämään jäsenistöänne antamaan vielä enemmän rahaa. Jäsenistö kuitenkin tietää, että Suomen adventtikirkolla on huima varallisuus, niin kiinteistöinä ja maa-alueina, kuin silkkana rahana.

Menot on minimoitu maksattamalla esim. Suomen valtiolla kaikki mahdollinen ja hivenen mahdotonkin.

• kitisevä papisto kirjoitti:

Mihis ne miljoonat on piilotettu?

Aina vain te pastorit kitisette, ettei rahaa ole. Sillä kitinällä vain pyritte hämäämään jäsenistöänne antamaan vielä enemmän rahaa. Jäsenistö kuitenkin tietää, että Suomen adventtikirkolla on huima varallisuus, niin kiinteistöinä ja maa-alueina, kuin silkkana rahana.

Menot on minimoitu maksattamalla esim. Suomen valtiolla kaikki mahdollinen ja hivenen mahdotonkin.

Kitistään aina? Siihen ei juuri ole aihetta paitsi silloin, kun joku esittää legendaa piilotetuista miljoonista. Jokaisen valistuneen jäsenen on mahdollista saada tietoa kirkon tilinpäätöksestä ja taseista ja niistä näkyy niin kirkon rahastot kuin kiinteistötkin. Kirkon toiminnan laajuuteen suhteutettuna niin varat kuin myytävissä olevat kiinteistötkään eivät vastaa legendoita piilotetuista miljoonista.

Oletukseni on se, että jos joku suhteuttaisi suomalaisten kristillisten yhteisöjen omaisuuden jäsenmäärään ja/tai toiminnan laajuuteen Adventtikirkko päätyisi lähemmäksi häntäpäätä kuin kärkeä.

Jos jotakuta kiinnostaa, kirkon talouden pari suurinta haastetta taitavat olla SKYn ylläpitäminen, joka maksaa kirkon resursseihin nähden liikaa, ja toisena se, että liian moni paikallisseurakunta ei selviä kirkkokiinteistönsä ylläpidosta.

Ilman näitä kahta menoerää homma olisi kohtuullisesti hanskassa. Jätän muiden sanottavaksi, mitä pitäisi tehdä. :)

Kai

• !!!!!!!!!!!!!!!!!

Juu, varmaankin näin se menee. Yleisdindeksi on tietenkin reilu mittari. Aikanaan luin vaan "palkkajohtajan" raportin, jossa verrattiin ihan selvällä suomen kielellä pastorien palkkaa opettajien palkkaan ja todettiin sen pysyneen hyvin "tasoissa".

Toivo Ketola kehoitti aikanaan allekirjoittanutta ryhtymään pastoriksi, lupasin kohteliaasti harkita asiaa.

• älä jahkaile!

Hyvä duunihan se adventistipastorin virka on.
      Bisneksen pyörittäjällä (pastorilla) on ns. alaisia, jotka kiltisti kiikuttavat 10% tuloistaan pastorin taskuun ja lauantaisin kerättävään uhrilahjaan kehoitetaan antamaan avokätisesti vielä lisää.

Ei se mainitsemasi T. Ketola ihan väärässä ollut. Kokemuksestaan vain kertoi.
      Olihan Ketolalla kesämökki ihan Kallioniemen leiritilan (Laukaa) "portin pielessä".
      Oli ilmainen sisäänpääsy kaikkiin kesän leireihinkin.
      Siellä Kallioniemessä ne kesät mukavasti kuluivat.

Olisit vain ryhtynyt palkkapaimeneksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      364
      8203
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      159
      2572
    3. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      73
      905
    4. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      60
      853
    5. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      823
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      816
    7. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      812
    8. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      12
      790
    9. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      46
      776
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      68
      713
    Aihe