IRTISANOUTUMINEN??

TurunMiäs

Milloin pitäisi irtisanoutua, jos haluan että 31.1.12 on viimeinen työpäivä. Minulla on 14pvän irtisanoutumisaika, käsittääkseni vkloput luetaan tähän mukaan. Ajattelin irtisanoutua aamulla niin se lähtee siitä päivästä liikkeelle heti. Kiitos tarkentavista vastauksista!

4

577

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neljätoista

Irtisanomispäivää ei lasketa mukaan, vaan aika alkaa seuraavasta päivästä ja ne päivät on kalenteripäiviä. Kirjoita lappuun, että irtisanot työsopimuksesi päättymään 31.1. niin voit viedä sen pomolle vaikka heti.

• ei mene niin!

"Irtisanomispäivää ei lasketa mukaan, vaan aika alkaa seuraavasta päivästä "

Tämä lienee alakohtainen kuitenkin. Kaikissa ei ole näin, vaan voi samana päivänä (aamulla) irtisanoa ja se lasketaan mukaan. Jos olet eri mieltä, niin näytä mulle teksti missä sanotaan, että joka alalla toimitaan näin.

• neljätoista
        ei mene niin! kirjoitti:

Tämä lienee alakohtainen kuitenkin. Kaikissa ei ole näin, vaan voi samana päivänä (aamulla) irtisanoa ja se lasketaan mukaan. Jos olet eri mieltä, niin näytä mulle teksti missä sanotaan, että joka alalla toimitaan näin.

AP:n pitää siis lukea työehtosopimuksensa ja sieltä ehkä löytyvä irtisanomissuojasopimus ja sen soveltamisohje. Tässä muutama esimerkki

http://www.metalliliitto.fi/c/document_library/get_file?uuid=0c9f5dfc-78d1-4f51-9fe7-3c65831ca7b4&groupId=10137
        Irtisanomisajan laskemisessa noudatetaan säädettyjen määräaikain laskemisesta annetussa laissa (150/1930) olevia laskemissääntöjä:
        1) Jos ajanmääräyksenä on jokin määrä päiviä nimetyn päivän jälkeen, ei määräaikaan lueta sitä päivää, jona toimenpide on suoritettu.
        Esimerkiksi, jos työnantaja irtisanoo enintään vuoden keskeytyksettä jatkuneessa työsuhteessa olleen työntekijän 14 päivän irtisanomisaikaa noudattaen 1.10., on työsuhteen ja irtisanomisajan viimeinen päivä 15.10.

KVTES luku VIII 5 § 3 mom. Irtisanomisaika alkaa kulua sitä päivää seuraavasta päivästä, jona irtisanominen on annettu tai saatettu tiedoksi. Viranhaltijan/työntekijän pyynnöstä tai suostumuksella voidaan noudattaa lyhyempää irtisanomisaikaa kuin edellä on määrätty.

http://www.esimiesliitto.com/index.php?option=com_content&view=article&id=100&Itemid=124 Irtisanomisaika alkaa irtisanomista seuraavasta päivästä. Jos esim. 3 kk:n irtisanomisaikaa noudattaen irtisanominen suoritetaan 10.4, alkaa irtisanomisaika kulua 11.4 ja viimeinen työpäivä on 10.7 riippumatta siitä, kuinka monta kalenteripäivää kuukauteen sisältyy.

• irtisanoutunut
        ei mene niin! kirjoitti:

Kerropa millä alalla pätee tuo irtisanomispäivän mukaan laskeminen ja päteekö myös vasta työvuoron lopussa tehtyyn irtisanomiseen. En oikein usko että irtisanomisajat voi olla lyhyempiä kuin työsopimuslaissa. sen sijaan uskon työ- ja elinkeinoministeriötä:

Työsuhde päättyy irtisanomisajan viimeisenä päivänä. Jos irtisanomisaika on tietty määrä päiviä, irtisanomisilmoituksen toimittamispäivää ei lasketa irtisanomisaikaan. Jos taas irtisanomisaika on määrätty viikkoina tai kuukausina, työsuhde päättyy sinä viikon tai määräkuukauden päivänä, joka nimeltään tai järjestysnumeroltaan vastaa sanottua päivää. Jos vastaavaa päivää ei ole siinä kuussa, jona irtisanomisaika päättyy, työsuhde päättyy sen kuukauden viimeisenä päivänä. http://www.tem.fi/files/26154/tslsuomi_nettiesite_touko_2010.pdf

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe