Yhteiset rahat

yhteisetrahat

Kuinka monella teillä on avioliitossa yhteiset rahat, yksi tili ja siellä molempien rahat ja kummallakin käyttöoikeus kys. tiliin? Toimiiko systeemi? Joskus itselläni tuntuu että olisi mukava ostella jotain omaa, mutta se ei onnistu kun toinen näkee tilin ja valittaa rahankäytöstä.

141

3541

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12

      Hyvin on toiminut jo iät ja ajat, näin on vaimon rahankäyttö pysynyt aisoissa.

      • iipod

        Niin ja mies ei tuhlaa tietämättä elektroniikkaan ja muuhun humpuukkiin.


      • timse_82
        iipod kirjoitti:

        Niin ja mies ei tuhlaa tietämättä elektroniikkaan ja muuhun humpuukkiin.

        Heh, osui ja upposi. =)

        Ainakin mulle syntyy pakonomainen tarve elektroniikan tai muun sähkönhajuisen ostoon, jos tilillä on enemmän kuin 500e. Kummasti sitä tarvii vaikka mitä kun sille päälle sattuu.

        Meillä homma toimii niin, että mulla on omat rahat ja avokilla omat. Sitten on yhteisiä ostoksia esim. jääkaappipakasti, pesukone, sänky, sohvat, kirjahyllyt ynnämuut isommat jutut. Hyvin ollaan pärjätty tähän asti - mä ostan ylijäämärahoilla elektroniikkaa ja ilmastointikoneita ynnä muuta, avokki vuorostaan vaatteita, pesuaineita, keittiötarvikkeita, lamppuja, verhoja, ...


      • ?
        timse_82 kirjoitti:

        Heh, osui ja upposi. =)

        Ainakin mulle syntyy pakonomainen tarve elektroniikan tai muun sähkönhajuisen ostoon, jos tilillä on enemmän kuin 500e. Kummasti sitä tarvii vaikka mitä kun sille päälle sattuu.

        Meillä homma toimii niin, että mulla on omat rahat ja avokilla omat. Sitten on yhteisiä ostoksia esim. jääkaappipakasti, pesukone, sänky, sohvat, kirjahyllyt ynnämuut isommat jutut. Hyvin ollaan pärjätty tähän asti - mä ostan ylijäämärahoilla elektroniikkaa ja ilmastointikoneita ynnä muuta, avokki vuorostaan vaatteita, pesuaineita, keittiötarvikkeita, lamppuja, verhoja, ...

        Höh.. avokki ostaa omillaan pesuaineita, keittiötarvikeita jne. Varmaan tiedät että ne kuuluu samaan joukkoon kun ruokakin. Eli yhteisistä rahoista ostettaviin. Siis yleensä. Jos avokki ei ostaisi niin olisitte sitten ilman pesuaineita?


      • sivusta
        ? kirjoitti:

        Höh.. avokki ostaa omillaan pesuaineita, keittiötarvikeita jne. Varmaan tiedät että ne kuuluu samaan joukkoon kun ruokakin. Eli yhteisistä rahoista ostettaviin. Siis yleensä. Jos avokki ei ostaisi niin olisitte sitten ilman pesuaineita?

        No näin se melko usein menee. Naisella on pienet tulot mutta nekin se laittaa kotiin ja yhteiseen hyvään. 500 egen elektroniikasta voi olla montaa mieltä, mutta kysyttäessä nekin on tietysti tuiki tarpeellisia ja yhteisiä vaikkei toinen piittaisi niistä ollenkaan... ;-)


      • mk
        timse_82 kirjoitti:

        Heh, osui ja upposi. =)

        Ainakin mulle syntyy pakonomainen tarve elektroniikan tai muun sähkönhajuisen ostoon, jos tilillä on enemmän kuin 500e. Kummasti sitä tarvii vaikka mitä kun sille päälle sattuu.

        Meillä homma toimii niin, että mulla on omat rahat ja avokilla omat. Sitten on yhteisiä ostoksia esim. jääkaappipakasti, pesukone, sänky, sohvat, kirjahyllyt ynnämuut isommat jutut. Hyvin ollaan pärjätty tähän asti - mä ostan ylijäämärahoilla elektroniikkaa ja ilmastointikoneita ynnä muuta, avokki vuorostaan vaatteita, pesuaineita, keittiötarvikkeita, lamppuja, verhoja, ...

        Meillä ostaa se joka konetta tarvitsee eli naiseni ostanut perukoneen,imurin ja minä miehnä ostanut kaikki perheen kännykät ja maksan myös kulut, kaiken elektroniikan tv, stereot, videot, tallentava dvd ja tietokoneet niin aika tasapuolsita ja tietenkin kevarin lapselle että sillen. omaakin mp harrastukseen rahaa menee ja kun on eri tilit niin kukaan ei vahdi mihin omat rahani laitan että silleen. Puoliksi ei kannata mitään ostaa koska jos joskus ero tulee niin se ottaa tavaran joka on maksanut.


      • sivusta
        mk kirjoitti:

        Meillä ostaa se joka konetta tarvitsee eli naiseni ostanut perukoneen,imurin ja minä miehnä ostanut kaikki perheen kännykät ja maksan myös kulut, kaiken elektroniikan tv, stereot, videot, tallentava dvd ja tietokoneet niin aika tasapuolsita ja tietenkin kevarin lapselle että sillen. omaakin mp harrastukseen rahaa menee ja kun on eri tilit niin kukaan ei vahdi mihin omat rahani laitan että silleen. Puoliksi ei kannata mitään ostaa koska jos joskus ero tulee niin se ottaa tavaran joka on maksanut.

        No varmasti sinulla menee enemmän rahaa. Nainen kun ei vuoden sisään keksi että pitää alkaa katselemaan uutta pesukonetta koska malli alkaa olla vanha eikä se osaa pyörittää erästä uutta huippuhienoa pesuohjelmaa joka uusissa koneissa on. Eikä keksi kahdessa vuodessa että imuri oikeastaan tarvitsisi pari sadan euron lisäosaa tai sitten pitäisi vaihtaa koko malli. Kylän isoin taulu-tv ja lapsen kevari jne. ovat toki hienoja asioita, ja kun et hoida siivousta ja vaatehuoltoa niin sinulla on varmasti selvä mielipide siitä että ostamasi asiat ovat tarpeellisempia kuin naisen ostamat. Ehkä mielesi muuttuisi jos veivaisit puoli vuotta kaikki pyykit käsin ja nyppisit matosta koirankarvoja vaateharjalla pari kertaa viikossa ja joka kerta siivotessa veisit kaiken irtilähtevän tomutettavaksi ulos ja lakaisisit lattiat käsipelillä. Jos haluaisit pölyt pois runkopatjasta niin roudaa koko sänky ulos hakattavaksi. Kakarakin ehkä selviää ihan niukin naukin ilman kevaria mutta selviääkö ilman vaatteita? Kuka ne on ostanut silloin kun kakara ei ollut vielä kevari-iässä? Hieman jännä jos ihminen ei tarvitse nykypäivänä pyykkikonetta tai imuria, tai niitä pesuaineita, tai patalappuja ja astioita jne jne. Harrastuksia olla pitää...?


    • Vakioteema! Ilmeisesti aina ajankohtainen?

      Omat ja yhteiset lienee yleisin käytäntö?

      Veljelläni oli oma, vaimolta salattu "seximatkatili". Muuten heillä oli sovittu kustannusten jaosta positioittain.

      Eräs läheiseni varautui mattojen halkileikkaukseen kerryttämällä omaa, henkilökohtaista tiliään puolison tietämättä.

      Meillä on ollut 42-vuotta yksi, yhteinen käyttelytili joko/tai ehdolla.
      Muut tilit ovat myös yhteisiä.
      Sijoituksia olen pyörittänyt omissa nimissäni mutta vaimo on tietoinen jokaisesta siirrosta ja lapsemme tietävät mistä tarpeen tullen etsiä osakkeita ja rahastoja.
      Asunnot ovat molempien nimissä lukuun ottamatta Espanjan kolmiota joka jäi vahingossa minun omistukseeni.

      Ostamme kaiken kortilla. Rinnakkaiskopiot.

      Niukkoinakaan aikoina en ole kytännyt vaimoni rahan käyttöä vaan luottanut hänen järkevyyteensä. Enkä suotta!
      Ostelkoon tyttöjen matkoilla ja muulloinkin mitä katsoo tarvitsevansa.

      Vaimo takastaa kuluyhteenvedot.
      Kumpikaan ei ole koskaan puolella sanalla moittinut toista rahan käytöstä.
      Lähinnä asiaa tulimme rakentamisen aikaan jolloin vaimo joutui huomauttamaan, että kirstun pohja alkoi pilkottamaan.

      • Avioliittosopimus

        Mikä on oikeudenmukainen tapa jakaa kulut perheessä? Pitääkö kaikki kulut laittaa puoliksi tai kenties jakaa tulojen suhteessa vai pitäisikö molemmille jäädä saman verran sukanvarteen – yhteisyrityshän perhe on.

        Onko asuntolaina kulu vai omaisuuden kerryttämistä – maksetaanko laina omistusosuuksien suhteessa? Miten jaetaan asunnon ylläpitokulut? Auto ei ainakaan ole sijoitus. Toinen omistaa auton, mutta koko perhe siitä yleensä nauttii. Kenelle kuuluvat auton kulut? Entä pitäisikö puolison sponsoroida ylellisyystavaroihin ja kalliisiin harrastuksiin mieltynyttä siippaansa?

        Pitäisikö vanhempainvapaan aikana kotona olevalle jäädä saman verran säästöön tai tulla yhtä paljon velkaa kuin töissä käyvälle? Jos kotonaolon syy onkin työttömyys, niin riittääkö suurempi vastuu kodinhoidosta panokseksi vai pitääkö työttömän maksaa osansa säästöillään tai velkarahalla?

        Tarvittaisiin avioliittosopimus, joissa nämä periaatteet sovittaisiin ja allekirjoituksilla vahvistettaisiin. Myös avioehtosopimus eron varalle pitäisi olla pakollinen, jotta vältettäisiin turhia riitoja omaisuuden jaossa.


      • njkljnk
        Avioliittosopimus kirjoitti:

        Mikä on oikeudenmukainen tapa jakaa kulut perheessä? Pitääkö kaikki kulut laittaa puoliksi tai kenties jakaa tulojen suhteessa vai pitäisikö molemmille jäädä saman verran sukanvarteen – yhteisyrityshän perhe on.

        Onko asuntolaina kulu vai omaisuuden kerryttämistä – maksetaanko laina omistusosuuksien suhteessa? Miten jaetaan asunnon ylläpitokulut? Auto ei ainakaan ole sijoitus. Toinen omistaa auton, mutta koko perhe siitä yleensä nauttii. Kenelle kuuluvat auton kulut? Entä pitäisikö puolison sponsoroida ylellisyystavaroihin ja kalliisiin harrastuksiin mieltynyttä siippaansa?

        Pitäisikö vanhempainvapaan aikana kotona olevalle jäädä saman verran säästöön tai tulla yhtä paljon velkaa kuin töissä käyvälle? Jos kotonaolon syy onkin työttömyys, niin riittääkö suurempi vastuu kodinhoidosta panokseksi vai pitääkö työttömän maksaa osansa säästöillään tai velkarahalla?

        Tarvittaisiin avioliittosopimus, joissa nämä periaatteet sovittaisiin ja allekirjoituksilla vahvistettaisiin. Myös avioehtosopimus eron varalle pitäisi olla pakollinen, jotta vältettäisiin turhia riitoja omaisuuden jaossa.

        Tuollainen on olemassa, sitä kutsutaan avioliittolaiksi ja se pätee kaikkiin jotka menevät avioon.


    • Cloetta...

      Olemme olleen naimisissa reilut 30 vuotta ja meillä on ollut aina erilliset tilit mutta yhteiset menot. Ne vain jaetaan tulojen mukaisesti. Minusta on tärkeää ja kivaakin se, että on kuitenkin ikiomaa rahaa vaikka yhteisiä menoja onkin.

      • Kiva, ikioma raha?

        Varmaankin joku tunneperäinen asia?
        En oikein tavoita ideaa.
        Saisinko valaistusta tai edes valistusta.

        Mikä tekee siitä rahasta kivaa verrattuna yhteisestä kassasta maksettuun, olkoon kuinka henkilökohtainen meno tahansa?


      • yksmiesvaan
        laiska-lasse kirjoitti:

        Kiva, ikioma raha?

        Varmaankin joku tunneperäinen asia?
        En oikein tavoita ideaa.
        Saisinko valaistusta tai edes valistusta.

        Mikä tekee siitä rahasta kivaa verrattuna yhteisestä kassasta maksettuun, olkoon kuinka henkilökohtainen meno tahansa?

        siis joskus haluaisi hankkia jotain ilman että vaimo tietää


      • yksmiesvaan kirjoitti:

        siis joskus haluaisi hankkia jotain ilman että vaimo tietää

        Kuten veljeni seximatkat ja läheisen ystäväni eron valmistelu.

        Jos tarve on niin silloin se täytyy hoitaa!

        Pelkkään salaiseen hankkimistarpeeseen ei mielikuvitukseni riitä.


      • tosiäijä
        yksmiesvaan kirjoitti:

        siis joskus haluaisi hankkia jotain ilman että vaimo tietää

        no esim. jos haluaa käydä maksullisissa naisissa, on hankala kun on yhteinen tili.


      • kuöflcdv
        laiska-lasse kirjoitti:

        Kuten veljeni seximatkat ja läheisen ystäväni eron valmistelu.

        Jos tarve on niin silloin se täytyy hoitaa!

        Pelkkään salaiseen hankkimistarpeeseen ei mielikuvitukseni riitä.

        Jos vaikka haluaa ostaa puolisolleen yllätyksenä jotain. Meillä on myös yhteiset rahat ja omat tilit, eikä kummallakaan ole tietoa toisen oman tilin saldosta. Omalta tililtä ostetaan sellaiset asiat, mihin ei ole välttämättä toisen hyväksyntää. Jos minä vaikka näen kaupassa uuden sohvan erittäin halvalla viimeisen kappaleen ja haluan se, mutta mies ei ehdi vastata puhelimeen, niin ostan sen omalta tililtäni, koska en halua "tuhlata" yhteisiä rahoja asiaan, mihin mieheni ei välttämättä olisi valmis rahojaan pistämään. Mies taas ostelee kaikenlaisia harrastuksiinsa liittyviä, aivan turhia (koska ei niitä todellisuudessa kuitenkaan käytä) asioita, joten ostelkoot omalta tililtään, niin ei tunnu siltä, että on minunkin rahoista poissa.

        Kelpaako esimerkit?


      • Motherfucker...

        Meilläkin on yritetty samaa jo 7 vuotta, mutta vaimo valittaa aina että nyt on ollut niin vähän töitä, ettei voi maksaa. Itse olen jo usean vuoden ihan lasten takia maksanut kaikki asumis-, ruoka, puhelin, TV ja autokulut. Itselle ei jää montaa satasta jäljelle.
        Vaimo on tietämättäni säästänyt jo melkeen 20K tilille, josta en tiennyt mitään.
        En varmaan olis saanut tietääkään, mutta sattui unohtamaan nettipankkinsa sivun auki ja näin tilillä olevan summan.
        Siitä on nyt taisteltu pari päivää ja nyt on mitta täysi! Eihän tollaseen ihmiseen voi luottaa puupennin vertaa.


      • Onni ostaa toiselle
        laiska-lasse kirjoitti:

        Kiva, ikioma raha?

        Varmaankin joku tunneperäinen asia?
        En oikein tavoita ideaa.
        Saisinko valaistusta tai edes valistusta.

        Mikä tekee siitä rahasta kivaa verrattuna yhteisestä kassasta maksettuun, olkoon kuinka henkilökohtainen meno tahansa?

        "Mikä tekee siitä rahasta kivaa verrattuna yhteisestä kassasta maksettuun"

        Minun kohdallani eniten se, että voi hemmotella toista ja todellakin kyse silloin on _lahjasta_ toiselle.

        Jos vien mieheni hänen syntymäpäivänään esim. syömään hyvin ja sitten luksushotelliin yöksi, niin mikä lahja, yllätys ja hemmottelu se on jos ne 500 euroa sitten menevät hänen(kin) tililtään? Sehän on ihan sama kuin hän ostaisi itse itselleen lahjan! Ei se juhla tunnu samalta.

        Minulle se paras asia siinä että on oma tili ja OMAA rahaa on että sitä voi sitten käyttää toisen iloksi.

        Myönnän että tämä käytäntö toimii parhaiten jos tulot ovat suunnilleen samansuuruiset. Jos toinen tienaa huomattavasti vähemmin kuin toinen, on yhteinen rahatalous varmaankin varteenotettava ratkaisu.


      • Onni ostaa toiselle
        kuöflcdv kirjoitti:

        Jos vaikka haluaa ostaa puolisolleen yllätyksenä jotain. Meillä on myös yhteiset rahat ja omat tilit, eikä kummallakaan ole tietoa toisen oman tilin saldosta. Omalta tililtä ostetaan sellaiset asiat, mihin ei ole välttämättä toisen hyväksyntää. Jos minä vaikka näen kaupassa uuden sohvan erittäin halvalla viimeisen kappaleen ja haluan se, mutta mies ei ehdi vastata puhelimeen, niin ostan sen omalta tililtäni, koska en halua "tuhlata" yhteisiä rahoja asiaan, mihin mieheni ei välttämättä olisi valmis rahojaan pistämään. Mies taas ostelee kaikenlaisia harrastuksiinsa liittyviä, aivan turhia (koska ei niitä todellisuudessa kuitenkaan käytä) asioita, joten ostelkoot omalta tililtään, niin ei tunnu siltä, että on minunkin rahoista poissa.

        Kelpaako esimerkit?

        Tämä voisi olla minulta; juuri täsmälleen noin se meilläkin toimii. Ja toimii hyvin.


      • !!
        tosiäijä kirjoitti:

        no esim. jos haluaa käydä maksullisissa naisissa, on hankala kun on yhteinen tili.

        Niin tai nainen maksullisissa miehissä.


      • mk
        Motherfucker... kirjoitti:

        Meilläkin on yritetty samaa jo 7 vuotta, mutta vaimo valittaa aina että nyt on ollut niin vähän töitä, ettei voi maksaa. Itse olen jo usean vuoden ihan lasten takia maksanut kaikki asumis-, ruoka, puhelin, TV ja autokulut. Itselle ei jää montaa satasta jäljelle.
        Vaimo on tietämättäni säästänyt jo melkeen 20K tilille, josta en tiennyt mitään.
        En varmaan olis saanut tietääkään, mutta sattui unohtamaan nettipankkinsa sivun auki ja näin tilillä olevan summan.
        Siitä on nyt taisteltu pari päivää ja nyt on mitta täysi! Eihän tollaseen ihmiseen voi luottaa puupennin vertaa.

        Saat erossa vaimosi säästöistä puolet kun sinä oelt menot maksellut ja laitappa nyt vaimosi makselemaan puolet menoista äläkä anna periksi.


      • mk
        Motherfucker... kirjoitti:

        Meilläkin on yritetty samaa jo 7 vuotta, mutta vaimo valittaa aina että nyt on ollut niin vähän töitä, ettei voi maksaa. Itse olen jo usean vuoden ihan lasten takia maksanut kaikki asumis-, ruoka, puhelin, TV ja autokulut. Itselle ei jää montaa satasta jäljelle.
        Vaimo on tietämättäni säästänyt jo melkeen 20K tilille, josta en tiennyt mitään.
        En varmaan olis saanut tietääkään, mutta sattui unohtamaan nettipankkinsa sivun auki ja näin tilillä olevan summan.
        Siitä on nyt taisteltu pari päivää ja nyt on mitta täysi! Eihän tollaseen ihmiseen voi luottaa puupennin vertaa.

        Ei muutak un avioehtoa tekemään el iasunot auto ja muu mitä olet ostanut on sinun ja vaimosi saa pitää säästönsä niin pääset tasoihin raha-asioissa. Jos vaimosi ei suostu niin hänen on annettava sinulle puolet säästöistään niin voitte olla tasoissa.


      • ftukgfujtugy
        yksmiesvaan kirjoitti:

        siis joskus haluaisi hankkia jotain ilman että vaimo tietää

        yksmiesvaan.ota ero siitä kantturasta! eipä enää kyttää tiliäsi.aika on kypsä...


      • CadillacMan
        mk kirjoitti:

        Ei muutak un avioehtoa tekemään el iasunot auto ja muu mitä olet ostanut on sinun ja vaimosi saa pitää säästönsä niin pääset tasoihin raha-asioissa. Jos vaimosi ei suostu niin hänen on annettava sinulle puolet säästöistään niin voitte olla tasoissa.

        Meillä on alusta asti ollut avioehto, koska vaimo on thaikku ja ne on tunnetusti fyffen perään. Nyt kun ollaan eroomassa, niin ei se ainakaan saa mun asuntoa eikä muuta arvokasta, jotka olen omalla työlläni maksanut.


      • Martsarin Make
        CadillacMan kirjoitti:

        Meillä on alusta asti ollut avioehto, koska vaimo on thaikku ja ne on tunnetusti fyffen perään. Nyt kun ollaan eroomassa, niin ei se ainakaan saa mun asuntoa eikä muuta arvokasta, jotka olen omalla työlläni maksanut.

        Toi nyt on silkkaa yleistämistä? Mun taikku-vaimoni ei ole näiden neljän vuoden aikana ollut koskaan rahan perään. Opiskeli eka suomen ja meni töihin ja nyt tienaa omat rahansa, joista osan lähettää perheelleen Thaimaaseen.

        Eikä meillä muutenkaan ole koskaan ollut ainoatakaan riitaa rahasta.


      • women..hater
        Motherfucker... kirjoitti:

        Meilläkin on yritetty samaa jo 7 vuotta, mutta vaimo valittaa aina että nyt on ollut niin vähän töitä, ettei voi maksaa. Itse olen jo usean vuoden ihan lasten takia maksanut kaikki asumis-, ruoka, puhelin, TV ja autokulut. Itselle ei jää montaa satasta jäljelle.
        Vaimo on tietämättäni säästänyt jo melkeen 20K tilille, josta en tiennyt mitään.
        En varmaan olis saanut tietääkään, mutta sattui unohtamaan nettipankkinsa sivun auki ja näin tilillä olevan summan.
        Siitä on nyt taisteltu pari päivää ja nyt on mitta täysi! Eihän tollaseen ihmiseen voi luottaa puupennin vertaa.

        fuck that bitch..... health and wealth first, then pussies.


      • purse.
        Motherfucker... kirjoitti:

        Meilläkin on yritetty samaa jo 7 vuotta, mutta vaimo valittaa aina että nyt on ollut niin vähän töitä, ettei voi maksaa. Itse olen jo usean vuoden ihan lasten takia maksanut kaikki asumis-, ruoka, puhelin, TV ja autokulut. Itselle ei jää montaa satasta jäljelle.
        Vaimo on tietämättäni säästänyt jo melkeen 20K tilille, josta en tiennyt mitään.
        En varmaan olis saanut tietääkään, mutta sattui unohtamaan nettipankkinsa sivun auki ja näin tilillä olevan summan.
        Siitä on nyt taisteltu pari päivää ja nyt on mitta täysi! Eihän tollaseen ihmiseen voi luottaa puupennin vertaa.

        kannattaa laittaa pennit jonoon! Kai sulla on kuitit ja muut! Kiertoon vaan moinen tuhlari!


      • Motherfucker...
        mk kirjoitti:

        Ei muutak un avioehtoa tekemään el iasunot auto ja muu mitä olet ostanut on sinun ja vaimosi saa pitää säästönsä niin pääset tasoihin raha-asioissa. Jos vaimosi ei suostu niin hänen on annettava sinulle puolet säästöistään niin voitte olla tasoissa.

        Mä huomasin noin parin vuoden päästä häistä, että vaimo ei halua osallistua yhteisen elämän kustannuksiin, vaan haluu matkustella yksin ja shoppailla mun kustannuksella.
        Kun se tuli kotiin eka matkaltaan, niin mulla oli jo valmiiks kirjotettu avioehto, jota se ei halunnu allekirjottaa. Sanoin...tai oikeesti valehtelin päin naamaa, et ok. mut mulla on entisestä liikeyrityksen konkasta melkein puoli miljoonaa velkaa, joista puolet tulee sulle. Halusin vaan, että sun ei tarvi maksaa mun velkoja.

        Sillon se alko ettiin netistä onko se mitä sanoin totta. Ja kohta tuli itse ehdottaan että kirjoitettais avioehto. Ja mä kirjotin sen heti ja annoin seuraavana päivänä lakimiehelleni. Nyt se ei ainakaan vie lapsilta sitä, mikä niille kuuluu.

        Vaimoni on Aasialainen, mutta ei Thaimaasta.


      • jee236
        yksmiesvaan kirjoitti:

        siis joskus haluaisi hankkia jotain ilman että vaimo tietää

        Puolisolle pitää tottakai kertoa kaikki


      • eheiii....
        mk kirjoitti:

        Ei muutak un avioehtoa tekemään el iasunot auto ja muu mitä olet ostanut on sinun ja vaimosi saa pitää säästönsä niin pääset tasoihin raha-asioissa. Jos vaimosi ei suostu niin hänen on annettava sinulle puolet säästöistään niin voitte olla tasoissa.

        Ei avioehtoa voi yksin tehdä, sehän on sopimus ja molemmat hyväksyy ja allekirjoittaa sen, ja kuka nyt tuossa vaiheessa tekee avioehtosopimuksen.


      • opsikelijaduunari
        Motherfucker... kirjoitti:

        Meilläkin on yritetty samaa jo 7 vuotta, mutta vaimo valittaa aina että nyt on ollut niin vähän töitä, ettei voi maksaa. Itse olen jo usean vuoden ihan lasten takia maksanut kaikki asumis-, ruoka, puhelin, TV ja autokulut. Itselle ei jää montaa satasta jäljelle.
        Vaimo on tietämättäni säästänyt jo melkeen 20K tilille, josta en tiennyt mitään.
        En varmaan olis saanut tietääkään, mutta sattui unohtamaan nettipankkinsa sivun auki ja näin tilillä olevan summan.
        Siitä on nyt taisteltu pari päivää ja nyt on mitta täysi! Eihän tollaseen ihmiseen voi luottaa puupennin vertaa.

        Ole ukko hiljaa! Meillä ei jää (opiskelijapariskunta) edes muutamaa kymppiä jäljelle, kun on autokulut, vuokra ja ruoka maksettu!

        Lainaa ei ole, eikä oteta!


      • mk
        Motherfucker... kirjoitti:

        Mä huomasin noin parin vuoden päästä häistä, että vaimo ei halua osallistua yhteisen elämän kustannuksiin, vaan haluu matkustella yksin ja shoppailla mun kustannuksella.
        Kun se tuli kotiin eka matkaltaan, niin mulla oli jo valmiiks kirjotettu avioehto, jota se ei halunnu allekirjottaa. Sanoin...tai oikeesti valehtelin päin naamaa, et ok. mut mulla on entisestä liikeyrityksen konkasta melkein puoli miljoonaa velkaa, joista puolet tulee sulle. Halusin vaan, että sun ei tarvi maksaa mun velkoja.

        Sillon se alko ettiin netistä onko se mitä sanoin totta. Ja kohta tuli itse ehdottaan että kirjoitettais avioehto. Ja mä kirjotin sen heti ja annoin seuraavana päivänä lakimiehelleni. Nyt se ei ainakaan vie lapsilta sitä, mikä niille kuuluu.

        Vaimoni on Aasialainen, mutta ei Thaimaasta.

        Ainoa huono puoli on että vaikka on naimisisa niin erossa velat ovat sen kenen nimissä ne ovat ja jos takaajana ole niin ne evät mene puoliksi mutta aika hyvin onnistuit huojaamaan että silleen.


      • 23v. naimisissa
        eheiii.... kirjoitti:

        Ei avioehtoa voi yksin tehdä, sehän on sopimus ja molemmat hyväksyy ja allekirjoittaa sen, ja kuka nyt tuossa vaiheessa tekee avioehtosopimuksen.

        Jos toinen osapuoli on osoittanut että ei osallistu, avioliitosta huolimatta, yhteisen arjen maksamiseen, niin en itse näkisi sitä kovinkaan raskauttavana jos onnistuu saamaan avioehdon, jolla voidaan taata, että lapset saavat ainakin jonkinlaisen taloudellisen perinnön. Jos toinen osapuoli matkustelee ja shoppailee, niin silloin on kyllä vikaa muussakin, kuin vain tuhlaavassa osapuolessa.
        Itse en kyllä hyväksyisi tuollaista käytöstä omalta puolisoltani.


      • ei näin..
        23v. naimisissa kirjoitti:

        Jos toinen osapuoli on osoittanut että ei osallistu, avioliitosta huolimatta, yhteisen arjen maksamiseen, niin en itse näkisi sitä kovinkaan raskauttavana jos onnistuu saamaan avioehdon, jolla voidaan taata, että lapset saavat ainakin jonkinlaisen taloudellisen perinnön. Jos toinen osapuoli matkustelee ja shoppailee, niin silloin on kyllä vikaa muussakin, kuin vain tuhlaavassa osapuolessa.
        Itse en kyllä hyväksyisi tuollaista käytöstä omalta puolisoltani.

        Onko muka elämän tarkoitus kerätä mammonaa ja rahaa perillisille ja ite kitkuttaa et peskat saa mahdollisimman paljon perintöä?
        Ei sa****a kyllä minä ainaskin pidän hauskaa ite tienaamilla rahoilla ja puolisoni myös ja,jos jotain jää, no talo ny ainaskin niin, kakrut saa sitte siitä tapella.
        Minun mutsini ja faijani on näitä nuukailijoita ja koko elämäs tehny raskasta työtä ja nyt sairaita ja vanhoja, nyt voivottelevat et olis sitä voinu joskus vaikka ulkomaillakin käydä ja panostaa itseensä, kun rahaa ainaski oli.


      • Mathilda W.
        ei näin.. kirjoitti:

        Onko muka elämän tarkoitus kerätä mammonaa ja rahaa perillisille ja ite kitkuttaa et peskat saa mahdollisimman paljon perintöä?
        Ei sa****a kyllä minä ainaskin pidän hauskaa ite tienaamilla rahoilla ja puolisoni myös ja,jos jotain jää, no talo ny ainaskin niin, kakrut saa sitte siitä tapella.
        Minun mutsini ja faijani on näitä nuukailijoita ja koko elämäs tehny raskasta työtä ja nyt sairaita ja vanhoja, nyt voivottelevat et olis sitä voinu joskus vaikka ulkomaillakin käydä ja panostaa itseensä, kun rahaa ainaski oli.

        Ettet vain nyt yrittäisi täyttää isoa kokonaisuutta pienellä osatekijällä?
        Elämän tarkoituksen määrittelee jokainen itse kohdallaan. Perintö on tuossa isossa kokonaisuudessa yksi osatekijä, jolla voi olla jälkipolvelle suuri merkitys.

        Jos perinnöstä joutuu "tappelemaan" niin se lienee seurausta siitä, mitä on kotoaan oppinut.

        Ihmisen rikkautta kun voi mitata myös muulla kuin rahalla ja materialla. Itse toivon että suurin perintöni kuolemani jälkeen on se, että lapseni olisivat henkisesti ja hengellisesti vahvoja yksilöitä sen seurauksena,miten olen ohjannut ja kasvattanut heitä.


      • Anonyymi
        Martsarin Make kirjoitti:

        Toi nyt on silkkaa yleistämistä? Mun taikku-vaimoni ei ole näiden neljän vuoden aikana ollut koskaan rahan perään. Opiskeli eka suomen ja meni töihin ja nyt tienaa omat rahansa, joista osan lähettää perheelleen Thaimaaseen.

        Eikä meillä muutenkaan ole koskaan ollut ainoatakaan riitaa rahasta.

        rahaa lähettää perheelleen, eikös te ole perhe montako teitä sitten onkaan, eikä suku? mitä enemmän hän lähettää sitä vähemmänhän hällä on maksettavaa ja sulla enemmän johonkin isoon yhteiseen


    • mun rahat

      Seurustelin yhen naisen kanssa joskus ja asuttiin yhdessä. Itse olen melko varakas ja nainen oli ihan normaali tuloinen. Kun nainen sit sai tietää et mulla on pankissa paljon rahaa niin se alkoi ehdottelee et pistetään kaikki rahat yhteiselle tilille. Eli minunkin kaikki rahat olisi ollut mun tyttöystävän rahoja ja se olisi voinut vaikka ostaa auton niillä mun rahoilla, koska olisi ollut yhteinen tili. Aika käsittämätön muija joten jätin sen koska oli vaan rahan perässä.

      • 19

        Täällä myös varakas mies.
        Enpä vielä tähän päivään saakka ole tavannut naista joka ei olisi fyffen perään.

        Olen varakkaasta suvusta ja varsinkin teini-ikäisenä tämä oli hauskaa, seksiä sai yllin kyllin kun toiset joutuivat kärvistelemään ilman.
        Joskus oli suorastaan tylsää kun tytöissä ei ollut mitään haastetta.


      • Rikas rakas
        19 kirjoitti:

        Täällä myös varakas mies.
        Enpä vielä tähän päivään saakka ole tavannut naista joka ei olisi fyffen perään.

        Olen varakkaasta suvusta ja varsinkin teini-ikäisenä tämä oli hauskaa, seksiä sai yllin kyllin kun toiset joutuivat kärvistelemään ilman.
        Joskus oli suorastaan tylsää kun tytöissä ei ollut mitään haastetta.

        Etpä kovin paljon naisia ole sitten tavannut. Minua ei ainakaan kiinnosta miehen rahat. Jos nainen on niin bimbo että juoksee rahakkaan miehen perässä niin sääliksi käy kumpaakin, hengen köyhyys on kauheampaa kuin rahattomuus.


      • Säälittävää?
        19 kirjoitti:

        Täällä myös varakas mies.
        Enpä vielä tähän päivään saakka ole tavannut naista joka ei olisi fyffen perään.

        Olen varakkaasta suvusta ja varsinkin teini-ikäisenä tämä oli hauskaa, seksiä sai yllin kyllin kun toiset joutuivat kärvistelemään ilman.
        Joskus oli suorastaan tylsää kun tytöissä ei ollut mitään haastetta.

        Saan naisia halutessani ihan ilman rahaakin. Sääli sinua.


      • 14+4
        19 kirjoitti:

        Täällä myös varakas mies.
        Enpä vielä tähän päivään saakka ole tavannut naista joka ei olisi fyffen perään.

        Olen varakkaasta suvusta ja varsinkin teini-ikäisenä tämä oli hauskaa, seksiä sai yllin kyllin kun toiset joutuivat kärvistelemään ilman.
        Joskus oli suorastaan tylsää kun tytöissä ei ollut mitään haastetta.

        "Enpä vielä tähän päivään saakka ole tavannut naista joka ei olisi fyffen perään."

        Ehkä sinun otoksesi kaikista maailman naisista on kuitenkin vielä kuitenkin melko suppea. Ja sen lisäksi ehkä sinun houkuttelevin puolesi on raha, joten sinusta kiinnostuvat ne naiset, joille varallisuus on erittäin tärkeää.


      • OnnetonTyötönN24
        19 kirjoitti:

        Täällä myös varakas mies.
        Enpä vielä tähän päivään saakka ole tavannut naista joka ei olisi fyffen perään.

        Olen varakkaasta suvusta ja varsinkin teini-ikäisenä tämä oli hauskaa, seksiä sai yllin kyllin kun toiset joutuivat kärvistelemään ilman.
        Joskus oli suorastaan tylsää kun tytöissä ei ollut mitään haastetta.

        No jo on, etpä ole pahemmin naisia sitten tavannut.

        Itse olen työtön, saan työmarkkinatukea ja tulen sillä toimeen, maksan vuokrani,laskuja ja koirani sekä minun ruokani. Mies taas on työssäkäyvä, omistaa oman asunnon ja tulee hyvin toimeen. Minua ei kiinnosta mieheni varallisuus pätkän vertaa ja olen jopa kieltänyt miestä hemmottelemasta minua, koska minulla ei työttömänä ole varaa antaa samanlaista hemmottelua takaisin. Ja ei, en osaa nauttia siitä, että joku hyvää hyvyyttään pyyteettömästi haluaa hemmotella. Mieheni on sellainen mutta en halua ottaa vastaan tätä hemmottelua sillä kaikki vain sanoo, että elät ukkos rahoilla koko ajan. Nyt meillä oikeastaan meneekin huonosti kun olen kieltänyt hemmottelun, kun en halua muiden koko ajan sanovan siipeilijäksi eivätkö suostu uskomaan etten sellainen ole.
        Ajatteles, minun täytyy muuttaa miehestäni epäromanttinen kusipää että ihmiset lakkaisivat haukkumasta minua.


      • 35vits
        19 kirjoitti:

        Täällä myös varakas mies.
        Enpä vielä tähän päivään saakka ole tavannut naista joka ei olisi fyffen perään.

        Olen varakkaasta suvusta ja varsinkin teini-ikäisenä tämä oli hauskaa, seksiä sai yllin kyllin kun toiset joutuivat kärvistelemään ilman.
        Joskus oli suorastaan tylsää kun tytöissä ei ollut mitään haastetta.

        jaa oot ostanut seksiä
        taidat olla niin ruma ettet muuten ole saanut
        niinhän täällä suomessakin on paljon noita rumia miehiä jotka ei saa naista kuin rahalla
        .v.k h.h ym rumia
        mä saan vaikka ei oo rahaa


      • Rikas rakas
        Säälittävää? kirjoitti:

        Saan naisia halutessani ihan ilman rahaakin. Sääli sinua.

        Miksi minua säälit? Minulla on hyvä mies ja olemme molemmat tyytyväisiä. Kyllä tuo mitä nimimerkki 19 sanoi: "Olen varakkaasta suvusta ja varsinkin teini-ikäisenä tämä oli hauskaa, seksiä sai yllin kyllin kun toiset joutuivat kärvistelemään ilman." viittaa siihen että juuri rahalla naisia saa ja sai etenkin nuorena. Hyvä jos jollekulle kelpaa rikkaatkin miehet, rahan takia tai siitä huolimatta. Itse olen oman onneni seppä enkä mistään hinnasta alentuisi miehen elätettäväksi. Säälittäviä rikkaat miehet todellakin ovat jos heillä ei ole naiselle muuta tarjottavaa kuin pelkkä raha.


      • mk
        OnnetonTyötönN24 kirjoitti:

        No jo on, etpä ole pahemmin naisia sitten tavannut.

        Itse olen työtön, saan työmarkkinatukea ja tulen sillä toimeen, maksan vuokrani,laskuja ja koirani sekä minun ruokani. Mies taas on työssäkäyvä, omistaa oman asunnon ja tulee hyvin toimeen. Minua ei kiinnosta mieheni varallisuus pätkän vertaa ja olen jopa kieltänyt miestä hemmottelemasta minua, koska minulla ei työttömänä ole varaa antaa samanlaista hemmottelua takaisin. Ja ei, en osaa nauttia siitä, että joku hyvää hyvyyttään pyyteettömästi haluaa hemmotella. Mieheni on sellainen mutta en halua ottaa vastaan tätä hemmottelua sillä kaikki vain sanoo, että elät ukkos rahoilla koko ajan. Nyt meillä oikeastaan meneekin huonosti kun olen kieltänyt hemmottelun, kun en halua muiden koko ajan sanovan siipeilijäksi eivätkö suostu uskomaan etten sellainen ole.
        Ajatteles, minun täytyy muuttaa miehestäni epäromanttinen kusipää että ihmiset lakkaisivat haukkumasta minua.

        Anna miehsi hemmotella ja sina taas annat miehllesi sekiä riittävästi ja plajon ja kaikissa muodoissa niin se on tasapuolista ja älä välitä muiden jutuista vaan teet niinkuin itse parhaaksi näet. Vaikka itselläni olisi varaa ajaa uudehkolla autolla mutta kun se on niin huono sijoitus niin ajan kohtuuhintaisella käyttöautolla mutta muuten pidän elintason matkustelun ja hauskanpidolla elintason korkealla että silleen.


      • :-D
        19 kirjoitti:

        Täällä myös varakas mies.
        Enpä vielä tähän päivään saakka ole tavannut naista joka ei olisi fyffen perään.

        Olen varakkaasta suvusta ja varsinkin teini-ikäisenä tämä oli hauskaa, seksiä sai yllin kyllin kun toiset joutuivat kärvistelemään ilman.
        Joskus oli suorastaan tylsää kun tytöissä ei ollut mitään haastetta.

        Vai että oikein teininä... :-D Se on selvää että herätät huomiota jos ajelet mopolla siinä missä kaverit joutuvat sotkemaan fillarilla, mutta ei ne teinipimut ole tajunneet että mopo ja bensa maksaa ja että sulla on rahaa. Ne on tajunneet vaan sen että sulla on jotain erilaista. Teininä haaveillaan ja valitaan urasuuntauksia kertaakaan kyselemättä paljonko saa palkkaa ja onko alalla töitä, ilman minkäänlaista käsitystä paljonko maksaa edes viikon ruuat saati vuokra, omakotitalosta puhumattakaan. Joten eivät ne kaikki tytöt ole rahojesi perässä olleet koska eivät rahasta mitään ymmärrä, ainoastaan ne ymmärtävät joille on rahan ja suvun arvoa päähän paukutettu vaippaikäisestä alkaen. Itse kuulun niihin joita toisten, esimerkiksi vanhempien tai suvun, rahoilla ratsastelu lähinnä sylettää. Mitähän rahaa SINULLA on muka murkkuna ollut....


      • purse.

        tää on yks syy miksen ymmärrä yhteisiä tilejä! Miks mä raadan ahteri ruvella ja sitten joku toinen kerää potin!
        (tulipa huono esimerkki...ahteri...mut silleenhän se sanotaan...heh)


      • Se et oo sinä
        Rikas rakas kirjoitti:

        Miksi minua säälit? Minulla on hyvä mies ja olemme molemmat tyytyväisiä. Kyllä tuo mitä nimimerkki 19 sanoi: "Olen varakkaasta suvusta ja varsinkin teini-ikäisenä tämä oli hauskaa, seksiä sai yllin kyllin kun toiset joutuivat kärvistelemään ilman." viittaa siihen että juuri rahalla naisia saa ja sai etenkin nuorena. Hyvä jos jollekulle kelpaa rikkaatkin miehet, rahan takia tai siitä huolimatta. Itse olen oman onneni seppä enkä mistään hinnasta alentuisi miehen elätettäväksi. Säälittäviä rikkaat miehet todellakin ovat jos heillä ei ole naiselle muuta tarjottavaa kuin pelkkä raha.

        Kannattaa opetella katsomaan mihin viestiin mikäkin vastaus kuuluu...


      • Ootpa kyl aika nero
        mk kirjoitti:

        Anna miehsi hemmotella ja sina taas annat miehllesi sekiä riittävästi ja plajon ja kaikissa muodoissa niin se on tasapuolista ja älä välitä muiden jutuista vaan teet niinkuin itse parhaaksi näet. Vaikka itselläni olisi varaa ajaa uudehkolla autolla mutta kun se on niin huono sijoitus niin ajan kohtuuhintaisella käyttöautolla mutta muuten pidän elintason matkustelun ja hauskanpidolla elintason korkealla että silleen.

        Kaikissa muodoissa? Eli peppuseksiä, ryhmäseksiä, tms? Et tullut ajatelleeksi, ettei kaikki pidä kaikista mahdollisuuksista. Luulet varmaan, jokaisen miehen olevan seksinhimosia petoja ja kaikki tykkää 'kaksi naista ja minä'-ajatuksesta? Ehei, ei se seksi ole kaikille kaikki kaikessa ja ei, kaikki ei halua peppua naiseltaan eikä halua kolmatta pyörään parisuhteeseen.
        Ja tuosta vastauksestas saa vaan käsityksen, että nainen olis jonkin sortin huora joka saa palkkioks hemmottelua ja sen eteen pitää vaan antaa kaikenlaista seksiä.
        Parisuhteeseen kuuluu muutakin kuin seksi. Esim minun mieheni tykkää joskus vain olla ja maata kanssani sohvalla, suudella ja halailla ilman että se johtaisi seksiin. Ei sen tarvitse aina siihen johtaa.


      • apukoulukin kesken?
        mk kirjoitti:

        Anna miehsi hemmotella ja sina taas annat miehllesi sekiä riittävästi ja plajon ja kaikissa muodoissa niin se on tasapuolista ja älä välitä muiden jutuista vaan teet niinkuin itse parhaaksi näet. Vaikka itselläni olisi varaa ajaa uudehkolla autolla mutta kun se on niin huono sijoitus niin ajan kohtuuhintaisella käyttöautolla mutta muuten pidän elintason matkustelun ja hauskanpidolla elintason korkealla että silleen.

        -miehsi
        -miehllesi
        -sekiä
        -plajon
        -Opettele kirjoittamaan.


      • €uro
        35vits kirjoitti:

        jaa oot ostanut seksiä
        taidat olla niin ruma ettet muuten ole saanut
        niinhän täällä suomessakin on paljon noita rumia miehiä jotka ei saa naista kuin rahalla
        .v.k h.h ym rumia
        mä saan vaikka ei oo rahaa

        just ruma ja ääliö.


      • hinttikö?
        mk kirjoitti:

        Anna miehsi hemmotella ja sina taas annat miehllesi sekiä riittävästi ja plajon ja kaikissa muodoissa niin se on tasapuolista ja älä välitä muiden jutuista vaan teet niinkuin itse parhaaksi näet. Vaikka itselläni olisi varaa ajaa uudehkolla autolla mutta kun se on niin huono sijoitus niin ajan kohtuuhintaisella käyttöautolla mutta muuten pidän elintason matkustelun ja hauskanpidolla elintason korkealla että silleen.

        oletko joku bi-seksuaali, vai kaappihomo ?????


      • Annuska81
        Rikas rakas kirjoitti:

        Etpä kovin paljon naisia ole sitten tavannut. Minua ei ainakaan kiinnosta miehen rahat. Jos nainen on niin bimbo että juoksee rahakkaan miehen perässä niin sääliksi käy kumpaakin, hengen köyhyys on kauheampaa kuin rahattomuus.

        Enpä minäkään rahan perään ole. Miehen kanssa yhteiset rahat ja hyvin on pärjätty. Kumpikaan ei valita toisen ostoksista, koska ymmärtää, ettei raha taivaalta tule. Mieheni ansaitsee enemmän kuin minä, mutta siitäkään ei ole tarvinnut tapella. Hän muistaa muistuttaa, että jos jotain tarvitaan, se hankitaan.


      • TosiMies..
        OnnetonTyötönN24 kirjoitti:

        No jo on, etpä ole pahemmin naisia sitten tavannut.

        Itse olen työtön, saan työmarkkinatukea ja tulen sillä toimeen, maksan vuokrani,laskuja ja koirani sekä minun ruokani. Mies taas on työssäkäyvä, omistaa oman asunnon ja tulee hyvin toimeen. Minua ei kiinnosta mieheni varallisuus pätkän vertaa ja olen jopa kieltänyt miestä hemmottelemasta minua, koska minulla ei työttömänä ole varaa antaa samanlaista hemmottelua takaisin. Ja ei, en osaa nauttia siitä, että joku hyvää hyvyyttään pyyteettömästi haluaa hemmotella. Mieheni on sellainen mutta en halua ottaa vastaan tätä hemmottelua sillä kaikki vain sanoo, että elät ukkos rahoilla koko ajan. Nyt meillä oikeastaan meneekin huonosti kun olen kieltänyt hemmottelun, kun en halua muiden koko ajan sanovan siipeilijäksi eivätkö suostu uskomaan etten sellainen ole.
        Ajatteles, minun täytyy muuttaa miehestäni epäromanttinen kusipää että ihmiset lakkaisivat haukkumasta minua.

        Siivellä elävä lutka oot, kai tajuut et sun täytyy erota ukostas et se sais tasosensa naisen eikä tuollasta lypsäjää. Kuhan täällä esität, nyyh nyyh-juttuasi ja olet muka niin pyhimys.
        Työttömät naiset on aina lutkia ja lypsää kaikki mitä saa hyväuskosilta miehiltä.

        Säälittävää..


    • helppo ratkaisu

      Oltu naimisissa 30 vuotta, yksi yhteinen tili ja sijoitukset molempien nimissä. Tulot vaihtelee kummallakin, niitä ei vertailla eikä vertailla myöskään kulutusta. Isot ostot päätetään yhdessä ja omia pienempiä ostoja ei tarvitse selitellä. Luotetaan siihen että molemmat arvioivat järkevästi ja itsenäisesti henk. koht. menojensa tarpeellisuuden, eikä niitä arvostella. Systeemin hyvä puoli on, että koskaan ei tarvitse riidellä rahasta eikä vaivautua miettimään, kumpi maksaa. Se tuo myös turvaa molemmille - pidetään toisistamme huolta.

      Erillisiä tilejä varmaan tarvitaan, jos ei voi luottaa toistensa rahankäyttöön tai jos haluaa tehdä rahoillaan jotain salattua.

      • En osaisi tuota selkeämmin sanoa!


      • kikka...

        Kannattaa huomioida että yhteisen tilin käyttöoikeus loppuu, kun toinen osapuolista kuolee ja tili avataan käyttöön vasta kun ositus on tehty. Siksi kannatta olla myös oma tili, jossa rahaa pahan päivän varalle.


      • komppaaja

        täysin samaa mieltä ja myöskin meillä asiat hoituu noin


    • yhteisomat

      Luin viestiketjua,enkä oikein ymmärrä tai tavoita tunnelmaa,miksi, jos on oma tili tai omakin tili,se pitää olla salassa tai siinä on jotain salaista ja negatiivista?

      Elän ihan onnellisessa ja rehellisessä avioliitossa,emme koskaan riitele rahasta tai sen käytöstä,emmekä muutenkaan riitele,salaile tai ole peäoikeudenmukaisia toisiamme kohtaan,päinvastoin.

      Meillä on s-tili yhteisenä ns. ruoka tilinä ja lisäksi yhteinen ns.laskutili.Toinen laitta a toiseen 800e toinen toiseen 800e. molempiin jää tällä systeemillä rahaa yli kuukauden menoista,joten muut yhteiset hankinnat tehdään sieltä.Voin toki käydä lähi k kaupassa tai mieheni eikä niitä pieniä ostoja mitenkään tasata.Suuria linjoja vain.
      Lisäksi meillä molemmilla on ihan omat tilimme,johon jää loput eurot ja molemmat voimme käyttää ne miten haluamme.Olemme molemmat yrittäjiä ,eri yrityksissä ja meillä on 6v poika.
      Mieheni tienaa enemmän kuin minä,mutta on kanssani kovin eri tyylinen,tykkää sijoittaa ja ottaa riskejä,minä olen vakaampi ja en pidä riskien ottamisesta,en edes lottoa koskaan,mieheni lottoaa 50-100e kuussa.
      Näin mielestäni vältämme riidan erilaisesta rahankäytöstä kokonaan. Myöskään hänen ei tarvitse,kuten kuulin ystävä parimme miehen kauhistelevan kauneushoitola laskua,kauhistella hoitola laskujani,jalka ja kasvohoidoissa sekä aroma hieronnassa kun tykkään käydä viikottain.

      Omalta osaltani en näe siinä mitään huonoa,että maksan saman määrän tilille,vaikka hän tienaa enemmän.Päinvastoin olen ylpeä siitä että osallistun yhtälailla kuin hän,ja myös päätäntävalta on ja säilyy meillä tasan.
      Ei pääse "kissat kuseksimaan kintuilleni ihan pienestä rahasta",niin minä sen näen,että jos mieheni nyt maksaisi vaikka 100-200 enemmän kuin minä,niin taatusti olis,ainakin minulla se olo ,että hän saa vaikuttaa asioihin enemmän.

      Yhtäkaikki olen hyvin tyytyväinen meidän järjestelmään,enkä muuttaisi siinä mitää.
      Salaisia nämä omat tilit eivät silti ole,näkyvät toisen nettipankissakin.
      Lisänä se ihana vakaus,että aina on kuukauden ekana päivänä,kokokuun ruoka ja laskurahat eri tileillä,eli hoidossa ja mieli lepää.
      Meillä on siis yhteiset rahat ja omaa rahaa,jos toisella olisi huonosti asiat eikä rahaa,jakaisimme rahat tilapäisesti eri tavalla,kuten teimme minun äitiysloman.

      • 5

        Jep, teillä näyttää tuo homma olevan tasapainossa, eihän siinä silloin mitään.

        Mutta jos vaimo jo alkuaan on persaukinen ja itse on varakkaasta suvusta niin homma ei vain pelaa kuten teillä.
        Silloin toisella on paljon pelissä ja toisella ei mitään.


      • reilu meininki
        5 kirjoitti:

        Jep, teillä näyttää tuo homma olevan tasapainossa, eihän siinä silloin mitään.

        Mutta jos vaimo jo alkuaan on persaukinen ja itse on varakkaasta suvusta niin homma ei vain pelaa kuten teillä.
        Silloin toisella on paljon pelissä ja toisella ei mitään.

        No me ei olla kumpikaan mitenkään varakkaasta suvusta, mutta mies kuitenkin varakkaammasta, tienaa myös enemmän, omistaa enemmän, siis lähinnä irtainta ym. romua. Ja sanalla sanoen hassaa myös enemmän, eli löytää niitä leikkikaluja. Siinä missä minä aina tilipäivänä ensimmäisenä mietin mitä laskuja on odottamassa ja tulossa ja saisiko säästöön rahaa isompia menoja varten ja millaisia menoja on odotettavissa ennen seuraavaa tilipäivää. Naiselliset turhuudet kuten vaatteet (molemmille) ja kodintekstiilit ym. kodin tarpeet tulee shoppailtua kirppiksiltä ja alennusmyynneistä, hoidan myös ruokaostokset useinmiten. Mies miettii etsii kokoajan kaikkea kivaa ja turhaa ja jos jotain löytyy niin sitten lasketaan kyllä innoissaan riittääkö rahat, ja kaikki menee mitä tuleekin, pahan päivän varalle ei ole mitään. Joten olisi kiva kuulla mitä tässä nyt sitten mielestäsi on kenelläkin pelissä? Niinkuin kaikkien muidenkin mielestä, että koska palkkakuittimme saldon kaikki pystyy suurinpiirtein päättelemään niin minä olen hirvittävä verenimijäloinen? Lisäksi ihmetyttää minkä takia mielestäsi juuri nimimerkin "yhteisomat" syteemi ei kohdallanne toimi koska itse olet niin kovin varakas ja nainen persaukinen. Miten sinä sen sitten haluat, maksaa kaiken? Vai siitä salailustako tässä on kyse? Vai onko sinustakin mukava elellä ilman huolta huomisesta ja antaa vaimon murehtia ja venyttää penniä, sinuahan moinen ei kosketa kun itse tiedät että sinulla on rahaa pahan päivän varalle?


      • hohhoijakkaa
        5 kirjoitti:

        Jep, teillä näyttää tuo homma olevan tasapainossa, eihän siinä silloin mitään.

        Mutta jos vaimo jo alkuaan on persaukinen ja itse on varakkaasta suvusta niin homma ei vain pelaa kuten teillä.
        Silloin toisella on paljon pelissä ja toisella ei mitään.

        Miksi sitten menit naimisiin, jos raha tärkein asia? Mitä menetät, jos vaimollasi tai perheelläsi on hyvä olla?


      • Huomio
        5 kirjoitti:

        Jep, teillä näyttää tuo homma olevan tasapainossa, eihän siinä silloin mitään.

        Mutta jos vaimo jo alkuaan on persaukinen ja itse on varakkaasta suvusta niin homma ei vain pelaa kuten teillä.
        Silloin toisella on paljon pelissä ja toisella ei mitään.

        Tulipahan vain mieleen, että Rakkaus ei ole rahasta kiinni. Rakkaus ja rahat eivät kulje käsi kädessä eli musta olis erikoista ajatella, että niin paljon kuin saa rahaa niin paljon rakastaa tai niin paljon "laittaa itseään peliin". Aivan kuin hän joka ei tienaa, ei laittaisi itseään ollenkaan peliin, vaikka todellisuudessa hän voi laittaa itseään jopa enemmän peliin, jotta teillä yhdessä olis hyvä olla ja teidän parisuhde toimii. Painotukset voivat olla hyvin erilaiset, miten itseään peliin laittaa. Oletko nimimerkki 5 kenties oikean puolison kanssa kun noin mollaat ja ajattelet? Rakkaus tekee omat valintansa eikä siinä raha-asiat paina. Kun rakastaa, niin rakastaa, so simple.


    • Kirjoitinkin täällä

      johonkin toiseen ketjuun, että meillä on yhteinen käyttötili sekä kummallakin vielä oma tili. Nuo henkilökohtaiset tilit ovat säästötilejä ja niillä makaa yhteensä muutama tonni.
      Omat tilit ovat siksi, ettei tule mitään yllätystä (tilin jäätymistä) toisen kuollessa.
      Yhteinen tili toimii ainakin meillä loistavasti. Ollaan oltu yhdessä liki 20v, eikä koskaan olla riidelty rahasta. Luotamme, että toinen osaa ostaa järkevästi ja joskus pitää hiukan tuhlaillakkin.
      Meillä on muuten mies se, joka ostaa heräteostoksia ja muutakin turhaa.

    • 14 + 11

      Meillä on noita tilejä, mutta kaikkiin on molemmilla käyttöoikeus, ja ovat saman verkkopankin alla. Tarpeen mukaan siirrellään rahaa tilien välillä suuntaan tai toiseen, jos pohja alkaa häämöttää.

      Kumpikaan ei hanki mitään merkittävää ilman toisen suostumusta; eikä suostumus ole aina ollut taattu.

    • Epätasainen tulonmuodostus ei merkitse vähemmän ansaitsevan alisteisuutta!

      Aktiivivuosina minä hankin perheen tuloista noin 80%.
      Vaimolla oli aina täysi, kontrolloimaton vapaus niiden käyttöön.
      Niukkoina aikoina jaoimme niukkuuden.

      Nyt, kansaneläkelisän ansiosta, vaimoni eläke on yhteiseläkkeistämme noin 30%.
      Aktiiviaikainen elämäntamme jatkuu.

      Vaimoni ostelee "omansa" kotona ja matkoillaan ja esittelee ostoksensa, jos katsoo aiheelliseksi.
      Rätti- yms. hankinnat eivät minua kiinnosta.

      Missään vaiheessa vaimoni ei ole tuonut julki tyytymättömyyttään järjestelyn suhteen.

      Onkohan hän jotenkin omituinen?

    • Se ei toimisi

      Ei tulisi mieleenkään perustaa yhteistä tiliä miehen kanssa. Itsenäisyyteni tuntuisi kärsivän jos ei edes omaa tiliä olisi.

    • päätelmiä.......

      Näitä viestejä kun lukee, niin pääsääntöisesti on havaittavissa, että ne parit jotka luottavat toisiinsa, keskusteluyhteys toimii, ja molemmat sallivat toisensa olevan sellaisia kuin ovat, pitävät yhteistä tiliä hyvänä.

      Yhteinen piirre eri tilejä pitäville on taas se, että toiseen ei luoteta, ei voida luottaa, tai toista ei hyväksytä sellaisena kuin hän on.

      En usko että ketään voidaan suostutella yhteen tai toiseen malliin asiassa. Kysymys on ennenkaikkea elämänasenteesta; onko valmis jakamaan kok oelämänsä toisen kanssa, vai onko kyseessä yhteisasumiseen liittyvä oma hyvinvointi ja sen varmistaminen.

      • mutkat suoriksi

        Mukava päätelmä. Että jos toiseen ei voi raha-asioissa luottaa niin tottakai se toinen varmistaa vaan OMAA hyvinvointiaan. Ei niinku silleen että varmistaisi ettei toinen laita koko yhteistä omaisuutta epähuomiossa ulosottoon ja ihan molempia kuseen. Se ei ole sitä elämänsä jakamista että varmistaa toisen luonteenpiirteistä huolimatta ettei hänellekään tule luottohäiriöitä. Vaan ihan omaa napaa tuijotellen jemmaillaan säästöjä eikä hyväksytä toista sellaisena kuin se on kun ei anneta kaikkia talouden rahoja kouraansa.


      • Meillä on erilliset tilit,mutta ei se johdu mistään luottamuspulasta. Meillä on ollut omat pankkitilit nuoruusvuosilta asti ja vaikka olemme seurustelleet nuoresta saakka,avoliiton aloitimme vasta hyvinkin aikuisina,kolmekymppisinä. Yhteiset menot maksetaan puoliksi ja omat menot maksetaan itse. Toimii vallan mainiosti. Minä en tarkalleen tiedä paljonko miehellä rahaa on pankkitileillään eikä hän minun tilisaldoani. Pitäisikö sen kiinnostaa?? Menin avoliittoon miehen,en pankkitilin kanssa. Ja koska olemme avoliitossa,ja aiomme pysyäkin,erilliset pankkitilit on järkevä ratkaisu. Tunnustan auliisti miehen hankkivan minua paremmin,mutta so what? Maksan omat kuluni,puolet yhteisistä menoista ja mies saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. Koska emme ole naimisissa,en ole perimässä häntä vaan suon perinnön mielihyvin kokonaisuudessaan tyttärellemme. Minä jaan kyllä koko elämäni mieheni kanssa,mutta pankkitilit pysyy erillisinä koska se toimii meillä. Minun puolestani kuitenkin jokainen,jolle yhteiselon perusta on ehdottomasti yhteinen pankkitili,saa niin tehdä.


      • päätelmiä osa 2...
        mutkat suoriksi kirjoitti:

        Mukava päätelmä. Että jos toiseen ei voi raha-asioissa luottaa niin tottakai se toinen varmistaa vaan OMAA hyvinvointiaan. Ei niinku silleen että varmistaisi ettei toinen laita koko yhteistä omaisuutta epähuomiossa ulosottoon ja ihan molempia kuseen. Se ei ole sitä elämänsä jakamista että varmistaa toisen luonteenpiirteistä huolimatta ettei hänellekään tule luottohäiriöitä. Vaan ihan omaa napaa tuijotellen jemmaillaan säästöjä eikä hyväksytä toista sellaisena kuin se on kun ei anneta kaikkia talouden rahoja kouraansa.

        No mutta juuri niinhän se on.

        Avioliitossa, voit voittaa eniten vain sijoittamalla kaiken peliin. Sama pätee pokerissa, ja vaikka en näitä kahta haluakaan verrata sinänsä toisiinsa, on se kuitenkin yleismaailmallinen fakta monessa asiassa.

        Eli jos luotat toiseen, ja tiedät (ei siis:toivot) että haluat jakaa hänen kanssaan koko elämäsi, ja tiedät (ei siis:toivot) että hän aina tekee kaiken sinun eduksesi, silloinhan jokainen valitsisi jakaa koko elämänsä, eli myös elämisensä, eli myös rahansa.

        Mutta edelleen, kuten pokerissa tai vaikkapa yrityselämässä, parhaimpaankin käteen tai yritysideaan liittyy riski, ja jos pelkää riskiä niin sitten vain kuoppaa käden tai pitää sitä ideaansa vain omassa mielessään, koskaaan toteuttamatta sitä, samalla voimatta koskaan tietää olisko se tuonut voiton.

        On kahdenlaisia ihmisiä, ja kahdenlaisia pareja tässä suhteessa. Toiset yksilöt pelkäävät riskejä; heistä ei yleensä tule yrittäjiä, heistä ei yleensä tule suuren potin voittajia, heistä ei yleensä myöskään tule suuren voiton tai epäonistumisen kohtaajia koska he kaikessa pyrkivät suojaamaan oman hyvinvointinsa - yli sen mitä toinen tarvitsee.

        Toiset taas ovat valmiita antautumaan kokonaan riskeille sen toivossa, että vain sen kautta on mahdollisuus voittaa pääpalkinto. Toisaalta, voi menettää kaiken.

        On naurettavaa arvostella toista ryhmää toista huonommaksi. Kyse on omista valinnoista, ja parisuhteessa (toivottavasti) yhteisistä valinnoista..

        Varmaa on ainoastaan se tosiasia, että ne parit, joilla oma etu ja sen vaaliminen on tärkeämpää kuin yhteinen etu, ei voi koskaan olla sitä iloa ja riemua jota kaiken jakaminen (siis: kaiken sisältää paljon muiutakin kuin raha-asiat) voi tuottaa.

        Pieni riski = pieni tuotto. Suuri riski = mahdollinen isompi tuotto, tai ehkä pienempi... tai ehkä jopa tappio.

        Toiset sijoittavat korkotileille, toiset nousuyritysten osakkeisiin.


      • Koska teillä
        nainen2x kirjoitti:

        Meillä on erilliset tilit,mutta ei se johdu mistään luottamuspulasta. Meillä on ollut omat pankkitilit nuoruusvuosilta asti ja vaikka olemme seurustelleet nuoresta saakka,avoliiton aloitimme vasta hyvinkin aikuisina,kolmekymppisinä. Yhteiset menot maksetaan puoliksi ja omat menot maksetaan itse. Toimii vallan mainiosti. Minä en tarkalleen tiedä paljonko miehellä rahaa on pankkitileillään eikä hän minun tilisaldoani. Pitäisikö sen kiinnostaa?? Menin avoliittoon miehen,en pankkitilin kanssa. Ja koska olemme avoliitossa,ja aiomme pysyäkin,erilliset pankkitilit on järkevä ratkaisu. Tunnustan auliisti miehen hankkivan minua paremmin,mutta so what? Maksan omat kuluni,puolet yhteisistä menoista ja mies saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. Koska emme ole naimisissa,en ole perimässä häntä vaan suon perinnön mielihyvin kokonaisuudessaan tyttärellemme. Minä jaan kyllä koko elämäni mieheni kanssa,mutta pankkitilit pysyy erillisinä koska se toimii meillä. Minun puolestani kuitenkin jokainen,jolle yhteiselon perusta on ehdottomasti yhteinen pankkitili,saa niin tehdä.

        on tytär niin et perisikään miestäsi, vaikka olisitte naimisissa. Vain lapseton aviopari perii toisensa.
        Näin siis ilman testamenttia.


      • mutkat suoriksi
        päätelmiä osa 2... kirjoitti:

        No mutta juuri niinhän se on.

        Avioliitossa, voit voittaa eniten vain sijoittamalla kaiken peliin. Sama pätee pokerissa, ja vaikka en näitä kahta haluakaan verrata sinänsä toisiinsa, on se kuitenkin yleismaailmallinen fakta monessa asiassa.

        Eli jos luotat toiseen, ja tiedät (ei siis:toivot) että haluat jakaa hänen kanssaan koko elämäsi, ja tiedät (ei siis:toivot) että hän aina tekee kaiken sinun eduksesi, silloinhan jokainen valitsisi jakaa koko elämänsä, eli myös elämisensä, eli myös rahansa.

        Mutta edelleen, kuten pokerissa tai vaikkapa yrityselämässä, parhaimpaankin käteen tai yritysideaan liittyy riski, ja jos pelkää riskiä niin sitten vain kuoppaa käden tai pitää sitä ideaansa vain omassa mielessään, koskaaan toteuttamatta sitä, samalla voimatta koskaan tietää olisko se tuonut voiton.

        On kahdenlaisia ihmisiä, ja kahdenlaisia pareja tässä suhteessa. Toiset yksilöt pelkäävät riskejä; heistä ei yleensä tule yrittäjiä, heistä ei yleensä tule suuren potin voittajia, heistä ei yleensä myöskään tule suuren voiton tai epäonistumisen kohtaajia koska he kaikessa pyrkivät suojaamaan oman hyvinvointinsa - yli sen mitä toinen tarvitsee.

        Toiset taas ovat valmiita antautumaan kokonaan riskeille sen toivossa, että vain sen kautta on mahdollisuus voittaa pääpalkinto. Toisaalta, voi menettää kaiken.

        On naurettavaa arvostella toista ryhmää toista huonommaksi. Kyse on omista valinnoista, ja parisuhteessa (toivottavasti) yhteisistä valinnoista..

        Varmaa on ainoastaan se tosiasia, että ne parit, joilla oma etu ja sen vaaliminen on tärkeämpää kuin yhteinen etu, ei voi koskaan olla sitä iloa ja riemua jota kaiken jakaminen (siis: kaiken sisältää paljon muiutakin kuin raha-asiat) voi tuottaa.

        Pieni riski = pieni tuotto. Suuri riski = mahdollinen isompi tuotto, tai ehkä pienempi... tai ehkä jopa tappio.

        Toiset sijoittavat korkotileille, toiset nousuyritysten osakkeisiin.

        No aivan älytön päätelmä, ja vielä osa 2. Minun mielestäni kyse on työnjaosta. Ei siitä tule minkäänlaista lottovoittoa vaikka riskeeraisi iloisesti kaiken ja patistaisi ummikon korjaamaan autoa tai ompelemaan juhlapuvun. Satasien kankaat menee vaan pilalle ja autosta ei tule valmista. Sama pätee rahankäyttöön, minun on hyvin vaikea kuvitella minkäänlaista glooriaa siinä että laskuja on pöydät pullollaan, visa vinkuu, jääkaappi ja pyykkikonekin sattuu hajoamaan samaan aikaan ja kummallakaan ei ole kymppiäkään mistä ottaa että saisi edes maitopurkin. Jos joku ei osaa käyttää rahaa niin sinun neuvosi on siis heittäytyä hänen mukaansa iloiseen kulutusjuhlaan, koska vain siten voi voittaa. En ymmärrä oikeastaan koko kuvailemaasi tilannetta, ikäänkuin mentäisiin avioon täysin tuntemattoman kanssa ja sitten jännätään miten sovitaan yhteen. Melko usein nykyään saman katon alla on ennen avioon astumista asuttu jo vuosia, jopa kymmeniä. Kyllä siinä ajassa on tullut selväksi toisen rahankäyttötavat ja se, osaako ommella juhlapuvun tai korjata auton, ei sitä tarvitse enää kokeilla tietääkseen voittaako vai häviää.


      • päätemiä, osa 2b....
        mutkat suoriksi kirjoitti:

        No aivan älytön päätelmä, ja vielä osa 2. Minun mielestäni kyse on työnjaosta. Ei siitä tule minkäänlaista lottovoittoa vaikka riskeeraisi iloisesti kaiken ja patistaisi ummikon korjaamaan autoa tai ompelemaan juhlapuvun. Satasien kankaat menee vaan pilalle ja autosta ei tule valmista. Sama pätee rahankäyttöön, minun on hyvin vaikea kuvitella minkäänlaista glooriaa siinä että laskuja on pöydät pullollaan, visa vinkuu, jääkaappi ja pyykkikonekin sattuu hajoamaan samaan aikaan ja kummallakaan ei ole kymppiäkään mistä ottaa että saisi edes maitopurkin. Jos joku ei osaa käyttää rahaa niin sinun neuvosi on siis heittäytyä hänen mukaansa iloiseen kulutusjuhlaan, koska vain siten voi voittaa. En ymmärrä oikeastaan koko kuvailemaasi tilannetta, ikäänkuin mentäisiin avioon täysin tuntemattoman kanssa ja sitten jännätään miten sovitaan yhteen. Melko usein nykyään saman katon alla on ennen avioon astumista asuttu jo vuosia, jopa kymmeniä. Kyllä siinä ajassa on tullut selväksi toisen rahankäyttötavat ja se, osaako ommella juhlapuvun tai korjata auton, ei sitä tarvitse enää kokeilla tietääkseen voittaako vai häviää.

        Aivan. Kuulut siis siihen kategoriaan joka ei luota/ei voi luottaa toiseen.

        Miksi ihmeessä menet sellaisen ihmisen kanssa naimissin ???

        Se, ettet voi ymmärtää sanomaani, johtuu asenteestasi puolisoosi.

        Jollet voi ymmärtää sitä, että omaan puolisoon voi myös (aiheellisesti) luottaa, et voi koskaan ymmärtää sitä, että yhteiset rahat voi jakaa.


      • sorry, väärä palsta
        nainen2x kirjoitti:

        Meillä on erilliset tilit,mutta ei se johdu mistään luottamuspulasta. Meillä on ollut omat pankkitilit nuoruusvuosilta asti ja vaikka olemme seurustelleet nuoresta saakka,avoliiton aloitimme vasta hyvinkin aikuisina,kolmekymppisinä. Yhteiset menot maksetaan puoliksi ja omat menot maksetaan itse. Toimii vallan mainiosti. Minä en tarkalleen tiedä paljonko miehellä rahaa on pankkitileillään eikä hän minun tilisaldoani. Pitäisikö sen kiinnostaa?? Menin avoliittoon miehen,en pankkitilin kanssa. Ja koska olemme avoliitossa,ja aiomme pysyäkin,erilliset pankkitilit on järkevä ratkaisu. Tunnustan auliisti miehen hankkivan minua paremmin,mutta so what? Maksan omat kuluni,puolet yhteisistä menoista ja mies saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. Koska emme ole naimisissa,en ole perimässä häntä vaan suon perinnön mielihyvin kokonaisuudessaan tyttärellemme. Minä jaan kyllä koko elämäni mieheni kanssa,mutta pankkitilit pysyy erillisinä koska se toimii meillä. Minun puolestani kuitenkin jokainen,jolle yhteiselon perusta on ehdottomasti yhteinen pankkitili,saa niin tehdä.

        Niin... siis, tämä on avioliittopalsta, jollet sattunut huomaamaan.

        Avoliitto perustuu yhteiseen sopimukseen, aivan kuten vaikkapa yhteinen yrityskin. Siinä pitää sopia erikseen tulonjaosta.


      • mutkat suoriksi
        päätemiä, osa 2b.... kirjoitti:

        Aivan. Kuulut siis siihen kategoriaan joka ei luota/ei voi luottaa toiseen.

        Miksi ihmeessä menet sellaisen ihmisen kanssa naimissin ???

        Se, ettet voi ymmärtää sanomaani, johtuu asenteestasi puolisoosi.

        Jollet voi ymmärtää sitä, että omaan puolisoon voi myös (aiheellisesti) luottaa, et voi koskaan ymmärtää sitä, että yhteiset rahat voi jakaa.

        Niin, miksi ihmiset menevät naimisiin? Jospa se raha ei ole minulle se maailman tärkein asia? Jos puoliso on muuten mieluinen niin pitääkö avioliitto unohtaa koska sillä on vasemmassa jalassa sisäänpäin kasvanut pottuvarpaan kynsi? Miksi ihmeessä mennä naimisiin, miksei etsiä ihmistä joka on aivan täydellinen?

        Tai jos rahankäytöstä on erilaiset käsitykset mutta muuten voi luottaa kuin kallioon, niin eihän sitä raha-asiaa tokikaan kannata yrittää hoitaa parhain päin, vaan etsiä joku jonka kanssa sen yhteisen tilin voi huoletta ottaa. Sehän on sitten sivuseikka jos puoliso ei muuten ole luotettava mutta onpa hoidettu tämä raha-asia kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti niin että sinunkin kirjoissa ollaan terveitä yksilöitä terveessä suhteessa.


    • anonymous2012

      Mulla oli yksi pidempi suhde - ei yhteisiä rahoja, ei mitään tietoa toisten tuloista, mutta hän ei ikinä tarjonnut minulle mitään.
      Nyt puolison kanssa, meillä on aina olleet omat tilit, mihin puolisoilla on ollut oikeudet. ja laskut on maksettu sitä kautta...Hän on ostanut minulle kaikkea "pientä" jo avoliitossamme.
      Naimisiin kun menee, mun mielestä silloin pitää parilla olla selvillä kuka maksaa, ja miltä tililtä...jos mies ei suostu tähän niin käskisin jättää tuon miehen.. Vaikka olis kuinka rika ;)

      • Sumeaa logiikkaa?

        Kun kaksi yksinkertaista ihmistä perustaa yhteisen talouden niin heille on helpointa olla olematta selvillä kumpi maksaa mitäkin vaan kaikki maksut, myös henkilökohtaiset, menevät yhdestä, yhteisestä kassasta!


      • selkeää logiikkaa
        laiska-lasse kirjoitti:

        Sumeaa logiikkaa?

        Kun kaksi yksinkertaista ihmistä perustaa yhteisen talouden niin heille on helpointa olla olematta selvillä kumpi maksaa mitäkin vaan kaikki maksut, myös henkilökohtaiset, menevät yhdestä, yhteisestä kassasta!

        Yhteinen tili on mukavuudenhalua, kun ei haluta uhrata energiaa rahaneuvotteluihin. Onnistuu jos annetaan toisilleen vapaus päättää omasta rahankäytöstään, ei kytätä eikä kysellä. Eikä moitita. Kaikki eivät pysty olemaan puuttumatta kumppanin rahankäyttöön, ja silloin on parasta että pidetään tilit erillään ja sovitaan kaikki tarkasti.


      • selkeää logiikkaako
        selkeää logiikkaa kirjoitti:

        Yhteinen tili on mukavuudenhalua, kun ei haluta uhrata energiaa rahaneuvotteluihin. Onnistuu jos annetaan toisilleen vapaus päättää omasta rahankäytöstään, ei kytätä eikä kysellä. Eikä moitita. Kaikki eivät pysty olemaan puuttumatta kumppanin rahankäyttöön, ja silloin on parasta että pidetään tilit erillään ja sovitaan kaikki tarkasti.

        "Yhteinen tili on mukavuudenhalua, kun ei haluta uhrata energiaa rahaneuvotteluihin."

        Ai siis mihin neuvotteluihin ?

        Vai... neuvotteletteko myös ajat yhteisiin hetkiin, ajankohdat seksiin, ja ajankohdat kotitöille, työaika on tietysti varattua aikaa, loppuhan on kummankin omaa aikaa joka kumpikin käyttää miten haluaa ?

        Onko molemmilla myös omat lapset ?

        Onko molemmilla oma huone jota voi siis käyttää miten haluaa ? Vai onko huoneen käyttö neuvoteltava erikseen ja huoneiden käytölle neuvotellaan molemmile oma aika, jolloin kutakin huonetta voi käyttää omiin tarkoituksiin ?

        Anteeksi, olitko siis avioliitossa vai elätkö vain symbioosissa jonkin henkilön kanssa (kunnes neuvotteluissa päädytte toiseen ratkaisuun ) ???


    • tiliöintiä

      Jos on töissä, on oikeus ostaa mysö jotain omaa. Ei puoliso voi alkaa natkuttamaan rahankäytöstä jos se pysyy normaalikäytössä. Eli ei siis ostella mitä sattuu. Ja jos on töissä, on ihan hyvä oma tili, johon tulee palkka. Yhteinen tili voisi olla se, mihin kumpikin laittaa yhteiseen tarkoitukseen tarvittavat rahat. Meillä oli entisen mieheni kanssa yhteinen tili ja se toimi ihan hyvin eikä ollut riitelyä sen puitteissa, vaikka liitto eroon päättykin. Nyksien miehen kanssa meillä on kummallakin omat tilit, ja ei asia ole kummemmaksi muuttuntu. Rahaa on aina yhtä vähän tai paljon ja useimmat ostokset sovitaan yhdessä. Saattaa tuo mies joskus jotain sanoa, mutta entä sitten. Teen töitä niin paljon, että jotainhan siitä pitää hyötyäkin. Mitä varten me sitten raadamme ja töissä käymme, jos ei palkalla mitään koskaa voi hankkia. Aloittajalle: Mitä tapahtuu, jos ostat itsellesi jotain omaa? Lyökö miehesi? Entä hankkiiko miehesi jotain omaa? Luuleeko miehesi, että sinun rahasi muttuvat hänen rahoiksi, kun ollaan yhdessä? Jos kodin ja perheen menot maksetaan yhteisestä pussista, niin kyllä on oikeus hankkia jotain omaa. Selitä se miehellesi, että käyt sen vuoksi töissä, että voit kustantaa itsellesi asumisen, ruuan, vaatteet ja jos rahaa jää, niin myös jotain muuta.
      Minulal aikoinaan pankinjohtaja neuvoi, ettei kannata pitää yhteistä tiliä palkkatilinään. Neuvo oli hyvä. Mutta kyllä jonkun kanssa se yhteinen tilikin luotnuu, mutta se edellyttää että kummallakin pysyy rahankäyttö aisoissa ja että ostoista voi keskustella ilman huonoa omaatuntoa.

      • puhuit pussiin....

        " Ei puoliso voi alkaa natkuttamaan rahankäytöstä jos se pysyy normaalikäytössä."
        ja kohta perään:
        "Saattaa tuo mies joskus jotain sanoa, mutta entä sitten. "

        Ja tälläkö yrität siis perustella sitä, että erilliset tilit antaisivat onnen ja autuuden ?

        Miten tämä lause:
        "Jos on töissä, on oikeus ostaa mysö jotain omaa."
        tai tämä:
        " Mitä varten me sitten raadamme ja töissä käymme, jos ei palkalla mitään koskaa voi hankkia."
        tai tämä:
        " Jos kodin ja perheen menot maksetaan yhteisestä pussista, niin kyllä on oikeus hankkia jotain omaa."

        --- muka todistaa sen puolesta ettei yhteinen tili voisi toimia ???

        Eihän yhteisellä tilillä olevat rahat voi estää sinua hankkimasta juuri sitä mitä sinun "kuuluukin" voida hankkia.

        Itsekin sen sanoit:
        " Meillä oli entisen mieheni kanssa yhteinen tili ja se toimi ihan hyvin eikä ollut riitelyä sen puitteissa, vaikka liitto eroon päättykin."

        Joten itse todistit juuri, että argumentit, jotka mielestäsi olivat niin tärkeitä yhetiseen tiliin, eivät itse asiassa ole ollenkaan tärkeitä, eikä erilliset tilit tuo mitenkä'än vähemmän ongelmia tai enemmän vapautta.


    • monta tapaa

      20v erilliset tilit perheen yhteisiä menoja ovat vastike,lainanlyhennys,sähkö,auto ruoka tenavien kulut nämä hoidetaan suurinpiirtein puoliksi,suurimmista hankinnoista ja yllättävistä menoista sovitaan erikseen.
      Molemmilla jää "omaa" rahaa yhteisten menojen jälkeen niiden käytöstä ei kumpikaan ole tilivelvollinen.

      Ikinä ei ole tarvinnut riidellä raha asioista;)

      • nelly 6

        sama meillä, kyllä sitä maksetaan laskut siltä tililtä mistä on varaa maksaa. omat tilit on ja pysyy. ei tilitetä muita ostoja toisiltamme.


    • Kilponen

      Kolmekymppisenä laitettiin hynttyyn yhteen ja olisi ollut vähän kummallista, jos yhtäkkiä ei olisikaan ollut omaa tiliä, joka minulla on ollut lapsesta lähtien. Kun hankittin yhteinen asuntolaina, avattiin samalla yhteinen tili lainanhoitoa varten. Muuten omat tilit: käyttötilit ja vielä säästötilitkin (tosin ne taitavat nyt olla melko tyhjillään kummallakin remontin jäljiltä). Viisi vuotta on hyvin toiminut, kertaakaan emme ole rahasta riidelleet. Emme näe, mitä toistemme tileilla tapahtuu, mutta kyllähän me näemme, mihin rahat ovat menneet. Suuria esineitä kotiin ei osta kumpikaan ilman toisen hyväksyntää, kyse enemminkin sisustamisesta kuin rahankäytöstä. Mies keskituloinen ja minä osan vuodesta keskituloinen, osan vuodesta pienituloinen opiskelija. Rahaa riittää kaikkeen siihen mitä tarvitsemmekin ja vähän ylikin. Ehkä siksi ei tarvitse riidellä.

    • nyt yksin..

      meillä oli yhteinen tili ja jatkuva kuulustelu, miks ei ole enempää rahaa kertynyt, mutta kun vaan piti ostaa ruokaa.vaatteita ym.mitä tarvii, toinen halus et säästetää hienoon autoon, jolla sitten lopulta saikin uuden kumppanin, sillä uusi ihastu autoon ja vei miehenkin mennessään...

      • Siis tosta vaan

        tuli ja vei miehesi!?!
        Oletteko tehneet miehesi kanssa rikosilmoituksen?
        Jos et saa mieheesi yhteyttä (kidnapattu, mahdollisesti jossain kellarityrmässä kahlittuna!) niin poliisin puheille pikimmiten!


    • Häät tulloo!

      Tällä hetkellä vielä on omat tilit ja puoliksi maksellaan kaikki. Tyyliin: "maksa sä vuokra ja mä maksan tän samanhintaisen viikonloppureissun Roomaan". Omat puhelinlaskut ym. molemmat maksaa itse.

      Mutta häät on pian, ja häiden jälkeen, viimeistään asuntolainaa ottaessa meinattiin laittaa rahat samalle tilille. Yhteinen laina - yhteiset rahat.

      Molempia ärsyttää kun on pari vuotta yhdessä jo asuttu, ja aina laskeskellaan että kumpi nyt maksoi mitäkin, menikö edes suunnillen puoliksi?!? Varallisuus ja tulot on molemmilla samat, ja velkoja ei ole, joten päätös yhteisistä rahoista/tilistä on meille helppo.

    • 12+5

      Niiin, jotenkin itsekästä mielestäni,jollei ole kykenevä antamaan palkaansa yhteisenhyvän käyttöön.Molemmat jos tekevät osansa,niin eikös se ole silloin yhdessä hankittua rahaa eikä vain sen toisen.Tuntuu jotenkin hassulta ajatukselta että on joku tili miltä hoidetaan kustannukset.Eihän se ole yhteisen hyvinvoinnin maksimoisimista.Se tulee ainoastaan silllä että molempien rahat on samassa potissa.

    • kukin tavallaan.

      Käytännön syistä yhteinen tili on kätevä. Ei sovi kaikille, koska edellytyksenä on että sitä voi kumpikin käyttää itsenäisesti ja toiselta kysymättä ja samalla oltava luottamus että toinen käyttää rahaa vastuullisesti. Sopii niille, joille rahankäyttö on avointa ja tasa-arvoista eikä salaisuuksia ole. Erilliset tilit on yhtä hyvä, jos vaan ei tarvitse neuvotella kumman tililtä mitäkin maksetaan (Kuinka ihmeessä se onnistuu käytännössä?)

      Meillä on yhteinen tili. Mies käyttää aina korttia josta ostot näkyy tiliotteessa. En ikinä jaksa selata hänen ostojaan eikä kiinnosta. Vain saldoa seurataan että riittääkö rahat. Itse nostan usein käteistä ja ostan sillä, ja niin kaikki ostoni ei näy tiliotteissa. Vaikka tiedän että ostoksiani ei tarvitse selitellä niin "hömpät" on hauskempi tehdä ilman tositteita.

      Eikös yhteistä tai-tiliä voi käyttää koko ajan myös kuolemantapauksessa.

      • yhteinen yritys

        Ajattelemme niin että puolisoiden omaisuus on puolet ja puolet riippumatta siitä kumpi tienaa, joten yhteisestäkin tilistä voi katsoa puolen olevan omaa rahaa. Niinhän kuolintapauksessa tai erossakin omaisuus lasketaan yhteen ja jaetaan puoliksi. Siis puolta säästöjen määrästä voi kumpikin pitää omanaan ja käyttää oman harkintansa mukaan, joten tili voi hyvin olla yhteinen tai sitten erikseen niin että kuitenkin kummankin elintaso pidetään samanlaisena. Ei kumpaakaan ratkaisua voi moittia.

        Aika kauhee esimerkki olisi pari, joista vain toinen matkustelee varallisuuseron takia, tai toinen syö ja pukeutuu paremmin kuin toinen, kun toisella ei oo rahaa. Onhan nimenomaan yhdessäelämisen ilo matkustaa ja tehdä hankintoja yhdessä.


      • kikka...

        Kuolemantapauksessa yhteinen tili jäädytetään heti seuraavana päivänä. Etkä saa sieltä omaa osuuttasi ulos vasta kun ositus on tehty. Aika tyhjän päälle siinä jää, jos kaikki munat on samassa kupissa.


      • ei sinne päinkään
        kikka... kirjoitti:

        Kuolemantapauksessa yhteinen tili jäädytetään heti seuraavana päivänä. Etkä saa sieltä omaa osuuttasi ulos vasta kun ositus on tehty. Aika tyhjän päälle siinä jää, jos kaikki munat on samassa kupissa.

        Ei pidä paikkaansa.

        Yhteiseen TAI-tiliin sinulla on toisena omistajan yhtä suuri osuus kuin toisella.

        Toisen tili, jossa toisella on "käyttöoikeus", on eri asia.

        Jos mielestäsi siinä jää tyhjän päälle, kauhukuvahan on ERILLISET tilit !!!

        Jos enemmän (tai ainoana) ansaitseva kuolee, hänen oma tilinsä todella jäädytetään ja siellä on ja pysyy, vaikka ulosottomies hakisi tuhkatkin pesästä, kunnes ositus on kokonaisuudessaan tehty.

        Yhdistä tähän vielä riitelevät lapset, niin se osituskin voi viedä paljon kauemmin kuin ikinä uskotkaan.

        Erilliset tilit ovat näin ollen kauhukuva vähemmän ansaitsevalle.


    • Täällä toimii

      Ei se toki toimi jos valittamista tulee, mutta meillä on toiminut. Ollaan hyvin samankaltaisia rahankäyttäjiä ja kuitenkin lähempänä keski- kuin pienituloista, niin koskaan ei ole tullut sanomista rahankäytöstä. Yhtään isommista ostoista toki ilmoitetaan tai keskustellaan etukäteen. Eikä ole kumpikaan käynyt tilin rahaliikennettä kyttäämässä, että paljonko toinen on käyttänyt ja missä.

    • my money!

      Näin vannoutuneena sinkkuna mun olis tosi vaikee kuvitella sellasta tilannetta, että olis yhteinen tili miehen kanssa. Ja koskaan ei vois ostella itelleen mitään kivaa, ku heti mies olis nalkuttamassa ja kitisemässä mun rahankäytöstä.

      Eli jos mä joskus jonkun miehen itelleni kelpuutan, molemmat pitää omat tilinsä. Ja yhteiset menot maksetaan puoliks, muuten mä saan käyttää OMAT rahani just niinku tykkään. Ja siitä miehen on ihan turha alkaa vinkumaan.

      • Hölömö akka

        No älä nyt hyvä nainen kelpuuta miestä, joka nalkuttaa ja kitisee jos ostat itselles joskus jotain kivaa. Ei sellaisen miehen kanssa kannata elämäänsä jakaa vaikka olisi viisi omaa tiliä.


    • 12+9

      Ei ole yhteistä tiliä, molemmilla omat. Rahaa ei pimitetä ja oman pään mukaan ostellaan...Paitsi tietenkin pidetään huolta, että on rahaa ruokaan ja laskut hoidetaan kunnialla.

      Emme tilejä nollaa silleen yhdessä ja aloteta tappelemista jos toisella tili nollilla.
      Yhteinen tili olisi jokseenkin turha, koska tämäkin systeemi toimii :) Hankinnat tähän asti ollut aina yhdessä, itse en kovin paljoa ostele mitään uutta ja hienoa.

      • voi herran pieksut

        meillä yhteinen tili, ja molemmat ostavat mitä haluavat, me kun taas voimme luottaa toisiimme, eli ainoa rajoittava tekijä kummallekjaan tilin käytössä ei ole tilin saldo, vaan tavoite yhteiseen etuun oman edun sijaan.

        Erilliset tilit eivät mitenkään muuttaisi asiaa, tekisivät vain hankalammaksi. Jos toisen pitäisi vaikka ostaa jotakin yhteistä, eikä omalla tilillä sattuisi olemaan, niin mistä sitten ostaa ???

        Ymmärrän, että jos toinen on ihan seko tai vastuuton, eihän siihen voi yhtään luottaa... mutta kuka käskee naida sellaista ??? Itse saa itseään tyhmyydestään syyttää, joka nai rahankäytöltään vastuuttoman.

        Jos erilliset tilit ovat siten itsevarjelukeino... voi herran pieksut.


    • no dinero

      Pakkohan se on olla yhteiset rahat, että selviytyy.

    • seksmasiina

      Ei helvetissä pitää olla jotain yksiyistäkin.
      Entäs kun sukest menee ristiin tietää sentilleen sun varat ja kuppaa sinut puhtaaksi

    • __

      Mistä saisin sexxx vanhenevan velton miehen kanssa, ellei olisi omaa tiliä ja omaa elämää sen ohella?

    • JK

      SYSTEMI TOIMII

    • mä vaan...

      meillä myös toiminut ja toimii edelleen tovin vaikka olemme jo eropaperit kirjoittaneet! Riippuu niin monesta asiasta....ja sen jälkeen ei ole salaisuuksia, näet mitä toinen käyttää ja päinvastoin. Toki voi olla muitakin tilejä kuin vaina se yksi yhteinen ettei ihan kaikki paljastu...ja jos pelkäät valituksia niin pidä omat rahasi, ei valituksia =)

    • mytoy

      Mulla toiminut jo neljässä parisuhteessa (n 18.vuotta).On ollu rahasta riiteleminen olematonta,jäänyt tilaa muitten asioitten käsittelyyn.
      Ei välttämättä tarvii yhteistä tiliä,siirtää palkkapäivinä omalta tililtä suurimman osan hänen tilille joka osaa käsitellä rahaa paremmin.

      • 4.5v/ suhde ???

        neljässä parisuhteessa 18 vuoden aikana ?

        No, hyvin tuntuu toimineen tuo sitoutuminen toiseen.

        Eli ei siis "kunnes kuolema teidät erottaa" vaan "toistaiseksi, kunnes tulen toisiin aatoksiin"


    • Omat rahat

      Siis onko suomalaiset noin kädetöntä sakkia rahan käytön kanssa?Antaa rahat sille tilipäivänä joka sitä osaa paremmin käsitellä?Huh,huh.Meillä ollut aina eri rahat ja hyvin toimii.Ruoat,asuntolainat yms yhteiseiseltä tililtä ja omat mieliteot omilla rahoilla,enkä tarkoita tässä todellakaan mitään maksullisia naisia.Miten toi tulee niin monelle ekana mieleen.Kun olitte sinkkuja,niin menikö silloinkin kaikki rahat huoriin?itse ostan autot ja kodinelektroniikan itse yms ja Vaimo sisustukseen yms liittyvät.Ei tarvi tapella kun vaimo laittaa johonkin tuoliin 1000e tai itsellä "tarpeellisiin" sporttijakkaroihin autossa useampi tonni.Ja kumpikin ostaa vaatteet omilta tileiltä,sillä jos ostettaisiin yhteiseltä,mulle ei sitten jäisikään kuin seppälän farkut.Itse maksan toki enemmän arjen ostoksia kun on isommat tulot,mutta haluan hallita omia rahoja ja vaimo hallitsee omiaan.En ole oikein ikinä ymmärtänyt sitä että kun mennään naimisiin,niin rahat pitää heti jakaa.Ennen vanhaan näin oli käytäntö,koska naiset oli kotia hoitamassa,mutta nykypäivänä (tasaarvon aikaan) tilanne on toinen.

    • Äärestä toiseen! Kuten näet.

      Kaikki kehuvat omaansa. On varmaan kullekin parille paras järjestely.

      OMIEN rahojen korostuksessa näkyy mielestäni itsekkyys tai lapsellisuus.
      Likimainkaan kaikilla tulot eivät riitä mihin tahansa joten OMAT rahat ovat myös välttämättömyys hulttiopuolison kanssa eläville.

      Mutta, onko "tasajako" tai menojen "jyvitys" tulojen suhteessa oikeudenmukaista tai tasa-arvoista?
      Jonkin tason tasapainoilua kuitenkin.

      Minusta OMAT rahat ovat epäluottamuksen merkki kumppania kohtaan johtukoon se sitten toisen vastuuttomuudesta tai omasta itsekkyydestä.

      Alentavinta ja räikeintä alistamista on ajautua tilanteeseen jossa toinen joutuu pyytämään rahaa elinkumppaniltaan!

      Mutta, vanhan sanonnan mukaan, kukin tulee uskollaan autuaaksi!

      • Lasse hyvä,

        meneppäs ja kysy joltain yrittäjältä joka on hetken henkisen hurman vuoksi menettänyt puolet elämäntyöstään, kenties kaikki aikaansaannokset, olisiko avioehto ja sen myötä tuo ajatus omista rahoista ollut epäluottamuslause puolisoa kohtaan. Saattaa olla ettei olisi.
        Kyse ei ole epäluottamuksesta, ei itsekkyydestä saati lapsellisuudesta kumppania kohtaan jos talouden tilit pidetään erillään, ihan rehtiä arkirealismia. Jos puolisoa pitää alkaa raha-asioilla pompottamaan ja luetteleloimaan mitä kukin on hankkinut olisi ollut viisaampaa jatkaa sinkkueloa jo alkujaankin. Ehkä vinoutuneet elämänarvot on sopivampi termi kuvaamaan esittelemääsi tilannetta.
        Tuntuu jotenkin sille, että tuosta rahasta on tehty yhteiskunnassa rakkauttakin ohjaileva voima. Tiedä olenko vanhoillinen, rahaa ei koskaan ole ylenmäärin ollut, ehkä kuitenkin riittävästi, mutta en ole koskaan edes miettinyt kaupan kassalla maksaako puoliso vai minä ostokset. Elossa on paljon muutakin mietittävää kuin se kumpi maksaa ja mitäkin.


      • Lasse hyvä, kirjoitti:

        meneppäs ja kysy joltain yrittäjältä joka on hetken henkisen hurman vuoksi menettänyt puolet elämäntyöstään, kenties kaikki aikaansaannokset, olisiko avioehto ja sen myötä tuo ajatus omista rahoista ollut epäluottamuslause puolisoa kohtaan. Saattaa olla ettei olisi.
        Kyse ei ole epäluottamuksesta, ei itsekkyydestä saati lapsellisuudesta kumppania kohtaan jos talouden tilit pidetään erillään, ihan rehtiä arkirealismia. Jos puolisoa pitää alkaa raha-asioilla pompottamaan ja luetteleloimaan mitä kukin on hankkinut olisi ollut viisaampaa jatkaa sinkkueloa jo alkujaankin. Ehkä vinoutuneet elämänarvot on sopivampi termi kuvaamaan esittelemääsi tilannetta.
        Tuntuu jotenkin sille, että tuosta rahasta on tehty yhteiskunnassa rakkauttakin ohjaileva voima. Tiedä olenko vanhoillinen, rahaa ei koskaan ole ylenmäärin ollut, ehkä kuitenkin riittävästi, mutta en ole koskaan edes miettinyt kaupan kassalla maksaako puoliso vai minä ostokset. Elossa on paljon muutakin mietittävää kuin se kumpi maksaa ja mitäkin.

        Yritys- ja yksityistalous ovat käsitteistössäni eri asioita.

        Olen nähnyt läheltä muutaman yrittäjän joille tuo raja oli epäselvä.
        Toiminnan jatkuvuuden kannalta "kassasokeus" oli tuhoisaa!

        Tuossa luetteloinnissa ja pompotuksessa olen samaa mieltä.
        Mattojen halkileikkaus vältetään kun niitä ei kudota lainkaan.


    • ERILLISET TIETTY

      Yli 20-vuotinen sota jatkuu edelleen ylä- ja alamäkineen, eikä milloinkaan ole ollut tarvetta edes keskustella siitä kenen rahoilla mennään vaikka tilit ovatkin erilliset. Yhdessä jos ollaan niin ne menot ovat kuitenkin useimmiten yhteistä asiaa ajavia joten sillä kumman taskusta raha tulee ei ole merkitystä.
      Raha on maallista ja vaikka montaa asiaa helpottaakin niin mukaansa sitä ei kukaan täältä vie. Siinä vaiheessa kun pennosia pitää alkaa korvamerkitä on yhteiselo lopun askelissa,,,tai ollaan oltu laiskoja tekemään sitä rahanmoskaa.
      Jos käy niin mukavasti, että hopeat menevät uusjakoon niin avioehdon myötä ei tarvitse olla sitäkään vähää huolissaan rahojen, sikäli kun niitä on, osoitteesta.
      Tämä erillisten talouksien pito saman katon alla ei tietenkään sulje pois sitä, etteikö se yhteinenkin tili olisi toimiva ratkaisu vaan osoitus siitä, että kaikki toimimme parhaaksi katsomallamme tavalla eikä yhtä oikeaa tapaa ole vielä keksitty.

    • Kysymys yllätyksistä!

      Useampi kommentoija pitää OMAA rahaa puolison yllättämisen edellytyksenä.

      Jos minä ostan tänä päivänä vaimolleni yllätyslahjuksen ja maksan sen luottokortilla jonka lasku menee seuraavan kuukauden suoraveloitukseen yhteiseltä tililtämme ja siten näkyy vasta silloin yhteenvedossa eikä siitäkään ilmene ostoksen sisältö niin MIHIN OLISI YLLÄTYS KADONNUT?

      • ----

        Ota nyt huomioon se, että kaikilla ei ole sitä rahaa niin paljon, että siitä voi ostella ihan mitä vain ja milloin vain. Minä en todellakaan halua, että meidän perheen yhteisistä (myös minun siis) rahoista ostellaan minulle jotain, mihin minä en ehkä olisi rahojani halunnut laittaa, koska se raha on myös minun ja minun lasteni normaaleista elinkustannuksista pois. Eli rahaa tulee niin vähän, että vaikka mitään ylimääräistä ei ostella, niin silti saa miettiä mihin ruokaan on varaa, että syödään vielä loppukuusta ja rahat riittävän työmatkoihinkin. Tosiasia kuitenkin on, että emme pysty elämään vuosia siten, ettei KOSKAAN saa mitään muuta kuin sitä ruokaa. Vaatteet ym. ovat jopa pakollisia (vaikka esimerkiksi talvikenkiä en ole omistanut moniin vuosiin), joten ruuasta on useimmiten pakko tinkiä jo tuollaisten pakollisten ostosten takia. Nyt kun molemmilla on muutama kymppi kuukaudessa omaa rahaa, niin minä voin ostaa niillä tarvitsemani käsineet ja toisaalta minua ei harmita, jos mies ostaa omilla rahoillaan itselleen jo toiset käsineet, koska katsoo tarvitsevansa lämpimämmät, vaikka minulla ei ole yksiäkään. Ja toisaalta, sen sijaan, että säästäisin talvikenkiin, voin vaikka joskus ostaa kaupasta ainekset juhla-ateriaan koko perheelle ja yllättää sillä iloisesti miehenikin.

        Ai niin. Arvaa vain, onko meillä luottokorttia ja mistäköhän syystä?

        Ja ennen kuin alatte arvostella meidän tilannettamme, niin olen akateemisesti koulutettu ja hyväpalkkainen työpaikkakin oli, mutta irtisanouduin siitä siksi, että haluan viettää enemmän aikaa lastemme kanssa ja katsomme, että lasten kanssa vietetty aika on tärkeämpää kuin raha.


      • laiska-lasse
        ---- kirjoitti:

        Ota nyt huomioon se, että kaikilla ei ole sitä rahaa niin paljon, että siitä voi ostella ihan mitä vain ja milloin vain. Minä en todellakaan halua, että meidän perheen yhteisistä (myös minun siis) rahoista ostellaan minulle jotain, mihin minä en ehkä olisi rahojani halunnut laittaa, koska se raha on myös minun ja minun lasteni normaaleista elinkustannuksista pois. Eli rahaa tulee niin vähän, että vaikka mitään ylimääräistä ei ostella, niin silti saa miettiä mihin ruokaan on varaa, että syödään vielä loppukuusta ja rahat riittävän työmatkoihinkin. Tosiasia kuitenkin on, että emme pysty elämään vuosia siten, ettei KOSKAAN saa mitään muuta kuin sitä ruokaa. Vaatteet ym. ovat jopa pakollisia (vaikka esimerkiksi talvikenkiä en ole omistanut moniin vuosiin), joten ruuasta on useimmiten pakko tinkiä jo tuollaisten pakollisten ostosten takia. Nyt kun molemmilla on muutama kymppi kuukaudessa omaa rahaa, niin minä voin ostaa niillä tarvitsemani käsineet ja toisaalta minua ei harmita, jos mies ostaa omilla rahoillaan itselleen jo toiset käsineet, koska katsoo tarvitsevansa lämpimämmät, vaikka minulla ei ole yksiäkään. Ja toisaalta, sen sijaan, että säästäisin talvikenkiin, voin vaikka joskus ostaa kaupasta ainekset juhla-ateriaan koko perheelle ja yllättää sillä iloisesti miehenikin.

        Ai niin. Arvaa vain, onko meillä luottokorttia ja mistäköhän syystä?

        Ja ennen kuin alatte arvostella meidän tilannettamme, niin olen akateemisesti koulutettu ja hyväpalkkainen työpaikkakin oli, mutta irtisanouduin siitä siksi, että haluan viettää enemmän aikaa lastemme kanssa ja katsomme, että lasten kanssa vietetty aika on tärkeämpää kuin raha.

        Niukkuuden aikana yksi, yhteinen kassa on tärkeämpi.
        Vähät varat yhdessä paikassa niin käyttö on johdonmukaista ja järkevää.

        Sama koskee luottokortin käyttöä maksuaikakorttina.
        Kun ei ole käteistä taskussa niin eipä tule tehdyksi impulssiostoksiakaan.

        Puotipuksu vaimoni jäi heti ensimmäistä odottaessaan kotiin koska palkka ei olisi riittänyt päivähoitoon eikä meillä ollut mahdollisuutta kunnalliseen.

        Tuloja ei vaimollani ollut vuosikausiin lainkaan vaan hallinnoi minun vähäisiä ansioitani harkintansa mukaan.
        Päivärahani menivät yhteiseen ja ainoaan kassaan. Käytännössä ne riittivät kattamaan nautintoainekustnnukseni ja hieman jäi ylikin.

        Tuolta ajalta suuhuni pantu motto: Vaimo, vaimo! Pane sieniin puolet petäjäistä!


    • yksinkertainen_vaimo

      En pidä järkevänä yhteistä tiliä.Rahat voi olla yhteisiä,vaikka molemmilla on oma tili.Meillä on juoksevien kulujen maksaja se,jolla on tilillä katetta.Eikä ole tarvinnut riidellä.Molemmilla vapaus ostaa se muu tarpeellinen omaan käyttöön ilman nalkutusta,kunhan jääkaapissa on ruokaa,auton tankissa bensaa ja pesupulveria pyykinpesuun jne.Jos mies haluaa ostaa pöljän junaradan ja leikkiä sillä olohuoneen matolla,niin kait hän voi se ostaa,koskapa käy töissä ja tienaa.

    • Ei.

      Tarvitse olla yhteisiä rahoja. Molemmilla on omat tilit ja toisella ei ole käyttöoikeutta tiliin. Esim.maksuihin on yhteinen tili,jonne molemmat laittavat oman osuutensa. Näin kun toimitaan,saa kumpainenkin käyttää rahansa mihinkä haluaa. Ei parisuhteessa käytetä toisen vaatteitakaan,niin miksi pitäisi olla oikeus toisen rahoihinkaan?

      • höpöpöpö juu

        Jaahas-

        ja ette siis kai käytä yhteistä asuntoakaan, vaan molemmilla on pakko olla omat ?

        Eikä yhteisiä keittiövälineitä ?

        Molemmilla on tietysti oltava oma auto, jota ei toiselle muuten lainata !

        Vaatteiden käyttö ei ole mitenkään relevanttia, jollette satu olemaan samaa sukupuolta ja samankokoiset.

        Jollette ole aivan poikkeus, ne tilien käteisvarat eivät liene merkittävä osa yhteistä omaisuuttanne, joten se tästä selityksestä ?


    • pahviaivotuhlaaja

      Tottakai täytyy olla yhteiset rahat !
      Sillai, että mies käy töissä ja rahat menee yhteiselle tilille, jota vaimo hallitsee.
      sit vaimo antaa miehelle viikkorahaa. Tietenkin sillä edellytyksellä, että äijä on
      osannut käyttäytyä ! XD

    • yllätysrikas

      Pidimme yhteisiä rahoja 30 vuotta. Eron jälkeen rahaa jää säästöön vaikka kuinka. En ikinä tullut katsoneeksi mihin rahat menivät enkä märehdi nytkään menneitä. Kannattaa silti joskus laskea, kuinka paljon kumpikin kuluttaa, vaikka ei riitelisikään.

    • kukin tavallaan

      Ei tietenkään tarvitse olla yhteiset tai erilliset, vaan kukin valitsee omaan talouteen sopivan vaihtoehdon. Riippuu siitä miten raha-asiat hoidetaan, millaisista luonteista ja rahankäyttäjistä on kyse ja miten tiiviistä suhteesta on kyse. Jotkut tekevät lähes kaiken yhdessä, jotkut elävät avioliitossakin hyvin erillistä elämää. Jokainen voi kehua omaa systeemiään, jos on siihen itse tyytyväinen - toisten ratkaisuja ei tarvitse moittia.

      • esimerkkitapaus

        Tuli vaan mieleen ystäväni, joka kertoi että eivät tiedä toistensa tuloja eikä säästöjä. Kun maksuissa vuorotellaan, hän on saanut säästöön miehensä tietämättä hyvin suuren summan. Eipä se mulle kuulu, mutta ihmettelen mihin hän sen suuren summan käyttää, jos aikoo jatkossakin pitää sen mieheltä salassa? Tai miten hän selittää kun yhtäkkiä riittääkin rahaa johonkin isoon tarpeeseen?


      • No mistä tiedät
        esimerkkitapaus kirjoitti:

        Tuli vaan mieleen ystäväni, joka kertoi että eivät tiedä toistensa tuloja eikä säästöjä. Kun maksuissa vuorotellaan, hän on saanut säästöön miehensä tietämättä hyvin suuren summan. Eipä se mulle kuulu, mutta ihmettelen mihin hän sen suuren summan käyttää, jos aikoo jatkossakin pitää sen mieheltä salassa? Tai miten hän selittää kun yhtäkkiä riittääkin rahaa johonkin isoon tarpeeseen?

        millainen summa sillä miehellä on jo sukanvarressa ???
        Ja mitä sitten ??


    • centin kolikko

      Meillä ei ole yhteistä tiliä juuri siitä syystä, että se on mahroton ajatus. Mieheni on nuuka ja rahasta tulisi sen vuoksi turhaa riitaa. Kummallakin on omat tilit, ja yhteiset laskut ja kodin hankinnat laitetaan puoliksi. Kaupassa käydään vuoroviikoin ja lasten menot tasataan. Meillä on melkein yhtäsuuret tulotkin, niin että homma toimii. Ja silloin kun toinen on ollut heikompana rahallisesti esim. lastenhoidon takia, toinen on maksanut esim. koko asuntolainan lyhennyksen tai muuta vastaavaa.

      Sen sijaan, jos innostun verhojen vaihdosta, niin siihen ei mies osallistu, hänen mielestään kun vanhatkin välttäisi. (Ostan uusia verhoja joka vuosi..) Enkä minä osallistu hänen tupakkeihinsa enkä myöskään maksa autonlaittojaan.

      Meillä ei näinolllen ole ikinä riitaa tai valitusta rahankäytöstä.

    • Satsuma-12

      Meillä on molemmilla omat tilit ja yhteinen tili, jonne kumpikin laittaa palkastaan tietyn prosenttiosuuden. Näin molemmat osallistuvat yhteiseen "pottiin" suhteessa samalla reiluudella! Yhteiseltä tililtä maksetaan sitten kaikki yhteiset menot ja omalle tilille jäävän summan voi kumpikin käyttää haluamallaan tavalla. Toimii hyvin ja on erittäin reilu käytäntö ainakin meille:)

    • älä lyö

      kokemuksesta viisaantuneena on meidän avoliitossa sinun ja minun rahat. hyvin toimii.
      kumpikin jakaa yhteiset menot.
      kerran kuussa laitamme yhtä paljon ruoka rahaa, mikä pidetään erillisessä lompsassa.
      sit on yksi yhteinen tili johon kummankin tililtä menee joka kuukausi yhtä suuri summa. lomia varten, auton kustannuksia ja ostoja kotiin.
      paremmin ei voisi olla. jos toinen kuitenkin naputtaa niin ei tarvi kuin muistuttaa että omiapahan ovat.

      edellisessä liitossa en saanut käyttää rahaa ilman riitaa vaikka itse tienasin...

    • rakkaus/raha

      Yhteinen tili sopii vain siinä tapauksessa, että luottaa puolisoon 100 %:sesti, tulot ovat samansuuruiset ja kummallakin on samanlainen rahankäyttötapa.

      Olin naimisissa ja meillä oli yhteinen tili. Alussa se oli OK, mutta närää tuntui tulevan rahankäytöstä. MIes arvosteli, jos en pukeutunut naisellisesti tai huolehtinyt itsestäni, mutta kosmetologilasku tai kalliit alusvaatteet herätti heti nalkutusta hänessä. Kun ero tuli, niin oli kauhea riita siitä, mikä ostos on kumman ja onko se yhdessä sovittua.

      Myös kuolemantapauksessa kävisi niin, että yhteinen tili jäädytetään, joten jos se on ainoa tili, niin leski on isossa pulassa.

      Eräs tuttavapariskunta oli pitkään naimisissa. Nainen hoiti kaikki laskut ym. rahaliikenteen. Yllättäen mies tuli kotiin normaalia aikaisemmin ja näki eteisen lattialla postissa pankin ilmoituksen, että suunnilleen häätö on edessä. Mies soitti pankkiin ja selvisi, että nainen on miehen tietämättä ottanut lyhennysvapaita kuukausia milloin milläkin tekosyyllä ja käyttänyt rahat ihan muihin juttuihin mieheltään salaa. Avioerohan siitä tuli ja luottotietojen menetys on erittäin lähellä. Mitäköhän olisi käynyt, jos mies ei olisikaan nähnyt pankin kirjettä...

      Jos löytäisin ihanan miehen, jonka kanssa muuttaisin yhteen, niin haluaisin kolmen tilin systeemin: yksi yhteinen käyttötili yhteisiä menoja varten ja kummallakin omat tilit. Tämä tietysti edellyttäisi, että mies ei tuhlaa yhteisiä rahojamme ryyppäämiseen, peleihin tms. Tällöin kumpikin maksaisi tuloistaan tietyn sovitun summan tulojen suhteessa yhteiselle tilille palkkapäivänä. Loppuosan tuloista kumpikin saisi käyttää haluamallaan tavalla oman pankkitilin puitteissa.

      Omat karvaatkin kokemukseni elävästä elämästä ovat opettaneet, että vaikka kuinka luottaisit puolisoosi ja elämä hymyilee, niin tilanteet eivät pysy vakiona. Suurin rakkauskin voi muuntua vuosien varrella joksikin muuksi. Ottakaa ihmiset siis avioehto! Heittäytykää rakkauteen, mutta pitäkää raha-asiat rakkaudesta erillään.

      • Tietenkin täydellinen luottamus ja saman tapainen suhde rahan käyttöön ovat edellytyksiä.

        Tulonjakauman merkitystä en ymmärrä! Mitä väliä sillä on jos luottamus ja asenne toteutuvat?

        Vielä tuosta tiliehdosta.
        Hra ja Rva niin toisen kuollessa tili on suljettuna ilmeisesti pesän selvitykseen saakka.
        Hra TAI Rva niin kumpi tahansa voi yksin tehdä mitä haluaa.
        Jos on henkilökohtaiseen pankkineuvojaan luottamista ja tietenkin niin on.

        Emme ole leskeytymistä kokeilleet mutta olen täysin varma ettei vaimoni siinä tilanteessa joutuisi tiliehdon kanssa vaikeuksiin.
        Jos jostain käsittämätttömästä syystä tiliin ei pääsisi käsiksi niin luottokortti antaa hänelle pelivaraa muutaman kuukauden eläkkeen verran ja jos se osoittautisi rittämättömäksi niin pankin täti järjestäisi asiat halutulla tavalla.

        Jos sekin pettäisi niin kävely toiseen pankkiin olisi ratkaisu!

        Perhebudjetin hoito on osa arkista elämää ja siten myös osa parin sisäisiä suhteita.


    • matti tai maija

      Joo. Jos tilissä on "tai"-sana, niin leski saa käyttää sitä keskeytyksettä.

      Meillä on yhteistili, koska ollaan laiskoja miettimään rahankäyttöä tarkemmin. Tulot ei ole yhtä suuret, menot ovat. Pidetään yhdessä huoli että tili ei tyhjene ja kummankin elintaso pysyy samanlaisena tuloista riippumatta. Näin meillä, mutta kaikkien ei tarvi toimia samoin.

    • Joku vuosi sitten luin hyytävän jutun iltalehdestä. Siinä hyvin ansaitseva mies piti omat rahansa, kävi Lapissa ja muualla lomamatkoilla. Yksin siis. Mies maksoi tasan puolet kodin kuluista, ja vähemmän ansaitseva vaimo samoin tasan puolet. Eihän vaimolle jäänyt omaa rahaa lähes ollenkaan. Matkoillekin olisi kuulemma päässyt mukaan, mutta olisi itse pitänyt kustantaa. Eikä omat rahat riittäneet siihen.

      Ratkaisuksi tilanteeseen ehdotettiin kulujen jakamista verotustietojen mukaan. Eikös se oliskin suht reilua. Suhteessa siihen paljonko ansaitset maksat kodin menoja. Jotain muuta kuitenkin kuin menot tasan tasan kun se vaikuttaa epäreilulta.

      • mk

        Vaikka miehnä tienaisin paljon niin en minä ainakaan halua yksin mihinkään reisuun lähteä vaikka lappiin viikokosi koska mitä siellä yksin tekee jos ei nainen mukana ole että silleen. Taisi olla omahyväienne mies jos noin käyttäytyy. Keväällä lapppin ja maksan mökin ja matkat ja naiseni kanssa mennään.


      • Nain rahaa

        Jos mies tienaa enemmän, jaetaan kulut tulojen suhteessa, mutta naisen tienatessa enemmän kulut laitetaan tasan; luulen.

        Yrittäjälle kodinhoitajapuoliso voi tehdä perheen ja tienaamisen yhdistämisen mahdolliseksi, mutta miksi tavallisen palkansaajan pitäisi tasata tulojaan puolisonsa kanssa. Eikö naimisiin mennä rakkaudesta eikä rahasta?


      • mk kirjoitti:

        Vaikka miehnä tienaisin paljon niin en minä ainakaan halua yksin mihinkään reisuun lähteä vaikka lappiin viikokosi koska mitä siellä yksin tekee jos ei nainen mukana ole että silleen. Taisi olla omahyväienne mies jos noin käyttäytyy. Keväällä lapppin ja maksan mökin ja matkat ja naiseni kanssa mennään.

        Matkoilla paritellen.

        Epätasaisesta tulonmuodostuksesta huolimatta olen aina matkustanut vaimon kanssa.

        Vaimo on puolestaan reisunnut minua enemmän.
        Ensin, ollessamme työelämässä. minun ollessa estyneenä, hän teki muutaman matkan lastemme kanssa.
        Viimeisenä vuosikymmenenä vaimo on tehnyt vuosittain yhden tai kaksi tyttöjen matkaa.
        1 - 3 viikkoa.

        On hänkin puolestaan uhrautunut.
        Ollessani työnhakijana Espanjassa 3kk otti vaimo omaa lomaa ja oli sen ajan mukana sulostuttamassa minun elämääni.


      • markka
        mk kirjoitti:

        Vaikka miehnä tienaisin paljon niin en minä ainakaan halua yksin mihinkään reisuun lähteä vaikka lappiin viikokosi koska mitä siellä yksin tekee jos ei nainen mukana ole että silleen. Taisi olla omahyväienne mies jos noin käyttäytyy. Keväällä lapppin ja maksan mökin ja matkat ja naiseni kanssa mennään.

        -miehnä
        -reisuun
        -omahyväienne
        -lapppin
        -osta uusi näppis tai opettele oikeinkirjoitusta.


    • 50v. naimisissa

      Meillä on siten, että molemmilla on omat tilit ja omat tulot menee omalle tilille. Molemmilla on käyttöoikeus toisen tiliin ja sitten meillä on vielä yhteinen tili, johon säästämme isompia tarvehankintoja varten. Kumpikin voi käyttää omia rahojansa juuri niinkuin haluaa, eikä tarvitse kysyä ekä tehdä tiliä, mihin on omia rahojaan käyttänyt.

    • Meillä on ihan omat tulot, tilit ja osittain menotkin

    • Jos omalla kohdallani asuisin yhdessä, niin ehdottomasti kummallakin omat rahat. Perustettaisiin yhteinen tili, jonne kumpikin laittaa mahdollisuuksien mukaan saman summan rahaa. SIeltä sitten maksettaisiin ruoat, pesuaineet tms. yhteiseen kotiin liittyvät asiat. Kumpikin tekee sitten omilla rahoillaan mitä haluaa, eikä pitäisi tulla ongelmia rahan suhteen.

    • päätelmiä, osa 3

      Edelleen, en ole kaikista näistä vastauksista löytänyt mitään selkeitä perusteluja erillisille tileille, paitsi nämä kolme kategoriaa:

      1) Epäluottamus toisen kykyyn tai haluun toimia yhteiseksi hyväksi - ja välttää sen vuoksi omaa ylenmääräistä rahankäyttöään

      2) tarve salailla toiselta oman rahankäyttönsä todellinen kuva

      3) Itsekkyys siihen, että vaikka itsellä menisi kuinka hyvin, ei ainakaan sille kaikkein rakkaimmalle ihmiselle pidä antaa mitään yli yhteisten kulujen

      Sitten on vielä nämä kaksi kategoriaa, jotka eivät itse asiassa ole edes mitään perusteluja, mutta on nekin tuotu esille:

      4) on aina ollut erilliset tilit ja hyvin on mennyt (tämähän tarkoittaa siis: en ole kokeillut toista vaihtoehtoa, joten tämä ei ole relevantti perustelu)

      5) Kuoleman sattuessa yhteinen tili jäädytetään (pitää paikkansa vain, jos on JA- tili, TAI-tililtähän saa nostaa vapaasti puolet varoista, eli tarkalleen sen verran mitä kuuluukin)

      Avioehtohan on taas ihan poikkeus, mutta ei itsessään kuulu tämän keskustelun piiriin. Jos on sovittu että omaisuus ei ole yhteistä, niin eihän se tietenkään sitä ole, jolloin molempien oma tili on ainoa oikea vaihtoehto.

      Kategoriat 1-3 ovat omia tai puolison ongelmia, ja jos ei voida tai haluta ratkaista itse ongelmaa, eri tileistä haetaan tilapäishoitoa seurauksien ehkäisyksi. Voidaan kuitenkin perustellusti sanoa, että itse ongelma pitäisi hoitaa. Jos käsi on irtipoikki, kaipa siihenkin voi hakea lisää ja lisää laastaria, mutta lääkäriin meno ja kenties ompelu auttaisi paremmin.

      Nämä siis kuuluvat kaikki EPÄTERVEESEEN yksilöön tai parisuhteeseen.

      Kategoriat 4-5 ovat puolestaan näennäisiä syitä, jotka perustuvat joko omaan tietämättömyyteen, haluttomuuteen ottaa vaihtoehdoista selvää, tai sitten ovat ihan vaan tekosyitä perustella ja piilotella todellisia syitä.

      Olisiko nyt vihdoin jollakin esittää ihan noin niinkuin järkisyitä miksi TERVE yksilö tai TERVE avioliitto tarvitsisi erillisiä tilejä ?

      • Hyvä analyysi!

        Ikäluokkamme tuttavaperheissä on tapauksia äärestä toiseen.

        On muutama pariskunta jotka eivät varsinaisesti keskinäisistä raha-asioistaan puhu vaikka muuten keskustelemme kustannuksista, säästöistä eri muodoissaan, kaupungin ja valtion taloudesta, inflatiossta, yms.

        Toista laitaa edustaa veljeni salaisine sexi-tileineen josta voi jo jotain päätelläkin.
        Myös avioeron ennakointi toisen puolison kootessa rahaa yhteisen tilin ulkopuoliselle, salaiselle "erotilille".
        Alkuun pariskunnalla oli vain yksi, yhteinen käyttelytili.

        Noiden väliin mahtuu epäbalanssipareja joissa toinen on täysi hulttio.
        Jotkut ovat löytäneet heille sopivan toimintatavan.
        Joidenkin riitojen takaa heijastuu usein toisen, tai molempien tyytymättömyys kustannusten jakaumaan, tulotasoon tms.


    • Anonyymi

      En suosittele sellaista yhteistä tiliä, jonne tulevat perheen kaikki tulot. Aikanaan pankin neuvo oli, että avataan erillinen tili kodin asioiden hoitoa varten, lainat , maksut.
      Kummallakin oma tili, jonne tulevat tulot, palkka , eläke, korvaukset ym.

      Lasketaan mitä ovat kulut , siihen kannattaa laskea pieni ylimääräinen summa mukaan ja vielä vuosittain tarkistaa tilanne, tarvitaanko lisää, koska monet kulut nousevat vuoden jälkeen.

      Sitten tehdään laskelma tuloista ja voidaan prosentuaalisesti tehdä siirtö sen mukaan kohtuulliseksi molemmille, miten tuloja on.

      Usein ruokalasku jää pois tuosta, sen voi ajatella niinkin, että toinen maksaa ruokakulut ja siten hänen osuutensa laskujen maksussa on pienempi.

      No tulee ottaa esiin myös tilanne, että on elettyä elämää takana ja mahdollisesti lapsia , Silloin täytyy kuluja sopeuttaa niin, lasten vanhempi maksaa heidän osaltaan tulevat kulut.

      Eli näitä laskelmia voi tehdä ja suunnitella hyvin talouden hoidon, että se ei aiheuta kitkaa perheessä.
      Tietenkin aina täytyy katsoa asiaa, että toinen ei käytä väärin yhteistä tiliä ja rahat katoaa , silloin on syytä siirtää hänen tililtään summa niin, että hän ei pääse tyhjentämään tili.

      Tällä tavoin monet perheet, jopa pystyivät pienistäkin tuloista säästämään. Oiva ohje on, että molemmille avataan lisäksi säästämisen tili. Elämä on paljon helpompaa kun on yhdessä sovitut asiat.

      Tuo maksutilin perustaminen vie aikaa, sillä sinne ei heti kerry tarvittavaa määrää , vaan vuoden kuluessa kertyy hiljalleen. Jos suinkin on varoja laittaa vaikka puolen vuoden määrä sinne alkuun, alkaa toiminnot pyöriä hyvin, kun tili todella pyhitetään vain maksujen suorittamiseen ja sieltä ei muuhun oteta rahaa.

    • Anonyymi

      Yhteiselle tilille siirretään tarvittaessa mutta kummallakin totta kai oma tili.

    • Anonyymi

      Kolme pankkia. Neljä tiliä.
      Yhtä lukuun ottamatta ne ovat ehdolla rva TAI hra.
      Tuo yksi poikkeava on minun tilini Deutche Bankissa. Tilin saldo on jatkuvasti vaatimaton ja käytännön sanelema.
      Leviämien kahteen kotimaan pankkiin johtuu Nordean lähikonttorin tallelokero-osaston lopettamisesta jonka seurauksena vaimoni eläke siirrettiin läheiseen OP:n konttoriin saadaksemme sieltä tallelokeron. Siirryimme myös OP:n notariaatin asiakkaiksi. Satunaiset käteisnostotkin onnistuvat. Tosin tupa on täynnä mummeleita ja papparaisia jotka kuluttavat aikaansa seurustelemalla pankin kassahenkilöiden kanssa.
      "Minun veljenikin sanoi - - - -" jne.

      Tämä hekilöittämätön taloutemme on toiminut yli 50 vuotta.

    • Anonyymi

      Kuten kaikki muukin.
      Menojen jyvittämisestä tulojen mukaan.
      Aktiiviaikana minun osuuteni perheemme nettotuloista oli noin 80%.
      Lastemme synnyttyä vaimoni oli kotona vuosikaudet saamatta mitään muuta kuin lyhyiden aikojen äitysrahat ja 70 luvun säälittävän pienet lapsilisät 3kk:n välein.
      Noihin vuosiin mahtuivat myös vuodet jolloin asuntovelkamme olivat pahimmillaan.
      Arava 4%/25 vuotta. Pankki 12% ja 10 vuotta. Vekseli 16% ja 3kk.
      Eipä olisi vaimo pystynyt kustantamaan mitään OMIA uluja.

      Kun noiden puutteen vuosien jälkeen vaimo meni maketin kassalle 22 tuntia viikossa niin tulot olivat sitä luokkaaettä ajatuskin OMISTA rahoista olisi tuntunut naurettavalle.
      Tosin, jo suunnitellessamme avioitumista emme edes keskustelleet aiheesta koska oli itsestään selvää, että yksi talous, yhdet yhteiset rahat.
      Yhtään kinaa ei ole ollut raha-asioista yli 50:n vuoden aikana. Kumpikaan ei kontrolloi toisen rahan käyttöä. Ei puutteen vuosina eikä muulloinkaan.
      Mainittakoon vielä, että kummallakin on paljon parjattu luottokortti ja laskut ovat menneet yhteiseltä tililtä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7229
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      35
      2781
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2356
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      99
      2062
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      16
      1757
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1545
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1407
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1333
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe