Heti herättyä kuntoileminen?

tietämätön

Olen monissa laihdutusohjelmissa törmännyt tuohon kehotukseen liikkua lähes heti herättyä. Osaako joku sanoa mikä idea siinä on? Uskotaanko kropan polttavan muka silloin tehokkaammin kaloreita vai miksi ihmeessä näin tehdään?

23

2064

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HimoTreenari

Aamulla herättyäsi glykogeenitasot (varastohiilihydraatti) ovat alimmillaan, joten kroppa joutuu ottamaan energian jostain muusta, ja se ottaa sen ensimmäisenä kehosta rasvavarannoista. Kun teet aamutreenin ennen syömistä, kaloreita kuluu pääasiassa rasvasta. Tämä tarkoittaa aerobista treeniä. Lihasten kasvatus mielessä tehty punttitreeni kannattaa sen sijaan tehdä niin että on pari tuntia aiemmin syönyt kunnolla, jotta treenin intensiteetti pystytään pitää korkeana, ja kehossa on aminohappoja ym. ravintoaineita heti käytössä treenin jälkeisen tilan korjaamiseksi. Tietenkin myös heti treenin jälkeen kannattaa ottaa palkkari.

• paasto

Minä taas olen lukenut, että aamulla treenaaminen tyhjällä vatsalla ei olisi sen tehokkaampaa rasvanpolton kannalta kuin aamupalan jälkeenkään. Syystä että
        tehot ovat heikommat ja koska hiilarivarastot eivät ole tyhjät yhden yön jälkeen vaan vaativat pidemmän paaston (2-3 pv), joten energiaa otetaan edelleen hiilareista koska niitä on jäljellä.

• 6i768j
        paasto kirjoitti:

Minä taas olen lukenut, että aamulla treenaaminen tyhjällä vatsalla ei olisi sen tehokkaampaa rasvanpolton kannalta kuin aamupalan jälkeenkään. Syystä että
        tehot ovat heikommat ja koska hiilarivarastot eivät ole tyhjät yhden yön jälkeen vaan vaativat pidemmän paaston (2-3 pv), joten energiaa otetaan edelleen hiilareista koska niitä on jäljellä.

Siksipä onkin suotavaa ottaa vähän kofeiinia ja reilusti vettä ennen sitä lenkkiä. Kofeiini hämää kehoa luulemaan että siellä on kunnolla energiaa ja on potkua hoitaa homma, kuitenkin rasvat käryävät kun siellä ei oikeasti varsinaista ravintoa energiaksi ollutkaan.

Tuo että hiilareita olisi jäljellä riippuu paljon ruokatottumuksista. Jos ruokavalio ei sisällä ylenpalttisesti niitä niin ei niitä sinne juurikaan varastoidukaan. Ja toisekseen yötä vasten ei kannata syödä niitä laisinkaan sillä öiseen aikaan et kuluta juuri mitään niin jämähtävät suoraan vaan vararavinnoksi.

• tietämätön

Kiitos! Entä onko sillä väliä miten pian heräämisen jälkeen kuntoilee, kunhan ei ole syönyt aamupalaa sitä ennen? Onko siis ne glykogeenitasot yhtä alhaalla vaikka tunnin jälkeen heräämisestä kuin lähes heti herättyä?

• noo

ne nousee koko ajan...itse siinä puolen tunnin päästä herättyäni viimeistään lähden liikkeelle ;D

• kyss

Miksi ne nousevat ja mistä sitä sokeria tulee jos ei syö mitään herättyään`?

• Walkuainen
        kyss kirjoitti:

Miksi ne nousevat ja mistä sitä sokeria tulee jos ei syö mitään herättyään`?

Tämä on yleinen harhaluulo, vaikka olisit 50 tuntia syömättä, niin elimistö käyttää muita energiavarastoja kuin pelkkää rasvaa.
        " Miksi ne nousevat ja mistä sitä sokeria tulee jos ei syö mitään herättyään`? "
        Maksa nostaa verensokerin. Tunnetaan ns. aamunkoittoilmiö, joka voi nostaa jopa diabeetikon tasolle verensokerin.
        Yleensäkin on helpointa polttaa rasvaa, jos pitää verensokerin mahdollisimman tasaisena ja syö alle energiatarpeen (riippuu painosta).
        Ehkä pieni CLA-määrä ennen treeniä auttaa, jos ei syö muuta.

• tietämätön

Kai se sitten vain on revittävä itsensä liikkeelle heti aamusta.. =)

• laihtunut 25 kg

kyllä itse aina aamulla lähden salille enkä syö mitään. Kalorit palaa aamuisin paljon paremmin. vettä täytyy toki juoda aamulla ja päivänkin aikana pari litraa. työttömänä kun olen niin aika aon aamuisin treenata

• Vanha Jojo

Minulla on ollut tapana tehdä 15 minuutin aamujumppa heti herättyäni jo monen vuoden ajan. En tee sitä laihtuakseni, vaan pysyäkseni kunnossa, ja minulla syy aamuliikuntaan on se, että liikuntatuokio on helpointa mahduttaa aamuohjelmaan, kun aamuihin yleensä sisältyy paljon rutiineja. Myöhemmin päivällä tulee kaikenlaisia odottamattomia esteitä, väsymystäkin ja muuta sellaista, mikä voi haitata säännöllistä liikkumista.

• fhoula

Ehkä siksi pitäisikin yrittää liikkua päivällä, jotta saa väsymyksen karkotettua.

• Hjalliz3

Voihan sitä aamullakin liikkua, jos kokee sen omaksi jutukseen. Monelle kuitenkin on ylivoimaista lähteä mihinkään aamusta, joko siksi että ei ole herännyt kunnolla tai sitten tulee pahoinvointia kun yrittää jumpata tyhjällä vatsalla. Myöskin treenin intensiteetti voi olla huono heti aamusta, niinkuin käyttäjä HimoTreenari yllä mainitsi.

Kannattaa kokeilla liikuntaa eri aikoihin päivästä ja päättää sitten mikä on itselle sopivin ajankohta; kunhan vaan urheilet niin ajankohdalla ei ole niin suurta merkitystä.

• l389lsl1

Itse harrastin aikanaan kilpaurheilua eli ennen kouluun lähtöä kävin esim. juoksulenkillä eli en syönyt mitään ja lähdin n. 10 min herättyäni juoksemaan. Treenit sujuivat aina todella tahmeasti. Omasta kokemuksestani sanoisin, että ainakaan tuo minun systeemini ei sopinut minulle lainkaan.

Jos aamutreeni on tosi vastenmielistä, niin kannattaa treenata vaikkapa pieniä treenejä pitkin päivää. Käytännössähän on vaan se, että jos haluaa tehdä kaksi treeniä päivässä, niin jotta tulee lepoaikaa tarpeeksi, niin toinen treeni pitäis tehdä ennen työpäivää ja toinen työpäivän jälkeen.

• juoksuharrastaja

"Itse harrastin aikanaan kilpaurheilua eli ennen kouluun lähtöä kävin esim. juoksulenkillä eli en syönyt mitään ja lähdin n. 10 min herättyäni juoksemaan. Treenit sujuivat aina todella tahmeasti. Omasta kokemuksestani sanoisin, että ainakaan tuo minun systeemini ei sopinut minulle lainkaan."

Samaa kokemusta on itsellänikin. Viime kesänä tätä kokeilin ja lähdin hölkkälenkille ennen aamupalaa. Hammasta kiristellen pystyin hölkkäämään vaivaiset 2 km ... yksinkertaisesti jaloissa ei löytynyt voimaa ja olin muutenkin täysin poikki sen ensimmäisen kilometrin jälkeen jo.

Että jollekkin muulle tämä aamulenkkeily voi toimia, mutta itselleni ei kyllä yhtään iskenyt se ...

• älä lyö
        juoksuharrastaja kirjoitti:

"Itse harrastin aikanaan kilpaurheilua eli ennen kouluun lähtöä kävin esim. juoksulenkillä eli en syönyt mitään ja lähdin n. 10 min herättyäni juoksemaan. Treenit sujuivat aina todella tahmeasti. Omasta kokemuksestani sanoisin, että ainakaan tuo minun systeemini ei sopinut minulle lainkaan."

Samaa kokemusta on itsellänikin. Viime kesänä tätä kokeilin ja lähdin hölkkälenkille ennen aamupalaa. Hammasta kiristellen pystyin hölkkäämään vaivaiset 2 km ... yksinkertaisesti jaloissa ei löytynyt voimaa ja olin muutenkin täysin poikki sen ensimmäisen kilometrin jälkeen jo.

Että jollekkin muulle tämä aamulenkkeily voi toimia, mutta itselleni ei kyllä yhtään iskenyt se ...

noin erinlailla se kroppa voi reagoida. itse en syö mitään ilta kuuden jälkeen. treeni pari tuntia ylösnousun jälkeen tyhjällä vatsalla tai vain kahvia ja vettä. toimii mulla tosi hyvin. kokeilin syöntiä, ei onnistunut oli liian raskas olo.

• ...

Liikunnan merkitystä vähättelemättä, sen avulla lisätty energiankulutus on sen verran marginaalinen, että laihduttajan kannattaa keskittyä siihen, että yleensä liikkuu ja siihen, että ennen kaikkea syö asianmukaisesti.

• kofeiinin orja

Ruoansulatus on ainakin tehokkaimillaan yöllä. Jos ei syö aamulla, niin energiaa palaa suoraan rasvasta. Mutta me kaikki ihmiset olemme erilaisia, joillekin aamutreeni sopii ja joilleikin ei.

Olen itse jo vuosien ajan ottanut aamulla tyhjään mahaan 2 kofeiinitablettia ja juon päälle litran vettä. En pysty juomaan kahvia lainkaan, mutta olen aina univelkainen ja kofeiiniriippuvainen. Tällä tavalla herään ilman tokkuraa eikä ole ummetusongelmia.. Jotkut tuttavani polkevat stepperiä aamulla varttitunnin ajan ja vasta sitten syövät. Vaikka minulla ei ole nälkä, eikä ruokahalua aamuisin, en kuitenkaan pysty treenaamaan aamulla. Tunnin päästä heräämisestä juon teetä ja syön tummaa leipää. Niillä pärjään pari tuntia.

Jos on hyvin tottunut kahviin/teehen aamuisin, kannattaa kokeilla varovasti tuota kofeiinitabletti - vesiyhdistelmää, jos se antaisi voimia vaikka aamujumppaan. En kyllä usko, että joku juoksulenkki tai muu rääkki on terveellistä aivan tyhjällä mahalla. Kyllä laihtua voi terveellisemmälläki tavalla!

• W med

" Jos ei syö aamulla, niin energiaa palaa suoraan rasvasta "

Ei pidä paikkaansa. Aina jos ihminen laihtuu niin vähintään 25 % on muuta kuin rasvaa. Mitä nopeammin ihminen laihtuu, sen enemmän kuluu lihasta ja vähemmän rasvaa.

Syökö aamulla vai ei voi vaikuttaa liikuntasuoritukseen, mutta laihtumisnopeuteen vaikuttaa vain energian saanti ja kulutus. Paras laihtumisnopeus on ½ - 1½ kg/viikko, muuten häviää lihasta eikä rasvaa.

• vänrikki nappula

itse huomasin armeijassa että aamulenkit oli huomattavasti raskaampia kuin normaali lenkit, hengästy melkeen heti jne, siispä kannattaa muistaa että heti aamusta pumppu on edelleen lepotilassa ja vaikuttaa myöskin jaksamiseen....en ite mikään lääkäri enkä asiantuntija ole mutta näin minulle kertoi ammattilaiset asiasta että miksi aamusta heti tuntuu että kunto loppuu ennenku alkaakaan :D

• 11+1

Tässä parin lumisen talven aikana on varoiteltu että tilastojen mukaan lumisateiden jälkeen aamulla on huomattavasti enemmän sydänkohtauksia! Ilmeisesti koska porukat tekee lumityöt ja esim. kaivaa heti aamusta autonsa esiin ennenkuin elimistö on ehtinyt kunnolla herätä...

• herätyskello1111
    • Tervettä järkeä

En voisi ajatellakaan tyhjällä vatsalla lähteä aamulla lenkille. Virta loppuu, testattu on. Tulee voimaton ja väsynyt olo, vaikka olen hyväkuntoinen. Joskus olen juonut lasin piimää juuri ennen lenkkiä, sillä on joten kuten jaksanut kun olen aloittanut varovasti.

Ennemmin kunnollinen aamupala ja sitten parin tunnin päästä reippaalle lenkille. Ei lopu virta kesken ja voi venyttää treeniä äärirajoille. Paljon tehokkaampaa. Eikä tarvitse pelätä että verensokeri tekee temput ja tuupertuu kesken matkaa.

Muutenkin noi tuollaiset on niin pilkun kuksimista, ettei sillä ole käytännössä mitään vaikutusta jos vaikka sattuisikin jaksamaan samalla tavalla lenkkeillä tyhjällä vatsalla kuin pari tuntia sitten tankatulla keholla. Parhaimmassakin tapauksessa taitaa olla samaa tasoa, kuin jos jättäsi yhden voileivän syömättä vuoden aikana, jos sitäkään.

Laihdutus ja painonhallinta lähtee syömisestä. Heikkokuntoinen ei pysty pelkästään liikunnalla laihtumaan, ei sitten millään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe