Neliveto & etuveto merkki & mallit.

17

Missäs vehkeissä on neliveto ja napista saa pelkän etuvedon.
Nissan X-trail taitaa olla yksi.
Subarun Leone turbo coupe oli aikoinaan alla ja oli näppärä tuon ominaisuuden vuoksi.

6

248

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • petroolivallu

New Holland on ainakin loistava neliveto. Möyrii metsässäkin mukavasti.

• Leone

Minulla oli aikoinaan Subaru Leone turbo farmari fulltime 4wd. Ei saanut napista etuvetoiseksi,eikä ollut tarvettakaan. Oli muuten huoleton auto.
      Kyllä jatkuvaneliveto on turvallisempi.

• ei enää arvaa

Niin noinpäin mutta toisin päin kyllä, Nitro on normaalisti takavetoinen ja napilla sitten etuvetokin mukaan, eikä ole vauhdista kiinni.
      On ollut myös Subaruita kaksikin, ekana sellainen 1800 farmari, siinä oli kahva millä laitettiin takaveto mukaan ja vielä oli hidas-asento lisäksi, siinäkin sai satasen vauhdissa vetäista nelivedon päälle, toinen olikin sitten AWD Legacy 2.2.
      oli muuten kova kulkemaan, otin sillä huiput Hämeenlinnaväylällä, 237 km/h.

• 4wdhi

Eikö se X-Trailin etuvetoasento ole aika turha? Automaattiasennossa auto on joka tapauksessa suurimman osan ajasta etuvetoinen. Vaikka kytkimen laittaa asentoon "etuveto", kyllä se kardaaniakseli pyörii mukana, nelivedon kytkin ei vain reagoi edes pyörien sutiessa. Kulutushyöty automaattiasentoon nähden jää olemattomaksi.

Hyvin monessa citymaasturissa on vastaava toteutus, josta kuitenkin on jätetty tuo erillinen etuvetoasento pois - automatiikka siis hoitaa homman.

• geezer4x4

Jep...olen vähän samaa mieltä. Pelkkä etuveto on turha. Säästöä syntyy kesäkelilläkään tuskin nimeksikään ja automaattiasentoa varmaan jokainen fiksu pitää talvikeleissä päällä koko ajan.

Mielestäni hyvin toimiva automatiikka ja pienemmissä nopeuksissa nelivedon lukitusmahdollisuus riittävät. Siihen vielä akselikohtainen tasauksen lukitus tarvittaessa niin avot...talviautoilun riemut on siinä ;)

• Enpä ole tullut mokomalla vehkeellä ajaneeksi.
      Ja asian vierestä:
      Joskus ehkä 1950-luvulla tehdyssä Unimogissa oli normaalikäytössä takatyöntö. Sitten siinä oli sen pitemmän vaihdekepin vieressä sellainen niittokoneen kahva josta yhden pykälän vetämällä sai nelivedon päälle. Sai vetää likkkeellä ollessakin.
      Jos veti vielä toisen pykälän, niin meni tasauspyörästöt lukkoon edessä ja takana. Senkin sai tehdä vauhdissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      89
      6062
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      339
      5387
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      22
      2717
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      51
      2625
    5. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      87
      1912
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      105
      1707
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      114
      1591
    8. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      18
      1553
    9. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      124
      1474
    10. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      135
      1423
    Aihe