Jeesus käskee monta kertaa katselemaan jotain viikunapuuta. Se olisi merkki jostakin lopun lähenemisestä tai ainakin kai Jeesuksen paluusta. Tietääkö teologit selitystä. Mikä se viikunapuu on. Jotkut sanoo Israel. Mitäs teidät uudet tutkimuksenne sanoo. Eli viikunapuu alkaa tehdä lehtiä tai jotain. Vai oliko hedelmiä. Lehtiä muistaakseni.
Mikä on viikunapuu
88
267
Vastaukset
- 11
Se on Ficus suvun puumainen lajike. (Ficus carica)
Tarkemmin täältä; http://fi.wikipedia.org/wiki/Aitoviikuna- pöayb
?
Jeesus varmaan otti viikunapuun esimerkiksi kuinka yleisiä merkkejä seuraamalla voi aavistaa Jeesuksen paluun. Kuten kun viikunapuu tekee lehtiä ja välillä lakastuu. Aivan kuten muutkin puut ja kasvit, ja tietää mitä seuraavaksi tulee tapahtumaan.
- mäntypuuu
Joo tässä saattaa mennä hetki. Teologit on nyt just palaverissa ja ehtivät ehkä illalla nettiin kaivelemaan jotain vinkkejä tuohon puuasiaan.
- PSARI
selitys puulle,
viikunapuulla oli tärkeä osa Jeesuksen ajan lääketieteessä eli essealaiset käyttivät viikunaa hyvin paljon parantaessaan sairauksia.
Viikunalla on desinfioiva vaikutus. Viikuna kävi myös ummetukseen ja sitä käytettiin paiseiden ja haavojen hoidoissa hauteena.
Viikuna on samankaltainen hedelmä kuin päärynä ja sitä voidaan käyttää myös kuivattuna. Jeesus käytti ilmeisesti myös ruokana viikunaa, sillä se on hyvin sokeripitoinen hedelmä ja antaa nopeasti energiaa.
Viikunasta on sanottu, että se on salaisuuksien puu, sillä sen kukkia ei kukaan koskaan näe. selitys puulle sanoi :
Jeesus käskee monta kertaa katselemaan jotain viikunapuuta.
Johanneksen evankeliumi:
5:43 Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan.
Tuossa jakeessa toteutuu Israelin täydellinen nöyryyttäminen ,koska he
hylkäsivät Messiaansa.
Ylistetty olkoon Herra.
Pietarin Ilmestys oli alkuseurakunnilla samassa asemassa kuin Johanneksenkin ilmestys
http://www.apokryfikirjat.com/pietari.htm
Ote yläpuolisesta :
Ja te, oppikaa vertaus viikunapuusta. Niin pian kuin sen verso on tulee esiin ja viikunat ovat kasvaneet, tämän maailman loppu tulee." Ja minä, Pietari, vastasin ja sanoin hänelle: "Tulkitse minulle liittyen tuohon viikunapuuhun, minkä kautta me havaitsemme sen, sillä läpi kaikkien päiviensä viikunapuu lähettää versoja, ja joka vuosi se tuo hedelmäänsä herralleen. Mitä siis tarkoittaa vertaus viikunapuusta. Me emme tiedä."
Ja Herra vastasi ja sanoi minulle: "Ettekö ymmärrä, että tuo viikunapuu on Israelin huone? Aivan kuten mies, joka istutti viikunapuun puutarhaansa, ja se ei tuottanut hedelmää. Ja hän etsi siitä hedelmiä monia vuosia ja kun hän ei löytänyt, hän sanoi puutarhansa hoitajalle: ‘Revi tämä viikunapuu juurineen pois, ettei se tee maatamme hedelmättömäksi.’ Ja puutarhuri sanoi Jumalalle: ‘Anna meidän repiä rikkaruohot ja kaivaa maata sen ympäriltä ja kastella sitä. Jos se ei sittenkään kanna hedelmää, me poistamme heti sen juuret puutarhasta ja istutamme toisen sen paikalle.’ Ettekö ole ymmärtäneet, että tuo viikunapuu on Israelin huone? Todella minä sanon teille, kun sen oksat ovat levittäytyneet viimeisinä päivinä, silloin tulee vääriä kristuksia ja he- sekö se on
No mitäs se tarkotta se versominen.
Jotain Israelin uutta esiintulemistako. Eli tämä valtion uudelleen tuleminenko. sekö se on kirjoitti:
Jotain Israelin uutta esiintulemistako. Eli tämä valtion uudelleen tuleminenko.sekö se on sanoi :
Nuo uudet viikunat tarkoittavat Israelin kansaa , joka kääntyy Messiaansa
puoleen - noin minä sen ymmärtäisin.
Kun pakanain ajat päättyvät silloin Herra kääntyy jälleen kansansa Israelin
puoleen ja silloin noita viikunoita alkaa tulla enempikin.
Syvännöt tekevät tälläkin hetkellä työtä Israelissa Raamattuja jakamalla
ja heidän mukaansa niitten kysyntä on kovaa.
Pakanoitten aika pitäisi päättyä noin vuonna 2017.
Tieto siitä on saatavissa profetiasta pakanoitten ajat päättyvät.- noin se menee
pertsa2012 kirjoitti:
sekö se on sanoi :
Tieto siitä on saatavissa profetiasta pakanoitten ajat päättyvät.Oon kuulkaa Pertsan kanssa samaa mieltä. Minäkin uskon, että Israelillla on vielä rooli tässä näytelmässä. Siksi se on säilytety halki aikojen ja palautettu takasin tuonne maahankin. Ja siksi sitä vihataan niin kauhean paljon.
Pertsa on kyllä aina välillä viisas kaveri. - dikduk
noin se menee kirjoitti:
Oon kuulkaa Pertsan kanssa samaa mieltä. Minäkin uskon, että Israelillla on vielä rooli tässä näytelmässä. Siksi se on säilytety halki aikojen ja palautettu takasin tuonne maahankin. Ja siksi sitä vihataan niin kauhean paljon.
Pertsa on kyllä aina välillä viisas kaveri.Israel Raamatussa tarkoittaa kansaa, ei valtioita .
Tuskin olivat keskitysleirien uunit kylmenneet kun jotkut kristityt keksivät että niille juutalaisille joita ei ehdittykään kaasuttaa voikin keksiä uuden roolin: nyt elettiinkin taas kerran lopunaikoja ja Israel ei tarkotakaan Jumalan taposta syytettyä kansaa , jolle on saanut tehdä mitä hyvänsä, vaan valtiota jonka synty merkitsi Jeesuksen tuloa.
Ajattelevatko muut kuin jotkut luterilaiset ja herätyskristityt muuten noin , vanhemmat kirkot tuskin pitävät Israelia mitenkään erityisenä ja ovat siinä aivan oikeassa.Se on erityinen juutalaisille , ei muille.
Ei juutalaisia ole missään säilytetty eikä mihinkään palautettu, hengissä selviämistaisto etenkin kristittyjen parissa oli aika ajoin kovaa , muualla oli helpompaa. Israelin perustivat juutalaiset ateistit ja sosialistit alueelle jolla on ollut keskeytymätön juutalaisasutus , viimeiset vuosisadat tosin hyvin pieni.Vasta tietty poliittinen liike toi muuttoaallon, uskonnolliset liikkeet tai motiivit eivät olleet siihen pystyneet. - Shrink
noin se menee kirjoitti:
Oon kuulkaa Pertsan kanssa samaa mieltä. Minäkin uskon, että Israelillla on vielä rooli tässä näytelmässä. Siksi se on säilytety halki aikojen ja palautettu takasin tuonne maahankin. Ja siksi sitä vihataan niin kauhean paljon.
Pertsa on kyllä aina välillä viisas kaveri.Matt.24 luvussa Jeesus puhuu myös;" Missä raato on, siellä kotkat kokoontuvan", Israel, Jumalan valittu kansa ja kotkat, suurvallat, jotka seuraavat, mitä siellä tapahtuu..........
- EL.a .K:IM
dikduk kirjoitti:
Israel Raamatussa tarkoittaa kansaa, ei valtioita .
Tuskin olivat keskitysleirien uunit kylmenneet kun jotkut kristityt keksivät että niille juutalaisille joita ei ehdittykään kaasuttaa voikin keksiä uuden roolin: nyt elettiinkin taas kerran lopunaikoja ja Israel ei tarkotakaan Jumalan taposta syytettyä kansaa , jolle on saanut tehdä mitä hyvänsä, vaan valtiota jonka synty merkitsi Jeesuksen tuloa.
Ajattelevatko muut kuin jotkut luterilaiset ja herätyskristityt muuten noin , vanhemmat kirkot tuskin pitävät Israelia mitenkään erityisenä ja ovat siinä aivan oikeassa.Se on erityinen juutalaisille , ei muille.
Ei juutalaisia ole missään säilytetty eikä mihinkään palautettu, hengissä selviämistaisto etenkin kristittyjen parissa oli aika ajoin kovaa , muualla oli helpompaa. Israelin perustivat juutalaiset ateistit ja sosialistit alueelle jolla on ollut keskeytymätön juutalaisasutus , viimeiset vuosisadat tosin hyvin pieni.Vasta tietty poliittinen liike toi muuttoaallon, uskonnolliset liikkeet tai motiivit eivät olleet siihen pystyneet.dikduk
Elähän viitsi.
Sanottu on, ettei Jeesuksen työ saisi mennä hukkaan. Ja kenen messias Jeesus oli/on. - PSARI
dikduk kirjoitti:
Ei juutalaisia ole missään säilytetty eikä mihinkään palautettu, hengissä selviämistaisto etenkin kristittyjen parissa oli aika ajoin kovaa , muualla oli helpompaa. Israelin perustivat juutalaiset ateistit ja sosialistit alueelle jolla on ollut keskeytymätön juutalaisasutus , viimeiset vuosisadat tosin hyvin pieni.Vasta tietty poliittinen liike toi muuttoaallon, uskonnolliset liikkeet tai motiivit eivät olleet siihen pystyneet.dikduk,
Juudea jakaantui Salomon kuninkaan jälkeen kahtia Juudeaksi sekä Israeliksi. Ne mudostivat kaksi eri maata omine kuninkaineen.
Salomon rakensi Gerizimiin temppelin ja hänen kuolemansa jälkeen maa jakaantui kahtia v. 931 eaa. Jaakobin, Lean ja Raakelin jälkeilaisten Ruubenin, Gaadin, Asserin, Sebulonin, Danin ja Naftalin heimot Jerobeam I:n johdolla pysyivät Eebalin (950 m) vuorella Israelissa kiroten ääneen, koska maa oli kuivaa ja hedelmätöntä.
Simeonin, Leevin, Juudan, Isaskarin, Joosefin ja Benjaminin heimot Salomonin pojan Rehobeamin johdolla menivät Gerizim vuorelle Juudeaan lausuen siunauksia.
Israelin kuningas Jerobeam I asui Tirsassa. Komentaja Zimri murhasi isäntänsä kuningas Elahin ja nousi kuninkaaksi ollen virassa 7 päivää. Armeija sytytti palatsin palamaan, jolloin Zimri kuoli. Armeija valitsi kuninkaakseen Omrin (v. 884-873 eaa.), joka hallittuaan 6 v. Tirsassa, osti maan alkuperäiseltä omistajalta perustaen pääkaupungin Samarian (= linna, paalueste) v. 878 eaa. Gerizimiin. Israelin kuninkaat on haudattu tänne. Palatsi on rakennettu yli 100 m maasta kohoavalle kukkulalle valvomaan pohjois-etelä tietä sekä Jordanin laaksoa. Omrin poika Ahab laajensi kaupungin muureja. Useista temppeleistä yksi oli Jahvelle ja yksi foinikialaisten Baalille rakennettuja.
Israelin ja Juudean väki vietiin v. 722 eaa. pakkosiirtolaisuuteen Assyriaan, jonka kuningas toi muista kansoista väkeä asumaan Samariaan ja heistä muodostui samarialaisten sekakansa.
Diibonista löydetyssä Meesan steelessä mainitaan Omri, Ahab ja Meesa, joten nämä Raamatussa mainitut henkilöt ovat historiallisia ja eläneet todistetusti.
Ahab mainitaan Salmassar III:n monoliittikirjoituksessa. Nimrudista Mesopotamiasta on kaivettu musta obeliski. Kivessä on kuvia kuninkaista tuomassa veroa assyrialaisille. Kiven tekstissä kerrotaan Israelin kuningas Jeehusta, joka maksoi veroa. Hänet on mainittu Raamatussa kohdassa 2.Kun.9. Shrink kirjoitti:
Matt.24 luvussa Jeesus puhuu myös;" Missä raato on, siellä kotkat kokoontuvan", Israel, Jumalan valittu kansa ja kotkat, suurvallat, jotka seuraavat, mitä siellä tapahtuu..........
Shrink sanoi :
Matt.24 luvussa Jeesus puhuu myös;" Missä raato on, siellä kotkat kokoontuvan", Israel, Jumalan valittu kansa ja kotkat, suurvallat, jotka seuraavat, mitä siellä tapahtuu..........
pertsa2012 kirjoitti:
Shrink sanoi :
Niin - valitettavasti noinkin sanotaan.Vertaus viikunapuusta, kuten tuolla ylempänä kerrotkin, sekä Uskisss nimimerkki alempana linkin kanssa kirjoittaa, yhdessä Matt.24:28, ovat Jeesuksen ilmoittamia lopunajan merkkejä.
Moneen otteeseen Jeesus myös varoittaa eksyttäjistä, "sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: Minä olen Kristus; ja he eksyttävät monta"...jae 5.
-myös saman luvun jakeet, 11, 23, 24, 26, kertovat samasta. - ??
dikduk kirjoitti:
Ei juutalaisia ole missään säilytetty eikä mihinkään palautettu, hengissä selviämistaisto etenkin kristittyjen parissa oli aika ajoin kovaa , muualla oli helpompaa. Israelin perustivat juutalaiset ateistit ja sosialistit alueelle jolla on ollut keskeytymätön juutalaisasutus , viimeiset vuosisadat tosin hyvin pieni.Vasta tietty poliittinen liike toi muuttoaallon, uskonnolliset liikkeet tai motiivit eivät olleet siihen pystyneet." Ei juutalaisia ole missään säilytetty eikä mihinkään palautettu "
Entä venäjällä olevat/olleet juutalaiset ? Joista osa on jo mennyt israeliin ?
Intiassa ja Aasianmaissa ? Amerikassa ?
JEREMIA 3
Niinä päivinä on Juudan heimo kulkeva Israelin heimon kanssa, ja he tulevat yhdessä pohjoisesta maasta siihen maahan, jonka minä annoin teidän isillenne ...
Jeremian kirja 31 luku
Israel palaa kotimaahansa. 2 Näin sanoo Herra: -- Kansa, joka pääsi miekkaa pakoon, sai armon autiomaassa. ... Suurena joukkona he kaikki palaavat tänne. ... 32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa ...
JEREMIA 7
7. niin minä annan teidän asua tässä paikassa, maassa, jonka minä olen antanut teidän isillenne, iankaikkisesta iankaikkiseen. - tietoa.
" Jeesus kirosi aikoinaan viikunapuun ja se kuivettui kuten sitten Israelin huoneelle jatkossa tapahtuikin "
Kiitos tuosta tiedosta, en ole tuota ennen ajatellutkaan noin, mutta tottahan se on, kun nyt sen sanoit.
Missä Raamatussa (mikä käännös ?) nuo apokryyfikirjat on vai onko se oma kirjansa ? tietoa. kirjoitti:
" Jeesus kirosi aikoinaan viikunapuun ja se kuivettui kuten sitten Israelin huoneelle jatkossa tapahtuikin "
Kiitos tuosta tiedosta, en ole tuota ennen ajatellutkaan noin, mutta tottahan se on, kun nyt sen sanoit.
Missä Raamatussa (mikä käännös ?) nuo apokryyfikirjat on vai onko se oma kirjansa ?tietoa sanoi :
Missä Raamatussa (mikä käännös ?) nuo apokryyfikirjat on vai onko se oma kirjansa ?
_________
Apokryfikirjat löytyvät tuolta :
http://www.apokryfikirjat.com/
Ja se viikunapuujuttu löytyy tuosta :
http://www.apokryfikirjat.com/pietari.htm- dikduk
pertsa2012 kirjoitti:
sekö se on sanoi :
Tieto siitä on saatavissa profetiasta pakanoitten ajat päättyvät.Israel tarkoittaa kansaa ei valtiorakennelmaa, samoin Beit Jisrael eli Israelin huone . Juutalaisuus on monoteistinen uskonto jossa palvotaan vain jumalaa, ei ketään ihmistä , juutalaisuudessa messias on ihminen vain kristinukossa hän on jumalinkarnaatio
.
Israelin juutalaisesta väestöstä valtaosa on täysin maallistuneita ,eivät he ole kiinnostuneita edes oman uskonnon maailmanselityksistä, saati jonkun täysin vieraan.Jakakoot Syvännöt rauhassa kirjojaan,ainoassa lähi-idän maassa jossa voivat lähetystyötä tehdä.
Juutalaiset- jos puhutaan yleisesti - olisivat voineet elää normaalia elämää kristittyjen parissa ilman vainoja, karkotuksia, jatkuvaa häväistystä ja kuolemanpelkoa ottamalla kasteen, muuta ei olisi tarvittu pääsylipuksi normaaliin ihmisen elämään, sitä ei kuitenkaan tehty. Luuletko todella että nyt nimenomaan kristinuskoisten ja hyvin monesti teologisesti perustelluista vainoista hengissä selvinnyt maallistunut kansa olisi millään tasolla tai tavalla kiinnostunut kristinuskon tarjonnasta? Nykyjuutalaisten esi-isillä oli tlaisuus nähdä Jeesus livenä - hän ei silloin tehnyt vaikutusta- sen jälkeen on nähty ja etenkin koettu kristinuskon vaikutus ja teot , mikä tässä uskonnossa voisi vedota? Ei mikään. - dikduk
?? kirjoitti:
" Ei juutalaisia ole missään säilytetty eikä mihinkään palautettu "
Entä venäjällä olevat/olleet juutalaiset ? Joista osa on jo mennyt israeliin ?
Intiassa ja Aasianmaissa ? Amerikassa ?
JEREMIA 3
Niinä päivinä on Juudan heimo kulkeva Israelin heimon kanssa, ja he tulevat yhdessä pohjoisesta maasta siihen maahan, jonka minä annoin teidän isillenne ...
Jeremian kirja 31 luku
Israel palaa kotimaahansa. 2 Näin sanoo Herra: -- Kansa, joka pääsi miekkaa pakoon, sai armon autiomaassa. ... Suurena joukkona he kaikki palaavat tänne. ... 32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa ...
JEREMIA 7
7. niin minä annan teidän asua tässä paikassa, maassa, jonka minä olen antanut teidän isillenne, iankaikkisesta iankaikkiseen.Israeliin on muuttanut niitä juutalaisia jotka haluavat siellä asua, joistakin maista, kuten Venäjältä, on muuttanut paljon ei-juutalaisiakin koska Israelissa elintaso on korkeampi kuin Venäjällä ja sosiaalituet maahanmuuttajille runsaat. Israelista myös muutetaan pois, yksin Yhdysvalloissa asuu jo noin puoli miljoonaa exisraelilaista.
.
Jeremia puhuu Babelin pakkosiirrosta ja sen päättymisestä, ja sen mistä sitä hän puhuu, hän tarkentaa monia kertoja.Jeremia myös uskoi että Babelista palaavien yhteisö jää pysyväksi 5 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Niin kuin silmä iloitsee nähdessään hyviä viikunoita, niin minä katson suopein silmin Juudan pakkosiirtolaisia, jotka minä lähetin tästä maasta kaldealaisten maahan.
6 Minä käännyn heidän puoleensa ja tuon heidät takaisin tähän maahan. Minä rakennan heistä jälleen kansan enkä enää hävitä heitä, minä istutan heidät enkä enää revi pois "
Näin ei käynyt.
Osalla kristityistä on tapana lukea Raamattua täysin irti siitä historiallisesta kontekstista missä mikin kirjoitus on kirjoitettu, jos nykyinen Israel katoaa, ja joskus niin käy, ei mikään ole ikuista , sittens varmaan selitetään että ei Jeremia puhunutkaan tuosta Israelista vaan seuraavasta. Selittämisellä ei ole loppua.
Lainaat Jeremiaa osaa 7.luvun seitsemännestä jakeesta Jer 7:7: Jos tottelette minua, niin saatte asua tässä maassa, jonka annoin teidän isillenne ikuisiksi ajoiksi" sitten profeetta sanoo että Juuda palvoo epäjumalia , uhraa baalille ja leipoo uhrikakkuja ja kappale loppuu näin "34 Minä vaiennan Juudan kaupungeista ja Jerusalemin kaduilta ilon ja riemun huudot, sulhasen äänen ja morsiamen äänen. Tämä maa muuttuu rauniokasaksi" Jos tuossa puhutaan nykyisraelista niin sehän näköjään muuttuu rauniokasaksi .
Hyvä kysymys, johon vastaaminen ei ole ihan omaa ydinosaamisaluettani, joten turvaudun mielelläni itseäni viisaampiin. Niinpä opiskelen asiaa hetken tikkaremmini Israel-asiantuntijoiden kanssa ja palaan sen jälkeen asiaan.
Aija-pappi- jopas merkillistä
Mikä ihmeen tikkaremmi, oletteko te alkaneet vastailla kysymyksiin? Voiko nyt kysyä myös taloudesta - niin, että saa vastauksia?
jopas merkillistä kirjoitti:
Mikä ihmeen tikkaremmi, oletteko te alkaneet vastailla kysymyksiin? Voiko nyt kysyä myös taloudesta - niin, että saa vastauksia?
No kun mä yritän keksiä kyllä tikkaremmiä parempaa nimeä niille viisaille, joilta välillä kyselen lisätietoja kun oma ymmärrys loppuu kesken. Tikkaremmihän juontaa juurensa Hesarin Torstiin, joka vastasi sunnuntaisin lukijoiden kysymyksiin. Nykyään siellä taitaa vastata Kirsti. Kun Torsti ei itse tiennyt jotain, hän kysyi tikkaremmiltään.
Taloudesta on aika paljon tällä palstalla kysytty ja vastattu, kannattaa ensin hakea vanhoista viesteistä, josko sieltä löytyisi jotain. Talouskysymykset on erityisesti sellaisia, joihin tällaisen tavallisen rivipastorin on huhuiltava itseään viisaampia apuun. Mutta totta kai niistä talousasioista voi kysyä, vastaamme parhaamme mukaan.
Mutta nyt on teologien kokoukset kokoustettu joten palaan vielä tuohon viikunapuuhun.
Aija-pappi- jopas merkillistä
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
No kun mä yritän keksiä kyllä tikkaremmiä parempaa nimeä niille viisaille, joilta välillä kyselen lisätietoja kun oma ymmärrys loppuu kesken. Tikkaremmihän juontaa juurensa Hesarin Torstiin, joka vastasi sunnuntaisin lukijoiden kysymyksiin. Nykyään siellä taitaa vastata Kirsti. Kun Torsti ei itse tiennyt jotain, hän kysyi tikkaremmiltään.
Taloudesta on aika paljon tällä palstalla kysytty ja vastattu, kannattaa ensin hakea vanhoista viesteistä, josko sieltä löytyisi jotain. Talouskysymykset on erityisesti sellaisia, joihin tällaisen tavallisen rivipastorin on huhuiltava itseään viisaampia apuun. Mutta totta kai niistä talousasioista voi kysyä, vastaamme parhaamme mukaan.
Mutta nyt on teologien kokoukset kokoustettu joten palaan vielä tuohon viikunapuuhun.
Aija-pappi"Taloudesta on aika paljon tällä palstalla kysytty ja vastattu, kannattaa ensin hakea vanhoista viesteistä, josko sieltä löytyisi jotain."
Sieltä löytyy paljonkin, mm. vastaamattomia kysymyksiä. Joita pitkän aikaa kyllä jaksettiin nostaa uudelleen ja uudelleen esiin.
Mitäpä jos joku tikkaremmiläinen alkaisi niitä nyt ihan oma-aloitteisesti purkaa?
- PSARI
Viikunan kohdalla juutalaiset eivät puhu versomisesta, vaan heidän uskonnossaan puhutaan palmunoksan versomisesta. Versoa kutsutaan nimellä lulav.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lulav
http://en.wikipedia.org/wiki/Four_Species
Juutalaisia symboleita ovat
- 7-haarainen menora kynttelikkö,
- ympärileikkausveitsi, sofar; oinaan, pässin tai vuohipukin sarvesta tehty soitin,
arkkeja lain tableteista, etrog
- keltainen sitruuna; kuvaa sydäntä,
- lulav on palmunoksa, joka versoo lehtiä; kuvaa selkärankaa,
- öljyastia ja
- matzot eli happamattomat leivät
Oheisessa artikkelissa mainitaan myös viikunoista Israelissa eaa.
http://fi.wikibooks.org/wiki/Wikijunior_Muinaiset_kulttuurit/Israelilaiset
Viikunat olivat myös juutalaisille tärkeä vientituote kuivattuina.
Oheisessa artikkelissa kerrotaan, kuinka Jesaja paransi kuninkaan laittamalla viikunoita kuningas Hesekielin paiseisiin ja sai ne paranemaan.
http://pouserinet.fi/~wibbaxi/MUSTARAA/TAIKAVOI.HTM
Tässä linkissä kerrotaan, että viikunoita pidettiin myös onnenkaluina roikkumassa kaulalla. Ehkä nuo viikunat olivat kaulassa matkaeväinä.
http://www.argumentti.fi/raamattu_kulttuurinen_jatkumo/raamattu_jeesus_eurooppalaisen_kulttuurin_juuret.pdf
Täytyykin lähteä kauppaan ostamaan kuivattuja viikunoita ja tehdä niistä kakku. - uskissss
Viikunapuu symboloi VANHASSA TESTAMENTISSA Israelia. Viikunat symboloivat juutalaisia.
Israel sai itsenäisyyden vuonna 1948. Kristus tulee takaisin maan päälle ennen, kuin se sukupolvi, joka on nähnyt Israelin itsenäistyvän, häviää. Sukupolven iäksi on psalmeissa määritelty 70-80 vuotta.
Tässä aiheesta lisää:
http://www.bibleguidance.co.za/Finnisharticles/Generations-Fin.htmuskissss sanoi :
Viikunapuu symboloi VANHASSA TESTAMENTISSA Israelia. Viikunat symboloivat juutalaisia.
kun pakanain ajat päättyvät noin vuonna 2017 niin siinä on jo otepintaa.
Lisäksi tämänkin saitin pappien lähes sataprosenttinen luopumus
antaa sitä näkymää tulevaisuuteen.
He ovat heittäneet savupommin nimeltään rakkauden laki uskonasioiden
dogmatiikan ylle jotta voisivat saada suuren syntinsä paremmin salattua.
Rakkauden laki näyttää mihin itse asiassa muu kirjoitettu laki perustuu
ja he eivät ymmärrä sitä ,että laki on pantu synnintekijöille muttei vanhurskaille :
1.Timoteuksen kirje
1:9 ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,
1:10 haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan- ??
pertsa2012 kirjoitti:
uskissss sanoi :
kun pakanain ajat päättyvät noin vuonna 2017 niin siinä on jo otepintaa.
Lisäksi tämänkin saitin pappien lähes sataprosenttinen luopumus
antaa sitä näkymää tulevaisuuteen.
He ovat heittäneet savupommin nimeltään rakkauden laki uskonasioiden
dogmatiikan ylle jotta voisivat saada suuren syntinsä paremmin salattua.
Rakkauden laki näyttää mihin itse asiassa muu kirjoitettu laki perustuu
ja he eivät ymmärrä sitä ,että laki on pantu synnintekijöille muttei vanhurskaille :
1.Timoteuksen kirje
1:9 ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,
1:10 haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan" On se kumma kun lampaitten pitää opettaa pappeja jotka opiskelevat keskimäärin kolme vuotta , jotta voisivat tulla tänne sanomaan "EN TIEDÄ."
Itse kyllä arvostan enemmän edes tuota rehellistä " en tiedä " vastausta , kuin turhia paikkansa pitämättömiä selityksiä ?? kirjoitti:
" On se kumma kun lampaitten pitää opettaa pappeja jotka opiskelevat keskimäärin kolme vuotta , jotta voisivat tulla tänne sanomaan "EN TIEDÄ."
Itse kyllä arvostan enemmän edes tuota rehellistä " en tiedä " vastausta , kuin turhia paikkansa pitämättömiä selityksiä?? sanoi :
Itse kyllä arvostan enemmän edes tuota rehellistä " en tiedä " vastausta , kuin turhia paikkansa pitämättömiä selityksiä
_____
Selitys löytyy tästä samasta ketjusta tuolta.Mikä ei pidä pakkaansa ja miksi??
pertsa2012
24.1.2012 15:44Uskisss
_______
Löysin tiedon eräästä keskustelusta ,että aija olisi espoon seurakunnasta.
Koko nimi on Aija Pöyri ja hän kuuluu "meidän kirkkoomme mahtuu" poppooseen.
Nimi löytyy tuolta :
http://meidankirkkoommemahtuu.blogspot.com/
Yhteystietonsa valokuvineen löytyvät tuolta :
http://www.espoonseurakunnat.fi/web/leppavaara/papit
Minä haluan aina tietää kenen kanssa olen tekemisissä.- dikduk
pertsa2012 kirjoitti:
Uskisss
_______
Nimi löytyy tuolta :
Minä haluan aina tietää kenen kanssa olen tekemisissä.pertsa : "Minä haluan aina tietää kenen kanssa olen tekemisissä". et useinkaan halua , vaan käytät lähteitä täysin kritiikittömästi. Verkkomedia on yksi päälähteistäsi, jota käytät kun yrität todistaa että kolmas maailmansota olisi ovella, se on on avoimen rasistinen media joka satuilee tapahtumia sen mukaan mikä sopii sen tarkoitusperiin.
- ??
pertsa2012 kirjoitti:
?? sanoi :
Itse kyllä arvostan enemmän edes tuota rehellistä " en tiedä " vastausta , kuin turhia paikkansa pitämättömiä selityksiä
_____
Selitys löytyy tästä samasta ketjusta tuolta.Mikä ei pidä pakkaansa ja miksi??
pertsa2012
24.1.2012 15:44" Itse kyllä arvostan enemmän edes tuota rehellistä " en tiedä " vastausta , kuin turhia paikkansa pitämättömiä selityksiä "
Oli tarkoitettu pappien vastauksiin, ei sinun ! Harhaanjohtavampaa on antaa kirkon nimissä vastauksia jotka eivät päde Raamatuin kanssa, kuin sanoa en tiedä. - ??
pertsa2012 kirjoitti:
Uskisss
_______
Nimi löytyy tuolta :
Minä haluan aina tietää kenen kanssa olen tekemisissä."Pidämme häpeällisenä, että kirkossamme vielä vuonna 2010 kyseenalaistetaan ihmisiä heidän seksuaalisen suuntautumisensa vuoksi vetoamalla Raamattuun."
Pidän häpeällisenä sitä, että RAAMATTUA EI PIDETÄ SILLE KUULUVASSA ARVOSSA kirkossa !
Mutta laskut tulee maksettavaksi aikanaan..
Kirje roomalaisille
18. Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä.
- jokupuu
Kyllä teilä teologeilla olisi vielä paljon oppimista.
- joo oo
ja paljon olis vastattavaa
jokupuu sanoi :
Kyllä teilä teologeilla olisi vielä paljon oppimista.
joo oo kirjoitti:
joo oo sanoi :
Ei oo vielä tätä virallista vastausta viikunapuuhunkaan löytynyt. Pitäskö laittaa tejolookit jatkokursseille.
Aloittaja kyseli, mitä uudet tutkimukset sanovat viikunapuusta. Sitä on nyt tässä päivän mittaan tutkailtu, mutta näyttää siltä, ettei mitään erityistä uutta tästä asiasta ole löytynyt, vaan ne vanhat hyvät tiedot ovat hyviä edelleenkin.
VT:n puolella on rinnastettuna paitsi viikunapuu ja öljy/oliivipuu myös viiniköynnös näiden rinnalla. UT:n, erityisesti Johanneksen Minä olen-kuvaukset siirtävät viinipuun kuvaamaan erityisesti Jeesusta, vaikka VT:n puolella näkökulma näyttää liittyvän laajemmin Jumalan valitseman kansan tulevaan onnen aikaan, tai sitten sen menettämiseen. Siis jossain määrin näitä eri puita ja köynnöksiä käytetään vaihtelevasti.
Minusta mielenkiintoista on se, että viikunapuu tuottaa kolme satoa vuodessa (anteeksi jos joku asia tulee toistamiseen tässä ketjussa, tässä on tullut niin paljon hyvää tekstiä, että varmaan vähän toistan jo kirjoitettuakin); varhaisviikunat jo huhtikuussa, ennen talven/sadekauden jälkeen puhkeavia uusia lehtiä.
Paremmat viikunat kypsyvät sitten touko-kesäkuussa. Näistä puhuvat mm Jesaja ja Jeremia (Jes. 28: 4, Jer 24: 2). Elo-lokakuussa tulee vielä yksi sato mutta ne eivät ole enää kovin hyviä viikunoita.
Viikunapuu on hyvin laaja vertauskuva. Se voi kuvata myös rauhaa ja turvallisuutta, kun istutaan viikunapuun alla (1 Kun. 4: 25, Miika 4: 4). Israel oli Egyptistä lähtönsä jälkeen, ennen luopumustaan, "niinkuin varhaishedelmät viikunapuussa". Jeremia puhuu näyssään poissiirretyistä juutalaisista hyvinä viikunoina ja Egyptiin paenneet olivat huonoja, varmaan sitten sitä syksyn satoa.
Jeesus vertaa kääntymättömiö ihmisiä hedelmättömään viinipuuhun (Lk. 13, Mt 21) Mutta erityisen mielenkiintoisenahan on pidetty puhetta viikunapuun lehtien puhkeamisesta (Mt 24:32). Silloin tulee siis kesä kun lehdet puhkeavat. Jeesus ei alunperin välttämättä tarkoittanut tällä Israelin itsenäistymistä vaan oman toisen tulonsa läheisyyttä monenlaisten lopunajan merkkien näkymisen myötä. Lopunajan merkithän ne ihmisiä aina suuresti kiinnostavat, joten luonnollisesti Israelin vaiheet ovat yksi asia jonka perusteella niitä merkkejä yritetään arvailla.
Aija-pappiaija
______
Eikö tikkaporukallanne ollut mitään sanottavaa tuohon :
Ja te, oppikaa vertaus viikunapuusta. Niin pian kuin sen verso on tulee esiin ja viikunat ovat kasvaneet, tämän maailman loppu tulee." Ja minä, Pietari, vastasin ja sanoin hänelle: "Tulkitse minulle liittyen tuohon viikunapuuhun, minkä kautta me havaitsemme sen, sillä läpi kaikkien päiviensä viikunapuu lähettää versoja, ja joka vuosi se tuo hedelmäänsä herralleen. Mitä siis tarkoittaa vertaus viikunapuusta. Me emme tiedä."
Ja Herra vastasi ja sanoi minulle: "Ettekö ymmärrä, että tuo viikunapuu on Israelin huone? Aivan kuten mies, joka istutti viikunapuun puutarhaansa, ja se ei tuottanut hedelmää. Ja hän etsi siitä hedelmiä monia vuosia ja kun hän ei löytänyt, hän sanoi puutarhansa hoitajalle: ‘Revi tämä viikunapuu juurineen pois, ettei se tee maatamme hedelmättömäksi.’ Ja puutarhuri sanoi Jumalalle: ‘Anna meidän repiä rikkaruohot ja kaivaa maata sen ympäriltä ja kastella sitä. Jos se ei sittenkään kanna hedelmää, me poistamme heti sen juuret puutarhasta ja istutamme toisen sen paikalle.’ Ettekö ole ymmärtäneet, että tuo viikunapuu on Israelin huone? Todella minä sanon teille, kun sen oksat ovat levittäytyneet viimeisinä päivinä, silloin tulee vääriä kristuksia ja he- kiitti :)
Hyvä vastaus Aija!
- uskissss
Aija-pappi,
Olette kompastuneet pahan kerran viikunateorioihinne ja pihalla Raamatun tulkinnoista pahan kerran. Joten tästä yksityiskohtaisesta vastauksestasi käy ilmi se, ettet ole ymmärtänyt näitä profetallisia tekstejä ollenkaan tai jotenkin kokonaisuus on sinulla hukassa.
Pertsa2012 tässä löysi vastauksen, joka oli täsmällinen. Mutta Vanhan Testamentin kautta tulkiten tämä viikuna-asia on aivan selvä.
Nyt on se tilanne, että viikunapuu tuli lehteen 1948 ja siitä psalmi 90:ssä mainitaan, että "...Seitsemänkymmentä on vuosiemme määrä..", joten 2018 mennessä öljymäellä seisoo Herramme Yahushua. Mutta nyt olisi jo ahdistusten ajan käynnissä ja Israel on hyökkäämässä Iraniin, jolloin Hesekiel 38-39 tapahtumat alkavat rullaamaan. - dikduk
uskissss kirjoitti:
Aija-pappi,
Olette kompastuneet pahan kerran viikunateorioihinne ja pihalla Raamatun tulkinnoista pahan kerran. Joten tästä yksityiskohtaisesta vastauksestasi käy ilmi se, ettet ole ymmärtänyt näitä profetallisia tekstejä ollenkaan tai jotenkin kokonaisuus on sinulla hukassa.
Pertsa2012 tässä löysi vastauksen, joka oli täsmällinen. Mutta Vanhan Testamentin kautta tulkiten tämä viikuna-asia on aivan selvä.
Nyt on se tilanne, että viikunapuu tuli lehteen 1948 ja siitä psalmi 90:ssä mainitaan, että "...Seitsemänkymmentä on vuosiemme määrä..", joten 2018 mennessä öljymäellä seisoo Herramme Yahushua. Mutta nyt olisi jo ahdistusten ajan käynnissä ja Israel on hyökkäämässä Iraniin, jolloin Hesekiel 38-39 tapahtumat alkavat rullaamaan.Miten ihmeessä pääset nykyisen Israelin synnystä johonkin psalmiin joka kuvaa ihmiselämän lyhyyttä ja turhuutta?"Seitsemänkymmentä on vuosiemme määrä, tai kahdeksankymmentä, jos voimamme kestää. Ja kaikki niiden meno on vain turhuutta ja vaivaa, ne kiitävät ohitse, ja me lennämme pois."
- dikduk
Miksi ihmeessä Jeesus, joka ilmoitti palaavansa pian ja jonka sanoma oli hengellinen, olisi puhunut uuden itsenäisen juutalaisvaltion synnystä? Juurihan itsenäisyys oli menetty ja kapina Roomaa vastaan jo kyti , kapina johon hänen opetuslapsensa eivät osallistuneet silloinkaan kun se puhkesi aivoimeksi , ei heitä kiinnostanut poliittinen taistelu. Miksi joku kristinuskon teologiaan kuuluva asia olisi riippuvainen juutalaisesta kansallisliikkeestä ? Minusta tällainen ajattelu on hyvin kummallista .
kiitti :) kirjoitti:
Hyvä vastaus Aija!
kiitti :)
_____
Aijahan puhui vain yleensäkin maanviljelysasioista ja viikunapuun alla istuskelusta.
Sielläpähän sitten istuskelette.
Pappeja viedään kuin PÄSSIÄ narusta uskovaisten toimesta vaikka olette
käyneet kouluja asian eteen noin kolmisen vuotta :-)uskissss kirjoitti:
Aija-pappi,
Nyt on se tilanne, että viikunapuu tuli lehteen 1948 ja siitä psalmi 90:ssä mainitaan, että "...Seitsemänkymmentä on vuosiemme määrä..", joten 2018 mennessä öljymäellä seisoo Herramme Yahushua. Mutta nyt olisi jo ahdistusten ajan käynnissä ja Israel on hyökkäämässä Iraniin, jolloin Hesekiel 38-39 tapahtumat alkavat rullaamaan.uskisss
_______
Aija oli kuulemma Taneli - Papin kanssa vuorossa kun se ketju kolmas
maailmansota deletoitiin ja muistan kun Taneli vielä kirjoitti ketjuun aika
positiivisen kirjoituksen siinä iltapuolella.
Halusi ilmeisesti viestittää ettei hän poistanut sitä ketjua.
Sitten aamulla huomasin tuon poiston.
Aija ei tarvitse armoa missään asiassa ,silloin kun kirjoittaa väärää sanaa.Etkö oppinut Aija pappisseminaarissa muuta kuin sensuroimaan
uskovien tekstejä??
Viikunapuuselityksesi on aika naurettava :-)
- Logoksen mukana
Jeesus puhui ajanmerkeistä. Viikunapuu on Israelin valtion vertauskuva. Se syntyi 1948, silloin se oli tuore ja alkoi lehtiä. Nykyään se on jo melko mukavannäköinen puu. Samalla se on merkki Jeesuksen paluun lähestymisestä.
Se sukupolvi,joka syntyi puun lehteenpuhkeamisen vuonna, täyttää tänä vuonna 64 vuotta. Ihminen voi elää yli 100-vuotiaaksi. Jeesus sanoi tulevansa takaisin, ennen kuin se sukupolvi olisi kokonaisuudessaan kuollut.
Muita ajan merkkejä ovat sanomalehdet tupaten täynnä!- logoksen mukana myös
Sukupolven iäksi on tätä kohtaa varten määritelty 70 vuotta. Noin seitsemän vuotta ennen Yahushuan, eli Jeesuksen Krituksen näkyvää tuloa hän tempaa morsiusseurakuntansa ylös Karitsan hääjuhlaan ja ahdistusten aikojen piinat alkava heti pahentua.
- ??
" Ihminen voi elää yli 100-vuotiaaksi ". voi elää, mutta Raamattu käyttää tuota 70-80v. Keski-ikänä uudentestamentin aikaan.
- dikduk
?? kirjoitti:
" Ihminen voi elää yli 100-vuotiaaksi ". voi elää, mutta Raamattu käyttää tuota 70-80v. Keski-ikänä uudentestamentin aikaan.
Ihmiset elivät paljon lyhyemmän ajan tuolloin, keskimääräinen elinajan odote antiikin aikaan oli noin 30 vuotta ja isä ja poika eivät tietenkään kuulu samaan sukupolveen http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_osio=&p_teos=dlk&p_artikkeli=dlk01025
Mihin kristityt temmataan, avaruutta kiertämään ? - Logoksen mukana
dikduk kirjoitti:
Ihmiset elivät paljon lyhyemmän ajan tuolloin, keskimääräinen elinajan odote antiikin aikaan oli noin 30 vuotta ja isä ja poika eivät tietenkään kuulu samaan sukupolveen http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_osio=&p_teos=dlk&p_artikkeli=dlk01025
Mihin kristityt temmataan, avaruutta kiertämään ?Raamatussa Jumala aivan selvästi sanoo ihmisen iäksi noin 80 vuotta. Jos he aikoinaan kuolivat nuorina oli siihen syynsä, esim. tietämättömyys ruuan laadusta tai määrästä. Köyhillä ei ollut tarpeeksi, roomalaiset kävivät välillä oksentamassa, että voisivat mässäilyään jatkaa. Kumpikin yhtä kuolettavaa.
Nykyihminen voi elää yli 100 vuotta.Tulevaisuuden elinsiirrot lupaavat vielä pidempää ikää, ehkä, ehkä Herra tulee ennen!
Luuletko sinä, ettei Jumala ole tietoinen ihmisen elintapojen muuttumisesta?
Me menemme kotiin =Taivasten Valtakuntaan!
Kukas se muuten sitä avaruutta kiertääkään? Siitä kiertäjästä minä en halua tietää mitään. - Logoksen mukana
?? kirjoitti:
Keski -ikä se varmaan onkin. Jotkut kuolevät hyvinkin nuorina, jotkut yli 100 vuotiaina. Enkä minä ole muuta väittänytkään!
- ??
dikduk kirjoitti:
Mihin kristityt temmataan, avaruutta kiertämään ?Ensimmäinen Mooseksen kirja
7 Abraham eli kaikkiaan sataseitsemänkymmentäviisi vuotta.
5. Aabraham oli sadan vuoden vanha, kun hänen poikansa Iisak syntyi hänelle.
1. Ja Saara eli sadan kahdenkymmenen seitsemän vuoden vanhaksi; niin
vanhaksi eli Saara.
1Moos
3. Silloin Herra sanoi: "Minun Henkeni ei ole vallitseva ihmisessä iankaikkisesti, koska hän on liha. Niin olkoon hänen aikansa sata kaksikymmentä vuotta."
26. Kun Terah oli seitsemänkymmenen vuoden vanha, syntyivät hänelle Abram, Naahor ja Haaran.
32. Ja Terahin ikä oli kaksisataa viisi vuotta; sitten Terah kuoli Harranissa.
" Mihin kristityt temmataan, avaruutta kiertämään ? "
Hääjuhliin taivaaseen ja sinunkin silmäsi saavat hänet nähdä, toisin vasta tämän jälkeen jos et ota Jeesusta elämäsi herraksi. Sinuna kyllä ottaisin, sillä ahdistuksen ajat ovat hirveät..
Jesaja 52
10. Herra paljastaa pyhän käsivartensa kaikkien kansojen nähden, ja kaikki maan ääret saavat nähdä meidän Jumalamme autuuden.
11. Pois, pois! Lähtekää sieltä, älkää koskeko saastaiseen; lähtekää sen keskeltä, puhdistautukaa, te Herran aseenkantajat.
12. Sillä ei teidän tarvitse kiiruusti lähteä, ei paeten kulkea; sillä Herra käy teidän edellänne, Israelin Jumala seuraa suojananne.
13. Katso, minun palvelijani menestyy, hän on nouseva, kohoava ja sangen korkea oleva.
14. Niinkuin monet kauhistuivat häntä - sillä niin runneltu, ei enää ihmisenkaltainen, oli hänen muotonsa, hänen hahmonsa ei ollut ihmislasten hahmo.
15. niin hän on saattava ihmetyksiin monet kansat, hänen tähtensä kuninkaat sulkevat suunsa. Sillä mitä heille ei ikinä ole kerrottu, sen he saavat nähdä, mitä he eivät ole kuulleet, sen he saavat havaita.
Johanneksen ilmestys 1
Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. - dikduk
?? kirjoitti:
Ensimmäinen Mooseksen kirja
7 Abraham eli kaikkiaan sataseitsemänkymmentäviisi vuotta.
5. Aabraham oli sadan vuoden vanha, kun hänen poikansa Iisak syntyi hänelle.
1. Ja Saara eli sadan kahdenkymmenen seitsemän vuoden vanhaksi; niin
vanhaksi eli Saara.
1Moos
3. Silloin Herra sanoi: "Minun Henkeni ei ole vallitseva ihmisessä iankaikkisesti, koska hän on liha. Niin olkoon hänen aikansa sata kaksikymmentä vuotta."
26. Kun Terah oli seitsemänkymmenen vuoden vanha, syntyivät hänelle Abram, Naahor ja Haaran.
32. Ja Terahin ikä oli kaksisataa viisi vuotta; sitten Terah kuoli Harranissa.
" Mihin kristityt temmataan, avaruutta kiertämään ? "
Hääjuhliin taivaaseen ja sinunkin silmäsi saavat hänet nähdä, toisin vasta tämän jälkeen jos et ota Jeesusta elämäsi herraksi. Sinuna kyllä ottaisin, sillä ahdistuksen ajat ovat hirveät..
Jesaja 52
10. Herra paljastaa pyhän käsivartensa kaikkien kansojen nähden, ja kaikki maan ääret saavat nähdä meidän Jumalamme autuuden.
11. Pois, pois! Lähtekää sieltä, älkää koskeko saastaiseen; lähtekää sen keskeltä, puhdistautukaa, te Herran aseenkantajat.
12. Sillä ei teidän tarvitse kiiruusti lähteä, ei paeten kulkea; sillä Herra käy teidän edellänne, Israelin Jumala seuraa suojananne.
13. Katso, minun palvelijani menestyy, hän on nouseva, kohoava ja sangen korkea oleva.
14. Niinkuin monet kauhistuivat häntä - sillä niin runneltu, ei enää ihmisenkaltainen, oli hänen muotonsa, hänen hahmonsa ei ollut ihmislasten hahmo.
15. niin hän on saattava ihmetyksiin monet kansat, hänen tähtensä kuninkaat sulkevat suunsa. Sillä mitä heille ei ikinä ole kerrottu, sen he saavat nähdä, mitä he eivät ole kuulleet, sen he saavat havaita.
Johanneksen ilmestys 1
Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa.Jokainen ymmärtää että ihmiset eivät koskaan ole eläneet satoja vuosia, nämä luvut kuuluvat tarinoihin .
Ajatus jumalasta joka viettää häitä kannattajiensa kanssa avaruudessa jonne on heidät temmannut, on niin merkillinen, että sulhasen sukua, jos sellainen edustus tarvitaan, saa kyllä edustaa joku muu kuin minä .Muuta väestöä sulho siis kaiken lisäksi kiusaa?
.es 52 kertoo lähdöstä Babyloniasta "11 Pois, pois, lähtekää Babylonista! Saastaiseen älkää koskeko, lähtekää pois sieltä, pitäkää itsenne puhtaina, te Herran pyhien astioiden kantajat " Temppeliastiat ovat mukana ja rituaalinen puhtaus- ja epäpuhtaussäännöstö voimassa, Jesaja ei älynnyt että Moseksen laki "täytetään". - ed.
dikduk kirjoitti:
Jokainen ymmärtää että ihmiset eivät koskaan ole eläneet satoja vuosia, nämä luvut kuuluvat tarinoihin .
Ajatus jumalasta joka viettää häitä kannattajiensa kanssa avaruudessa jonne on heidät temmannut, on niin merkillinen, että sulhasen sukua, jos sellainen edustus tarvitaan, saa kyllä edustaa joku muu kuin minä .Muuta väestöä sulho siis kaiken lisäksi kiusaa?
.es 52 kertoo lähdöstä Babyloniasta "11 Pois, pois, lähtekää Babylonista! Saastaiseen älkää koskeko, lähtekää pois sieltä, pitäkää itsenne puhtaina, te Herran pyhien astioiden kantajat " Temppeliastiat ovat mukana ja rituaalinen puhtaus- ja epäpuhtaussäännöstö voimassa, Jesaja ei älynnyt että Moseksen laki "täytetään"." Jokainen ymmärtää että ihmiset eivät koskaan ole eläneet satoja vuosia, nämä luvut kuuluvat tarinoihin ."
Mutta kun ei ymmärrä. Eivätkä ne kuulu tarinoihin se sinun juutalaisena pitäisi tietää.
Ja miksi ensimmäiset ihmiset eivät olisi voineet elää pidempääkin ? He olivat uusinta sukupolvea, tämän päivän sukupolvilla on jo pitkä jatkumo takanaan..
Paljon sukuvikoja..
" jos sellainen edustus tarvitaan, saa kyllä edustaa joku muu kuin minä "
Eli haluat jäädä vaivan aikaan ? Säälin sinua, minä en täällä halua olla silloin, kun antikristus hallitsee.
Johanneksen ilmestys 1
Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. - dikduk
ed. kirjoitti:
" Jokainen ymmärtää että ihmiset eivät koskaan ole eläneet satoja vuosia, nämä luvut kuuluvat tarinoihin ."
Mutta kun ei ymmärrä. Eivätkä ne kuulu tarinoihin se sinun juutalaisena pitäisi tietää.
Ja miksi ensimmäiset ihmiset eivät olisi voineet elää pidempääkin ? He olivat uusinta sukupolvea, tämän päivän sukupolvilla on jo pitkä jatkumo takanaan..
Paljon sukuvikoja..
" jos sellainen edustus tarvitaan, saa kyllä edustaa joku muu kuin minä "
Eli haluat jäädä vaivan aikaan ? Säälin sinua, minä en täällä halua olla silloin, kun antikristus hallitsee.
Johanneksen ilmestys 1
Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa.Muinoin ei tiedetty mistä pilvet muodostuvat , joten luultiin että joku voi tulla pilvissä, pilvi vie ja pilvi tuo .
Ihmisten vaikerointi vaikuttaa olevan kristinuskon kestoaihe:joko uskotte tarinamme tai teidän käy hullusti, te joudutte kärsimään ,te kärvennytte helvetissä , teillä on kerta kaikkiaan kamalaa maan päällä kun olemme pilvissä viettämässä joitakin häitä .
- dikduk
"Viikunapuu on Israelin valtion vertauskuva. " Ei ole .
Muinaisessa Israelissa viikunapuuhun voitiin verrata monia asioita, mutta ei se ollut valtion symboli eikä tarkoittanut kansaa .Jos se olisi ollut sitä ja luettavissa Raamatusta, kristinusko ja kristityt eivät olisi yrittäneet tuhota juutalaisia, vaan auttaa näitä elämään ja perustamaan oman valtion. Kristityt ja kirkot toimivat päinvastoin, eivät siksi että eivät olisi ymmärtäneet Uutta testamenttia tai oman uskontonsa teologiaa, vaan koska ymmärsivät .Juutalaiset olivat evankeliumin vihollisia joiden kaikki pyrkimykset , myös kansalliset, olisivat turhia jo yksin heidän teologisen "syyllisyytensä " vuoksi.
Jeesuksella on hyvin vähän aikaa ilmaantua takaisin jos sionismi on se joka häntä aikatauluttaa. Jeesus ei tiennyt Israelin tasavallasta mitään, eivät liioin VT:n pofofeetat jotka luulivat että paluu Babyloniasta jää lopulliseksi.Kukaan heistä ei nähnyt toisen temppelin hävitystäkään eikä diasporan kasvua valtatekijäksi jo hyvin pian sen jälkeen kun Kyyros oli sallinut pakkosiirrettyjen kansojen paluun maihinsa.- dgfagfafads
DikDuk ei tunne Raamattua.
- ??
" Jeesus ei tiennyt Israelin tasavallasta mitään"
Kyllä hän tiesi. Eli sinä olet juutalainen syntyperältäsi..kö? - dikduk
?? kirjoitti:
Kyllä hän tiesi. Eli sinä olet juutalainen syntyperältäsi..kö?Ei Jeesus tiennyt, enkä minä ole keskustelun aiheena.
- Logoksen mukana
Kyllä vain viikunapuu Jeesuksen puhuessa takaisintulostaan tarkoittaa nimenomaan Israelia valtiona. Jumalako muka ei tietäisi ,milloin hän lupauksensa kansalleen täyttäisi.
Ei ole mitään merkitystä sillä, kuka tiesi tai tietää ja kuinka paljon, Jumala tietää tarkalleen kaiken.
Jos juutalaisen valtion perustaminen olisi ollut juutalaisten tai minkä muun kansan tahdon varassa, olisi sitä tuskin missään ,kaikkein vähiten juuri siellä, missä se nyt on. Kai sinä sen itsekin ymmärrät. Jokapuolella ylivoimaisesti isompia vihamielisiä kansoja kaikki muut vihaajat kauempana!
Juutalaiset saavat olla UT:stä ihan mitä mieltä tahtovat, Jumalan lupaus on jo toteutunut,heidät on palautettu, pysyvästi.
Viikunapuun oksa ei ole ainoastaan tuore ja lehteen puhkeamassa, vaan se on 64-vuotias eläkeläinen, vetreä, vihreä ja hyvin elinvoimainen!
Ovatko muut ajanmerkit toteutumassa sinun mielestäsi, vai "korjaako sattuma satoa?
Raamattu ei ole vain historiaa, se on nykypäivää, oikeastaan aikaansa edellä, siis olemme jo huomisessa!
paljon, Jumala tietää. - Logoksen mukana
Sellaista sanaa kuin sionismi ei ole Jumalan sanavarastossa, se on ihmisen sanoja., joten se ei aikatauluta Jeesusta. Häntä aikatauluttaa Isä.
Jeesuksen syntymään Beetlehemissä ei myöskään aikatauluttanut Augustus, vaan profetia, jonka mukaan Messiaan piti syntyä juuri siellä. Kaikki tyyni pelinappuloita Jumalan pelilaudalla.
Ei ole mitään merkitystä sillä, kuinka paljon tai vähän sinä,minä tai joku muu katsoo Jeesuksella aikaa olevan, sillä aika ja kaikki muukin ovat kaikkivaltiaan kädessä.
Minä näen joka tapauksessa ajan merkit, enkä siitä huolimatta ole mikään hurmahenki!
Mistä sinä sitäpaitsi tiedät, mitä Jeesus tiesi? Ainoa, mitä hän ei sanonut tietävänsä oli hänen takaisintulonsa tarkka ajankohta.
Israelin valtion syntymisen ajankohdan hän ,ainakin minun mielestäni, tiesi! ?? kirjoitti:
Kyllä hän tiesi. Eli sinä olet juutalainen syntyperältäsi..kö?dikduk on juutalainen
- dikduk
Mitä kohtaa en tunne? Sinulla on nyt tilaisuus valistaa.
dikduk
_____
Mitä tuo tarkoittaa??
Matteuksen evankeliumi:
21:44 Ja joka tähän kiveen kaatuu, se ruhjoutuu, mutta jonka päälle se kaatuu, sen se murskaa.- dikduk
pertsa2012 kirjoitti:
dikduk
_____
Mitä tuo tarkoittaa??
Matteuksen evankeliumi:
21:44 Ja joka tähän kiveen kaatuu, se ruhjoutuu, mutta jonka päälle se kaatuu, sen se murskaa.En tiedä muuta kuin että Israelin valtioon se ei viittaa.
Onko maailmansotaketju poistettu , vastasin sinulle, mutta ketjua ei enää löydy. dikduk kirjoitti:
En tiedä muuta kuin että Israelin valtioon se ei viittaa.
Onko maailmansotaketju poistettu , vastasin sinulle, mutta ketjua ei enää löydy.dikduk sanoi :
Onko maailmansotaketju poistettu , vastasin sinulle, mutta ketjua ei enää löydy.
Onko maailmansotaketju poistettu , vastasin sinulle, mutta ketjua ei enää löydy.dikduk sanoi :
En tiedä muuta kuin että Israelin valtioon se ei viittaa.
21:44 Ja joka tähän kiveen kaatuu, se ruhjoutuu, mutta jonka päälle se kaatuu, sen se murskaa.
.- dikduk
pertsa2012 kirjoitti:
dikduk sanoi :
Onko maailmansotaketju poistettu , vastasin sinulle, mutta ketjua ei enää löydy.
sen sinne uudestaan.verkkomedia jota lainaat ei ole luotettava, sillä on agenda johon kuuluu mm antisemitismin levitys ja satuilu uudesta maailmanjärjestyksestä, ei siis siitä josta täysjärkiset puhuvat, eli Kiina, Intia ja Brasilia maailmantalouden vetureiksi etc vaan päätön illuminaattisatuilu.
12000 jenkkisotilasta ei myöskään noussut maihin Libyaan 4 päivää sitten, kuten verkkomedia ilmoitti, muita sen uutisia en tarkistanut , lyhyt vierailu suvustolla riitti.
Laitoin vastauksessani linkin verkkomedian rasistiseen kirjoitukseen: juutalaiset kaiken pahan syy maailmassa -mikä tuntuu olevan koko linkin perusajatus,ehkä poisto johtui linkin sisällöstä .Linkki oli, jotta lukijat näkisivät "tietolähteen" luonteen .
Jos haluaa seurata mitä lähi-idässä tai muualla todella tapahtuu verkkomedia on huonoin mahdollinen lähde, salaliittohöpinät tai rasismi eivät kerro muusta kuin ihmispsyyken pimeästä puolesta.
On monta tapaa sulostaa Raamattua.
Eräs niistä on tässä viestiketjussa mm. esille tuleva allegorinen selitystapa, joka on aina herättänyt eniten kiistoja ja epävarmuutta. Allegorinen selitystapa ikään kuin tekee yhtäläisyysmerkkejä ("tarkoittaa, merkitsee") selostettavan sanan ja jonkun selostajan itsensä usein mielivaltaisesti valitseman asian tai kohteen väliin. Itse Raamatussa allegorista selitystapaa käytetään runsaasti, esim. apostoli Paavali sanoo Gal. 4:25 "Hagar tarkoittaa Arabiassa olevaa Siinainvuorta, ja sitä vastaa nykyinen Jerusalem, joka lapsineen elää orjuudessa."
Kun täällä puhutaan "viikunapuusta", joka muka tänä päivänä tarkoittaa sitä tai tätä, käytetään allegorista selostustapa, joka uskonnollisissa dialogeissa ja teologisissa tai eksegeettisissä riita-asetelmissa on yleensä kaikkien osapuolten hylkäämä metodi, koska se ei tuota mitään.
Jos allegorisesti totean esim. viikunan muka merkitsevän lehteä, jolla alkuihmiset paratiisissa peittivät alastomuutensa puhuttelussa astuessaan Herran eteen (1. Moos. 3:10), voidaan vain joko myöntyä tai vastustaa ja esittää jotain ihan muuta yhtä mielivaltaista. Ollaan siis kaikki yhtä aika ihan oikeassa ja aivan väärässä: who cares? Tulos on aina subjektiivinen, höpöttelyn arvoinen eikä kestää kiistassa.
Viikunapuusta on aika seikkaperäisesti kirjoittanut Helsingin yliopiston itämaiden kirjallisuuden professori Aapeli Saarisalo mielestäni yhä edelleen aivan loistavassa teoksessa Raamatun sanakirja, (Porvoo/Helsinki: WSOY 1936, p. 1290-1293).
Yritin skannata tekstin tähän, mutta en saanut rakkinetta käyntiin, kun poika asensi uuden Windows-version. En viitsi naputtaa. Ketä kiinnostaa, käy kirjastossa katsomassa.
rovasti Taneli-pappi- Logoksen mukana
Mitä sinä höpötät?
Raamatussa ei ole mitään mielivaltaista, sinun kirjoitelmassasi on!
Raamattu puhuu aika paljon paimenistä. hyvästä , pahoista, jopa hulluista! - Jeesus käski
Jeesus kuitenkin sanoo sen olevan merkki jostain ja kehoittaa seuraamaan sitä. Ei se nyt voi aivan yhdentekevää olla.
Jeesus käski kirjoitti:
Jeesus kuitenkin sanoo sen olevan merkki jostain ja kehoittaa seuraamaan sitä. Ei se nyt voi aivan yhdentekevää olla.
Jeesus käski sanoi :
24.1.2012 15:44
ja
uskissss
24.1.2012 20:58Taneli
________
Koitas saada aikaiseksi jotakin kouriintuntuvaa.
Tuossa on viikunapuun selitys.
Viikunapuu on Israelin huone.Se on monille uskoville selvä asia,mutta Pietarin Ilmestys kertoo sen myös.
Jeesus kirosi aikoinaan viikunapuun ja se kuivettui kuten sitten Israelin huoneelle jatkossa tapahtuikin.Pietari kertoo myös sen ,että Israel tulee ottamaan antikristuksen avosylin vastaan.
Jeesus itse ennusti tuon asian :
Johanneksen evankeliumi:
5:43 Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan.
Tuossa jakeessa toteutuu Israelin täydellinen nöyryyttäminen ,koska he
hylkäsivät Messiaansa.
Ylistetty olkoon Herra.
Pietarin Ilmestys oli alkuseurakunnilla samassa asemassa kuin Johanneksenkin ilmestys
_______
Ote yläpuolisesta :
Ja Herra vastasi ja sanoi minulle: "Ettekö ymmärrä, että tuo viikunapuu on Israelin huone? Aivan kuten mies, joka istutti viikunapuun puutarhaansa, ja se ei tuottanut hedelmää. Ja hän etsi siitä hedelmiä monia vuosia ja kun hän ei löytänyt, hän sanoi puutarhansa hoitajalle: ‘Revi tämä viikunapuu juurineen pois, ettei se tee maatamme hedelmättömäksi.’ Ja puutarhuri sanoi Jumalalle: ‘Anna meidän repiä rikkaruohot ja kaivaa maata sen ympäriltä ja kastella sitä. Jos se ei sittenkään kanna hedelmää, me poistamme heti sen juuret puutarhasta ja istutamme toisen sen paikalle.’ Ettekö ole ymmärtäneet, että tuo viikunapuu on Israelin huone? Todella minä sanon teille, kun sen oksat ovat levittäytyneet viimeisinä päivinä, silloin tulee vääriä kristuksia ja he- ??
" selostettavan sanan ja jonkun selostajan itsensä usein mielivaltaisesti valitseman asian tai kohteen väliin." höpöttelyn arvoinen eikä kestää kiistassa.
Taidat puhua itsestäsi..?
Vaikka ensimmäiset ihmiset suojasivatkin itseään viikunan lehdillä,on se silti Israelin valtion symboli.
"Ketä kiinnostaa, käy kirjastossa katsomassa."
Niin ja jos oikea Raamatun opetus kiinostaa, mene vapaisiin suuntiin, siellä nuo asiat on tiedetty ilman teologista koulutustakin jo ajat sitten, heille kun
JUMALA PUHUU SANANSA KAUTTA , toisin kuin näille harhaajohtajille !
Tosin yksi järkevä ajatus tuossa jutussasi oli ja se on: Professori Aapeli Saarisalo. Hänen kirjojaan kannattaa lukea, hän oli uskova mies ja hän rakasti Juutalaisia Jumalan omaisuuskansaa!
- dikduk
messiasta ei hylätä eikä tunnusteta, messias tekee tehtävänsä eikä tätä henkilöä valita kiroamaan omaa kansaansatai ahkeman itseleln suosiota Israelin huone ei kuivettunut missään historiansa vaiheessa , jos edelleen intät että kyseessä on valtio, ei Jeesuksen aikaan enää ollut juutalaista valtiota, Roomahan hallitsi Juudeassa, ja hasmonivaltio oli menettänyt itsenäisyyyden pari sukupolvea ennen Jeesuksen syntymää.
Juutalaisen väestön pääsosa asui joJeesuksen aikaan diasporassa ja voi hyvin, vasta muutaman sadan vuoden kuluttua sen olot muuttuivat huonompaan:kristinuskosta tuli valtauskonto ja se alkoi sortaa juutalaisia, ensin lainsädännön keinoin, sittemmin myös fyysisen vainoamisen .
Silti juutalaisten lukumäärä kasvoi, kun kristityt lännessä vainosivat juutalaiset muuttivat itään ja islamin maihin, näin juutalaisia keskuksia oli aina jossain.Tällä hetkelllä juutalaisten vaikutus läntisen kulttuurin tieteeseen ja taiteeseen on valtava, juutalainen diaspora voi hyvin ja juutalaiset voivat valita asuvatko edelleen diasporassa, vai omassa valtiossa.
Israelin huone ei ole kuivettunut siitäkään huolimatta vaikka juuri kirkot ja kristityt vuosisatojen ajan tekivät kaikkensa koko huoneen hävittämiseksi .- ??
" messiasta ei hylätä eikä tunnusteta".. dik duk, sinulla on laput silmillä...
"kun kristityt lännessä vainosivat juutalaiset muuttivat itään ja islamin maihin, näin juutalaisia keskuksia oli aina jossain."
Niin oli, Jumala hajoitti heidät kaikkien kansojen sekaan, mutta nyt elämme tätä aikaa..
Jesajan kirja 43 luku
Herra kokoaa kansansa
1 Ja nyt -- näin sanoo Herra,
joka sinut loi, Jaakob,
joka sinut muovasi, Israel:
-- Älä pelkää. Minä olen lunastanut sinut.
Minä olen sinut nimeltä kutsunut,
sinä olet minun.
4 Koska olet arvokas minun silmissäni,
koska olet kallis ja rakas,
minä luovutan kansanheimoja sinun sijastasi,
kansakuntia sinun henkesi hinnaksi.
5 Älä pelkää, minä olen sinun kanssasi.
Idästä minä tuon sinun sukusi,
lännestä kokoan sinut..
6 minä sanon pohjoiselle:
"Anna tänne!"
ja etelälle: "Päästä irti!" Tuokaa kaukaa minun poikani takaisin,
maan ääriltä tyttäreni,
7 tuokaa jokainen, joka on kutsuttu minun nimiini, jonka olen kunniakseni luonut, muovannut ja valmiiksi tehnyt.
Jesaja 35
Kukkiva autiomaa ja pyhä tie
1 Aavikko iloitsee, autiomaa iloitsee,
aro riemuitsee, se puhkeaa kukkaan!
Kuin lilja kukkikoon maa,
2 se riemuitkoon, huutakoon ääneen! Sen osaksi tulee Libanonin kunnia, Karmelin ja Saaronin ihanuus.
Kaikki saavat katsella Herran kunniaa, meidän Jumalamme ihanuutta.
3 Voimistakaa uupuneet kädet,
vahvistakaa horjuvat polvet,
4 sanokaa niille, jotka sydämessään hätäilevät: "Olkaa lujat, älkää pelätkö.
Tässä on teidän Jumalanne! Kosto lähestyy, tilinteon hetki. Jumala itse tulee ja
pelastaa teidät."
5 Silloin aukenevat sokeiden silmät
ja kuurojen korvat avautuvat,
6 rampa hyppii silloin kuin kauris,
mykän kieli laulaa riemuaan.
Lähteitä puhkeaa autiomaahan,
vuolaina virtaavat purot arolla.
7 Hehkuva hiekka muuttuu lammikoiksi, janoinen maa pulppuaviksi lähteiksi. Siellä, missä hyeenat lepäilivät, kasvaa silloin rantakaislaa ja papyrusta.
8 Ja sinne syntyy tie, valtatie,
sitä kutsutaan Pyhäksi tieksi.
Epäpyhä ei saa sille astua:
Herran tien kulkijoille se kuuluu, heille yksin.
Siellä ei tyhmäkään eksy.
9 Leijona ei nouse sille tielle,
ei yksikään raateleva peto,
ei yksikään.
Vain vapaiksi lunastetut sitä vaeltavat.
10 Herran vapaiksi ostamat palaavat ja saapuvat riemuiten Siioniin.
He kantavat päänsä päällä ikuista iloa. Ilo ja riemu astuvat portista, huoli ja
huokaus pakenevat kauas.
" Kosto lähestyy, tilinteon hetki " = On se hetki kun kansat tuomitaan !
Jesaja 42
Tässä Jesaja puhuu Jeesuksesta !
Katso, minun palvelijani
1 Katso: minun palvelijani, jolle minä annan
voiman,
minun valittuni, johon olen mieltynyt.
Henkeni olen laskenut hänen ylleen,
hän tuo oikeuden kansojen keskuuteen.
2 Ei hän huuda eikä melua,
ei kuulu hänen äänensä kaduilla.
3 Murtunutta ruokoa hän ei muserra,
lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta.
Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.
4 Eikä hän murru, ei himmene hänen liekkinsä, vaan hän saattaa kaikkialla
oikeuden voimaan. Hänen opetustaan ikävöivät kaukaiset rannat.
5 Näin sanoo Jumala, Herra,
hän, joka loi taivaan ja levitti sen auki,
joka muovasi maan ja kaiken mitä siitä versoo
ja antoi sen päällä kulkeville elämän hengen:
6 -- Vanhurskaan suunnitelmani mukaan
minä, Herra, olen kutsunut sinut.
Minä tartun sinun käteesi ja suojelen sinua.
Sinut minä asetan toteuttamaan sen liiton,
jonka olen tehnyt tämän kansan kanssa
kaikkien kansojen valoksi,
7 avaamaan sokeat silmät,
päästämään kahlitut vankeudesta,
tyrmästä ne, jotka sen pimennossa istuvat.
8 Minä olen Herra, Jahve on minun nimeni.
Kunniani kirkkautta minä en kenellekään luovuta,
en minulle kuuluvaa ylistystä jumalankuville.
9 Näettekö: minkä olen ilmoittanut, se on tapahtunut, ja nyt minä ilmoitan uutta. Ennen kuin se taimelle ehtii, minä kerron sen teille. - dikduk
?? kirjoitti:
" messiasta ei hylätä eikä tunnusteta".. dik duk, sinulla on laput silmillä...
"kun kristityt lännessä vainosivat juutalaiset muuttivat itään ja islamin maihin, näin juutalaisia keskuksia oli aina jossain."
Niin oli, Jumala hajoitti heidät kaikkien kansojen sekaan, mutta nyt elämme tätä aikaa..
Jesajan kirja 43 luku
Herra kokoaa kansansa
1 Ja nyt -- näin sanoo Herra,
joka sinut loi, Jaakob,
joka sinut muovasi, Israel:
-- Älä pelkää. Minä olen lunastanut sinut.
Minä olen sinut nimeltä kutsunut,
sinä olet minun.
4 Koska olet arvokas minun silmissäni,
koska olet kallis ja rakas,
minä luovutan kansanheimoja sinun sijastasi,
kansakuntia sinun henkesi hinnaksi.
5 Älä pelkää, minä olen sinun kanssasi.
Idästä minä tuon sinun sukusi,
lännestä kokoan sinut..
6 minä sanon pohjoiselle:
"Anna tänne!"
ja etelälle: "Päästä irti!" Tuokaa kaukaa minun poikani takaisin,
maan ääriltä tyttäreni,
7 tuokaa jokainen, joka on kutsuttu minun nimiini, jonka olen kunniakseni luonut, muovannut ja valmiiksi tehnyt.
Jesaja 35
Kukkiva autiomaa ja pyhä tie
1 Aavikko iloitsee, autiomaa iloitsee,
aro riemuitsee, se puhkeaa kukkaan!
Kuin lilja kukkikoon maa,
2 se riemuitkoon, huutakoon ääneen! Sen osaksi tulee Libanonin kunnia, Karmelin ja Saaronin ihanuus.
Kaikki saavat katsella Herran kunniaa, meidän Jumalamme ihanuutta.
3 Voimistakaa uupuneet kädet,
vahvistakaa horjuvat polvet,
4 sanokaa niille, jotka sydämessään hätäilevät: "Olkaa lujat, älkää pelätkö.
Tässä on teidän Jumalanne! Kosto lähestyy, tilinteon hetki. Jumala itse tulee ja
pelastaa teidät."
5 Silloin aukenevat sokeiden silmät
ja kuurojen korvat avautuvat,
6 rampa hyppii silloin kuin kauris,
mykän kieli laulaa riemuaan.
Lähteitä puhkeaa autiomaahan,
vuolaina virtaavat purot arolla.
7 Hehkuva hiekka muuttuu lammikoiksi, janoinen maa pulppuaviksi lähteiksi. Siellä, missä hyeenat lepäilivät, kasvaa silloin rantakaislaa ja papyrusta.
8 Ja sinne syntyy tie, valtatie,
sitä kutsutaan Pyhäksi tieksi.
Epäpyhä ei saa sille astua:
Herran tien kulkijoille se kuuluu, heille yksin.
Siellä ei tyhmäkään eksy.
9 Leijona ei nouse sille tielle,
ei yksikään raateleva peto,
ei yksikään.
Vain vapaiksi lunastetut sitä vaeltavat.
10 Herran vapaiksi ostamat palaavat ja saapuvat riemuiten Siioniin.
He kantavat päänsä päällä ikuista iloa. Ilo ja riemu astuvat portista, huoli ja
huokaus pakenevat kauas.
" Kosto lähestyy, tilinteon hetki " = On se hetki kun kansat tuomitaan !
Jesaja 42
Tässä Jesaja puhuu Jeesuksesta !
Katso, minun palvelijani
1 Katso: minun palvelijani, jolle minä annan
voiman,
minun valittuni, johon olen mieltynyt.
Henkeni olen laskenut hänen ylleen,
hän tuo oikeuden kansojen keskuuteen.
2 Ei hän huuda eikä melua,
ei kuulu hänen äänensä kaduilla.
3 Murtunutta ruokoa hän ei muserra,
lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta.
Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.
4 Eikä hän murru, ei himmene hänen liekkinsä, vaan hän saattaa kaikkialla
oikeuden voimaan. Hänen opetustaan ikävöivät kaukaiset rannat.
5 Näin sanoo Jumala, Herra,
hän, joka loi taivaan ja levitti sen auki,
joka muovasi maan ja kaiken mitä siitä versoo
ja antoi sen päällä kulkeville elämän hengen:
6 -- Vanhurskaan suunnitelmani mukaan
minä, Herra, olen kutsunut sinut.
Minä tartun sinun käteesi ja suojelen sinua.
Sinut minä asetan toteuttamaan sen liiton,
jonka olen tehnyt tämän kansan kanssa
kaikkien kansojen valoksi,
7 avaamaan sokeat silmät,
päästämään kahlitut vankeudesta,
tyrmästä ne, jotka sen pimennossa istuvat.
8 Minä olen Herra, Jahve on minun nimeni.
Kunniani kirkkautta minä en kenellekään luovuta,
en minulle kuuluvaa ylistystä jumalankuville.
9 Näettekö: minkä olen ilmoittanut, se on tapahtunut, ja nyt minä ilmoitan uutta. Ennen kuin se taimelle ehtii, minä kerron sen teille.Ei hajoittanut,diaspora on ollut vapaaehtoinen alusta asti ja on sitä yhä Diasporahan on koitunut juutalaisuuden pelastukseksi, kaikki ne lähi-idän pikkukansat joilla ei ollut muuta kuin oma maa elämän pohjana tuhoutuivat kun heidän maansa valloitettiin. Juutalaisuus ja juutalaiset siet eivät olleet vaarassa edes kun Romaaa vastaan suunnatut kapinat Palestiinassa epäonnistuivat , kaksi kolmesta juutalaisesta asui jo diasporassa joka oli alkanut ja joka eli vapaaehtoisuuden perusteella.
Jes 43Tie meren ja aavikon halki
"14 Näin sanoo Herra, teidän lunastajanne, Israelin Pyhä: -- Minkä teen Babylonille, teen teidän tähtenne. Minä murran kaikki sen portit, ja valitukseksi muuttuvat kaldealaisten ilohuudot. "
Edelleen on kyse yhdestä ja samasta, paluusta Babyloniasta . Irrota ja liimaa selitykset ovat arvottomia.
Jes 35 oli tie jonka Kyyros oli varmistanut ei tarvinnut pelätä eikä kiertää. Jes 52:11 jota edellä jo käsiteltiin hoputtaa ihmisiä lähtemään babyloniasta , mehän tiedämme että lopulta vain osa palasi, muut halusivat jäädä maahan johon jo olivat ehtineet kotiutua , mutta ne jotka lähtivät takaisin, muuttivat Israelin uskonnon perusteellisesti.
- Ahaa-elämys
Sain ahaa-elämyksen luettuani tämän ketjun. Jos viikunapuu on juutalaiset, niin voisiko lehtien puhkeaminen tarkoittaa myös sitä, että heistä jotkut alkaisivat kääntyä kristityiksi? Siis paluu Jumalan luokse, joka on alusta saakka ollut Kolmiyhteinen, vaikkei sitä heti suoraan ilmaissutkaan.
- Toinen ahaa-elämys
Ja sitä paitsi meissä kristityissäkin on parantamisen varaa, elävien vesien olisi hyvä alkaa virtaamaan meissä.
- dikduk
Kolmiyhteinen jumala on ja on ollut vain kristinuskossa, ei missään muussa uskonnossa koskaan, ei opissa eikä kirjoituksissa.
Juutalaisia on kaikkina aikoina kääntynyt lähestulkoon kaikkiin mahdollisiin uskontoihin, myös kristinuskoon .Jotkut ovat paenneet vainoja enemmistön uskontoon ,toiset varmaan aidosti löytäneet rakennusaineita itselleen mikä mistäkin.
Juutalainen kansa on todennäköisesti tällä hetkellä maailman maallistunein ,ei se enää hae tueka elämälleen edes omasta perinteestä saati että alkaisi palvoa kuollutta juutalaista jumalana.Jeesus ei kelvannut eläessään ja nyt kun olemme nähneet mitkä ovat olleet kristinuskon teot , niin alkuperäinen valinta oli oikea. Ahaa-elämys sanoi :
Sain ahaa-elämyksen luettuani tämän ketjun. Jos viikunapuu on juutalaiset, niin voisiko lehtien puhkeaminen tarkoittaa myös sitä, että heistä jotkut alkaisivat kääntyä kristityiksi? Siis paluu Jumalan luokse, joka on alusta saakka ollut Kolmiyhteinen, vaikkei sitä heti suoraan ilmaissutkaan.
pertsa2012 kirjoitti:
Ahaa-elämys sanoi :
Tämän voisi yhdistää Jumalan seurakunnaksi. En yhdistä sitä kasvitieteeseen.Oksat ja oksan haarat kertoisivat seurakunnan monipuolisuudesta. Viikunan hedelmät saattaisivat olla joko lähetystyön tuloksia tai uusia sukupolvia.
viikunasta sanoi :
Tämän voisi yhdistää Jumalan seurakunnaksi. En yhdistä sitä kasvitieteeseen.Oksat ja oksan haarat kertoisivat seurakunnan monipuolisuudesta. Viikunan hedelmät saattaisivat olla joko lähetystyön tuloksia tai uusia sukupolvia.
15:2 Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän- PSARI
Selitys puulle,
uskontoon ja nimenomaan kristinuskoon liitetty elämänpuu perustuu yleisimmin niihin puihin joiden hedelmät tai kuori sisältävät narkoottisia tai alkoholipitoisia nesteitä.
Juudeassa ja Galileassa kuten Egyptissäkin kaytettiin pyhän viikunapuun, sykamoren, mehua.
Ehkä Jeesuskin käytti viikunapuuta narkoottisena aineena kierrellessään essealaisena eli parantajana sairaiden tykönä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401553- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9894- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829