Hei!
Olen 13-vuotias ja haluaisin aloittaa jousiammunnan. Olen vähän testaillut kaverini vastakaarijousta ja kivaahan se tuntuu olevan. En vain tiedä minkä jousen ostaisin näin alkuun ja mikä olisi sopiva vetojäykkyys. Olen hieman katsellut Falco legendiä ja ihan kelpo vehkeeltä vaikuttaa. Mikä jäykkyys olisi sopiva?
Pitkäjousi nuorelle
7
1049
Vastaukset
- Jousiampuilija
Terve!
Hienoa, että olet kiinnostunut jousiammunnasta! Olet nuori, joten kannattaa kokeilla vielä eri jousiammuntalajeja jos vain on mahdollisuus. Voisin melkein suositella etsimään lähistöltäsi jonkun jousiammuntaseuran, jossa on aktiivista ja mukaansa ottavaa seuraa. Oletko tietoinen, että vastakaarijousesta on myös ns. vaistoammuntamahdollisuus, jossa ammutaan vastakaarijousella pelkällä perusjousella ilman tähtäimiä ja vakautta tuovilla stabilisaattoreilla. Periaatteessa välimuoto perinnejousen ja vastakaarijousen väliltä.
Pitkäjousen valintaan vaikuttaa oma pituutesi, käsivarsiesi pituus ja voimasi . Kovin jäykkää jousta ei pitäisi heti ostaa vaan sitten myöhemmässä vaiheessa kun voimaa alkaa olemaan. Tässä mielessä pitkäjousi on vähän hankala pyssy, koska sen jäykkyyttä ei voida myöhemmin muuttaa. Joutuu siis ostamaan uuden pyssyn kun haluaa osua pidemmältä matkalta. Toisaalta alussa ei olekaan tärkeintä miten kauaksi nuoli lentää vaan että tekniikka kehittyy ja alkaa osumaan vaikka 10m päästä :).
Alussa mainitsin vaistoammunnan. Se muistuttaa lonkkariammuntaa teknisesti mutta on vähän helpommin mukautettavissa erilaisiin muuttuviin tilanteisiin. Lavat on vaihdettavissa jäykemmiksi ilman, että koko kalusto on uusittava. Ikäsi puolesta olet vielä kasvuiässä ja se vaikuttaa kaikkiin osa-alueisiin. Esim. käsivarsien pituus vaikuttaa nuolen (pituuden) valintaan yms. Mutta jos haluat longbow:n niin Falco legend on hyvä jousi. Jos olet vasta muutamia kertoja ampunut ja haluat saada pitkäjousen, niin maksimijäykkyys on siinä 30paunaa. Mutta jos sinulla on pitkät kädet, niin minkä tahansa jäykkyyden otatkin, niin mitä pidemmälle vedät niin sitä jäykemmäksi jousi muuttuu mikä taas vaikuttaa tähtäykseen yms. Jousen valinta on monen tekijän summa.
Jousiammunta kiinnostava mutta tekninen laji ja suosittelen lämpimästi käymään alkeiskursseilla hetken ennen ostopäätöksen tekemistä. - robinhood2
vähän myöhään huomaan tän mut jos näät tän ni haluisin jutella sun kanssa ku oon ite 14 vuotias ja oon ettiny jotai seuraa yms. jousiammuntajutskaa ku mul on pitkäjousi itellä mut ois kiva jos ois joku oman ikänen juttukaveri jousiammuntaan liittyen ku en tunne ketään semmosta... :)
- E98vasta-alkaja
Moi
Ite olen 15 vuotias tyär, ja olen innostunu jousiammunasta, ko koulussa sai valinnaisaineeksi jousiammunan alkeet ja meinaan nyt ostaa vastakaarijousta.:) Ongelma on, että en tiä, mistä olis parasta ostaa, ja missä kaikkialta vois ostaa Lapista. Netistäkään en kehtaa oikein ostaa, ko on juuri nämä kaikki pituus jutut, mitkä määrittää, minkälainen jousipyssy pitäs olla :/- riippujousiguru
"ite olen 15 vuotias tytär,.." Antoi kyllä mahtavan käsityksen asioista.
- arc-hery
http://www.pediarchery.fi
Tuonne kun soitat ja sovit tapaamisen niin saat asiantuntevan palvelun ja oikeanlaisen jousen juuri sinun mittojesi mukaan.
hei. minulla olisi myydä nuorille sopiva vastakaari. http://www.nettimarkkina.com/vastakaarijousi/1143640 paunat sopivat juurikin aloittelijalle.
- jousiguru
Riippuu täysin ruumiinrakenteestasi. Unohda kaikki bullshitti mitä muut ovat sanoneet minkälainen jousi muka pitäisi olla. Turha käydä myös missään rahastuskursseilla. Osta joku aikuisesten kunnon jousi ja rupea vaan ampumaan. Jonku kahden vuoden päästä mieti asiaa toisen kerran taas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124180MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822121Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5511677Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991415Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671137Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331058Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216957Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893- 171864
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3848