Työn saanti ilman "kokemusta"

Masentunut77

Millä saada töitä kun en pysty kokemustani tuomaan esille CV:seen? Kokemusta on koko elämän ajalta mutta milläs todistan sen? Vai pitääkö tässä ruveta valehteleen?

17

3355

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menoksvaan

joo ei muuta kuin valehtelemaan. itse sain nykyisen työpaikkani valheella. Kunhan ei hae mitään mitä ei osaa, tai liian korkeata paikkaa niin kukaan niitä suosittelijoita tarkasta.
      Pistä vaikka kaverin puhelinnumero jos sattuvat soittamaan ja kerro kaverille mitä haluat hänen sanovan. Luultavasti eivät soita

• joopas...

Öööhh, missäs ne työtodistukset ovat?. Hyvässä työtodistuksessa mainitaan vähintäänkin työtehtävät ja lisäksi saavutuksesi ja työnantajan tyytyväisyyden sinuun. Minulla aika moinen CV eikä ikinä pyydetty todisteita siitä että pitää paikkaansa. Toki kaikki todisteet löytyy tarvittaessa. Miksei sinulla ole?

• Elämän opettama

Mun piti aikoinaan taistella työtodistuksen saamiseksi, kun firman toiminnot lakkautettiin ja kaikki pomoa myöten irtisanottiin. Isosta konttorista sitten monen kyselyn jälkeen pomo, jonka olin nähnyt suunnilleen kaksi kertaa, kirjoitti työtodistuksen hyvine arvosteluineen. Sitten on niitäkin, jotka eivät vaan kirjoita sitä, vaikka lain mukaan pitäisi. Ei mulle pyytämättä tullut ajallaan eräästä koulustakaan, missä luulisi että asiat hoidetaan.

• Elämän opettama
        Elämän opettama kirjoitti:

Mun piti aikoinaan taistella työtodistuksen saamiseksi, kun firman toiminnot lakkautettiin ja kaikki pomoa myöten irtisanottiin. Isosta konttorista sitten monen kyselyn jälkeen pomo, jonka olin nähnyt suunnilleen kaksi kertaa, kirjoitti työtodistuksen hyvine arvosteluineen. Sitten on niitäkin, jotka eivät vaan kirjoita sitä, vaikka lain mukaan pitäisi. Ei mulle pyytämättä tullut ajallaan eräästä koulustakaan, missä luulisi että asiat hoidetaan.

Toinen juttu sitten, että mulla oli yritys 4 vuotta. Ei siitä mitään työtodistuksia itseltäni ole.

• fsfsfsf

Hei itsekkin monessa haastattelussa ollut, viimeksi eilen ja oisko kerran kysytty todistuksia, tai silloinkin ojensin ne haastattelijalle.

Eli käynyt mielessä, että pikkuisen jos olisin epärehellisempi voisi valehdella cv:ssä

Eli sanot cv:ssä mitä osaat, otat ne _ei_niin_merkittävät työpaikat tyyliin "viikko mansikoita poimimassa" pois ja merkittävät jätät, sitten pokkana salkun kanssa haastatteluun

• Harmaasusi-72

Itse on myös huomanut että laaja alatieto on käytössä töiden suhteen mutta ilmeisesti on pakko alkaa valehteleen työnantajalle jos aikoo päästä töihin. ei tuosta muuten tule mitään. olen ollut virka alalla mutta edellinen työnantaja antoi laittomasti potkut jonka jälkeen en ole saanut enää töitä. ilmesiseti hän on laittanut tälle alalle tietoa ettei enää olteta töihin. työni jälki on ollut todella hyvää mitä ympäriltä kuullut mutta se ei ole näemmä ollut tyydyttävää työnantajalleni mistä tämä kaikki tuleekaan johtumaan.
        suosittelen että pieni mutta valkoinen valhe voi olla paikalla myös muille että saavat töitä. ainakin itse taidan ottaa tämä käyttöön ja se mitä ei osaa niin sen oppii.

• ZXV

Jostainhan se työnteko on aloitettava ja ensimmäinen paikka saatava. Sama koskee kaikkia. Ei siis joka ikiseen paikkaan voida vaatia aiempaa työkokemusta. Se on vaan siitä kiinni, minne haet. Ilman työkokemusta täytyy aloittaa pohjalta ja siitä pikku hiljaa nousta ja hakeutua aina parempaan ja parempaan työhön. Puhun kuin mikäkin asiantuntija, vaikka olen vasta 19-vuotias eikä minulla ole hurjia työkokemuksia itsellänikään x) Mutta esim. baarin plokkariksi pääsee helposti. Lasien ja pullojen keräämiseen baarin pöydiltä ei tarvitse mitään huimia erityistaitoja. Ei se mitään unelmaduunia ole enkä ikinä tekisi moista hommaa pitkään, mutta työelämän alkuun se on hyvä keino hankkia kokemusta. Näin tein itsekin. Myös turvallisuusalalla tarvitaan ymmärtääkseni jatkuvasti uusia työntekijöitä eivätkä vaatimukset niihin hommiin ole kovin korkealla. Toki koulutus tai kurssi täytyy olla käytynä ja kortti taskussa, mutta noin muuten. Ja sitten jos taskusta löytyy hygieniapassi niin fäästfuudravintolat ovat tottakai hyviä aloitupaikkoja myös x)

Valehtelua en suosittele. En työnhaussa enkä muutenkaan. Itselläni tuskin olisi pokkaa valehdella työnantajalle, jota näen päivittäin töissä ja joka maksaa palkkani. Mutta omahan on valintasi of course =)

• Jalka ovenväliin?

Kokemusta kyllä saa, mutta itseltäni ainakin puuttuu se oikeanlainen työkokemus - eli oman alan työkokemusta ei löydy, muuta kyllä. Eikä töitä irtoa, aina sama virsi: toisella hakijalla oli enemmän kokemusta...

• hthh

Ite sain tuurilla ekan työpaikan muutaman päivän varoitusajalla seurakunnalta kesäksi 6 viikoksi. Eräs oli perunut ettei tulekkaan ja olin ns jonotuslistalla.

• minä vielä...

Mutta mitä tarkoitat sillä että "kokemusta on koko elämän ajalta"...?

• Voidaan tarkistaa

Vinkkinä sekä aloittajalle, että muille, jotka tuntuvat miettivän, että eihän niitä todistuksia missään tarkisteta...

Ainakin julkisella sektorilla todistukset tarkistettaan ja viimeistään siinä kohtaa, kun haluaa saada ikälisiä.

Jos joku on valehtelemalla päässyt sisään, niin jossain kohtaa voi tulla vastaan se ikävä tilanne, että ne todistukset halutaankin nähdä. Yksityiselläkin sektorilla tämä tullee esiin viimeistään siinä kohtaa, jos työnantaja alkaa epäillä työntekijän oikeita kykyjä toimia tehtävässään.

• ...

Näin on eikä ainoastaan julkisella sektorilla. Erittäin useassa yksityisen puolen työhaastattelussa työ- ja koulutodistuksen olen joutunut näyttämään ja ne on kopioitu todella, todella monesti. Herättää heti epäluuloja jos ei jokin matchaa työtodistusten ja oman kertomuksen pohjalta.

• Tuurista kiinni

Mulla useimmiten ei katottu, mutta useamman kerran on kuitenkin katsottu ja kerran kopioitukin.

• ?

CV...töitäkin pitäisi sitten osata tehdä....

• töitä saa, jos halua

Mitä kokemusta? Miltä alalta? Kai sinulla jotain todistuksia tai suosituksia on?
      Itse en ole koskaan elämässäni (ikää 47v.) tehnyt yhtään kirjallista työhakemusta. Aina on töitä riittänyt, liikaakin ja uuteen työpaikkaan minua on pyydetty, en ole itse hakeutunut. Riippuu tietysti alasta ja omasta ammattitaidosta.
      En suosittele valehtelemista, mieluummin sovi henkilökohtainen tapaaminen mahd. työnantajan kanssa ja kerro, miksi sinulla ei ole todistuksia (mistään?).
      Ehkä pelkkä masennusdiagnoosi ei riitä, valitettavasti.
      Tsemppiä, markkinoi osaamistasi! Ennen työhaastattelua psyykkaa itseäsi: "minä olen hyvä, osaan tämän homman jne...."

• kokemusta saa kun

Cv:hen kannattaa keksiä turhanpäiväisiä luottamustoimia, kuten jotain taloyhtiön hallituksen jäsentä ja lasten urheilu valmentajaa.
      Ei niitä kuitenkaan kukaan tarkasta.
      Suosittelijaksi kavereita ja sukulaisia ja jotain konkkaan menneiden firmojen pomoja.

• raimondo

Pitää muistaa se että kokoajan hyvin moni saa työtä ilman kokemusta sekä tietyillä aloilla myös ilman koulutusta.

Se että jos työhastattelun jälkeen mahdollinen työnantaja sanoo että ei palkata kun ei ole riittävästi kokemusta tai koulutusta niin työnantaja valehtelee, koska harva työnantaja on niin hölmö että kutsuu sellaisia henkilöitä haastatteluun jolla ei ole riittävästi kokemusta tai koulutusta. Tämä tietenkin koskee niitä tilanteita jossa on päässyt haastatteluun hakekuksen ja CV.n lähettämisen jälkeen tai sellaisissa tilanteissa jos on vain soittanut työnantajalle ja työnantaja on kutsunut haastatteluun tiedusteltuaan koulutuksesta ja kokemuksesta. Jos työnantaja kutsuu haastatteluun ilman tiedusteluja kokemuksesta ja koulutuksesta niin silloin ei työssä tarvitse kokemusta tai koulutusta.

Se että monesti työnantajat perustelee hakijalle palkaamatta jättämistä kokemuksen tai koulutuksen puutteella tai vaikka ylipätevyydellä on se että se on hyväksyttävä syy. Todennnäköisin syy miksi ei saa työtä haastattelun jälkeen varsinkin jos on hakenut työpaikkaa hakemuksella ja Cv.llä on se että Ns. kemia ei kolahtanut eli et ollut haastattelian mielestä hyvä sopiva tyyppi.

Paras tapa perustella hakijalle sitä miksi häntä ei palkattu on sanoa hakijalle että olit ylipätevä,koska tämä kuulostaa yleensä hakijan korvissa ihan kivalta eikä hakija ala väittämään vastaa tyylliin -->( "ei ei enhän mä oli niin ammatitaitoinen kuin te luulette jne")
      Koulutuksen ja kokemuksen puute perusteluna on riski pitoisempi tekosyy työnantajalle, koska hakija voi kysyä hankalan kysymyksen eli ("miksi sitten minut kutsuttiin haastatteluun tilanteessa missä minun kaikki kokemukseni ja koulutukseni oli luettavissa CV.stä) tämä on siis hankala ja epämukava kysymys, koska tällöin työantajan pitäisi tunnustaa olevansa ammattitaidoton hölmö joka kutsuu haastatteluun hakijoita lukematta heidän hakemuksia ja CV;Tä. ellei halua tai uskalla sanoa suoraan hakijalle että pärstä ja tyyppi ei mielyttänyt tai että hakijalla tuntui olevan sellainen karisma joka ei auta häntä esimiehenä näyttämään johtamistaitoiselta ja uskottavalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe