Levyjarruista

Kerro levyjarruista

Hei

Kerro minulle polkupyörän levyjarruista mitä etuja levyjarruissa on, ja onko mitenkä kuluvia osia ja mitenkä huollettava ?

Onko kokemusta tai/ja tietoa ?

6

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Börje 321

      Lyhyesti miksi levyjarrut ovat paremmat:

      Palat kestävät pidempään->Tässä mielessä huoltovapaammat
      Palojen/levyjen materiaalista levyjen sijainnista johtuen tehokkaammat erityisesti huonossa oloissa ja pitkissä jarrutuksissa
      Vanteiden reunat eivät kulu->Vannekehiä ei tarvitse tämän vuoksi uusia
      Eivät tarvitse normaalikäytössä juurikaan säätöä (pl. vaijerilliset alussa)

      Miksi vannejarrut ovat paremmat:
      Edullisemmat
      Kevyemmät
      Tavikselle helpompi säätöiset
      Hydraulisten levyjarrujen kanssa, jos tulee ongelmia mihin ei perussäätäminen auta (erittäin harvoin, itsellä ei vielä 5 vuoden aikana kertaakaan) niin helpompi viedä huollettavaksi

      Kuluvia osia levyjarrussa:
      Vaijeri (mekaaniset levyjarrut)
      Levy (en ole henkilöhtaisesti vielä kohdannut loppuunajettua jarrulevyä, mutta teoriassa mahdollista)
      Jarrupalat

      Vannejarrussa:
      Jarrupalat
      Vaijerit
      Vannekehä (sadekelillä saattaa päivittäisessä käytössä kulua kohtuu nopeasti

      • werwerwerwe

        >Miksi vannejarrut ovat paremmat:
        >Edullisemmat

        ei välttämättä

        >Kevyemmät

        O rly?

        >Tavikselle helpompi säätöiset

        ei välttämättä, melko v-mäisiä ne voivat olla, kun taas uusimmat levyjarrut ovat oikein helppoja


      • Börje 321
        werwerwerwe kirjoitti:

        >Miksi vannejarrut ovat paremmat:
        >Edullisemmat

        ei välttämättä

        >Kevyemmät

        O rly?

        >Tavikselle helpompi säätöiset

        ei välttämättä, melko v-mäisiä ne voivat olla, kun taas uusimmat levyjarrut ovat oikein helppoja

        Olet hieno mies kun tarttuit kaikista "oleellisimpiin" tuosta viestistä. Not! Annoin yleisellä tasolla tietoa mitkä pitävän paikkansa. Itse tartuit poikkeuksiin, joilla ei normaalikäyttäjän kannalta ole tippaakaan merkitystä. Tiedän kyllä että esim. pelkät Dura-Ace-tason jarrulänget maksavat 240e pari (ja tähän vielä vivut päälle) kun halvan mekaanisen levyjarrusetin saa reilulla satasella kahvoineen ja levyineen ( levyjarrukiekkoihin voi joutua toki inventoimaan). Hydrauliset levyjarrut on toki helppo säätää, mutta jos tulee ongelmia niin sillo ollaan suuremmassa pulassa. Halpojen levyjarrujen säätämistä hankaloittaa usein jo uutenakin hieman kierot levyt. Mekaanisissa levyjarruissa muutenkin tuo säätöprojekti on huomattavasti hankalampi kuin hydraulisissa.

        Tässä kiuitenkin pari jatkokysymystä sinulle:
        Kerrotko miksi kaikkein halvimmissa pyörissä on vannejarrut tai "jalkajarru"? Kerrotko samalla miksi suuri osa kilpailijoista käyttää edelleen cyclocross-puolella vannejarruja? Levyjarrutkin on nyt toista kautta jo UCI:n sallimat ja ei noilla tiimikuskeilla kuitenkaan rahasta ole kiinni, joten varmasti käyttäisivät levyjarrullisia jos haluaisivat.


      • pyöräajelija
        Börje 321 kirjoitti:

        Olet hieno mies kun tarttuit kaikista "oleellisimpiin" tuosta viestistä. Not! Annoin yleisellä tasolla tietoa mitkä pitävän paikkansa. Itse tartuit poikkeuksiin, joilla ei normaalikäyttäjän kannalta ole tippaakaan merkitystä. Tiedän kyllä että esim. pelkät Dura-Ace-tason jarrulänget maksavat 240e pari (ja tähän vielä vivut päälle) kun halvan mekaanisen levyjarrusetin saa reilulla satasella kahvoineen ja levyineen ( levyjarrukiekkoihin voi joutua toki inventoimaan). Hydrauliset levyjarrut on toki helppo säätää, mutta jos tulee ongelmia niin sillo ollaan suuremmassa pulassa. Halpojen levyjarrujen säätämistä hankaloittaa usein jo uutenakin hieman kierot levyt. Mekaanisissa levyjarruissa muutenkin tuo säätöprojekti on huomattavasti hankalampi kuin hydraulisissa.

        Tässä kiuitenkin pari jatkokysymystä sinulle:
        Kerrotko miksi kaikkein halvimmissa pyörissä on vannejarrut tai "jalkajarru"? Kerrotko samalla miksi suuri osa kilpailijoista käyttää edelleen cyclocross-puolella vannejarruja? Levyjarrutkin on nyt toista kautta jo UCI:n sallimat ja ei noilla tiimikuskeilla kuitenkaan rahasta ole kiinni, joten varmasti käyttäisivät levyjarrullisia jos haluaisivat.

        Hydraulisista jarruista en tiedä, mutta kyllähän mekaanisten levyjarrujen säätö on melkoisen helppoa hommaa, säädetään paloja lähemmäs pykälä kerrallaan kunnes alkaa hangata, sitten pykälä takaisin. Aika usein niitä saa kyllä kiristää, mun ajossa n. 500 km välein. Palat kestää ehkä jotain 5000 km.


      • Börje 321
        pyöräajelija kirjoitti:

        Hydraulisista jarruista en tiedä, mutta kyllähän mekaanisten levyjarrujen säätö on melkoisen helppoa hommaa, säädetään paloja lähemmäs pykälä kerrallaan kunnes alkaa hangata, sitten pykälä takaisin. Aika usein niitä saa kyllä kiristää, mun ajossa n. 500 km välein. Palat kestää ehkä jotain 5000 km.

        Hydrauliset jarrut ovat vastaavasti asenna ja unohda tyyliset.. Helppoa niin kauan kun ei tule ongelmia. Itsellä ei ainakaan ole ollut vielä tähän mennessä.


    • mörökölli

      kannattaa kaikissa vaijerivälitteisissä jarruissa välillä vetää vaijerin kuoresta näin takaat et oli kallis tai halpa vanne tai levy niin mikään ei jarruta kunnolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      279
      679
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe