Jos ei ole koskaan ajanut maantiepyörällä niin millainen se on ajaa verrattuna ns. tavallisiin polkupyöriin kuten esim. citypyörät. Tottuuko pukinsarvitankoon ja kumaraan ajoasentoon nopeasti vai vaatiiko aikaa? Onko meno tukevaa vai huojuvaa? Ilmeisesti maantiepyörällä ajo on asfaltilla kuitenkin huomattavasti herkempää ja nopeampaa kuin normaali pyörillä johtuen kovista ja kapeista renkaista?
Millaista maantiepyörällä on ajaa?
24
3656
Vastaukset
- 19
Ajo maantiepyörällä on herkkää ja tunnokasta. Jokainen polkaisu tuntuu vauhdissa. Vaikka meno on kevyttä, vauhdin noustessa yli 35 kmh alkaa puntissa tuntua, koska ilmanvastus alkaa vaikuttaa. Asentoon tottuu nopeasti, jos säädöt ovat kunnossa.
- päkittää?
Herkän ja tunnokkaan jotkut kokevat hätäisenä ja huojakkana. Mihin kukin on tottunut.
Maantiepyörässä on yleensä hyvin nopea ohjaus, johon tottuminen vie aikansa. Toisaalta, sen välitykset on tehty nopeaan ajoon. Siinä suunnan mielellään pitää ja antaa mennä. Tämä myös tarkoittaa sitä, että pyörällä on ikävämpää ajaa hiljaa ja ketään/mitään väistellen.
Jos pyörä on itsellesi oikeankokoinen ja säädöt ovat kohdallaan, ajat varmasti mielelläsi ja pitkälle.
- jornuttaja
Alkuun ohjaus tuntuu herkältä ja vatkaa ja vaappuu. Kunhan tähän tottuu, niin huomaat, että käppyrätanko on hyvä ja siitä voi pitää kiinni monella eri tavalla ja asennolla, joka pitkällä matkalla on hyvä. Itse olin jurnuttanut pitkiä -100km lenkkejä maastofillarilla/hybridillä pari vuotta ja eka 80km lenkki lainatulla maantiefillarilla oli yhtä juhlaa. Kannattaa käydä kokeilemassa, jos ei ole pitkää matkaa Itäkeskukseen. Muistaakseni Puhoksen tms. ostarilta sai jostain fillarikaupasta vuokrattua maantiepyöriä ainakin viime kesänä.
- Alkup. Maantiepyöräi
En piitänyt ohjausta mitenkään vaikeana siirtyessäni retkipyöristä maantiepyöriin. Ei ne ohjauskulmat mitään ratapyörän kulmia kuitenkaan ole. Sport/C2C jne pyörien korkea asento mahdollisuuddella ajaa kahvoilta nostaa itse asiassa nkyvyyden paremmaksi kuin vastaavissa suoratankoisissa hybrideissä.
Sen sijaan lukkopolkimet vaativat vähän totuttellua. Ekan kesän lopulla kaaaduin kerran, kun unohdin olevani kiinni polkimissa. Siinä kolhiutui lähinnä itsetunto. Vauhti oli nolla ja jäin katselemaan hameenhelmmaa vasta-aurinkoon. :)- ;-)
Kai sen jokainen lukkopolkimiin totutteleva kokeilee, mitä on kaatua nollanopeudesta kyljelleen jalat kiinni polkimissa. Onneksi se yksi kerta riittää jättämään tarpeeksi vahvan muistijäljen.
Kun hommaan tottuu, irroittaminen käy ihan ajattelematta. Viime kesänä jouduin märkien lehtien päällä luisuun. Eturengas putosi pyörätien asvaltilta nurmikolle, takarengas tietysti seuraa. Pari sekuntia taiteiltuani sain fillarin takaisin asvaltille. Siinä vaiheessa vasta huomasin irroittaneeni kengät polkimista, en tiedä missä vaiheessa se tapahtui. Sitten vain klossit kiinni naps-naps ja matka jatkuu...
- Vertaa ja tutki
Tuntuma on hyvä. Sitä parempi, mitä kevyempi ja jäykkempi pyörä. Tavallinen harrastaja hyötyy laadun paranemisesta keskihintaluokkaan asti (2500€ - 3500€), mutta jo 1500€:lla saa kivoja ajettavia.
Halvempien pyörien osalta kannattaa olla varovainen ja tutkia testejä. On todella edullisiakin pyöriä, jotka ovat saaneet hyviä arvostteluja alan lehdissä. Esimerkiksi tuo:
http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/road/product/review-kona-honky-tonk-10-38691 - Juho
Ihaninta maantiepyöräilyssä on kun saa käyttää sukkiksia.
- Ihavvarmasti rovo
Nyt Juho kyllä provoilee :)
- fuji moto
Suurin ero on minusta se että kun paksurenkaisella maasturilla ei ole tarvinnut varoa mitään, niin sormenpaksuisilla renkailla ei voi ajella yhtä huolettomasti.
Toki klosseihin tottuminen ottaa aikansa.
Kiihtyvyys on selvästi parempi kuin maasturissa.- 16
Kilpapyörän renkaat ovat käytännössä 22-25 milliä leveät, eli huomattavasti sormea paksummat. Kilpapyörällä voi hyvin ajaa hiekkateillä ja vähän roisoisemmallakin alustalla, eikä ole ongelmia, tietysti isot montut kannattaa kiertää.
- takuu
16 kirjoitti:
Kilpapyörän renkaat ovat käytännössä 22-25 milliä leveät, eli huomattavasti sormea paksummat. Kilpapyörällä voi hyvin ajaa hiekkateillä ja vähän roisoisemmallakin alustalla, eikä ole ongelmia, tietysti isot montut kannattaa kiertää.
Eräät valmistajat kieltävät maantiepyöriensä käytön sorateillä, takuun raukeamisen uhalla. Toki valmistajan voi olla vaikea näyttää toteen väärinkäyttö.
Jos on ajanut monttuun, kannattaa viedä pyörä kauppaan tarkastettavaksi. Silmämääräinen tarkastus ei kerro totuutta, laminointi on voinut vaurioitua haarukan sisäpuoleltakin.
http://www.trekbikes.com/pdf/carbon_care/06TK_Carbon_Care_Flyer.pdf takuu kirjoitti:
Eräät valmistajat kieltävät maantiepyöriensä käytön sorateillä, takuun raukeamisen uhalla. Toki valmistajan voi olla vaikea näyttää toteen väärinkäyttö.
Jos on ajanut monttuun, kannattaa viedä pyörä kauppaan tarkastettavaksi. Silmämääräinen tarkastus ei kerro totuutta, laminointi on voinut vaurioitua haarukan sisäpuoleltakin.
http://www.trekbikes.com/pdf/carbon_care/06TK_Carbon_Care_Flyer.pdfKeskimääräisessä pyöräkaupassa ei kyllä taida olla kovin sofistikoituneita menetelmiä hiilikuiturunkojen tarkastukseen.
- 7
takuu kirjoitti:
Eräät valmistajat kieltävät maantiepyöriensä käytön sorateillä, takuun raukeamisen uhalla. Toki valmistajan voi olla vaikea näyttää toteen väärinkäyttö.
Jos on ajanut monttuun, kannattaa viedä pyörä kauppaan tarkastettavaksi. Silmämääräinen tarkastus ei kerro totuutta, laminointi on voinut vaurioitua haarukan sisäpuoleltakin.
http://www.trekbikes.com/pdf/carbon_care/06TK_Carbon_Care_Flyer.pdfKieltävät käytän soratiellä takuun raukeamisen uhalla !!! ohoh, tuskinpa se soratie pyörän rungolle mitään vahinkoa tekee, kunhan vain pysyy pystyssä. Paljon kovemmalle pyörät joutuvat nupukivikatukisoissa, joiya ajetaan paljaon Hollannissa, Belgiassa, Ranskassa. Ajatellaan etenkin Pohjoisen Helvettiä Ranskassa, jossa ajetaan n 60 kilometriä kyntöpeltoa vastaavalla nupukivellä, siinä pyörien rungot ovat todellisessa kuntotestissä. Onhan ko kisassa joskus mm. haarukan putki mennyt kesken kisan poikki.
- varo vainen
7 kirjoitti:
Kieltävät käytän soratiellä takuun raukeamisen uhalla !!! ohoh, tuskinpa se soratie pyörän rungolle mitään vahinkoa tekee, kunhan vain pysyy pystyssä. Paljon kovemmalle pyörät joutuvat nupukivikatukisoissa, joiya ajetaan paljaon Hollannissa, Belgiassa, Ranskassa. Ajatellaan etenkin Pohjoisen Helvettiä Ranskassa, jossa ajetaan n 60 kilometriä kyntöpeltoa vastaavalla nupukivellä, siinä pyörien rungot ovat todellisessa kuntotestissä. Onhan ko kisassa joskus mm. haarukan putki mennyt kesken kisan poikki.
Ei 60 km ole kovin vakuuttava kestotesti, pyörän pitäisi kuitenkin kestää useita kymmeniä tuhansia kilometrejä. Minä en ainakaan suostuisi ajamaan tuollaisella vanhalla kisapyörällä enkä itse asiassa millään käytetyllä hiilikuituisella maantiepyörällä, jonka historiaa en tunne. Ihmettelen niiden rohkeutta, jotka käytettyjä ostavat, se on säästöä väärässä paikassa tyypillisimmillään ja oman terveyden riskeeraamista.
- Alkup. Maantiepyöräi
varo vainen kirjoitti:
Ei 60 km ole kovin vakuuttava kestotesti, pyörän pitäisi kuitenkin kestää useita kymmeniä tuhansia kilometrejä. Minä en ainakaan suostuisi ajamaan tuollaisella vanhalla kisapyörällä enkä itse asiassa millään käytetyllä hiilikuituisella maantiepyörällä, jonka historiaa en tunne. Ihmettelen niiden rohkeutta, jotka käytettyjä ostavat, se on säästöä väärässä paikassa tyypillisimmillään ja oman terveyden riskeeraamista.
Käytetty teräsrunkoinen pyörä taas on varma ostos! Putkessa näkyy heti kolhut ja korjaukset. Ainoa tarkastettava asia ovat liitokset sisältä. Onko pyörä lojunut olkona ja runkoon jäänyt paljon vettä sisään. Lisäksi monet 80-luvun lopun teräksiset maantiepyörät ovat tosella mukavia ajaa.
- Vähän tarkennusta
16 kirjoitti:
Kilpapyörän renkaat ovat käytännössä 22-25 milliä leveät, eli huomattavasti sormea paksummat. Kilpapyörällä voi hyvin ajaa hiekkateillä ja vähän roisoisemmallakin alustalla, eikä ole ongelmia, tietysti isot montut kannattaa kiertää.
"Kilpapyörän renkaat ovat käytännössä 22-25 milliä leveät..."
Nyt on taas kerran suloisen sekaisin termit kilpa- ja maantiepyörä. Kyllä kisakäytössä olevissa maastopyörissä on renkaan leveys jotain muuta kuin 25mm. :)
Maantiepyöriä taas on hyvinkin erilaisilla geometrioilla. Joten ne ovat hyvin erilaisia ajaa. Kun mukaan otetaan vähän saman näköiset ratapyörät ja crossarit, ei voida puhua läheskään saman laisista ajo-ominaisuuksista. - 5
Vähän tarkennusta kirjoitti:
"Kilpapyörän renkaat ovat käytännössä 22-25 milliä leveät..."
Nyt on taas kerran suloisen sekaisin termit kilpa- ja maantiepyörä. Kyllä kisakäytössä olevissa maastopyörissä on renkaan leveys jotain muuta kuin 25mm. :)
Maantiepyöriä taas on hyvinkin erilaisilla geometrioilla. Joten ne ovat hyvin erilaisia ajaa. Kun mukaan otetaan vähän saman näköiset ratapyörät ja crossarit, ei voida puhua läheskään saman laisista ajo-ominaisuuksista.Maastopyöristä ei ole tässä topiikissa kukaan puhunut sanaakaan, joten turhaa kai on puhua niiden renkaiden leveydestäkään !
- Alkup. Maantiepyöräi
5 kirjoitti:
Maastopyöristä ei ole tässä topiikissa kukaan puhunut sanaakaan, joten turhaa kai on puhua niiden renkaiden leveydestäkään !
Kilpapyörä voi olla maantiekilpapyörä, maastokilpapyörä, cyclocrosskilpapyörä, trialkilpapyörä, jne. Maantiepyörä voi taas olla joko kilpailuun tarkoitettu malli (joita on useita erilaisia) tai ihan vain lenkkeilyyn tarkoitettu. Jälkimmäiset ovat huomattavasti leppoisampia ajaa kuin kisavehkeet. Eli termit taas vaihteeksi vähän hakusessa joillakin.
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Kilpapyörä voi olla maantiekilpapyörä, maastokilpapyörä, cyclocrosskilpapyörä, trialkilpapyörä, jne. Maantiepyörä voi taas olla joko kilpailuun tarkoitettu malli (joita on useita erilaisia) tai ihan vain lenkkeilyyn tarkoitettu. Jälkimmäiset ovat huomattavasti leppoisampia ajaa kuin kisavehkeet. Eli termit taas vaihteeksi vähän hakusessa joillakin.
Käppyrä sarvisesta maantiepyörästä käytetään yleisesti myös nimitystä kilpapyörä, jos jotakin pyöräilystä tiedät niin tiedät myös tuon asian.
- orig. Rennradfahrer
a.s kirjoitti:
Käppyrä sarvisesta maantiepyörästä käytetään yleisesti myös nimitystä kilpapyörä, jos jotakin pyöräilystä tiedät niin tiedät myös tuon asian.
Niin, kilpailukäyttöönhän nuo ns. maantiepyörät on pohjimmiltaan tarkoitettu, eli termi kilpapyörä on varsin osuva, saksaksi Rennrad. Tämä olikin vakiintunut termi vielä parikymmentä vuotta sitten. Amerikkalaiset markkinamiehet ovat sittemmin lanseeranneet termin maantiepyörä, road bike, jotta saadaan korkeakatteisia kilpapyöriä myytyä muillekin kuin varsinaisille kilpapyöräilijöille. Välineurheilijoiden keskuudessa sana maantiepyörä onkin jo vakiintunut.
- Alkup. Maantiepyöräi
orig. Rennradfahrer kirjoitti:
Niin, kilpailukäyttöönhän nuo ns. maantiepyörät on pohjimmiltaan tarkoitettu, eli termi kilpapyörä on varsin osuva, saksaksi Rennrad. Tämä olikin vakiintunut termi vielä parikymmentä vuotta sitten. Amerikkalaiset markkinamiehet ovat sittemmin lanseeranneet termin maantiepyörä, road bike, jotta saadaan korkeakatteisia kilpapyöriä myytyä muillekin kuin varsinaisille kilpapyöräilijöille. Välineurheilijoiden keskuudessa sana maantiepyörä onkin jo vakiintunut.
Suomalainen alan termistö on puhtaasti käännöksiä eri kielialueilta. Kilpapyörä on mikä tahansa kilpailuun käytettävä polkupyörä ja joskus ammoisina aikoina ei ole kilpailtu muualla kuin radalla ja maantiellä. Viime vuosisadan alussa rata- ja maantiepyörät olivat samanlaisia, kunnes keksittiin vaihteet maantiepyöriin.
Joten kyllä kilpapyörätermin käyttäminen maantiepyörästä varsinkin jos kyse ei ole kilpamallista, on huonoa, vanhentunutta suomenkieltä. Vielä hassumpaa on, kun yksi markkinamies yritti viime talvena herättää henkiin 80-lukulaista termiä "harjoituskilpapyörä".
Maantiepyörä on vakiintunutta suomea. Se käsittää kaikki maantiepyörämallit mukaanlukien myös kilpapyörät. Kilpapyörä voi kuitenkin olla myös mm. maastopyörä jne. Eli kilpapyörä ei ole maantiepyörän synonyymi.
- Alkup. Maantiepyöräi
Nyt on mennyt kolari ja kuoppa suloisen sekaisin. :D Kuituosien haaste on, ettei niihin kohdistunut ulkopuolinen, yleensä poikittainen, isku näy välttämättä päälle päin. Lähinnä noita tulee, kun ajetaan massakirissä tms. kasaan.
Jos pelkää kuituosia, niin teräs on hyvä vaihtoehto kuntoilijalle. Hyvät teräsrungot ovat hieman kuiturunkoja kalliimpia, mutta vastaavasti myös kauniimpia. - 38247
Itse kun vuosien maastopyöräilyn/hybridipyöräilyn jälkeen kokeilin hyvin matalalla ohjauksella ja kapealla tangolla olevaa maantiepyörää niin meinasin lentää nurin, vaikka olen pyöräillyt koko ikäni. Piti pari kilsaa ajella että alkoi tottumaan tuohon.
- ryymy
Aina keväällä kun ajan ekan lenkin maantiepyörällä, tai niinkuin jotkut sanoo, kilpapyörällä, niin aluksi se tuntuu keskiaikaiselta kidutusvälineeltä. Mutta aina siihen taas tottuu ja löytää sen oikean asenteen. Se on tarkoitettu lujaa ajamiseen eikä mukavuusajeluun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.1442131- 271938
Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha231888Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.851690Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?621488Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se201276Avaa sydämesi mulle
❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo381180- 111168
Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan371163Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k101157