Elätkö sinä elämääsi kuten haluat vai kuten oletat muiden toivovan?
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/saattohoitaja-listasi-naita-viitta-asiaa-ihminen-katuu-ennen-kuolemaansa/art-1288446364177.html
Tuletko sinä katumaan kuolinvuoteellasi?
95
2538
Vastaukset
- Elän kuten haluan,
tosin se ei ole järkevää.
- elämää
Järkevää tai ei,
mutta vasta nyt, lähes 5-kymppisenä, ymmärrän eläväni vain kerran.
Siksi teen kaikkea sitä, mitä olen aina halunnut, mutta en nuorena uskaltanut heittäytyä pois oravanpyörästä.
Ennen elin vain toisten odotuksille, nyt elän itselleni ja tärkeinä kokemilleni arvoille.
Annan jotain, saan paljon ja nautin elämästäni. - pöllökö?
Ratikkakuski kirjoitti:
Mikä olisi?
Ei voi tietää mitä katuu kuolinvuoteella koska ei tiedä vielä minkä ikäisenä kuolee ja mitä on ehtinyt kokea elämän aikana.
elämää kirjoitti:
Järkevää tai ei,
Siksi teen kaikkea sitä, mitä olen aina halunnut, mutta en nuorena uskaltanut heittäytyä pois oravanpyörästä.
Ennen elin vain toisten odotuksille, nyt elän itselleni ja tärkeinä kokemilleni arvoille.
Annan jotain, saan paljon ja nautin elämästäni.Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
- mä vaan
elämää kirjoitti:
Järkevää tai ei,
Annan jotain, saan paljon ja nautin elämästäni.niin minäkin..erosin jokuaika sitten ja heittäydyin elämään nyt yli 50:senä ja otan kaiken irti elämästä. Käyn konserteissa ( siis rock sellaisissa) ja annan palaa sillaä kerrant äällä vain eletään ja jokaisen pitäisi nauttia parhaansa mikuua!
- leski myös
olen istunut kuolevan vuoteen vierellä, ei hän siinä jaksanut puhua tai katua katsoi vain jonnekin "kaukaisuuteen" ja nukkui pois.
- hmm...
leski myös kirjoitti:
olen istunut kuolevan vuoteen vierellä, ei hän siinä jaksanut puhua tai katua katsoi vain jonnekin "kaukaisuuteen" ja nukkui pois.
jaa,jos tietäisin kuolevani,ei ois kaduttavaa kun tekis sitä ennen Anders BB:t
vain yhtä asiaa kadun, syntymääni.
Ai sinäkin päätit ihan itse syntyä? Valitsitko vanhempasi vai menikö summamutikan puolelle?
Ratikkakuski kirjoitti:
Ai sinäkin päätit ihan itse syntyä? Valitsitko vanhempasi vai menikö summamutikan puolelle?
oishan sitä siimahäntänä vähän katsella mihin uiskentelee, mut ei, piti alkaa leikkimään jani sievistä ja tässä nyt olen, hemmetti soikoon.
monte24 kirjoitti:
oishan sitä siimahäntänä vähän katsella mihin uiskentelee, mut ei, piti alkaa leikkimään jani sievistä ja tässä nyt olen, hemmetti soikoon.
No pistä vahinko kiertämään. ;-)
Pääsääntöisesti elän omaa elämääni, vaikka nytkin olen oman mukavuusalueeni ulkopuolella.
Ratikkakuski kirjoitti:
Mikä sinut sinne ajaa?
Tällä kertaa se on sähkötupakka.
Toisaalta, mua vituttaa tupakinpoltto tällä hetkellä paljon enemmän kuin tämä lopettaminen.
Failure is not an option.relaxed_eyes kirjoitti:
Toisaalta, mua vituttaa tupakinpoltto tällä hetkellä paljon enemmän kuin tämä lopettaminen.
Failure is not an option.No sitten olet valinnut kahdesta pahasta pienemmän. Teetkö sen enemmän itsesi vai muiden hyväksi?
Ratikkakuski kirjoitti:
No sitten olet valinnut kahdesta pahasta pienemmän. Teetkö sen enemmän itsesi vai muiden hyväksi?
Kyllä tästä kaikki tykkää. Eniten kuitenkin minä. Ei tämä siirtymävaihe silti mitään mukavaa ole.
- ..................
relaxed_eyes kirjoitti:
Failure is not an option.Älä lopeta tupakointia, jos olet masentunut. Sen viestin sain omaltalääkäriltä!
Olen istunut muutamien omaisteni kuolivuoteella saattelemassa.
Olen ymmärtänyt että että kadutaan sitä elämätöntä elämää, kuin elettyä.
Monet pihistää vanhojen päivien varalle, ja ehkäpä niitä vanhoja päiviä ei koskaan tule.Noin minäkin olen monesti kuullut. On vain melkoista taiteilua elää hetkessä ja samalla tulevaisuus mielessä pitäen.
Ratikkakuski kirjoitti:
Noin minäkin olen monesti kuullut. On vain melkoista taiteilua elää hetkessä ja samalla tulevaisuus mielessä pitäen.
Pitää välillä osata repästä irti arjesta, turvallisesti.
Mä olen oppinut tuon taidon, paitis en voi toteuttaa kaikkea mitä haluaisin.
Jos minä olisin varakas, lentäsin tonne monten maisemiin makoilee sinne siniselle laguunille ja pojalle ottaisin mukaan yksityisopettajan matkaan...siellä lomailisimme 2-3 viikkoa.ruby.nyyti kirjoitti:
Pitää välillä osata repästä irti arjesta, turvallisesti.
Mä olen oppinut tuon taidon, paitis en voi toteuttaa kaikkea mitä haluaisin.
Jos minä olisin varakas, lentäsin tonne monten maisemiin makoilee sinne siniselle laguunille ja pojalle ottaisin mukaan yksityisopettajan matkaan...siellä lomailisimme 2-3 viikkoa.No tuohan on perin kohtuullista. Jotkut kun meinaavat, että joko pitää ahertaa ja säästää lopun ikäänsä tai toinen vaihtoehto on ottaa tänään loparit, myydä kämppänsä ja muuttaa palmun alle. Minä olen aina yrittänyt sekä syödä että säästää samaan aikaan. Kun voihan se olla, ettei kuolekaan huomenna. (Vai kummin päin se menikään...)
- Yualle
Olen tätä miettinyt, viimeksi nyt viikonloppuna (tästä topicista tietämättömänä), vaikka mitään aihetta tähän pohdiskeluun tällä hetkellä ei olekaan.
Hilloa on sukanvarressa riittämiin. Pohdinnoissa päädyin siihen, että tuskin olisin hullua hurskaampi, vaikka nyt eläisinkin kuin viimeistä päivää kokemuksia ja materiaa itselleni hamuten. Kun on vaatimattomaan jo alkujaankin tottunut, niin eipä kai tuo pihiys sit harmita kuolinvuoteellakaan...
Taatusti tulen, mutta tarkistetaan asia vielä.
1. Toivon, että minulla olisi ollut rohkeutta elää niin että olisin ollut rehellinen itselleni, eikä sitä elämää, jota muut minulta odottivat.
Ei huolta.
2. Toivon, että en olisi tehnyt niin kovasti töitä.
Ei hätäpäivää.
3. Toivon, että minulla olisi ollut rohkeutta ilmaista tunteitani.
Nojoo, positiivisia tunteita vois vielä kehittää, jos tulee aiheelliseksi joskus.
4. Toivon, että olisin pitänyt yhteyttä ystäviini.
Näh, mitä turhia.
5. Toivon, että olisin sallinut itseni olla onnellisempi.
Ei ongelmia, joskaan en tunnista olotilaa.
Eli 4/5, eli en tule katumaan.- KauheaKatumus55
Paitsi tietenki sitä, etten teilannut yhtään hompeelia. Nappi otsaan.
- ~cissi~
Luultavasti ei ole vaikeaa elää kuten itse haluaa, jos vaan tietää mitä haluaa...
- ~cissi~
Kas elämä se kaikkein vaikeinta lie
sen kun hyvin teet se kaiken aikasi vie
jos et halua täysillä päästellä
voit kenties elämääsi säästellä
jee jee
mut edes niin et sitä tee ~cissi~ kirjoitti:
Kas elämä se kaikkein vaikeinta lie
sen kun hyvin teet se kaiken aikasi vie
jos et halua täysillä päästellä
voit kenties elämääsi säästellä
jee jee
mut edes niin et sitä teeAika hyvä. ;-)
- ~cissi~
Ratikkakuski kirjoitti:
Aika hyvä. ;-)
Sen kirjoitti joku, jonka maksa sanoi poks.
*Raittiushenkilö raittiustuolissaan sinusta on muka huolissaan* ~cissi~ kirjoitti:
Sen kirjoitti joku, jonka maksa sanoi poks.
*Raittiushenkilö raittiustuolissaan sinusta on muka huolissaan*No Juice-vainaahan se. En ensin tunnistanut. Melkoinen sanaseppo se olikin.
- Emilia .
Olen elänyt niinkuin olen osannut. Vähän liiankin tehokkaasti. Toisissa asioissa olen epäonnistunut, eli en ole osannut. Mitä niitä katumaan. Tästä eteenpäin on vapaa valinta. Hitaammin kiitos ja sisältöä.
- MorituriTeSalutant
Minä olen välillä uhkarohkeastikin tehnyt asioita vain siksi, etten kuolinvuoteellani katuisi. En jää junnaamaan huonoihin elämäntilanteisiin, koska tiedostan sen, että kuolen joskus, ehkä jopa pikemmin kuin arvaankaan. Onpa tuo jo muutaman kerran minua koskettanutkin. Nuo kaikki ovat asioita, jotka olen itse tajunnut jo aikaa sitten. Tiedän, mitä haluan tehdä, ja pyrin sitä kohti.
Jos minun nyt pitäisi kuolla, voisin olla tyytyväinen siihen, että olen rohkeasti pyrkinyt eteenpäin. Joskus on ollut ihan hemmetin vaikeaa, mutta olen selvinnyt. Juuri tämä ajatus antaa minulle voimia. Mä olen hoksannut tossa kolmenkympin kriisiä potiessa, että se kriisi olikin kasvua. Kasvua ulos siitä, että elää muiden aina säännöillä ja muille tavallaan heidän ehdoillaan. Aina on joku jotain haluumassa ja odottamassa. Ja kilttinä sitä on aina halunnu enimmäkseen muille toimia parhainpäin. Niin et itekin jää jalkoihin omine toiveineen.
Mut ei enää. En usko et tulen katumaan mitään noista 5 kohdasta. Haluun nähdä maailmaa ja elää elämääni silleen, kun hyvälle tuntuu ittestä. Nyt alkaa oleen tarpeeksi itsevarmuutta siihin hommaan. Tarpeeks käsitystä, että mähän elän kerran ja ittelleni ensisijaisesti. Mä pystyn siihin.
Jatkuva uhrautuminen muille saa muuttua tarpeelliseksi uhrautumiseksi. :-) Ei siis muiden mieliksi, vaan kun se tuntuu ittestä sille, et nyt se on oikeasti tarpeen ja haluan tehdä niin.- MotiruriTeSalutant
Kriisi oli hyväksi. :)
MotiruriTeSalutant kirjoitti:
Kriisi oli hyväksi. :)
Niin mä itsekin uskon nyt, kun olotila tuntuu vapautuneemmalta. Ei niin estoiselta ja pidättyväiseltä. Ihan kun olis saanu uudet kehkot. :-)
Näkee kaikkee erilailla, uskaltaa kaikkee erilailla, kun joskus ennen. Kiva tunne.
Nyt viikonloppuja! :-)
- prognoosi:exitus
Mikähän saa tunteettoman riistokapitalistin, johtaja Ratikan pohdiskelemaan tuollaisia?
Rupeaako sittenkin omatunto soimaamaan verovilpeistä ja muista
filunkihommista ja muista yleisen moraalin vastaisista velkavipukeinotteluista?
Ratikan ikäluokan yleisin kuolinsyynä on alkoholismi ja onkohan Ratikan lääkäri jo todennut fataalin maksakirroosin ja ylensyömisestä johtuvan sepelvatimon kalkkeutumisen kolesteroliin? Se härtslaagi ei aikaa ja paikka valitse silloin kun noutaja viikatemies korjaa satoaan..
Kuulin toisen käden tietona, että kyröskoskelaiselta räätäliltä on tilattu jo isot taskut kääriliinoihin siksi, että saa pakattua eurosetelinippuja mukaan kirstuun.Ja Ratika motto on jo kirjoitettu
nekrolgiin " Parempi maassa, kun persaukisen suussa"Ratikkakuski on testien mukaan nelikymppisenä kolmikymppisen ammattibrankkarin kunnossa. Ihmettelen sitä tosin itsekin näillä elintavoilla, vaikkei nämä niin kamalat olekaan kuin sinä harhoissasi kuvittelet. Maksa-arvokin oli parinkympin pintaan. ;-)
- Ratikan harmi Nro 1
Ratikkakuski kirjoitti:
Ratikkakuski on testien mukaan nelikymppisenä kolmikymppisen ammattibrankkarin kunnossa. Ihmettelen sitä tosin itsekin näillä elintavoilla, vaikkei nämä niin kamalat olekaan kuin sinä harhoissasi kuvittelet. Maksa-arvokin oli parinkympin pintaan. ;-)
Ratikka lisäsi haisevaan omakehuun yleiskunnostaan ilman mitään Paavo Nurmen 2km kävelytestiä tai muutakaan testitulosta
Olisi kuitenkin valehdellut .Nurmen testiä viiteen minuuttiin ja operin 8km suuruudenhulluna.Kylä Ratikan valehtelut on jo huomattu.
"maksa-arvokin kahdenkympin pintaan" heko heko honk honk
Ei osannut edes mainita mitään maksa-arvojensa lajia, niitähän
on useampia laboratoriotesteja , yleisimmät S-GT, S-alat, S-asat
ja veren MCV mitta, jota tavalliset tk-lääkärit eivä edes tiedä.
YK-joukkoihin pyrkiviltä testaan S-GT ja 20 olisi kovin omitisen alahainen, alle 50 on jo hyvä tulos ja 100 jo liian hälyttävä päästä sinibaretiksi..MCV:n ollessa yli 90 on jo merkki pitkäaikaisesta alkoholin suurkuluttajasta, vaikka spennaisi kuivilla monta kuukautta.
Opihan Ratikka edes valehtelemaan uskottavammin! Ratikan harmi Nro 1 kirjoitti:
Ratikka lisäsi haisevaan omakehuun yleiskunnostaan ilman mitään Paavo Nurmen 2km kävelytestiä tai muutakaan testitulosta
Olisi kuitenkin valehdellut .Nurmen testiä viiteen minuuttiin ja operin 8km suuruudenhulluna.Kylä Ratikan valehtelut on jo huomattu.
"maksa-arvokin kahdenkympin pintaan" heko heko honk honk
Ei osannut edes mainita mitään maksa-arvojensa lajia, niitähän
on useampia laboratoriotesteja , yleisimmät S-GT, S-alat, S-asat
ja veren MCV mitta, jota tavalliset tk-lääkärit eivä edes tiedä.
YK-joukkoihin pyrkiviltä testaan S-GT ja 20 olisi kovin omitisen alahainen, alle 50 on jo hyvä tulos ja 100 jo liian hälyttävä päästä sinibaretiksi..MCV:n ollessa yli 90 on jo merkki pitkäaikaisesta alkoholin suurkuluttajasta, vaikka spennaisi kuivilla monta kuukautta.
Opihan Ratikka edes valehtelemaan uskottavammin!Polkupyöräergo ei ole mikään kävelytesti. Hapenottokyky oli 41 ja 3,57 , eli ei hullummin. Tuosta maksa-arvosta en muista lunttaamatta mikä se noista on, mutta lekuri sanoi tarkkailurajan olevan 50. (Tiesin tietysti, että niitä on useampia. Sekin kuulemma ylittyy helposti, jos syö tiettyjä lääkkeitä. Minulla on paremmant geenit kuin elintavat. Sinulla pikkupaskiksella on vissiin toisin päin. ;-)
- miksienollutrohkeaja
Luulen, että eniten tulen katumaan, etten ollut rohkea silloin kun olisi pitänyt olla.
Tuletko sinä katumaan kuolinvuoteellasi?
- Toivottavasti siihen hetkeen on vielä pitkä aika, ehdin vielä moneen kertaan korjata elämän suuntaa ja tehtyjä virheitä. Tuskin kadun elettyä elämääni.
Varmaan pidän juhlapuheen ja kiitän niitä henkilöitä, jotka ovat antaneet mulle rohkeutta ja uskallusta tehdä vaikeitakin valintoja. He ovat kiitoksen ansainneet.
Elätkö sinä elämääsi kuten haluat vai kuten oletat muiden toivovan?
- Sekä että. Ajan kanssa elämä muokkautuu omanlaiseksi matkaksi.
Toiveita on vielä paljon, tuntuu että oma elämä on jatkuvassa muutostilassa. Täytyy vaan pitää pää kylmänä ja tietyt tavoitteet/ unelmat/ toiveet mielessä ja yrittää ponnistella niitä kohti.
Uskon vahvasti, että jonain päivänä ainakin jokin toiveistani toteutuu (pieni osa on jo toteutunutkin).
Tuolta katumuslistalta valitsen ainoastaan kohdan "5. Toivon, että olisin sallinut itseni olla onnellisempi". Se olisi sellainen asia, jota täytyy miettiä syvällisemmin.Ratikkakuski kirjoitti:
Mikä sen on estänyt, jos niin on?
No, justiinsa pohdin sitä tässä itsekkin
.
Vikaa on varmasti omassa asenteessani.
Olen aika ehdoton ja ankara itselleni, se on opittua (ei sisäsyntyistä).
Valitettavasti asetan odotukset liian korkealle myös muiden kohdalla. Se ei tietenkään ole reilua, en yritä sitä puolustella, mutta niin se vaan on.
Pettymyksiä välttääkseni en uskalla heittäytyä täysin onnellisuuden olotilaan.
Olen harkitseva, tarkkailen ja kuulostelen.. Ehkä siksi suhtaudun kaikkeen pienellä varauksella ja olen valmiina korjaamaan kurssia, mikäli siihen on tarvetta.
.. syvällinen pohdinta on edelleen kesken..
no ainakaan tällä hetkellä ei tarvisi katua mitään noista linkissä mainituista,
murVähemmän harmittaa kun kuolinvuoteellaan ei kadu mitään.
Kävelin tässä Helmikuussa Helsigissä ilman pipoa kovassa pakkasessa. Ajattelin, että siinä tuulessa joka kävi korkeiden talojen välissä kadulla (nuo kadut taloineen ovat hyvä tuuliränni) voisi aivot jäätyä. Mitkä kaduttaisi, jos aivot olisivat jäätyneet ja olisi tajunnut asian ja aivojen sulamista odotellessa olisi jotain katunut.
No tietysti sitä typeryyttä ettei ottanut pipoa mukaansa. Eipä mitään muuta. Luopuisinko silti elämästäni helposti? No en hitossa.En varmaan. Toivon, etten kuolis vuoteeseen, vaan tunturiin, tai joelle.
En lukenu tota linkkiä, mut tuskin on tarviskaan. Ei kuoleman hetkellä mitään saa takaisin.Lehden juttua nyt jaksa lukea, samaa tuubaa taas, karkeasti ottaen.
Mutta se katuminen... No en tule, en siinä viimeisellä punkalla ollessani, kyllä se on peli silloin pelattu ja on aika muistella vain hyvällä ja kullattuna kaikkea mennyttä. Ne asiat mitä kadun, kadun voimalla heti, liiaksikin joskus, ja sitten ne jäävät hissuksiin taakse.Elän kuten haluan, mutta toisten ehdoilla, mm. projektiot, fantasiat ym. joiden todeksitekemisessä ihmiset ovat valmiita käymään järjestelmällistä sotaa toista ihmistä vastaan, tämän sulauttamiseksi omaan fantasiaansa.
- e
Kyl en tule.
Jotenkin mukaellen ja toisaalta määrätietoisesti omaa linjaa. Mistä sen voi tietää? Kunhan elää hetkessä.
En usko että jää kaduttavaa. Miksi jäisi, kun ei ole jäänyt tähänkään asti. Toivon tietty, että ei tarviis kuolla vuoteessa miettien ja altistuen saattohoitojen uskonnollisuuteen. Saisin vaan sen mars-patukan ja taluttajan, joka veis tunturiin.- oI_io
mm haluaa patukkaa viimeiseksi(kin) XD
- jarmoelinäin
se joka on elänyt täysillä, ei ole mitään anteeksi pyydettävää...
- KoppavaHoro
Sen näkee sitten! Jos nyt lähtisin, niin kyllä kaduttavaa varmasti löytyisi.
Aika hyvin oman mieleni mukaan olen kyllä elänyt ja ihan kohtuullisesti nähnyt ja kokenut ikäni huomioiden. - 4D tähti
Kun me emme yleensä luota seniilien vanhusten mielipiteisiin ja arvostelukykyyn missään muussakaan, niin miksi sitten tässä asiassa.
"Elätkö sinä elämääsi kuten haluat "
Mä en usko että yhteiskunta on halukas sopeutumaan täysin siiihen mitä minä haluan. Noista viidestä kohdasta eniten katuisin kai tuota nelosta, ystävien kanssa yhteyttä pitämättömyyttä, jos nyt kuolisin. Toisaalta on realismia, että se kuuluu juuri tähän elämänvaiheeseen, perheellisellä ihmisellä.
Mä olen saanut elää elämääni miten haluan ja olen elänyt, toisten nikotteluista huolimatta. Lapset on tosin muuttaneet asiaa vähän syntymänsä jälkeen asiaa, mutta sekin on ollut itsestään selvää ja oma valinta kuitenkin.
Nyt mä olen siinä tilanteessa, että olen alkamassa elää toisten toiveiden mukaan myös muulla tavoin, mutta se ajatus ei ainakaan toistaiseksi häiritse yhtään. Katsotaan taas sit kymmenen vuoden päästä, jos tulee 50kympin kriisi, jos ostan vaikka (inhoamani) moottoripyörän ja katoankin horisonttiin sen kanssa kaikkeen kypsyneenä.. Sen näkee sitten..- ...
Todennäköisesti.
Täytyy olla melko kiva elämä että kuolinvuoteella voi sanoa hymyissä suin että "kylläpäs oli kliffaa ja mitään en kadu ja kaiken olen saanut".
Enemmän asiaan vaikuttanee ihmisen yleinen näkemys siitä mikä on tarpeeksi ja mitä kannattaa tavoitella. Jos on elämänasenteeltaan aina ollut vähään tyytyväinen ja ultrasosiaalinen ja iloinen niin hyvin todennäköisesti on saanut elämän jossa ei ole rehkinyt itseään piippuun materian takia, on ollut paljon ystäviä ja ollut hauskaa.
Jos taas asenteeltaan on ollut aina kilpaileva luonne, saavuttaja, sellainen joka aina haluaa uusia haasteita tai jolle mikään ei riitä, niin hyvin mahdollista että ystävät ja perhe on pistetty sivuun tavoitteiden saavuttamiseksi. Ehkä elämässä on koettu suuria saavutuksen tunteita ja oltu huipulla.
Voisiko tällä olla tekemistä sen sanonnan kanssa että "autuaita ovat lapsenmieliset", vai mitenkä se menee?
Mikään ei myöskään pois sulje sitä että vaikka nuo "katumuksen TOP 5" seikat olisikin elämäsäs korjattu, että silti ei katuisi jotain. Esimerkiksi tuo eka kohta; ihmiset katuvat etteivät eläneet elää siten kuin olisivat halunneet; mitä sellaiset ihmiset katuvat kuolinvuoteellaan jotka OVAT eläneet kuten ovat halunneet? Jos se elämä, jota siis haluavat, ei sisällä jotain muuta seikkaa (esim. perhettä tai ystäviä) nin silloin he ehkä katuisivat niiden poisjäämistä? Esimerkiksi: "olisin halunnut elää elämäni maailman ympäri purjehtien", OK, eletään elämä siten ja ollaan kuolinvuoteella: maailman ympäri purjehtija katuu että miksi hän haaskasi elämänsä yksinpurjehdukseen kun olisi voinut perustaa perheen ja grillata takapihalla.
Tai kohta 3; toivon että olisin ilmaissut tunteitani. Oletetaan että ihminen on ilmaissut tunteitaan, joko hyvässä tai pahassa, ja saanut näin elämässään palkaksi avioeron ja rikkinäisen perheen (kun niitä rakkauden kohteita on riittänyt), tai päätynyt kivensisään jonkun mustasukkaisuusdraaman kautta. Hän varmanaan katuisi kuolinvuoteellaan että tulipas annettua vähän liikaa köyttä temperamentille ja spontaaneille tunteille.
Summa summarum: jos nämä TOP5 katumussyytä poistettaisiin (ihmiset eläisivät toisin) niin kumminkin listalla olisivat jotkut toiset 5 syytä. Se että mitään katumus TOP5 listaa ei olisi olemassakaan edellyttäisi sitä että kaikki ihmiset eläisivät elämänsä hellyttävän yksinkertaisina ja iloisina, ilman mitään huolta tai henkistä tuskaa, vaistojen varassa ja ilman filosofisia pohdintoja tyyliin: "entä jos...". Sellainen yhteiskunta olisi joko ihqu halinallemaailma tai sitten kaikki olisi dropattu aineilla niin turraksi ettei mikään tuntuisi missään.
"Tieto lisää tuskaa." Kun tiedät mitä olet tehnyt ja mitä olisit voinut tehdä niin kadut aina ja varmasti jotain, elet sitten ole joku enkeli jolla on 100% varma tieto siitä että tekemäsi ratkaisut ovat oikeita ja absoluuttisen hyviä. Jos olet täysin imbesilli vajakki ja elät vain tässä hetkessä niin maailma on aina yhtä iloinen ja yllättävä, etkä tajua katua mitään koska et edes snaijaa mikä olisi voinut olla toisin.
Jo pelkästään ymmärrys siitä että "nyt lähtee henki" saa ihmisen miettimään menneitä ja haaveilemaan asioista joita ei sitten koskaan saanutkaan. Sen siijaan jos on aivoton ameeba niin ei edes tajua että loppu on lähellä. Eläimet eivät tietääkseni kadu tekemisiään, ne elävät vaiston varassa. Eivät ehkä edes ymmärrä että kuolo tulee vaan koittavat sinnikkäästi selvitä edelleen (esim. haavoittunut koira joka seuraa isäntäänsä). Ne antavat periksi vasta sitten kun virta on totaalisesti loppu, menevät johonkin koloon lepäämään ja odottamaan kuolemaa koska eivät enää muuta jaksa ja se kolo antaa edes vähän suojaa mahdollsiia viihollisia vastaan jotka käyttäisivät tilanteen hyödyksi. - en kadu
En kadu mitään
- 12+9
je ne rien...
- opkop
12+9 kirjoitti:
je ne rien...
hyvä ranska sulla.....
"je ne regrette rien"
Itse asiassa, lukiessani tuota listaa totean, että onneksi olen muuttanut elämässäni juuri noita asioita ajoissa :)
Helposti menee pieleen, mutta kun asettaa asiat tärkeysjärjestykseen, ei jää kaduttavaa, ainakaan tuossa määrin.
- Kenties joitakin pienempiä asioita on tehnyt tai jättänyt tekemättä kuitenkin ?Luulen, että paljon jää tekemättä ja sanomatta.
- väsynyt yyhooo
Olisi ehkä pitänyt jättää lapset tekemättä. Kuulostaa aika rankalta mutta se heidän minulle aiheuttamansa tuska ja huoli olivat yllätys.
He eivät näytä pärjäävän tässä yhteiskunnassa kovinkaan hyvin. Syrjäytymisen merkkejä näkyy enkä voi enää auttaa. Kun senkin olisi tiennyt, mutta ehkä he vielä tuovat minulle iloakin...ei saisi menettää toivoaan. väsynyt yyhooo kirjoitti:
Olisi ehkä pitänyt jättää lapset tekemättä. Kuulostaa aika rankalta mutta se heidän minulle aiheuttamansa tuska ja huoli olivat yllätys.
He eivät näytä pärjäävän tässä yhteiskunnassa kovinkaan hyvin. Syrjäytymisen merkkejä näkyy enkä voi enää auttaa. Kun senkin olisi tiennyt, mutta ehkä he vielä tuovat minulle iloakin...ei saisi menettää toivoaan.Niin. Ilman lapsia ei olisi kuitenkaan tulevaisuutta. Kaikki eivät saa lapsia vaikka haluaisivat. Ja tehtyä ei saa tekemättömäksi. Joten surkuttelu pois ja katse eteenpäin.
Haasteissa ja pahoissa paikoissa saa apua, kun vaan pyytää. Muista pyytää. Itsesi tai lasten takia. Pyytämättäjättäminen harmittaa takuulla.
- Juuri nyt
elän haluamaani elämää.
En tiedä sitä, että tulenko katumaan. Siihen on vielä aikaa ja kaikenlaista voi vielä tapahtua.- Sisar valkoinen
hei, sairaalassa töissä ollessani, onnellisimmilta vaikuttivat ne ihmiset, joilla oli läheinen suhde kakiista tärkeimpiin ihmisiinsä, lähdön hetkellä oli rakkaat vierellä,Minun mielestä kannattaa elää niin etä noudattaa sydämensä ääntä, eikä elää vastoin sen ohjeita. Rahalla ei lähdön hetkellä ole mitään merkitystä, mitään ei saa mukaan.Rakastetaan läheisiämme, saamme sen takaisin.
- Minä rakastan
Sisar valkoinen kirjoitti:
hei, sairaalassa töissä ollessani, onnellisimmilta vaikuttivat ne ihmiset, joilla oli läheinen suhde kakiista tärkeimpiin ihmisiinsä, lähdön hetkellä oli rakkaat vierellä,Minun mielestä kannattaa elää niin etä noudattaa sydämensä ääntä, eikä elää vastoin sen ohjeita. Rahalla ei lähdön hetkellä ole mitään merkitystä, mitään ei saa mukaan.Rakastetaan läheisiämme, saamme sen takaisin.
läheisiäni, vaikka en mitään takaisin heiltä saisikaan. Kaikesta huolimatta. Niitä ei tosin kovin montaa ole. Elämä on näyttänyt sen, että tosipaikan tullen niitä oikeita läheisiä ihmisiä on hyvin vähän. Niitä wannabe-läheisiä ja ystäviä on kyllä v*tusti, mut niitä oikeita lopulta vähän.
Sitä vaan jäin nyt miettimään, että miksi ne wannabet haluaa olla niitä wannabe-ystäviä ja läheisiä? Mitä ne saa siitä? Ja eikö ne tajua, että esimerkiksi minä en anna heille kovinkaan paljon painoarvoa elämässäni?
Mutta joo... Ei mun tarvitse kaikkea tajuta. Pitää kai perskärpäsilläkin olla jonkinlainen tarkoitus heidän surkealle elämälleen... Minä rakastan kirjoitti:
läheisiäni, vaikka en mitään takaisin heiltä saisikaan. Kaikesta huolimatta. Niitä ei tosin kovin montaa ole. Elämä on näyttänyt sen, että tosipaikan tullen niitä oikeita läheisiä ihmisiä on hyvin vähän. Niitä wannabe-läheisiä ja ystäviä on kyllä v*tusti, mut niitä oikeita lopulta vähän.
Sitä vaan jäin nyt miettimään, että miksi ne wannabet haluaa olla niitä wannabe-ystäviä ja läheisiä? Mitä ne saa siitä? Ja eikö ne tajua, että esimerkiksi minä en anna heille kovinkaan paljon painoarvoa elämässäni?
Mutta joo... Ei mun tarvitse kaikkea tajuta. Pitää kai perskärpäsilläkin olla jonkinlainen tarkoitus heidän surkealle elämälleen...Ihan uteliaisuudesta pitää kysyä, keitä ovat wanna-be-läheiset?
- ..
Tottakai katuu jotain. Helpompi toisten arvostella mitä ehkä katuis. Tänään eletään tässä ja nyt, näillä taidoilla ja näillä varoilla. Ei tää ole helppoa.
Joo, vois vähän höllentää, murehtia vähemmän ja iloita enemmän. Mut helpommin sanottu kuin tehty.
Rakkaus, välittämis osasto, rehellisyys jne on miettimisen arvoisia asioita. Vähän enemmän niitä voi auttaa pääsemään haluttuun lopputulokseen. Terveellinen määrä itserakkautta on itsesuojeluvaistoa - jolla välttyisi muutamalta harmilta. - se voi kaduttaa.
varmaan sitä että tuli miinoitettua teollisuuslaitoksia tielaitoksia teitä junaliikennettä
automaattilatauksilla liian vähän. kun olisi pitäny laittaa kunnon panostukset. - Tylsä elämä
Olisi pitänyt(tai kerkiäähän sitä vieläkin) nussia mahdollisimman paljon eri naisia.
Seksin ilot on jäänyt vähemmälle uskollisuuteni takia. 15 vuotta sitten kävin
säännöllisesti panemassa erästä naista heteken aikaa ja kivaa oli.
Kokeilimme kaikkea kivaa mihin oma eukko ei suostunut eikä vieläkään suostu.
Jäin kiinni ja piti lopettaa.- elämää
Jos tuo kaikki, mitä halusit elämältäsi, otan osaa.
Tosin itse olen nykyisin tehnyt juuri sitä, mitä olen halunnut.
Antaessaan saa paljon....
- emili-a
Celine Dion, Because you loved me
http://www.youtube.com/watch?v=P_r8pDziQKE&NR=1&feature=endscreen - Adjö selibaatti
Tää on helppoo: tulen katumaan (kadun jo nyt) sitä, että en muuttanut mukavaan, halpaan trooppiseen maahan jo paljon aikaisemmin.
Harmittaa etten jo paljon aikasemmin siirtynyt niin lähelle miehen paratiisia kuin maapallolla yleensä on mahdollista.
Mutta tietysti hyvä näinkin. Ja paljon parempi kuin missään muualla.- elämää
Kutsu mut kylään paratiisiin?
Siinä vaiheessa ei kannata katua enää mitään...
- !!
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10431874
montako aloitusta aiheesta?
Voin sanoa että kadut! - turha hillua
jäin ilman pillua...
- Hmm.
On vaikea ennustaa,miten kuolee. Kuolema voi tulla silmänräpäyksessä,kolari tms.silloin ei ehdi ajatella menneitä.
mun ei tarvi katua mitään, kerran täällä vaan ollaan. ainakin mä luulisin niin... eihän sitä voi koskaan olla varma mitä noi tiedeihmiset keksii.
- synnyin-elin-kuolin
Olen jo pidempään asiaa pohtinut ja todennut, että kun täällä on monia vuosia tullut elettyä lähinnä sen takia, että voisi kuolla onnellisena, niin onko sitä pakko alkaa katumaan kuolinvuoteellaan? Kyllä olen itselleni aika vihainen kaiken tämän suorittamisen ja suorittamattomuuden jälkeen, jos en voi hymy suupielillä kuolla. Läheisilleni olen jo kirjeen ja testamentin tehnyt, jotta niillä ihmisillä olisi hyvä olla, jotka oikeasti voivat vielä tehdä jotain kuolemani jälkeen :)
- Katuva
Tulen katumaan sitä, että olen äänestänyt nykyisiä hallituspuolueita. Mutta en enää koskaan.
- kartoituslife
Sitä en kadu että en ole elänyt vain itselle
sitä kadun jos/kun olen vahingoittanut
toivottavasti jättämäni jäljet ovat enimmäkseen poisitiivisia
paree olla sinut itsensä kanssa Aika sattumaa, kun tänään juuri sairauteni takia mietin, mitä olisin voinut tehdä toisin.
Olisinko ollut nalkuttamatta liikaa tyttärelleni, ei pitäisi leikkiä itse J umalaa.
Olisinko vaiennut turhista nalkutuksista avomiehelleni, en varmaankaan,
koska olen elänyt miettimättä niin arkista asiaa, kuten kuolema, niinkun varmaan enemmistö tekee.- scale ei kirj.
Moro pitkästä aikaa. Vastaus on, että ehkä liian työkeskeistä on toi elämä, mutta reilun vuoden päästä helpottaa ja sitten otan lunkisti. Soon moro.
- No woe w-.ittu:.!1%#
.
Siis katuuko eläin esimerkiksi mitään tekemisiään missään vaiheessa
Ei!!!!!111!!!1!!!
Se on tämä paskaluterilaisuus joka yrittää turhaa syyllistää valkoista suomalaista rehellistä miestä, palatkaa aitoon aitosuomalaisuuteen
. - mummeliini
Mielenkiintoinen kysymys. Minä elän kuten haluan, mutta siltikin elämästäni puuttuu jotakin. Ehkä läheisyyttä-ajoittain-, kunnianhimoa jossain määrin. Voisin olla hieman tiukempi itseäni kohtaan, mutta taidan olla saamaton. En missään tapauksessa elä kenenkään muun ehdoilla. Lähestyn kuuttakymppiä ja olen ehtinyt saattaa maailmaan kolme lasta, erota, muuttaa maalle, tehdä välillä hulluna toitä, saada ystäviä ja menettää niitä. Luulenpa, ettei minulla olisi paljon kaduttavaa. Elämä on mennyt niin, ettei sen kulkuun olisi ratkaisevasti voinut puuttua. En voi katua edes sitä, etten kouluttautunut pidemmälle, sillä elämä toi eteeni sen kaltaisia kompastuskiviä, joiden yli en saattanut päästä. EI, en kadu mitään, muutta sittenkin olisin halunnut jotain enemmän...
- kerralla oikein
En minä siinä mitään kadu.
Kuolinvuoteeni vierellä on paikka missä muut voivat katua jos katsovat siihen syytä olevan. - *******
Olen huomannut, että minä elän muiden elämää. Omaa elämää olen yrittänyt, mutta se ei onnistu jos en lähde....
- katuva
Kadun jo nyt kun en soittanut ajoissa rakkaimmalleni kaverilleni ja ehti sitten menehtyä ennen kuin ehdin paikalle, olisi voinut pelastua, jos olisin soittanut vaikka vain tuntia aiemmin.
- yksin,mies 52v.
varmasti kadun niitä tuhansia päiviä kun vain tv:tä katsellut,kääntänyt kylkeä kun kynnys lähteä ulos niin korkea,päivät kuluu hukkaan ja ahdistaa,syyttää itseään kokoajan (tietenkin), ulkona taas parin kaljan jälkeen huomaa et turhaa jännäsin,samanlaisia löytyy,turhaan alentaa itseänsä ja nostaa muut jalustalle,tiedän..mut käytäntö on eri kuin teoriassa..kynnys on aina
- kaikkea sitä
Että luin tämän ketjun
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1122715
- 1072082
Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee221887Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"
Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol2171644Mietitkö tosissasi..
..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole41615Mitä ajattelit hänestä
Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen991517Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1131216- 621049
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi126993- 64986