Ohjeet työttömille

Karppaaja.

Eroa liitosta, mutta säilytä työttömyyskassan jäsenyys

Ay-Liittoonhan ei ole pakko liittyä lainkaan voidakseen olla työttömyyskassan jäsen

Huomaa että työttömyyskassojen varat on verorahaa 95%. Vain 5% katetaan jäsenmaksuilla.

Vuokratyöläisten ei tule kuulua liittoon, vaan ainoastaan työttömyyskassaan. Minkä tähden?

1) eroamalla liitosta työtön ei tue ay-toimintaa, joka estää vuokratyöfirmojen pääsyä tehtaisiin. Älä tue paperiliittoa, sillä Paperiliitto ei salli vuokrafirmojen tuloa tehtaisiin. Näin paperiliitto estää sinun työmahdollisuutesi vuokratyöläisenä/työttömänä.

2) Kuuluessasi vain kassaan vuosittaiset jäsenmaksut ovat huomattavasti alhaisemmat. Miksi tukea lihavien ja ökyrikkaiden ay-pomojen luksus-elämää, kun itse ei siitä hyödy mitään? Haluatko maksaa kalliita ay-maksuja, vaikka siitä ei ole käytännön hyötyä?

Yleiskorotuksista hyötyvät vain tehtaiden vaki-demarit ja KELA-virkalijat. Vuokratyöläinen tai pätkätyöläinen neuvottelee palkkansa joka keikalla uudestaan, ja seuraavassa duunissa palkka voi olla alempi kuin edellisellä kerralla. Yleiskorotuksista ei ole hyötyä työttömälle tai vuokratyöläiselle, mutta on kyllä 20 vuotta suojatyöpaikassa lorvineelle paperimiehelle tai KELA'n ihmissuhdekoordinaattorina pölyttyyneelle sosiologille.

20

650

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • shjsjhsjhs

Kun demari puhuu "yhteistä eduista", niin ne ovat kylläkin vain demarien ja virkailjoiden yhteisiä, ei muiden.

Vuokratyöläisillä ja työttömillä ei ole lomaa, vuorotteluvapaata, korkeaa palkkaa, eikä pysyvää työpaikkaa.

Vuokratyöläisen palkka voi laskea sitten kun seuraava keikka/duuni alkaa.

Demarilla on vakiduuni, jolloin häntä ei irtisanota, joten hän voi rauhassa lorvia, samalla kun vuokratyöläinen painaa hommia niska limassa

• työttömyyskassat.

Ammatinharjoittajien ja yrittäjien tk AYT

Erityisalojen Toimihenkilöiden tk (ERTO)

Erityiskoulutettujen tk Erko

IAET-kassa

Ilmailu- ja Rautatiekuljetusalan tk (IRKA)

JATTK-työttömyyskassa (ent. Julkisten alojen teknisten tk)

Journalistien ja esittävien taitelijoiden tk JET-kassa

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöiden tk (JYTY)

Julkisten ja hyvinvointialojen tk (JHL)

Kuljetusalan tk (AKT)

Lakimiesten tk

Lääkärien tk

Maa- meri- ja metsäalojen tk

Metallityöväen tk

Opettajien tk

Palvelualojen tk (PAM)

Paperityöväen tk

Posti- ja logistiikka-alan tk (PAU)

Puu- ja erityisalojen tk

Rakennusalan tk

Suomen Elintarviketyöläisten tk

Suomen Yrittäjäin tk (SYT)

Super työttömyyskassa

Sähköalojen tk

Teollisuusalojen työttömyyskassa TEAM-kassa

Terveydenhuoltoalan tk (TEHY)

Työttömyyskassa Nomit

Työttömyyskassa Pro

Vakuutusväen tk

Yleinen työttömyyskassa YTK

• tätä mieltä.

Työttömien ja vuokratyöläisten tulee kuulua YTK:hon tai muuhun työttömyyskassaan, ja heidän tulee perustaa puolue joka pyrkii estämään ay-kartellin toiminnan, kieltämään ay-liikkeen ja rankaisemaan ay-liikeen johtoa. Ay-demarin omaisuus kuuluu työttömille!

• Omituisia viestejä?

Kuulostaa hullujen horinoilta. Totta kai kannattaa kuulua liittoon, eihän työnantaja anna mitään hyvän hyvyyttään. Työttömyyskassojen jäseniä, jotka ei kuulu liittoon, viedään kuin litran mittaa.

Liiton jäsenyys auttaa jotta työnantaja toimii sovittujen pelisääntöjen mukaan.

• fffggggg

En ole koskaan hyötynyt mitenkään liittoon kuulumisesta, enkä ole saanut sieltä lakiasioihin mitään sellaista neuvoa, mitä en olisi itsekin löytänyt netistä, kun joskus olen kysynyt.

Ei ole kohdalle sattunut sellaisia työnantajia, jotka toimisivat jotenkin vilpillisesti. Nykyisessä sain palkankorotuksen pyytämättä, villi työnantaja, mutta noudattaa silti sopimuksia, seuraa alan kehitystä. Ei hän näe liittoon kuulumisessani mitään haittakaan, itse en ole löytänyt mitään hyötyä.

Itse en lakkaa ihmettelemästä, miten porukka luulee, että ansiosidonnainen katetaan jäsenmaksuilla, pitäisi jokaisen peruskoulun käyneen kyetä laskemaan, että ei onnistu. Pelkästään maksettu rahamäärä, itse maksan n. 400 vuodessa, sillä ei olla työttömänä omalla ansiosidonnaisellani edes puolta kuukautta. Sen lisäksi kassa ja kelomajat vievät jäsenmaksuista oman osuuteensa. Kaikkia ammattiyhdistyksiä tuetaan veroista. Päivärahasta työmarkkinatuen suuruinen osa tulee kaikille poikkeuksetta veroista ja ansio-osa kassan varoista. Mutta kassan varoista leijonan osa tulee kuitenkin avutuksena valtiolta.

• N i k k i

Hmmm...suurin osa työpaikoista on kuitenkin ihan normaaleja, missä toimitaan lakien mukaan. Itselläni ei ole ollut mitään epäselvyyttä kuin yhdessä, sekin oli pieni asia. Mutta kun kysyin liiton lakimieheltä neuvoa, sain vain suoran copypaste-vastauksen lakitekstistä, en muuta. Sitä paitsi, laki on kaikille sama riippumatta siitä, kuuluuko liittoon. Kyllä minä ainakin osasin nuo liiton lakimiehen kertomat jutut itsekin löytää.

• daddsadd

Älä tue paperiliittoa. Paperiliitto ei halua vuokratyöläisiä tehtaalle

• näpsnuut
        daddsadd kirjoitti:

Älä tue paperiliittoa. Paperiliitto ei halua vuokratyöläisiä tehtaalle

ei halua kukaan muukaan mitään aputyöväkeä jalkoihinsa pyörimään...

• näin se on

eikä kukaan muukaan niitä halua, on vaan pakko valillä käyttää kun on niitä apuhommia joksikin aikaa eikä tarvetta pidempiaikaiseen työsuhteeseen, ei kai kukaan palkkaa jos ei tarvi kun vähän aikaa.

• HUOM. TÄMÄ

työttömiltä EI peritä ay-jäsenmaksua.Mutta joudut maksamaan YTK.lle sen 99e vaikka olet työtön.Tiesitkö tämän.

• sfsaf

Mikäs kassa se on missä ei maksua peritä työttömiltä? Toimihenkilöunioni aikoinaan peri, samoin peri UIL joitain kymppejä vuodessa, en muista ihan tarkkaan enää summaa. Ei se toissa vuonna tainnut ihan satasta olla kuitenkaan. Itse tiesin tämän omasta kokemuksesta.

• tää on tosi
        sfsaf kirjoitti:

Mikäs kassa se on missä ei maksua peritä työttömiltä? Toimihenkilöunioni aikoinaan peri, samoin peri UIL joitain kymppejä vuodessa, en muista ihan tarkkaan enää summaa. Ei se toissa vuonna tainnut ihan satasta olla kuitenkaan. Itse tiesin tämän omasta kokemuksesta.

metalliliittoon ei ainakaan tarvi työttömän maksaa jäsenmaksua.

• en halua neuvotella

Ay-liike neuvottelee työehtosopimukset. Jos liittoja ei olisi, niin olisimme kaikki oman onnemme nojassa palkkojen ja työaikojen kanssa. Enpä haluaisi joutua siihen tilanteeseen.

• toimimmenäin

Ei ay-demari ole oman onnensa nojassa palkkojen suhteen, koska ay-liike on lypsänyt demarille muita paremmat edut ja pysyvän työsuhteen.

Mutta vuokratyöläisen palkka määräytyy markkinahinnan mukaan ja on noin kolmannes vakidemarin palkasta

Vuokratyöläisten etu on, että vakidemarit irtisanotaan, jolloin he saavat työpaikat. Ja koko ay-liike kielletään. KELA-virkailijat irtisanotaan ja rahat annetaan työttömille ja vuokratyöläisille

• Karvas totuus

liitoista huolimatta meillä on työmarkkinatuella työskenteleviä harjoittelijoita, parin euron palkalla työskentelviä ulkomaalaisia ja nuoria, joita vedätetään jatkuvasti. Liitosta huolimatta en ensimmäisessä insinööripaikassani saanut lähellekään suositeltua alkupalkkaa, vaihtoehtona oli ottaa paikka palkalla mitä tarjottiin tai jäädä työttömäksi. liitoista huolimatta porukat tekevät palkatonta ylitöitä, ovat velvoitettuja vastaamaan työpuheluihin omalla ajallaan yms. Liitoista huolimatta monella työpaikalla tulee sanomista jo kahden minuutin vessakäynnistä työajalla, vaikka olisi ripuli, ja jos jää sairaslomalle, saattaa tulla, liitoista huolimatta, potkut, mistä sitten joutuu taistelemaan. Liitoista huolimatta meillä sanotaan irti väkeä kannattavista yrityksistä, vaikka töitäkin olisi.

Meillä on niin suuri työttömyys, että porukka tekee pimeästi pienellä palkalla töitä, liitoista huolimatta.

• 558877

jos joudut työttömäksi niin joudut maksamaan YTKn vuosimaksun vaikka olet työtön, tiesitkö tämän...

• fsdfsa

Minä TIEDÄN sen, mitä sinä et, että työttömyys ei vapauta jäsenmaksuista kaikissa liitoissa, mutta sen saa maksaa alennettuna.

http://www.uil.fi/portal/page?_pageid=157,34401&_dad=portal&_schema=PORTAL

Mihinkäs muuhun liittoon sitä voisi liittyä?

mulla on nyt toinen vuosi valmistumisesta, ja jäsenmaksu on vielä puoleen hintaan, mutta ensi vuonna lähes tonni. Siinä vaiheessa vaihdan kassaa.

• tipotinki
        fsdfsa kirjoitti:

Minä TIEDÄN sen, mitä sinä et, että työttömyys ei vapauta jäsenmaksuista kaikissa liitoissa, mutta sen saa maksaa alennettuna.

http://www.uil.fi/portal/page?_pageid=157,34401&_dad=portal&_schema=PORTAL

Mihinkäs muuhun liittoon sitä voisi liittyä?

mulla on nyt toinen vuosi valmistumisesta, ja jäsenmaksu on vielä puoleen hintaan, mutta ensi vuonna lähes tonni. Siinä vaiheessa vaihdan kassaa.

olen ollut metalliliitossa yli 35v. ja työttömänä EI TARVI MAKSAA JÄSENMAKSUA, ei alennettuna eikä mitenkään muutenkaan.

• uncle sam
        tipotinki kirjoitti:

olen ollut metalliliitossa yli 35v. ja työttömänä EI TARVI MAKSAA JÄSENMAKSUA, ei alennettuna eikä mitenkään muutenkaan.

Vuokratyöläisten ei kannata ryhtyä ay-demarin perseen nuolijaksi missään olosuhteissa

• Kankkulan kaivot

Pelkkä työttömyyskassan jäsenyys tosiaan riittää, harva tuota tulee ajatelleeksi. YTK maksaa 99€/vuosi, ei paha, tuon pystyy hoitamaan kelarahoistakin vaikka 33€/kk kerrallaan.

Liitoista en itse ole kokenut saavani ikipäivänä mitään apua/hyötyä. Mitä iloa on jostain edullisista vuokramökeistä jossain Rukan takana, kun töissä ollessa niihin ei ole aikaa ja työttömänä ei ole varaa? Ei sitten niin yhtikäs mitään.

YTK:hon olen kuulunut useampaankin otteeseen, mutta vielä ikinä en ole saanut ansiosidonnaista, koska tavalla taikka toisella työssäoloehdon kertyminen ei ole täyttynyt. Viimeisin työsuhde on kestänyt lähes 2v, eikä tuostakaan ole kertynyt työssäoloehtoa, koska "palkka" -nimikkeellä maksettu tulo on jäänyt alle rajojen.... V***U

ONNEKSI en ole erehtynyt pulittamaan jotain liiton jäsenmaksuja, olis valuneet kankkulan kaivoon, tuo 99€/vuosi harmittaa jo sekin....!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      172
      3375
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2161
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      54
      2097
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      42
      1988
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1481
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1241
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1203
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      394
      1091
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      115
      1015
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      46
      889
    Aihe