Ikäsyrjintä on kiusaamista

osaaja

Olen miettinyt kuluneen vuoden aikana, kun olen aktiivisesti etsinyt työtä, että mikä on muuttunut kuuden vuoden takaiseen tilanteeseen. Kokemukseni ja näkemykseni on karttunut. Ammattitaito ja ongelmienratkaisukyky ovat kehittyneet. Olen vapaa omistautumaan työlle kun lapseni ovat jo muuttaneet pois kotoa. Käyn jumpassa ja zumbassa neljästi viikossa ja olen paremmassa kunnossa kuin koko aikuisiässä. Itse asiassa osaamiseeni ja kokemukseeni nähden minua olisi pitänyt pyytää töihin. Sen sijaan useimmiten kiinnostuksesta ei kiitetä, saati että kutsuttaisiin haastatteluun.

Niin, siis mikä on muuttunut – olen myös vanhentunut kuusi vuotta. Siis olen yli 50.

Hävetkää rekrytoijat. Tekin, jotka puhutte pehmeitä ja esitätte suvaitsevaista, toimitte syrjien. Onpa kyse sitten liike-elämästä, kolmannen sektorin sosiaalitoimijasta tai vaikkapa työterveyden asiantuntijasta, toimintatapa on sama. Te ette arvosta meitä, ahkeria, (akateemisia),viisaita naisia, jotka olemme itse asiassa myös uusintaneet työvoiman, teidät. Olemme tehneet usein kahta työpäivää ja halunneet kehittää itseämmekin. Asennevammaisessa sukupuoli- ja ikärasismissa on kyse kollektiivisesta KIUSAAMISESTA. Tähän on saatava muutos: työsopimuslaissa on sanktioitava perusteeton työsyrjintä ja luotava sellaiset valvontamekanismit että työnantajan on näkyvästi rekrytointiprosesseissaan osoitettava ettei syrjintää tapahdu. Ottakaa kantaa, tehdään jotain yhdessä, me viisikymppiset, joilla on vielä neljännes työurasta edessä.

217

6350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei nyt sata lasis...

      Ehkä siihen vaan pitää tottua, että on vanha ja nuoremmat menevät ohi ja nauravat kömpelyydelle ja ikänäölle takana päin. Mutta mitä sen on väliä, tässä porskutetaan kuitenkin työelämässä. Tehdään mitä ehditään ja palkkakin , jos ei nyt ihan juokse mutta tippuu tilille kuitenkin.Ei tässä itse tälle vanhenemiselle mitään voi, se täytyy vaan kestää ja yrittää ikääntyä arvokkaasti.
      Missään tapauksessa en aio tehdä itseäni vielä enemmän naurettavaksi yrittämällä näytellä nuorempaa kuin olen ja ryhtyä kaiken maailman zumbailuihin.
      Mummo mikä mummo mutta hommat hoidetaan , ja priimaa tuppaa tulemaan edelleen ja sen minkä nuoremmille iässä häviää sen kokemuksessa peittoaa.

      • Jumppa forever 1971

        Moni työnantaja ajattelee, että sinun ikäinen on jo niin huonokuntoinen ja vähän väliä sairaslomalla, ettei kannata palkata. Eivät huomioi, että moni on kuitenkin elämänsä kunnossa, kun on aikaa treenata.


      • Esimies luojan armos
        Jumppa forever 1971 kirjoitti:

        Moni työnantaja ajattelee, että sinun ikäinen on jo niin huonokuntoinen ja vähän väliä sairaslomalla, ettei kannata palkata. Eivät huomioi, että moni on kuitenkin elämänsä kunnossa, kun on aikaa treenata.

        Eiköhän työnantajilla ole fakta tietoa sairauspoissaoloista ja kärjessä taitaa
        olla ihan muun ikäiset. 20-30 vee pitää piikki paikkaa ainakin meidän firmassa
        Toisena isona ryhmänä tulevat nuoret joilla on jälkikasvua. Sairaan lapsen hoitoa tulee tasaisen tappavaan tahtiin ja jos molemmat ovat samassa työpaikassa
        vuoron perään käytetään tätä mahdollisuutta lomailla. Ja sitä todella käytetään.
        Eräskin tapaus, soitettiin torstaina että kersa kipeänä ja seuraavana aamuna
        300-400km päähän lomalle koko porukka, myös se sairas kersa.
        40-50 vuotiaat ovat pienin ryhmä sairauspoissaoloissa. Heillä on myös se rautaisin tieto-taito ja vielä parempi jos ovat olleet saman firman palveluksessa
        yli 20 vuotta.


      • Jepulista-11345409

        Jees kaikki nuoret töihin ja 50 eläkeelle saamaan nuorten työeläke rahat Jipii kannatan Mut miten nuorten eläikeille tapahtuu vanhat kulutti ja nuorille jää ropokäteen! suositan tätä kun itse kermat päältä korjasin ja jätin toiset lehdelle soitaaa kerjuulaulua!:)


      • mies 56v

        Joo, on se väärin, viiskymppinen itsestään ja kunnostaan huolehtiva nainenhan on mitä parhaimmassa työ ja panokunnossa ( iässä häviää mutta kokemuksellaan peittoaa nuoremmat) , ei kelpaa töihin mutta kovalla äänellä kuitenkin vaaditaan eläkeiän nostoa, ristiriitaista.


      • ELÄKELÄINEN PUHUU

        Nämä nuoret työntekijätkin ovat taatusti joskus myös 50vuotiaita ja vanhempia.
        Antaa nuorten koheltaa aikansa.Sekin niin persoonakohtaista.


      • Samanikäinen
        mies 56v kirjoitti:

        Joo, on se väärin, viiskymppinen itsestään ja kunnostaan huolehtiva nainenhan on mitä parhaimmassa työ ja panokunnossa ( iässä häviää mutta kokemuksellaan peittoaa nuoremmat) , ei kelpaa töihin mutta kovalla äänellä kuitenkin vaaditaan eläkeiän nostoa, ristiriitaista.

        mies olen mutta tilanne on sikäli hyvä ettei enää edes tarvitse miettiä töitä jos ei kerran huvita. Pelasin pelini oikein ja nyt kapitaali tekee työtä puolestani, käyn toki lähes päivittäin katsomassa että missä mennään. Vaimosta huomaa helpommin eletyt vuodet mutta itse olen tosiaankin elämäni kunnossa. Nyt kun on aikaa huolehtia enemmän itsestäänkin. Kaikki on siis ok ja toivottavasti pysyykin vaikka eihän sitä koskaan tiedä, mitä edestään löytää. Perusta on kuitenkin kunnossa. Ei oikeastaan edes säälitä katsella lihoneita ja rupsahtaneita, kuitenkin itseäni nuorempia ihmisiä joilla on hankittuna sydän- ja verisuonisairauksia, diabetes ym. ainakin osittain itseaiheutettuja sairauksia. Oikeastaan toivoisin että ne joutuisivat ainakin osittain itse kustantamaan omat hoitonsa.


      • kova luu
        Esimies luojan armos kirjoitti:

        Eiköhän työnantajilla ole fakta tietoa sairauspoissaoloista ja kärjessä taitaa
        olla ihan muun ikäiset. 20-30 vee pitää piikki paikkaa ainakin meidän firmassa
        Toisena isona ryhmänä tulevat nuoret joilla on jälkikasvua. Sairaan lapsen hoitoa tulee tasaisen tappavaan tahtiin ja jos molemmat ovat samassa työpaikassa
        vuoron perään käytetään tätä mahdollisuutta lomailla. Ja sitä todella käytetään.
        Eräskin tapaus, soitettiin torstaina että kersa kipeänä ja seuraavana aamuna
        300-400km päähän lomalle koko porukka, myös se sairas kersa.
        40-50 vuotiaat ovat pienin ryhmä sairauspoissaoloissa. Heillä on myös se rautaisin tieto-taito ja vielä parempi jos ovat olleet saman firman palveluksessa
        yli 20 vuotta.

        Minulla ikää 53v ja viimeisen kymmenen vuoden aikana sairauspoissaoloja 8 päivää yhteensä.


      • Työpohtijatekijä

        Heko heko heheeee... TAAS tällainen trolli!
        Olisikohan syytä OMISSA asenteissa?
        Olen jo 70 täyttänyt hyvässä kunnossa; (syönyt oikeinn ja liikuntaa), sekä työtä ja erityisesti TULOA hankkiva ihminen. Koskaan ei ole esiintynyt ikääni kohtaan mitään poikkeavaa! Päinvastoin!
        Yhetsityäkykyäni jopa kiitetty- olen toiminut mm luottamusmiehenä - eli en mikään pe****n nuolija ja ansiotani vaatinut ja saanut yli TESsien!
        Olen myös opastanut kymmeniä ihmisiä ammatteihin ja saamaan hyviä liksoja!
        Tosi on, että suurin osa (ei kaikki) heistä, jotka eivät saa työtä, ovat itse este. kuka mistäkin syystä.
        Ottaisitko itsesi tyyppisen henkilön työhön?


      • - JAnne.

        Ja minä nauran nuorille jotka ovat oikeasti tyhmiä.
        Selvempi asia on että 50 vuotias osaisi ne hommat paremmin.


      • 28
        Työpohtijatekijä kirjoitti:

        Heko heko heheeee... TAAS tällainen trolli!
        Olisikohan syytä OMISSA asenteissa?
        Olen jo 70 täyttänyt hyvässä kunnossa; (syönyt oikeinn ja liikuntaa), sekä työtä ja erityisesti TULOA hankkiva ihminen. Koskaan ei ole esiintynyt ikääni kohtaan mitään poikkeavaa! Päinvastoin!
        Yhetsityäkykyäni jopa kiitetty- olen toiminut mm luottamusmiehenä - eli en mikään pe****n nuolija ja ansiotani vaatinut ja saanut yli TESsien!
        Olen myös opastanut kymmeniä ihmisiä ammatteihin ja saamaan hyviä liksoja!
        Tosi on, että suurin osa (ei kaikki) heistä, jotka eivät saa työtä, ovat itse este. kuka mistäkin syystä.
        Ottaisitko itsesi tyyppisen henkilön työhön?

        Klassinen, jo 70 v. ja mulkku.


      • 321äölpopå
        Samanikäinen kirjoitti:

        mies olen mutta tilanne on sikäli hyvä ettei enää edes tarvitse miettiä töitä jos ei kerran huvita. Pelasin pelini oikein ja nyt kapitaali tekee työtä puolestani, käyn toki lähes päivittäin katsomassa että missä mennään. Vaimosta huomaa helpommin eletyt vuodet mutta itse olen tosiaankin elämäni kunnossa. Nyt kun on aikaa huolehtia enemmän itsestäänkin. Kaikki on siis ok ja toivottavasti pysyykin vaikka eihän sitä koskaan tiedä, mitä edestään löytää. Perusta on kuitenkin kunnossa. Ei oikeastaan edes säälitä katsella lihoneita ja rupsahtaneita, kuitenkin itseäni nuorempia ihmisiä joilla on hankittuna sydän- ja verisuonisairauksia, diabetes ym. ainakin osittain itseaiheutettuja sairauksia. Oikeastaan toivoisin että ne joutuisivat ainakin osittain itse kustantamaan omat hoitonsa.

        Kait yrität provosoida, mutta työssäni hoitelen sydän- ja verisuonisairaita ja myös diabeetikkoja ja lähes poikkeuksetta he ovat laihoja liikunnallisia ihmisiä.

        Mitä mieltä olet siitä, jos matkoilta hankitut, itseaiheutet taudit ja urheiluvammatkin laitettaisiin ihan omaan piikkiin?
        Tai pörssiromahduksen jälkeinen masennus, ei oikeuttaisi sairaspäivärahaan, itse aiheutettu sekin.
        Taidat käydä hermostuksissasi katselemassa, koska mennään ja mihin mennään.


      • jk
        Samanikäinen kirjoitti:

        mies olen mutta tilanne on sikäli hyvä ettei enää edes tarvitse miettiä töitä jos ei kerran huvita. Pelasin pelini oikein ja nyt kapitaali tekee työtä puolestani, käyn toki lähes päivittäin katsomassa että missä mennään. Vaimosta huomaa helpommin eletyt vuodet mutta itse olen tosiaankin elämäni kunnossa. Nyt kun on aikaa huolehtia enemmän itsestäänkin. Kaikki on siis ok ja toivottavasti pysyykin vaikka eihän sitä koskaan tiedä, mitä edestään löytää. Perusta on kuitenkin kunnossa. Ei oikeastaan edes säälitä katsella lihoneita ja rupsahtaneita, kuitenkin itseäni nuorempia ihmisiä joilla on hankittuna sydän- ja verisuonisairauksia, diabetes ym. ainakin osittain itseaiheutettuja sairauksia. Oikeastaan toivoisin että ne joutuisivat ainakin osittain itse kustantamaan omat hoitonsa.

        mikset vaihda muijaas nuorempaan jos siitä huomaa eletyt vuodet vai eikö ole saumaa


      • 50 +

        "työsopimuslaissa on sanktioitava perusteeton työsyrjintä ja luotava sellaiset valvontamekanismit että työnantajan on näkyvästi rekrytointiprosesseissaan osoitettava ettei syrjintää tapahdu. "

        Juuri noin pitäisi olla !

        On se kumma, että terveet, aikuiset ihmiset, sukupuoli: NAINEN jäävät ilman töitä, miehistä en ole moista kuullut, nehän ovat parhaassa iässä !

        Ja todellakin lapset on kasvatettu,sairaspoissaolojakin vähemmän ! Työlleen omistautuvampia kuin nuoret.. Motivoituneempia.En tajua miksi nyk. työnantajat ovat noin hölmöjä.
        Vai johtuneeko siitä, että pomot ovat nuorempia ( ehkä tyhmempiä, kuin me..puuttuu se elämän kokemus!) eivät uskalla rekrytoida itseään viisaampia !

        Vai missä syy ! Siihenkään ei voi vedota, että ovat sairaita, moni pitää itsestään hyvää huolta, kolmekymppisiä olen tavannut sairaampia, kuin itse olen.


      • miten on ?
        Esimies luojan armos kirjoitti:

        Eiköhän työnantajilla ole fakta tietoa sairauspoissaoloista ja kärjessä taitaa
        olla ihan muun ikäiset. 20-30 vee pitää piikki paikkaa ainakin meidän firmassa
        Toisena isona ryhmänä tulevat nuoret joilla on jälkikasvua. Sairaan lapsen hoitoa tulee tasaisen tappavaan tahtiin ja jos molemmat ovat samassa työpaikassa
        vuoron perään käytetään tätä mahdollisuutta lomailla. Ja sitä todella käytetään.
        Eräskin tapaus, soitettiin torstaina että kersa kipeänä ja seuraavana aamuna
        300-400km päähän lomalle koko porukka, myös se sairas kersa.
        40-50 vuotiaat ovat pienin ryhmä sairauspoissaoloissa. Heillä on myös se rautaisin tieto-taito ja vielä parempi jos ovat olleet saman firman palveluksessa
        yli 20 vuotta.

        " soitettiin torstaina että kersa kipeänä "

        Pitääkö sairasta lapsesta olla lääkärin todistus työnantajalle ? Vai riittääkö pelkkä ilmoitus ? Ihmettelen vain, kun se lapsi osaa sairastua juuri oikeaan aikaan.. !
        Itse hoidin oman lapseni, niin ei ole kokemusta tuosta, siltä ajalta.


      • Militantti Antti
        Työpohtijatekijä kirjoitti:

        Heko heko heheeee... TAAS tällainen trolli!
        Olisikohan syytä OMISSA asenteissa?
        Olen jo 70 täyttänyt hyvässä kunnossa; (syönyt oikeinn ja liikuntaa), sekä työtä ja erityisesti TULOA hankkiva ihminen. Koskaan ei ole esiintynyt ikääni kohtaan mitään poikkeavaa! Päinvastoin!
        Yhetsityäkykyäni jopa kiitetty- olen toiminut mm luottamusmiehenä - eli en mikään pe****n nuolija ja ansiotani vaatinut ja saanut yli TESsien!
        Olen myös opastanut kymmeniä ihmisiä ammatteihin ja saamaan hyviä liksoja!
        Tosi on, että suurin osa (ei kaikki) heistä, jotka eivät saa työtä, ovat itse este. kuka mistäkin syystä.
        Ottaisitko itsesi tyyppisen henkilön työhön?

        Jopas Työpohtijatekijä vitsin murjaisit ! Vai että tuon ikäinen äijä muka tuolla asenteella työelämässä.... no juu, vaihdoin minäkin firmaa vielä kuuskymppisenä, kun oikein pyydettiin uteen paikkaan. Ja, paras keino on ruveta yrittäjäksi, kukaan ei juurikaan silloin kysy minkä ikäinen ihminen homman tekee, kunhan se vaan tulee tehdyksi. Suosittelen yrittäjäksi ryhtymistä vaikka sitten yli kuuskymppisenä. Se on nimittäin ihan totta, että Suomessa kyllä on töitä, mutta ei tekijöitä! Eli sekaan vaan!
        Itsensä säälijöitä täällä on ihan tarpeeksi!


      • 123ÅPOIKL
        jk kirjoitti:

        mikset vaihda muijaas nuorempaan jos siitä huomaa eletyt vuodet vai eikö ole saumaa

        Vanhassa vara parempi, eikä tarvitse kyttäillä saldoja, kun tuo muisti pelaa ja villasukan sisältö vastaa kutakuinkin lopun elämän tarvetta.
        Mitäpä noille poikasille muuta, kuin hyviä peli-iltoja, pitkää ikää ja toivottavasti vähän itseaiheutettuja sairauksia.


      • Abdulkadir
        28 kirjoitti:

        Klassinen, jo 70 v. ja mulkku.

        Kohta nousee Suomeen uusi monituhatpäinen somalisukupolvi,
        joka valloittaa työmarkkinoita senkun ehtii. Heille kelpaa kaikki se työ mitä syntyperäiset suomalaiset eivät halua tai voi tehdä.


      • hakija52
        50 + kirjoitti:

        "työsopimuslaissa on sanktioitava perusteeton työsyrjintä ja luotava sellaiset valvontamekanismit että työnantajan on näkyvästi rekrytointiprosesseissaan osoitettava ettei syrjintää tapahdu. "

        Juuri noin pitäisi olla !

        On se kumma, että terveet, aikuiset ihmiset, sukupuoli: NAINEN jäävät ilman töitä, miehistä en ole moista kuullut, nehän ovat parhaassa iässä !

        Ja todellakin lapset on kasvatettu,sairaspoissaolojakin vähemmän ! Työlleen omistautuvampia kuin nuoret.. Motivoituneempia.En tajua miksi nyk. työnantajat ovat noin hölmöjä.
        Vai johtuneeko siitä, että pomot ovat nuorempia ( ehkä tyhmempiä, kuin me..puuttuu se elämän kokemus!) eivät uskalla rekrytoida itseään viisaampia !

        Vai missä syy ! Siihenkään ei voi vedota, että ovat sairaita, moni pitää itsestään hyvää huolta, kolmekymppisiä olen tavannut sairaampia, kuin itse olen.

        "On se kumma, että terveet, aikuiset ihmiset, sukupuoli: NAINEN jäävät ilman töitä, miehistä en ole moista kuullut, nehän ovat parhaassa iässä !"

        Niin minulle näyttää kuitenkin käyneen, vaikka mies olenkin (52 v). Pitkäaikainen työsuhteeni irtisanottiin viime kesänä, ainakin virallisen selityksen mukaan "tuotannollisista ja taloudellisista syistä", vaikka samaan aikaan firmaan oltiin etsimässä uusiakin henkilöitä (tosin kyllä hieman erilaisiin tehtäviin, mutta ainakin osa niistä oli sellaista laatua, että uskoakseni olisin pienen perehdytyksen jälkeen ne hyvinkin oppinut). Potkuja vastaan ei auttanut edes erinomainen palaute asiakastyytyväisyyskyselyssä.
        Ja nyt olenkin sitten ollut työttömänä yli puoli vuotta. Hakemuksia olen lähettänyt pitkälti toistasataa, mutta yksikään niistä ei ole johtanut työsuhteeseen, muutamat kyllä haastatteluihin. Tosin sellaisiin paikkoihin, joista jo ilmoituksessa sanotaan haettavan "opintojen loppuvaiheessa olevaa tai vastavalmistunutta", olisi varmaan turha yrittääkään lähettää hakemusta - se hylättäisiin kaiketi suoralta kädeltä, vaikka ilmoittaisinkin tyytyväni toistaiseksi aloittelijan palkkaan (parempi sekin kuin työttömyyden pitkittyminen). Vai pitäisikö ihan piruuttani lähettää hakemus johonkin sellaiseenkin, vain käräjöidekseni ikäsyrjinnästä;) Ikää on työnantajalta kuitenkin aika vaikea salatakaan, sillä onhan se ainakin muutaman vuoden tarkkuudella pääteltävissä tutkintotodistustenkin päiväyksistä.


      • tohtorisetä
        321äölpopå kirjoitti:

        Kait yrität provosoida, mutta työssäni hoitelen sydän- ja verisuonisairaita ja myös diabeetikkoja ja lähes poikkeuksetta he ovat laihoja liikunnallisia ihmisiä.

        Mitä mieltä olet siitä, jos matkoilta hankitut, itseaiheutet taudit ja urheiluvammatkin laitettaisiin ihan omaan piikkiin?
        Tai pörssiromahduksen jälkeinen masennus, ei oikeuttaisi sairaspäivärahaan, itse aiheutettu sekin.
        Taidat käydä hermostuksissasi katselemassa, koska mennään ja mihin mennään.

        "työssäni hoitelen sydän- ja verisuonisairaita ja myös diabeetikkoja ja lähes poikkeuksetta he ovat laihoja liikunnallisia ihmisiä"

        Näinhän se on, liikunnasta aiheutuu sydän- ja verisuonisairauksia.

        Terveyden perikuvia ovat ne ylipainoiset sohvaperunat. Harmi, ettei useampi ymmärrä lorvia kaikki päivät ja mössöttää roskaruokaa. Säästettäisiin niin paljon terveydenhuoltokuluissa, ettei tarvitsisi vaivata päätään mistä kaikille eläkerahat kerätään.

        Kai muistat siellä työssäsi opastaa näitä tyhmiä urheilemalla sairastuneita oikeisiin löhöilymässäilyelämäntapoihin? Ennakoiva terveydenhuoltohan on kaiken avain.


      • Samanikäinen kirjoitti:

        mies olen mutta tilanne on sikäli hyvä ettei enää edes tarvitse miettiä töitä jos ei kerran huvita. Pelasin pelini oikein ja nyt kapitaali tekee työtä puolestani, käyn toki lähes päivittäin katsomassa että missä mennään. Vaimosta huomaa helpommin eletyt vuodet mutta itse olen tosiaankin elämäni kunnossa. Nyt kun on aikaa huolehtia enemmän itsestäänkin. Kaikki on siis ok ja toivottavasti pysyykin vaikka eihän sitä koskaan tiedä, mitä edestään löytää. Perusta on kuitenkin kunnossa. Ei oikeastaan edes säälitä katsella lihoneita ja rupsahtaneita, kuitenkin itseäni nuorempia ihmisiä joilla on hankittuna sydän- ja verisuonisairauksia, diabetes ym. ainakin osittain itseaiheutettuja sairauksia. Oikeastaan toivoisin että ne joutuisivat ainakin osittain itse kustantamaan omat hoitonsa.

        Hohhoijaa, niinhän ne monet ihmiset luulevat, että vain muut vanhenevat, mutta he itse eivät, on se joskus niin huvittavaa havaita tämä!


      • nähty on
        Abdulkadir kirjoitti:

        Kohta nousee Suomeen uusi monituhatpäinen somalisukupolvi,
        joka valloittaa työmarkkinoita senkun ehtii. Heille kelpaa kaikki se työ mitä syntyperäiset suomalaiset eivät halua tai voi tehdä.

        >>Kohta nousee Suomeen uusi monituhatpäinen somalisukupolvi joka valloittaa työmarkkinoita senkun ehtii

        Älä unta näe. Niiden (somppujen) naiset ei muuta tee kuin lapsia peräjälkeen, eikä niiden miehetkään monet töissä käy.

        Sitäpaitsi täytyy todeta, etteivät ole siitä terävimmästä päästä muutenkaan, jos vertaa vaikka aasialaisiin tai venäläisiin. Kovin älyllisissä hommissa eivät useinkaan ole.


      • kova duuni on rahaa
        Jepulista-11345409 kirjoitti:

        Jees kaikki nuoret töihin ja 50 eläkeelle saamaan nuorten työeläke rahat Jipii kannatan Mut miten nuorten eläikeille tapahtuu vanhat kulutti ja nuorille jää ropokäteen! suositan tätä kun itse kermat päältä korjasin ja jätin toiset lehdelle soitaaa kerjuulaulua!:)

        Eiköhän jokainen tienaa omat eläkkeensä. Työeläkemaksuja maksellaan työssäolovuosista!!! Vanhat kulutti, heko heko! Meeppä tienaan sinäkin.


      • cat.in.the.moon
        Jumppa forever 1971 kirjoitti:

        Moni työnantaja ajattelee, että sinun ikäinen on jo niin huonokuntoinen ja vähän väliä sairaslomalla, ettei kannata palkata. Eivät huomioi, että moni on kuitenkin elämänsä kunnossa, kun on aikaa treenata.

        Ihminen on juuri sen ikäinen, miltä itsestä tuntuu ja on paljon ns.iättömiä ihmisiä, jotka eivät ole koskaan vanhoja, eikä edes näytä vanhoilta. Se on paljon itsestä kiinni. Turha vakiintua kaavaan, kun täyttää 50 tai 60 tai 70 jne. ja päättää että kylläpäs olen nyt hel.vetin vanha :D Vaivat saattaa kyllä lisääntyä ja kolotukset, mutta on niitä nuoremmillakin!


      • ziesus

        Viiskymppinen ei ole vielä vanha!!!


      • vaihtoon vaan
        hakija52 kirjoitti:

        "On se kumma, että terveet, aikuiset ihmiset, sukupuoli: NAINEN jäävät ilman töitä, miehistä en ole moista kuullut, nehän ovat parhaassa iässä !"

        Niin minulle näyttää kuitenkin käyneen, vaikka mies olenkin (52 v). Pitkäaikainen työsuhteeni irtisanottiin viime kesänä, ainakin virallisen selityksen mukaan "tuotannollisista ja taloudellisista syistä", vaikka samaan aikaan firmaan oltiin etsimässä uusiakin henkilöitä (tosin kyllä hieman erilaisiin tehtäviin, mutta ainakin osa niistä oli sellaista laatua, että uskoakseni olisin pienen perehdytyksen jälkeen ne hyvinkin oppinut). Potkuja vastaan ei auttanut edes erinomainen palaute asiakastyytyväisyyskyselyssä.
        Ja nyt olenkin sitten ollut työttömänä yli puoli vuotta. Hakemuksia olen lähettänyt pitkälti toistasataa, mutta yksikään niistä ei ole johtanut työsuhteeseen, muutamat kyllä haastatteluihin. Tosin sellaisiin paikkoihin, joista jo ilmoituksessa sanotaan haettavan "opintojen loppuvaiheessa olevaa tai vastavalmistunutta", olisi varmaan turha yrittääkään lähettää hakemusta - se hylättäisiin kaiketi suoralta kädeltä, vaikka ilmoittaisinkin tyytyväni toistaiseksi aloittelijan palkkaan (parempi sekin kuin työttömyyden pitkittyminen). Vai pitäisikö ihan piruuttani lähettää hakemus johonkin sellaiseenkin, vain käräjöidekseni ikäsyrjinnästä;) Ikää on työnantajalta kuitenkin aika vaikea salatakaan, sillä onhan se ainakin muutaman vuoden tarkkuudella pääteltävissä tutkintotodistustenkin päiväyksistä.

        Ei viiskymppinen nainen kelpaa enää mihinkään.
        Ei työelämässä eikä parisuhteessa. Hirveä
        katkera,riitainen,kateellinen kiusankappale.


      • 55 vee
        miten on ? kirjoitti:

        " soitettiin torstaina että kersa kipeänä "

        Pitääkö sairasta lapsesta olla lääkärin todistus työnantajalle ? Vai riittääkö pelkkä ilmoitus ? Ihmettelen vain, kun se lapsi osaa sairastua juuri oikeaan aikaan.. !
        Itse hoidin oman lapseni, niin ei ole kokemusta tuosta, siltä ajalta.

        Meillä ainakin soitto riittää ja sen jälkeen soitto t-keskukseen josta lähetetään 3 pv. lomalappu kersaa näkemättä. Tuo 3pv. on alle 10vee
        kersan loma-aika jona aikana pitää etsiä hoitaja "sairaalle" kersalle.
        En muista oliko tuota mahdollisuutta ennen aikaan, mutta itse en muista käyttäneeni sitä koskaan. Siitä on tehty nykyisin liian helppo, vain soitto riittää. Voi olla eri käytäntöä, mutta näin ainakin meillä


      • 50-lukulainen
        Samanikäinen kirjoitti:

        mies olen mutta tilanne on sikäli hyvä ettei enää edes tarvitse miettiä töitä jos ei kerran huvita. Pelasin pelini oikein ja nyt kapitaali tekee työtä puolestani, käyn toki lähes päivittäin katsomassa että missä mennään. Vaimosta huomaa helpommin eletyt vuodet mutta itse olen tosiaankin elämäni kunnossa. Nyt kun on aikaa huolehtia enemmän itsestäänkin. Kaikki on siis ok ja toivottavasti pysyykin vaikka eihän sitä koskaan tiedä, mitä edestään löytää. Perusta on kuitenkin kunnossa. Ei oikeastaan edes säälitä katsella lihoneita ja rupsahtaneita, kuitenkin itseäni nuorempia ihmisiä joilla on hankittuna sydän- ja verisuonisairauksia, diabetes ym. ainakin osittain itseaiheutettuja sairauksia. Oikeastaan toivoisin että ne joutuisivat ainakin osittain itse kustantamaan omat hoitonsa.

        Hei, alkuperäinen viesti kosketti rasismia, ettei oteta töihin vaikka haluaisi, Aina talouselämän laskukautena,alkaen 90-luvun on ajateltu näin.Veikkaan että pahimmat rasistit ovat olleet 40- lukulaiset,jotka 90 luvulla vallakahvassa.silloin alkoi tämä nuoremman sukupolven palvontaJoka työpaikkaan otettiin max. 30 nuori kokenut uusi työntekijä, Huomaatteko, he suosivat omien lapsiensa ikäpolvea, mikä on vanhemmille tyypillistä.Kyllä meidän lapset ovat niin hyviä ja osaavia, suhteilla pelaus alkoi silloin. Kaikki vanhat laitettiin eläkeputkeen. Suomessa tämän uudistuksen aikana tapaahtui silmänkääntötemppuja kansallisen omaisuuden yksityistämisessä, nuoria oli helppo jujuttaa,poliittisen tahon myötävaikutuksella..Katsokaa vallanpäättäjiä, esim Kimmo Sasi ollut aina yksityistämisen puolella.Omaisuus alkoi karttua silloin niille, joilla silloin oli rahaa tehdä sijoituksia,Silloin myytiin ihmisiltä talo alta pilkkahintaan pankin avustuksella.90-luvusta alkaen on Suomessa ollut avoin työsyrjintä.


      • 50 + kirjoitti:

        "työsopimuslaissa on sanktioitava perusteeton työsyrjintä ja luotava sellaiset valvontamekanismit että työnantajan on näkyvästi rekrytointiprosesseissaan osoitettava ettei syrjintää tapahdu. "

        Juuri noin pitäisi olla !

        On se kumma, että terveet, aikuiset ihmiset, sukupuoli: NAINEN jäävät ilman töitä, miehistä en ole moista kuullut, nehän ovat parhaassa iässä !

        Ja todellakin lapset on kasvatettu,sairaspoissaolojakin vähemmän ! Työlleen omistautuvampia kuin nuoret.. Motivoituneempia.En tajua miksi nyk. työnantajat ovat noin hölmöjä.
        Vai johtuneeko siitä, että pomot ovat nuorempia ( ehkä tyhmempiä, kuin me..puuttuu se elämän kokemus!) eivät uskalla rekrytoida itseään viisaampia !

        Vai missä syy ! Siihenkään ei voi vedota, että ovat sairaita, moni pitää itsestään hyvää huolta, kolmekymppisiä olen tavannut sairaampia, kuin itse olen.

        Näin se on!

        Työhön valitsijan on todella vaikea valita itseään "viisaampaa". Siis koulutetumpaa, vanhempaa, kokeneempaa, sosiaalisilta taidoiltaan kehittyneempää. Rakkaalla lapsella on monta nimeä...

        Kokemusta on. Pöydän molemmilta puolilta...


      • ikärasismi
        Esimies luojan armos kirjoitti:

        Eiköhän työnantajilla ole fakta tietoa sairauspoissaoloista ja kärjessä taitaa
        olla ihan muun ikäiset. 20-30 vee pitää piikki paikkaa ainakin meidän firmassa
        Toisena isona ryhmänä tulevat nuoret joilla on jälkikasvua. Sairaan lapsen hoitoa tulee tasaisen tappavaan tahtiin ja jos molemmat ovat samassa työpaikassa
        vuoron perään käytetään tätä mahdollisuutta lomailla. Ja sitä todella käytetään.
        Eräskin tapaus, soitettiin torstaina että kersa kipeänä ja seuraavana aamuna
        300-400km päähän lomalle koko porukka, myös se sairas kersa.
        40-50 vuotiaat ovat pienin ryhmä sairauspoissaoloissa. Heillä on myös se rautaisin tieto-taito ja vielä parempi jos ovat olleet saman firman palveluksessa
        yli 20 vuotta.

        Kun olin 20-vuotias, olin Porin toimistotyömarkkinoilla liian vanha työnantajien mielestä. Nyt olen yli 40-vuotias, ja työnantajien mielestä liian nuori. Molemmissa tapauksissa kyse on ikärasismista rikoslain vastaisesti. Samoin perustuslaissa mainitaan yhdenvertaisuus lain edessä, joten mm. iän, sukupuolen, kansallisuuden ym:n perusteella ei saa syrjiä suomalaista työvoimaa.

        Palkan taso ei voi olla syynä harjoitettuun rasismiin, sillä työvoimapoliittisesta koulutuksesta ja alan opiskelijoista suurin osa on ilmaista työvoimaa toisin kuin maahanmuuttajat. Pitäisi löytää syy suomalaisen tyovoiman rasismille!


      • maksava osapuoli
        Esimies luojan armos kirjoitti:

        Eiköhän työnantajilla ole fakta tietoa sairauspoissaoloista ja kärjessä taitaa
        olla ihan muun ikäiset. 20-30 vee pitää piikki paikkaa ainakin meidän firmassa
        Toisena isona ryhmänä tulevat nuoret joilla on jälkikasvua. Sairaan lapsen hoitoa tulee tasaisen tappavaan tahtiin ja jos molemmat ovat samassa työpaikassa
        vuoron perään käytetään tätä mahdollisuutta lomailla. Ja sitä todella käytetään.
        Eräskin tapaus, soitettiin torstaina että kersa kipeänä ja seuraavana aamuna
        300-400km päähän lomalle koko porukka, myös se sairas kersa.
        40-50 vuotiaat ovat pienin ryhmä sairauspoissaoloissa. Heillä on myös se rautaisin tieto-taito ja vielä parempi jos ovat olleet saman firman palveluksessa
        yli 20 vuotta.

        Yritystä pitäessämme meille kävi näin. Nainen sai kesäloman toukokuussa työpaikastaan, oli yksi harvinaisen lämpimistä toukokuista. Mies , työntekijämme haki sairaslomaa samanaikaisesti, pohjukkaissuolen haava kuulemma.Otin hiukan selvää asiasta.Joka työpaikassa 20 vuoden aikana hänellä oli ollut sama vaiva. Kysyin sairaalasta, oliko koskaan ollut tähystyksessä, ei ollut ollut. Pidin huolen, että kesälomien mentyä syksyllä hänet tähystettiin. Kaiken huippu, lähtivät asuntoautolla reissuun 4:n lapsen kanssa.Siinä varmaan sielukin lepäsi .Lääkäri sanoi, ettei mitään estettä tuollaiseen lomailuun.Yrittäjä siis saa maksaa lomailun, lomat tulee vielä erikseen.Älkää ihmetelkö jossei yrittäjäksi ole tunkua.


      • Huh!
        Jepulista-11345409 kirjoitti:

        Jees kaikki nuoret töihin ja 50 eläkeelle saamaan nuorten työeläke rahat Jipii kannatan Mut miten nuorten eläikeille tapahtuu vanhat kulutti ja nuorille jää ropokäteen! suositan tätä kun itse kermat päältä korjasin ja jätin toiset lehdelle soitaaa kerjuulaulua!:)

        Kaikki työssäkäyvät maksavat omasta tulostaan eläkettään.
        Jos nuori pelkää, että itselle jää vaan roposia, on väärä valitusosoite vanhemmat ihmiset. (on kai nuorellakin vanhemmat ellei kuolleet)
        Valita sinne eläkevakuutukseen, että pelkäät tulevien eläkerahojes menetystä, ehkä he kertovat sinulle, että sitä rahaa on sijoitettuna ties minne kasvaakseen korkoa sinua varten. Elleivät sitten sijoittele niitä täysin vääriin kohteisiin :/


      • Mihin, kerro
        vaihtoon vaan kirjoitti:

        Ei viiskymppinen nainen kelpaa enää mihinkään.
        Ei työelämässä eikä parisuhteessa. Hirveä
        katkera,riitainen,kateellinen kiusankappale.

        Mihin sä ne 50 naiset sitten sijoittaisit?



        "Ei viiskymppinen nainen kelpaa enää mihinkään.
        Ei työelämässä eikä parisuhteessa. Hirveä
        katkera,riitainen,kateellinen kiusankappale."


      • yrittäjäpalkolliseks
        kova luu kirjoitti:

        Minulla ikää 53v ja viimeisen kymmenen vuoden aikana sairauspoissaoloja 8 päivää yhteensä.

        Ikää 50v. ja sairauspoissaoloja 1pvä, 10v. sitten tehdyn ohitusleikkauksen(sterilisaatio) vuoksi, joka osui perjantai päiväksi. Siis koko työuran ajalta, joka alkoi 17vuotiaana.
        Viimeiset 20v. tehty töitä pienyrittäjänä kituuttaen, joten kokemusta löytyy siltäkin puolelta. Ihan valmis olisin palkkatöihin nyt, että pitkästä aikaa olisi työaikalainsäädännön piirissä ja olisi jopa varaa pitää kesäloma. Omalta alalta ei palkkatyötä kuitenkaan löydy, juuri nuoremmillekaan. Kukaan ei ole innostunut uudelleenkouluttamaan tämän ikäistä? Omat vaatimukset ei ole suuren suuret, työ kuin työ ja palkaksikin riittäisi reilu 2000€/kk.


      • höpönlöpön
        maksava osapuoli kirjoitti:

        Yritystä pitäessämme meille kävi näin. Nainen sai kesäloman toukokuussa työpaikastaan, oli yksi harvinaisen lämpimistä toukokuista. Mies , työntekijämme haki sairaslomaa samanaikaisesti, pohjukkaissuolen haava kuulemma.Otin hiukan selvää asiasta.Joka työpaikassa 20 vuoden aikana hänellä oli ollut sama vaiva. Kysyin sairaalasta, oliko koskaan ollut tähystyksessä, ei ollut ollut. Pidin huolen, että kesälomien mentyä syksyllä hänet tähystettiin. Kaiken huippu, lähtivät asuntoautolla reissuun 4:n lapsen kanssa.Siinä varmaan sielukin lepäsi .Lääkäri sanoi, ettei mitään estettä tuollaiseen lomailuun.Yrittäjä siis saa maksaa lomailun, lomat tulee vielä erikseen.Älkää ihmetelkö jossei yrittäjäksi ole tunkua.

        Sinulle "maksava osapuoli" :
        On muuten tasan varma ettei sulle ole puhelimessa sanottu sairaalasta onko joku henkilö käynyt tähystyksessä vai ei!! :D :D
        Idiootti!!


      • ...
        yrittäjäpalkolliseks kirjoitti:

        Ikää 50v. ja sairauspoissaoloja 1pvä, 10v. sitten tehdyn ohitusleikkauksen(sterilisaatio) vuoksi, joka osui perjantai päiväksi. Siis koko työuran ajalta, joka alkoi 17vuotiaana.
        Viimeiset 20v. tehty töitä pienyrittäjänä kituuttaen, joten kokemusta löytyy siltäkin puolelta. Ihan valmis olisin palkkatöihin nyt, että pitkästä aikaa olisi työaikalainsäädännön piirissä ja olisi jopa varaa pitää kesäloma. Omalta alalta ei palkkatyötä kuitenkaan löydy, juuri nuoremmillekaan. Kukaan ei ole innostunut uudelleenkouluttamaan tämän ikäistä? Omat vaatimukset ei ole suuren suuret, työ kuin työ ja palkaksikin riittäisi reilu 2000€/kk.

        Näinhän se on että yrittäjänä kynnys jäädä sairaslomalle on aika korkea. Mieluummin kipeänä aina töissä. Palkkaa ei tule jos työt jää tekemättä. Kai siellä jonkinlainen karenssi on ennenkuin sairaspäiväraha alkaa juosta..?
        Voihan olla että esim. pienyrittäjä joka tekee kotona työtä pystyykin sitä tekemään flunssassa. Kaikille työpaikoille ei saa tulla flunssassa tartuntavaaran takia.


      • palkolliseks ...
        ... kirjoitti:

        Näinhän se on että yrittäjänä kynnys jäädä sairaslomalle on aika korkea. Mieluummin kipeänä aina töissä. Palkkaa ei tule jos työt jää tekemättä. Kai siellä jonkinlainen karenssi on ennenkuin sairaspäiväraha alkaa juosta..?
        Voihan olla että esim. pienyrittäjä joka tekee kotona työtä pystyykin sitä tekemään flunssassa. Kaikille työpaikoille ei saa tulla flunssassa tartuntavaaran takia.

        Ennen yrittäjäksi siirtymistä olin "vieraan palveluksessa" yli 10v. jona aikana ei siis ollut ainoataan sairaspoissaoloa. Viimeisen 15 vuoden aikana ei tosiaan ole ollut edes flunssaa. Tästä perusterveydestä toki olen kiitollinen, mutta olenpa hyvinkin nähnyt, kuinka helposti ihmiset jäävät sairaslomalle... varsinkin työpaikoissa, joissa se yksi päivä hoituu soittamalla aamulla, et nyt on masu kipeenä


      • Anonyymi
        Jumppa forever 1971 kirjoitti:

        Moni työnantaja ajattelee, että sinun ikäinen on jo niin huonokuntoinen ja vähän väliä sairaslomalla, ettei kannata palkata. Eivät huomioi, että moni on kuitenkin elämänsä kunnossa, kun on aikaa treenata.

        Olen 60 silti penkistä nousee vielä 150kg,
        voitte uskoa että en ymmärrä tuota
        ikärasismia,en tunne olenkaan itseäni
        niin raihnaiseksi ettenkö selviäisi nyky
        työelämässä.


      • Anonyymi
        vaihtoon vaan kirjoitti:

        Ei viiskymppinen nainen kelpaa enää mihinkään.
        Ei työelämässä eikä parisuhteessa. Hirveä
        katkera,riitainen,kateellinen kiusankappale.

        Minä kelpaan miehelleni eikä hän aio vaihtaa. Olemme yhdessä eläneet yli 30-vuotta. Miksi täytyy väärin valita ja sörssiä suhteensa jos jää yksinäiseksi. Onko luonne vika niin ettei tule kenenkään kanssa toimeen.


      • Anonyymi

        Olen kyllä nähnyt yhden yrityksen, kun eivät kuunnelleet sitä vanhempaa ihmistä, jolla paljon kokemusta työelämästä ja teki it alalla vielä keksinnön, mutta jos se on tätä nykypäivää, niin terve menoa nuoret. Kuulin samaiselta yritykseltä, että joka perjantai ostetaan kaljaa ja viinaa yritykseen ja ollaan humalassa koko perjantai loppupäivä? No, se yritys kuoli siihen humalaan, ja eivät kuunnelleet sitä vanhempaa, joka tehnyt monta vuotta alaa koskevia keksintöjä ja edistää ym. Mutta taitaa olla niin, että hyvä yritysjohtaja näkee niin nuoret, vanhat ja siltä väliltä. Jos nuoret eivät kuuntele vanhempaa sukupolvea, että kuinka paljon heillä on osaamista, suhdetaitoja ym. Nämä eivät todellakaan kehity alle 30-vee tai edes vähän yli sen. Täytyy olla jo osaamista aika paljon koko alalta ja siihen ei ne nuoret pysty ilman vanhempia ihmisiä.


      • Anonyymi
        mies 56v kirjoitti:

        Joo, on se väärin, viiskymppinen itsestään ja kunnostaan huolehtiva nainenhan on mitä parhaimmassa työ ja panokunnossa ( iässä häviää mutta kokemuksellaan peittoaa nuoremmat) , ei kelpaa töihin mutta kovalla äänellä kuitenkin vaaditaan eläkeiän nostoa, ristiriitaista.

        Hei, onko sinun kommentti ainoastaan se, että yli 50-vuotias nainen ei ole töissään enää pano kunnossa? Taidat olla joku teini-iän vähän aikaa sitten ohittanut poikalapsi ja huomaa sen, että sinulla ei ole kokemusta työelämästä. Kukaan ei ole nostamassa sitä eläkeikää, mihin sinun tiedot perustuvat oikeasti? Taidat vain olla joku luuseri pieni poika, joka ei tiedä koko eläkejärjestelmästä yhtään mitään. Ja sinulla ei edes sinun kommentin mukaan ole edes omaa yritystä, vai kuinka? Osuiko ja upposi?! Ja täällä pieni poika huutaa, kun ei saa töitä, kun yrityksen johtaja on vanha nainen ja yli 50-vee. On todella katkeraa tänne vuotaa omaa äidin tissiä, kun ei sitä lapsena saanut, vai kuinka?


    • on syytä

      Koin saman. Polilta tulleet pellet ei suvainnut "pätevämpäänsä" ja kokenutta!

    • ei jaksas enää

      Näin yli kuuskymppisenäkin pitää vaan työtä hakea, sillä enää ei pääse työttömyyseläkkeellekkään, vaikka kukaan ei ota enää työhön, et silleen.

    • Vanhempi

      Tää on ihan perseestä tää Suomen systeemi,ikärasismi kukoistaa.Ja nyt ei kohta taas tiedä mihin suuntaan menee kun vaihtuu toi iso johtaja tonne pallille...

      • samojedi

        Tää on niitä hah hah Halosen ajan työolojen kurjistamisia. Haavisto olisi jatkanut samaa linjaa, mutta onneksi nyt muuttuu systeemin suunta kun Sauli on kapteeni.


    • NoSoMe

      Sama tilanne itsellä, 50 v. tulee täyteen ja "pentulauman" potkivana on tullut käytyä, siis sellaisten rekrytoijien jotka kyselevät typeriä, ei työhön tai sen tekemiseen liittyviä "leikkitärkeilykyselyjä". No, valituksi en ole tullut, enkä varmaankaan tule, niin kauan kun joutuu leikkimään noita leikkejä. Positiivista kuitenkin on tässä se, että nämä "nuoret, tehokkaat" mitä lenevätkin SoMe-tyypit kun ovat ajaneet talouden perseelleen - niin kuin näyttää käyneen ja käyvän, tarvitaan taas kokenutta ja osavaa porukkaa rakentamaan systeemi kuntoon, että saavat seuraavat Katais-Ketaleet kumppaneineen tuhota sen.
      Valitettavasti viimeisten n. 10-15 vuoden aika on ylpeys siitä, että olen Suomalainen, hävinnyt tyystin.

    • mk

      Yksi aisa on että kokeneet pyytävät kunnon palakn ja ne nuoret tulevat puolet vähemmällä töihin että silleen. Esim. kokenut insinööri jolla yli 20v kokemusta ei paljon alle 4000€ palkkapyyntö hakemukseen laita mutta vastavalmistunut tai muutaman vuoden kokemuksella pyytää 2500€ niin eihän niille pärjää. Itse kyllä vaihdoin duunia 48v kun tuli lomautuksia ja sain ihan alaani vastaavan paikan ja nyt vielä kun jaksaa 10 vuotta niin pääsee eläkkeelle.

    • 19+11

      Jaahas, itse olen 43v. ja tuuminut jo nyt samaa kuin aloittajakin. En kelpaa ikäni vuoksi minnekään vaikka työhaluja olisi.

    • aaaapooo

      Viestini katosi jonnekin, joten uusi yritys: Olen 43v. ja miettinyt jo nyt samaa asiaa kuin aloittajakin. Valitettavasti en näytä kelpaavan minnekään!

    • 42 vee nainen

      Onko tuo ihme jos yli 50 vee ei pääse edes haastatteluun, kun ei pääse enää vähä yli 40...

      Työnantajat haluavat nuoria duunii, niitä jokka sit jää heti äitiyslomille, isyysvapaille, tai muuttavat rakkauden peräs muualle.

      Ei työnantajaa kiinnosta vanhempi työnhakija, jolla on koulutusta ja kokemusta ja elämä muutenkin kuosissa, niin että voisi keskittyä vain työntekoon.

      Ja jos nyt sattuu pääsemäänkin haastatteluun, niin takuulla ulkonäössä on jotain niin pahasti vinossa, että työhön pääsy tyssää siihen (esim itsellä lävistys poskessa, josta en kyllä edes työn takia suostu luopumaan, koska se on osa minua itseä).

      Mutta onnea työhakuun kaikille jotka oikeasti yrittää päästä duuniin

      • Tirakka

        Paljon puhutaan nuorisotyöttömyydestä, mutta ei mitään yli viisikymppisten työttömyydestä. Kalevakin kampanjoi nuorison puolesta "duunita mut", mutta minusta olisi paikallaan kampanjoida myös meidän yli viiskymppisten työnhakijoiden puolesta.
        Itse olen monen alan osaaja, mutta täällä Pohois-Suomessa ei työnhakuilmoituksiiini juuri reagoida monestikaan. Työhakemuksiakin olen varmaan lähetellyt yli viisikymmentä, haastatteluun pääsin niistä kahteen. En tiedä , mitä oikein pitäsi tehdä, vai onko yleinen työvoimapolitiikka sellainen, että vanhat joutuvat hyllylle ja tulemaan toimeen sossun avulla. Nykyisin työnantajat hakevat mielestäni nuorta, mitoissaan olevaa kaunista mannekiinia työhön kuin työhön, osaava ja ahkera työntekijä ei kelpaa.
        Terv. TYÖTÖN


      • leipäjonot kutsuu !
        Tirakka kirjoitti:

        Paljon puhutaan nuorisotyöttömyydestä, mutta ei mitään yli viisikymppisten työttömyydestä. Kalevakin kampanjoi nuorison puolesta "duunita mut", mutta minusta olisi paikallaan kampanjoida myös meidän yli viiskymppisten työnhakijoiden puolesta.
        Itse olen monen alan osaaja, mutta täällä Pohois-Suomessa ei työnhakuilmoituksiiini juuri reagoida monestikaan. Työhakemuksiakin olen varmaan lähetellyt yli viisikymmentä, haastatteluun pääsin niistä kahteen. En tiedä , mitä oikein pitäsi tehdä, vai onko yleinen työvoimapolitiikka sellainen, että vanhat joutuvat hyllylle ja tulemaan toimeen sossun avulla. Nykyisin työnantajat hakevat mielestäni nuorta, mitoissaan olevaa kaunista mannekiinia työhön kuin työhön, osaava ja ahkera työntekijä ei kelpaa.
        Terv. TYÖTÖN

        moni 40-50v on ihan ulkona ja ulkoasukin on kuin räjähtänyt lapanen...
        Ei nille vanhoille ole käyttöä markkinataloudessa... ei vaan ole...

        Maailma kehittyy ja vanhat pierut jää kuolemaan...


      • Esimies luojan armos
        leipäjonot kutsuu ! kirjoitti:

        moni 40-50v on ihan ulkona ja ulkoasukin on kuin räjähtänyt lapanen...
        Ei nille vanhoille ole käyttöä markkinataloudessa... ei vaan ole...

        Maailma kehittyy ja vanhat pierut jää kuolemaan...

        Ei näytä hyvältä kun katsoo nykymenoa työpaikalla(lla)
        Työmoraali on suurimmalla osalla ns. nuorista aivan kateissa.
        Ei ole ihme kun tuottavuus on nollassa kun pitää HETI saada 16-20 ekeä tunnilta
        ja sillä työpanoksella mitä nämä räkänokat antavat. Sairauspoissaolot on yksi
        vakava uhka tuottavuudelle. Saikkua kun saa 3pv pelkällä puhelinsoitolla itselle
        tai sille aina sairaalle jälkikasvulle. Ei ihme että firmoihin ovat tulleet vuokratyövoima halvat virolaiset,puolalaiset ym. jotka tekevät alle 10 euron tuntipalkoilla ahkerasti töitä. Sairausloma todistuksia on turha tuoda ainakaan kovin usein ja ainakaan silloin kun nokka hieman vuotaa. Lähtöpassit tulee välittömästi koska heistä on myös helppo päästä eroon ilman suurempia rähinöitä. Luottamusmiehiehet ovat aivan turhia kapistuksia koska he eivät pysty tämän työvoiman käyttöä estämään.Veikkaan että Ruotsin malli sairauspoissaolon yhden päivän karenssi on vain ajan kysymys suomessakin.Tervetullut koska sillä saadaan
        turhat lyhyet räkänokka ja aiheettomat sairaanlapsen lomat pois.
        Itse kun jaksaisi vielä 2-3 vuotta niin nuoremmat saavat aivan vapaasti minunkin
        "leppoisan" viran jossa vastuu ja työmäärä on koko ajan kasvanut palkan pysyessä
        samana.Ei tarvitse sen jälkeen kuunnella kaiken maailman kitinöitä ja narinoita, joita nykyisin joutuu työssään kuuntelemaan. Aika synkkänä näen tulevaisuuden
        suomen työmarkkinoilla seuraavan 10-20 aikajänteellä. No itse karistan välittömästi
        talvi kuukausiksi tämän maan tomut(lumet) jaloistani ja suuntaan jonnekkin lämpimään kun pääsen ennenaikaiselle eläkkeelle. Piipahdan sitten keväällä taas suomeen nauttimaan hyvistä palveluista ja syksyn tullen taas takaisin etelän lämpöön. Koittakaa jaksaa nuoret ja tehkää töitä niin kauan kun niitä vielä on.


      • 14+19

        Oot varmaanki joko Raahesta tai Oulusta eli rannikolta :) Mutta oikeassa oot asian suhteen.


      • -Janne.
        leipäjonot kutsuu ! kirjoitti:

        moni 40-50v on ihan ulkona ja ulkoasukin on kuin räjähtänyt lapanen...
        Ei nille vanhoille ole käyttöä markkinataloudessa... ei vaan ole...

        Maailma kehittyy ja vanhat pierut jää kuolemaan...

        Joopajoo..helppohan se on netissä huudella.
        Jos joku 20v pikkupoika tai tyttö on niin tietäväistä asioista niin voin kertoa
        että ahneita olette mutta ette hyviä työntekijöitä.


    • voiuyj

      Ikärasismi on järjetöntä. Olkoon työnhakija sitten nuori tai vanha. Parhaat näkemäni ammattimiehet ovat olleet yli 50v. Heillä on paljon kokemusta työelämästä, ja he ovat usein monipuolisia ammattitaidoltaan. Toisaalta nuoren pitää päästä alkuun työelämässä, eikä pidä antaa syrjäytyä.

      En ymmärrä nykyistä kurssisysteemiä, jossa työnantaja saa ilmaisen työntekijän.
      70 l. harjoittelija sai harjoittelijan palkan. Sen maksoi työnantaja. Ilmaiset työntekijät
      vääristävät työmarkkinoita. Työstä pitää aina maksaa palkka. Vaikka pienikin. Siten nuoret pääsevät töihin paremmin.

    • joku vaan...

      Minkä vuoksi työnantaja ei ottaisi kokenutta ammattilaista? Hänhän saa osaamista ja ammattitaitoa. Veikkaan että ei ikä ei varsinaisesti estä työllistymistä, ellei ole ihan eläkeiän partaalla, mutta:

      1. PALKKA
      Osaavalle ammattilaiselle voi joutua maksamaan tuplakorvauksen nuoreen verrattuna. Jos tehtävässä pärjää vähemmilläkin työvuosilla, miksi palkata kalliin, kun edullisemminkin saa työn teetettyä. Eri asia sitten, jos nuori ammattilainen ei tehtävässä pärjäisi.

      2. DRAIVI & DYNAAMISUUS
      Nykyisessä työelämässä arvostetaan, että kaikki pitää tehdä 110% tehokkuudella. Työntekijällä pitää olla nälkää menestyä ja edetä urallaan. Usein vanha konkari ei kuitenkaan jaksa kilpailla, eikä hänellä ole tarvetta rakentaa uraansa.

      3. OPPIMISKYKY
      Vaikka vanhalla konkarilla on vahva ammattitaito, vaatii nykyinen työelämä jatkuvaa oppimista ja kehittymistä. Työnantaja voi nähdä, että konkarilla ei ole haluakaan olla jatkuvasti kursseilla, koulutuksissa ja vaikka olisikin, ei hän pysy nuoremman kollegansa oppimisnopeudessa mukana. Vanha konkari saattaa myös "urautua" vanhoihin oppimiinsa toimintamalleihin, eikä hänellä ole suurta halua muuttaa niitä.

      • NoSoMe

        Nuo kaikki ovat tavallaan "ikä-/kokemusjohdannaisia", mutta esittämäsi "syyt" kyllä kertovat sen, miksi kaikki pitää tehdä vähintään kolmekertaa jos halutaan toimivaa ja kunnollista jälkeä - ihan suunnittelusta lähtien.

        1. PALKKA
        Yksi osaava, ja työstään aidosti kiinnostunut - siis sellainen "vanha" joka pyrkii tekemään aina parhaansa - tulee halvemmaksi, kuin teettää samaa asiaa useita kertoja, ja kuitenkin silloin saadaan parhaimmillaankin vain "korjattua".

        2. DRAIVI & DYNAAMISUUS
        Niinpä niin, juuri ne "höpöttävät" dynaamiset tyypit, jotka juoksevat sekopäisenä edestakaisin paperinippu kainalossaan, ja hokevat kuinka kiire heillä oikein onkaan - mitään ei tule tehtyä, mutta toiset samanlaiset pitävät sitä "tehokkaana".

        3. OPPIMISKYKY
        Vanha konkari ei todellakaan tarvitse, eikä tarvitsisi kukaan muukaan, noita loputtomia ja jatkuvia kursseja, joista ei oikein irtoa mitään todellista osaamista lisävää, liittyy useimmiten tuohon "toohotukseen" kiireestä ja jatkuvien projektien ja palaverien kyhäämiselle, ja lopputulos taaskin on . . . ei mitään.

        Pitäisi keskittyä nykyisin enemmän siihen, että saadaan asiat ja tekeminen valmiiksi, eikä leikitä noita leikkejä - vaan tehdään hommat pois ilman helvetillistä näyttelemistä.


      • Militantti Antti
        NoSoMe kirjoitti:

        Nuo kaikki ovat tavallaan "ikä-/kokemusjohdannaisia", mutta esittämäsi "syyt" kyllä kertovat sen, miksi kaikki pitää tehdä vähintään kolmekertaa jos halutaan toimivaa ja kunnollista jälkeä - ihan suunnittelusta lähtien.

        1. PALKKA
        Yksi osaava, ja työstään aidosti kiinnostunut - siis sellainen "vanha" joka pyrkii tekemään aina parhaansa - tulee halvemmaksi, kuin teettää samaa asiaa useita kertoja, ja kuitenkin silloin saadaan parhaimmillaankin vain "korjattua".

        2. DRAIVI & DYNAAMISUUS
        Niinpä niin, juuri ne "höpöttävät" dynaamiset tyypit, jotka juoksevat sekopäisenä edestakaisin paperinippu kainalossaan, ja hokevat kuinka kiire heillä oikein onkaan - mitään ei tule tehtyä, mutta toiset samanlaiset pitävät sitä "tehokkaana".

        3. OPPIMISKYKY
        Vanha konkari ei todellakaan tarvitse, eikä tarvitsisi kukaan muukaan, noita loputtomia ja jatkuvia kursseja, joista ei oikein irtoa mitään todellista osaamista lisävää, liittyy useimmiten tuohon "toohotukseen" kiireestä ja jatkuvien projektien ja palaverien kyhäämiselle, ja lopputulos taaskin on . . . ei mitään.

        Pitäisi keskittyä nykyisin enemmän siihen, että saadaan asiat ja tekeminen valmiiksi, eikä leikitä noita leikkejä - vaan tehdään hommat pois ilman helvetillistä näyttelemistä.

        Pakko vielä kommentoida noita nuorison palkkavaatimuksia. Kun joku juuri valmistunut inssi hyvillä papereilla vaatii neljän-viiden tonnin kk-palkkaa, niin se ei älyä ettei se ikinä pysty tuottamaan sitä rahaa työnantajalle. Työnanatajan on pakko katsoa, että työntekijä tuottaa sijoitetut rahat takaisin. Eli, jos nuori kaveri pyytää vaikkapa neljä tonnia palkkaa, niin sen on tuotettava työnantajalle joka kuukaisi vähintään kahdeksan tonnia, jotta työnanataja saisi myös jotain voittoakin!
        Nykyään asiakas ei maksa mistään turhasta! Eli palkkansa on tienattava, kun ei ole enää niitä suojatyöpaikkojakaan!


      • Anonyymi
        NoSoMe kirjoitti:

        Nuo kaikki ovat tavallaan "ikä-/kokemusjohdannaisia", mutta esittämäsi "syyt" kyllä kertovat sen, miksi kaikki pitää tehdä vähintään kolmekertaa jos halutaan toimivaa ja kunnollista jälkeä - ihan suunnittelusta lähtien.

        1. PALKKA
        Yksi osaava, ja työstään aidosti kiinnostunut - siis sellainen "vanha" joka pyrkii tekemään aina parhaansa - tulee halvemmaksi, kuin teettää samaa asiaa useita kertoja, ja kuitenkin silloin saadaan parhaimmillaankin vain "korjattua".

        2. DRAIVI & DYNAAMISUUS
        Niinpä niin, juuri ne "höpöttävät" dynaamiset tyypit, jotka juoksevat sekopäisenä edestakaisin paperinippu kainalossaan, ja hokevat kuinka kiire heillä oikein onkaan - mitään ei tule tehtyä, mutta toiset samanlaiset pitävät sitä "tehokkaana".

        3. OPPIMISKYKY
        Vanha konkari ei todellakaan tarvitse, eikä tarvitsisi kukaan muukaan, noita loputtomia ja jatkuvia kursseja, joista ei oikein irtoa mitään todellista osaamista lisävää, liittyy useimmiten tuohon "toohotukseen" kiireestä ja jatkuvien projektien ja palaverien kyhäämiselle, ja lopputulos taaskin on . . . ei mitään.

        Pitäisi keskittyä nykyisin enemmän siihen, että saadaan asiat ja tekeminen valmiiksi, eikä leikitä noita leikkejä - vaan tehdään hommat pois ilman helvetillistä näyttelemistä.

        Olen samaa mieltä tossa nyk.työ elämä on
        mennyt kummaksi esittämiseksi,ja mitään
        valmista ei synny, oliskohan syynnä nyk.
        ammattikoulutus.


    • 50-luvun nainen

      Olen samassa tilanteessa! Kokemusta, koulutusta on, mutta en kelpaa enään töihin. Sielläkö sitä nyt pitää roikkua: työttömyys jonossa nuorten kouluttamattomien joukossa aina eläkepäiviini saakka?- ja elää kituttaa työmarkkinatuella!

      • Palkkaa itse itsesi

        Oletko ajatellut yrittäjyyttä vaihtoehtona? Ajatustahan voi kokeilla vaikka käymällä jonkun yrittäjyyskurssin ja sitten miettiä mikä olisi mielekästä. Mikä on pahinta mitä voi tapahtua? Haluanko kokeilla elämässä jotain ihan muuta? jne. 50- saati sitten 40-kymppinen ei ole liian vanha mihinkään.


      • 123åpolök
        Palkkaa itse itsesi kirjoitti:

        Oletko ajatellut yrittäjyyttä vaihtoehtona? Ajatustahan voi kokeilla vaikka käymällä jonkun yrittäjyyskurssin ja sitten miettiä mikä olisi mielekästä. Mikä on pahinta mitä voi tapahtua? Haluanko kokeilla elämässä jotain ihan muuta? jne. 50- saati sitten 40-kymppinen ei ole liian vanha mihinkään.

        Älkää hyvät ihmiset vaan missään nimessä alkako yrittäjiksi.
        Voi sitä kyttäyksen määrää verottajan taholta ja eläkevakutuusmaksut ovat täysin ylimitoitettuja.

        Jos teillä miljoona euroa ylimääräistä, tiedän hyvän keinon päästä niistä eroon. Alkakaa pienyrittäjäksi, niin homma on hoidettu nopeammin kuin huomaattekaan.
        Lopuksi perintätoimisto lähettää loppulaskun perintäkuluista, maksuista jotka eivät koskaan ole joutuneet perintään asti, mutta laki suojelee tuota rosvousta ja maksettava on. Yksityisperittävät ovat jonkinlaisen suojan piirissä, mutta yrityksen eivät.


      • 1+13
        Palkkaa itse itsesi kirjoitti:

        Oletko ajatellut yrittäjyyttä vaihtoehtona? Ajatustahan voi kokeilla vaikka käymällä jonkun yrittäjyyskurssin ja sitten miettiä mikä olisi mielekästä. Mikä on pahinta mitä voi tapahtua? Haluanko kokeilla elämässä jotain ihan muuta? jne. 50- saati sitten 40-kymppinen ei ole liian vanha mihinkään.

        Samaa mieltä - laittaudu nätiksi ja käy mittauttamassa markkina-arvosi jossain tasokkaassa tanssiravintolassa. Voi olla että käy tuuri eikä sinun tarvitsekaan enää murehtia raha-asioista. Puumanaisille on aina tarvetta.


      • 21
        Palkkaa itse itsesi kirjoitti:

        Oletko ajatellut yrittäjyyttä vaihtoehtona? Ajatustahan voi kokeilla vaikka käymällä jonkun yrittäjyyskurssin ja sitten miettiä mikä olisi mielekästä. Mikä on pahinta mitä voi tapahtua? Haluanko kokeilla elämässä jotain ihan muuta? jne. 50- saati sitten 40-kymppinen ei ole liian vanha mihinkään.

        Mikäkö olisi pahinta ja jopa todennäköisintä - menetät luultavasti omaisuutesi ja velkaannut loppuelämäksesi, palkinnoksi putoat vielä kaikkien tukien ulkopuolelle. Aika typerää ja vastuutonta kokemattomien yllyttää yrittäjäksi.


    • 8+7

      Valitettavasti tuota ikärasismia tuntuu tosiaan esiintyvän työnantajien keskuudessa. Oliskohan yhtenä merkittävänä tekijänä palkkavaatimuksen lisäksi myös se, että rekrytoijat ovat 30-kymppisiä, jotka eivät osaa ajatella nenäänsä pidemmälle. Viiskymppinen hakkaa monessa mielessä nuoren tulokkaan. Mistähän nämä työhönottajat meinaavat löytää nuorta väkeä, kun isot ikäluokat siirtyvät eläkkeelle?

      Aloittajalle voi todeta, että työpaikan saamiseksi joutuu lähettämään useita kymmeniä hakemuksia, toivottavasti ei kuitenkaan satoja. Voisitko miettiä tarkoin, millaisia töitä haet? Oletko valmis vaihtamaan alaa tai työn vaativuustasoa? Silloin palkkavaatimus ei ehkä muodostu kynnykseksi. Voit myös jättää hakemuksista pois palkkatoivomuksesi ja kuitata sen esim lauseella "toivon voivani keskustella palkasta henkilökohtaisesti". Näin neuvoi minua konsultti hakiessani töitä 50 - ikäisenä.

      • Anonyymi

        Noi henkilö vuokrafirmojen rekrytoijat tosiaan
        ovat jotain25-30v räkä nokkia jotka luulevat
        5kympistä raihnaiseksi ikä lopuksi,vittu, ärsyttävää
        kukkoilua räkänokilta mitkä eivät tiedä työelämästä
        vielä mitään.


    • Eräs Olli

      Ilmaiset työntekijät, sekä Virolaiset pilaavat Suomen työmarkkinat.

    • nuorisoa

      Nuorisolla on kanssa ongelmia työllistyä. Nykynuoriso syrjäytyy ja jää ilman työtä moniksi vuosiksi, kun vanhemmat ihmiset jotka ovat työelämään siirtyneet parempina työllistyvyys vuosina saavat paikat heti, loistavan työkokemuksen ansiosta.
      Nykyinen avoimien työpaikkojen määrä tietyillä alueilla on hälyttävän alhainen ja nuoriso harvemmin on valmis muuttamaan kauas pois.

      Että vanhusten on turha valittaa että nuoret vievät työpaikat, työllistymis paineita löytyy myös nuorilta. Varmasti millään ikäluokalla ei ole helppo työllistyä.

    • aiheesta maallikko

      työ kokemuskesta ja koulutuksesta pitää maksaa, ehkä työnantajat miettivät asiaa enemmänkin taloudellisesti, kuin ikärasistisesti. En ole varma voiko, mutta jos voi niin neuvottele ihmeessä palkastasi ja siitä ettei sen tarvitse olla ylin mahdollinen. Myös työ haastattelu ratkaisee paljon, jos hakia ei vastaa modernisoitua työntekiää jolle on kovat odotukset, saattaa se vaikuttaa työnantajan päätökseen.

    • Kokoomus voitto ?

      Ei sun ura ole huipulla, vaan laskussa.
      Sii olet liian vanha markkinatalouteen. Markkinatalouden Ongelmajätettä !

      Siis Usko vaan markkinatalouteen, se on kovaa peliä ja lyö köyhiä nilkkaan.
      Vain Rahalla saa. Ja ikä ei haittaa jos on rikas !! -heh heh hee
      - ahneita jennyjä löytyy vaimoiksi kun on rahaa....

      Uskokaa kokoomus- toivollkoisiin te naivit... uskokaaa....

    • :::.................

      Mutta onhan totta että esim. muisti ja oppimiskyky alkavat heikentyä jo 45-vuotiaana, ja kyllä vanha sanonta ettei viisikymmen vuotias enää tervettä päivää näe, ovat totta.
      Itse olen 51, ja onneksi vakit. työssä alalla jolla on työvoimapula. Joten siinä mielessä onnekas että sain vakit. työn samana keväänä kun täytin 47.
      Sitten 47 on niin paljon rapistumista tapahtunut, etten uskoisi enää vakipaikkaa saavani tämän ikäisenä ja kuntoisena.Toinen asia etten enää rupea rehkimään samalla tavoin kuin nuorempana.

      Työtehoni eikä jaksaminen ole läheskään samaa kuin nuorempana, vaikka olen normaalipainoinen, huomaan etten jaksa yhtä pitkiä kävelylenkkejä hengästymättä kuin nuorempana.
      On hengenahdistusta ja rytmihäiriöitä, vaikka muuten olenkin terve. Lisäksi kohdunlaskeuma, muisti alkaa heiketä,samoin keskittymiskyky.Kaikki normaalia ikääntymiseen liittyvää.

      • 33v.

        Kylläpä sitä nyt ollaan niin vanhusta että.
        Taidat olla varsinainen provoilija. 45 vuotiaalle sitten rollaattori ja eläke?


      • Oxyksori

        Taitaa sulla olla enemmänkin se kuuluisa valtiontyöntekijän asennevamma, sitä kutsutaan laiskuudeksi ja sitä on esiintynyt, joskin pikkuhiljaa vähenevässä määrin, myös kuntatyöntekijöissä.


    • Töitä meillekin

      Olen opistotasoisen koulutuksen hankkinut viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen. Jäin 50-vuotiaan työttömäksi ja etsin sen jälkeen töitä reilun vuoden. Lähetin ko. aikana n. 250 hakemusta ja pääsin 12 haastatteluun. Vasta 13. haastattelu tärppäsi, sain mieluisan työn.

      Eivät kaikki etsi nuoria työntekijöitä. Monikin työnantaja kertoi palkkaavansa mieluummin "varttuneemman" henkilön esim. siksi, että asiakaskunta/sidosryhmät ovat myös keski-ikäisiä.

      Nykyisten työtovereitteni keski-ikä on alle 40 ja esimeheni on minua reilusti nuorempi. Yhteistyömme sujuu hyvin.

      Tsemppiä työnhakuun!

    • 40+ nn

      No HEI!..Niinistö on 63v..

      • 57 ukko.

        Kolmas vuosi työttömänä. Vuoden, hiukan toista etsin töitä aktiivisti. Pääsin haastatteluihin ja kas kummaa.. Olikohan jossain kolmannen minuutin kohdilla keskimäärin, kun haastattelija kysyi: "Anteeksi, mutta minun on pakko kysyä, paljonko teillä on ikää"..

        Olen nyt hakemassa sairauseläkettä ja näyttelen sujuvasti masentunutta:( Pari vuotta tulee Kelan srpäivärahalla ja kohta haetaan määräaikaista eläkettä.

        On pakko lähteä itsekkin kieroilemaan, kun muuten ei elantoa saa hankittua!


      • pinggi
        57 ukko. kirjoitti:

        Kolmas vuosi työttömänä. Vuoden, hiukan toista etsin töitä aktiivisti. Pääsin haastatteluihin ja kas kummaa.. Olikohan jossain kolmannen minuutin kohdilla keskimäärin, kun haastattelija kysyi: "Anteeksi, mutta minun on pakko kysyä, paljonko teillä on ikää"..

        Olen nyt hakemassa sairauseläkettä ja näyttelen sujuvasti masentunutta:( Pari vuotta tulee Kelan srpäivärahalla ja kohta haetaan määräaikaista eläkettä.

        On pakko lähteä itsekkin kieroilemaan, kun muuten ei elantoa saa hankittua!

        Toi muuten kävi minullekkin, hain harjoittelupaikkaa....kesken kaiken, hän kysyy....no...naisiltahan ei saisi ikää kysyä, mutta minkä ikäinen olen,,,,,kysymys tuli hänelle mieleen kun sanoin vanhimman lapseni olevan 33v....harjoittelupaikkani jäi siihen.....sitten tulikin kiire etsiä uutta paikkaa....sain kuitenkin paikan muualta, tein kaikkeni etten sanoisi ikääni, muuten voisi jäädä toinenkin harjoittelupaikkani haaveeksi. Eli kannattaa sitä eläkeikää nostaa. Varmasti pakko näytellä ainakin ensin masentunutta, joka sitten onkin jo täyttä totta kun aikansa yrittää päästä eläkkeelle. Eli ei kelpaa enää mihinkään.


    • yrittäjän vapaus

      Oletko miettinyt yrittäjäksi alkamista? Ite suivaannuin turhaan työnhakuun ja aloin yrittäjäksi. Ei huono vaihoehto.

      • sapotti

        Yrittämisestä mulla on se kuva, että siinä saa tehdä 50-60 tuntia töitä viikossa, jos meinaa päästä duunaripalkoille. Ei kiitos.


      • onnellinen duunari

        No, juu, kyllä on huono vaihtoehto. Riippuu alasta, mitä kannattaa tehdä. JOs pystyt teettämään työt muilla tai ostamaan halvalla, myymään kalliilla ja vielä pimeesti, niin ehkä kannattaa. Olin käsillänitekijänä ,6v, yrittäjänä ja lisäksi kävin kunalla vanhushoitotyössä, että sain verot maksettua. Tein töitä, koko ajan, ei ollut yksityiselämää. Burnout ja peli poikki.... Siitä se nousu lähti yli 50.senä.Sain vakityön 55-vuotiaana, yli 35 vuotta töitä paiskineena. Nyt on hyvä olla. Terveenä ja töissä, vaikka parhaat vuodet meni yrittäjänä huhkiessa. Nyt vkl.ut vapaat ja työpaikan oven, kun laittaa kiinni,niin siellä on, eikä perään huutele, niinkuin yrittäjänä huuteli. KOskaan ei ollut rauhaa, puhelin soi vaikka jouluaattona, että milloin voin tulla hoitoon.
        Älkää hyvät ihmiset ruvetko ainakaan yhdenihmisen yritystä vetämään, olette verovankeja lopun ikänne. Palkkatyöt, vaikka pienelläkin palkalla on sentään jotain ihan muuta! Siinä on vapaus. Siivoustyötä riittää akateemisillekin. Tosin minä sain omanalani työtä, joka ei ole siivousta, mutta duunarin työtä ja maukasta sellaista. Pidän työstäni ja työ pitää minusta!


      • firmaaja
        onnellinen duunari kirjoitti:

        No, juu, kyllä on huono vaihtoehto. Riippuu alasta, mitä kannattaa tehdä. JOs pystyt teettämään työt muilla tai ostamaan halvalla, myymään kalliilla ja vielä pimeesti, niin ehkä kannattaa. Olin käsillänitekijänä ,6v, yrittäjänä ja lisäksi kävin kunalla vanhushoitotyössä, että sain verot maksettua. Tein töitä, koko ajan, ei ollut yksityiselämää. Burnout ja peli poikki.... Siitä se nousu lähti yli 50.senä.Sain vakityön 55-vuotiaana, yli 35 vuotta töitä paiskineena. Nyt on hyvä olla. Terveenä ja töissä, vaikka parhaat vuodet meni yrittäjänä huhkiessa. Nyt vkl.ut vapaat ja työpaikan oven, kun laittaa kiinni,niin siellä on, eikä perään huutele, niinkuin yrittäjänä huuteli. KOskaan ei ollut rauhaa, puhelin soi vaikka jouluaattona, että milloin voin tulla hoitoon.
        Älkää hyvät ihmiset ruvetko ainakaan yhdenihmisen yritystä vetämään, olette verovankeja lopun ikänne. Palkkatyöt, vaikka pienelläkin palkalla on sentään jotain ihan muuta! Siinä on vapaus. Siivoustyötä riittää akateemisillekin. Tosin minä sain omanalani työtä, joka ei ole siivousta, mutta duunarin työtä ja maukasta sellaista. Pidän työstäni ja työ pitää minusta!

        Oletko miettinyt, että se sinut palkkaava firmakin on joskus voinut olla yhden miehen yritys? Töitä on vain niin paljon, että pitää palkata joku tekemään. Ja taas lisää. Näinhän ne yritykset suurenee. Mutta perusasia on aina sama. Itse yrittäjä tekee aina eniten töitä. Ja palkkaa ei kuitenkaan pysty maksamaan kovin kauheasti. Se kyllä monesti harmittaa, kun hyvää työntekijää houkuttaa ennen muuta palkka. Pikkufirmassa voi käydä niin että opetat työn jollekin ja se lähtee sitten toiseen firmaan, kun saakin paremman palkan. Yrittäminen ja työntekijän palkkaaminen ei ole koskaan yksinkertainen juttu.


    • ...........

      olishan se mukavaa vaikka hiihdellä hangilla, kun ei töitä saa yli kuuskymppinen, mutta kun ei ole suksiakaan...saati terveyttä enää et jaksas..

    • Miksi ei yli 50

      Miksi ei yli 50 v.
      Niitä ei voida enää kusettaa, teettää palkatonta työtä, manipuloida huutamalla ja uhkailemalla. Ne osaa vaatia työehtosopimuksen mukaiset työolot ja palkan.

      Pomoksi max 30 v, silloin ei ole vielä elämän eväitä empaattisuuteen, ne osaa parhaiten repiä viimeisetkin mehut työntekijöistä ja sen jälkeen heittää pihalle.

    • 76576765868515843146

      Joo-o. Kyllä täällä on selvää ikärasismia. Miekin olin yli 30 v samassa firmassa ja yks kaunis päivä tuli sitten kylmää vettä niskaan. Lopputili ja lomakorvaukset: muka "tuotannollisista ja taloudellisista syistä". Potkut mitkä potkut! Minkäs sille. Kun on liian vanha, niin on liian vanha.

      Kyllä sitä nyt itketään, että mites meitin käy? Kuka tekee ne ja ne hommat? keltä kysytään, kun se ja se ei toimi? Osa on ihan oikeesti hhuli pyöreenä ja hätä kädes, osa "itkee" rokotiilin kyyneliä. Ai-ai-voi-voi!

      Muka pitää esittää firmassa aukeavia uusia työpaikkoja jne.. Ei se ole kuin SILMÄNLUMETTA! Wanhoja kiusataan ja vähätellään. Laitetaan vaatimukset niin, että on jo tiedossa, ettei "niillä" ole kuitenkaan sellaista meriittiä(?) takan, jolla a0o. hommaan voisi päästä.

      Mun ei pohojalaanen ylypeys anna perään anella eikä kumarreella täsä tilanteesa. Ennen puren vaikka nauloja, kun nuoleen niiheen prsttä!! Ollaan sit kortistosa.

    • HH

      Yli 50 minäkin. Olin jo kaksi vuotta työtön - kaiken aikaa kuitenkin työtä hakien. Nyt olen työllistynyt palkkatuella - ei mikään häävi palkka, enkä tiedä pääsenkö tästä jatkossa mihinkään, kun palkkatuki loppuu. Näin vaan julma on tämä yhteiskunta meille 50-vuotisille.
      Olisiko hyvä laittaa nuoret ja syrjaytyneet töihin ja päästää meidät vapaaksi ja eläkkeelle. Yksinkertaisesti kun kerran työtä ei ole kaikille. Miksei ole? Hyvän tähden, taaskin vähennetään ihmisiä yrityksistä. Ja näin kaiken aikaa.....

    • 25v työkokemusta

      Olen myös 50 kymppinen työnhakija ja kokenut samaa kuin keskustelun aloittanut ’’osaaja’’ ensimmäisenä ylhäällä. Työnhaun aikana olen tehnyt uutta päivitettyä tutkintoa ja päässyt muutamiin haastatteluihin, mutta nuoremmat optimaalisessa iässä olevat ovat vieneet ensimmäisen sijan. Toisesta ja kolmannesta sijasta ei työnhaussa ole hyötyä, tosin se on kyllä antanut toivoa. Kaveripiirissäni on useita 50 vuotta lähenteleviä henkilöitä, jotka on ’’ostettu’’ firmoista ulos vaikka olisivat olleet niiden palveluksessa lähes 20 vuotta. Keski-ikää on haluttu näin alentaa. Työnantajat haluavat 30-35 vuotiaita vaikka he eivät välttämättä pysty/halua sitoutua kovinkaan pitkäaikaisiin työsuhteisiin vaan sinkoilevat uraohjuksen tavoin paikasta toiseen. Varttuneemmat ja kokeneemmat haluavat sitoutua pitkäaikaisesti ja tietävät varmasti minkälaisen työtehtävän haluavat vaikka se ei enää tarjoaisikaan ’’haasteita’’. Työnantajat mainitsevatkin tämän usein jos olen yritttänyt hakea mieluisia vähemmän haastavia tehtäviä. 50-60 vuotiaat ovat parhaassa työiässä eli kyse on asenteista. Valtiovalta puhuu kovaan ääneen työurien pidentämisestä. Mielestäni puheita pitäisi tukea myös keinoilla, jolla se pystytään saavuttamaan. Se voisi onnistua työnantajamaksuja pienentämällä ja verotuksellisin keinoin. Myös rekrytointitehtävissä olevilla on suuri vastuu. Mielestäni on oikeutettua puhua syrjinnästä jos ikä vaikuttaa rekrytointiin. Parhaat työyhteisöt koostuvat eri ikäisistä tekijöistä nuorista ja varttuneemmista.

      • Se on jossain

        Nyt on saatu taas kaikkia ihmisiä ajatteleva hallitus kokoon ja markkinatalous kukistaa. Tämä on nyt sittten sitä, ostetaan ja myydään hyvään hintaan. Valitsemassa ovat työnantajat, joilla on ainoastaan rahan kuva silmissä,mikä tarkoittaa ettei ihminen merkitse vain tulos. Kyllä juosta saa työn perässä, eikä saa vaikka kuinka hakisi. Kaksikymppisiä emme voi olla , kuusikymppisiksi emme halua mutta elämä on. Eteenpäin elävän mieli. Liikunta on hyvä stressin poistaja ja sitä saa kun juoksee työn perässä. Olen omakohtaisesti juossut jo 20 vuotta, vielä ei ole tärpännyt vakituinen työ. Olen ollut aina tukityöissä ja vuokratöissä jne. Kukaan työnantaja ei enää palkkaa pitkään työttömänä ollutta kuin pätkätyöhön.
        Odotan yhä aikaa parempaa ja maailmaa jossa kaikilla olisi edes mahdollisuus olla edes jotain joskus.


    • 13+13

      Hattua nostaa, kun puhutaan näistä "Supertyöläisistä", eli tästä 40 väestä, jotka ovat niin hienoja ihmisiä. Silti monikin täällä heistä avoimesti haukkuu nuorempia.

      Nykyaikana on työmarkkinat on kilpailutettu niin törkeällä kädellä, että työnantaja hakee vain näitä "kyvykkäitä". Kuten joku värikkäästi ilmaisi (Rehenteli omilla ansioillaan ja työtahdilla komeasti), että laiskat kakarat vie hänen paikkansa.

      Suomessa pitäisi saada nuo epäkohdat kyllä korjattua, eli siis jokaiselle kunnon palkka alalla. (Nyt on kilpailutettu kaikki siihen pisteeseen, että kohta oikeasti valtio maksaa paremman rahan kotona oleilusta, kun työnantaja siitä että 8h päivässä rehkit). Toiseksi pitäisi saada työt suomalaisille takaisin...Rakennusalalla huomaa helposti, että siellä pyörii järkyttävä määrä aliurakoitsijoita, jotka tekee hommat lähes ilmaiseksi ja ei siitä pahemmin veroja maksella.

      Ikärasismi pitäisi kitkeä, oma isäni sai hakea yli vuoden aktiivisesti oman alansa töitä ja jossain kohti rehellisesti työnantaja sen myönsi. Että ei häntä voi palkata, koska hän on yksinkertaisesti liian vanha ja nuorelle ei tarvitse maksaa niin paljoa. Noh sinä aikana tosin löysi muitakin hommia, kuten rakennussiivousta ja lumenpudotusta talvisin. Nyt tyytyväisenä tekee kahta työtä, toinen on lumenpudetus ja tainon ajo työt :)

    • vanha akka

      minä olin 55 kun työnantajani sairastui ja lopetti firman, sain kuitenkin kk kuluttua uuden paikan.Ikäni ei ollut este, päinvastoin, ja palkkakin oli ihan hyvänlaatuinen, sain valita senkin teenkö päivä vai 2-vuoro hommaa.Ei mitään ongelmia.Kaikki pelaa tosi hyvin puolin ja toisin, lomat ja pekkaset voin itse valitsemani ajankohtana pitää.Meille 'vanhuksille' on kaikenlaista virikettä tarjolla ja työpanoksen kiitoksena yhtä ja toista etuakin.Onhan se tietysti yhdenlaista 'ikärasismia' sekin, että vanhat työntekijät pidetään arvossa ja heidän työtään ehkä arvostetaan paremminkin kuin nuorten hätäisesti hutaisemaa, 'päiväiltaanvaan'-mentaliteetilla työskentelyä.

    • VOIMIA TEILLE

      OMA YRITYS PYSTYYN 50 VUOTTA TÄYTTÄNEET ...VÄHÄN ALLE VIISIKYMPPISIÄ SORTAMATTA

      • NoSoMe

        Yrittäminen Suomessa, on todennäköisin tie ajaa itsensä taloudelliseen umpikujaan ja hukata sekin vähä mitä olet saanut ehkä hankittua.

        Yrittäjyys ei ole mikään vastine palkkatyölle.

        Yrittäjyys on asenne, eikä sitä opita - sitä joko on, tai sitten ei.


    • ...

      Työnantajat haluavat nuorekkaan työilmapiirin. Nuori on tottelevainen mutta vanhempi työntekijä saattaa olla hankalampi pitää kurissa. Kyllä moni yli nelikymppeninenkin on töissä tällä hetkellä vain sen takia, että ovat olleet samasssa työpaikassa uran alusta lehtien, jos he nyt saisivat potkut, niin eivät enää ikinä työllistyisi.

    • Työnjuhlaa

      Oletko trolli?
      Jos et, ota yhteyttä nopesti, tekemistä ja tuloa saat varmasti
      - JOS oikeesti niin haluat!
      Ihan laillista , kunniallista ja hyväksyttävää kaikin tavoin.
      Vieläpä maksuton koulutus, joka kestää tukitoimina niin pitkään kuin haluat!

      ota siis yhteys pikimmin:

      [email protected]

    • Lady Day

      Asut väärässä maassa - kuulemma missään muualla ei tunneta tällaista ikäsyrjintää, kuin täällä Suomessa.

      Tämä on muutenkin oikein syrjijien maa, suomalaiset ovat julmia ja kovia toisiaan kohtaan.

      Olettehan nähneet ne valkopäiset vanhukset, joita ulkomailla politiikassakin pörrää ihan täysillä, meillä haukuttaisiin jo huru-ukoiksi/akoiksi.

    • eilisenNuori...

      IKÄRASISMILaki kuuluisi senioreitten ajaa läpi myös Suomessa.

      USA:ssa se ajettiin jo aikoja sitten, ja näin ei työnantajat voineet mm. poistaa ensimmäisenä ikääntyneitä.

      Ikääntyneet saavat työpaikkoja, sillä IKÄRASISMILAKI takaa sen.

      Suomessa on rasismilaki. Rasismilaissa lukee ensin etniset ryhmät sitten jotain muuta ja pienellä präntillä sieltä juuri ja juuri löytyy sana ikärasismi.

      Eli senioreiden kuuluisi liittyä yhteen, ja perustaa UUSI senioriliike, ei poliittinen, joka ajaa IKÄRASISMILAIN Suomeenkin.

      Tätä myöten nuoret myös oppisivat kunnioittamaan ikääntyneitä, ja samalla he saisivat valmiin palveluksen itselleen, sillä tämän päivän nuori on huomisen päivän vanha - ryppyineen kaikkineen.

    • Ikärasismia

      Ikärasismi työpaikoilla ja työmarkkinoilla on täyttä totta. Olen itsekin kehittynyt huimasti monella osa-alueella viimeisten kuuden seitsemän vuoden aikana. Mutta samalla on tapahtunut jotain, jota en tullut edes ajatelleeksi:
      kukaan ei ole kiinnostunut osaamisestani enää.
      Olen ollut nykyisessä työpaikassa vajaat kymmenen vuotta ja tullut siihen pisteeseen, että on aika uudistua ja vaihtaa työpaikkaa. Edellisellä kierroksella vajaa kymmenen vuotta sitten lähes jokaiseen hakemaani työpaikkaan tuli kutsu haastatteluun. Nyt ei ainoaankaan vaikka olen huomattavasti ammattitaitoisempi ja osaavampi.
      Syy on hyvin yksinkertainen, kun sen oivaltaa - ja hyväksyy. Olen juuri täyttämässä 50 v. Se on jokin sellainen myrkky, johon kukaan työnantaja ei halua tarttua.
      Miksi? Osaisiko joku kertoa. Niinistö, toivon, että saat tässä asiassa jotain aikaan tässä maassa. Ikärasismi on Suomessa maailman huippua. Ja Haavisto, sinä samoin. Puhut suvaitsevaisuudesta, tee asialle jotain.

    • minä vain

      Itse olin 45 vuotias kun kouluttauduin uuteen ammattiin. En saanut töitä. Aina annettiin ymmärtää että hakemani työpaikka on nuorekkaille ihmisille. Ihmettelin sitä, kun minähän olen nuorekas. Nyt 60-vuotiaana minua luullaan alle 50 vuotiaaksi.
      Perustinkin sitten 45 vuoden iässä oman yrityksen ja edelleen olen yrittäjä. Eihän tämä mikään kultakaivos ole, mutta työllistän ohessa muutaman henkilön itseni lisäksi.

      Osaamisessani ja oppimiskyvyssäni ei ole mitään vikaa. Yrittäjänä toimiessani olen kouluttautunut vielä yhteen uuteen ammattiin ja hyödynnän sitä yrityksessäni. Lisäksi joudun opettelemaan jatkuvasti uusiutuvia tietokoneohjelmia. Teen graafisen alan hommia. Minulla on lisäksi lähes jatkuvasti joku henkilö oppisopimuksella koulutettavana.

      Mutta kun olen joskus kysellyt mahdollisuuksiani vapailla työmarkkinoilla, niin minulle on toisinaan naurettu päin kasvoja, että luulenko että pystyisin oppimaan heidän hektisen työympäristön ja työt. No, kai minäkin saisin nauraa, koska teen itse niin hektistä työtä, että ei varmaan moni kykenisi tähän. Esimerkiksi työntekijäni sanovat suoraan, ettei heistä olisi minun työhöni. Heillähän loppuu kiire kun laittavat työpaikan oven kiinni. Minulla se jatkuu, mitä ei työntekijät ehdi tehdä niin minä joudun tekemään.

      Eli asennevamma on useassa yrityksessä, kun he eivät ymmärrä mihin iäkkäämpi, työlleen sitoutunut ihminen kykenee. Mutta on toisaalta iäkkäämmätkin itse siihen syypäitä, kun ei aleta opettelemaan uusia asioita. Helpompi on vain todeta, että en minä enää tässä iässä - kohtahan minä jään eläkkeelle. Joillekin tietokone ja sillä tehtävät työtehtävät ovat mahdoton yhtälö. Sitä pikkukapinetta ikäänkuin pelätään.

    • Organisaatiot ovat idiootteja.

      Niitä ohjaavat luutuneet ohjeet ja ajatusmallit sekä pelko ja kateus. Jos Amerikassa on päätetty, että 35-vuotiaana ihminen on uransa huipulla, niin Suomessa se on melkein laki.

      Oma urani päättyi eläkkeelle 54-vuotiaana. Vahinko oli kansantalouden, ei minun; minulla olisi ollut paljon annettavaa, energiaa, halua, kokemusta, taitoa ja luovuutta. Niitä ei vain tarvittu. Tuntui, että organisaatiossa oli ihmisiä joille minun kampittamiseni oli tärkeämpää kuin oma menestyminen. Organisaation sisäinen markkinointi oli paljon tärkeämpää kuin työssään menestyminen. Sitä minä en koskaan hallinnut, vaan kuvittelin tavoitteiden saavuttamisen, kouluttautumisen ja solidaarisuuden riittävän.

    • tuleva 50.v :)

      Todellakin ihmetyttää,kun suomessa ei arvosteta viisikymppisiä vaikka monella on tieto,taito, osaaminen sekä motivaatio työskennellä työssään ihan erinlainen kuin monella nuoremmalla.Lasten takia ei tule poissa oloja töistä ja pystyy joustamaan työ ajoista tarpeen vaatiessa,kun ei tarvi murehtia lasten hoitoja.Vanhempana kerkee vielä paremmin huolehtimaan kunnostaankin.

    • InhoRealisti(ko)

      Vali, vali, vali...Suomi on ollut pehmeä maa, mutta elämä kovenee...joka päivä on tulevaisuudessa tiukempaa....taistellaan mm. aasialaisia vastaan työstä....elintaso laskee, joka on hyväksyttävä (ja työmäärä kasvaa).
      Mikä on eritystaitonne jonka takia juuri teidät pitää palkata? Jokainen yritys palkkaa henkilön joka tuo enemmän rahaa kuin vie....eli jos sinulla on näyttää keino jolla tuot enemmän kuin 4-5 x bruttopalkkasi verran liikevaihtoa yritykseen ja näytät että HALUAT työpaikan tulemalla vaikka ensin ilmaiseksi töihin (=näyttää osaamisensa riskittömästi), uskon (eikun tiedän yrittäjänä) että jokainen saa paikan!

      • YYYYAH

        Lienet niitä "superyrittäjiä" joillapuhelinmyynti firmat vaihtuvat puolen vuoden välein, ja palkkaturva maksaa työntekijöiden palkkasaatavat, muuten ei noin idioottimaista tekstiä voi suoltaa.


      • Anonyymi

        Tuossahan tulisi jo esim 18v täyttäneelle siivojalle
        jolla on 20v työkokemusta helvetin kova kiire
        ja hiki täyttäessään vaatimukset.


    • Ihannormaalikäytäntö

      Jos akateemistä työtä hakee, niin siinä ei välttämättä olekaan enää etusijalla se jaksaminen, tosin vanhentunut tieto voi olla yksi syy miksi valitaan nuorempi kaveri tekemään töitä. Jos taas työ on fyysisesti raskas, niin sitten kriteerit ovat siinä tosiasiassa, että n. 30vuotiaat ovat yleensä elämänsä kunnossa, siitä se sitten onkin valitettavan usein pelkkää alamäkeä. Tosin mitäpä sille itse mahtaa, että ihmisen biologinen rakenne on sellainen, että 30paikkeilla alkaa tapahtumaan se vanhenemisprosessi...

      Eli työnantaja itse palkkaisin nuorempaa porukkaa, koska luottaisin että he jaksaisivat paremmin töissä, ja nuori on yleensä elämäntilanteessa jolloin sitä rahaa tarvitsee kaikkein eniten. Tietysti sekin tosiasia vaikuttaa, ettei heille yleensä tarvitse maksaa yhtä paljoa.

    • kultaiset vuodet

      Minä olen:
      a) 52-vuotias
      b) nainen
      c) viimeiset 10 vuotta työttömänä
      d) esikoululaisen äiti
      e) työkokemus vain 15 vuotta

      Olen aika mahdoton "yhtälö" työmarkkinoille!

      • asenneAina

        Et ole mahdoton yhtälö - ainakaan noilla mainitsemillasi syillä!
        Jos tuossa kaikki, tekemistä ja hyvää ansiota löytyy! Varmasti!
        [email protected]

        Asenne ratkaisee. Aina


      • kultaiset vuodet
        asenneAina kirjoitti:

        Et ole mahdoton yhtälö - ainakaan noilla mainitsemillasi syillä!
        Jos tuossa kaikki, tekemistä ja hyvää ansiota löytyy! Varmasti!
        [email protected]

        Asenne ratkaisee. Aina

        Kerro ihmeessä!


    • Tehkää niinkuin minä en kelvannut tänne kotimaahan töihin mistä olin pitkälle koulutukseni saanut.Jouduin vähennyksien takia ensimmäisten joukossa pois.
      Lapset isoja mikä estää lähtemästä. Muutin norjaan ja työpanokseni riittää, kehujakin on tullut.Että terveisiä vaan.

      • ??????????

        31 vuotiaalla lapset jo isoja?? Oletko joku luonnon oikku kun olet lapsesi tehnyt 10-13 vuotiaana ?????

        Ihme provoilijoita ja satu-tätejä ja setiä näillä huuhaa palstoilla pyörii???

        Ote omilta profiili sivuiltasi;

        Perustiedot

        Ikä: 31
        Syntymäpäivä: 22.10.1980
        Sukupuoli: Nainen


    • mina__

      Taalla on tosi paljon hyvia kommentteja ja puollan suurinta osaa niista. Itse olen 18-vuotias nuori, ja taytyy sanoa, etta kesatoita sun muita hakiessani olen minakin kokenut syrjintaa. Jos ja kun olen paikan saanut, niin olen paassyt tekemaan niita kaikista 'raskaimpia' toita, esim. laatikoita kantamaan/siivoamaan. Eli ellei ole suhteita tai kay tosi hyva tuuri, niin ei meidan nuortenkaan tilanne ole kovin hyva.

      Itse ainakin syvasti kunnioitan kokenutta Suomen vaestoa. En edes nae, etta yritys voisi toimia ilman yli 50-vuotiaita & viela siitakin vanhempia. Mielestani yrityksen johto kuuluu vanhemmalle vaelle, juuri sen takia, etta heilla on eniten kokemusta. En tietenkaan tarkoita, etteiko nuorikin voisi perustaa esim. omaa yritysta, mutta jostainhan se on tyoelama aloitettava.

      Ehkapa niita paikkoja, joihin yrityksen johtajat tyontekijoita hakevat, on niin vahan, etteivat sen takia voi useinkaan palkata kovin montaa. Ehka he ajattelevat, ettei nyt vanhempaa vaestoa voi muuhunkaan palkata, esim. juuri niita laatikoita kantamaan.

      Tottakai tiettya tyopaikkaa tietysta yrityksesta/kaupungilta haettaessa varmasti osa tyonanatajista ajattelee niinkin, etta juuri valmistuneilla, niilla 20-35 vuotiailla, on paivittyneimmat tiedot kys. alasta. Tietenkin se on vaarin, enka esim. mina ymmarra ko. ideaa.

      • Miljoonamunkki

        olen 36-vuotias työelämässä oleva kahden lapsen äiti. Minulla on aina (toistaiseksi! Kop kop!) ollut töitä, olen siis onnekas. Mutta uskon ihan täysillä siihen ikäsyrjintään. Henkilökohtaista kokemusta minulla ei ole, mutta muistanpa vaan muutaman vuoden takaa kun edellisessä firmassa haettiin uutta työntekijää.. Että särähti korvaan kun silloinen esimieheni (silloin reilu 40-vuotias nainen) sanoi että hän karsii suoraan päältä kaikki yli nelikymppiset pois. Syynä hänen mukaansa oli että hän haluaa nuorempia alaisia kun ne on nöyrempiä.. Enpä kyllä sen jälkeen voinut enää kunnioittaa esimiestäni kovinkaan paljoa.. Taisi olla niin epävarma itsestään ja asemastaan että ei sen vuoksi halunnut ketään pätevää ja rohkeaa ihmistä alaisekseen. Itse siirryin kyseiseen firmaan yrityskaupan myötä ja yllätys yllätys, lähdin aika pian muualle kun esimieheni oli tuollainen jolle olisi pitänyt nöyristellä.

        Mutta tässä voi olla siis myös yksi syy, miksi vanhempia, pätevämpiä ja työlleen omistautuvia ihmisiä ei palkata. Suomessa firmoissa on kaikenmaailman pikkupomoina usein heikolla itsetunnolla varustettuja nilkkejä jotka ovat harmittavan usein osaamattomia ja kyllä, liian nuoria tehtäviinsä. Eihän silloin voi palkata itseä pätevämpää työvoimaa kun se oma osaamattomuus voi paljastua! Ja ne vanhemmat ihmiset kun usein tuppaavat pitämään puoliaan näitä nilkkejä vastaan..

        Otetaan siis nuoria ja innokkaita puolella palkalla töihin... Kauhulla ajattelen omaa tulevaisuuttani kun tuo 40 alkaa mittarissa uhkaavasti lähetä..


    • Ymmärrän hyvin ongemiasi, minulle sanottiin jo 35-vuotiana,että olette liian vanha, mutta siinähän oli kyse muunlaisesta syrjintä.

      Vakavasti sanottuna, ollaan Suomessa tässäkin asiassa ulkona kaikista trendeistä. Kun Suomessa potkaistiin ihmiset pois, laitettiin Saksassa ihmiset kaikkin keinoin lyhennetyille työviikoille jne, jotta ammattitaito säilyisi talossa. Nykyinen menestys perustuu paljolti siihen. Eipä hukattu arvokasta know-how uudelleenkoulutukseen ja yhä uudemman uudelleenkoulutukseen, kortistoon jne..

      Tästä näkökulmasta katsottuna tule Suomessa olemaan sellaisia aikoja, jolloin katkerasti kadutaan vahemman väen syrjimistä samanaikaisesti kun nuorinta ikäpolvi ei ole edes päässyt työn makuun, puhumattakaan työharjoittelusta muuten kuin korkeintain hanttihommissa.

      Tulvaisuus näytää ankealta Suomenmaalle, jos entiseen tyyliin jatketaan. Ikäsyrjinnällä ja tyäpaikkakuisaamisella ajetaan kansankunnan arvokainta resurssia toimeettomuuteen.

    • Tämä selvä

      Paras voittaa. Tasosi on liian heikko.

      • tri.kapseli

        otettu lääke tehoaa!.


    • YT Suomi

      Elämme YT Suomessa jossa on irtisanottu tuhansia ihmisiä eri aloilta viimeisten
      kymmenen vuoden aikana ja lopetettu kymmeniä ym. tehtaita ja viety työt halvan
      työvoiman maihin ja monia perinteisiä ammatteja ei kertakaikkiaan enää ole.

      Samaan aikaan vaahdotaan eläkeiän nostoa ja pompotellaan yli 60 vuotiaita
      työkkärissä jossa ei ole mitään muuta tarjolla kun korkeintaan nöyryyttäviä muka
      kuntouttavia "töitä tai kursseja" jo pitkän työuran tehneille harmaahapsille moni
      ei ole missään eläkeputkessa, korkeintaan kasvattamaan koiranputkia.

      Sensijaan pitäisi satsata kaikki voimavarat nuorison kouluttamiseen ja työllistä-
      miseen sillä maassa on yli 200 tuhatta syrjäytynyttä nuorta jotka kipristelee ma-
      sennuksen syövereissä ja "joutuvat eläkkeelle" jopa alle kolmekymppisinä.

      Se on selvä että moni yli 50 vuotias on tosi pätevä työssään ja on paljon vielä
      annettavaa työelämässä joten työnantajien täytyisi ottaa tämä huomioon, niin
      ennen mentiin Ruotsiin työihin tässä tilanteessa, nyt ei ole siitäkään apua.

      • asssssssssss

        Hoidetaan nyt ne työttömät tuleviin 150000 työpaikkaan, jotka työministeriön mukaan avautuvat v. 2020 mennessä, kun väkeä jaa paljon eläkkeelle.

        Kuka uskoo eo. pas kaa ? Suomesta katoaa paljon työpaikkoja joka vuosi kehitysmaihin. Lisäksi olisi taatusti varaa kengittää pois väkeä valtiolta töistä, jotka on perustettu olemattomaan tarpeeseen poliittisiksi suojatyöpaikoiksi. Varmaan valtiolta voisi muutenkin keventää organisaatioita oikein kunnolla.


    • 191635

      "(akateemisia),viisaita naisia, jotka olemme itse asiassa myös uusintaneet työvoiman, teidät. Olemme tehneet usein kahta työpäivää ja halunneet kehittää itseämmekin. Asennevammaisessa sukupuoli- ja ikärasismissa on kyse kollektiivisesta KIUSAAMISESTA. Tähän on saatava muutos: työsopimuslaissa on sanktioitava peru"

      Mitenkähän tuon sukupuolisyrjintä-kortinkin sait tähän vedettyä taas?
      Voiko olla, että "syrjiminen" johtuukin riivinrauta-asenteestasi...?

      • sukup.rasismi

        Suomessa on ihan todellisuudessa sukupuolirasismia. Naisen euro on 80 senttiä rahassa. Sen osalta aloittaja on täysin oikeassa. Perustuslain mukaan on yhdenvertaisuus lain edessä, mm. iän ja sukupuolen osalta, samoin heimon ja kansallisuuden osalta, joten maahanmuuttajien kuuluisi olla samassa asemassa kuin suomalaisten, ei etuoikeutetussa asemassa. Tämä ei ole rasismia, koska laissa on näin määrätty.

        Syrjintä johtuu yleensä yhteisön "johtajan" asenteesta. Narsismi, sadismi, rasismi ovat tyypillisiä luonteenomaisuuksia työpaikoilla ja kouluissa.


    • Älä katkeroidu!

      Kaikkia tääl syrjitään!

      Jos oot nuori, oot tyhmä tai liian kokematon. Jos oot nainen, sun pitäis olla mies ja päinvastoin. Jos oot liian hyvännäköinen, sua ei palkata koska muut on kateellisia ja jos oot liian ruma niin et sittenkään kelpaa, tai saatat olla liian tavallinen. Jos oot kaikinpuolin ok, niin saatetaan silti päättää, ettei vaan tykätä susta. Kaikkia täällä syrjitään ja ihminen on AINA väärän ikäinen!
      Elämä on paskaa kaikille!

      • aina väärä ikä

        Olipa tosi hyvin oivallettu, juuri tuollaista työelämä tuntuu olevan eli kaikkia syrjitään mutta siitä ei pidä katkeroitua. Tää maailma nyt on vaan niin epätäydellinen ja ihmiset aika tympeitä toisilleen.


    • Äly hoi......

      Ikärasismia on paljon etenkin terveydenhuollossa ja selkäänpuukottajia riittää.
      Naisvaltainen ala, jossa kiukkuiset, kateelliset ja jopa katkerat Bertat syövät toisiaan. Nuoret ovat hyppykeppejä ja tekevät mitä sanotaan. Hyppäävät vaikka kaivoon esimiehen niin vaatiessa. Johtaminen heikkoa ja esimiesten johtamiskoultus ja osaaminen noudattaa aika paljon vanhoja jäänteitä; byrokratiaa ja hierarkiaa. Vanhaa lääkärijohtoista johtamista.

      Minusta ikää ja osaamista ei ainakaan osata arvostaa riittävästi terveydenhuollossa. Henkilöstölle tarjotaan zumbaa, bilatesta yms porkkanaa, jota voisi muilla aloilla nauraa tälle hömpötykselle.Tarjotkaa kunnon bonuksia, palkkioita, lisää rahaa ja etenemismahdollisuuksia osaaville ihmisille.

      Tässä näkee naisvaltaisen alan edut; pieni palkka, paljon työtä, raskas kolmivuortyö, psyyk/fyysisesti raskas työ. Missä ovat kultaiset kädenpuristukset, eläkebonukset, optiot, erilaiset palkitsemisjärjestelmät =kunnolliset sellaiset?
      Miksi ihmiset suostuu näinkin alentavaan kohteluun iän, kokemuksen ja palkkauksen suhteen. Ei ihme, että terveydenhuollon koulutettu väki suuntaa muille urille ja paremmille palkoille. Arvostakaa osaamistanne ja itseänne!

      • vihreä oksa

        Suuntaa itsekin paremmille liksoille esim. esimiesasemiin. Älä tyydy vain valittamaan ja haukkumaan täällä.


    • Työvoimapulako?

      Tähän on tämä sairas markkina/ teho talous johtanut, joka perustuu vain ja ainoastaan maksimaaliseen voiton tavoitteluun! Elikkä tämä järjestelmä kelpuuttaa vain parhaan osan ihmisen elinkaaresta. " Vanhat" ei kelpaa, niissähän on omat riskinsä...Nuoret ei kelpaa, niillähän ei ole kokemusta , ja nehän nykyään leimataan laiskoiksi työtä vieroksuvaksi. Tämän päivän työnantajalle olisi sopiva ihanteellinen ikä 30v. ja 20v työkokemus. Tätä ikärasismia ilmenee molemmissa ikäpäissä. Tämä on hyvin surullista ja loukkaavaa,ihmis arvoa alentavaa. Mutta niin kauan kun työn antajilla ei ole moraalista vastuuta ja velvollisuutta kohdella tasapuolisesti eri ikäsiä ihmisiä saman arvoisina, niin mikään ei Suomalaisessa työelämässä tule muuttumaan!

    • höpö höpö

      Kyllä hieman varttuneempi väki on yhtä tarpeellista työvoimaa yrityksen kannalta kuin nuorempi väki. Nuoret tekevät paljon virheitä, joita kokeneemmat työtekijät sitten korjaavat viikosta toiseen, nuoremmilla tuntuu olevan myös jokin kova pätemisen tarve, vaikka taitoa ja osaamista vielä puuttuu, nuorilta puuttuu kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä, mitä työelämä ja uuden oppiminen edellyttää, nuorilta puuttuu työkokemusta, joka auttaa oppimaan uusia asioita ja hahmottamaan työprosesseja - osalle täytyy kaikki vääntää rautalankasta, kun eivät ymmärrä edes työelämän perusasioita ja prosesseja. Heillä on myös kiire päästä etenemään, ottavat mielellään opin vastaan vanhemmilta, mutta kiitos puuttuu, ja nenä nousee kattoa kohti, jos pääsevät etenemään, nöyryys puuttuu kokonaan - kaikki mulle ja heti, tiedot ja taidot kokeneemmilta, ja kiitosta ei kuulu, ollaan omahyväisen narsistisia.

      Tämä on oma huomio, kun olen liki 10 vuotta kouluttanut ja perehdyttänyt junioireita omass yrityksessä. Jokaisen kanssa on pitänyt vatvoa perusasioita, kun omat aivot eivät näytä kykenevän muuhun kuin siihen, mitä opetetaan - ei kyetä ajattelemaan riittävästi omilla aivoilla, talonpoikaisjärki puuttuu. Tietynlaiset tehtävät edellyttävät nimenomaan työkokemusta, ja on turhauttavaa vääntää itsestäänselvyyksiä junioreiden kanssa, usein he ovat myös liian arkoja tekemän itsenäisiä päätöksiä, tekevät pilkulleen, kuten opetettu kun voisi kehittää työtänsä. Kun taloon vihdoin otettiin vanhempi konkari, hommat alkoi sujumaan, eikä tarvii rautalankasta vääntää asioita, edelleen on näitä junioireita kontilla, yritän kestää, koska minkäs he sille voivat, ettei ole riittävästi työkokemusta. Nöyryyttä heidän kyllä soisi oppivan.

      Kuitenkin työyhteisö on toimiva ja kehittyvä, jos se koostuu sekä nuoremmista että vanhemmista työntekijöistä. Tarvitaan sekä juuri koulusta valmistuneita, joilla on uusin teknologia, ja uusia ideoita, mutta myös kokeneita, vanhempia työntekijöitä, joilla on paljon osaamista ja kokemusta - näin työyhteisö pysyy tasapainossa. Vanhemmat työntekijät ovat myös huomattavasti vähemmän poissa töistä kuin nuoremmat, työmoraali on myös korkeampi kuin nuorilla, eivätkä vaihda työpaikkoja niin helposti.

      Jos realistisesti katsoo tätä Suomen ikärakennetta, niin tulee käymään niin, että vielä perustetaan lisää senioreita palkkaavia vuokrayrityksiä - käy nimittäin niin - jossain vaiheessa - että Suomeen tulee työvoimapula näin alhaisella syntyvyydellä.

    • pinggi

      Just niin, suvaitsevaisuudesta puhutaan ja kaikkia ulkomaalisia tänne työpulaan haetaan ja 50 vuoden huittevissa olevat etenkin naiset jätetään ilman työtä. Minulle sanottiin eräässä työpaikassa Lahdessa, joo se miksi minua ei oteta työhön, olen nainen, yli 50v, ei kokemusta juuri siltä alalta, intoa on kylläkin, sekä ulkonäköni hyvä, joten olisin palvelualalle siten sopiva, mutta numeroikäni oli suurin este. Oikeasti minäkin olen parhaimmillani, juuri nytten. Nyt pääsen lapsilta vapaasti tekemään työtä tai mitä vaan, voin mennä minne vaan. Aah tämä vapaus on silleen ihanaa, vuosikymmenien lapsirumpan jälkeen. Mehän ollaan juuri synnytetty ja kasvatettu tätä uutta sukupolvea, mutta me jäämme syrjään kaikesta. No mehän ollaan hommamme tehty joidenkin mielestä. Tosiaan....ei ole lastenhoidon huoliakaan, ei poissaoloja sitenkään. Meitä äitejä ei enää siis tarvita???? Vaikka työvoima piilee juuri meissä, emme ole työpaikkakiusaajia, osaamme monia asioita suurella sydämellä ja empatialla. Olen hoitanut itseäni, en ole antanut ison lapsikatraani synnyttämisen viedä minua rapakuntoon. Just joo tehdään jotain yhdessa eikä sitten oteta alle 50-v mukaan. Nii voidaan ottaa miehiä kyllä haastetteluun, mutta sanotaan, ...hmmmm...muuten hyvä mut olet mies...jne...

    • +50 nainen

      Olen 54 v nainen ja asun Norjassa. Minulla on vakituinen tyopaikka ja olen saanut jopa 3 tyohaastatteluun kutsua,niihin virkoihin joita olen hakenut.
      Suomessa kait 50 on jo vanha,vaikka olisi komea tai kaunis...
      En ole koskaan kokenut ikarasismia. Tyoantajat pitaa muistaa se asia ette me "aikuiset"olemme joka paiva toissa,koska meilla ei ole enaan pikkulapsia tai tarvitaan ylimaaraisia lomia..

    • ikääikääyli50

      Minä myös naisihminen yli viiskytvuotias ... olen ollut yksityisyrittäjänä viisi vuotta ... aikaisempi työrupeema n. 25 vuotta toisen palveluksessa ... mutta asiakkaani alkavat vaan tulla nuoremmasta päästä; luottavat minuun vaikka en olekaan teinileidi ... kokeile yrittäjyyttäjyyttä omalla ammattialueellasi .... minullakin on lapset jo muuttaneet omilleen ... itseasiassa olen vähän komentanut tulla toimeen omillaan ... mieti mitä mahdollista voisit tehdä, energiaa sinulla kuitenkin ON

    • Ei vielä kehäraakki!

      Ilmeisesti esimiehet kokevat iäkkäämmät ja kokeneemmat työntekijät uhkaksi itselleen, muuten ei voi ymmärtää sitä kokemuksen määrää joka heitetään hukkaan! Mielestäni työpaikalla pitäisi olla kaiken ikäisiä, sillä pitkä työura antaa sellaista näkemystä jota ei muuten saa ja nuorilla on taas intoa, uusia ideoita sekä viimeisintä tietoa. Kun nämä yhdistää niin mikä onkaan parempi yhdistelmä. Lisäksi tällöin toimii luonnollinen kierto kun vanhat poistuvat työelämästä nuoria voi ottaa tilalle.

      Tuttavani oli työhön ottajana ja hänen esimies oli todennut, että jos otat yli 40-vuotiaita töihin saat itse potkut. Kuinka idioottimaista touhua. Itselläni oli onni kahden työttömyysvuoden jälkeen päästä vielä töihin 59-vuotiaana. Firman omistajana on todella avarakatseinen henkilö joka osaa arvostaa 25-vuoden työkokemusta toisin kuin suurin osa nykyisistä typeryksistä.

    • Höpö, höpö. Työnantajalla on aina oikeus valita työn tekijänsä. Sinähän kummia kirjoittelet.

    • katkera paska

      Naiset saavat monesti työtä ulkonäöllä, "niin sovinististä kuin se onkin"
      Ei voi mitään... onhan se vaan mukavampaa kun 60vuotias mies työnantajana niin voi katsella kanki kovana koko päivän kun parikymppinen sihteeri touhuaa siinä vieressä.

      Silmän ilo on tärkeää, ei sillä ammattitaidolla nyt ole niin väliä.

      Pakko kyllä myöntää, että tämä vituttaa joskus jopa miehenä... kuvitellaan tilanne missä olet ollut vuosia talossa, olet hoitanut työsi hyvin ja saanut ehkä jotain kiitostakin. Sitten joku nuori kokematon muija tulee siihen hutiloimaan ja joudut ehkä hieman vielä avustamaan häntä koska hänellä ei ole minkäänlaista kokemusta. Muutaman vuoden päästä hän on todennäköisesti päässyt parempaan asemaan(reittä pitkin) ja hänellä on sinuun nähden auktoriteettiasema, vaikka hän ei vieläkään osaisi mitään.

      • mitä uutta?

        Tätähän tapahtuu jatkuvasti siis reittä pitkin ylenemistä sekä yksityisellä mutta myös julkisella sektorilla.Näin on ollut aina kautta ihmiskunnan historian. Räyhkeimmät mimmit ei kaihda yhtään mitään keinoja ja vanhat akat on helppo kipata sivuun.


      • -Janne.

        "Naiset saavat monesti työtä ulkonäöllä, "niin sovinististä kuin se onkin"
        Ei voi mitään... onhan se vaan mukavampaa kun 60vuotias mies työnantajana niin voi katsella kanki kovana koko päivän kun parikymppinen sihteeri touhuaa siinä vieressä."


        Vai katselisiti sinä 20 vuotiasta opiskelijatyttöä sillä silmällä? Oletkohan sinä edes mies, sillä minä ainakin valkkaisin nätin 30 vuotiaan naisen sihteeriksi pyllistelemään.


    • lucid dreamer

      Työllistyminen on tosiaan naurettavaa, nuorille ja vanhoille.

      Yritykset ja työpaikat vain silti irtisanovat edellisiäkin työntekijöitä, mietin että missä on enää minkäänlaista resurssia uusiin työntekijöihin? Tai niihin vanhoihin jotka irtisanotaan? Karsivatko he työntekijöitä pienemmän kustannuksen ja suuremman palkan toivossa? Ei hyvää päivää. Ei uusia työpaikkoja edes synny, kun yritetään pitää 'kustannukset alhaalla'.

      Toivottavasti jotain olisi tehtävissä koska työttömyys on niin suurta ja pienempienkin työpaikkojen vaatimukset naurettavia, suorastaan yli-inhimillisiä, kuten useimmat toki.

    • Aina kannattaa katsoa peilistä ja kysyä Löytyyköhän se vika minusta tms!

    • tukityö vie paikat

      Työttömyyskorvauksen tarkoitus on alun perin ollut ainoastaan hetkellinen apu työnhaun ajaksi. Nyt tavaksi on tullut, että ollaan työttömänä ja eletään työttömyyskorvauksen ja muiden avustuksien varassa pysyvästi. Useimmilla työttömillä ei ole aikomustakaan mennä koskaan työhön. Elämää suunnitellaan avustuksien varaan ja joku voi vielä lisätä tulojaan tekemällä pimeästi työtä tai pienimuotoista tavarakauppaa. Se tietenkin on veropetos jne. eli rikos, mutta harva on siitä kiinnostunut.
      Korvauksien maksusta on tullut toisia kansalaisia sortavaa ja tasa-arvolain vastaista toimintaa ja pahimmillaan rikkoo ihmisoikeuksia. Ei voi olla mitenkään oikein, että työssäkäyvä, joka maksaa tuloillaan myös työttömän elämisen, on niin eriarvoinen ihminen, ettei ole oikeutettu samanlaiseen ”kansalaispalkkaan” kuin naapurissa loikoileva työtä tekemätön tukiaisilla elävä henkilö tai perhe. Aiheettomasti maksettu etu saa erilaiset mittasuhteet, kun katsotaan esim. 10 vuoden aika. Siinä ajassa tukiaisilla elävä työtä tekemätön eliitti saa valtiolta (eli työssäkäyvien verorahoista) helposti yhden asunnon hinnan. He saavat sen lahjaksi työssäkäyviltä.
      Työssäkäyvää kansaa sorretaan surutta ja ajetaan koko ajan heikompaan asemaan. Tämä ihmisoikeuksia rikkova korvauksien maksu on lopetettava kokonaan. Näin saisimme heti 500 000 työpaikkaa.

    • USKOMATONTA TOUHUA

      AIVAN SAMA TARINA MINULLA!!!: OLEN KAIKEN LISÄKSI PITÄNYT AINA HUOLEN KUNNOSTANI JA HYVIN NUOREKKAANA SÄILYNYT:

      KAIKKI VUOKRAFIRMAT PYYTÄVÄT HAASTATTELUUN JA KYSYVÄT TÄYSIN ASIAANKUULUMATTOMIA KUTEN PERUSKOULUN KÄYMISVUOSI (1973) hehe TMS:
      ELI JOS TYÖHISTORIASTA PUUTTUU JOKIN 80/90-LUVULLA OLLUT JAKSO, JOLLOIN LAPSET OLLEET PIENIÄ, NIIN SE PITÄÄ SUURINPIIRTEIN TODISTAA JA KAIKKI MUUKIN KYSELLÄÄN TARKKAAN, KUTEN MIKSI HAET JUURI TÄTÄ PAIKKA... HUH
      MUTTA AINUTTAKAN TYÖTARJOUSTA EI TULE: OLEN ITSE AKTIIVISESTI SEKÄ LÄHETTÄNYT SÄHKÖPOSTIA, ETTÄ SOITTANUT JOS JOKIN PAIKKA OLISI SOPINUT MINULLE: OLISIN HOITANUT TYÖNI HYVIN.
      EN SAIRASTELE; LAPSET AIKUSIA , OSAAMISTA LÖYTYY, ENKÄ JÄÄ KIIREESSÄKÄÄN SORMI SUUHUN; MUTTA EI KELPAA JA SAMA ON,
      KUN OLEN HAKENUT TÖITÄ HAKEMUKSELLA FIRMOISTA::MINULLA OLISI KIRJA NÄISTÄ TYÖHAKEMUKSISTA JA HISTORIAA ONKIN PALJON, KOSKA OLEN AINA OPISKELLUT JOTAIN; JOKO MAKSANUT ITSE OPISKELUNI TAI OLLUT IHAN KOULUSSA SAMOIN OLEN OLLUT TOIMISTOTYÖSTÄ; YRITTÄJÄSTÄ VARASTOTÖIHIN::
      ELI OSAAN KAIKKEA JA TIETOTAITO ON VARMAAN PAREMPI KUIN MONEN YRITYKEN 20-30 V OLLEILLA, KOSKA HEILLÄ SE ON SEN FIRMAN OSAAMINEN; MINULLA USEIDEN FIRMOJEN, JOTEN SUOMESSA EI TODELLAKAAN ARVOSTETA TÄMÄN IKÄISIÄ JA AINUT ALA JOHON KELPAA ON VANHUKSIA HOITAMAAN JA SIIVOUS... JOS SIIHENKÄÄN!!! MITENS ITTEN PUHUTTE TYÖVOIMAPULASTA???
      YKSIKÄÄN HALLITUS EI OLE ASIOITA SIINÄ SUHTEESSA PARANTANUT JA NIINISTÖ SITÄ EI PYSTYISIKÄÄN TEKEMÄÄN, EIKÄ HÄN TAVALLISESTA TYÖTTÖMÄN ELÄMÄSTÄ TIEDÄ KUTEN EI SOINI TAI MUUTKAAN SIELLÄ...

    • Tieto

      Rääpäle pellet eivät uskalla palkata itseään paljon ammattitaitoisempaa ja tehokkaampaa tuloksentekijää - ei siis, turhaan, juoksijaa.

    • yksjukkis

      Joku on viksallaan ja pahasti, nuorille ei töitä, vanhojen eläkeikä ylös, putket ja osa- ja muut eläkkeet pois. Uusia työtekijöitä ulkomailta 150t , tää ei mee jakeluun sitten millään. Sitten pitäs säästää ja kuluttaa, miten se on mahdollista? Sitten vain koulutettu saa töitä, sen koulutus on maksanut yhteiskunnalle n 500t euroa ja valmistuksessa jää työpalkoille n 2% kokonaistuotannosta, ei saa rahoja kukaan takasin, sitten kun eläke lasketaan kokoajan perusteella, opiskelu vähentää sitä monta sataa.

    • Nuorekas kliffaa

      On silmänruokaa ja vielä uskoo, mitä sanotaan. Se nyt vain on optimoitava oma mukavuusalue. Alokkaita voi vielä mopottaa.

      • aviomies.

        parikymppisissä ei ole sen enempää silmänruokaa kuin teineissäkään.
        naiset on kauniita, tytöt nättejä.


    • O'ou

      Pitää muistaa, että ikäsyrjinnällekin on olemassa syynsä. Ei se yksinomaan työnantajien v-maisuudesta johdu. He katsovat omaa etuaan. Kannattaa lukea seuraava linkki:

      http://www.soininvaara.fi/2010/02/27/tyonantajan-vastuuttaminen-ja-syrjinta-tyohonotossa/

      "Jos työntekijä joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle, työnantaja maksaa käytännössä eläkkeen omasta pussistaan. Tämän käytännön varjopuolena on riski, että työnantajat syrjivät työhönotossa niitä, joiden osalta riski ylimääräisistä kustannuksista on kovin ilmeinen; nuoria synnytysikäisiä naisia, mielenterveydeltään hataria, iäkkäitä työnhakijoita ja niin edelleen."

      "Suurin tappio työnantajan sairauseläkevastuu aiheutuu ikääntyvien työntekijöiden kohdalla. Enemmistö työntekijöistä siirtyy vanhuuseläkkeelle sairauseläkkeen kautta. Lähes jokaiseen siis liittyy työnantajalle riski. Jos 30-vuotias on saman työnantajan palveluksessa 58-vuotiaaksi ja jää sitten sairauseläkkeelle, se maksaa euromääräisesti työnantajalle yhtä paljon kuin jos 52-vuotiaana palkattu jää sairauseläkkeelle 58-vuotiaana. Suhteessa henkilölle työaikana maksettavaan palkkaan 52-vuotiaan riski on paljon suurempi. Siksi viisas työnantaja välttää ikääntyvän työntekijän palkkaamisen. Viisaita työnantajia näyttää olevan paljon."

      Tämä johtaa käytännössä siihen, että ikääntyneen pitäisi jo työhakemuksessaan pystyä 100% varmuudella todistamaan, että on täysin terve ja huippukunnossa ja jaksaa vanhuuseläkkeeseen asti ongelmitta. Tällainen todistaminen taas on käytännössä mahdotonta, joten ikääntyneen hakemus lentää roskiin saman tien.

    • ei mene hyvin

      Työnantaja eri uskalla ottaa riskiä ja palkata vanhenevaa henkilöä. Jos tämä joutuu pitkälle sairaslomalle tai peräti eläkkeelle, firma maksaa. Ja maksaa myös työterveyshuollon kulut.
      Iäkkäämmällä on jo ns. palkkalisät tai mitkä ikälisät ne nyt olivatkaa, joten palkka on suurempi kun nuorella. Lisäksi firmassa yleensä halutaan antaa ns. nuorekas kuva, joten yli 50 on jo vanha siinä suhteessa.

      • minä: vanha

        Vanhat ja nuoret naiset ovat hyljiksyttyä väkeä työhön rekrytoinnessa. Jokainen voi miettiä mikä on syynä.


      • O'ou
        minä: vanha kirjoitti:

        Vanhat ja nuoret naiset ovat hyljiksyttyä väkeä työhön rekrytoinnessa. Jokainen voi miettiä mikä on syynä.

        Tuossa Soininvaaran artikkelissa, johon linkkasin, niitä syitä löytyy.


      • Ei Soinin vaaraa

      • O'ou
        Ei Soinin vaaraa kirjoitti:

        Ja tässä on ihan lukuja eikä jaskan pauhantaa.

        http://pre20031103.stm.fi/suomi/ikaohjelma1998-2002/lehti/hyvaika1_01/nurmi.htm

        Saattaa hyvinkin olla, että ikääntyneen palkkaamiseen liittyvää riskiä liioitellaan. Se ei kuitenkaan ole tässä se pointti, vaan se, että riski suhteessa odotettavissa olevien työvuosien määrään on suurempi kuin nuoremmalla ja työnantajien tiedossa. Se taas johtaa ikääntyvän syrjintään. Ei moni työnantaja, varsinkaan pienempi edes ole tarkalleen selvillä, mikä se todellinen riski on. Helpompaa on heittää se ikääntyvän hakemus roskiin ja valita se nuori, varmuuden vuoksi.


      • Mikä auttaa
        O'ou kirjoitti:

        Saattaa hyvinkin olla, että ikääntyneen palkkaamiseen liittyvää riskiä liioitellaan. Se ei kuitenkaan ole tässä se pointti, vaan se, että riski suhteessa odotettavissa olevien työvuosien määrään on suurempi kuin nuoremmalla ja työnantajien tiedossa. Se taas johtaa ikääntyvän syrjintään. Ei moni työnantaja, varsinkaan pienempi edes ole tarkalleen selvillä, mikä se todellinen riski on. Helpompaa on heittää se ikääntyvän hakemus roskiin ja valita se nuori, varmuuden vuoksi.

        Katsokaa nyt, pelkkää jäkätystä. Järjellä ja tiedolla ei tämän kanssa ole mitään tekemistä. Heitä roskiin, ja leiki valitsevasi.


    • NO TROLL

      Älkää sanoko trolliksi kun ette ymmärrä mitä se tarkottaa.

    • jos ott nainen ja et anna pomolle. (kuten jossain 24 jutussa oli) oot liian vanha pomolle. ja jos linnut on lentänny pesästä niin oot varsin vaikea tapaus. katoppsas nyt. kaikista paras työntekijä on se jolla on 2-3 penskaa kouluiässä. ei omaa taloa. kun se pentele menee ottamaan lainan ja maksaa sitä 15-20v. on paras v.ehto. nuori ja pyrkyri saati velkainen. ns. 0n pallo jalassa.

    • nuppi666

      Mä näen vaan hekisesti hyvällä tavalla kuinka "uralla olen"

    • keikkuen tulevi

      Terveydenhuolroalalla tuota ongelmaa ei ole. Kaikki eläkeläisetkin revitään töihin ;))
      Alalla on työvoimapula todella huutava.
      Keikkatyäläiset voivat sopia jopa tuntuvasti kovemmat tuntipalkat ainakin yksityispuolelle.

      Sinun pitäisi ehkä päästä keplottelemalla sinne työhaastatteluun jotta näkisivät ja kuulisivat miten hyvä olet ja tajuaisivat miten paljon parempi olet, kuin nuori nainen joka on lasten sairastelujen takia paljon poissa töistä. Eikä ole niin kokenutkaan.

    • lakiehdotus

      Kannatan sitä, että firmojen pitäisi esittää kerran vuodessa tilinpäätös myös "yhteisövastuullisesta henkilöstötuloksesta" ja siinä pitäisi rekrytoinnessa näkyä ainakin ikätasa-arvo. Sukupuolitasa-arvoa on vaikeampi kirjata lakiin käytännön firmatasolle, koska joissakin pienissä firmoissa palkataan tosi vähän ja henkilöt ovat niin erityisosaajia ettei mies-nais-kiintiötä voi vaatia. Sen sijaan firmassa kuin firmassa pitäisi palkattujen ikähaitarilta saada olla lupa odottaa jotain tai muutoin firmalle saisi tulla yhteisövastuullisesta henkilöstötuloksesta veroa valtiolle, jota puolestaan käytetään tästä laista ja sen noudattamatta jättämisestä aiheutuvien velvoitteiden tiedottamiseen.
      Yhteisövastuu-raporttiin pitäisi tulla henkilön sukupuoli, ikä ja arvioitu palkka kuukaudessa. Mikäli keskiarvo ei asetu vähintään 35 vuoden tietämille, niin siitä määräytyisi poikkeaman suhteessa lisäveroa. Laki koskisi tietysti vain firmoja joihin palkataan vähintään tietty määrä ihmisiä vuodessa.

      • hyvä idea! Nyt puheet ja teot ovat todella ristiriidassa. Vaaditaan eläkeiän nostoa, mutta samat tahot eivät halua palkata enää edes viittäkymmentä lähestyviä.


    • Ihmettelijä..

      Outoo ,että pressaks voi päästä vaikka satavuotias

    • 4+2=42

      No eikö se nyt ole jo päivän selvää,että mielummin yritykset ottavat näitä työharjottelijoita,koeaika,määräaika ja osa-aika työläisiä.
      Jos itselläni olisi firma niin tekisin täysin samoin!
      Miksi helkkarissa maksaa "AMMATTILAISELLE" Tupla palkkaa kun saman duunin voi tehdä työharjottelija "EI ammattilainen" joka ei ymmärrä vaatia ja ei tiedä/uskalla pitää omista eduistaan kiinni :D
      HEHH HEHH Ja tästähän saatte kiittää meidän viisasta eduskuntaa jotka nykypäätöksillään ajavat tälläisten riistofirmojen etuja ja samalla verottaa härskisti.
      Jolloin pikkufirmat joutuvat kusettaman duunareilta joka ikisen riistettävän sentin.

      Itse olen duunari ja olen joutunut tätä riistotoimintaa seuraamaan jo jokusen vuoden...
      Työpaikallani pyörii jos jonkinmoista ilmaistyöntekijää ja harjottelijaa.

    • pippuri

      Olen itse kokenut samaa kohtelua yli 50kymppisenä... Olen myös hyvässä kunnossa ja pidän itsestäni huolta kaikin puolin...Tämä yhteiskunta on ihmeellistä, kun valitetaan esim. että hoitoalalla ei ole työntekijöitä ja heitä pitää ottaa ulkomailta asti..Voi kuulkaa kyllä meitä täällä suomalaisiakin on työvoimatoimiston listoilla..Herätkää siskot ja veljet. Voin jäädä eläkkeelle, jos saan saman palkan kuin töissä ollessani. En jaksa enää etsiä töitä...aivan turhaan...aivan turhaan...jne....Mihin on menossa Suomen hienot laitokset, joiden pitäisi järjestää työtä myös kokeneille ammattitaitoisille yli 50vuotiaille...









      .

    • yritysjohto petosta

      työnantajat sekoja, osaat liikaa,he pelkää sinua ja omaa tyhmyyttään. sinulle joutuu maksamaan yli nälkärajan ja se ei käy.
      meillä on myös ollut pysyvä työvoimapula reilut 20...jopa 40 vuotta ja on
      edelleen hamaan tuleevaan saakka...loppuneeko milloinkaan.

      varmuuden vuoksi haalataan mamuja kaikin keinoin läpi maan,jotta saadaan keinotellen kuluja ja kuuluisaa hyväntekijän mainetta aikaan ja palkkoja alas jos mamuista vahingossa joku sattuu töihin eksymään edes väliaikaisesti.

      nykytapa ottaa mamuja on suomelle vihonviimeinen todella kylmä ja järjetön tapa...aivan uskomaton kusitolppatoimitus.

    • 50+5

      Olen 55v ja yrittäjä, lomat on olleet vähissä sairaslomaa ei kertaakaan 9v aikana, teen töitä seitsemän päivää viikossa , joten vanha jaksaa pikku nuhat ei sairaslomaa tarvitse.

    • sattuman kauppaa

      Poikeuksiakin on. Tuttavapiirissäni on kaksi 55v mies ja 57v nainen, jotka ovat vaihtaneet työpaikkaa omalla alallaan parin viime vuoden aikana. Tiedän silti useampia, jotka eivät ole enää saaneet työtä siinä iässä. Ehkä kannattaa silti vielä yrittää.

    • Eräs rekrytoija

      Kyllä te yli 50-vuotiaat olette hyviä kehumaan itseänne ja omaa erinomaisuuttanne. Tiedän, että käytte kohta kimppuuni, kun olen ilkeä ikärasisti, mutta kerronpa muutaman tositapauksen täältä reaalielämän puolelta.

      Minulla oli vielä pari vuotta sitten työkaveri, joka kävi töissä olemassa sosiaalinen. Hän vaihtoi työpöydän äärestä toiseen joruten kaikkien kanssa. Työt jäivät tekemättä tai ne tehtiin niin huonosti, että nuorempien työkavereitten piti tehdä ne uudelleen. Pomolle valehdeltiin, että jotain muka tehtiin sen palkan eteen ja kun valheet eivät menneet pomolla läpi, jäätiinkin sitten moneksi kuukaudeksi sairauslomalle.

      Ylipäätään tuo työajan käyttäminen juoruiluun ja töiden tekemättömyys on tyypillistä yli 50-vuotiaille. Työt kaatuvat nuorempien niskaan ja samaan aikaan pidetään itseä niin erinomaisena työntekijänä. Välillä tulee sellainen olo, että työhistoriaa ehkä on se 20-30 vuotta, mutta vielä ei ole opittu tekemään työtä.

      Ja sitä työtä ei edes haluta oppia tekemään. Moni yli 50-vuotias on todennut ihan suoraan, ettei hän halua oppia mitään uutta, eikä häntä kiinnosta oppi uutta, kun eläkeikään on aikaa 10-15 vuotta. Mitä työnantaja tekee sellaisella työntekijällä, joka ei kykene tekemään sitä työtä, mihin hänet on palkattu tai miksi palkata tällaista laiskajaakkoa, jonka työt kaatuvat nuorempien niskaa?

      Aika moni täällä itseään kehuva myös haukkuu innolla nuorempia työntekijöitä huonoiksi. Onko tullut mieleen, että tehän syyllistytte itsekin juuri omilla kommenteillanne ikärasismiin.

      Vaikka yllä on muutama esimerkki siitä, että yli 50-vuotias työntekijä ei suinkaan ole automaattisesti ideallityöntekijä, niin toki tunnen muutamia yli 50-vuotiaita helmiäkin. Ja kyllä yli 50-vuotiaskin saa töitä, mutta jos asenne on valmiiksi se, että on automaattisesti ikänsä takia ideaalityöntekijä, niin en ihmettele, että töitä ei tahdo löytyä. Kyllä työnantajat aika montaa asiaa siinä työhaastattelussa katsovat ja jos työnhakijan asenne on sellainen, että hän ei halua oppia uutta, eikä sopeudu työyhteisöön, niin eipä häntä palkata.

      • ... ..

        "Ja kyllä yli 50-vuotiaskin saa töitä"

        Olen nyt 56, akateemisesti uudelleenkouluttautunut, terve ja työkykyinen, motivoitunut. Siitä kun täytin 50 niin olen ollut neljä vuotta työttömänä kahteen eri otteeseen. Hakemuksia olen lähettänyt luulisin satoja, kaikki osaamistani vastaaviin oman alan tehtäviin, harjoittelupaikkoja ja lyhyitäkään määräaikaisuuksia väheksymättä. Haastatteluja on ollut jokunen vuodessa.

        Talouteni on täysin kuralla, olen käyttänyt vähäiset säästäni ensin opiskeluun ja nyt työttömyyden aikana elämiseen. Jouduin lopettamaan jo päivälehden tilauksen, kaikki korut olen jo myynyt jo aikapäivää ja nyt olen arkanut kauppaamaan muuta irtainta huutonetissä. Vuokraan menee suurin osa työttömyyskorvauksesta, enkä jaksa edes ajatella muuttamista halvempaan.


      • Aloittaja kommentoi

        Vastaan eräälle rekrytoijalle: Voi olla näinkin. Olet törmännyt ainakin tähän yhteen yli 50 vuotiaaseen lusmuilijaan. Mutta tästähän ei ole kyse tilanteessa, jossa haet esim. asiantuntijatyötä johon edellytetään tiettyö koulutusta ja kokemusta. CV:ssä todistat, että työpaikkailmoituksessa ilmoitetut edellytykset täyttyvät. Oletus on, että itse asiassa olisi pieni ihme, jos juuri tähän duuniin löytyy montaakaan parempaa hakija, vaikka et nyt itseäsi halua ylenmäärin hakemuksessasi kehuakaan, ansioluettelo riittäköön. Mutta - ei edes haastatteluun kutsua!
        Eiköhän tässä nyt ole melko todennäköisesti kyse rekrytoijan asenteesta. Ja kyllä olen eri mieltä erään toisen täällä esiintyneen kanssa siitäkin, että työnantaja saa vapaasti valita työntekijänsä. Kyllähän työsopimuslaissa on jo maininnat syrjinnästä, ja politiikkaahan tämä on - lakeja ja niiden avulla työelämää voidaan edelleen kehittää. Nimittäin asenteellisuus, mielikuvat ja muu pintaliito tuntuvat ohjaavan koko suomalaista henkilöstöjohtamista tänään. Meillä on 3,6 mrd vaihtotaseen alijäämä, kun ollaan unohduttu someen pelailemaan ja hypettämään ja unohdettu että olisko syytä kehittää Suomen perusteollisuuden jalostusastetta...no tästä sentään sitran asiamies eilen muistutti TV2:n ajankohtaisohjelmassa. Mutta todella - löytyykö meiltä riittävästi sivistystä ja näkemystä, että saataisiin taas kaikki osallisiksi ja Suomen kansantalous raiteilleen.

        Kiitos lukuisille fiksuille kommentoijille, tuntuu että voidaan saada asennemuutosta aikaan.


    • Eräs rekrytoija

      Kyllä te yli 50-vuotiaat olette hyviä kehumaan itseänne ja omaa erinomaisuuttanne. Tiedän, että käytte kohta kimppuuni, kun olen ilkeä ikärasisti, mutta kerronpa muutaman tositapauksen täältä reaalielämän puolelta.

      Minulla oli vielä pari vuotta sitten työkaveri, joka kävi töissä olemassa sosiaalinen. Hän vaihtoi työpöydän äärestä toiseen joruten kaikkien kanssa. Työt jäivät tekemättä tai ne tehtiin niin huonosti, että nuorempien työkavereitten piti tehdä ne uudelleen. Pomolle valehdeltiin, että jotain muka tehtiin sen palkan eteen ja kun valheet eivät menneet pomolla läpi, jäätiinkin sitten moneksi kuukaudeksi sairauslomalle.

      Ylipäätään tuo työajan käyttäminen juoruiluun ja töiden tekemättömyys on tyypillistä yli 50-vuotiaille. Työt kaatuvat nuorempien niskaan ja samaan aikaan pidetään itseä niin erinomaisena työntekijänä. Välillä tulee sellainen olo, että työhistoriaa ehkä on se 20-30 vuotta, mutta vielä ei ole opittu tekemään työtä.

      Ja sitä työtä ei edes haluta oppia tekemään. Moni yli 50-vuotias on todennut ihan suoraan, ettei hän halua oppia mitään uutta, eikä häntä kiinnosta oppi uutta, kun eläkeikään on aikaa 10-15 vuotta. Mitä työnantaja tekee sellaisella työntekijällä, joka ei kykene tekemään sitä työtä, mihin hänet on palkattu tai miksi palkata tällaista laiskajaakkoa, jonka työt kaatuvat nuorempien niskaa?

      Aika moni täällä itseään kehuva myös haukkuu innolla nuorempia työntekijöitä huonoiksi. Onko tullut mieleen, että tehän syyllistytte itsekin juuri omilla kommenteillanne ikärasismiin.

      Vaikka yllä on muutama esimerkki siitä, että yli 50-vuotias työntekijä ei suinkaan ole automaattisesti ideallityöntekijä, niin toki tunnen muutamia yli 50-vuotiaita helmiäkin. Ja kyllä yli 50-vuotiaskin saa töitä, mutta jos asenne on valmiiksi se, että on automaattisesti ikänsä takia ideaalityöntekijä, niin en ihmettele, että töitä ei tahdo löytyä. Kyllä työnantajat aika montaa asiaa siinä työhaastattelussa katsovat ja jos työnhakijan asenne on sellainen, että hän ei halua oppia uutta, eikä sopeudu työyhteisöön, niin eipä häntä palkata.

      • "Moni yli 50-vuotias on todennut ihan suoraan, ettei hän halua oppia mitään uutta, eikä häntä kiinnosta oppi uutta" no jos näin on, niin ei varmaan voi moittia. Harmi vaan, että sama kommentti ei ole vallan vieras myöskään peruskoulun yläasteen pihamaalta.
        Tosin tämäkään ilmiö ei ole aivan uusi. Kaikissa ikäpolvissa on tekijöitä ja sitten niitä joille ei tahdo mikään maittaa - iästä riippumatta.


      • Voi kamalaa

        Tuokin on pelkkää urautuneen tampion mussutusta.


      • 50+

        Yksinkö se 50-vuotias pöydillä juorusi, vai oliko siellä enemmänkin noita 50 työntekijöitä jotka vain juorusivat ;) Voi sua raukkaa.


    • Kelpaako työt?

      Voit tulla ensi viikolla työhön. Saat palkkaa 33% myyntikatteesta, sen myynnin osalta minkä järjestät yrityksellemme. Voit hoitaa tuotteiden myynnin ja markkinoinnin aivan miten haluat, vaikka perustaa itsellesi oman osaston. Koska olet osaaja tiedät mitä se tarkoittaa katteissa jne.

      • Oletko Sarasvuo

        Ei kai nyt kukaan, niin tyhmä ole, että jakaa, jos pystyy myymään omiin nimiinsä.


      • Kaikki jakaa
        Oletko Sarasvuo kirjoitti:

        Ei kai nyt kukaan, niin tyhmä ole, että jakaa, jos pystyy myymään omiin nimiinsä.

        Myynti on liiketoiminnan osa-alue.


      • Ei Kiitos kusetusta

        No näitä riittää, pitäisi ketkujen ylihintaista paskaa trokata provikalla. Nämä sitten ovat noita "yrittäjiä", helvetti ennen tuo sakki oli huijareita, tosin niinhän tuo porukka on edelleenkin. Verot ja muut velvoitteet jäävät hoitamatta kun firma vaihtuu.


      • Petosmies
        Ei Kiitos kusetusta kirjoitti:

        No näitä riittää, pitäisi ketkujen ylihintaista paskaa trokata provikalla. Nämä sitten ovat noita "yrittäjiä", helvetti ennen tuo sakki oli huijareita, tosin niinhän tuo porukka on edelleenkin. Verot ja muut velvoitteet jäävät hoitamatta kun firma vaihtuu.

        Minä en voi palkata vanhoja, kun ratsataan firma, niin kaikkien pitää jaksaa juosta, että hippulat vinkuu.


    • Bjarne Halpa

      Muuta Norjaan. Siellä on oikea työvoimapula. Kerro lapsillesi ja kaikille järkeville tutuillesi, sekä heidän lapsilleen, etteivät suostuisi enää rakentamaan tätä oksennusvaltiota, jossa on 700 000 julkisen sektorin työpaikkaa Vähintään puolet niistä pelkkiä kuluja aiheuttavia ja työttömyyttä lisääviä turhakkeita. 350 000 virkamiehen vähennys lisäisi helposti 400 000 - 500 000 oikeaa työpaikkaa.


      Ps. monessako valtiossa pedofiilit selviävät ehdollisella tuomiolla, kuten Suomessa?
      Tätä sekä ikäsyrjintää kansa haluaa, kun äänestää vanhoja valtapuolueita. Eivät tee epäkohtien korjaamiseksi mitään, vaan pahentavat niitä koko ajan.

      • Anonyymi

        Olen TÄYSIN samaa mieltä,elämme paskavaltiossa


    • jk

      ninnon

    • Valvonta..my ass

      Vanhat ämmät ovat työnjohdolle aivan mahdottomia ,ei niihin tehoa normaali sanominen millään lailla jos vastaan haraavat.

      Joten helpompi antaa olla ottamatta.

      • Nainen 60

        Aika yli lipan ja my ass kommentti vanhoista ämmistä.

        Olen ollut työssä myyntiyrityksessä jossa kaikkein parhaan tuoloksen pitkällä aika jänteellä ovat tehneet ikäiseni hyväkuntoiset 50-60 vuotiaat naiset.

        Palkat voivat nousta 6000 -8000 tuhanteen euroon kk.

        Keski-ikäiset naiset voivat siis nuorempia väheksymättä olla useimmin kaikkein tunnollisempia työntekijöitä. Hoitavat kuntoaan, ovat tasapainoisia henkisesti, iIoisiakin, eivät sekoile työpaikkaromansseissa. Työmoraalia on, eikä vinguta joka asiasta.

        Tulevat myös toimen elämänkoemuksensa myötä myös hankalien, ylimielisten, yhtä nilkkimäistenkin ...jen kuin nim. valvonta .. my ass ?- (arse holen ) kanssa. Saavat vielä rahatkin pois
        kanssa ja saavat vielä rahatkin...

        Kun eräs tällainen yrtys lopetti ja kädenpuristus annettiin, välittömästi pyyd. töihin kahteen yritykseen. Että sillai.


    • näinniiku

      okei... eli haluut istua P********' jossai byrokratian tyyssiassa vielä jotan kymmenen vuotta?

      Se ei tuota ja, jos sen on pakko jonkuun tehtävä... kukapa kattelis mielummin jotain kakskymppistä tytönhupakkoa listoillaan istumassa.... Sori, mutta näin se menee.

    • Vastaus Niinistöltä

      Tuo on just sitä mitä työtänkin saa tänä aikana kestää. Itse työttömänä ja ikää 52, kun näen ihmisiä ja samanikäisiä kadulla.

      Sanoma on, olet liian vanha, ja se sanotaan TYÖVOIMATOIMISTOSSA. Jos vähänkään pikkuhärkkää on terveydessä, kehoitetaan

      jäämään sairaslomalle, jospa sen kautta joku autius löytyisi. Mikä se on eläke, jota monetkaan eivät halua 52-vuotiaana.

      Miksi ei kukaan täällä Itä-Suomessa ole rakentamassa työtä ihmisille. Sillä yksi työ toiselle tuo monta työpaikkaa muille.

      Miksi Itä-Suomi JÄTETÄÄN HEITTEILLE KUIN OLISIMME PULTSAREITA, onko oikein.

      Voisiko niin KOKOOMUKSEN PRESIDENTTI, Sauli Niinistö VASTATA TÄHÄN KYSYMYKSEEN?

      Miksi emme ole tasa-arvoisia. (lue edellämainittu teksti)

      Sillä Itä-Suomessakin on ihmisiä, ihan niin kuin sinä Sauli Niinistö. Vaikket haluakaan sitä uskoa!

    • jukebox1

      Hae eläkettä:)
      Mä olen 56 -vuotias ja hyvässä kunnossa eikä töitä löytynyt kun hain niin jäin eläkkeelle tietokoneita räpläämään yms
      Voin myös matkustella koska huvittaa ja voin myös opiskella jos huvittaa
      Järkkää itse asiasi niinkuin parhaaksi nä'et

    • Käyp katteeks

      Työelämä on todella epätasa-arvoista. Väinämö, 63, sai uuden duunin, josta maksetaan 13333€/kk, verottomana, kolme asuntoa ja uusi Mersu työsuhde-etuina.

    • mellan 100

      Paloin loppuun vahvuuttani työskenneltyäni vaikeiden ihmisten parissa 30 vuotta. Nyt yli 50 en ole eläkeläinen, en pääse eläkkeelle, olen sairauslomalla ja poden yhä jonkinlaista masennusta mutta koitan kuitenkin kuntoutustuen turvin opiskella. Ammatilliseen kuntoutukseen en päässyt. Kolmen vuoden aikana olen hakenut 25-30 duunipaikkaa. 8 kertaa haastattelussa, muutoin sijoilla 4-10. Karmeinta on se, että kun kerron olevani kuntoutustuella ja etsiväni uutta ammattia saan jäätävän vastaanoton ja kysymyksen:"Ai, niinku että sä ootkin sit joku mielenterveyskuntoutuja?" Ja siihen ne duunihaaveet sitten tyssäävätkin. Ulospäin suuntautuneissuudestani huolimatta alan olla aika täys tätä järjestelmää jossa odotan puolivuosittain jo kolmatta vuotta jatkohakemuksen päätöstä. Entä sitten jos arvon KEVA ei enää jatkakaan kuntoutustukea? Tie tuntuu olevan pystyssä joka suuntaan, enkä varmasti ole ainoa tässä tilanteessa oleva.

    • pakkolasku

      Hyvä aloitusaihe! Itse olen jo melkein kymmenen vuotta vanhempi kuin ap. silti uskon vielä että jskus saan töitä taas.
      Kaikkein pahinta on mielestäni esimiehen toimesta kiusattuna oleminen työpaikalla. En uskonut että sellainen on edes mahdollista, ennenkuin osui kohdalle. Onneksi SAIN lähteä sieltä pois aika pian.
      Joskus on onnekasta olla vain sijaisena. Negatiivinen puoli on palkka, jota saa sitten vähempi.

      Yritän vielä töihin toiselle, mutta hahmottelen jo omaa putiikkia koska en aio mennaä eläkkeelle ollenkaan. Miksi menisin? Eihän eläkerahalla tule toimeen nykyään, vai miten?

    • HAJOTA JA HALLITSE

      Eräs kuljetusalan firma laittoi osan työntekijöistään pois, kun työt vähenivät jonkun verran. No ne jotka jäivät (osa nuoleskelijoita) tekivät sitten ylitöitä reippaasti. Keikkatyöntekijöitäkin oli moninkertaisesti vakityöntekijöihin nähden. Eläkkeelle jäänyt entinen luottamusmieskin teki oikeen mielellään töitä, ei varmaan ikinä ollut työehtosopimusta lukenutkaan kun ei koskaan osannut kysymyksiin vastata. Yksi eläkeläinen sai pitkän kortin takaisin, kun joku muutti lakia ja alkoi taas kuljettamaan ihmisiä vapisevin käsin. Kun on paljon väkeä sitä voi palkanlaskija helposti unohtaa muutamalle maksaa palkkaa, ja kuten 30- vuotta alalla olleena hän virheitään aina puolusteli: no kun tossa kiireessä niitä laskee niin seli, seli....
      Kuljetusalalla lause HAJOTA JA HALLITSE pitää niin paikkansa.

    • vanha työtön

      ei eläkettä saa noin vaan, mistä näitä juttuja tulee, ei saa edes sairaslomaa,pitää olla pää kainalossa melkein..

      • peilikin keksitty

        Niimpä, miksi ihminen huomaa kaikki viat muissa ja vanhenemisen, mutta ei itsessään?


    • Aivan. Itse olen etsinyt töitä n. 8 vuotta ja nyt olen lähes 60 kymppinen. Olen lähettänyt satoja hakemuksia, ollut muutamassa haastattelussakin, mutta ei vaan ole onnistanut. Enää en suoraan sanoen jaksa! Kouluttanut olen itseäni koko urani ajan, olen kielitaitoinen, kokemusta on. Siispä mistään muusta ei ole kysymys kuin iästä. Onnea vaan niille yli 50:lle jotka vielä jaksavat uskoa ja hakea töitä.

      • Ammattikonkkari

        Ootko ajatellut ns. ketjuyrittäjyyttä? Perustakaa 10 hengen rinki ja jokainen teistä yksi kerrallaan perustaa osakeyhtiön , jossa on vain kolme ringin jäsentä jotta se olisi laillinen. Muut 7 tulevat siihen palkollisiksi. Yritätte, mutta jätätte verot ym. laskut maksamatta ja firma menee konkkaan. Henkilökohtainen omaisuus ei joudu perijöiden käsiin ja n. 5 vuotta on mennyt. Sitten ringin seuraavat 3 perustavat OY:n ja sama peli jatkuu ja taas on mennyt 5 vuotta. Maksamattomat palkathan voi periä palkkaturvasta, jos yritys ei ole saanut tuloja ja kuitenkin eläkettä kertyy. Sittenhän eläkeikä on jo saavutettu. Näin ainakin monet älykkäät maahanmuuttajat saattaisivat tehdä, miksei puritaani petetty suomalainen?


    • aiempi

      Sehän tässä vähän jo huvittaa kun yli kuuskymppisenä pitää käydä työkkärissä ja kysyvät, oletko hakenut töitä?
      Vastaaminen on, olen hakenut, mutta kukaan ei enää ota töihin, eli työkkäri ja työtön on yhtä vaikeassa tilanteessa eli kumpikin tekee parhaansa, mutta se ikä?

    • msda

      Minä olen kokenut tähän mennessä vaiheet:
      Liian nuori.
      Tällä hetkellä on menossa vaihe "ei kelpaa, kun teet kohta lapsia", joita ei ole kyllä tarkoitus tehdä seuraavaan 5vuoteen, saati ollenkaan.
      Kohta ollaankin sitten liian vanhoja.

      Tämä tuntuu olevan naisen kirous, koskaan ei ole sopiva työelämään.

    • mukava mummo

      On varmaan tapauskohtainen ongelma ja vaikka kuulostaa pahalle- katsoisin peiliin- itsetutkiskelun, oman asenteen päivittämistä suosittelisin!

      Oletko kenties itsekeskeinen, minä ,minulle tyyppi? Oletko valmis joustamaan? Nipotatko liikaa?
      Haluatko kokoajan tuoda esille "kun olen elämäni kunnossa" tyyliä?
      Onko palkkavaatimuksesi nipotusta? Tarkoitan että jos edellisessä duunissa olet tienannut 3000 ekeä kuussa, nyt pitäisi saada 500 ekeä lisää? Vedoten kun on työkokemusta Jne.......

      Valitettavasti tämän tyyppiset asiat nousivat mieleeni kun lukaisin juttusi.....


      Olen viisikymppinen nainen ja en koe asiaa noin. Olen myös suht koht hyvässä kunnossa, liikunnallinenkin jne... oikeastaan aika tyytyväinenkin itseeni.

      Onnekseni olen saanut töitä ja minua on jopa pyydetty muuallekkin töihin.( En halua kerskua tällä asiaa, mutta viisikymppinen ei todellakaan ole vanha työelämään, päin vastoin meitä arvostetaan jos pidämme itsestämme huolta)

    • jepjep

      Mulla on toimiva tulevaisuuden suunitelma,mitä suosittelen muillekkin: Sitte kun en kelpaa töihin,alan varkaaksi! Just niin! Nykyään "näpistyksestä" ei tule oikeestaan mitään rangaistusta ja sakkoja ei joudu istuun.Luotto tiedoilla ei ole merkitystä kun ei ole rahaa kuitenkaan laskuihin. :)

      • 20+10

        Eikös tuota samaa suunnitelmaa jo toteuta hyväveli-kerhojen jäsenet muhkeilla optioillaan ja jokavuotisilla ylisuurilla korotuksillaan - ihan laillisesti.


    • kelkasta pudonnut

      Itse lähenen 4-kymppiä, enkä ole vieläkään löytänyt vakituista työtä. Koulutusta ja kokemusta löytyy, jaksaminen ja sosiaalinen osaaminen huipussaan, mutta häviän kaikki paikat aina 2-3 -kymppisille. En siis ole sidonnainen enää edes mihinkään työkokemuslisiin, vaan olen valmis samalle viivalle muiden kanssa.

      Hanttitöihin olen kuulemma liian koulutettu ja muihin töihin en vaan tunnu pääsevän. Hakemuksia on takana jo tälle vuoden puoli sataa ja lisää käy. Olen aktiivinen työnhakija ja otan myös yhteyttä työnantajaan puhelimitse, joskus jopa paikalla käyden.

      Eli jos työnsaanti on näin vaikeaa jo tällä iällä, mitenhän sitten 10 vuoden päästä. Tuntuu tyhmältä, että haluaa tehdä töitä, mutta ei vaan kelpaa mihinkään.

    • työnsä tehnyt

      Olen hieman päälle viidenkymmenen ja täytyy kyllä todeta että olen tehnyt mielestäni tarpeeksi töitä. En tällä iällä todellakaan rupea enää opettelemaan uutta ja eläke pyörii mielessä kokoajan. Olen huomannut myös viimeisen viiden vuoden aikana laiskistuvani melkoisesti. sairaspoissa olot ovat tosin vain hieman lisääntyneet, mutta varsinainen työpanokseni on muuttunut huomattavasti. Oletankin nykyään nuorten juoksentelevan ja itse otan huomattavasti rennommin. Katson että olen jo urani tehnyt ja eläkkeeni maksanut nyt aion nauttia satoa.

    • 20+7

      Ikäsyrjintää on valitettavasti ja siitä ei päästä kaunopuheillakaan eroon. MUTTA ottaisin puheeksi myös sen, että on lisäksi valitettavan yleistä ettei työtä heru lahkolaisten hallitsemista kiinteistöfirmoistakaan. Omiaan työllistävät siekailematta.

    • Jäädä eläkkeelle?

      Mitä ihmettä tarkoittaa, että jäin eläkkeelle? Miten tuosta vaan jäädään eläkkeelle ja mikä eläke se on?
      Ainakaan työkyvyttömyyseläkkeelle ei tunnu pääsevän millään, vaikka todellakin löytyy aihetta.

    • zumbaa sinä vaan

      "Asennevammaisessa sukupuoli- ja ikärasismissa on kyse kollektiivisesta KIUSAAMISESTA."

      Ei kuluneella rukkasella mitään tee, kun jonossa on tusina uutta ja pehmeää.

      • Opetustöistäkin

        Hoidin ko. virkaa 28v. Virkani laietttiin auki ikäänkuin pakolla. Ja otettiin uusi nuorempi maisteri siihen paikkaan. Ei auttanut valitukset sun muut. Näin eräässä "isossa" Kymenlaakson uudessa "kotoisessa" kaupungissa. Täällä jos missä, ikärasismi näkyy!


    • Ihan hyvä

      OLen 60v. ja pystyn ihan samaan jos en vielä parempaan kuin 20vuotiaana.
      Ainoa mikä ei onnistu on lapsen synnyttäminen :((((

      • 14+7

        Hyvinsäilyneelle ja ulkonäöstään huolehtivalle puumanaiselle on aina tarvetta - ei tarvitse murehtia raha-asioista...


    • åpkjhgf

      Työantajat eivät ole vielä ymmärtäneet asiaa, sama koskee nelikympistä naista, mistä saa paremman ja motivoituneemman työtekijän.
      Parasta on jos jos ikäjakauma on tasainen, kaikkia ikäluokkia sisältävä. Silloin saadaan uutta kehiin nuorilta ja hiljaista tietoa tukemaan varttuneimmilta.

    • utoronto5

      Ihmine ottaa vanhan roolin jo 50-vuotiaana, ja esim. Canadan kansalaisuushakemuksissa saa 21-44 vuotias 10 pistettä iästä mutta 50 -vuotias ja 70 pistettä pitääkasaan saada jos hakemuksen aikoo jättää, ei koske somaleita, ne loiset pääsee joka maahan, eläteiksi. Joo vanhuus on arka asia ja pitäisi olla haluttu ydinfyysikko jotta vanhana johonkin kelpaisi, siis yli 50 -vuotiaana.

    • ulkopuolella onnea

      Hei, työelämä on syrjimistä tavalla tai toisella. Sitä vaan ei huomaa ennenkuin se omalle kohdalle osuu.
      Ymmärrän sinua. Itse tein konkurssin ja se avasi uusia ovia minun elämässäni.
      Jouduin tekemään uusia valintoja ja huomasin että olen vain tuhlannut aikaani kaiken maailman normeissa. Usein muutokset elämässä kehittävät ihmistä, on toki oltava kehityskelpoinen.
      vastaa minulle niin kerron lisää [email protected]

    • utoronto5

      Siis 50 vuotta täyttänyt saa Canadan hakemuksissa 0 pistettä iästään sillä kuka vanhaa paskaläjää töihin haluaa kun jää kohta eläkkeelle..

      • Maj Bäckman

        Kaikki ovat täällä naukuvinaan töitä. Sitten, kun soitellaan perään, niin moniko vastaa.


    • Blondi ÄO 138

      "Ammattitaito ja ongelmienratkaisukyky ovat kehittyneet."

      Osasit kuitenkin laittaa tekstisi Työpaikkakiusaamiskategoriaan, vaikka vaihtoehtoina on mm Potkut ja työttömyys, Työ ottaa päähänsekä Työn hakeminen vaihtoehtoina :-)

      • ei AP

        Ikäsyrjintähän on jonkunasteista kiusaamista. Tässä tapauksessa kiusaamista työpaikoilla, mitä ei koskaan saa...

        Olen aina sanonut, että jos ei ole muuta kommentoitavaa kuin sarkasmi/ ironia ja täysi pilkka, ei kannata kommentoida ollenkaan :)


    • FFFtt

      Onko kukaan laskenut kun on ollut töissä koko ikänsä paljonko on eläke rahastoon maksanut? työeläkettä ja muita kuluja?

    • Jaahas?

      Miten tämä kysymyksesi liittyy työpaikkakiusaamiseen? Onko se laskeminen kiusaamista vai työeläke itsessään?

      • aloittaja jatkaa

        Täällä joku ongelmanratkaisukykyäni kritisoinut totesi että aihe pitäisi olla esim. potkut tai työttömyys -osastossa. Puhuin aloituspuheenvuorossani nimenomaan siitä että viisikymppisiä ei osaamisestaan ja koulutuksestaan huolimatta oteta töihin. Tästä näyttää täällä olevan moni samaa mieltä. On täälläkin kerrottu tiedettävän että rekrytoijat poistavat keski-ikäiset haastateltavien joukosta. Mistä tämä kertoo? Syrjinnästä. Niinpä tämä aloitus lienee ainoassa oikeassa paikassa saatavilla olevista kategorioista. Tilanne on toki ihan sama, jos työnantaja laittaa romaanin, somalin tai homoseksuaalin hakemuksen sivuun. Ikään kohdistunut kiusaantuneisuus vaan tuntuu olevan "yleisesti hyväksyttävämpää" ja siitä voi jopa puhua ääneen...Hyvä niinkin, mutta mennään jo pintaa syvemmälle tässäkin asiassa! Juuri tällaisen asenteellisuuden takia tuntuu, että näihin asioihin voi vaikuttaa vain laeilla!


    • SUHTAUTUMISTA OIKEAN

      Minä en sairauteni vuoksi voi olla työelämässä. Päälle viisikymppinen. MUTTA Jos lääkkeillä tasapaino olisi ...voisin ilomielin olla töissä. haluan sanoa että ystäväni päälle viisikymppinen on päässyt työelämään sinnikkyydellään. PINNOJA
      Toivon sydämmestäni että maailma muuttuisi ja siis kaikki päälle viisikymppiset työelämään otettaisiin. Ikärasismi pois HETI!

    • Töihin haluava

      Olen muutaman vuoden hakenut aktiivisesti töitä. Monesti pääsin haastatteluun saakka. Töitä vain ei ole siunaantunut minulle. Kohta täytän 50v. Miksi pyytää haastatteluun, kun ei kuitenkaan oteta töihin. Kehutaan kaikkea kyllä, mutta sitten ei kuulukaan mitään tai viesti: kiitos mielenkiinnosta, mutta et ole valitsemamme henkilö haettuun työtehtävään. Ikä oli selvillä Cv:ssä tiedot mitä osaat ja mitä et osaa. Miksi viedään minun aikaa turhanpäiväisyyteen? Yhtä työpaikkaa yritettiin täyttää kolmella eri kerralla ja minulle vastattiin, että ovat löytäneet henkilön haettuun tehtävään, mutta seuraavalla viikolla oli jo uusi haku päällä saman yrityksen hakuun. Kuka saa tänä päivänä töitä? Meneekö 80% pöydän alta?

      • Anonyymi

        Se on sitä Suomen valheellista kuvaa kun väiteään että töitä löytyy kyllä.

        45 ikäinen syrjäytetään työelämästä työmarkkinatuki köyhyyteen ja sitä myöden eläkeläisköyhyyteen. Köyhyyteen pakotettuja on Suomessa jo satojatuhansia ja eläkkeellä varmaan samainen määrä joten yli miljoona suomalaista on syrjäytetty yhteiskunnasta köyhyyteen. Tästä ei tietenkään puhuta mediassa mitään.


    • NipaNäpyttelijä

      Olen 46, enkä ole koko talven aikana päässyt yhteenkään haastatteluun vaikka olenkin hakenut töitä aktiivisesti. Nelkyt ja risat tuntui jo aikanaan olevan hankala, mutta silloin haastatteluita kuitenkin riitti. Tilanne markkinoilla on tietty hyvin etikoinen ja paha valtavan monen kolmekymppisen jonottaessa ensimmäistä työpaikkaansa. Siinä ikäiseni nähdään helposti liian kalliina. Asiantuntemusta ja tuloksentekokykyä minulla puolestaan on todella paljon!

    • Anonyymi

      Ite oon ainakin huomannut, että atk asioissa monet 50-60v on ihan pihalla. Voi olla, että jotkut 50-60v osaavat, mutta yleensä näin.

      Harrastan myös pokeria ja oon huommanut, että casinolla 50-60v pelaavat peliä ihan väärin . Joillain 50-70v on jopa pelimerkkien kanssa vaikeaa laittaa oikea määrä pelimerkkejä pöytään. . Tässäkin on toki pikkeuksia jotkut 50-60v osaavat, mutta yleensä kun päytään tulee vanhempi henkilö hän pelaa pokeria huonosti. Tyyliin yrittää voittaa pottia joka ikisellä kädellä.

      • Anonyymi

        Siis eläkeikää pitäisi siis madaltaa viidenkympin kantturoille.

        Itse työskentelen alalla, jolla tehtävät mielestäni suorastaan vaativat nuoren ja vetreän tekijän. Vanhoja ja raihnaisia ei kuitenkaan päästetä pois työelämästä. Kortisto ei ole tässä kohtaa mikään vaihtoehto. Tämän hoksaa itsekukin, kun vuodet vierivät ja ymmärtää kuuluvansa huru-henkilöiden halveksittuun ryhmään.


    • Anonyymi

      Bravo. Kaikki suomalaiset eivät vaikene kyykyssä. Hyvä. Me too, enkä vaikene.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      366
      3234
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      141
      1260
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1177
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      137
      1020
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      826
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      699
    Aihe