Mulla on ongelmana kun minulta on alkanut lähtemään vasemmalta puolelta tuosta sivusta... Hiuksia lähtee kun ottaa kiinne niin 5-15... Mistähän voisi johtua? Olen 20-vuotias poika ja hiukseni ovat puolipitkät. Stressaan tuosta ihan sikanaan kun hiukset ovat aika tärkeä osa minua... Minulta ei ennen ole lähtenyt hiusia tällätavalla... Mihinhän voisi mennä tutkimuksiin? Onko se ihotautilääkäri vai mikä?
Outo hiustenlähtö
34
6050
Vastaukset
- kamppaaja
Se on kuitenkin normaali määrä ja ihmisellä lähtee hiuksia eri määriä riippuen onko hiuksilla kasvu vai lepovaihe.
Jos asia sinua vaivaa niin otata verikokeet ja kilpirauhaskoe niin et enää mieti asiaa.
Mutta hius alan ammattilaisena sanon että välillä hiuksia lähtee enemmän ihan luonnostaan,ja ihminen on sellainen että jos mietit ja "stressaat" asialla niin sekin voi lisätä ongelmaa.
Lopeta nyt sen kohdan nyppiminen ja älä mieti asiaa,mielummin hiero päänahkaa niin veri kiertää ja hiukset kasvaa hyvin.
Mukavaa kevättä sinulle - Body
Tosi asia on, etteivät shampoot ja muut tökötit mitkä laitetaan päänahkaan paljoakaan auta. On käsittämätöntä, ettei ihmiset ymmärrä sitä tosi asiaa, että ihmistä on ravittava sisältäkäsin! Ei vitamiineistakaan ole paljoa hyötyä jos niitä sivellään iholle!
Kilpirauhaset on toinen mitä aina tyrkytetään, tosin onhan se nykyään huolestuttavan yleistä,mutta jostainhan sekin johtuu??? Ja kilpirauhaset oireilevat myös muillakin tavoin kuin hiuksilla.
Joskus kyse voi olla ihan vain ruokavaliosta. Kuten esim. PROTEIINEISTA! Kampaajien kuuluisi tietää, että hiukset muodostuu pääosin proteiineista ja silloinhan on syötävä riittävästi proteiineja,jotta hiukset voi hyvin. Naisten pitäisi syödä proteiineja vähintään 1,5 g per painokilo ja stressin alaisena ja urheillessa 2-3 g. Proteiini on myös tärkeä hormonien kannalta. Ja hormonit menevät sekaisin taas stressistä.
Kyllä, hiuksia kuuluu lähteä tietty määrä vuorokaudessa, mutta ei tukuittain. Multa rauhoittui hiusten lähtö vajaassa viikossa, kun tajusin lisätä proteiineja reippaasti ruokavalioon urheilun vuoksi. Lakkaa stressaamasta ja rupea syömään paljon raejuustoa, maitorahkaa ja tonnikalaa!- Body
Anteeksi, olit poika :) No proteiineja vähintään 3 g Per painokilo!
- poikki on
Body kirjoitti:
Anteeksi, olit poika :) No proteiineja vähintään 3 g Per painokilo!
Mulla taas ei ole outoa,vaan parturi katko pilasi ,hiukseni siihen ei vitamiinit auta.
- ihan oma moka
poikki on kirjoitti:
Mulla taas ei ole outoa,vaan parturi katko pilasi ,hiukseni siihen ei vitamiinit auta.
No mitäs annot repiä karvojasi, oma vika, mutta ne onneksi kasvaa ja kun annat niiden vaan kasvaa etkä mene parturiin revittäväksi, vaan pysyt kotona.....
- Hengittävä iho
Kyllä se ihokin reagoi, esim hiusväreille voi olla allerginen ja saada vaikka minkälaisen myrkytyksen ihon läpi! Ja iho pysyy joustavana, nuorena ja rypyttömänä sopivilla ulkoisesti käytettävillä tuotteilla, ei pelkästään sisäisin keinoin. Ne toki ovat a ja o, onhan ravinto terveyden perusta.
Raudan puute on minulla ollut hiusten lähdön syy ajoittain. Hemoglobiini on ollut hyvä, mutta seerumin rautavarasto on käynyt vähiin (sääntöjen vastaisesti!). Toispuoleinen hiustenlähtö kyllä kuulostaa oudolta. Pälvikaljuisuutta? Se kyllä paranee aikaa myöten mutta nyt kannattaa kyllä tutkia syyt syvemmin. Mene terveyskeskukseen nyt ensihätään!
- maybemaybe
Kokeile Elvitalin uutta shampoota ja hoitoainetta niiden pitäisi vähentää hiusten lähtöä(:
- kamppaaja
Bodylle vastaan että tiedän jotain alalla yli20v olleena:) turha on siellä hyökkäillä "kampaajan pitäisi tietää"
Ihminen on sellainen kokonaisuus että jos tätä asiaa tässä alkaisi kirjoittamaan niin aika ja tila loppuisi,jos pelkällä proteiinin syönnillä kaljuus loppuisi niin olisiko heitä?
Ihan kokemuksella voin sanoa että kilpirauhashäiriöt tekee paljon hiustenlähtöä ja asia pitää tietenkin selvittää jos asia on aiheellinen.
Hiustenlähtöön on niin paljon syitä ja seurauksia että parhaimmatkaan professorit eivät ole asiaa selvittäneet täysin,ja epäilen että ME täällä voimme antaa vaan hyviä neuvoja.
Yksi syistä voi olla myös psyykkinen,jos ihmisellä on henkistä stressiä niin jopa hiusten nyppimisestä voi tulla se syy miksi hiukset lähtee,niitä nypitään niinpaljon että laikku voi syntyä.
Tässä en tarkoita aloittajaa mutta nämä kaikki on nähty,eikä ole mitään mutu tuntumaa.Elvital shampoot kannattaa unohtaa mikäli ei halua lisää hiustenlähtöä,monessa tai oikeastaan suurimmassa osassa shampoista on silikonia mikä kerääntyy hiusjuuriin.Sama juttu on välttää hiusmuotoilutuotteiden laittamista juureen,niin monella naisella on kaljuuntumista nimenomaan jokapäiväsen etuhiuksiin laitetun hiuskiinnepaljouden takia.Tarinaa riittäisi tästä aiheesta kyllä.- oi voi voi
Jännä juttu joo,kun on hiukset päässä kun menee kampaajalle,mutta sieltä lähdettyä tipuu päästä:Olenkohan syönyt pilaatunutta sapuskaa vai vitamiinit jäänyt ottamatta hirvee stressikin tuli.
- drdeirdre83
Googlaa sellainen kuin alopecia (pälvikaljuus), se on sairaus/ominaisuus ihmisellä, jossa hiuksia lähtee tietyistä paikoista, joillakin lähtee kaikki hiukset ja kulmakarvat myös, sille ei voi mitään. Se on stressiperäistä, muuta en ehdi tähän kirjoitella.
T. Kampaaja ja hiusakatemian hiushoitajakoulutuksen käynyt- tirppanenn88
Ja jos nukut aina samalla kyljelläsi niin hiuksetkin luonnollisesti kuluvat toiselta puolelta päätä.. Itselläni ainakin on oikea puoli paljon ohuempi :(
- niksirane
Mulla on aina ollut tuuhea tukka. Ei oo hiuksia paljon irronnu joten en ymmärrä koko asiasta mitään. Peitä se kaljus pipolla tai leikkaa juice tukka.
- Mika++
Ei auta muu kuin leikata lyhyeksi siileksi tai tukka kokonaan pois. Mitkään poppakonstit ei auta. Syön vitamiinejä, nostelen puntteja ja sen myötä proteiineja. Ei ne hiuksia takaisin tuo. Shampoilla ei myöskään ole mitään merkitystä. Geeneihin ohjelmoitua ominaisuutta et muuta millään. Mulla rupesi otsatukka harvenemaan joskus kolmikymppisenä. Rupesin pitämään 1-3 millin siiltä ja huomasin, että mikä valtava helpotus. Ei tartte enää läträtä geelin kanssa. On niin paksut hiukset, että ne ei tottele kuin voimakeinoja. Leikkaa loputkin pois! Osta Philipsin kotiparturi ja säästät parturikuluissa. Eli tässähän kävi lopunperin hyvin. Nyt kun on lyhyt tukka, niin se ei mene lyttyyn kypärän alla. Korjaa tukanlähdön aiheuttama mielipaha ostamalla moottoripyörä :-)
- Tiwdoksi
Syy hiustenlähtöön haulla löytyy netistä tietoa.
Tässä Terveyskirjasto Duodecimin linkissä löytyy tietoa hiustenlähdön syistä.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00220
-----
- JepulisKepulsis
Ainakin itsellä Finasterid pysäytti hiustenlähdön. En tiedä oliko sattumaa vai ei, mutta hiustenlähtö loppui kuurin aikana. Lääke on myös eri halpa. Sivuvaikutuksiakaan ei ole.
Henkilökohtaisesti suosittelen ottaman heti yhteyttä lääkäriin, koska menetettyjä hiuksia ei saa takaisin, jolloin on tärkeää pysäyttää lähtö mahdollisimman nopeasti. - Body
Kampaajalle: Kyllä olen kaikista noista asioista samaa mieltä! Jos johonkin uskon, niin siihen, että ihminen on toden totta kokonaisuus. Ja on mahdoton tietää, miksi joltakin tippuu hiukset päästä. Mielipiteitä voi aina sanoa. Mutta ikävä sanoa, että ne kampaajat,joilla minä olen käynnyt, eivät koskaan ole muuta tuputtaneet kuin erilaisia shampoita ja hoitoaineita ---> eli ulkoista hoitoa. Ja kun olen kyseenalaistanut Silkonit- ja Parabeenit, onkin sormi mennyt suuhun. Joten tästä lähti hyökkäys :)
Itse uskon siihen, että elintavat vaikuttavat paljon ihmisen terveyteen. Ja keho kun toimii aina viiveellä. Solut uusiutuu 2-3 kuukauden viiveellä ja siksi minkään ruokavalion vaihtaminen tai lisäravinteen aloittaminen ei synnytä burana efektiä. Se on pitkäaikaista ja kurinalaista hommaa.Stressi voi painaa kuukausia tai vuosia ennen kuin se lopulta alkaa selkeästi vaikuttamaan ihmiseen. Vaikutuksista manittakoon esim. tiedostamaton lihaskireys ja kivut. Stressi todella tiputtaa tukan pois. Ravitsemuksesta vielä sen verran, että myös imeytymishäiriöt ja entsyymien puute aiheuttaa sen, ettei mikään ravinto imeydy ja se taas altistaa puutosoireille ja aliravitsemukseen. Vaikutuksena voi olla hiustenlähtö. Itselleni kävi juuri näin. Mitkään biotiinit tai sinkit ei imeytyneet, ennen kuin alotin entsyymienja suolahapon käytön. Eli vatsassa ja suolistossa oli häiriötä. Sieltä moni ongelma lähtee. Ja välillä haetaan vastauksia turhan kaukaa ja ollaan liian sokeita nähdäksemme itse oma osuutemme ongelmiin. Myös liian kova treenaaminen voi altistaa puutosoireisiin, jos ruokavalio ei ole kunnossa ja mennään miinuksen puolelle. Happo-emästasapaino on myös yksi. Mutta arvailua on kaikki, kun ei ihmistä tunne. Itselleni kyseiset asiat ovat vain auttaneet...- sontaaa
Tottakai kampaamot myy tuotteitaan, koska se on niitten leipää siis kaupankäyntiä ,se on eriasia jos ostat.
Myydäänhän tässäkin maassa kaikennäköistä paskaa, kun on hyvä myyjä niin ihmiset ostaa, vaikka sitä paskaa.
- Niksi.
Hankit baskerin ja sen kun laitat hieman kallelleen päähän,eipä haittaa toispuoleinen kaljuuntuminen.
- hmm..
Se voi johtua vesijohtovedestä. Yksi arvaus tässä, kun niinkin on käynyt jollekin.
- heba48
Älä ota siitä turhaa stressiä mulla lähti kaikki karvat viikset kulmakarvat elikkä joka karva mitä ihmisen vartalossa on.Mutta sitten ne yllätten alkoivat kasvaa uudelleen .
- ttg
Itselläni hiustenlähtöön ainakin auttanu cutrin bio energen sarjan tuotteet.
- metja
Kuulkaas ihmiset tämä tosiasia. Gluteeniton ruokavalio auttaa hiustenlähtöön ja TOSI MONEEN muuhunkin vaivaan (mm. pälvikaljuusuuteen, osteiporoosiin, skitsofreniaan jne.). Ottakaa myös huomioon, että keliakia on eri asia kuin gluteiiniherkkyys. http://members.shaw.ca/ron_hoggan//
Huom. Aiheesta ja terveydestä ylipäätään kiinnostuneille niin kirja on saatavilla myös suomeksi (Vaaralliset viljat) :)
Itse kärsin 6v kroonisesta hiustenlähdöstä ja se vaiva loppui kuin seinään karsittuani ruokavaliostani kaikki viljat. Olin sitä ennen lukenut vaikka sun minkä kielisiä juttuja hiustenlähdöstä ja kokeillut eri tököttejä ja ravintolisiä, mutta ei auttanut.- elli
Hei!
Kuinka kauan kesti, että hiustenlähtö loppui viljojen käytön lopettamisen jälkeen??
- kamppaaja
En ole hiusakatemioita käynyt niinkun täällä joku yrittää tehdä vaikutusta sillä asialla,uskon enemmänkin ihan käytännön kokemuksiin pitkältä ajalta :)
Niinkin uskomaton asia kun niska-hartia jumit voi myös aiheuttaa hiustenlähtöä,mutta olen melko varma että kirjoituksen aloittaja kiinnittää nyt liikaa siihen määrään mikä hiuksia lähtee.
Meillä ihmisillä moniakin oireita saa aikaiseksi ihan omassa päässään enkä sano tätä mitenkään ilkeällä mielellä,esimerkkinä nämä perus lääkärikirjajutut,kun sitä tutkii niin joka oire täsmää(myös minulla)
Pälvikalju tulee melko äkkiä ja alue on tarkkarajainen ja todella paljas,hiusten uudelleen kasvaminen vie n puoli vuotta - Hius.
Voi kasvaa useitakin vuosia ja samaan aikaan osa karvatupeista on lepovaiheessa. Kaljuuntuminen alkaa kun kasvavien hiusten kasvuaika lyhenee ja lepovaiheessa olevat karvatupet eivät aloita uuden hiuksen kasvua. Polyamiinit vaikuttavat soluissa,jotka sitten myös vaikuttavat karvatuppeen ja aktivoivat lepovaiheessa olevia karvatuppeja. Polyamiineja on runsaasti appelsiinissa,joten appelsiinien syönti on hyödyllistä,jos ongelmana on kaljuuntuminen.
Minulla on ohentuneet hiukset toiselta puolelta päätä paljon. Kampaajanikin huomasi tämän ja olen todennut sen johtuvan siitä kun nukun aina oikealla kyljelläni.
- ex-parturi-kampaaja
- Älä käytä silikonipitoisia shampoita, mieluiten biologisesti hajoavia tuotteita.
- Huuhtele hyvin
- Älä käytä hoitoaineita
Toispuoleinen hiustenlähtö johtuu useimmiten siitä että nukut levottomasti ja kuitenkin samalla kyljellä lähes koko ajan. Tyyny kannattaa olla hengittävä, EI sellainen muotoon asettuva ja tiivis, mitkä nyt ovat "muodissa".
- Sinulla voi olla vitamiinin puute, seleeni tms., tai joku muu sairaus.
Kyllä lääkärissä kannattaa käväistä jos ei noilla edellä mainituilla konsteilla parane. - salee viel kalju
kävin tänään kouluni terveidenhoitajalla ja selitin ongelmani. hän käski että menisin verikokeisiin näin aluksi. äsken menin peilin eteen ja kokeilin että lähteekö ne todella niin helposti kun minusta tuntuu ja kyllä ne lähtevät.. otin pienen alueen tuosta korvan edestä ja vedin vähän niin 5 karvaa lähti... minulla on tälläiset toispuoleiset hiukset , oikea puoli on lyhyt ja vasen pitkä ja vasemmalta hiukset lähtevät mutta oikealta ei. sekin tässä ihmetyttää että nukun aina oikealla kyljellä. tekisi mieli ajella toinenkin puoli lyhyemmäksi jos se auttaisi mutta en usko siihen:/
osaako kukaan suositella silikonittomia tuotteita? olen nyt vähentänyt muotoilutuotteidenkin käytön tässä ja käytän enään vain lakkaa ja lämpösuojaa.- kemikaali
On vähän naisten touhua tuo sun hiusten laitto(20v mies?Miksi käytät hiuslakkaa?
- Ei saatana
kemikaali kirjoitti:
On vähän naisten touhua tuo sun hiusten laitto(20v mies?Miksi käytät hiuslakkaa?
Yksikertaiset ihmiset eivät sitten lopu maailmasta millään
- åååååååååååå
Tosi hyvä kirjoitus ,mee kuule hoitoon.
- kamppaaja
Tuo asia selittääkin jo hiustenlähtöä,muotoilutuotteet kerrostuu juuriin ja aiheuttaa hiustenlähtöä.Ensinnäkin pitäisi pestä nyt syväpuhdistavalla shampoolla ja jättää se lakka ym pois,koska se on ihan sama käytätkö "vain lakkaa"
- salee viel kalju
siis joo käytän aina kun olen laittanut runsaasti tököttejä päähän niin bonacuren syväpyuhdistavaa shamppoota. en koe että hiusten laitto on osoitettu vain naisille ja että se on vain '' naisten hommaa'' rikon muutenkin yleistä ''mies'' kuvaa aika suurella kädellä :)
- ååååååååååå
Mielestäni 20 v on MIES EIKÄ POIKA.!Mee lääkäriin,tämä ei ole edes lääkäripalsta!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan733890Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan293103- 1242443
- 131717
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281462Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631356Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131120- 74999
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39943Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13842