RATSASTUS TUNNIT

HeppaHeppa

Kertokaa mitä kaikkea teette ja harjoittelette ratsastus tunneillanne.
Minkä laisia harjoituksia teette esim. puomi tunneilla tai ilman satulaa ratsastaessa ja ihan tavallisilla kouluratsastus tunneilla. :)
Alan ehkä vuokraamaan kerran viikossa erästä hevosta ja haluaisin vinkkejä mitä kaikkia harjoituksia tekisin. Olen kyllä ratsastanut noin 6 vuotta, mutta hauan silti lisää ideoita monipuoliseen harjoitteluun
Kiitos jos vastaatte! :D

10

705

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heppo

meiän tunnilla yleensä harjoitellaan koulu juttuja (pohkeenväistöö, etu-takaosa käännöksii ja kaikkii taivutuksii). Esteil/puomeil (ympyrällä hyppääminen,erillaiset etäisyydet ja kaikkee esteisii) ja ku mennää ilma satuloit nii on joko leikkejä, kouluu tai sit vaa semmost mitä takamus kestää:DD..Joskus (ilmansatulaa) jumpataan nostellaan jalkoja, tehää jotai vatsoi yms.

• sghgjhmh

muuta?

• Ppiip

Meillä on harjoteltu paljon ympyröitä ja suunnanvaihtoja ympyrällä, lisättyä käyntiä ja ravia. Pitkille sivuille laukassa pari volttia. Kiemuraurat ja taivutukset. Pituushalkaisijalta pohkeenväistöt molempiin suuntiin siten, että suunta vaihtuu.

Vaikea saada kaikkia kivoja juttuja mieleen saatika selitettyä :)

Pidähän hauskaa!

• RANDOM GIRL

Hepat on ihanii... oon allerginen :(

• hillaaaammmm

Me ollaan tehty:ympyröitä laukassa ja ravissa.Ja sit uralla käyntiin ku ollaan pääty ympyrä laukattu.Sit ollaan tehty kaseja (hyvää harjoituksta heppaki alkaa taipuun paremmin.)
      Ja estetunneilla ollaan menty erinlaisia esteitä ja ratoja.(miten käännytään mutkissa jne.Ilmansatulaa:En ole tunneilla mutta maastossa oon laukannu täyttä pellolla ex ravurilla.Eli ei see oo ku kesii:)).voithan sää keksii jonku kuvion mikä taivuttaa heppaa.pohkeenväistöt etu-taka käännökset ja kaikkee tämmöstä.Mutta muista mennä myös pelkkää ilmansatulaa käyntimaastoja ettei heppa jumiudu,ja palautuu:)

• hdgbvbnb

:)

• minä vaan ::)

Voi kun saisin hevosen joka osaa laukan vaihdot ilman raviin siirtymistä... Joskus ratsastin sellaista hevosta, ja miten mahtava olo oli kun onnistui lävistäjällä tekemään 3 tai joskus 5 vaihtoo putkeen! Yksi hyvä harjoitus on mennä kahdeksikkoa laukassa ja aina keskipisteessä tehdä laukanvaihto...

• dippidappi

Olen tosiaan kaverin kautta huomannut, että vaikka sitä olisi ratsastanut kauankin vakituiseen tunneilla, niin oman hevosen/vuokrahevosen kanssa aikovat monipuoliset ideat loppua melko nopeasti kesken. Itse koetin tässä miettiä mahdollisimman erilaisia tehtäviä yms., mutta tietenkin iskee heti totaalinen black out. (: Jotakin kuitenkin voin koittaa vinkkailla minäkin:

Normaali koulu ja ilman satulaa:
      - Kuuliaisuusharjoituksia, eli lyhyen ja pitkän välin siirtymiä suoraan käynnistä raviin, ravista käyntiin, laukasta käyntiin, jne. Tähän kuuluvat myös pysähdykset ja peruutukset (etenkin pysähtyminen suoraan laukasta on astetta haastavampi). Siirtymisiä ei kannata jättää vain uralle, vaan ne onnistuvat ihan hyvin myös esim. ympyröillä ja keski-/poikkihalkaisijalla.
      - Avo- ja sulkutaivutukset ympyrällä vaativat tarkkuuttaa ja antavat hevosenkin lihaksistolle vähän tavallisesta poikkeavaa tekemistä.
      - Pujottelu pohkeenväistöllä, jolloin tulee harjoiteltua tehokkaasti molempia puolia, sekä väistöjen välisiä suoristuksia.
      - Taka- ja etuosakäännöksiä neliön- tai salmiakinmuotoista uraa pitkin. Kulmien välille voi ottaa ravisiirtymät, tai lisähaastetta haettaessa laukannostoja. Mitä lyhyemmät välit, sitä paremmin hevosen täytyy olla kuulolla.
      - Kahdeksikkoa, mennen kentän toista puolta pyöreänä ja toista neliömäisenä. Kun pyöreän puolen vielä laukkaa, täytyy neliöpuolella vahtia rauhallisen tahdin ylläpitämistä ja hyviä kulmia.
      - Puomit kaarteessa (esim. 3-4 peräkkäin ympyrällä) vaativat tarkkuutta ja askeleiden pituuden säätöä.

Niin, ja sitten vielä: Jumppaa ja taivuttele heppaa aina välillä oikein kunnolla. Hevonen pysyy rennompana, jäykkyys vähenee ja liikkeistä tulee irtonaisempia sekä kevyempiä. Kunnon taivuttelun jälkeen voi hepasta tulla entistä toimivampi ja tarkkuutta/keskittyneisyyttä vaativat tehtävät onnistua helpommin. Myös joka ratsastuskerran alussa pienet taivuttelut ovat vain hyväksi ja parantavat hevosen oloa.

• HeppaHeppa

kiitti vinkeistä :)

• Cintsu♥

Oon estetunnilla, mutta koulutunneilla ollaan menty esim. seuraavanlaisia:

- Avotaivutuksesta (ravissa) laukannosto
      - Loiva kiemuraura (ravissa); kun tullaan kulmasta mutkaan, siitä pohkeenväistö keskihalkaisijalle, suoristus ja pohkeenväistö takaisin uralle, eli käytännössä loiva kiemuraura poni suorana;)
      - Loiva kiemuraura (laukassa); suoristuksen jälkeen voltti niin, että käydään oikealla.
      - Vastalaukkaa ympyröillä

Tossa oli muutamia:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7495
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      96
      5424
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      261
      4669
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4545
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      62
      3287
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2718
    7. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2378
    8. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      49
      2343
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2342
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2204
    Aihe