Esteet APUA!!

auttaklaaa jookos?!

olen ratsastanut n. 6 vuotta kouluratsastusta yksityis tunneilla ja olen todella lahjakas ja taitava ratsastaja... MUTTA en ole ikinä kunnolla hyppinyt esteitä, koska kerran kokeilin eräällä hevosella hyppiä, mutta jäi kamalat traumat, koska hevosella oli pelottava tyyli hypätä kuin kenguru. Olisin jo halunnut tässä lähi aikoina kokeilla esteitä, mutta ei ole sopivaa hevosta, koska toinen vaihtoehto on edellä mainittu kenguru ja toinen vaihtoehto olisi yli reipas poni joka kuumenee pelkästään jo laukkaamisesta. Nyt alan kuitenkin vuokraamaan viikottain hevosta, jolla uskaltaisin aloittaa hyppäämisen.
Neuvokaa miten voisin vähitellen opetella hyppäämisen. Osaan jo kevyen istunnan ja puomeja olen paljon mennyt. Otan neuvoja vastaan miten aloitan kunnon esteiden hyppimisen ja miten voisin valmistautua ennen varsinaisia esteitä.

16

1501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heppo

      kannattaa aloitaa ihan pienistä 20cm ristikoista ja kun itsevarmuus siitä kehittyy voi puomia nostaa.kannattaa alussa hyppiä vain ristikoita, myöhemmin voi kokeilla pystyjä ja siitä vielä paljon myöhemmin oksereita.....:D onnea vaan

      • auttakaa jookos?!

        kiitos :)


    • po,85m7n6e5hr

      1. varma, osaava ja kokenut hevonen 2. Tee mielessäsi käytännön harjoittelua esteistä, ja harjoittele tarvittaessa kotona etukäteen katsoen vaikka valmennus videoita 3. käy katsomassa esteratsastus kilpailuja tai valmennuksia 4. sinun pitää luottaa itseesti ja hevoseen täysin jokaisella esteellä, koska pienikin epäluottamus johtaa pelkoon. 5. luotettava ja osaava valmentaja

    • _katherine_

      hyppää AINA vain ja ainoastaan osaavan opettajan tunneilla. Älä lähde opettelemaan hyppäämistä yksin, siinä sattuu vielä pahasti.
      Hanki kunnon ammattiopettaja, ei sitä naapurin 18v. tyttöä.

    • mimimimimimim

      Ope ei ole välttämätön jos ratsastaja on taitava muuten ja tuntee hevosen paremmin kuin omat taskunsa :)

    • esteratsastaja???

      Itse hyppäsin ekan esteen (30cm ristikko) vasta 2009 kesällä jolloin olin ratsastanu n.9 vuotta? Ja kolmessa vuodessa olen päässy jo re. 100cm tasolle. Joten kyllä se siitä lähtee osaavan opettajan kanssa

    • assi

      Siis hä?Hyppäsit vasta kun olit ratsastanut 9vuotta siis ihan oikeesti mä olen todella hämmentynyt!!

    • Piuruvain.

      Ite hyppäsin kun olin ridannut kaks vuotta, niin tai no openi halusi minut hyppäämään. Kyllähän siinä jänntti, mutta poni osasi hommansa ja suoritti tehtävänsä kunnolla minun roikkuessa kyydissä. :D
      Kyllä se siitä lähtee!

    • Cintsu♥

      Ite hyppäsin ekan kerran, kun olin ridannu n. 2 vuotta, sillon menin eka ristikon ravissa ja seuraava harjotus oli "Hyppää ensin ravissa toisella pitkällä sivulla ristikki. Sitten, jos poni jatkaa laukkaa, niin ylläpidä laukka, sitten suuntaa lyhyelle sivulle ja käänny toiselle ristikolle pitkällä sivulla." Hih joo tosi hieno:D

      Sitten tapahtuikin ratkaiseva muutos esteuralleni..:D Olin kesäloman jälkeen tallilla kaverin kanssa, ja ope pyys mua toiselle tunnille.. Sanoin vaan että joo, kyllä se käy.. Sitte seuraavana maanantaina selviskin, että mun uus tunti on estetunti:D Olin sitä ennen hypänny kaks kertaa, että näin..x) Ope kummiski laitto mulle sellasen aika nuoren ponin, joka on kyllä kiltti eikä kuumene, mutta liiottelee välillä hyppykaarta.. Nooh, tipuin sitten tunnilla kahesti, mutta puolen vuoden päästä hyppäsin 50-60 rataa ja harjoittelin lyhyitä teitä:) Kyllä sä pystyt siihen, kun vaan uskot itseesi:) Niin mäki tein, ja tässä sitä ollaan;D

      • miiinääää

        Niin, tärkeintä on aina uskoa itseensä ja rohkeasti yrittää eikä paeta pelottavaa tilannetta, tässä tilanteessa kammottavan näköistä estettä! :)


    • -

      Jei ratsastettu 5 vuot ja b merkin esteosuus suoritettu pari päivää sit

    • jensma'

      itse olen harrastanut ratsastusta päälle 7. vuotta ja kisaan esteitä nykyään alue-tasolla 100-120cm. Ei kannata pelätä turhaan, jos jännität liikaa, hevonen kyllä huomaa sen ja voin sanoa ettei suoritus varmasti tule onnistumaan halutulla tavalla, oli sitten tunneilla taikka kisoissa. Puomi harjoitukset kannattaa aluksi, jos hevonen sulle uusi ja sitten siirryt pieniin esteihin. säkin oot jo sen verran ratsastanut niin varmasti tasapainoa on, eli turhaan jännität! ja varmasti jos meet tunnille tai valmennukseen opettaja varmasti tietää ettet oo esteitä mennyt, joten harjotuksetkin on sen tasosia, että uskallat ja opit enemmän:)) tsemppii sulle!! ja kerros miten kävi!:D

    • Kannaattaa ennen isompia esteitä hypiä juurikin 20-30cm ristikoita ja sitten korottaa ne omien tuntemuksien mukaan pystyiksi. Kun pienet ristikot ja pystyt tuntuvat hyviltä ja sinulle on kehittynyt itsevarmuutta esteillä niin kannattaa jatkaa vielä pienempien esteiden parissa, mutta tehdä ensin kahden esteen "rata" ja sitten kolme,neljä viisi... siinä kehittyy tien ratsastus ja sinulle tulee silmää miten kaukaa pitää ponnistaa, missä temmossa lähestyä yms. Kun ne alkavat tuntua lastenleikiltä olet valmis siirtymän aina vaan hieman isompiin ja isompiin esteisiin :D Tämä viesti tuleville hyppääjän aluille :)
      MMiten sinulla alkuperäinen viestiketjun aloittaja kävi?? Joko olet uskaltautunut hyppimään esteitä? ;)

    • tuota nii

      Heh, minä hyppäsin ekaa kertaa tosi alkajana hepalla, joka otti aina kunnon loikan esteellä :D Muutamalla ekalla kerralla tulin aika jälessä, mutta sitten meni jo paremmin, minusta se oli hauskaa :D

      En osaa ikinä pahemmin valmistautua mihinkään ratsastukseen liittyvään. Menen vaan ja sitte käy miten käy. Hih.

    • Missmiisa

      itse hyppäsin ekaa kertaa toisella ratsastustunnilla xd nyt olen ratsastanut 3v ja hypännyt tosi isoja esteitä ja tiedän nyt on jo vuos 2018 xd

    • Anonyymi

      Olen ratsastanut noin 5 .kk ja hyppäsin ensimmäisen esteen eilen olin rauhallisella mutta nuorella hevosella joka liioittele hyppyjä :/ tipuin kahdesti mutta tuli niitä onnistuneita kun hyppyjä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe