Keksittekö tapaa, jolla suuren rahasumman (n. 100 000e) voisi laittaa jemmaan siten, että sen käyttämiseksi vaaditaan kahden ihmisen läsnäolo?
Isäni on rappioalkoholisti ja hänen rahatilanne on siinä pisteessä, että pian on kesämökin myynnin aika. Kun mökki myydään, haluaisin pitää hänen käytössään vain murto-osan siitä saaduista varoista ja osan laittaa talteen siten, että hän pääsee nostamaan siitä vain minun läsnäollessani. Omaisuuden pitäisi luonnollisesti pysyä edelleen hänen omaisuutenaan, mutta minun pitäisi pystyä olemaan kontrollissa sen käytön suhteen.
Pankin TAI-tili ei käy, koska rahat ovat silloin myös minun omaisuuttani ja verotussyistä en tosiaan halua niin käyvän. Tallelokerokin kävi mielessä, mutta siinäkin tapauksessa varmaan on mahdollista, että hän saa sen auki ilman avainta niin halutessaan (ja maksamalla uudelleensarjoittamisesta tjsp) jos lokero on hänen nimissään. Yksi vaihtoehto voisi olla ottaa tallelokero omiin nimiini, mutten tiedä suostuisiko hän siihen että hänen lähes koko omaisuus on vain minun nostettavissani.
Rahan suojaus, jotta alkoholisti ei voi sitä käyttää?
16
262
Vastaukset
- 10+2
Ensimmäinen kysymys lienee se, että haluaako isäsi, että näin toimitaan. Jos ei halua, eikä hän ole holhouksen alainen, niin sinulla ei liene mitään laillista oikeutta estää häntä juomasta rahojaan. Perinnön jättämiseen Suomessa ei ole mitään velvoitetta.
Jos taas haluaa (olla ryyppäämättä rahojaan) niin yksi keino on ostaa jotain yhteistä, vaikkapa maata, joka tulee yhteisomistukseen. Tällöin myynnin voi hoitaa vain yhdessä, vaikka myyntitulot sitten jakaantuvat omistusosuuksien suhteessa ja/tai tehdyn sopimuksen perusteella.
Yksi keino voisi olla myymisen sijaan jakaa tuo kesämökki ennakkoperintönä, mutta silloinkin se toki näkyisi perijän omistusosuutena.- huolestunut
Kyllä, isäni tiedostaa rappionsa, mutta ei mahda asialle mitään. Ei siis ole ongelma saada häntä suostumaan tällaiseen järjestelyyn, josta hän on kuitenkin myös luonnollisesti hyötyvä. Tilanne on poissa hänen kontrollistaan, eikä juopottelu lopu ilman uskoon tulemista tai muuta ulkoista tekijää.
Maan, tai minkä vaan muun, ostaminen yhteisomistukseen on myös poissuljettu, koska haluan omaisuuden pysyvän vain isän omaisuutena. Mulla ei ole intressejä päästä hänen omaisuuteen käsiksi, ainoastaan rajoittamaan hänen holtittomuuttaan. Myös melko pikainen rahaksi muuttaminen on vaatimus, koska oletettavasti joutuisin kuitenkin ottamaan säästöistä silloin tällöin hänelle käytettäväksi uuden osan.
- 10+2
Ei tuohon ole mitään poppakonsteja. Jos omaisuus pysyy isälläsi ja hän ei ole holhouksen alainen, ei ole mitään varmaa systeemiä estää häntä tuhlaamasta rahojaan.
Toki jotain säästötilejä, joilta liian aikainen nostaminen maksaa extraa, on olemassa, mutta juopot eivät tunnetusti kaihda keinoja, kun viinaa on saatava.
Tai sitte tuo yhteisomistus, jossa omaisuuden myynti tarvitsee kaikkien suotumuksen.
Maataloudessa on (tai on ollut) systeemi, jossa maatila luovutetaan perintönä eteenpäin, mutta vanha isäntäpari saa lopunikäisen asumioikeuden johonkin tilan rakennukseen ja jonkin kuukausirahan, jonka maksaa perilliset. En muista tämän nimeä, mutta löytynee perintölaeista.- kassakaappi
... (En lukenu tekstiä, joten tais olla tyhjä vastaus.)
- Näin näen
Ongelmana tässä avauksen tehneen tapauksessa lienee se, että hänen sisaruksensa ja veljensä eivät pidä ajatuksesta, että hän ryhtyisi isänsä "rahastonhoitajaksi". Tästä syystä salamyhkäisyys ja se, ettei dokumentteja rahojen hallinnasta oikein saisi jäädä näkyviin.
- tietoa.
Syytinki.
Sitä ei ole käytetty kymmeniin vuosiin. Käytäntö menee nykyään niin, että perillinen lunastaa(ostaa) tilan itselleen ja vanhukset ostavat saamillaan rahoilla oman asunnon kirkonkylältä. Ei maalla enää ole mitään mone sukupolven talouksia. Vanhukset käy toki häärimässä entisellä tilallaan uuden isännän tai emännän apuna, mutta missään tapauksessa eivät jää nurkkajuuriin notkumaan haitaksi, eikä niitä kukaan edes halua riesoikseen.
Meillä oli mummolla vielä syytinki, talosta oli ylläpito, tarkasti määriteltynä, paljonko viljaa, maitoa jne kuului mummolle.vuosittain. Lisäksi oli omalla sisäänkäunnillä erotettu kaksio talon päässä. Se on viimeisin syytinki, minkä minä muistan. Mummo kuoli 1963. - huolestunut
Näin näen kirjoitti:
Ongelmana tässä avauksen tehneen tapauksessa lienee se, että hänen sisaruksensa ja veljensä eivät pidä ajatuksesta, että hän ryhtyisi isänsä "rahastonhoitajaksi". Tästä syystä salamyhkäisyys ja se, ettei dokumentteja rahojen hallinnasta oikein saisi jäädä näkyviin.
väärin näit :P
Sisarukset ovat ihan yhtä huolissaan isän tapauksesta. Ihan sama mitä dokumentteja asiasta pitäisi olla, mutta poissuljettuja vaihtoehtoja ovat kaikki jossa omaisuus siirtyy minun nimiini millään tavoin.
Hänen hakeminen holhouksenalaiseksi edunvalvottavaksi puolestaan on liian monimutkainen prosessi, enkä halua isäni menettävän lakiteknistä määräysvaltaa omaisuuteensa.
Yksi ratkaisu saattaa olla isäni nimiin pankkivekselin tekeminen ja sen tallettaminen minun tallelokeroon. Näin dokumentin voi lunastaa käteiseksi vain minun kauttani ja vekselin edunsaajana voi olla vain isäni.
PS. kiitos vastauksestasi, vaikkakaan et ehdottanut minkäänlaista ratkaisua ongelmaan, vaan koetat vängätä asiaa sivuraiteille. - 10+2
tietoa. kirjoitti:
Syytinki.
Sitä ei ole käytetty kymmeniin vuosiin. Käytäntö menee nykyään niin, että perillinen lunastaa(ostaa) tilan itselleen ja vanhukset ostavat saamillaan rahoilla oman asunnon kirkonkylältä. Ei maalla enää ole mitään mone sukupolven talouksia. Vanhukset käy toki häärimässä entisellä tilallaan uuden isännän tai emännän apuna, mutta missään tapauksessa eivät jää nurkkajuuriin notkumaan haitaksi, eikä niitä kukaan edes halua riesoikseen.
Meillä oli mummolla vielä syytinki, talosta oli ylläpito, tarkasti määriteltynä, paljonko viljaa, maitoa jne kuului mummolle.vuosittain. Lisäksi oli omalla sisäänkäunnillä erotettu kaksio talon päässä. Se on viimeisin syytinki, minkä minä muistan. Mummo kuoli 1963.Joo, kiitos, juuri tuota syytinkiä tarkoitin. Nimi oli vain hukassa. Pikaisen wikipedioinnin mukaan on yhä ihan käyttökelpoinen juridinen tapa toimia, mutta käytännössä lienee hyvin harvinainen.
Alkuperäiselle kysyjälle: Eikö tuota mökin myyntiä voisi mitenkään estää. Yksi tapa olisi, että te perilliset lainaatte rahaa isällenne ja saatte vastineeksi kiinnityksiä tuohon mökkikiinteistöön. Näin isänne ei voi sitä myydä ennen kuin velka on maksettu ja niinhän ei tunnetusti alkoholisteille koskaan käy. Tai hommahan toimii jollain muullakin kiinteistöllä/omaisuudella, mutta ei oikein pankkitalletuksella. - huolestunut
10+2 kirjoitti:
Joo, kiitos, juuri tuota syytinkiä tarkoitin. Nimi oli vain hukassa. Pikaisen wikipedioinnin mukaan on yhä ihan käyttökelpoinen juridinen tapa toimia, mutta käytännössä lienee hyvin harvinainen.
Alkuperäiselle kysyjälle: Eikö tuota mökin myyntiä voisi mitenkään estää. Yksi tapa olisi, että te perilliset lainaatte rahaa isällenne ja saatte vastineeksi kiinnityksiä tuohon mökkikiinteistöön. Näin isänne ei voi sitä myydä ennen kuin velka on maksettu ja niinhän ei tunnetusti alkoholisteille koskaan käy. Tai hommahan toimii jollain muullakin kiinteistöllä/omaisuudella, mutta ei oikein pankkitalletuksella.ihan hyvä ajatus.. Käytännössä vaan melko mahdotonta, koska isukin rahankäyttö on niin massiivista että meikäläisen palkkatuloista ei elätetä itseäni ja hänen alkoholismia.
- 10+2
huolestunut kirjoitti:
ihan hyvä ajatus.. Käytännössä vaan melko mahdotonta, koska isukin rahankäyttö on niin massiivista että meikäläisen palkkatuloista ei elätetä itseäni ja hänen alkoholismia.
Entäpä jos mökin myyntirahoilla ostaa maata, vaikkapa 50%:lla. Ja sen kiinnittää perillisten nimiin. Näin osa omaisuudesta menee vaikeaksi realisoida ja osan saa ryypätä rauhassa.
Yksi poppakonsti on sellainen, että laittaa isoimman osan rahoista säästötilille ja sieltä automaattinen siirto (x euroa/kk) käyttötilille. Näin homma voi pysyä hieman kontrollissa, mutta ei toki estä nostamasta loppuja rahoja pankissa käymällä. Jättää tuon säästötilin vielä verkkopankin ulottumattomiin, niin ainakin pitää nähdä se vaiva että raahautuu itse pankkiin. - äknjm äknm äknm
10+2 kirjoitti:
Joo, kiitos, juuri tuota syytinkiä tarkoitin. Nimi oli vain hukassa. Pikaisen wikipedioinnin mukaan on yhä ihan käyttökelpoinen juridinen tapa toimia, mutta käytännössä lienee hyvin harvinainen.
Alkuperäiselle kysyjälle: Eikö tuota mökin myyntiä voisi mitenkään estää. Yksi tapa olisi, että te perilliset lainaatte rahaa isällenne ja saatte vastineeksi kiinnityksiä tuohon mökkikiinteistöön. Näin isänne ei voi sitä myydä ennen kuin velka on maksettu ja niinhän ei tunnetusti alkoholisteille koskaan käy. Tai hommahan toimii jollain muullakin kiinteistöllä/omaisuudella, mutta ei oikein pankkitalletuksella.Sivusta.
Syytinki jäänyt käytöstä, koska nykyään on eläketurva. Aikanaan se takasi vanhuksille katon pään päälle ja ruuan. Hankalampi tilanne, jos köyhä talo ja vanhukset pitää laittaa kerjuulle. Siihen kai se entinen systeemi pitkälti perustui, sukupolvenvaihdos nyt tuli jokatapauksessa aikoinaan. Vanhukset hommaili sitten sen verran kuin jaksoivat. Ite muistan, mummeli hoiti mua kun olin taapero. Silloin oli juu eläkejärjestelmä, mutta ei ollut vanhustenhoito oikein häävillä mallilla. Se oli hyvä systeemi lapsille, kolme sukupolvea saman katon alla. Nykyskidit ei paljoa näe edes vanhempiaan kun ovat päivähoidossa vaikka vanhemmat on lomalla, eikä muita sukulaisia sitten senkään vertaa.
Noh, tää ei liittynyt suoraan alkoholismiin. Mutta se pitää mainita, mummi oli harras uskovainen, kirkonmenot soi suurella putkiradiosta sunnuntaisin, meillä kun ei ollut silloin enää hevosta ja traktori oli hankinnassa, ne kun oli säännöstelytavaraa. Siis kirkkoon ei niin vain päässytkään. Niinsiis, mummelilla oli lääkekonjakkilessu kaapissa. Sunnuntaisin se sitten kirkonmenojen päälle otti vähän lääkettä :D
- miettinyt
Kyllä yhteisomistuskin lasketaan velkaisen varallisuuteen ja voidaan hakea ulosottoon. Siinä sitten kyllä tulee tieto muille yhteisomistajille ja mahdollisuus lunastaa velkaisen osuus. Mutta ulosottoa ei estä.
Ainoa tapa, mikä tulee mieleen, on ennakkoperintö tai sitten holhous. Ennakkoperintö käytännössä helppo, tai lahja. TAI-tili tarkoittaa, että sitä voi käyttää kumpi tahansa. Nostaa vaikka tyhjäksi. JA-tili edellyttää nostotilanteessa molempien tilinomistajien läsnäoloa.
- näillä meno loppuu
Jos mikään muu ei auta niin yritä saada lääkäri
kirjoittamaan asianmukaiset lääkkeet alkoholistille.
Lääkärit tietävät yliaktiiviselle ja äkkinäiselle alkoholistille
neuroleptit jolla meno hidastuu takuuvarmasti ja nopeasti.,
kuppi ei pysy kädessä ja puuro suussa.
Jos tämäkään ei onnistu yritä saada siirtymään
halvempiin tuotteisiin esimerkiksi pakettiautolla kerralla enemmän
Virosta, kunnon väkeviä tuotteita riittävästi ja runsaasti.
Alkoholistin raitistaminen yleensä mahdotonta vielä vanhemmalla iällä.
- Not yours
mutten tiedä suostuisiko hän siihen että hänen lähes koko omaisuus on vain minun "
Suostuisitko Ilse móiseen? No et takuulla suostiosi! olkoot joku nyt alkoholisti tai ei.
Kai sun isä on selvinpäinkin eikä joka päivä kännissä?
Rahat eivät ole sinun! Isäsi saa tehdä rahoillaan mitä itse lystää! - h6fr4e3w
Oman osuutesi voit turvata
1) osta metallista kultaa ja laita se tallelokeroon ja avain to safe place
2) Osta teollisuuslainoja omiin nimiisi. Näihin toisella ole mitään pääsyä
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit605590KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti2083697Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja182468Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei222395Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro91308Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT671094- 901072
- 1021069
Rötösherra käräjillä
Ähtäriläisyrityksen epärehellisyys oli niin suurta, että mies yhtiön takaa oli lähellä saada ehdotonta vankeutta. Vaikeu181042Häneen rakastuminen oli sellaista
että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta79985