noidat ja usko

ihmettelyä

Luin juuri tekstiä noitavainoista ja aloin miettimään, että miten kristinuskoon on voinut kuulua myös usko noitiin? Eikö se nyt ole aika pakanallista meininkiä, että luullaan noitia olevan olemassa? Mutta eihän sitä ole voitu vainota sellaisia, joita ei uskottu olevan olemassa.

19

187

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mirka ...

Mä olen aina ollut sitä mieltä että uskonnot saastuttaa aivot.

• YAK-42

Noituus on valitettavasti tosiasia tänä päivänäkin. Tosielämän noidat ovat vaan ihan eri maata kuin satukirjojen luudalla lentävät hahmot.

• 27
    • Mitä karismaattisempaa touhu on sitä enemmän on painoarvoa demoneilla, räyhähengillä ja muilla fantasiakirjallisuuden hahmoilla.

Netistä löytyy jopa listoja olemassaolevista henkivalloista, ne on siis jopa nimetty.

• noita ei pelota

Luinpa juuri lääkärin kirjaa. Siinä tutkittiin erilaisia mielenkäänteitä mm.uskoa.
      Demonit, pahaloiset ym ovat oman mielen tuotoksia ja mitä enemmän niille
      antaa ajatustilaa sitä todellisimmiksi ne muuttuvat. Ajatuksen valta on suuri
      kaikessa muussakin. Pelkokin lisääntyy sitä mukaan mitä enemmän pelkää
      vierasta. Pimeys ei koskaan läpäise valoa, se on hyvä pitä mielessä.
      Demoninen lääkäri sanoisi yksi, fiksuja ajatuksia sanoisi toinen.

• -"-

Pääsiäinen kun tulee niin taas on pikku noidat liikkeellä.

• noituudeton

Musta Raamattu on noituuden käsikirja, oppikirja. Tavallinen Raamattu on se musta Raamattu, jossa opetetaan rituaalisia noituusmenoja, ihmislihan syöntiä ja ihmisveren juontia. Jeesuksen liha ja veri.

Syntien anteeksi antaminen Jeesuksen veren kautta on noituuden suurin sakra.
      Noituuden voiman Sakra 1. Jeesuksen Kristuksen Jumalan veren kautta voima tulkoon ja tehköön meille teot, suuret ja julmat mantrat ja sakrat, tihentyen valheiksi verkoksi, josta ei ole pääsyä ulos, ja sitten itse asia, pahuuden voimaisa vaikutin.

Noituuden sakramentti verkkossa ovat jokseenkin kaikki ihmiset, kristitytkin.

• FUCKIFUU

Mitä tässä on ihmeellistä luteriset papit uskovat mm.

syöjättäriin, noitiin, velhoihin, kummituksiin, zombeihin, kuolleista nousemiseen, jättiläisiin, demoneihin, enkeleihin, puhuviin eläimiin, sisustettuihin kaloihin, maa on pannukakku, kuun sisällä on verta, pii on tasan 3, maapallon pyörimisliike on pysähtynyt viikoksi, teräsmieheen, lohikäärmeisiin, krakeniin, peikkoihin, jne.

Kaikki raamatussa tai raamatusta ammennettua "tietämystä"

• pelokkaat uskovat

Tähän ehkä perustuu se, miksi uskovat ovat niin peloissaan; hehän elävät mailmassa, jossa voimiaan käyttävät noidat ja itse Saatana. Itse en usko, joten minun maailmassani niitä ei ole. Tähän on ihan turha sitten sanoa, että en minä pelkää, kun voin luottaa Jumalaan ja Jeesukseen. Kyllä noihin pahoihin henkiin uskominen tuo silti elämään sellaista pelkoa, jota muilla ei ole. Olen nähnyt sen pelon ja kuullut siitä, kun olen keskustellut uskovien kanssa.

• Noituus kunniaan

Miksi kirkko vihaa noitia? Muistutuksena noita engl. witch tarkoittaa "viisasta miestä" engl. wiseman. Myös Jeesuksen syntymää juhlisti taikuuteen erikoistuneet noidat, 3 itämaan noitaa toi Jeesukselle lahjoja.

Kirkko esti Suomessa wicca-uskonnon perustamisen 90-luvulla.

• ...

"Kirkko esti Suomessa wicca-uskonnon perustamisen 90-luvulla".

Mitä ne kirkolliset luulee oikein olevansa? Käyttävät valtaansa pysyäkseen itse huipulla. Itsekkyys motivoi.

Millainen wicca-lahko se olisi oikein ollut?

• Noituus kunniaan
        ... kirjoitti:

"Kirkko esti Suomessa wicca-uskonnon perustamisen 90-luvulla".

Mitä ne kirkolliset luulee oikein olevansa? Käyttävät valtaansa pysyäkseen itse huipulla. Itsekkyys motivoi.

Millainen wicca-lahko se olisi oikein ollut?

Suomen vapaa wicca yhdyskunta.

Suomessa ei todellakaan kohdella uskontoja sillä arvokkuudella joka niille kuuluu ja siitä saamme kiittää valtion kirkkoa.

• Muistaakseni kyseinen yhdyskunta ei hakemuksessaan täyttänyt uskonnolliselle yhteisölle asetettuja tunusmerkkejä. Kirkko ei vartavasten estänyt wiccoja rekisteröitymästä, vaan wiccojen hakemus ei täyttänyt kriteereitä.

Monet luonnonuskonnot tai niihin rinnastuvat kohtaavat saman ongelman, koska niiden olemus ei täytä uskonnon tunnuspiirteitä siten kuin laki sen käsittää. Sen sijaan korkeakultuureissa kasvaneet uskonnot hyväksytään, koska niillä on uskontunnustus, pyhä kirja, vakiintunut uskonnollinen organisaatio ja kirjallisesti muotoiltu usko. Esim. hinduilla ja buddhalaisilla ei ole käsittääkseni ongelmaa asiassa eikä kirkko niitä estä rekisteröitymästä.

• kaarne kirjoitti:

Muistaakseni kyseinen yhdyskunta ei hakemuksessaan täyttänyt uskonnolliselle yhteisölle asetettuja tunusmerkkejä. Kirkko ei vartavasten estänyt wiccoja rekisteröitymästä, vaan wiccojen hakemus ei täyttänyt kriteereitä.

Monet luonnonuskonnot tai niihin rinnastuvat kohtaavat saman ongelman, koska niiden olemus ei täytä uskonnon tunnuspiirteitä siten kuin laki sen käsittää. Sen sijaan korkeakultuureissa kasvaneet uskonnot hyväksytään, koska niillä on uskontunnustus, pyhä kirja, vakiintunut uskonnollinen organisaatio ja kirjallisesti muotoiltu usko. Esim. hinduilla ja buddhalaisilla ei ole käsittääkseni ongelmaa asiassa eikä kirkko niitä estä rekisteröitymästä.

Se on siis patentti- ja rekisterihallitus joka nämä uskonnolliset yhdyskunnat rekisteröi.

"Rekisteröidyn uskonnollisen yhdyskunnan tarkoituksena on järjestää ja tukea uskonnon tunnustamiseen ja harjoittamiseen kuuluvaa yksilöllistä, yhteisöllistä ja julkista toimintaa, joka pohjautuu uskontunnustukseen, pyhinä pidettyihin kirjoituksiin tai muihin yksilöityihin pyhinä pidettyihin vakiintuneisiin toiminnan perusteisiin."

Mm. yllämainitusta asiasta opetusministeriön asettama lautakunta antaa lausunnon. "Lautakunnassa on kolme jäsentä. Jäsenistä yhden tulee edustaa uskontojen, yhden yhteiskunnallista ja yhden oikeudellista asiantuntemusta. Lautakunnan sihteerinä ja esittelijänä toimii opetusministeriön nimeämä virkamies."

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030453#a453-2003

Wiccojen toiminnan ei katsottu olevan riittävän vakiintunutta jne. Kirkolla ei ollut suoranaista tekoa asian kanssa, kun wiccojen rekisteröitymistä ei hyväksytty. Tuossa on kyse hyvin muodollisista asioista, eli wiccojen osalta asiantuntemuksen puutteesta rekisteröitymisen ehtojen osalta.

• AntiChrisu
        kaarne kirjoitti:

Se on siis patentti- ja rekisterihallitus joka nämä uskonnolliset yhdyskunnat rekisteröi.

"Rekisteröidyn uskonnollisen yhdyskunnan tarkoituksena on järjestää ja tukea uskonnon tunnustamiseen ja harjoittamiseen kuuluvaa yksilöllistä, yhteisöllistä ja julkista toimintaa, joka pohjautuu uskontunnustukseen, pyhinä pidettyihin kirjoituksiin tai muihin yksilöityihin pyhinä pidettyihin vakiintuneisiin toiminnan perusteisiin."

Mm. yllämainitusta asiasta opetusministeriön asettama lautakunta antaa lausunnon. "Lautakunnassa on kolme jäsentä. Jäsenistä yhden tulee edustaa uskontojen, yhden yhteiskunnallista ja yhden oikeudellista asiantuntemusta. Lautakunnan sihteerinä ja esittelijänä toimii opetusministeriön nimeämä virkamies."

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030453#a453-2003

Wiccojen toiminnan ei katsottu olevan riittävän vakiintunutta jne. Kirkolla ei ollut suoranaista tekoa asian kanssa, kun wiccojen rekisteröitymistä ei hyväksytty. Tuossa on kyse hyvin muodollisista asioista, eli wiccojen osalta asiantuntemuksen puutteesta rekisteröitymisen ehtojen osalta.

Asiantuntijat ovat jäävejä koska ovat kirkon eli kilpailijan jäseníä. Tällaiset asiat tulisi jättää ateistien päätettäväksi, ainakaan heillä ei ole omaa lehmää ojassa asian suhteen.

• Kristinuskon näkökulmasta potentiaalinen noita oli kuka tahansa, joka harjoitti väärää uskontoa.
      Noitiin olemassasoloon uskominen ei ollut pakanallista, vaan ihan empiiristä havainointia, em.käsitteen määrittelyn puitteissa.Noitana timiminen kylläkin oli pakanallista.

Kristinuskolla, erityisesti luterilaisella uskolla, oli taipumus demonisoida kansojen vanhat jumalat: niistä tuli paholaisia. Täten siis niiden palvojista tuli paholaisen palvojia. Noita sanakin alkoi kristinuskon vaikutuspiirissä tarkoittaa paholaista palvovaa tai sen kanssa toimivaa henkilöä.

Suomen kielessä noita on kuitenkin tarkoittanut shamaania, tietäjää tai parantajaa. Samoin saamenkielen vastaava sana noaid.

Paremman puutteessa käyköön tämä lähteestä: http://suomisanakirja.fi/noita

• Noidat edustivat sen aikaisessa maailmankuvassa paholaista ja näinollen noidat olivat olemassa krisitinuskossa. Onhan hyvyys ja pahuus, Jumala ja paholainen kristinuskossa olevia asioita. Nykyään maailmankuvan muututtua myös ajatukset hyvyyden ja pahuuden ilmentymistä ovat muuttuneet.

Merja Lampila, pappi

• aito todistus

Raamattu, noituuden oppikirjana.

Kerron omasta elämästäni seuraavaa: Olin nuori mies 25v. ja halusin tietää Raamatun sisällön.
        Luin kirjan kannesta, kanteen. En ymmärtänyt paljoakaan lukemastani, mutta tunsin syntieni syyllisyyden ja pyysin anteeksi Jeesuksen veren kautta Jumalalta. Tulin uskoon ja luin ja puhuin toisillekin.

Olen tutkinut Raamattua 42 v. Ja löysin totuuden, kauan harhailtuani, kunnes löysin totuuden, rehellisyyden vaikutuksen. Miten vaikeaa se on ollutkaan, ette voi edes ymmärtääkään niitä taisteluja, pimeyden henkivaltoja vastaan.

Ymmärrys viimein toi voiton: Raamattu on noituuden käsikirja. Täynnä rituaalista noituutta ovat sen rituaaliset kultti menot. Sakramentit ovat noituutta ja papisto, ovat noitatohtorit.
        Taivasten valtakunta on aika ihmeellinen, sillä Jumala ja Perkele ovat sama.

Raamatun tekiät ovat ne 12 Vanhurskasta ja he hallitsevat vuoden 12 kuukautta. Näin on ollut kauan aikaa. Vanhat miehet olivat opin rakentajia ja itse Perkele. Pyhä henki ja paha henki olivat heidän henkensä. He olivat ne tämän maailman ruhtinaat, kuninkaat jotka rakensivat kaikki uskonnot eri alueille, Sintolaisuuden, Taolaisuuden, Budhalaisuuden, Brahmalaisuuden, Juutalaisuuden, Vanhan testamentin, Uuden testamentin, Pakanauskonnot, maahisopit, Samanismit, Kirkasulaisuudet ym, ym. Perkeleen palvonnan, Saatanismin. Osan noista opeista ovat ihmiset itse kehittäneet.

Pääuskonnot he kehittivät itse ja olivat niissä Jumalina ja pelastajina, kuten Budhana, Krisnana, Jeesuksena. Kirjoittamalla luotuina sankareina. Kuitenkin siteeksi piti olla jotakin tottakin.
        Jeesusta oikeana miehenä ei ole koskaan ollutkaan. Kuitenkin siihen tehtävään, osittain oli valittu eräs mies. Nimeä en vielä kerro, koska ette uskoisi kuitenkaan.

Kuinka vaikeaa onkaan kertoa totuus, niin että lukia ymmärtäisi sen vaikutuksen.

• PSARI

ihmettelyä,
      katso mitä aikoinaan tehtiin noidille Italiassa. Linkin tekstissä lukee:
      "Arkeologit uskovat löytäneensä noitien hautapaikan Piombinon kaupungista Toscanasta. 800 vuotta vanhan kirkkomaan syrjäisestä nurkasta on löydetty muun muassa naisen luuranko, jonka leuan läpi oli isketty seitsemän naulaa. Lisäksi naisen vaatteet oli naulattu maahan 13 naulalla.

”Nauloilla on ehkä pyritty varmistamaan, että nainen pysyy haudassaan”, kertoo kaivauksen johtaja Alfonso Forgione L’Aguilan yliopistosta.

Forgionen mukaan paikalta on löydetty myös toinen naisen luuranko, jonka ympärillä oli 17 arpakuutiota. Luku 17 on Italiassa epäonnen luku, eivätkä naiset saaneet keskiajalla pelata noppapelejä. Forgione onkin päätellyt, että naista on pidetty noitana. Molemmat naiset olivat kuollessaan 25–30-vuotiaita, ja heidän ruumiinsa oli haudattu ilman arkkua matalaan hautaan.

Tutkijat yrittävät seuraavaksi selvittää, miten naiset olivat kuolleet."

http://historianet.fi/uskonnon-historia/noita-naulattiin-hautaansa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      308
      3158
    2. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      18
      2041
    3. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1840
    4. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1585
    5. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      399
      1451
    6. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      35
      1351
    7. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      219
      1240
    8. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1134
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      63
      1046
    10. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      20
      980
    Aihe