Autismi on perimän vaurio

Iukekaa

27

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • häpeää sitä

      Ratikkakuski on, mutta hän ei ole nyt paikalla, ilmeisesti. Tai sitten hän on pää sängyn alla ja luulee, ettemme näe häntä. :D

    • vaivautuneet katseet

      Vammainen muttei autistinen. Vammaisuus on vaikeaa näillä palstoilla viimeistään silloin kun pitäisi tavata. Silloin vammaisuuden näkee päälle päin ja viimeistään tökkii vaikka muuten kirjoitellessa miellyttäisi.

      • Iukekaa

        Mitä meinaa? Onko autismi pahempaa kuin vammaisuus?


      • vaivautuneet katseet
        Iukekaa kirjoitti:

        Mitä meinaa? Onko autismi pahempaa kuin vammaisuus?

        Riippuu tietysti vammaisuuden tai autistisuuden asteesta.


      • puskalisko

        olen joskus miettinyt sitä vammaisuuden käsitettä: mitä se oikeastaan tarkoittaa?

        Kuulin sittemmin erilaisista teorioista ja malleista (mm vammaisuuden sosiaalinen malli, jonka mukaan vamma tarkoittaa sitä että tietyssä sosiaalisessa ympäristössä ominaisuus estää tasavertaisen osallistumisen).

        En vaan osaa katsoa sillä tavalla, että ihmiset voi jakaa vammaisiin ja ei-vammaisiin.


      • Citynainen
        puskalisko kirjoitti:

        olen joskus miettinyt sitä vammaisuuden käsitettä: mitä se oikeastaan tarkoittaa?

        Kuulin sittemmin erilaisista teorioista ja malleista (mm vammaisuuden sosiaalinen malli, jonka mukaan vamma tarkoittaa sitä että tietyssä sosiaalisessa ympäristössä ominaisuus estää tasavertaisen osallistumisen).

        En vaan osaa katsoa sillä tavalla, että ihmiset voi jakaa vammaisiin ja ei-vammaisiin.

        Kaikki samalla viivalla ja samanlainen kohtelu. Vammainen vain tarvitsee enemmän opastusta ja rajoja tulemalla toimeen yhteiskunnassa. Tavallaan tarvitsee erityiskohtelua.
        Suora kommunikointi ja arvostus myös vammaisen oikeus.


      • puskalisko
        Citynainen kirjoitti:

        Kaikki samalla viivalla ja samanlainen kohtelu. Vammainen vain tarvitsee enemmän opastusta ja rajoja tulemalla toimeen yhteiskunnassa. Tavallaan tarvitsee erityiskohtelua.
        Suora kommunikointi ja arvostus myös vammaisen oikeus.

        vammaiselle itselleenkin vamman käsite voi olla tärkeä (sillä saa oikeuksia, joita muuten ei saa). Jos haluaa mieltää itsensä vammaiseksi, niin miksi sitä kieltämään.

        Toisaalta, jos ajatellaan vaikkapa vammaisuuden sosiaalista mallia, kysehän on vain siitä että vamma ja ympäröivä maailma vain eivät sovi yhteen. On helppoa sanoa, että "vika" on vammassa, mutta mitä jos se onkin ympäristössä?

        Onhan olemassa sellaisia vammoja, jotka toisessa ympäristössä tyystin katoavat, kun taas toisaalla sitä vikaa ja vammaisuutta korostetaan.


      • Citynainen
        puskalisko kirjoitti:

        vammaiselle itselleenkin vamman käsite voi olla tärkeä (sillä saa oikeuksia, joita muuten ei saa). Jos haluaa mieltää itsensä vammaiseksi, niin miksi sitä kieltämään.

        Toisaalta, jos ajatellaan vaikkapa vammaisuuden sosiaalista mallia, kysehän on vain siitä että vamma ja ympäröivä maailma vain eivät sovi yhteen. On helppoa sanoa, että "vika" on vammassa, mutta mitä jos se onkin ympäristössä?

        Onhan olemassa sellaisia vammoja, jotka toisessa ympäristössä tyystin katoavat, kun taas toisaalla sitä vikaa ja vammaisuutta korostetaan.

        Haluaisitko puskalisko että ottaisin yhteyttä sinuun vai onko jo lisko lanteilla pyörimässä niin kuin Elviksellä?

        Vai pidätkö vain yleisesti keskustelusta kaikkien kanssa?


      • puskalisko
        Citynainen kirjoitti:

        Haluaisitko puskalisko että ottaisin yhteyttä sinuun vai onko jo lisko lanteilla pyörimässä niin kuin Elviksellä?

        Vai pidätkö vain yleisesti keskustelusta kaikkien kanssa?

        en nyt ihan oivaltanut, kumpikin käy


      • Citynainen
        puskalisko kirjoitti:

        en nyt ihan oivaltanut, kumpikin käy

        On tämä niin sisäänlämpiävä saitti, että....


      • ottaa huomioon
        Citynainen kirjoitti:

        Kaikki samalla viivalla ja samanlainen kohtelu. Vammainen vain tarvitsee enemmän opastusta ja rajoja tulemalla toimeen yhteiskunnassa. Tavallaan tarvitsee erityiskohtelua.
        Suora kommunikointi ja arvostus myös vammaisen oikeus.

        Ei vammaiset halua erityiskohtelua eikä varsinkaan huomiota. Kohdellaan vammaisia niin kuin muitakin normi-ihmisiä.


      • ottaa huomioon kirjoitti:

        Ei vammaiset halua erityiskohtelua eikä varsinkaan huomiota. Kohdellaan vammaisia niin kuin muitakin normi-ihmisiä.

        Näin olen ymmärtänyt. Minulla menee hetki tottua vaikkapa rujouteen tai johonkin muuhun vähemmän outoon tai epänormaaliin ominaisuuteen. En voi sille mitään, niin se vaan on, yleensä tosin yritän peittää pahimmat reaktiot. Mutta siitä kun pääsee yli, niin sitten on jo helpompaa.


      • kis-pus
        pus-kis kirjoitti:

        Näin olen ymmärtänyt. Minulla menee hetki tottua vaikkapa rujouteen tai johonkin muuhun vähemmän outoon tai epänormaaliin ominaisuuteen. En voi sille mitään, niin se vaan on, yleensä tosin yritän peittää pahimmat reaktiot. Mutta siitä kun pääsee yli, niin sitten on jo helpompaa.

        Mutta sähän olet itsekin rujo.


    • hih.

      Onko täällä autisteja?= Kysyy itsensä lisäksi muita.

    • Eikös kaikki ole perimän vauriota?

      • Jatkuva perimän vaurio viittaisi degeneraatioon. Mutta autismi voisi olla ihan hyvin evoluutiota käytännössä, johon varmaan viittasitkin.


      • pus-kis kirjoitti:

        Jatkuva perimän vaurio viittaisi degeneraatioon. Mutta autismi voisi olla ihan hyvin evoluutiota käytännössä, johon varmaan viittasitkin.

        Varmaankin jonkinlainen evoluution sivutuote. Low-function-autismi tuskin olisi mikään evoluution suunta.


    • vittu mie oo mitää ikinä perinyt, viimevuonnakin menetin 100 000 perinnön ku oli adoptoitu 4,5 kuukautta liian aikaisin.

      • ???????

        Mihin lakipykälään tuollainen voi perustua?


      • ??????? kirjoitti:

        Mihin lakipykälään tuollainen voi perustua?

        vanhaan perintölakiin joka vaihtui 1.1.1980 miut adoptoitiin elokuussa edellisenä vuonna.
        siis vanhan adoption aikana sai periä adoptio vanhempansa mut ei heidän sukulaisiaan, uuden adoptiolain edessä adoptoitu on samanarvoisessa asemassa ku siitetty lapsi


      • monte24 kirjoitti:

        vanhaan perintölakiin joka vaihtui 1.1.1980 miut adoptoitiin elokuussa edellisenä vuonna.
        siis vanhan adoption aikana sai periä adoptio vanhempansa mut ei heidän sukulaisiaan, uuden adoptiolain edessä adoptoitu on samanarvoisessa asemassa ku siitetty lapsi

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Adoptio
        tuos muuten on virhe laki tuli voimaan 1.1.1980



    • Autismi aiheuttaa erilaisuutta. Miksei myös nerouttakin, vaikkei se olisikaan kaunista.

      En taida tuntea yhtään autistia, ellei ylivilkkaita lasketa autisteiksi.

    • Kaikista ikävin juttu tuossa on, että sen ainoa tarkoitus on pyrkiä peittelemään äitien narsismia. Kun narsistit ohjaavat uhrejaan koskevaa tutkimusta, en jakaisi tutkijoille, kuin korkeintaan kuolemantuomioita.
      Genetiikka on sellainen asia, mihin voidaan projisoida mitä tahansa, valitettavasti.

      Hyvä olisi muistaa näissä asioissa sekin, että pelkkä perimä ei suoraan aiheuta autismia.

      • 19+13

        Meinaatko autismin johtuvan äidin narsismista?


    • Onko muuten aloittajalla itsellään autistisia lapsia, kun niin kiinnostunut olet aiheesta?

    • Voi täällä niitäkin olla, mutta minusta tuo Anzzysmi on palkon katalampi tauti. Runtelee mielen ja kehon salakavalasti hivuttaen...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe